eitaa logo
بُت شناسی
2هزار دنبال‌کننده
370 عکس
294 ویدیو
22 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
رفع قلم در روز عید الزهراء و عید التبری به چه معنی است!؟ یکی از مسائلی که از قدیم الأیام همواره مورد سؤال و ابهام و بعضأ مورد سوء برداشت و سوء استفاده و حتی در بعضی موارد موجبات متهم گردیدن مؤمنین و محبین حضرت زهرا «سلام الله علیها» در امر مقدّس برپائی عید الزهرا و عید التبری میگردیده این نکته بوده است که با استناد به این قسمت از روایت احمد ابن اسحاق از امام عسکری «علیه السلام» از پدر بزرگوارش امام هادی «علیه السلام» که خداوند متعال میفرماید: «... يَا مُحَمَّدُ وَ أَمَرْتُ الْكِرَامَ الْكَاتِبِينَ أَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ وَ لَا يَكْتُبُونَ شَيْئاً مِنْ خَطَايَاهُمْ كَرَامَةً لَكَ وَ لِوَصِيِّک...» «...به خاطر کرامت و حرمت این روز و به احترام تو ( ای رسول خدا ) و احترام وصیّ تو، ملائک نویسندهء اعمال را امر نمودم تا سه روز در آن ایام قلم از کردار و رفتار بندگان برگیرند و چیزی از خطاهای آنان را به حساب نیاورند...». این شبهه مطرح میگردد که یا باید از این حدیث صرف نظر نموده و خود را از مطالب بسیار ارزشمند و منحصر به فرد این روایت محروم نمائیم و یا باید طبق برداشتی که بعضی از نا آگاهان از این روایت ارائه میدهند، قائل به جواز ارتکاب هرگونه معصیت و گناه کبیره ای به بهانهء رفع قلم گردیم. در حالی که هرگز نمیتوان با این توجیه سطحی و ظاهر بینانه مجوز صدور معصیت و تشویق و تحریص بر گناه را حتی برای یک لحظه صادر نمود تا چه رسد به سه روز که میتواند بزرگ ترین فسق و فجورها در آن اتفاق بیفتد. بلکه حقیقت امر این است که این مطلب، منحصر به این مورد نبوده بلکه ما در موارد دیگری نیز در شریعت مقدس نظیر این معنی را داریم. مانند امور ذیل: ۱- آنجا که خداوند متعال دربارهء بندگانی که از گناهان و معاصی کبیره اجتناب می ورزند، میفرماید: «الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ...».( سوره نجم: ۳۲) كسانى كه از گناهان بزرگ و زشتي ها اجتناب مى‌كنند، جز آنكه گناهى كوچک از آنها سر زند، بدانند كه آمرزش پروردگار تو وسيع است. حال با نظر به این آیه شریفه و با توجیهی که بعضی در ایام عید الزهرا و عید التبری میکنند آیا میتوان گفت: که این آیه شریفه مجوّزی است برای ارتکاب گناهان صغیره در تمام طول سال!؟ ۲- و یا از قبیل آنچه در باب بکاء و گریه و تباکی در مجالس عزاء حضرت سید الشهداء «علیه السلام» وارد گردیده که: « من بکی أو أبکی أو تباکی للحسین وجبت له الجنّة ». آیا میتواند مجوّزی گردد که مرتکب هر معصیت و فسق و فجوری گردیم و سپس در مجلس حضرت سید الشهداء «علیه السلام» مورد بخشش قرار بگیریم!؟ ۳- و یا نظیر آنچه در آیات قرآن کریم دربارهء توبه به بندگان گنهکار بشارت داده شده که: « وَالَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تَابُوا مِنْ بَعْدِهَا وَآمَنُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ». ( سوره اعراف: ۱۵۳ ). آنان كه مرتكب كارهاى بد شدند، آنگاه توبه كردند و ايمان آوردند، بدانند كه پروردگار تو پس از توبه، آمرزنده و مهربان است. آیا میتواند مجوّزی برای آسودگی در ارتکاب معاصی به بهانه توبه باشد!؟ ۴- و یا آنچه که درباره شفاعت انبیاء و أئمه طاهرین «علیهم السلام» و بعضی از بندگان صالح خداوند متعال که از ضروریات دین ما و تصریحات قرآن کریم میباشد، آیا میتواند مجوّزی برای ارتکاب معصیت گردد!؟ و دلائل دیگری که ما متعرض آنان نشدیم... پس باید گفت که این روایت ناظر به این معناست که اگر انسان با جهل و بدون آگاهی و از سر قصور نه تقصیر و بر اساس لغزش های طبیعی که منجر به ارتکاب بعضی از معاصی میگردد، خداوند متعال از روی لطف و کرم خویش با دیدهء عفو و اغماض به آنها نگریسته و مشمول عفو و بخشش خویش قرار میدهد. و در ایام عید الزهراء و عید التبری نیز که ایام احیاء اصل اصیل و رکن رکین شریعت مقدس، یعنی امر تبری میباشد، اگر مؤمنین و مؤمنات در اثر اظهار فرح و سرور مضاعفی که در این ایام به آنها دست میدهد بعضی از لغزش ها و یا خطاها به طور ناخواسته از آنها سر بزند مورد رفع قلم قرار میگیرد. به خلاف کسی که از روی اعتماد به این قسمت از روایت جرأت بیشتر بر معصیت را برای خود جائز دانسته و از هر قبیح و سیئه ای پروا نداشته باشد، بلکه بر خلاف رضایت حضرت زهرا «سلام الله علیها» است، که نه تنها او را شاد نگردانیده ایم بلکه از گناه و معصیت، قلب او را نیز جریحه دار ساخته ایم. @botshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 مجلس تبری را چگونه از ما گرفتند؟ تبری اسمش فحاشی نیست. در مجلس تبری می رقصد خیال می کند حضرت زهرا سلام الله علیها شاد می شود! حضرت با گناه شاد می شود؟ این ها همان ها هستند که امام فرمود.... ❌ متاسفانه بعضی افراد اعمال و رفتاری در مجالس تبری دارند که مجلس پرفیض تبری را از آن حالت معنوی به مجلس گناه تبدیل می کند! اشعار و سخنانی در جلسات گفته می شود که انسان شرمش می آید! افراد زیادی هستند که فرزندان خود را به مجلس تبری نمی آورند. زیرا میگویند بدآموزی دارد! خب شما که مجلس را به یک مجلس سَبُک و ... تبدیل می کنید، فرزندان شما باید در کدام مجلس تبری را بیاموزند؟ به اسم عیدالزهرا سلام الله علیها هر عملی را نباید انجام داد. واقعیت آن است که بعضی رفتارها غیر از نارضایتی اهل بیت علیهم السلام چیز دیگری ندارد. معصومین علیهم السلام با رقص و الفاظ رکیک و آهنگ شاد نمی شوند. @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قال الامام الباقر (علیه السلام) - قال امیرالمؤمنین(علیه السلام ) : 🌿 شیعتنا المتباذلون فی ولایتنا، المتحابون فی مودتنا، المتزاورون فی احیاء امرنا، الذین ان غضبوا لم یظلموا و ان رضوا لم یسرفوا، برکهًْ علی من جاوروا، سلم لمن خالطوا.» 🌿 امام باقر (علیه السلام ) از قول امیرالمومنین (علیه السلام ) فرمود: شیعیان ما کسانی هستند که در راه ولایت ما به یکدیگر بذل و بخشش می‌‌کنند، و در راه دوستی ما با یکدیگر محبت دارند، و برای زنده کردن فرمان ما به دیدار یکدیگر می‌روند، آنان اگر خشمگین شوند ستم نمی‌کنند، و اگر خشنود گردند، زیاده‌روی ندارند، برای همسایگان خود مایه برکت و برای همنشینانشان مایه صلح و صفا هستند 📚الکافی، ج 2، ص 236 ❌ شیعه ی امیرالمومنین ( علیه السلام) پفیوز و قالتاق نمیشود ، به کدام دلیل این گونه شیعیان را خطاب قرار می دهند و کسی نیست جلویِ ایشان را بگیرد؟ واقعاً تریبون ملی جای چنین اشخاص فحاش و بی تقوایی هست؟ آقای ازغدی، شیعیان را به مانند خویش دیدند که چنین تعبیراتی به کار بردند‌! @BotShenasi
