May 11
🗯 حدیثی تکان دهنده ....
🔸قَالَ أَخْبَرَنِی أَبُو بَکْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ اَلْجِعَابِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدٍ اَلْهَمْدَانِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اَلْحَمِیدِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ عُتْبَةَ عَنِ اَلْحُسَیْنِ اَلْأَشْقَرِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَارَةَ اَلْکُوفِیِّ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ یَقُولُ: مَنْ دَمَعَتْ عَیْنُهُ فِینَا دَمْعَةً لِدَمٍ سُفِکَ لَنَا أَوْ حَقٍّ لَنَا نُقِصْنَاهُ أَوْ عِرْضٍ اُنْتُهِکَ لَنَا أَوْ لِأَحَدٍ مِنْ شِیعَتِنَا بَوَّأَهُ اَللَّهُ تَعَالَی بِهَا فِی اَلْجَنَّةِ حُقُباً.
🔻محمّد بن ابی عمارۀ کوفی گوید: از امام صادق (علیه السّلام) شنیدم که میفرمود: هر کس در راه ما بخاطر خونی که از ما ریخته شده، یا حقّی که از ما بتاراج رفته، یا پردۀ آبرو و حیثیّتی که از ما یا یکی از شیعیان ما دریده گشته قطرۀ اشکی بریزد، بدین سبب خداوند متعال او را یکی حقب (که هشتاد سال است) در بهشت جای دهد.
📚 الأمالی (للمفید) , جلد ۱ , صفحه ۱۷۴
📚جامع احادیث، صفحه ۲۱۰۴۹
📚أمالی شیخ مفید / ترجمه استادولی ؛ ج ۱ , ص ۱۹۳
#حدیث
@BotShenasi
🗯 سخنان جانسوز امیرالمومنین علیه السلام به هنگام دفن صدیقه طاهره سلام الله علیها
▪️ وَ السَّلَامُ عَلَیْکُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِینَ وَاهاً وَاهاً وَ الصَّبْرُ أَیْمَنُ وَ أَجْمَلُ وَ لَوْ لَا غَلَبَةُ الْمُسْتَوْلِینَ لَجَعَلْتُ الْمُقَامَ وَ اللَّبْثَ لِزَاماً مَعْکُوفاً وَ لَأَعْوَلْتُ إِعْوَالَ الثَّکْلَی عَلَی جَلِیلِ الرَّزِیَّةِ فَبِعَیْنِ اللَّهِ تُدْفَنُ ابْنَتُکَ سِرّاً وَ تُهْضَمُ حَقُّهَا وَ یُمْنَعُ إِرْثُهَا وَ لَمْ یَتَبَاعَدِ الْعَهْدُ وَ لَمْ یَخْلُقْ مِنْکَ الذِّکْرُ وَ إِلَی اللَّهِ یَا رَسُولَ اللَّهِ الْمُشْتَکَی وَ فِیکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَحْسَنُ الْعَزَاءِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ وَ عَلَیْهَا السَّلَامُ وَ الرِّضْوَان
سلام من بر شما باد! سلامی که به منزله وداع من باشد، نه آن سلامی که شما را ترک کنم. اگر باز میگردم از ملالت و خستگی نیست و اگر کنار قبر تو اقامت گزینم به علت بدگمانی نیست که خدا به صابرین وعده ثواب داده است. صبر و شکیبایی مبارک تر و نیکوتر است. اگر غلبه یافتن افرادی که بر ما مستولی شدند نبود، بر خود لازم میدانستم که نزد قبر تو اقامت گزینم و معتکف گردم و برای این مصیبت بزرگ نظیر زن جوان مرده ناله و فریاد میکردم. خدا میبیند که دختر تو مخفیانه دفن میشود! حق وی غصب شد! از گرفتن ارث ممنوع گردید! در صورتی که از دوران حیات تو تاکنون چندان مدتی نگذشته و هنوز ذکر تو از یاد نرفته است. یا رسول اللَّه! من به خدا شکایت میکنم و پیمودن راهی که تو رفتی برای من بهترین تسلیت است. یا رسول اللَّه! صلوات خدا بر تو و سلام و خشنودی خدا بر فاطمه اطهر باد! »
📚بحارالانوار - جلد ۴۳، صفحه ۱۹۳
#فاطمیه
@BotShenasi
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله العالی):
🔸 اوایلی که آقای بروجردی به قم تشریف آورده بود، برای بازدید از علما به منازلشان تشریف می برد.
🔹 مِن جمله، یک بار به منزل آقای خمینی تشریف آورد.
🔸 من در آن جلسه بودم. آقای فقیه که به حاج داداش معروف بود، هم در آن جلسه بود. به تناسب عبارت "العبودیة جوهرةٌ کنهُها الربوبیة" مطرح شد.
آقای بروجردی فرمود: این عبارت کجاست؟!
آقای خمینی نخواست خودش مطرح کند لذا آرام به حاج داداش گفت: این عبارت در مصباح الشریعة است. آقای حاج داداش به آقای بروجردی عرض کرد: آقا! در مصباح الشریعة است.
🔹 آقای بروجردی فرمود: "مصباح الشریعة" که از شیخ ابوالقاسم قشیری
#رئیس_متصوفه است!
📚 جرعهای از دریا ج3 ص498
#تصوف
@BotShenasi
هویت نگارنده مصباح الشریعة.pdf
1.36M
هویت نگارنده «مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه»
علی اصغر محمدی و کاووس روحی برندق
نویسنده کتاب مصباح الشریعة هیچگاه مشخص نبوده و از آنجایی که تمامی بابهای صدگانه آن با عبارت «قال الصادق» آغاز میشود، از جمله آثار منسوب به امامان: به شمار میآید. داوریهای صورت گرفته درباره نگارنده این کتاب را میتوان منحصر در هشت شخصیت دانست که عبارت اند از: هشام بن حکم، فضیل عیاض، شقیق بلخی، سلیمان صهرشتی، ابوالقاسم قشیری، ابوالحسن شاذلی، شهید ثانی و عارفی مربوط به اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم از صوفیه خراسان. این پژوهش با موضوع نسخه شناسی کتاب و تحلیل متنی درباره محتوای کتاب و بررسیهای تطبیقی با سایر متون عرفانی و تاریخی نشان میدهد که هر کدام از این نظریه ها دارای کاستی هایی هستند. این یافته ها نشان میدهد که نویسنده مصباح یک صوفی سنی مذهب است که به بازه زمانی دهه های پایانی قرن 4 تا دهههای پایانی قرن 5 تعلق دارد. نظریه برگزیده مبتنی بر تحلیل نسخ خطی، تحلیل تاریخی و سبک شناسی صوفیه است
@BotShenasi