eitaa logo
اندیشکده برهان
154 دنبال‌کننده
74 عکس
1 ویدیو
3 فایل
Borhan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشکده برهان
📚 کتاب « پیشرفت » 📝تهیه و تنظیم : محمدجواد اخوان ✅ اندیشنامه اقتصاد مقاومتی (9) 🔸 و ارزیابی روند مقاومت ایران در سال‌های 1392 تا 1397 هجری شمسی 🔻این کتاب در 155 صفحه و در 9 گفتار، از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹« و اقتصاد کلان» 🔹«اقتصاد » 🔹«امنیت » 🔹« ملی» 🔹«اقتصاد منهای » 🔹«تنوع مبادی تأمین » 🔹«» 🔹«توسعه » 🔹« و محیط کسب‌وکار» hmp.me/cz3h 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻 معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله در 16 شهریورماه 1389 در دیدار با جمعی از کارآفرینان با اشاره به تمهید دشمن برای علیه ایران اسلامی فرمودند: «ما باید یک اقتصاد مقاومتیِ واقعی در کشور به وجود بیاوریم.» بدین ترتیب با طرح کلیدواژه «» راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل توطئه دشمن در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران را اعلام نمودند. ✅ در ادامه به‌تدریج ابعاد و بایسته‌های این کلان‌راهبرد اقتصادی از سوی معظم‌له تبیین و ترسیم گردید و ایشان نهایتاً در 29 بهمن 1392، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ نمودند. اکنون 5 سال از اقتصاد مقاومتی می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد زمان لازم برای از میزان پیشرفت کار در مجاری ذی‌ربط فرارسیده است. یک ارزیابی ساده نشان می‌دهد که بخشی از تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً در ادبیات و شعار مدیران اجرایی متوقف مانده است و در مرحله ارائه نیز دستگاه‌های اجرایی گاه گزارش اقدامات دیگر و معمول خود را که مرتبط به این سیاست‌ها نبوده و قبلاً هم جاری و ساری بوده است، به‌عنوان « کاری اقتصاد مقاومتی» ارائه می‌نمایند. مع‌الأسف در کمال شگفتی مشاهده می‌شود که برخی مدیران حتی برخی اقداماتی را که در تعارض جدی با این سیاست‌ها است، به‌عنوان گزارش کار پیشرفت اقتصاد مقاومتی به جامعه عرضه می‌کنند ✳️ گزارش حاضر در پی روند مرتبط با حوزه در حوزه اقتصادی، بازرگانی، صنعتی و ... بر اساس داده‌های رسمی و معتبر و بود در طی سال‌های به بعد است. برخلاف بخشی از حوزه‌ها همچون بازرگانی خارجی و ... داده‌ها به‌صورت فصلی و ماهانه منتشر می‌شود، در پاره‌ای از حوزه‌ها همچون تولید و مصرف کشاورزی و انرژی، داده‌های متقن با تأخیر حتی چندساله به انتشار می‌رسد و بر طبق اعلام مراجع آماری ملی، داده‌های جدیدتر بعضاً مقدماتی بوده و ممکن است در ارزیابی‌های بعدی دچار تجدیدنظر گردد. از سویی مراجع بین‌المللی نیز معمولاً با تأخیر چندساله داده‌ها و تحلیل‌های خود را منتشر می‌کنند. از سویی به دلیل حوزه مقاومت اقتصادی در زیربخش‌های مختلف اقتصادی اجتماعی و نیز و بومی بودن بسیاری از مؤلفه‌های سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی، ارزیابی کامل و جامع از وضعیت اقتصاد مقاومتی در کشور با دشواری‌های بسیاری همراه است. همچنین در بخشی از حوزه‌ها و زیربخش‌ها به دلیل پیچیدگی و ویژگی‌های خاص مقابله با تحریم‌ها، اطلاعات آشکار و قابل اتکایی در این حوزه‌ها . علی‌ای‌حال تلاش گردیده تا حداکثر ممکن، شاخص‌ها و نماگرهای ترسیم‌کننده وضعیت اقتصاد مقاومتی ورد ارزیابی قرار گیرد و نهایتاً تحلیل جامعی از شرایط کشور ارائه گردد. 🛒 جهت دریافت این کتاب با تخفیف ویژه درب منزل روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 b2n.ir/111877 🆔 @didemanpub 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