هر روز شاهد سخنان عجیبی هستیم. سخنانی که از سوی قشر بدون تخصص و فقط برای مقاصد سیاسی به جان دین افتاده اند! سخن آنقدر بی ارزش و سست است که جواب لازم ندارد! اما این سخنان برای جا انداختنِ تفکر گذشت از عقاید است. این شخص با اسم بردن از فرقهء غُلات سعی در ایجاد تشویش اذهان دارد. کاش یک شخصی مقابل این اشخاص قرار می گرفت و از آنها سوال می کرد، چرا بدون تخصص در اموری اظهار نظر می کنید. این شخص آنقدر جاهل است که نمی داند هجوم به بیت وحی از مسلمات تاریخ اسلام است‌. حتی اهل سنت هم به آن اعتراف کردند. این شخص که هجوم را العیاذ بالله قدرت طلبی امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها را قربانی آن‌ می داند! غصب خلافت را یک دعوا خانوادگی معرفی می کند! @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 وقتی سریال عمر که توسط سنی ها ساخته شده است به عمر توهین می کند! ❌ علمایِ اهل سنت دیدن این فیلم را حرام اعلام کرده اند! ✅ زیرا در این فیلم خطاب به عمر می گوید: ! دوستان مطلع هستند وقتی شخصی را به نام مادر بخوانند چه معنایی میدهد! @BotShenasi
🌿 جایگاه دعا و پرهیز از عجله کردن مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا يَزَالُ الْمُؤْمِنُ بِخَيْرٍ وَ رَجَاءٍ رَحْمَةً مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا لَمْ يَسْتَعْجِلْ فَيَقْنَطَ وَ يَتْرُكَ الدُّعَاءَ قُلْتُ لَهُ كَيْفَ يَسْتَعْجِلُ قَالَ يَقُولُ قَدْ دَعَوْتُ مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا وَ مَا أَرَى الْإِجَابَةَ. از امام صادق صلوات اللَّه علیه: مؤمن همواره در خیر و امید رحمت از جانب اللَّهِ عزّ و جل است، تا وقتی که عجله و شتاب نورزد که در نتیجه دچار یأس و ناامیدی شود و دعا را ترک کند! ابوبصیر گوید: به امام ع گفتم: چگونه شتاب و عجله می ورزد؟ فرمود: می گوید: از فلان موقع تاکنون دعا کرده ام و اجابت را ندیده‌ام! 📚الكافي ج2، ص490 @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبری از ظالمین و دشمنان اهل بیت علیهم السلام، اصل دین ماست. تمامی علما خدوم شیعه از گذشته تا کنون بر حفظ تبری به عنوان هویت شیعه تاکید فراوان داشته اند. اما به دلیل اینکه شیعه تا ظهور امام عصر روحی فداه باید در شدید باشد و لزوم رعایت لعن علنی را منع کرده اند. که این منع مطابق امر معصومین علیهم السلام است. @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 دفاع نمی کرد، سنگین تر بود! خنده های آقای قزوینی گویایِ مطلب است. @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عبدالحمید: ما بخاطر شیعیان و وحدت از احکام و عقاید خود عقب نشینی نمیکنیم! @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 وصی سید علی قاضی در طریقت، عباس قوچانی بوده است! ❌ طریقت از ساخته های صوفیه است 🚩 کلیپ دارای موسیقی است 🚩 @BotShenasi
مثل امام .mp3
4.52M
🚩 آقای غفاری: بعد از امام عصر تمام مقدرات عالم به دست امام خمینی بود! ❌ متاسفانه غلو در حق بنیان گذار جمهوری اسلامی و رهبری هر روز بیش از دیروز می شود! این سخنان توهم غفاری است یا برای او پول دارد را حقیر نمی دانم! 🚫 متاسفانه کلیپ دارایِ موسیقی است @BotShenasi
