eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
مقاومت تا پیروزی 🔻 | 21شهریور نهضت برای اسلام است؛ و شهادت هم برای اسلام. و آنچه که برای اسلام است شرف است و عزت است. و من امیدوارم که شهدای ما به شهدای کربلا ملحق بشوند. و بازماندگان آنها خداوند به آنها صبر عنایت کند؛ و به شما برادرها و همه ما قدرتِ مقاومت. در مقابل مشکلات باید مقاومت به خرج داد. اگر بنا باشد که ما در مشکلات عقب‌نشینی و سستی کنیم، نهضت ما نمی‌تواند پیش برود لکن در مقابل مشکلات باید مردانه قیام و مردانه مقاومت [کرد]. شماها، زن و مردتان، شجاعانه قیام کردید و دست اجانب را کوتاه کردید و دست چپاولگرها را از خزائن مملکتتان کوتاه کردید؛ و شجاعانه باید به پیش بروید و مقاومت کنید... (21شهریور1358، صحیفه امام، ج9، ص494) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم بخش شانزدهم بخش هفدهم بخش هجدهم بخش نوزدهم بخش بیستم بخش بیست و یکم بخش بیست و دوم بخش بیست و سوم بخش بیست و چهارم بخش بیست و پنجم بخش بیست و ششم بخش بیست و هفتم بخش بیست و هشتم بخش بیست و نهم بخش سی‌ام بخش سی و یکم بخش سی و دوم بخش سی و سوم بخش سی و چهارم بخش سی و پنجم بخش سی و ششم بخش سی و هفتم بخش سی و هشتم بخش سی و نهم بخش چهلم بخش چهل و یکم بخش چهل و دوم بخش چهل و سوم بخش چهل و چهارم بخش چهل و پنجم بخش چهل و ششم بخش چهل و هفتم بخش چهل و هشتم بخش چهل و نهم بخش پنجاه بخش پنجاه و یکم بخش پنجاه و دوم بخش پنجاه و سوم بخش پنجاه و چهارم بخش پنجاه و پنجم بخش پنجاه و ششم بخش پنجاه و هفتم بخش پنجاه و هشتم بخش پنجاه و نهم بخش شصتم بخش شصت و یکم بخش شصت و دوم بخش شصت و سوم بخش شصت و چهارم بخش شصت و پنجم بخش شصت و ششم بخش شصت و هفتم بخش شصت و هشتم بخش شصت و نهم بخش هفتاد بخش هفتاد و یکم بخش هفتاد و دوم بخش هفتاد و سوم بخش هفتاد و چهارم بخش هفتاد و پنجم بخش هفتاد و ششم بخش هفتاد و هفتم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2793_33441.pdf
2.41M
موج تازه بحث‌های اختلاف‌برانگیز پس از درگذشت دکتر شریعتی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و پنجم بعد از درگذشت دکتر شریعتی، بحث بر سر آثار و افکار او همچنان داغ بود و گرایش روزافزون به وی خصوصاً در میان مبارزین، موجب می‌شد که نقد آثار او در نزد برخی علما، از هر زمان دیگری ضروری‌تر تلقی شود. مدرسه حقانی قم به دلیل موقعیت ممتازی که از نظر سیاسی در حوزه داشت، به یکی از کانون‌های اصلی نزاع بر سر آثار شریعتی تبدیل شده بود. در یکی از اسناد ساواک (به تاریخ 8 آذر 56)به اختلافات مدرسه حقانی اینچنین اشاره شده است: ...« شدیدترین وضع اختلافات ً بین طرفداران شریعتی و مخالفین وی فعلا در مدرسه حقانی است، زیرا یکی از مدرسین آن مدرسه به نام مصباح یزدی که از مؤسسین در راه حق* نیز می‌باشد، از مخالفین سرسخت شــریعتی اســت. لذا طرفداران شریعتی در جلسات درس وی شرکت نکرده و مقالاتی را بر رد شریعتی مینویسد پاره میکنند و شاگردان مصباح هم مقالات شریعتی را پاره می‌کنند....» *مرحوم آیت‌الله مصباح از مؤسسین در راه حق نبود بلکه از پایه‌گذاران بخش آموزش این مرکز بود. 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،18شهریور1402، صفحه 6. بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.20.pdf
1.13M
مناظره‌ای که برگزار نشد انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و ششم 🔹آیت‌الله محمد یزدی - از روحانیان مبارز نهضت امام- در خاطرات خود از جلسه مدرسین قم پیش از انقلاب برای تصمیم‌گیری درباره آثار شریعتی چنین می‌گوید: 🔸«در جریان شریعتی و مرحوم مطهری که در میان مردم بخصوص جوانان فرهنگ‌دوست، شکافی ایجاد کرده بود، جامعه مدرسین جلسات متعددی تشــکیل داد و بحث‌های مبسـوطی مطرح کرد. 🔹آقای مصباح در آن ماجرا قائل به دیدگاه خاصی بودند و بقیه اعضای جامعه در برابر ایشان قرار داشتند. جلسه مزبور در منزل آیت‌الله حسین نوری همدانی تشکیل شده بود و بحث به مرز کفر و ایمان رسیده بود. در آن جلسه آقایان: گیلانی، مظاهری و سید علی اکبر موسوی یزدی هم حضور داشتند ... بعضی‌ها صریحاً شریعتی را تکفیر می‌کردند و بعضی دیگر نظر ملایم‌تری داشتند... بنده مأمور شده بودم که طرفداران دو نظریه را در مورد شریعتی در کنار هم جمع کنم تا به قدر مشترکی برسیم...» 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،20شهریور1402، صفحه 6. بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.22.pdf
1.57M