✅ آیا «مردم سالاری دینی»، «دموکراسیِ پول» را شکست می‌دهد؟! چالش دو مدل مراجعه به نظر مردم در نظام دینی و غربی 🔹 هرچند تا پیش از وقوع اسلامی، جهان شاهد برگزاری انتخابات‌های مختلفی در انواع گوناگونی از بود، اما جنس انتخابات در نظام اسلامی حائز تفاوت‌هایی بنیادین با سایرین است. در نظام‌های سیاسی دیگر در بهترین حالت راهی برای خروج مردم از تردید درباره‌ی این است که چه کسی قدرت را در اختیار بگیرد؟ و در حالت‌های دیگر انتخابات پوششی برای تداوم حیات الیگارشی های قدرت و ثروت است. بر این اساس تقوا، اصول اخلاقی و معنویت به طور کلی جایگاهی در ملاک‌های انتخاب ندارد و در این فضاست که آخرین نتیجه‌ی دموکراسی در فردی با بدترین ویژگی‌های اخلاقی است که به هیچ امر و حدودی متعهد و وفادار نیست. شاید چنین حقیقتی سبب شده بود که ارسطو، دموکراسی را بدترین شیوه‌ی حکومت و آن را زمامداری جاهلان و بدترین مردم بداند. برای مطالعه بیشتر به مقاله «آیا «مردم سالاری دینی»، «دموکراسیِ پول» را شکست می‌دهد؟!» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6861/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
✅ پایان به پیش بینی امام راحل به بهانه مشکلات درمانی و بهداشتی فقرا در غرب در خلال بحران شیوع بیماری به نظر می‌رسد فیلترهای مهم نظام لیبرال سرمایه داری مثل ، بیماری‌های جهانی نظیر کرونا، آلودگی‌های ، فقر، گرانی، تورم، بانک، بورس و امثال آن در آینده‌ای نزدیک به انقراض برسد. یعنی زمانی فرا می‌رسد که عمده‌ی جمعیت بشر در برابر این فیلترها از بین رفته و تنوعی که لازمه‌ی استمرار سرمایه داری بود به شباهت تبدیل شده و در نتیجه سرمایه داری راهی جز نابودی نخواهد داشت. زیرا لحظه‌ای فراخواهد رسید که توازن سرمایه و کار به هم خورده و مستضعفین و فقرایی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، از تمکین به استکبار سرمایه داری خارج شده و میان مرگ و انقلاب علیه سرمایه داری جهانی یکی را انتخاب خواهند کرد. در لحظاتی که خصوصی سازی در آمریکا و سایر جوامع لیبرال همه را در آستانه‌ی خفگی مفرط قرار داده است، دیگر تهدید به اخراج و سوء تغذیه و بی خانمانی نمی‌تواند مستضعفین را بترساند و احتمالاً مطابق آنچه بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمود، صدای خرد شدن استخوان‌های لیبرالیسم به گوش می‌رسد و لیبرالیسم غربی در فرآیندی خودویرانگر به پایان راه خواهد رسید. هماره از نبرد پابرهنگان با مستکبران و از سنت الهی که بر پیروزی و وراثت بر زمین تأکید می‌کند، سخن می‌گفت. برای مطالعه بیشتر به مقاله «توصیفی از غلبه نگاه داروینیستی در نظام بهداشت غرب» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6824/
اندیشکده برهان
✅الزام شرعی و عقلیِ حمایت از تولید با حمایت واجب از تولید ملی 🔹 خودکفایی در اقتصاد با تولید قدرتمند به دست آمده و این امر از طریق همیاری و همکاری عموم مردم حاصل خواهد شد. قطع وابستگی و بستن راه نفوذ می‌تواند در بخش‌های فرهنگی سیاسی و نظامی نیز اثر مثبت گذاشته و نتایج آن در جامعه سرریز شود و کیفیت زندگی را در کشور بسیار بهبود ببخشد. مهم‌ترین راه توجه به تولید ملی از طریق حمایت مردمی از کالای تولید داخل و فرهنگ مصرف کالای داخلی به دست می‌آید. برای باید به دو موضوع مصرف صحیح و قناعت توجه کرده تا منابع لازم برای ایجاد یک زندگی با کیفیت را به دست آورد. 🔹 فارغ از آنچه در باب قناعت و زندگی غیر تجملاتی به مردم توصیه شده است، یکی از مهم‌ترین نمونه‌های مصرف صحیح، خرید کالای ایرانی است. برای مدت‌های طولانی بر اثر فرهنگی که از دوره بدین سو منتقل شد یا آنچه که در تبلیغات رسانه‌های معاند برای القای خودتحقیری در درون جامعه ایرانی به وجود آمده است خرید کالای ایرانی یک رفتار درجه دوم و یا سوم از سوی شهروندان بی کیفیت تلقی می‌شود. در واقع خریدن کالای ایرانی دارای مشابه خارجی نشان از فقر، تنگدستی، ناآگاهی یا به روز نبودن فرد محسوب شده و مورد شماتت اطرافیان قرار می‌گیرد. این در حالیست که برخی کشورهایی که در زمره ده کشور برتر در تولید ناخالص داخلی هستند برای سالهای طولانی کالای داخلی خود را حتی با سطح کیفیت پایین‌تر بر کالای خارجی ترجیح داده‌اند. برای مطالعه بیشتر به مقاله «الزام شرعی و عقلیِ حمایت از تولید» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6917/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