آقای غفاری: حضرت ابراهیم باید در برابر امام خمینی زانو بزند! ایشان افضل از تمام انبیاء بنی اسرائیل است! ❌ این سخن مصداق غلو و کفر است. اقای غفاری این سخنان را از استادش سعادت پرور نقل می کند که در گذشته از سقیفه دفاع کرده بود و از بنیانگذار فرقه دراویش تمجید کرده بود! خروجی عرفان و فلسفه همین کفریات است! @BotShenasi
سوال مهم : چرا به کار بردن واژه "عشق" در برابر خداوند را جایز نمی دانید؟ مگر عشق در فارسی به معنای محبت زیاد نیست؟ پس چه فرقی می کند که بگوییم محبّ خدا هستیم یا بگوییم عاشق خداییم ؟ ✅ پاسخ : 🚩1_مسلمانان وظیفه دارند از همان اصطلاحات و واژه هایی که خداوند برای خود پسندیده است استفاده کنند (اسماء الله توقیفی هستند) و ما در هیچ کجای قرآن کریم استعمال واژه "عشق" و مشتقات آن را نمی بینیم لذا شایسته است از به کار بردن آن پرهیز شود و همان واژه "حب" که در آیات فراوانی آمده را استفاده نماییم. 🔻2_عشق در لغت از "عشقة" گرفته شده که در فارسی به آن گیاه "پیچک" می گویند چرا که شخص عاشق مانند پیچک به گرداگرد معشوق پیچیده و تمام وجودش را می گیرد، شاید به همین جهت در نصوص دینی از استعمال واژه عشق پرهیز شده است. (تاج العروس،ج13،ص334) 🌿 3_دعوای ما بر سر لفظ نیست، در ورای استفاده از واژه عشق توسط صوفیه، مبانی و جهان بینی عاشقانه نهفته است که ما آنها را قبول نداریم. به عنوان مثال: ❌ وجود عاشق فانی در وجود معشوق است لذا بحث فناء فی الله و حلول و اتحاد را مطرح می کنند. ❌ عاشق نیاز دارد معشوق را ببیند و با او عشق بازی کند، لذا مکاشفه و دیدن خدا را مطرح می کنند. (نکاح اسماء الله و جمع بین تنزیه و تشبیه) فصوص الحکم، ج1،ص217. ❌ اعمال عاشق طبق هوی و هوس و ذوق است و از عقل خود بهره نمی برد بلکه آن را زیر پا می گذارد، لذا در تصوف به شدت عقل مذمت شده و تمرکز را جایگزین تعقل می کنند. ❌ رابطه عاشق با معشوق رابطه ای شخصی است و وقتی رابطه شخصی شد احکام و اعمال نیز شخصی می شود لذا بحث اسقاط شریعت و تساهل و تسامح در احکام را مطرح می کنند. ❌ عاشق به غیر از معشوق به چیز دیگری فکر نمی کند لذا رابعه عدویه می گوید عشق خدا در قلبم دیگر جای محبت پیامبر صلی الله علیه و آله و لعنت ابلیس باقی نگذاشت. ❌ عاشق هر چیزی را صورت معشوق می بیند لذا بحث عشق مجازی و شاهد بازی و المجاز قنطرة الحقیقة را مطرح می کنند. (اسفار،ج1،ص171) ❌ گاهی معشوق به عاشق خیانت می‌کند لذا برخی از صوفیان معتقدند ابلیس عاشق خدا بود لکن خدا او را گول زد و به او خیانت کرده و وی را فریب داد! (تمهیدات 74) ❌ عاشق هرکاری که سبب تشدید عشق شود را انجام می دهد لذا صوفیه برای ایجاد حال و ذوق و وجد به بحث سماع و ذکر جلی و ... می پردازند. ❌ عاشق تمامِ هست و نیست خود را فدای معشوق می کند، لذا صوفیه به ترک دنیا و عزلت و گوشه نشینی روی می‌آورند و ... 🌿 در روایات فراوانی واژه "عشق" و "عاشق بودن" مذمت شده است. امیرالمومنین علیه السلام شخص عاشق را اینگونه توصیف می کنند: ﺩﻳﺪﻩ ﻭ ﻓﻬﻤﺶ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ، ﻭ ﺩﻟﺶ ﺭﺍ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﳕﻮﺩﻩ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺩﻳﺪﻩ غیر ﺻﺤﻴﺢ می نگرد، ﻭ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﻲ ﻧﺎﺷﻨﻮﺍ می شنود، ﺷﻬﻮﺍﺕ ﻋﻘﻠﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﺩﻩ، ﻭ ﺩﻧﻴﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﺭﺍ میرانده، ﻭ ﻭﺟﻮﺩﺵ ﺷﻴﻔﺘﻪ ﺁﻥ ﺷﺪﻩ ... . 