سکوت امام خمینی در واکنش به جریان دکتر شریعتی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و هفتم 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین حسین حقانی زنجانی...: آقای قدوسی مدیر مدرسه ما بود، آقای بهشتی هم بــود.... آن موقع من می‌خواستم عتبات -نجف و کربلا- بروم، آقای قدوسی آمد پیش من، گفتم آقای قدوسی شما [چه] صلاح می‌دانید؟ الان مدرسه دچار اختلاف شده...من می‌خواهم بروم از امام بپرســم ببینم [ایشان] راجع به آقای شریعتی [چه نظری دارد] هر چه امام نظر داشته باشد عمل کنم، این را گفتم؛ [آقای قدوسی] گفت: عیبی ندارد. بلند شد رفت. 🔸آن موقع که من می‌خواســتم بروم کربلا... ســال 56بود؛ امام هم در نجف بود، [یک عده‌ای از آقایان] هم آنجا بود[ند...،] آقای [ســید حمید] روحانی، آقــای دعائی، این دو تا را می‌شناختم البته خود پسر امام هم بود، آقا مصطفی هم آنجا [بود] ولی خب این‌ها هم آنجا بود[ند...،] من به این آقــا[ی رضوانی] گفتم که می‌خواهم بروم از آقا این سؤال را بپرسم... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،22شهریور1402، صفحه 6. بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️شماره جدید فصلنامه تخصصی پانزده خرداد منتشر شد شماره 76-75 فصلنامه تخصصی پانزده خرداد با «پرونده ویژه 15خرداد1342» منتشر شد. عنوان مقالات: 🔹«وانمودگرایی تاریخی، مارهای دوش ضحاک و مغز جوانان ایران! | یادداشتی پیرامون «دیزنی‌لند»ها و «گجت»های تاریخ‌نگاری دوران پهلوی و جمهوری اسلامی»-دکتر مظفر نامدار 🔸رسالت رویارویی با تحریف تاریخ-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔹ایران در آستانه طوفان-غلامرضا خارکوهی 🔻پرونده ویژه 15خرداد1342 | کاری از: گروه پژوهشی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی: 🔹اسنادی در مورد روشنگری‌های امام پس از جنایت شاه در مدرسه فیضیه در سال 42 و ضرورت کنترل شدید ایام محرم 🔸قیام خونین 15خرداد و اعلام حکومت نظامی در تهران و بسیاری از شهرها توسط رژیم پهلوی 🔹اسناد مربوط به گزارش لحظه به لحظه مأموران شهربانی و ساواک از رویدادهای 15خرداد سال 42 در تهران 🔸ضیافت سرکوب و کشتار 🔻انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین: 🔹داستان هولوکاست در ایران-علیرضا سلطانشاهی 🔸روزهای تهران(بخش دوم)-یعقوب نیمرودی | ترجمه: میثم عرب‌سرخی، مرتضی سلمانی 🔹روایت‌هایی از رواداری و مدارای امام خمینی در حوزه نجف (2)-به‌روایت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی برای تهیه آخرین شماره از فصلنامه تخصصی پانزده خرداد به مدیر کانال رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی : @nasrollahabadi پیام دهید. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خرید فصلنامه تخصصی پانزده خرداد در غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی-باسلام عنوان مقالات: 🔹«وانمودگرایی تاریخی، مارهای دوش ضحاک و مغز جوانان ایران! | یادداشتی پیرامون «دیزنی‌لند»ها و «گجت»های تاریخ‌نگاری دوران پهلوی و جمهوری اسلامی»-دکتر مظفر نامدار 🔸رسالت رویارویی با تحریف تاریخ-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔹ایران در آستانه طوفان-غلامرضا خارکوهی 🔻پرونده ویژه 15خرداد1342 | کاری از: گروه پژوهشی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی: 🔹اسنادی در مورد روشنگری‌های امام پس از جنایت شاه در مدرسه فیضیه در سال 42 و ضرورت کنترل شدید ایام محرم 🔸قیام خونین 15خرداد و اعلام حکومت نظامی در تهران و بسیاری از شهرها توسط رژیم پهلوی 🔹اسناد مربوط به گزارش لحظه به لحظه مأموران شهربانی و ساواک از رویدادهای 15خرداد سال 42 در تهران 🔸ضیافت سرکوب و کشتار 🔻انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین: 🔹داستان هولوکاست در ایران-علیرضا سلطانشاهی 🔸روزهای تهران(بخش دوم)-یعقوب نیمرودی | ترجمه: میثم عرب‌سرخی، مرتضی سلمانی 🔹روایت‌هایی از رواداری و مدارای امام خمینی در حوزه نجف (2)-به‌روایت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی غرفه بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام» خرید از طریق ارسال پیام به مدیر کانال بنیاد تاریخ‌پژوهی: @nasrollahabadi 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
‏‏ 🔴مبارزات عدالت‌خواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امام خمینی قدس سره الشریف: ▫️«...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، می‌بیند که این قرآن است که وادار‏‎ ‎‏کرد را به این‌که با این سرمایه‌دارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در‏‎ ‎‏ و در و در و این‌ها، بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدری‏‎ ‎‏بودند که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به این‌که با این مردمی که با‏‎ ‎‏ملیت مردم با منافع توده‌های مردم، مخالف هستند و استثمار می‌کنند این‌ها را، با این‌ها باید‏‎ ‎‏جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.‏ ‏‏ ▪️جنگ‌هایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرموده‌اند، بعد از این‌که اسباب جنگ فراهم‏‎ ‎‏شد برایشان، این جنگ‌ها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آن‌ها، مثل و امثال آن‌ها‏‎ ‎‏که قدرتمندها بودند، و این‌ها منافع ملت‌ها را، ملت خودشان را، می‌خواستند برای خودشان‏‎ ‎‏[‏‏غارت‏‏]‏‏ بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگ‌هایی که واقع‏‎ ‎‏شده، بین مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و این‌هایی که‏‎ ‎‏می خواستند حق فقرا را بخورند...»