📚 کتاب «» 📝تهیه و تنظیم : اندیشکده ✅ اندیشنامه سیاست خارجی (7) 🔸بررسی تطبیقی و یا در سیاست خارجی 🔻این کتاب که با تلاش پژوهشگران به رشته تحریر درآمده در 167 صفحه و در 9 فصل از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹« عزت ملی» 🔹« اسلامی و عزت ملی» 🔹« عزت ملی» 🔹«عوامل و تحقق عزت ملی» 🔹«، ، و عزت ملی» 🔹«تجربه های از عزت ملی» 🔹«، و سیاست خارجی» 🔹«طعم تلخ » 🔹« در عزت طلبی» hmp.me/cz71 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻مفهوم «» یکی از مهم‌ترین عبارات در اندیشه دینی و سیاسی ما مسلمانان است. به‌نحوی‌که این کلیدواژه یکی از پرتکرارترین مفاهیم در ادبیات سیاسی و دینی و حتی زندگی شخصی ما در ابعاد مختلف آن است. همۀ ما به‌حکم اینکه موجودی متفکر و دارای قدرت هستیم با این مقوله به نحوی بنیادین در ارتباط خواهیم بود. چراکه مفهوم عزت در معنای کلان خود، نوعی ارتباط وسیع و فراگیر با نحوه زیستن یا برقرار می‌کند. و پارامترهایی که این مفهوم در برمی‌گیرد از یک‌سو و مفهوم آن از سوی دیگر، سازنده چهارچوبی منظم و نظام‌مند برای سازمان دادن به سیستمی فکری و نظری است که می‌تواند در ذیل این مفهوم به ساماندهی عمیق و دقیق زندگی و به‌طور مشخص سبک زیستن بپردازد. ✅ می‌توان مفهوم «عزت ملی» در سطح جامعه را متناظر با مفاهیمی همچون ، ، ارزش نهادن نفس برای خود یا احساس سودمندی از وجود خویش در سطح فرد دانست. همان‌گونه که این معیارها می‌توانند نظامی علمی برای مطالعه انسان و ارزیابی میزان موفقیت یا عدم موفقیت وی در زندگی شخصی قرار گیرد عبارت «عزت ملی» نیز می‌تواند داری چنین کارکردی در سطحی جامعه‌شناسانه و ملی باشد. ✳️ اسلامی ایران مبتنی بر هویت دینی خویش برپایی نظامی اسلامی و الهی را پیگیری می‌کند. چراکه «جهان‌بینی بدون جهان سازی و جامعه سازی سلسله‌ای از مفاهیم خشک و تجریدی بیش نیست» . برای این منظور باید توجه داشت که جهان‌بینی اسلامی و دینی ما برای آنکه قابلیت جامعه سازی و نظام سازی اجتماعی داشته باشد نیازمند یک است. از این مرحله می‌توان با عنوان یا ایجاد نظام شناختی یاد کرد. در این مرحله است که مفاهیم اسلامی و دینی همچون عزت ملی باید شرح و بسط داده شوند 🛒 جهت دریافت این کتاب با تخفیف ویژه درب منزل روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 b2n.ir/395262 🆔 @didemanpub 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
✅ کدام مردم در اقتصاد مردمی؟! 🔹 نامگذاری سال ۹۹ به عنوان در حالتی که پیش از آغاز سال نو مشخص بود دو بحران عمده کرونا و کاهش قیمت نفت گریبانگیر تولید ملی در سال آینده می‌باشد، نشان می‌دهد که استراتژی در باب اداره کشور تغییری نکرده است. رهبر حکیم انقلاب اسلامی که در طول ۴۰ سال گذشته همواره توانسته است از تهدید ها بالاترین فرصت ها را برای کشور ایجاد کند با آگاهی از وقوع این دو بحران اقدام به این نامگذاری نموده است که بالاتر از رونق و حمایت از تولید ملی از جهش ملی سخن می‌گویند. یکی از مهم‌ترین الزامات جهش تولید مردمی کردن اقتصاد است. مردمی کردن اقتصاد رمز عبور از بحران هاست، یعنی همان نیرویی که می تواند کشور را از یک نظامی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی نجات دهد هم می تواند بحران احتمالی اقتصاد را پشت سر گذاشته و آن را تبدیل به بهاری برای پیروزی و رشد نماید. اما عبارت مردمی کردن اقتصاد برای برخی حاوی ابهام می باشد. برخی از نظریه پردازان لیبرال که سرمایه داری را ملاک شهروندی بر می شمرند اقتصاد مردمی را به معنای بازگذاشتن دست سرمایه داران و کاهش قوانین دست و پا گیر برای انباشت بیشتر سرمایه می دانند، در حالیکه همانطور که رهبر معظم انقلاب در سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ در ده سال پیش اشاره فرموده اند حداقل باید 25% درصد از اقتصاد کشور تا پایان برنامه 5 ساله پنجم در اختیار بخش قرار می‌گرفت. این امر صراحت دارد که منظور معظم له از مردم در آنجا که از اقتصاد مردمی سخن می‌گویند سرمایه‌داران نیستند. آمارها نشان می‌دهد که ۳۶۳ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی تنها در اختیار ۴۵۰ نفر است! سؤال مهم آن است که آیا پرداخت بیشتر به این افراد می‌تواند گره‌گشای اقتصاد ایران و مسئله جهش تولید باشد؟! 