📚نهج خطبه 108 و مفضل گوید از امام صادق علیه السلام درباره عشق پرسیدم! حضرت فرمودند: قلب‌هایی از یاد خدا خالی شدند پس خداوند محبّتِ غیرِ خود را به آنها چشانید. 📚علل الشرايع، ج۱ ص۱۴۰ 📚 اَمالی صدوق، ص۷۶۵ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔍 رضوی: چطور عیسی (علیه السلام) خالق باشد، اشکال ندارد. اما اهل بیت علیهم السلام نمی توانند؟ در ادامه نقل ماجرایِ تبدیل عکس شیر به شیر را به عنوان دلیل خود ارائه می دهد. ❌ حضرت عیسی علیه السلام از گِل پرنده می ساخت و این خلق از عدم نیست و اسمش استحاله است و کلام مرحوم علامه مجلسی رحمه الله را می توانید اینجا مطالعه کنید. ❌ اهل بیت علیهم السلام فرمودند که خالق نیستند. وقتی امری را اهل بیت علیهم السلام تکذیب می کنند دیگر سخنان و نظرات دیگر ملاک نیست. تبدیل عکس شیر به شیر هم خلق از عدم نیست و استحاله می باشد. ایشان در این منبر سعی دارد اثبات کند که اهل بیت علیهم السلام خالق آسمانها و زمین هستند. که سخن ایشان مخالف روایات صریح اهل بیت علیهم السلام می باشد ❌ آقای رضوی در هیچ منبری نیست که عقاید غلات را ترویج ندهند و با سرچ نام ایشان نقد های فراوان بر سخنان ایشان قابل مشاهده است. بر مومنین است که از نشستن پای منبر امثال ایشان پرهیز کنند. @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله وحید خراسانی: هو فقط خداوند است. متاسفانه از این کلیپ سوء استفاده های بسیاری شده است. اما معظم له به صراحت در سخنان خود می گویند که هو فقط خداوند متعال است. @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 روایتی از امام صادق علیه السلام ❌روایتی به این لفظ یا مضمون پیدا نشد. ➖ اگر دوستان پژوهشگر این‌ روایت را دیده اند برای حقیر هم بفرستند یا از استاد بندانی سوال بپرسند که این روایت در کجا آمده است. 🚩 اینکه امام صادق علیه السلام فرموده باشند، هر کسی برای فرج دعا کند، ما اهل بیت به او دعا میکنیم. @BotShenasi
شاعری که در پست بعد به آن اشاره کردیم جناب اقای احمد بابایی هست. پستی از صفحه اینستاگرام او می باشد که به صراحت اذعان دارد حضرت رقیه سلام الله علیها خداوند او می باشد! امام رضا علیه السلام فرمود: «اللَّهُمَّ مَنْ زَعَمَ أَنَّنَا أَرْبَابٌ فَنَحْنُ إِلَيْكَ مِنْهُ بِرَاءٌ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ إِلَيْنَا الْخَلْقَ وَ عَلَيْنَا الرِّزْقَ فَنَحْنُ إِلَيْكَ مِنْهُ بِرَاءٌ كَبَرَاءَةِ عِيسَى- عَلَيْهِ السَّلَامُ- مِنَ النَّصَارَى.» خداوندا هر کس مدّعی شود که ما «ربّ» هستیم؛ از او به سوی تو برائت می جوییم و هر که مدّعی شود که «خلق» به ما سپرده شده و «رزق» بر عهده ما است؛ ما از او به سوی تو بیزاری می جوییم چنان که عیسی علیه السلام از نصاری بیزاری جست. 📚اعتقادات الامامیة، شیخ صدوق، چاپ کنگره شیخ مفید، ص 100 @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ این شاعر را نمی شناسم. اما به صراحت سخنان کفر آمیز می گوید! لا اله الا علی اگر کفر نیست پس چه چیز کفر است؟ اگر تو خدایی یا خدا تو (خطاب به امیرالمومنین علیه السلام) کفر نیست، پس کفر چیست؟ پ.ن: آقای کاشانی در این جلسه حضور داشتند و قطعا بهتر می توانند در زمینه محتوایِ این جلسه سخن بگویند. اما آنچه از این کلیپ دیده می شود سخنان کفرآمیز است. امام رضا (عليه السلام) فرمود: «هركس براى پيامبران، خدايى و براى امامان، خدايى يا پيامبرى يا براى غير امامان، امامت ادعا كند، ما در دنيا و آخرت از او بيزاريم». 📚عيون اخبار الرضا٧، ج ٢، ص ٢١٧. @BotShenasi