(صحیفه امام ج4 ص214) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️تشکیل حکومت، وظیفه الهی پیامبر خاتم ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /1 ▫️«وظیفه الهی صلی الله علیه و آله منحصر در محدوده شریعت و هدایت معنوی (امور اخروی) نیست بلکه ایشان همزمان به امور مادی و معنوی اهتمام ورزیده اند. بر اساس برخی روایات شریفه، آن حضرت، در هیچ کدام از امور دنیوی و اخروی، به صورت یک جانبه ممحض نبوده و همواره حد وسط و معیار میانه را اتخاذ کرده است؛ بر خلاف سیره برخی پیامبران گذشته که تنها در یکی از دو امر دنیا یا آخرت، ممحض بوده‌اند. ▪️به بیان دیگر، روش هدایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، نه به سان علیه‌السلام است و نه همچون علیه‌السلام، بلکه روش ایشان حقیقت روشنی است که مختص به وجود خود حضرت محمد صلی الله علیه و آله بود.»(ولایت و حکمرانی فقیه، صص24-21) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه و تعلیقه بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخی به یک شبهه در خصوص حکومت نبوی ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /2 «برخی با این استدلال که خودِ بشر و غریزه های انسانی، برای اصلاح امور اجتماعی کافی است و با توجه به جامعه گرایی ذاتی انسان، خود را از پیامبری که عهده دار قوانین سیاسی باشد، بی نیاز می پندارند. چگونه ممکن است کسی با چنین پنداری بتواند صلی الله علیه و آله را به نجات مردم از جهل و گمراهی، و هدایت به امور أُخروی (با همه لوازم آن)، اختصاص دهد؟ شبهه مذکور، سست و واهی ا ست؛ محال است مسلمانی، کارکرد اسلام را در امور اخروی (که به سعادت بشر و ثواب و عقاب اعمال، باز می‌گردد)، منحصر بداند. همچنین محال است که یک مسلمان، پیامبران الهی را تنها طبیب جان (عهده دار امور معنوی) و پادشاهان را حکم رانان بر مرد م و متولیان اداره امور دنیوی بداند، که عهده دار برقراری ، جوامع و شهروندان هستند. در حقیقت، اسلام عهده دار همه مصالح و مفاسد (دنیوی و اخروی)، در حد اعتدال است.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص25) توضیح: شبهه اختصاص وظیفه پیامبران به امور اخروی و عدم دخالت ایشان در امور دنیوی، با قرائت‌ها و استدلال‌های گوناگونی در بیان طرفداران این نظریه آمده است. از جمله مهندس مهدی بازرگان انتظار انسان از قلمرو دین را محدودتر از آنچه در گذشته می‌پنداشت ترسیم می‌کند که به گفته مجله کیان، انشان در اواخر عمر خود، به این اندیشه گرایش بیش‌تری یافته بود. (ولایت و حکمرانی فقیه، ص25) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخی به شبهه محدودیت اسلام به امور اخروی ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /3 «واژه «دین» در ابتدای امر چنین می‌نماید که تنها به آنچه که بشر را متوجه می‌کند، اطلاق می‌شود. حال آن‌که دین، همان است که عهده‌دار تمام جهات سعادت -در امور جزئی، کلی، دنیوی و اخروی- است. به همین جهت، اسلام دربردارنده همه مسائل روحی، مادی، فردی و اجتماعی است؛ بر خلاف قوانین برآمده از سایر نظام‌های قانونی که قانون‌های اساسی آن‌ها نه تنها نسبت به احکام فردی و روحی قصور دارند، بلکه نسبت به امور دنیوی انسان‌ها نیز با کمبود مواجه‌اند.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص29) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بدیهی بودن لزوم تشکیل حکومت توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /4 ▫️«لزوم تعیین رهبر و توسط پیامبر صلی الله علیه و آله، از امور روشن و بدیهی است. اگرچه مسلمانان بعد از رحلت ایشان در این موضوع اختلاف کردند، ولی همه آن‌ها بر اصل نیازمندیِ اسلام و مسلمین به تشکیل حکومت، اتفاق نظر دارند... تعیین سرپرست، رئیس و ، از لوازم خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله است تا جوامع از فساد حفظ شود. در حالی که، اگر خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله چنین اقتضائی نداشت، بشر نیازمند پیامبری دیگر بود ـ تا بر اساس شرایط زندگی در طول زمان ـ عهده دار امور مورد نیاز در حیات دنیوی و آخروی مردم باشد. ▪️چنان‌که ـ در گذر زمان ـ از جهت امور اجتماعی و مظاهر مادی، با ملل مختلفی مواجه می‌شویم که با یکدیگر تفاوت دارند. لذا در مسأله ملازمه خاتمیت با نصب رهبر، نیاز به اقامه هیچ‌گونه دلیل عقلی و نقلی نیست.