🔹 به نظر می‌رسد باید سیاست قرار دادن همه تخم‌مرغ‌های اقتصاد در سبد این چند نفر به پایان رسیده و عظیم بانکی که از قضا مجموعه‌ای از ثروت های خرد و کلان آحاد مردم است در اختیار آحاد مردم قرار بگیرد. بازنگری جدی در نوع فعالیت های مضاربه ای و تجاری بانکها می‌تواند اقتصاد را به سمت آحاد و اصناف مردم به خصوص در مناطق محروم رهنمون کرده و علاوه بر تولید اشتغال زمینه‌های بهبود مولفه های مهمی چون و شادی را فراهم نمایند. ✏️ طبیعتاً در روزگار بحران این نیروی مردمی است که می‌تواند کشور را از موقعیت خطر و تهدید به موقعیت پیروزی و فرصت رسانده و برخلاف سرمایه دارانی که هر آشوبی را فرصتی برای انباشت بیشتر سرمایه تلقی می کنند به قدرتمندتر شدن ایران فکر کرده و استراتژی رهبر معظم انقلاب را تأمین و تضمین نمایند. 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
روی دیگر بیمارستان های خصوصی در بحران کرونا! 🔹 دارای ذاتی واحد در سراسر دنیاست و تفاوتی نمی کند که شرایط مردم عادی باشد یا بحرانی نظیر آن‌ها را درنوردیده باشد. اساساً مهمترین اشکال سرمایه‌داری علاوه دوری از خداوند و معنویت در نقض اصول اولیه انسانیت است. در حالی که نیروهای نظامی کشور را طی دستوری به برگزاری یک بزرگ بیولوژیک امر فرمودند، گویا بخشهایی از ساختار بهداشت و درمان کشور که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد خود را موظف به حضور در این رزمایش و یا امداد به مردم در این شرایط بحرانی نمی دانند. اعداد و ارقام مالی که از بیمارستان های خصوصی در موضوع پذیرش بیماران کرونایی در فضای مجازی منتشر می‌شود و یا خبرهایی که از عدم پذیرش بیماران مشکوک به کرونا به دست می رسد نشان می دهد که سرمایه داری چهره زشت خود را مجددا به مردم ایران نشان داده است و کسانی که پولهای بادآورده را در بخش پزشکی در برخی از بیمارستان های خصوصی انبار کرده اند امروز حاضر نیستند پا به پای آحاد جامعه و در کنار و نیروهای مسلح مسئولیت خود را در قبال بحران به عهده بگیرند. 🔹 در واقع آنچنان که در زمانی که کشوری درگیر جنگ می شود هیچ کدام از بیمارستانهای آن کشور حق امتناع از پذیرش مجروحان جنگی را ندارند، در این شرایط که مردم در یکی از حساس ترین برهه‌های تاریخ خود قرار گرفته اند باید بیمارستان های خصوصی را ملزم کرد تا به ارائه خدمات در سطح بیمارستان های دولتی و در هزینه متعارف آن اقدام نمایند. 🔹 در حالی که دولت هایی همچون که نه تنها نسبت به اصول اسلامی شناختی ندارند بلکه مدعی آن نیز نیستند و با قوانین اسلامی و شرعی سازماندهی نشده اند در این شرایط بیمارستان های خصوصی را الزام در پذیرش بیماران نموده‌اند شایسته است که دولت محترم تمام بخش‌های خصوصی بهداشت و درمان و مرتبط با بحران کرونا را الزام به رعایت پروتکل های شرایط بحران کرده و در غیر اینصورت نسبت به تداوم مجوز فعالیت آنها تأمل جدی نماید. بدیهی است اشتغال در جمهوری اسلامی و کسب درآمد در جامعه ای که برای امنیت آن خون هزاران شهید محترم ریخته شده است و هزاران میلیارد دلار هزینه داشته تا بیمارستان خصوصی به کسب سود و درآمد مشغول باشد مستلزم رعایت قواعد و قوانین کشور است. 