❌ لطفاً با دقت مطالعه بفرمایید ❌ ➖ گاهی بعضی سخنان سخت و جانکاه است. آنقدر سخن تلخ است که باید بین واژه ها گشت و واژه ای یافت تا منظور و مقصود خود را صریح بیان کرد. خیلی وقت است که قصد داریم چنین مطلبی را منتشر کنیم اما دست دست کردیم. اما الان وقتش است که درد اصلی را بگوییم. ➖بعضی روایات صادر شده از اهل بیت علیهم السلام را با خواندن و حفظ کردن نمی توان فهمید. بلکه باید به چشم مشاهده کرد. مانند این حدیث زیبا، قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام: كَذَبَ مَنْ زَعمَ أَنَّهُ مِنْ شِيعَتِنَا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنَا. امام صادق عليه السّلام فرمود: دروغ مى‏ گويد كسى كه گمان مى‏ كند از شيعيان ماست، در حالى كه به ریسمان غير ما تمسّک مى ‏جويد. 📚 صفات الشیعه للصدوق ح ۴ ➖ اهل بیت علیهم السلام در عصر ما طرفداری ندارند. ما بیشتر طرفدار مداح و منبری و زید و عمرو هستیم. ما به هر چه تمسک می کنیم غیر از آل محمد صلی علیه و آله. چه شده که ما غیرت و تعصب را برای دیگری به خرج می دهیم! چه شده که رگ گردن ما برای همه متورم میشود جز اهل بیت علیهم السلام؟ چه شده که این همه معصوم برای خود ساختیم؟ چه شده که از هر شخصی قدیس می سازیم؟ هرکس در هر مقامی باشد، نمی تواند برای ما جایگاه عصمت پیدا کند. همه به زبان می‌گوییم که فلان شخص که معصوم نیست! قطعا خطا دارد! اما در عمل نشان داده ایم که منبری و مداح! چای ریز و کفشدار! طلبه و غیر طلبه! مسئول و غیر مسئول! همه معصوم هستند! ➖هر کسی را عَلَم کردیم و زیر پرچمش سینه زدیم! هر نقدی را تخریب دیدیم! هر سخنی را در نطفه خفه کردیم! که مبادا به آقاجون (در هر لباسی) و قبله عالمی که برای خودمان ساختیم کوچکترین خدشه ای وارد شود! خلاف کلام معصومین علیهم السلام عمل کردیم و عقاید و دینمان را از هر کسی گرفتیم! حتی به خاطر اشخاص پا بر روی روایات اهل بیت علیهم السلام هم گذاشتیم. ما راه خود را از اهل بیت علیهم السلام جدا کردیم. جای امام عصر روحی فداه اشخاص دیگر را امام زمان خود قرار دادیم. ➖ دینداری را با حماقت اشتباه گرفتیم. یادمان رفت که کلام و رفتار افراد را با اهل بیت علیهم السلام بسنجیم! یادمان رفت که از هر شخص بابت هر سخن و رفتار دلیل بخواهیم. اما ما عکس این عمل را انجام دادیم! به جای تطبیق خود و افراد با اهل بیت علیهم السلام، معصومین علیهم السلام را طبق میل خود ساختیم. نقد بر اعمال و رفتار خود و آقاجون ها را نقد بر اهل بیت علیهم السلام پنداشتیم! ➖چون دین خود را از اهل بیت علیهم السلام نگرفتیم! روایات و آیات را نادیده گرفتیم و اسم حماقت خود را دین گذاشتیم! سعی کردیم ناقدین را برچسب بزنیم یا آبرویشان را ببریم تا خفه شوند! اما دوران این اعمال به سر آمده است. قبل از اینکه ملک الموت به سراغ ما آید دین خود را به اهل بیت علیهم السلام عرضه کنیم تا گرفتار نشویم! امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ أَفْوَاهِ الرِّجَالِ أَزَالَتْهُ الرِّجَالُ وَ مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنَ الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ زَالَتِ الْجِبَالُ وَ لَمْ يَزُل‏. کسی که دینش را از اشخاص بگیرد،همان ها او را بی دین می کنند اما اگر کسی دینش را از کتاب و سنت(روایات) بگیرد، کوه زوال پیدا می کند اما دین او سالم و محکم باقی می ماند. 