eitaa logo
حجت‌الاسلام برسلانی
4.5هزار دنبال‌کننده
218 عکس
381 ویدیو
45 فایل
✅ کانال احکام و مسائل فقهی و استفتائات و احکام 🔶️ تحت اشراف علمی مستقیم حجت الاسلام برسلانی 🔶️ جهت ارسال سوال 🔸️ ارائه پیشنهاد ، دعوت به منبر و جلسه سخنرانی و احکام ادمین:👇 @Admin_k_borsalani روبیکا 👇 https://rubika.ir/borsalani_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣ 💥ماه‌شعبان ماه‌روزه‌‌قضا ومستحب💥 ✍ چند نکته در : 1⃣ کسی که از قبل قصد روزه گرفتن نداشته است و می خواهد بین روز (قضا، یا ) کند اگر تا مبطلی انجام نداده تا قبل از فرصت دارد کند و صحیح است ولی بعدظهر صحیح نیست.(حضرت امام، ، آیت الله ) - اگر مبطلی انجام نداده است، تا اذان ظهر فرصت نیت را دارد ولی بعد ظهر بنا بر احتیاط واجب نیت نکند. (آیت الله ) - تا قبل از مغرب فرصت دارد. (آیت الله ) 2⃣ کسی‌که دارد، شرعا حق اینکه کند را ندارد. 3⃣ کسی که نمی داند روزه قضا دارد یا نه، اگر به نيّت آنچه بر عهده اش است (اعم از روزه قضا يا مستحبّى) روزه بگیرد صحیح است و اگر روزه قضا داشته باشد کفایت می کند. 4⃣ اگر کسی فراموش کند که روزۀ قضا دارد و بگیرد، درصورتی که قبل از ظهر یادش بیاید روزۀ مستحبی او به هم می‌خورد و می‌تواند نیت روزۀ قضا کند؛ واگر بعد از افطار یادش بیاید روزه‌اش به صورت مستحبی صحیح است. (حضرت امام، ، آیت الله ) 5⃣ کسی که نمی دانسته که با داشتن روزه قضا نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و بعد از مغرب مسأله را یاد می گیرد روزه اش صحیح نیست. (اکثر مراجع) 6⃣ کسی‌که روزۀ قضا دارد، می‌تواند برای روزه بگیرد و فرقی بین انجام آن به صورت مجانی و یا نیست. (حضرت امام، ، آیت الله ) 7⃣ کسی‌که دارد می تواند روزه مستحبی بگیرد. 8⃣ کسی که روزه کفاره یا به عهده دارد و تمکن از ادای آن را داشته باشد: - نمی تواند روزه مستحبی بگیرد (حضرت امام) - بنابر احتیاط روزه اش صحیح نیست. () - می تواند روزه مستحبی بگیرد (آیت الله ). - در روزه قضای پدر بنا براحتیاط نمی تواند و نسبت به کفاره چنانچه کفاره تخییری باشد و را انتخاب کند می تواند روزه مستحب بجا بیاورد و الا بنابر احتیاط واجب نمی تواند روزه مستحب بگیرد (آیت الله ). 9⃣ انتهای نیت برای روزۀ استیجاری نیز تا اذان ظهر است البته اگر در عقد شرط شود که از اذان صبح، نیت روزه داشته باشد و نیت را به تأخیر نیندازد یا اطلاق اجاره در عرف به این نکته انصراف داشته باشد، در وفای به عقد اجاره معتبر است که از اذان صبح نیت کند. 🔟 کسی که قضای چند رمضان بر عهده دارد اگر وقت روزه های آخر تنگ نیست، قضای هرکدام را که بگیرد، مانعی ندارد ولی اگر وقت رمضان آخر تنگ است (مثلا ۷روز تا باقی مانده و از سال قبل به همین تعداد قضا دارد) بنا بر احتیاط واجب، اول قضای رمضان آخر را بگیرد (حضرت امام ، ، آیت الله ) نکته: اگر کسی در نیت معین نکند روزه‌ای را که می‌گیرد، قضای کدام رمضان است، قضای ماه رمضان سال آخر حساب نمی‌شود که کفارۀ تأخیر از او ساقط شود (حضرت امام ، آیت الله ). 🔸بیاموز و منتشر کن! 🔹انتشار فقط با لینک کانال‌ احکام شرعی حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