🔹 در حالتی که آحاد و اصناف جامعه در تبلیغات صدا و سیما و تبلیغات سایر دستگاه‌های حاکمیتی به ایثار و همدلی و همکاری دعوت می شوند به نظر می رسد بخشی از افراد که هم اکنون در پناه امنیت و صلابت نظام مشغول کسب درآمد هستند بنای بر همکاری و همیاری با مردم ندارند. پذیرش یک بیمار کرونایی به شرط واریز حداقل ۲۵ میلیون تومان از عهده بخش قابل توجهی از مردم خارج بوده و در شرایطی که پرواضح است که تخت های بیمارستان های دولتی کفاف این تعداد از بیماران کرونایی را نمی‌دهد و پزشکان و پرستاران و بهیاران و خدمه خیر های دولتی در حال تلاش و جهاد شبانه روزی هستند؛ تعداد معدودی از قصد مشارکت در این رزمایش واقعی را نداشته و نظم عمومی جامعه را مختل نموده اند. 🔹 ورود دستگاه‌های انتظامی و امنیتی در مسئله برای برخورد با اختلال گران در مبارزه غیرتمندانه با این بحران بیولوژیک می تواند سرمایه اجتماعی نظام را افزایش داده و مدت مبارزه با این بحران را کاهش دهد. چه اینکه مبارزه با اخلال کنندگان در روند این رزمایش واقعی بخشی از رزمایش بوده و بی اعتنائی و چشم فرو بستن بر آن شبیه به بی اعتنائی و غمض بصر از کسانی است که در جنگ های نظامی محل انجام وظیفه را ترک یا نسبت به درک شرایط کشور کوتاهی کرده و همگام با دشمن نسبت به منافع ملی ایجاد خسارت نمودند. 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
📚 کتاب « در جمهوری اسلامی ایران» 📝تهیه و تنظیم : اندیشکده ✅ اندیشنامه پیشرفت (6) 🔻این کتاب که با تلاش پژوهشگران به رشته تحریر درآمده در 158 صفحه و در 4 فصل از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹«اقتصاد » 🔹« و سیاست » 🔹« بر اقتصادی» 🔹«دولت » hmp.me/c0d0 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻با نگاهی به کتب تاریخ می‌توان آن‌ها را سرشار از مجادله‌های فکری و فلسفی در حوزۀ اقتصاد و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی یافت. این امر بیانگر این مهم است که از همان بدو پیدایش تفکرات اقتصادی، بین متفکران اقتصادی در حوزۀ تحلیل و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی وجود داشته است. منشأ این درگیری‌ها و اختلاف‌ها را می‌توان در جهان‌بینی‌ها و ایدئولوژی‌های مکاتب و جریان‌های فکری طرفِ نزاع جست‌وجو کرد. منشأ ورود و ترویج این درگیری‌ها در ایران، عمدتاً حاکم بر کشور است. چیدمان نظام آموزشی ایران ـ قبل و پس از انقلاب ـ و نیز فارغ‌التحصیلان ایرانیِ خارج از کشور ـ که به فراگیری رشتۀ اقتصاد پرداخته و وارد سیستم آموزش اقتصاد در ایران شده‌اند ـ در شکل‌گیری این ساختار آموزشی مؤثر بوده است. ✅ تاکنون در جمهوری اسلامی ایران، طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادیِ بسیاری وجود داشته که مراحل قانون‌گذاری، تصویب و اجرا را پشت سر نهاده و در مختلف تاریخ جمهوری اسلامی، شاهد نقش‌آفرینی‌ها و القای سیاست‌ها و تجویزهای مختلف گروه‌ها و بوده‌ایم. این جریان‌ها و گروه‌های اقتصادی ـ سیاسی، دارای اصول و مبانی فکری ـ فلسفیِ مختلفی بوده که سیاست‌ها و تجویزات خود را بر مبنای آن بنا کرده و ساختار و نظام اقتصادی کشور را طی گذشت حدود سه دهه از وقوع انقلاب، شکل داده‌اند و در لحظه‌های سرنوشت‌ساز، به حرکت نظام، انقلاب و مدیریت اقتصاد کشور پرداخته و به تجویز سیاست‌های اقتصادی همت گمارده‌اند. ✳️ روند تحولات اقتصادی ـ سیاسیِ دولت‌های پس از انقلاب، از اقتصاد «» در دهۀ اول انقلاب اسلامی و مقارن با دوران جنگ تحمیلی آغاز شد و پس از آن، با ظهور جریانی موسوم به «» در بدنۀ قوۀ مجریه و تحقق اقتصادِ مبتنی بر در دولت آقای ، این روند ادامه یافت که ماحصل آن، اِعمال سیاست‌های «» در این دوره از مدیریت کشور بود. با ورود جبهۀ به پاستور و در دست گرفتن سکان مدیریت اجرایی کشور، دولت دوم خرداد با شعار «»، عملاً اولویت سیاست‌گذاریِ کلان کشور را از «توسعه اقتصادی» ـ که اولویت اول دولت کارگزاران بود ـ به «توسعه سیاسی» تغییر داد و 8 سال کشور را با اتخاذ چنین اولویتی اداره نمود. پس از آن، نوبت به دولت‌های نهم و دهم رسید که با شعار «» و تحقق عدالت اقتصادی، سعی نمود تا خود را از حیث اقتصادی و در ساحت نظر و عمل، از دولت‌های پیش از خود متمایز نشان دهد. 🛒 جهت دریافت این کتاب با تخفیف ویژه درب منزل روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 b2n.ir/800883 🆔 @didemanpub 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