📚 وسائل الشيعة، ج‏27، ص: 132 @BotShenasi
🔍 شاهد بازیِ شاعرانِ صوفی 🚩 دفاع صوفیه از یکدیگر چنانکه ملاحظه شد امثال شمس تبریزی و عراقی از احمد غزالی دفاع کرده و صورت پرستی او را توجیه عرفانی کرده اند. جامی هم در نفحات الانس به دفاع برخاسته و می نویسد: ➖" و قالّ بعضُ الکُبراء نزد اهل و تحقیق و توحید این است که کامل آن کسی بود که جمال مطلق حق سبحانه در مظاهر کَونی حسی مشاهده کند به بصر همچنان که مشاهده می کند در مظاهر روحانی به بصیرت یُشاهَدونَ بالبَصیرهِ الجمالّ المطلقّ المعنویَّ بما یُعانِیُونَ بالبصرِ الحُسنَ المقیَّد الصّوریَّ. " 🚩 و جمال با کمال حق سبحانه دو اعتبار دارد: یکی اطلاق که آن حقیقت جمال ذاتی است من حیث هی هی و عارف این جمال مطلق را در فنای فی الله سبحانه مشاهده تواند کرد. و یکی دیگر مقیّد و آن از حکم تنزّل حاصل آید در مظاهر حسّیه یا روحانیه. پس عارف اگر حُسن ببیند چنین ببیند و جمال را جمال حق داند متنزّل شده به مراتب کونیه و غیر عارف را که چنین نظر نباشد باید که به خوبان ننگرد تا به هاویهء حیرت درنماند... حسن ظن بلکه صدق اعتقاد نسبت به جماعتی از اکابر چون شیخ احمد غزالی و شیخ اوحدالدین کرمانی و شیخ فخرالدین عراقی که به مطالعهء جمال مظاهر صوری اشتغال می نموده اند آن است که ایشان در آن صور مشاهدهء جمال مطلق حق سبحانه می کرده اند. و به صور حسّی مقید نبوده اند. و اگر بعضی کُبرا به ایشان انکاری واقع شده است مقصود از آن، آن بوده باشد که محجویان آن را دستوری نسازند و قیاس حال خود بر حال ایشان نکنند و جاویدان در حضیض خذلان و اسفل السافلین طبیعت نمانند. 📚نفحات الانس، چاپ عابدی، ص ۵۸۸ و۵۸۹ 🚩 لواط در شرع لواط در شرع شیعه مذموم و حد شرعی دارد. اما در برخی از فِرق اسلامی در مواردی لواط را جایز شمرده اند چنانکه گفته اند: و جائز و طی غلام امرد للرجل المسافر المجرد ➖یعنی نزدیکی با غلام ساده رو و برای مرد مسافر جایز است. توضیح اینکه مردان در مسافرت با غلامانی که همراه داشتند در می آمیختند و ظاهراً این امر بسیار عادی و طبیعی بوده است. اوحدی در جام جم به مردان اندرز می دهد که در رفاه زن بکوشند. زیرا خود همه گونه وسایل رفاه دارند: در سفر خواجه بی غلامی نیست بي مي و نقل و کاس و جامي نيست پيش خاتون جز آب و نان نبود و آنچه اصلست در ميان نبود تو که مردي، نميکني صبري چه کني بر زنان چنين جبري؟ خواجه چون بي غلام دم نزند زن پاکيزه نيز کم نزند 📚 دیوان اوحدی ص ۵۴۶ ➖برخی از فقیهان سنی (سبکی، طبقات الشافعیه، ج ۳ ص ۱۸) به جواز عشق ورزیدن به مملوک فتوا داده بودند. 