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص36-33) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رابطه دین و دنیا از نگاه مجتهد شهید ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /5 ▫️دو واژه «دین» و «دنیا» [در زبان عرب] بسیار به هم نزدیک هستند، در حقیقت نیز، با یکدیگر درهم تنیده و جداناشدنی هستند این درهم تنیدگی منافاتی با ضدیّت اسلام با مظاهر دنیوی [=دنیاگرایی] ندارد؛ چنان که ما می‌بینیم پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیه‌السلام ـ به عنوان دو رئیس حکومت اسلامی ـ عهده‌دار حکومت و امور سیاسی مردم بودند. اما در عین حال در بالاترین درجه روی گردانی از دنیا قرار داشتند و در اوجِ تنفر و انزجار از دنیا و اقبال به آن قرار داشتند. ▪️وقتی رئیس حکومت مثل آن دو بزرگوار باشد، می‌تواند در مدت زمان کوتاه و با تعداد اندک، در امر حکومت‌‌داری و گسترش آن، پیشرفت کند. [چنانکه] در صدر اسلام توانستند اسلام را در اقصی نقاط عالم ترویج دهند تا این‌که اقتدار حکومت اسلامی به تنگه جبل الطارق رسید و [صبحِ] اسلام در سه قاره معروف آن زمان ـ یعنی قاره اروپا و آفریقا و آسیا ـ طلوع کرد. ▫️آیا علت این اتفاق جز این بود که رئیس اسلام با تنگ‌دستی و سخت گرفتن بر خود زندگی می‌کرد؟ و آیا جز این است که مانند اسراف‌کاران و انسان‌های مرفه و پرخرج و اهل دنیا و شهوت‌پرستان زندگی نمی‌کرد؟ و ساعتی بر آن حضرت نمی‌گذشت مگر این‌که به امور اسلام و مسلمانان اهتمام می‌ورزید. پس اگر این بزرگان در کانون توجه باشند، هیچ‌کس نمی‌تواند از روش و سیره آن‌ها تخطی کند.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص37) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🖊ولایت و حکمرانی فقیه از نگاه علامه شهید ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /6 ▫️سال 1348 هجری خورشیدی را می‌توان نقطه عطفی در مبانی مطالعات سیاسی در دانست. در این سال قدس سره الشریف که در تبعیدی ظالمانه به سر می‌بردند و به ظاهر از مراکز انقلابی ایران دور شده بودند بار دیگر ابتکار عمل را به دست گرفتند و با طرح مباحث و دعوت فضلای حوزه علمیه و سایر اندیشمندان به تولید علمی پیرامون حکومت اسلامی و ولایت فقیه موجی تازه در محافل نخبگانی و عمومی ایجاد کردند. ▪️بررسی تاریخی ابعاد و پیامدهای لبیک به این ندای حق‌طلبانه در مجالی مفصل قابل پیگیری است اما در میان آثار تولید شده در این ساحت، رساله ولایت فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به گواه یاران امام و شاگردان ایشان، مرحوم شهید سیدمصطفی خمینی فراتر از رابطه نسبی، از شاگردان برجسته امام قدس سره الشریف بود و طبیعی بود که به درخواست رهبر و مراد خود پاسخی درخور بگوید و از جایگاه والای علمی، که در آثار مختلف ایشان مشهود است، به این مبحث عمیق و پرچالش ورود کند و اثری فاخر را بر اساس موازین دقیق علمی ارائه کنند. ▫️مرحوم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی دیدگاه خود پیرامون «ولایت‌فقیه» را در ضمن مباحث کتاب البیع طرح کرده بود که در ادامه از آثار و دست‌نوشته‌های آن مرحوم استنساخ شد و در سال 1376 ه.ش. برای نخستین بار در ضمن کتاب «ثلاث رسائل» در 80 صفحه به زبان عربی چاپ شد و بار دیگر در سال 1382 منتشر گردید، اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی و عدم بازتاب در برخی موسوعه‌های مربوطه آنچنان که شایسته وزانت علمی اثر بود مورد توجه قرار نگرفت. ▪️علاوه بر نبود اطلاع‌رسانی صحیح، فقدان ترجمه این متن به زبان فارسی را می‌توان دلیل دیگری برای عدم توجه محافل علمی حوزوی و دانشگاهی به این رساله دانست و این وضعیت مهم‌ترین عامل انگیزشی مترجمان در ترجمه این اثر بود و بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برای نخستین‌بار رساله ولایت‌فقیه مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی را ترجمه و به چاپ رساند. ▫️ذکر این نکته ضروری است که اثر چاپ شده ترجمه‌ای صرف از یک متن علمی نیست بلکه مترجمان؛ این اثرِ غنی را با تعلیقه‌های علمی، فنی و تاریخی غنایی مضاعف بخشیدند... متن کامل معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری کتاب ایران ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🖊پاسخ مجتهد شهید به سؤال اساسی مبارزان انقلابی ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص)/7 ▫️ یکی از مباحث مهم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بین مبارزان پس از سرنگونی بوده است. با آگاهی از این مساله در ضمن دروس خارج فقه خود که در برگزار می‌شد به مساله حکومت اسلامی وارد شد و با دقتی موشکافانه به نقش فقها در برقراری حکومت اسلامی پرداخت. ▪️کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه و تعلیقه‌ای علمی است از رساله ولایت فقیه آیت الله شهید سید مصطفی خمینی که همان ایام و در لبیک به دعوت حضرت امام به نگارش در آمده است؛ رساله‌ای بی‌نظیر که آیت‌الله سید مصطفی خمینی در آن با تکیه بر ادله محکم عقلی و فقهی، به شبهات پیرامون امکان یا لزوم تأسیس حکومت توسط صلی الله علیه و آله ، اهداف انبیاء، محدوده دین و البته مباحث ولایت‌فقیه پرداخته‌اند. معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری کتاب ایران ▫️راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