📡اندیشکده برهان در سایر شبکه‌های اجتماعی📱 ✅ : 🆔 https://www.instagram.com/borhan__ir/ ✅ پیام رسان : 🆔 ble.ir/borhan_ir : 🆔 sapp.ir/borhan_ir : 🆔 eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
📚 کتاب « در باغ » 📝تهیه و تنظیم: اندیشکده ✅ پژوهه تاریخی (25) 🔸 بازخوانی برگ‌هایی از پرونده قطور و تخاصم ایالات متحده علیه ایران 🔻این کتاب که حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران است در 267 صفحه و در 9 فصل از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹« تلخ» 🔹« انگلوساکسون ها در ایران» 🔹«» 🔹«غافلگیری» 🔹«تسخیر» 🔹« رابطه» 🔹«فریب و » 🔹«مهار» 🔹«از دیپلماسی تا محور » hmp.me/c0ke 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻در تقاطع خیابانی در تهران که روزگاری «» نام داشت با دیگر خیابانی که همان روزها « جمشید» خوانده می‌شد، باغ بزرگی واقع شده بود، که مهمترین تحولات سیاسی و حکومتی ایران از آن رقم می‌خورد. اینک نه آن خیابان‌ها، به آن نام‌ها شناخته می‌شود و نه بر بالای ساختمان مجلل میانه باغ پرچم دولت ایالات متحده برافراشته است؛ اما حکایت روابط ایران و ایالات متحدۀ آمریکا داستانی است پرآب چشم و با فراز دوران و نشیب عصر . ✅ از زمان ورود آمریکایی به ایران در قرن نوزدهم تا کنون، روابط ایران و آمریکا فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است. در آغاز، ایرانیان نظر مساعدی نسبت به آمریکا داشتند و آن را در برابر 2 استعمارگر کهن و می‌پنداشتند، اما با وقوع دیری نگذشت که آمریکا چهره‌ای دیگر از خود به نمایش گذاشت. این کشور به عنوان یکی از 2 سر برآورده از خرابه‌های جنگ جهانی دوم، در راستای تأمین منافع خود و در رقابت سیاسی، نظامی، اقتصادی و ایدئولوژیک با شوروی، از هیچ اقدامی فروگذار نکرد. کودتا، تحریم و سرنگونی حکومت‌های مخالف و حمایت از دیکتاتوری‌های موافق، تنها گوشه‌ای از اقدامات و جنایات این کشور در عرصۀ بین‌المللی بود. این اقدامات به طور ویژه در مورد ایران ـ‌که علاوه بر هم‌مرز بودن با شوروی، دارای منابع غنی انرژی بودـ نمود بارز یافت. ✳️ وقوع اسلامی ایران و ایجاد قدرتی مذهبی در ایران، چارچوب این سیاست‌ها را تغییر داد، چرا که پیروزی انقلاب یکی از پایه‌های امنیتی آمریکا در منطقه را شکست. افزون بر آن، سرسخت یا حتی دشمنی استوار جانشین و متحد قدیم شد. بدین ترتیب بازی نوینی در این منطقه شکل گرفت که قاعده و رسمش سوای گذشته بود. در این راستا، آمریکا در تقابل با انقلاب اسلامی ایران به سیاست‌ها و راهکارهای گونه‌گونی متوسل شد. ♦️از جنگ جهانی دوم تا حال حاضر بیش از سی دولت ملی توسط آمریکا با ساقط شده‌اند و رژیم‌های استبدادی مورد حمایت این کشور در رأس قدرت قرار گرفته‌اند. 1332 تنها یکی از آن‌هاست. علاوه بر آن، این کشور از هیچ اقدام برای رسیدن به اهداف استعماری خود فروگذار نکرده و نمی‌کند. موارد متعدد دیگری وجود دارد که مؤیدی بر اوج خصومت و دشمنی آمریکا با ملت ایران است. کتاب حاضر تلاشی است برای مرور پرونده قطور و نفوذ در و تخاصم این دولت علیه ملت ایران. 🛒 جهت دریافت این کتاب با تخفیف ویژه درب منزل روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 b2n.ir/538155 🆔 @didemanpub 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