👉 بزن! 🎥1⃣ اگر نماز قضای خیلی زیادی هم داری،😢 اصلا ناراحت نباش! فقط کافیه هر هفته در مجموع، به مقدار یک روز نماز قضا بخونی! به همین راحتی! سوال:🤔 می خواستم بدونم از لحاظ شرعی کسی که مثلا ۵۰ سال نماز قضا داره، می‌تونه به روشی که استاد بهرام‌پور بیان کرده‌اند عمل کنه و تمام نماز قضاهاش از گردنش برداشته بشه؟ 🎥2⃣ توضیحات (کارشناس احکام شرعی) را بشنوید! 🔹 کانال حجت‌الاسلام‌برسلانی👇 @borsalani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 تبریک میلاد قمر بنی‌هاشم 🌼مهمترین 1⃣ گرفتن از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: مَنْ صَامَ یَوْمَ الْإِثْنَیْنِ وَ الْخَمِیسِ مِنْ شَعْبَانَ؛ هر کس روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگیرد؛ ۲۰ حاجت دنیایی و ۲۰ نیاز آخرتی او برآورده می شود. 📚 إقبال الأعمال ص۶۸. همچنین از حضرتش نقل شده: تَتَزَیَّنُ السَّمَاوَاتُ فِی کلِّ خَمِیسٍ مِنْ شَعْبَانَ... در هر ملائکه، آسمانها را تزئین می کنند و عرضه می دارند: پروردگارا! روزه داران امروز را ببخش و بیامرز و دعای آنها را اجابت کن! 📚 وسائل الشیعة 8/104. 2⃣ قرائت این دعا از امام سجاد علیه‌السلام نقل شده که مستحب‌است درماه‌شعبان، هرروز وقت ظهر و نیز  خوانده شود. مضمون اصلی این بیان جایگاه اهل بیت (ع) و تأکید بر  ایشان است. این دعا در منابع متعدد دعایی همچون مصباح المتهجد، اقبال الاعمال، المزارالکبیر و البلد الامین نقل شده است. 📚 متن دعا 👈 مفاتیح‌الجنان 3⃣ مداومت بر مُناجات شَعبانیه نیایشی است که فردی به نام ابن‌خالویه، آن را از امام علی (ع) روایت کرده است. امامان (ع) بعدی نیز بر قرائت مناجات شعبانیه در  اهتمام داشته‌اند. این مناجات را نمونه‌ای از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا به‌شمار آورده‌اند. ✅ می‌توانید 👈 اینجا ببینید و بشنوید! ‌ 🔹 کانال حجت‌الاسلام‌برسلانی👇 @borsalani_ir
غریق.mp3
38.63M
👉 ✍موضوع: حال مناجات 🎧 فضیلت دوشنبه و 2:20 🎧 در این ماه به پیامبر کمک کنید 8:49 🎧 دقایقی دقت در جایگاه 18:50 🎧 رمز حال و مناجات و ارتباط‌باخدا چیست؟ 22:50 🎧 الفلک الجاریه فی اللجج الغامره 29:02 🕌 مسجد عمار یاسر 📆شب‌میلاد حضرت 🌸 اباالفضل العباس علیه‌السلام 🔹کانال‌ احکام و معارف حجت‌الاسلام‌برسلانی👇 @borsalani_ir
سلام علیکم وقتتون بخیر 🔒 آیا که صندوق قرض الحسنه میده اشکالی نداره؟؟ 🔑 _ پاسخ استاد را 👈 اینجا بشنوید! 🔹 کانال حجت‌الاسلام‌برسلانی👇 @borsalani_ir