45.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ انتشار نخستین‌بار 🏴 امام حسن، احیاءکننده نهضت اسلام روایت دیده نشده‌ای از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره دوران مبارزات امام حسن مجتبی علیه‌السلام 💻 Farsi.Khamenei.ir
تأثیرات معجزه‌آسای مبارزات حضرت امام رضا علیه‌السلام مقام معظم رهبری: «آن وقتی که حضرت [امام رضا علیه‌السلام] به امامت رسیدند، دوستان و نزدیکان و علاقه‌مندان حضرت می‌گفتند که: علىّ‌بن‌موسی در این فضا چه کار می‌تواند انجام بدهد - این فضای شدّت اختناقِ هارونی که در روایت دارد که می‌گفتند: وَ سَیفُ هارونَ تَقطُرُ دَما؛ خون میچکد از شمشیر هارون - این جوان در این شرایط، در ادامه جهاد امامان شیعه و در مسئولیّت عظیمی که برعهده‌اش است، می‌خواهد چه بکند؟ این اولِ امامت علىّ‌بن‌موسی‌الرّضا (علیه‌السّلام) است. بعد از این نوزده سال یا بیست سال که پایان دوران امامت و شهادت علىّ‌بن‌موسی‌الرّضا است، وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که همان تفکّر ولایت اهل‌بیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آن‌چنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا کرده که دستگاه ظالم و دیکتاتور بنی‌عبّاس از مواجهه با آن عاجز است؛ این را علىّ‌بن‌موسی‌الرّضا انجام داده. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بحران خونین پاییز ١٤٠١ و پاسخی به مواضع تأسف‌انگیز برخی نشریات زاویه‌دار /1 بخشی از مقاله حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در آخرین شماره از فصلنامه تخصصی پانزده خرداد 🔹«... عناصر بریده از مردم و دل بسته به سراب، نه تنها خوی و خصلت مردمی را از دست می‌دهند، بلکه و رویدادهایی را که ریشه در توطئه سازمان‌های جاسوسی بین‌المللی و استکبار جهانی دارد، ناخودآگاه یا آگاهانه به عنوان جریانی خودی و ارزشمند مورد ستایش و حمایت قرار می‌دهند و به گمراهی و تباهی بیشتر دچار می‌شوند و راه و مرام ملت را بیش از پیش گم می‌کنند. خیزش ضد جهانخواران و فزون‌خواهان را به روش‌ها و شیوه‌های گوناگون زیر سؤال می‌برند لیکن جریان‌های ضدمردمی و توطئه‌آمیز را مورد ستایش و حمایت قرار می‌دهند. 🔸نمونه آشکار این بی‌راهه‌پویی را در بحران فاجعه‌بار پاییز ۱۴۰۱ دیدیم آمریکا که در در ازای چهل سال گذشته با هیچ نقشه و نیرنگ و توطئه و ترفند نتوانسته بود به نظام جمهوری اسلامی آسیب سنگینی وارد کند به یاد کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۳۲ بر آن شد بار دیگر مشتی اراذل و اوباش و آدم‌کش را به صحنه آورد به امید آنکه ۲۸ مرداد دیگری پدید آید. 🔹جنایت‌کارانی که از سوی و و انگیخته شده بودند به خیابان‌ها ریختند و بدتر از داعشی‌ها به خونریزی آدم‌کشی وحشی‌گری و درندگی پرداختند. ناامنی و هرج و مرج پدید آوردند به حریم قرآن کریم مقام زن حریم حجاب و عفاف تجاوز کردند و جز فحاشی، آدم‌کشی و عربده‌کشی بی‌بند و باری، ترویج برهنگی، بی‌حیایی و بی‌عفتی اندیشه‌ای در سر نداشتند. 🔸این فاجعه خونین و تنگ‌بار که به شهادت ده‌ها تن از آموزش‌یافتگان مکتب حسینی و عاشورایی کشیده شد با آگاهی و هوشیاری و مقاومت سرسختانه و دلاورانه ملت انقلابی و انقلاب‌پرور ایران و درایت رهبری در نطفه خفه شد و بار دیگر به توطئه‌گران جهانخوار و دست‌پرورده‌های آن‌ها در ایران سیلی محکمی زد و درس فراموش نشدنی داد. 🔹بایسته یادآوری است که در این فاجعه در کنار اراذل و اوباشی که از سوی بیگانگان به صحنه آمده بودند برخی از جوانان خام ناپخته و فریب‌خورده به آشوبگران هرزه و هرجایی پیوستند و به آتش فتنه و آشوب دامن زدند لیکن دیری نپایید که بسیارشان به خود آمدند و به راه درست بازگشتند. شماری نیز با رحمت و عنایت دستگاه داوری و عدالت‌گستر از گمراهی رهایی یافتند. 🔸در این میان موضع فضاحت بار و تأسف انگیز برخی از نویسندگان تازه کار قابل تأمل است که مشخص و روشن نیست از «آزادی» «عدالت»، «کرامت انسانی و اصولا از «ملت» و «مردم» چه فهم و درک و برداشتی دارند و چگونه می‌توانند آشوب و بلوای خونین و وحشیانه و بی رحمانه مشتی داعش منشان را که جز امیال جنسی ،برهنگی بی بند و باری خونریزی و سلاخی انگیزه ای در سر نداشتند .... جنبش جوانان و زنانی که خواستار آزادی عدالت و تغییر در سبک زندگی معیشت و کرامت انسانی... بودند! بنمایانند!!! (آگاهی نو، پاییز و زمستان1401، ش10، ص20) 🔹البته از بیگانه‌پرستانی مانند محمدرضاشاه شگفت‌آور نبود که زنان و مردان هرزه و فاسدی را که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به خیابان‌ها ریختند و آشوب و بلوا به راه انداختند «ملت وطن پرست» بخواند و آنان را بزرگ بشمارد و به آن‌ها افتخار کند چون تاج و تخت خود را با خیانت و جنایت آن‌ها به دست آورده بود. از این رو تا پایان عمر خود در هر فرصتی از آن خودفروشان بی‌وطن ستایش می‌کرد و بر این باور بود که با یک سلسله ستایش‌های دروغ و دور از واقع می‌تواند نام و یاد آن بدسرشتان را در تاریخ سربلند سازد و نیکوکار بنمایاند. او در فرصتی ادعا کرد اعتقاد قطعی من این است که سرنگون کردن دستگاه مصدق کار مردم کشور من بود که در دلشان بارقه مشیت یزدانی می‌درخشید!