✅ بلایای اقتصاد غیر پاسخگو و مسئولیت ناپذیر، دست پخت خام فروش بنا داریم در مجموعه‌ای از پیامها، به بررسی نتایج حاکم بودن اقتصاد متکی به خام فروش منابع(بخصوص ) بپردازیم، کاری که قطعا برای بررسی علمی راه‌های رسیدن به ضروری است: 1️⃣ درآمدهای رانتی سبب می‌گردد تا دولت از اتکای به مردم جامعه شانه خالی کرده و خود در برابر آن را نپذیرد. دولتی که می‌تواند بدون وجود مردم و همراهی آنان به تقویت بنیان‌های اقتصادی خود بپردازد و کسب درآمد کند دلیلی برای پرداختن به امر حضور مردم در اقتصاد نخواهد دید. این درآمدها می‌توانند حتی رهبران جوامعی که در آن به شیوه‌های قدرت توزیع می‌شود را به هوس انحصار قدرت انداخته و آنان را از مسیر اتکای به و برآورده کردن اهداف آنان دور کند. در واقع درآمدهای نفتی ریشه استقلال دولت از مردم می‌باشد که در نهایت منجر به زوال استقلال کشور خواهد شد. در جامعه‌ای مثل ایران رکن رکین است که در کنار اسلامیت نظام می‌تواند تضمینی برای مبانی و اهداف جمهوری اسلامی باشد؛ اما اگر یک مقام دولتی ارشد در توهم ناشی از درآمدهای بادآورده قرار بگیرد، دیگر احساس نخواهد کرد که برای رسیدن به اهداف نیازمند یاری مردم می‌باشد. این اتفاق به تمام زیر بخش‌های اصلی به خصوص اقتصاد و فرهنگ آسیب خواهد زد. 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
✅ مدیریت ناکارآمد احتمال در سال 1399 به دلیل وابستگی به فروش نفت خام پس از انقلاب نیز برخی گرایشهای فکری برخی مسئولین درکنار سوء مدیریت‌های اقتصادی سبب شد تا پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی همچنان کشور به منابع نفتی و درآمدهای بادآورده آن متکی باشد تا آنجا که در بودجه سال ۱۳۹۹ بخش از درآمدهای عمومی از طریق فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت ۵۰ دلاری به دست خواهد آمد! مطابق این به نظر می‌رسد که رانتی شدن دولت در ایران یکی از مهمترین عوامل شکست پروژه‌های تولید در کشور باشد. درآمدهای رانتی علاوه بر آنکه اقتصاد تولیدی را نابود می‌کند، فرهنگ و خصلت‌های اخلاقی زشت ناشی از رانت را در جامعه رواج خواهد داد. آنچنان که دولت رانتی خصلت‌های اخلاقی سوئی بر اقتصاد تحمیل می‌کند سبب می‌شود تا مردم نیز در این مسیر هم کار دولت شده و سرمایه‌های سرگردان به جای حرکت در مسیر تولید به سمت بازارهای دلالی حرکت کنند. برای مطالعه بیشتر به مقاله «گذار از اقتصاد رانتیری به جهش تولید» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6976/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
✅ گذار از اقتصاد به 🔹 نقض مردم سالاری، در اثر گسترش در مجموعه‌ی پیش رو، به بررسی نتایج حاکم بودن اقتصاد متکی به خام فروش منابع(بخصوص ) می‌پردازیم، کاری که قطعا برای بررسی علمی راه‌های رسیدن به ضروری است: 2️⃣ در فرهنگ سیاسی جمهوری اسلامی واژه‌ای منحصر به فرد با عنوان «حضور در صحنه» وجود دارد که آنرا می‌توانند بدیلی گرانبها تر از مشارکت سیاسی در سایر فرهنگهای جهان دانست. حضور مردم در صحنه در انقلاب اسلامی در شرایطی محقق می‌شود که در کنار دیانت نظام حفظ شده باشد. لحظه‌ای که مردم احساس نمایند نیازی به حضور آنها در بحران‌ها نیست به مرور دچار وضعیت بیگانگی از نظام و یا حتی بیگانگی از خود خواهند شد. اگر بخش‌هایی از احساس کنند که بدون توجه به آنها به مسیر اقتصادی و سیاسی و اجتماعی خود ادامه می‌دهد و انتظارات مردم سالارانه برآورده نشود، در گذشت ایام باید شاهد تعمیق گسل مردم و دولت بود. بروز چنین وضعیتی به تناوب با فراز و نشیب در سال‌های مختلفی از جمهوری اسلامی رخ داده است و تجربه نشان داده که هرگاه روسای جمهور درآمدهای بالای نفتی دست یافته‌اند به صورت ناخودآگاه از مردم و به خصوص طبقات فرودست اقتصادی فاصله خواهند گرفت. البته این امر اختصاصی به ایران نداشته و در تمام نظام‌های سیاسی دنیا مشترک است. برای مطالعه بیشتر به مقاله «گذار از اقتصاد رانتیری به جهش تولید» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6976/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