👉 بزن و ببین! 💅💅💅💅 🔸بايد مصنوعي را بردارد مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد که در این صورت موقتا باید طهارت انجام دهد و در اولین فرصت ممکن واجب است موانع را برطرف کند و وضو و غسل صحیح نیست و نماز باطل است. (حضرت امام) 🔸کاشت ناخن مصنوعی که برای می باشد اگر برداشتن آن برای وضو یا غسل ممکن نباشد یا جدا کردنش ضرر یا مشقت زیاد دارد و در نتیجه آن را بر نمی دارد؛ شرعا حرام است. بنابراین واجب است برای اولین نماز آنها را جدا کند، اگر جداکردن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد باید موقتا (برای دوسه وعده نمازی که نمی تواند مانع را جدا کند) علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برداشتن ناخن مصنوعی به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. () 🔸ایجاد مانع که در وقت وضو یا غسل نتواند برطرف کند اگر در وقت نماز انجام شود جایز نیست و در غیر وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست و واجب است برای اولین نماز بردارد. (آیت الله ) 🔸کاشت ناخن صرفا برای و بدون ضرورت جایز نیست و لازم است برای غسل و وضو برطرف شود و الا باطل است. (آیت الله ) 🔸استفاده از چنین ناخن‌هایی جایز نیست؛ اگر در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا به قدری مشقت دارد که نمی‌شود تحمل کرد، باید تیمّم نماید مگر آن‌که آن چیز در مواضع باشد که در این صورت، باید وضو بگیرد و بنابر احتیاط آن محل را مسح کند. (آیت الله ) آدرس: تحريرالوسيله، 1424 ه.ق، ج1، ص 27، با استفاده از م12 توضيح المسائل، ص 42، با استفاده از شرط سیزدهم و ص 49 با استفاده از م 341(آخر مسأله) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18. آیت الله سیستانی، استفتاء خصوصی و استفتات جامعه الزهرا مجموعه دو ص 29 و سایت آیت الله مکارم سایت پاسخگویی جامعةالزهراء 🎥 برنامه های استاد برسلانی را در آپارات‌ دنبال‌ کنید👈 اینجا 🔹انتشار مطالب فقط با لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ آیا پدر می‌تواند در مال فرزندش بدون رضایت او تصرف کند؟ 🕌 رواق‌امام‌خمینی، حرم‌مطهر‌رضوی 🔹 کانال حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 @borsalani_ir
4⃣ 💥ماه‌شعبان ماه‌روزه‌‌قضا ومستحب💥 🌼 میلاد سیدالساجدین مبارکباد 🌼 ✍افطار بدون عذر : مسئلة: همه ما می دانیم خوردن در بین روز مطلقا جایز است و همچنین می دانیم باز کردن روزه در ماه مبارک رمضان برای کسی که عذری ندارد حرام است. حال سوال این است که افطار بدون عذر و عمدا در موارد زیر چه حکمی دارد: 1⃣ افطار روزۀ قضای ماه رمضان: 🔻الف. وقت روزۀ قضا تنگ نیست (۱): 🔑- می‌تواند تا قبل از اذان ظهر افطار کند؛ ولی بعد از اذان نمی‌تواند (مراجع تقلید). 🔻ب. وقت روزۀ قضا تنگ است (۲): ۱. قبل از اذان ظهر: 🔑- بنا بر احتیاط واجب، افطار نکند (حضرت امام ، امام خامنه ای). 🔑-بهتر است افطار نکند (آیت الله سیستانی). 🔑- نمی‌تواند افطار کند (آیت الله مکارم). ۲. بعد از اذان ظهر: 🔑 - نمی‌تواند افطار کند و اگر عمدا افطار کند کفاره دارد (۳). (مراجع تقلید). 2⃣ افطار روزۀ قضای : 🔻الف. قبل از اذان ظهر: 🔑- جایز است. (مراجع تقلید) نکته: البته اگر انجام روزۀ آن روز بر فرد به‌واسطۀ و مانند آن معین شده باشد، افطار جایز نیست؛ مانند اینکه فردی برای انجام روزۀ قضای متوفی شود و در ضمن عقد اجاره با او شرط شود روزۀ را در روز همین امسال به جا آورد. 🔻ب. بعد از اذان ظهر: 🔑- بنا بر احتیاط واجب باطل نکند (حضرت امام، امام خامنه ای). 🔑- احتیاط مستحب باطل نکند (آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم). 3⃣ افطار روزه‌های واجب دیگر مثل مطلق (روز خاصی معین نشده) 🔑- افطار جایز است. (حضرت امام، آیت الله سیستانی). 🔑- قبل از اذان ظهر جایز است ولی بعد از اذان بنابر احتیاط جایز نیست ( آیت الله مکارم). (۱) مثلا از ماه رمضان گذشته‌اش ۷روز روزه قضا دارد ولی در حال حاضر که می خواهد روزه قضایش را باز کند ۲۰روز تا ماه رمضان وقت دارد، پس وقت برای گرفتن آن ۷روز روزه وسعت دارد. (۲) فرض بفرمایید که در مثال قبل که ۷روز روزه قضا از رمضان گذشته دارد فقط ۷روز دیگر تا اتمام ماه شعبان و شروع ماه رمضان بیشتر باقی نمانده است. (۳) آن است که بلید ده مسکین را اطعام کند (هر کدام ۷۵۰ گرم) و اگر از آن ناتوان است سه روز روزه بگیرد. (اکثر مراجع) 🔸بیاموز و منتشر کن! 🔹انتشار فقط با لینک کانال‌ احکام شرعی حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
🖥 ✅ برنامه«تاآسمان»باحضور استادبرسلانی ⏱ زمان 👈 فردا چهارشنبه ۱۷ بهمن، ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۳:۰۰ 💬 موضوع: احکام چالشی و شرایط اضطرار در مقدمات نماز ✍ انشالله در این برنامه می بینید: 1⃣ تذکراتی راجع به ماه شعبان 2⃣ تتمه بحث مکان نمازگزار: _ نماز در هواپیما _ مکروهات مکان نمازگزار ✅ می توانید در طول برنامه با ارسال سوالاتتان به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۶۲۵ پاسختان از برنامه زنده دریافت کنید. 🌹
نماز در هواپیما .mp3
12.42M
👉 سلام علیکم پرواز مشهد_نجف ساعت پنج صبح است. به احتمال زیاد تا رسیدن به مقصد قضاست. نمازصبح راچگونه بخوانیم؟ آیا صحیح است؟ 🔹کانال‌ احکام و معارف حجت‌الاسلام‌برسلانی👇 @borsalani_ir
شک در 🔒 در خصوص وسائلی از قبیل فرش، سماور،...که به مسجد داده شده و متولی شک می‌کند که اینها را وقف بر مسجد کرده‌اند یا هدیه داده‌‎ا‌ند؟ فرموده‌اید: «باید به قدر متیقن که استفاده در خصوص همان مسجد است اکتفا شود و در غیر آن محل اشکال است». حال سؤال این است که عمل به احتیاط در مواردی برخلاف احتیاط است مثل وسیله‌ای که مسجد از آن بی‌نیاز می‌شود، زیرا اگر بخواهیم آن را موقوفه به حساب آوریم و به مسجد دیگری بدهیم خلاف احتیاط می‌شود چون محتمل است از املاک مختص مسجد باشد و انتقال آن به مسجد دیگر مجاز نباشد. 🔑 در هر صورت بنابر ظاهر حال باید موقوفه همان مسجد محسوب شود. () 🔹انتشار مطلب با ذکر لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8