(مأموریت برای وطنم، ص95-94) محمدرضاشاه در ادعای دیگر آورده است: 🔸... کاری که هموطنان وفادار من در آن روز کردند با پول نمی‌شد از کسی خواست و انقلابی که در برانداختن مصدق و حزب توده پیش آمد محرکی جز حس ملیت دوستی ایرانیان و ناسیونالیزم ویژه این سرزمین نداشت... مردم بی سلاح به تانک‌ها و مسلسل‌های مصدق حمله کردند و عده‌ای از زنان و کودکان نیز جان خود را در این راه نثار نمودند.(پاسخ به تاریخ، ص135) منبع: مقاله «رسالت رویارویی با تحریف تاریخ»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 76/75، بهار و تابستان1402، صص41-39. صفحه دوم: https://eitaa.com/bonyadtarikh/6621 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بحران خونین پاییز ١٤٠١ و پاسخی به مواضع تأسف‌انگیز برخی نشریات زاویه‌دار/2 بخشی از مقاله حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در آخرین شماره از فصلنامه تخصصی پانزده خرداد 🔹شاه حتی در پایان عمر خود نیز از فریب‌کاری و خیانت به تاریخ دست نکشید و پیرامون جریان شوم ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به نشست: 🔸ملت ایران فقط هنگامی که در آستانه سقوط قرار گرفت به خود آمد و به خطر مهلکی که حیاتش را تهدید می‌کرد واقف شد. ولی قبل از آن سه روز تمام تهران دست خوش آشوب بود... از صبح روز سوم یعنی ۱۹ اوت ۱۹۵۳ [۲۸ مرداد ۱۳۳۲] گروهی از کارگران و صنعتگران و دانشجویان و پیشه‌وران و سربازان و پاسبانان و حتی زنان و کودکان با شجاعتی خارق‌العاده در مقابل تفنگ و مسلسل و حتی تانک‌های دیکتاتور طاغی ایستادند و اوضاع را دگرگون کردند... (پاسخ به تاریخ، ص135) 🔹تلاش بیهوده و ناکام شاهانه به درازای بیش از نیم قرن در راه آبرو و اعتبار بخشیدن به مشتی عناصر هرزه و فرومایه برای و دیگر می تواند پندآمیز و عبرت‌انگیز باشد و این نکته را به درستی نشان دهد که با وارونه‌نویسی، تحریف‌گری و چهره‌سازی نتوان شرارت و رذالت مشتی اشرار و بدکار را «جنبش در راه عدالت، آزادی و حقوق اساسی» وانمود کرد و ننگ را با رنگ پوشاند. 🔸ملت ایران در جریان آشوب ۱۴۰۱ از که هرج و مرج و ناامنی ایجاد کردند جز خون‌ریزی، آدم‌کشی، عربده‌کشی، فحاشی‌های شرم‌آور، تجاوز به حریم قرآن و حرمت زنان هنری ندید. زنان و دخترانی که این نامردان را همراهی می‌کردند افزون بر جنایات ذکر شده پافشاری داشتند که چون میمون جیغ‌کش، بدمستی، بی‌عاری، ولنگاری و بی‌حیایی را دامن زنند و بیش از پیش خودنمایی کنند. نمی‌توان گفت این گونه عفت‌سوزی‌ها و آن آدم‌کشی‌ها بدون سردمداری سازمان‌های جاسوسی به ویژه و روی داده است. 🔹 نکته در خور توجه اینکه دست اندرکاران متأسفانه نه تنها از آگاهی سیاسی بایسته برخوردار نیستند بلکه از تاریخ کشورشان نیز انگار به کلی بی‌خبر و بیگانه‌اند و دانسته یا ندانسته دنباله‌رو دگراندیشانی‌اند که تاریخ را دست‌خوش هوسبازی و سیاست‌بازی قرار داده اند... منبع: مقاله «رسالت رویارویی با تحریف تاریخ»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 76/75، بهار و تابستان1402، صص41-39. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار/1 به‌مناسبت سال‌روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/1 بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم 🔹درباره استاد شهریار، گفتنی زیاد است. یک مقوله، مقوله شاعری اوست. درباره شاعری شهریار، دو حرف می‌شود زد: یک حرف این است که شهریار، یکی از بزرگترین شعرای معاصر ماست؛ هم در شعر فارسی و هم در شعر ترکی. البته شعر فارسی او خیلی بیش‌تر از شعر ترکی است و به نظر می‌رسد که اولین و معروف‌ترین شعرهای او به زبان فارسی است. البته منظومه « » را بایستی استثناء کرد؛ چون «حیدر بابایه سلام»، داستان جداگانه‌ای دارد که آن را در بخش دوم راجع به شاعری شهریار، باید عرض کنیم. لکن اگر «حیدر بابایه سلام» را کنار بگذاریم، در مجموع، شعر فارسی شهریار اوج بیش‌تری از شعر ترکی‌اش دارد. 🔸در شعر فارسی شهریار، خصوصیت عمده‌ای که برای برادران ترک وجود دارد، این است که شعر به معنای حقیقی کلمه است. شعر به معنای حقیقی کلمه، معنای حقیقی شعر است. یعنی نظم کلمات فقط نیست؛ لب احساس و خیال است. این را که عرض می‌کنم، ترک‌های فارسی‌دان - مثل آقای تجلیل [استاد دانشگاه و ادیب و محقّق] - خودشان خوب می‌دانند. گاهی این زبان اوج می‌گیرد. یعنی ما غزل‌هایی در شعر فارسی شهریار داریم که در ردیف غزل‌های درجه یک فارسی است. البته این‌ها زیاد نیست؛ اما هست. گاهی هم البته زبان تنزل می‌کند. ما توقعی هم از شاعری که در یک منطقه غیرفارس زبان متولد شده، نداریم. ولی آنچه که از شهریار در شعر فارسی می‌بینیم، او را در ردیف یکی از بزرگ‌ترین شعرای زمان ما قرار می‌دهد. 🔹مطلب دومی که در مورد شاعری شهریار باید گفت، یک چیز بالاتر از این است؛ و آن این است که می‌شود گفت: شهریار یکی از بزرگ‌ترین شاعران همه‌ی دوران‌های تاریخ ایران است. و آن به لحاظ «حیدر بابایه سلام» است. «حیدر بابایه سلام» یک شعر استثنایی است. همه خصوصیات شعری مثبت شهریار در این شعر هست. یعنی روانی، صفا، ذوق و دیگر خصایصی که مربوط به شعر است، همه در «حیدر بابایه سلام» جمع شده است. لکن علاوه بر این‌ها، ویژگی دیگری هم در «حیدر بابایه سلام» هست و آن این است که در این شعر که تصویری از سابقه ذهنی خود شاعر است، مطالب بسیار حکمت‌آمیز وجود دارد. با این حساب، می‌توان شهریار را یک به حساب آورد. پایه شعر «حیدر بابایه سلام» به نظر ما خیلی بالاست. فکر می‌کنیم که آمیزه بسیار هنرمندانه‌ای است از شعر و حکمت و زبان زیبا و قدرت فوق‌العاده تصویر. شهریار این منظومه را در هنگامی گفته که بسیار جوان بوده است. ایشان خودش در آن نسخه‌ای که برای من فرستاده، بالای صفحه اول نوشته است: 🔸«گمان می‌کنم این را در سال ۱۳۲۴ شمسی سرودم.» و در این سال، شهریار بسیار جوان بوده است. 🔹من حالا برای این‌که آقای [محمد] شاهرخی و آقای[سیدابراهیم] ستوده و سایر برادران شاعر این‌جا نشسته‌اند، چیزی به‌عنوان شیرینی مجلس عرض می‌کنم. این غزل شهریار در ذهن من هست که میگوید: در وصل هم ز شوق تو ای گل در آتشم عاشق نمی‌شوی که ببینی چه می‌کشم 🔸ببینید، این بیت واقعاً در ردیف بالاترین شعرهای فارسی است: با عقل، آب عشق به یک جو نمی‌رود بیچاره من که ساخته از آب و آتشم 🔹البته در همین غزل، شهریار یک بیت بسیار پایین دارد، که قافیه‌اش «پیراهن کشم» است، که این هم از خصوصیات شهریار است. همین‌طور یک خط زیگزاگی در این شعر طی می‌شود: می‌رود بالا و می‌آید پایین! یعنی اگر امکان داشت به همان روال مطلع، همه شعر را بگوید، سروده فوق‌العاده‌ای می‌شد. 🔸 از «حیدر بابایه سلام» هم یک بندش را بخوانیم: حیدر بابا دنیا یالان دنیادی سلیمان‌دان، نوح‌دان قالان دنیادی هر کیمسیه هر نه وریب آلیبدیر افلاطوننان بیرقوری آدقالیب دیر 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار/2 به‌مناسبت سال‌روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/1 🔹یک نکته اساسی هم درباره شهریار هست که اگر رویش تکیه کنیم، به نظر من شایسته است. آن نکته این است که شهریار در دوران مهمی از زندگی‌اش - در حدود شاید سی سال آخر زندگی‌اش - دوران عرفانی و معنوی بسیار زیبایی را گذراند و به انس با و انس با معنویات و خودسازی پرداخت. یعنی به خودش رسید و سعی کرد باطن و معنویت خودش را صفایی ببخشد. 🔸خود او در اشعار بیست، سی سال اخیر، این معنا را به روشنی بیان کرده است. حتی آن‌طور که شنیدم - شاید از خودش شنیدم؛ الان درست یادم نیست - ایشان یک قرآن هم به خط خودش نوشت. شاید هم تمام نکرده ... به‌هرحال، این در ذهنم هست که مشغول نوشتن قرآنی بوده است. وقتی پیروز شد، او با همان روحیه دینی و ذهنیت صاف و روشن خودش، از انقلاب استقبال بسیار خوبی کرد. شاید در آن یکی دو سال اول انقلاب، کسی از ما به یاد شهریار نبود. یعنی گرفتاری‌ها آن‌قدر زیاد بود که مجالی برای این یادها پیش نمی‌آمد. یک وقت دیدیم صدای شهریار، در ستایش انقلاب، از بلند شد. دیدیم همه جزئیات انقلاب را او تعقیب می‌کند. 🔹در همه مواقع حساس انقلاب، او نقش مؤثری ایفا کرد. یک بر ما تحمیل شد که یکی از سخت‌ترین تجربه‌های ما بعد از انقلاب بود. تعداد شعرهایی که شهریار برای جنگ گفته؛ حضوری که او در مراکز مربوط به جنگ، مثل کنگره‌های مربوط به جنگ و پیدا کرده و مدحی که او از بسیج عمومی مردم یا از سپاه یا ارتش کرده، به قدری زیاد است که اگر انسان نمی‌دید و نمی‌شنید و خودش لمس نمی‌کرد، به دشواری می‌توانست آن را باور کند. مردی در حدود هشتاد سال سن - بلکه بیش از هشتاد سال - در مجامع شعری حضور پیدا کند و برای هر مراسمی، شعر یا شعرهایی بگوید! این در حالی بود که از مثل او، چنین توقعی هم نبود. این، نشان‌دهنده نهایت اخلاص و صفا و بزرگواری آن مرد بود. 🔸به‌هرحال، شهریار یک و انقلابی بود. من خبر داشتم در همان اوقاتی که شهریار برای انقلاب می‌سرود، یک عده از به رژیم گذشته که با او سابقه‌ی دوستی داشتند، مرتب فشار می‌آوردند، نامه برایش می‌نوشتند و شعر در هجوش می‌گفتند. حتی اطلاع داشتم که رفته بودند و او را ملامت کرده بودند که «تو چرا برای انقلاب اسلامی، این‌طور دل می‌سوزانی!؟» و او مثل کوه ایستاده بود. 🔹من حقیقتاً تعجب می‌کردم. من بعضی از کسانی را که به ایشان فشار می‌آوردند، از نزدیک می‌شناختم و شعر و سابقه ذهنی‌شان را می‌دانستم. بعضی از آن‌ها وابسته به رژیم سابق بودند. مستقیماً مربوط به آن جناح بودند، و جزو دربار پهلوی و آن دستگاه محسوب می‌شدند. بعضی دیگر هم توده‌ای و کسانی بودند که سابق به حساب می‌آمدند. همه این‌ها، با این‌که به لحاظ مبنا و منطق، به ظاهر بین‌شان فاصله‌ای وجود داشت، در وارد آوردن فشار روی شهریار شریک بودند، و شهریار، محکم و قرص ایستاده بود. 