✅ گذار از اقتصاد به 🔹بیماری هلندی «» به حالتی اطلاق می‌شود که در آن کشورِ دارای منابع طبیعی فراوان، توانایی مدیریت و بهره مندی درست از درآمدهای حاصل آن منابع را نداشته و در نتیجه نه تنها و رشد حاصل نمی‌گردد که بخش‌های تولید با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. ریچارد اوتی در سال ۱۹۹۳ بیان می‌کند رشد اقتصادی پایین در کشورهای دارای منابع طبیعی نسبت به کشورهای فاقد این منابع بلای منابع یا نفرین منابع نام دارد. در واقع درآمدهای حاصل از فروش مواد منابع طبیعی خام و یا حتی فرآوری شده به اقتصاد کشور وارد شده و این حجم ارز وارده موجب تمرکز در بخش‌های غیر رقابتی مثل صنعت و کشاورزی می‌گردد. در چنین شرایطی نظیر آنچه در سال‌های اخیر در ایران رخ داده است. سرمایه‌ها از بخش‌های تولیدی به بخش‌های دلالی حرکت خواهند کرد. در نفرین منابع یا وقتی که ارز حاصل از صادرات منابع طبیعی به کشور وارد می‌شود با افزایش تورم نرخ واقعی ارز نیز افزایش یافته و همین امر باعث می‌شود که دستمزدها بالا رود. بر این اساس بخش‌های تولیدی صنعتی و کشاورزی قابلیت رقابت خود را در بازارهای جهانی از دست می‌دهند و طبیعی است که کشور روز به روز وابستگی بیشتری به درآمدهای رانتی پیدا کرده و کشور در برابر تغییر قیمت منابع طبیعی مثل نفت شکننده و آسیب پذیر باشد. برای مطالعه بیشتر به مقاله «گذار از اقتصاد رانتیری به جهش تولید» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6976/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
📚 کتاب «الفبای » 📝تهیه و تنظیم: اندیشکده ✅ پژوهه تاریخی (5) 🔸 نگاهی تاریخی به و 🔻این کتاب که حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران است در 44 صفحه و در 2 گفتار از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹«تغییر » 🔹« به نام » b2n.ir/542481 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻با نگاهی گذرا و اجمالی به تاریخ پر فراز و نشیب کشور ایران شاهد این واقعیت هستیم که ایران طی دوره‌های مختلف حیات چند هزار سالۀ خود مورد و غارت ممالک متعددی اعم از همسایه و غیرهمسایه قرار گرفته است و به دنبال این تهاجم‌ها با تبعات فراوانی نیز همراه بوده است. برای مثال پس از حملۀ و به دنبال آن حضور قوم سلوکیان در ایران و حکمرانی چند سالۀ آن‌ها، ایرانیان مجبور شدند زبان خود را به تغییر دهند و البته این تغییر موقتی بود و ایرانیان پس از چندی توانستند توسط پارت‌ها یا همان سلسلۀ اشکانیان سلوکیان را از ایران بیرون رانده و زبان خود را زنده نمایند. ✅در مسئلۀ حضور و ورود به ایران نیز همین گونه است البته با تفاوت‌هایی؛ «در اوایل ، دروازه‌های ایران توسط اعراب گشوده شد و به قلمروی نخستین خلفای اسلامی پیوست. ایران از سرزمینی به سرزمینی اسلامی بدل شد و زبان و ادبیات فارسی تحت تأثیر زبان عربی قرار گرفت. با این حال اسلامی شدن ایران به عربی شدن آن منجر نگردید.» پس از ورود مسلمانان به ایران به دلیل اینکه این تهاجم یک گسترش آیین تلقی می‌شد، نیز به عنوان زبان دینی اسلام به ایران راه پیدا کرد و خواه ناخواه خود را رقیب و حتی جایگزین زبان فارسی آن دوره معرفی نمود و این آغاز ماجراست. ✳️ به طور کلی در طی این هزار و اندی سال که زبان عربی وارد ایران شده است، حوادث و گوناگونی دربارۀ این زبان و فراگیری آن در ایران رخ داده است. گاه پادشاه و حاکمی که از زبان عربی چیزی نمی‌دانسته علما و شعرا را به بر می‌انگیخته و بلافاصله حاکم بعدی حکم قبل را نقض کرده و را رواج می‌داده است. آنچه که به طور قطع مسلم است این است که پس از ورود اسلام به ایران، زبان عربی نیز پا به پای آن در تمامی لحظات تاریخی این کشور حضور داشته و گاه ابزار مبارزه بوده و گاه خود مورد هجمه قرار می‌گرفته است و شخصیت‌های مختلفی در تاریخ در این دوجبهه جای گرفته‌اند و آثاری نیز تنظیم و تألیف کرده‌اند، البته کسانی نیز بودند که راه میانه را پی گرفتند و نیز به حقیقت راه یافتند. ♦️در این کتاب دو محور از تهاجمات جریانات روشنفکری که تحت عنوان و انجام گرفته بحث و بررسی شده است. 🛒 جهت دریافت این کتاب با تخفیف ویژه درب منزل روی لینک زیر کلیک کنید 👇 🌐 b2n.ir/806689 🆔 @didemanpub 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir