مجتهد شهید و حکومت نبوی
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت رحلت جانگداز نبی اکرم (ص)
▫️مبارزات عدالتخواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
▪️تشکیل حکومت، وظیفه الهی پیامبر خاتم
▫️پاسخی به یک شبهه در خصوص حکومت نبوی
▪️پاسخی به شبهه محدودیت اسلام به امور اخروی
▫️بدیهی بودن لزوم تشکیل حکومت توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
▪️رابطه دین و دنیا از نگاه مجتهد شهید
▫️ولایت و حکمرانی فقیه از نگاه علامه شهید
▪️پاسخ مجتهد شهید به سؤال اساسی مبارزان انقلابی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
45.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ انتشار نخستینبار
🏴 امام حسن، احیاءکننده نهضت اسلام
روایت دیده نشدهای از حضرت آیتالله خامنهای درباره دوران مبارزات امام حسن مجتبی علیهالسلام
💻 Farsi.Khamenei.ir
تأثیرات معجزهآسای مبارزات حضرت امام رضا علیهالسلام
مقام معظم رهبری:
«آن وقتی که حضرت [امام رضا علیهالسلام] به امامت رسیدند، دوستان و نزدیکان و علاقهمندان حضرت میگفتند که: علىّبنموسی در این فضا چه کار میتواند انجام بدهد - این فضای شدّت اختناقِ هارونی که در روایت دارد که میگفتند: وَ سَیفُ هارونَ تَقطُرُ دَما؛ خون میچکد از شمشیر هارون - این جوان در این شرایط، در ادامه جهاد امامان شیعه و در مسئولیّت عظیمی که برعهدهاش است، میخواهد چه بکند؟ این اولِ امامت علىّبنموسیالرّضا (علیهالسّلام) است. بعد از این نوزده سال یا بیست سال که پایان دوران امامت و شهادت علىّبنموسیالرّضا است، وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که همان تفکّر ولایت اهلبیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آنچنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا کرده که دستگاه ظالم و دیکتاتور بنیعبّاس از مواجهه با آن عاجز است؛ این را علىّبنموسیالرّضا انجام داده.
#حضرت_امام_رضا
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بحران خونین پاییز ١٤٠١ و پاسخی به مواضع تأسفانگیز برخی نشریات زاویهدار /1
بخشی از مقاله حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در آخرین شماره از فصلنامه تخصصی پانزده خرداد
🔹«... عناصر بریده از مردم و دل بسته به سراب، نه تنها خوی و خصلت مردمی را از دست میدهند، بلکه #جریانهای_ضدمیهنی و رویدادهایی را که ریشه در توطئه سازمانهای جاسوسی بینالمللی و استکبار جهانی دارد، ناخودآگاه یا آگاهانه به عنوان جریانی خودی و ارزشمند مورد ستایش و حمایت قرار میدهند و به گمراهی و تباهی بیشتر دچار میشوند و راه و مرام ملت را بیش از پیش گم میکنند. خیزش ضد جهانخواران و فزونخواهان را به روشها و شیوههای گوناگون زیر سؤال میبرند لیکن جریانهای ضدمردمی و توطئهآمیز را مورد ستایش و حمایت قرار میدهند.
🔸نمونه آشکار این بیراههپویی را در بحران فاجعهبار پاییز ۱۴۰۱ دیدیم آمریکا که در در ازای چهل سال گذشته با هیچ نقشه و نیرنگ و توطئه و ترفند نتوانسته بود به نظام جمهوری اسلامی آسیب سنگینی وارد کند به یاد کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۳۲ بر آن شد بار دیگر مشتی اراذل و اوباش و آدمکش را به صحنه آورد به امید آنکه ۲۸ مرداد دیگری پدید آید.
🔹جنایتکارانی که از سوی #آمریکا و #اروپا و #قارونکهای_خلیج_فارس انگیخته شده بودند به خیابانها ریختند و بدتر از داعشیها به خونریزی آدمکشی وحشیگری و درندگی پرداختند. ناامنی و هرج و مرج پدید آوردند به حریم قرآن کریم مقام زن حریم حجاب و عفاف تجاوز کردند و جز فحاشی، آدمکشی و عربدهکشی بیبند و باری، ترویج برهنگی، بیحیایی و بیعفتی اندیشهای در سر نداشتند.
🔸این فاجعه خونین و تنگبار که به شهادت دهها تن از آموزشیافتگان مکتب حسینی و عاشورایی کشیده شد با آگاهی و هوشیاری و مقاومت سرسختانه و دلاورانه ملت انقلابی و انقلابپرور ایران و درایت رهبری در نطفه خفه شد و بار دیگر به توطئهگران جهانخوار و دستپروردههای آنها در ایران سیلی محکمی زد و درس فراموش نشدنی داد.
🔹بایسته یادآوری است که در این فاجعه در کنار اراذل و اوباشی که از سوی بیگانگان به صحنه آمده بودند برخی از جوانان خام ناپخته و فریبخورده به آشوبگران هرزه و هرجایی پیوستند و به آتش فتنه و آشوب دامن زدند لیکن دیری نپایید که بسیارشان به خود آمدند و به راه درست بازگشتند. شماری نیز با رحمت و عنایت دستگاه داوری و عدالتگستر از گمراهی رهایی یافتند.
🔸در این میان موضع فضاحت بار و تأسف انگیز برخی از نویسندگان تازه کار قابل تأمل است که مشخص و روشن نیست از «آزادی» «عدالت»، «کرامت انسانی و اصولا از «ملت» و «مردم» چه فهم و درک و برداشتی دارند و چگونه میتوانند آشوب و بلوای خونین و وحشیانه و بی رحمانه مشتی داعش منشان را که جز امیال جنسی ،برهنگی بی بند و باری خونریزی و سلاخی انگیزه ای در سر نداشتند .... جنبش جوانان و زنانی که خواستار آزادی عدالت و تغییر در سبک زندگی معیشت و کرامت انسانی... بودند! بنمایانند!!! (آگاهی نو، پاییز و زمستان1401، ش10، ص20)
🔹البته از بیگانهپرستانی مانند محمدرضاشاه شگفتآور نبود که زنان و مردان هرزه و فاسدی را که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به خیابانها ریختند و آشوب و بلوا به راه انداختند «ملت وطن پرست» بخواند و آنان را بزرگ بشمارد و به آنها افتخار کند چون تاج و تخت خود را با خیانت و جنایت آنها به دست آورده بود. از این رو تا پایان عمر خود در هر فرصتی از آن خودفروشان بیوطن ستایش میکرد و بر این باور بود که با یک سلسله ستایشهای دروغ و دور از واقع میتواند نام و یاد آن بدسرشتان را در تاریخ سربلند سازد و نیکوکار بنمایاند. او در فرصتی ادعا کرد اعتقاد قطعی من این است که سرنگون کردن دستگاه مصدق کار مردم کشور من بود که در دلشان بارقه مشیت یزدانی میدرخشید!(مأموریت برای وطنم، ص95-94) محمدرضاشاه در ادعای دیگر آورده است:
🔸... کاری که هموطنان وفادار من در آن روز کردند با پول نمیشد از کسی خواست و انقلابی که در برانداختن مصدق و حزب توده پیش آمد محرکی جز حس ملیت دوستی ایرانیان و ناسیونالیزم ویژه این سرزمین نداشت... مردم بی سلاح به تانکها و مسلسلهای مصدق حمله کردند و عدهای از زنان و کودکان نیز جان خود را در این راه نثار نمودند.(پاسخ به تاریخ، ص135)
منبع: مقاله «رسالت رویارویی با تحریف تاریخ»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 76/75، بهار و تابستان1402، صص41-39.
صفحه دوم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/6621
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بحران خونین پاییز ١٤٠١ و پاسخی به مواضع تأسفانگیز برخی نشریات زاویهدار/2
بخشی از مقاله حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در آخرین شماره از فصلنامه تخصصی پانزده خرداد
🔹شاه حتی در پایان عمر خود نیز از فریبکاری و خیانت به تاریخ دست نکشید و پیرامون جریان شوم ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به #تحریف_تاریخ نشست:
🔸ملت ایران فقط هنگامی که در آستانه سقوط قرار گرفت به خود آمد و به خطر مهلکی که حیاتش را تهدید میکرد واقف شد. ولی قبل از آن سه روز تمام تهران دست خوش آشوب بود... از صبح روز سوم یعنی ۱۹ اوت ۱۹۵۳ [۲۸ مرداد ۱۳۳۲] گروهی از کارگران و صنعتگران و دانشجویان و پیشهوران و سربازان و پاسبانان و حتی زنان و کودکان با شجاعتی خارقالعاده در مقابل تفنگ و مسلسل و حتی تانکهای دیکتاتور طاغی ایستادند و اوضاع را دگرگون کردند... (پاسخ به تاریخ، ص135)
🔹تلاش بیهوده و ناکام شاهانه به درازای بیش از نیم قرن در راه آبرو و اعتبار بخشیدن به مشتی عناصر هرزه و فرومایه برای #نویسنده_آگاهینو و دیگر #نویسندگان_رنگکار می تواند پندآمیز و عبرتانگیز باشد و این نکته را به درستی نشان دهد که با وارونهنویسی، تحریفگری و چهرهسازی نتوان شرارت و رذالت مشتی اشرار و بدکار را «جنبش در راه عدالت، آزادی و حقوق اساسی» وانمود کرد و ننگ را با رنگ پوشاند.
🔸ملت ایران در جریان آشوب ۱۴۰۱ از #داعشمنشانی که هرج و مرج و ناامنی ایجاد کردند جز خونریزی، آدمکشی، عربدهکشی، فحاشیهای شرمآور، تجاوز به حریم قرآن و حرمت زنان هنری ندید. زنان و دخترانی که این نامردان را همراهی میکردند افزون بر جنایات ذکر شده پافشاری داشتند که چون میمون جیغکش، بدمستی، بیعاری، ولنگاری و بیحیایی را دامن زنند و بیش از پیش خودنمایی کنند. نمیتوان گفت این گونه عفتسوزیها و آن آدمکشیها بدون سردمداری سازمانهای جاسوسی به ویژه #سیا و #موساد روی داده است.
🔹 نکته در خور توجه اینکه دست اندرکاران #مجله_آگاهینو متأسفانه نه تنها از آگاهی سیاسی بایسته برخوردار نیستند بلکه از تاریخ کشورشان نیز انگار به کلی بیخبر و بیگانهاند و دانسته یا ندانسته دنبالهرو دگراندیشانیاند که تاریخ را دستخوش هوسبازی و سیاستبازی قرار داده اند...
منبع: مقاله «رسالت رویارویی با تحریف تاریخ»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 76/75، بهار و تابستان1402، صص41-39.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار/1
بهمناسبت سالروز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/1
بسماللَّهالرّحمنالرّحیم
🔹درباره استاد شهریار، گفتنی زیاد است. یک مقوله، مقوله شاعری اوست. درباره شاعری شهریار، دو حرف میشود زد: یک حرف این است که شهریار، یکی از بزرگترین شعرای معاصر ماست؛ هم در شعر فارسی و هم در شعر ترکی. البته شعر فارسی او خیلی بیشتر از شعر ترکی است و به نظر میرسد که اولین و معروفترین شعرهای او به زبان فارسی است. البته منظومه « #حیدر_بابایه_سلام » را بایستی استثناء کرد؛ چون «حیدر بابایه سلام»، داستان جداگانهای دارد که آن را در بخش دوم راجع به شاعری شهریار، باید عرض کنیم. لکن اگر «حیدر بابایه سلام» را کنار بگذاریم، در مجموع، شعر فارسی شهریار اوج بیشتری از شعر ترکیاش دارد.
🔸در شعر فارسی شهریار، خصوصیت عمدهای که برای برادران ترک وجود دارد، این است که شعر به معنای حقیقی کلمه است. شعر به معنای حقیقی کلمه، معنای حقیقی شعر است. یعنی نظم کلمات فقط نیست؛ لب احساس و خیال است. این را که عرض میکنم، ترکهای فارسیدان - مثل آقای تجلیل [استاد دانشگاه و ادیب و محقّق] - خودشان خوب میدانند. گاهی این زبان اوج میگیرد. یعنی ما غزلهایی در شعر فارسی شهریار داریم که در ردیف غزلهای درجه یک فارسی است. البته اینها زیاد نیست؛ اما هست. گاهی هم البته زبان تنزل میکند. ما توقعی هم از شاعری که در یک منطقه غیرفارس زبان متولد شده، نداریم. ولی آنچه که از شهریار در شعر فارسی میبینیم، او را در ردیف یکی از بزرگترین شعرای زمان ما قرار میدهد.
🔹مطلب دومی که در مورد شاعری شهریار باید گفت، یک چیز بالاتر از این است؛ و آن این است که میشود گفت: شهریار یکی از بزرگترین شاعران همهی دورانهای تاریخ ایران است. و آن به لحاظ «حیدر بابایه سلام» است. «حیدر بابایه سلام» یک شعر استثنایی است. همه خصوصیات شعری مثبت شهریار در این شعر هست. یعنی روانی، صفا، ذوق و دیگر خصایصی که مربوط به شعر است، همه در «حیدر بابایه سلام» جمع شده است. لکن علاوه بر اینها، ویژگی دیگری هم در «حیدر بابایه سلام» هست و آن این است که در این شعر که تصویری از سابقه ذهنی خود شاعر است، مطالب بسیار حکمتآمیز وجود دارد. با این حساب، میتوان شهریار را یک #حکیم به حساب آورد. پایه شعر «حیدر بابایه سلام» به نظر ما خیلی بالاست. فکر میکنیم که آمیزه بسیار هنرمندانهای است از شعر و حکمت و زبان زیبا و قدرت فوقالعاده تصویر. شهریار این منظومه را در هنگامی گفته که بسیار جوان بوده است. ایشان خودش در آن نسخهای که برای من فرستاده، بالای صفحه اول نوشته است:
🔸«گمان میکنم این را در سال ۱۳۲۴ شمسی سرودم.» و در این سال، شهریار بسیار جوان بوده است.
🔹من حالا برای اینکه آقای [محمد] شاهرخی و آقای[سیدابراهیم] ستوده و سایر برادران شاعر اینجا نشستهاند، چیزی بهعنوان شیرینی مجلس عرض میکنم. این غزل شهریار در ذهن من هست که میگوید:
در وصل هم ز شوق تو ای گل در آتشم
عاشق نمیشوی که ببینی چه میکشم
🔸ببینید، این بیت واقعاً در ردیف بالاترین شعرهای فارسی است:
با عقل، آب عشق به یک جو نمیرود
بیچاره من که ساخته از آب و آتشم
🔹البته در همین غزل، شهریار یک بیت بسیار پایین دارد، که قافیهاش «پیراهن کشم» است، که این هم از خصوصیات شهریار است. همینطور یک خط زیگزاگی در این شعر طی میشود: میرود بالا و میآید پایین! یعنی اگر امکان داشت به همان روال مطلع، همه شعر را بگوید، سروده فوقالعادهای میشد.
🔸 از «حیدر بابایه سلام» هم یک بندش را بخوانیم:
حیدر بابا دنیا یالان دنیادی
سلیماندان، نوحدان قالان دنیادی
هر کیمسیه هر نه وریب آلیبدیر
افلاطوننان بیرقوری آدقالیب دیر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار/2
بهمناسبت سالروز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/1
🔹یک نکته اساسی هم درباره شهریار هست که اگر رویش تکیه کنیم، به نظر من شایسته است. آن نکته این است که شهریار در دوران مهمی از زندگیاش - در حدود شاید سی سال آخر زندگیاش - دوران عرفانی و معنوی بسیار زیبایی را گذراند و به انس با #قرآن و انس با معنویات و خودسازی پرداخت. یعنی به خودش رسید و سعی کرد باطن و معنویت خودش را صفایی ببخشد.
🔸خود او در اشعار بیست، سی سال اخیر، این معنا را به روشنی بیان کرده است. حتی آنطور که شنیدم - شاید از خودش شنیدم؛ الان درست یادم نیست - ایشان یک قرآن هم به خط خودش نوشت. شاید هم تمام نکرده ... بههرحال، این در ذهنم هست که مشغول نوشتن قرآنی بوده است. وقتی #انقلاب پیروز شد، او با همان روحیه دینی و ذهنیت صاف و روشن خودش، از انقلاب استقبال بسیار خوبی کرد. شاید در آن یکی دو سال اول انقلاب، کسی از ما به یاد شهریار نبود. یعنی گرفتاریها آنقدر زیاد بود که مجالی برای این یادها پیش نمیآمد. یک وقت دیدیم صدای شهریار، در ستایش انقلاب، از #تبریز بلند شد. دیدیم همه جزئیات انقلاب را او تعقیب میکند.
🔹در همه مواقع حساس انقلاب، او نقش مؤثری ایفا کرد. یک #جنگ_هشت_ساله بر ما تحمیل شد که یکی از سختترین تجربههای ما بعد از انقلاب بود. تعداد شعرهایی که شهریار برای جنگ گفته؛ حضوری که او در مراکز مربوط به جنگ، مثل کنگرههای مربوط به جنگ و #شعر_جنگ پیدا کرده و مدحی که او از بسیج عمومی مردم یا از سپاه یا ارتش کرده، به قدری زیاد است که اگر انسان نمیدید و نمیشنید و خودش لمس نمیکرد، به دشواری میتوانست آن را باور کند. مردی در حدود هشتاد سال سن - بلکه بیش از هشتاد سال - در مجامع شعری حضور پیدا کند و برای هر مراسمی، شعر یا شعرهایی بگوید! این در حالی بود که از مثل او، چنین توقعی هم نبود. این، نشاندهنده نهایت اخلاص و صفا و بزرگواری آن مرد بود.
🔸بههرحال، شهریار یک #شاعر_اسلامی و انقلابی بود. من خبر داشتم در همان اوقاتی که شهریار برای انقلاب میسرود، یک عده از #روشنفکران_وابسته به رژیم گذشته که با او سابقهی دوستی داشتند، مرتب فشار میآوردند، نامه برایش مینوشتند و شعر در هجوش میگفتند. حتی اطلاع داشتم که رفته بودند و او را ملامت کرده بودند که «تو چرا برای انقلاب اسلامی، اینطور دل میسوزانی!؟» و او مثل کوه ایستاده بود.
🔹من حقیقتاً تعجب میکردم. من بعضی از کسانی را که به ایشان فشار میآوردند، از نزدیک میشناختم و شعر و سابقه ذهنیشان را میدانستم. بعضی از آنها وابسته به رژیم سابق بودند. مستقیماً مربوط به آن جناح بودند، و جزو دربار پهلوی و آن دستگاه محسوب میشدند. بعضی دیگر هم تودهای و کسانی بودند که #جیرهخور_شوروی سابق به حساب میآمدند. همه اینها، با اینکه به لحاظ مبنا و منطق، به ظاهر بینشان فاصلهای وجود داشت، در وارد آوردن فشار روی شهریار شریک بودند، و شهریار، محکم و قرص ایستاده بود.
🔸بههرحال، شهریار شاعر متواضعی بود. دنبال نام و نشان نبود و برای خدا و وظیفه کار میکرد، و حالا خدای متعال، پاداش او را میدهد. امروز شهریار در داخل کشور ما یک چهره بسیار نورانی است. چند شب پیش، سیما مراسمی را به مناسبت هفته بسیج نشان میداد، که شهریار در آن مراسم بود. این چند روزه، هفته بسیج بود و در یکی از مراسم بسیج، شهریار شعر میخواند و در سیما او را نشان میدادند. من مطمئنم که آن بخش از برنامه را همه مردم؛ یعنی هرکس که توانست تماشا کرد. من خودم میخواستم بخوابم، دیدم در اتاق بچهها تلویزیون روشن است و صدای شهریار میآید. رفتم تماشا کنم، دیدم بچهها همهشان ایستادهاند و تماشا میکنند. این، محبوبیت عجیبی است که شهریار پیدا کرده. این، به خاطر خدمات و کار برای خدا بود، که او انجام داد. شهریار قطعاً ماندنی است. از آن شعرایی است که مثل سعدی و حافظ و از این قبیل، در دورانهای بعد از دوران خودش، معروفتر و بزرگتر خواهد شد. لذا، هرچه آقایان درباره او انجام دهند، از نظر ما زیاد نیست. حضور شهریار در هر کشوری و در میان هر ملتی، حضور مبارک و مفیدی است.
🔹برادران ما در #جمهوری_آذربایجان، اگر چه از شعر فارسی او قاعدتاً استفادهای نمیکنند، اما از همان شعر ترکی او هم که استفاده میکنند، خیلی مغتنم است. کاش میتوانستند خط حروف فارسی و عربی را بخوانند، تا دستخط خود شهریار را هم میدیدند و میفهمیدند که شهریار از آن افراد بسیار خوش خط بود و تا سالهای آخر عمرش هم مشق خط میکرد. اگر آن را هم میتوانستند بخوانند، برای معرفت به او، پله بلندتری بود...(1371.9.11)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
غزل استاد شهریار بهمناسبت بازگشت امام خمینی بهوطن
سالروز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/2
🔹دلی دارم چو برگ گل که از آهی به درد آید
ولیکن درد عشقش هم همه با آه سرد آید
🔸فضای آفرینش با تو دریایی است بیپایان
تو دریادل نهنگی باش گو دریانورد آید
🔹چه نیکو سنتی است تجلیل جمهوری اسلامی
که چون نوروز هر سالش نوآیین سالگرد آید
🔸خدا پس داده در روزی چنین با ما امام ما
که شمع جمع ما و رهبر هر فردفرد آید
🔹بهاری سبز داری چون جوانی قدر اگر دانی
که پیری هست و از در چون خزان زار و زرد آید
🔸جهان از ناجوانمردان نگهدارد همه جانب
کجا نامرد را دیدی که جانبدار مرد آید
منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خمینیِ بتشکن
سالروز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/3
شعر مرحوم استاد شهریار در مدح امام خمینی قدس سره الشریف:
🔹آبی که کشور ما در میان گرفت
خاکش جواهری است که در پرنیان گرفت
🔸بنشان غبار فتنه که این کوهسار عشق
چون ابر انقلاب به سر سایبان گرفت
🔹با شهسوار توسن خورشید، همرکاب
دیگر عنان شوق مگر میتوان گرفت
🔸این رهبر کبیر، خمینی بتشکن
خط خود ز امام زمان گرفت
🔹سرپنجه ولیست کزین آستین برون
بیخ گلوی فتنه آخر زمان گرفت
🔸مردم به صحنه محکم و بیهوده خار و خس
خواهد ره مسیل به سیل دمان گرفت
🔹روز خدا که پنجه مستضعفان به قهر
حلقوم کبر و نخوت مستکبران گرفت
منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ولایتفقیه در آینه شعر شهریار
سالروز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/4
🔹یکی از غزلیات خوشترکیب مرحوم استاد شهریار شعری است که در آن با اشاره به مشارکت مردم ایران در انتخابات #مجلس_خبرگان رهبری، بهضرورت انتخاب فرد اصلح تأکید مینماید و نتیجه میگیرد که در #جمهوری_اسلامی، حتی انتخاب رهبری هم با رأی مردم صورت میگیرد:
🔸شکر نعمت کن که مردم شکر نعمت میکنند
اکثریت در امور خیر همت میکنند
🔹عالمی صالح درآمد عالمی اصلاح کرد
فاسدان دارند کمکم رفع زحمت میکنند
🔸نوجوانانی که بودند از ره دین منحرف
با حریم دین خود احساس حرمت میکنند
🔹امت اسلامی و امر ولایت با فقیه
انتخاب رهبری را نیز امت میکنند
🔸شهریارا! از مذمت درگذر با نادمین
کز ندامت نفس خود را، خود مذمت میکنند
🔹شهریار در شعر دیگری نیز در تشریح اندیشه ولایتفقیه، تشریف ولایت را بر بالای رهبر کبیر انقلاب زیبنده میبیند و میگوید:
🔸غیر ولایت چه جانشین ولایت
تالی «والشمس» بین که «والقمر» آید
🔹در همین معنی ولایتفقیه، در شعر «سرود اسلام» که یکی از قطعات پراهمیت در دیوان شهریار است میخوانیم:
صلای انقلاب و دادخواهی است
خراش سینه از مستضعفان است
خروش از حلق و حلقوم شهیدان
نوای نای دلهای شکسته است
🔸بیا سوتهدلان گرد هم آییم
مده دامان روحانیت از دست
چو طوفانی خروشان در همآییم
بنای ظلم و استکبار عالم
خدا از بیخ و بن خواهد برافکند
🔹که میراث زمین با صالحان است
نبوت با امامت نور واحد
رسالت بیولایت ناتمام است
ولایت هم به فرمان الهی
در این ایام غیبت با فقیه است
🔸فقیهان وارث انبیایند
منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سروده استاد شهریار در رابطه با تسخیر لانه جاسوسی
سالروز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/5
🔹یک جهان وسوسه در لانه جاسوسی کشف
وه چه دجال عجیبی که جهانخوار آمد
🔸گویی از خواب قرون باز هم اصحابالکهف
دیده شد بازش و با دولت بیدار آمد
🔹دور خودخواهی و خونخواهی اغیار گذشت
نوبت یاری و غمخواری اغیار آمد
منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام مقام معظم رهبری، رئیسجمهور وقت، در پی درگذشت استاد شهریار
سالروز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/6
بسمالله الرحمن الرحیم
🔹یک هفته پیش، #شهریار_شعر و ادب ایران درگذشت و بلبل داستانسرای غزل فارسی خاموشی گزید.
🔸بیش از نیم قرن، شهریار، ذهن و دل دوستداران ادبیات و هنر را با شعر خود و با صفا و خلوصی که از آن چلچراغ رنگارنگ میتوارید، نورباران میکرد، و با زبانی که اگر نه زبان مادری او، اما زبان دل و روح و احساس او بود به دلهای شیدا، شور و حال میبخشید و بزرگترین گنجیه غزل و قطعه و مثنوی معاصر را که تنیده و بافتهای از ابریشم خیال و ذوق و زبان و فکر او بود، میآفرید و میاندوخت، آنگاه که این #ترک_پارسیگوی، زبان به شعر آذری میگشود، آن همه را به دو چندان و همراه با استادی بینظیر خود، در معرض تماشای هنرمندان و هنرشناسان میگذاشت.
🔹در ده سال آخر عمر، این مرد بزرگ و این شاعر کهن، با دلی جوان و لبالب از شوق و احساس و با درک وظیفه بزرگ شاعر دوران انقلاب، همه سرمایه عظیم ذوق و هنر خود را در خدمت هدف و راهی گذاشت که کشور او و مردم او برگزیده و برای آن تن به فداکاری داده بودند. او انقلاب را و #جهاد و #شهادت را در شعر روان و روشن خود سرود و برترین مضمون دوران عمر با برکت خود را در بخش پایانی شعر ماندگار خویش گنجانید. او #پیام_انقلاب_اسلامی را با دلی پوئید که از کودکی به پیام قرآن گوش سپرده و در دهههای آخر عمر، در اسرار و معارف آن بهغور... پرداخته بود.
🔸او عاشق #قرآن بود و قرآن مجسم و زنده را در انقلاب اسلامی و #نظام_اسلامی مشاهده میکرد، از آن روز خود را در خدمت انقلاب خواست و گذاشت و به مردمی که جان در گرو آن نهاده بودند پاسخ مثبت داد.
🔹درخشانترین هنر شهریار آن است که وظیفه تاریخی خود را شناخت و با همه وجود و به کمال خلوص به آن عمل کرد.
🔸اکنون این شاعر جاودانه و این انسان مخلص و با صفا و این چهره بارز ادب معاصر فارسی و آذری، از میان ما رخت برکشیده و مردم ما را داغدار ساخته است. تجلیل شایسته مردم از او، تجلیل از هنر آمیخته به ایمان و اخلاص است و این برای هر هنر هنرمند مردمی، پاداشی بزرگ است و پاداش خدا بسی بزرگتر و پایدارتر است.
🔹اینجانب این ضایعه را به عموم ملت ایران مخصوصا به هممیهنان آذربایجانی و تبریزی و بالاخص به خانواده و دوستان و یاران آن فقید تسلیت میگویم و رحمت و غفران الهی را برای وی مسألت میکنم.(روزنامه جمهوری اسلامی، 1367.7.4)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db