🔸به‌هرحال، شهریار شاعر متواضعی بود. دنبال نام و نشان نبود و برای خدا و وظیفه کار می‌کرد، و حالا خدای متعال، پاداش او را می‌دهد. امروز شهریار در داخل کشور ما یک چهره بسیار نورانی است. چند شب پیش، سیما مراسمی را به مناسبت هفته بسیج نشان می‌داد، که شهریار در آن مراسم بود. این چند روزه، هفته بسیج بود و در یکی از مراسم بسیج، شهریار شعر می‌خواند و در سیما او را نشان می‌دادند. من مطمئنم که آن بخش از برنامه را همه مردم؛ یعنی هرکس که توانست تماشا کرد. من خودم می‌خواستم بخوابم، دیدم در اتاق بچه‌ها تلویزیون روشن است و صدای شهریار می‌آید. رفتم تماشا کنم، دیدم بچه‌ها همه‌شان ایستاده‌اند و تماشا می‌کنند. این، محبوبیت عجیبی است که شهریار پیدا کرده. این، به خاطر خدمات و کار برای خدا بود، که او انجام داد. شهریار قطعاً ماندنی است. از آن شعرایی است که مثل سعدی و حافظ و از این قبیل، در دوران‌های بعد از دوران خودش، معروف‌تر و بزرگتر خواهد شد. لذا، هرچه آقایان درباره او انجام دهند، از نظر ما زیاد نیست. حضور شهریار در هر کشوری و در میان هر ملتی، حضور مبارک و مفیدی است. 🔹برادران ما در ، اگر چه از شعر فارسی او قاعدتاً استفاده‌ای نمی‌کنند، اما از همان شعر ترکی او هم که استفاده می‌کنند، خیلی مغتنم است. کاش می‌توانستند خط حروف فارسی و عربی را بخوانند، تا دستخط خود شهریار را هم می‌دیدند و می‌فهمیدند که شهریار از آن افراد بسیار خوش خط بود و تا سال‌های آخر عمرش هم مشق خط می‌کرد. اگر آن را هم می‌توانستند بخوانند، برای معرفت به او، پله بلندتری بود...(1371.9.11) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
غزل استاد شهریار به‌مناسبت بازگشت امام خمینی به‌وطن سال‌روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/2 🔹دلی دارم چو برگ گل که از آهی به درد آید ولیکن درد عشقش هم همه با آه سرد آید 🔸فضای آفرینش با تو دریایی است بی‌پایان تو دریادل نهنگی باش گو دریانورد آید 🔹چه نیکو سنتی است تجلیل جمهوری اسلامی که چون نوروز هر سالش نوآیین سالگرد آید 🔸خدا پس داده در روزی چنین با ما امام ما که شمع جمع ما و رهبر هر فردفرد آید 🔹بهاری سبز داری چون جوانی قدر اگر دانی که پیری هست و از در چون خزان زار و زرد آید 🔸جهان از ناجوانمردان نگهدارد همه جانب کجا نامرد را دیدی که جانبدار مرد آید منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خمینیِ بت‌شکن سال‌روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/3 شعر مرحوم استاد شهریار در مدح امام خمینی قدس سره الشریف: 🔹آبی که کشور ما در میان گرفت خاکش جواهری است که در پرنیان گرفت 🔸بنشان غبار فتنه که این کوهسار عشق چون ابر انقلاب به سر سایبان گرفت 🔹با شهسوار توسن خورشید، هم‌رکاب دیگر عنان شوق مگر می‌توان گرفت 🔸این رهبر کبیر، خمینی بت‌شکن خط خود ز امام زمان گرفت 🔹سرپنجه ولی‌ست کزین آستین برون بیخ گلوی فتنه آخر زمان گرفت 🔸مردم به صحنه محکم و بیهوده خار و خس خواهد ره مسیل به سیل دمان گرفت 🔹روز خدا که پنجه مستضعفان به قهر حلقوم کبر و نخوت مستکبران گرفت منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ولایت‌فقیه در آینه شعر شهریار سال‌روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/4 🔹یکی از غزلیات خوش‌ترکیب مرحوم استاد شهریار شعری است که در آن با اشاره به مشارکت مردم ایران در انتخابات رهبری، به‌ضرورت انتخاب فرد اصلح تأکید می‌نماید و نتیجه می‌گیرد که در ، حتی انتخاب رهبری هم با رأی مردم صورت می‌گیرد: 🔸شکر نعمت کن که مردم شکر نعمت می‌کنند اکثریت در امور خیر همت می‌کنند 🔹عالمی صالح درآمد عالمی اصلاح کرد فاسدان دارند کم‌کم رفع زحمت می‌کنند 🔸نوجوانانی که بودند از ره دین منحرف با حریم دین خود احساس حرمت می‌کنند 🔹امت اسلامی و امر ولایت با فقیه انتخاب رهبری را نیز امت می‌کنند 🔸شهریارا! از مذمت درگذر با نادمین کز ندامت نفس خود را، خود مذمت می‌کنند 🔹شهریار در شعر دیگری نیز در تشریح اندیشه ولایت‌فقیه، تشریف ولایت را بر بالای رهبر کبیر انقلاب زیبنده می‌بیند و می‌گوید: 🔸غیر ولایت چه جانشین ولایت تالی «والشمس» بین که «والقمر» آید 🔹در همین معنی ولایت‌فقیه، در شعر «سرود اسلام» که یکی از قطعات پراهمیت در دیوان شهریار است می‌خوانیم: صلای انقلاب و دادخواهی است خراش سینه از مستضعفان است خروش از حلق و حلقوم شهیدان نوای نای دل‌های شکسته است 🔸بیا سوته‌دلان گرد هم آییم مده دامان روحانیت از دست چو طوفانی خروشان در هم‌آییم بنای ظلم و استکبار عالم خدا از بیخ و بن خواهد برافکند 🔹که میراث زمین با صالحان است نبوت با امامت نور واحد رسالت بی‌ولایت ناتمام است ولایت هم به فرمان الهی در این ایام غیبت با فقیه است 🔸فقیهان وارث انبیایند منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db