📚 مقدمه دکتر معین بر عبهر العاشقین ص ۹۵ ناصر خسرو در قصیده بی مطلع می گوید: ای کهن گشته تن و دیده بی نعمت و ناز روز ناز تو گذشته است، بدو نیز مناز! گوید؛ می جوشیده حلال است سوی صاحب رای شافعی گوید شطرنج مباح است بباز صحبت کودکک ساده زنخ را مالک نیز کرده‌است تو را رخصت و داده است جواز می و قیمار و لواطت به طریق سه امام مر تو را هر سه حلال است، هلا سر بفراز اگر این دین خدای است و حق این است و صواب نیست اندر همه عالم نه محال و نه مُجاز آنکه بر فسق تو را رخصت داده است و جواز سوی من شاید اگر سرش بکوبی به جواز زین قبل ماند به یمگان در حجت پنهان دل برآگنده زاندوه و غم و ، تن به گداز در این ابیات ناصرخسرو مدعی است که در مذهب مالک بن انس و طی امرد جایز است. 📚سی قصیده ناصر خسرو، حلبی، ص۱۲۰ 📚تحلیل اشعار ناصر خسرو، ص ۸۷ @BotShenasi
🔍 آیا اهل بیت علیهم السلام خالق و رازق هستند؟ ...قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَیهِ السَّلَام: زَعَمَ أَبُو هَارُونَ الْمَكْفُوفُ‏ أَنَّكَ قُلْتَ لَهُ: إِنْ كُنْتَ تُرِيدُ الْقَدِيمَ فَذَاكَ لَا يُدْرِكُهُ أَحَدٌ، وَ إِنْ كُنْتَ تُرِيدُ الَّذِي خَلَقَ وَ رَزَقَ فَذَاكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ؛ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلَام: كَذَبَ عَلَيَّ عَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ؛ وَ اللَّهِ مَا مِنْ خَالِقٍ‏ إِلَّا اللَّهُ؟ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ؛ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُذِيقَنَا الْمَوْتَ، وَ الَّذِي لَا يَهْلِكُ هُوَ اللَّهُ خَالِقُ‏ الْخَلْقِ بَارِئُ الْبَرِيَّةِ. 📚 رجال كشّي: (انتشارات دانشگاه مشهد) صص 222 و 223 راوی گفت: به حضـرت امـام صـادق صلوات الله عليه عرض کردم: ابوهارون مکفوف می گوید: شما به او گفته ای که اگر مرادت «قدیم» است که او را کسی درک نمی کند، و اگر مرادت کسی است که آفریده و روزی داده است، او «محمّد بن علی» (:امام باقر علیه السّلام) است؛ امام علیه السّلام فرمودند: بر من دروغ بسته لعنت خدا بر او باد؛ به خدا سوگند جز خدا خالقی نیست، یگانه است و شریکی ندارد؛ حقّ است بر خدا که مرگ را به ما بچشاند، و کسی که نابود نمی شود تنها خداوند است که خالق خلق و آفرینندهٔ آفریدگان است. @BotShenasi
🔍 آیا احادیثی که در مورد الوهیت اهل بیت علیهم السلام است را بپذیریم؟ عیون أخبار الرضا علیه السلام أَبِی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ الْمَالِکِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَبِی مَحْمُودٍ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا علیه السلام یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ عِنْدَنَا أَخْبَاراً فِی فَضَائِلِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ فَضْلِکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ هِیَ مِنْ رِوَایَةِ مُخَالِفِیکُمْ وَ لَا نَعْرِفُ مِثْلَهَا عَنْکُمْ أَ فَنَدِینُ بِهَا فَقَالَ یَا ابْنَ أَبِی مَحْمُودٍ لَقَدْ أَخْبَرَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ علیه السلام أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ مَنْ أَصْغَی إِلَی نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ کَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ کَانَ النَّاطِقُ عَنْ إِبْلِیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِیسَ ثُمَّ قَالَ الرِّضَا علیه السلام یَا ابْنَ أَبِی مَحْمُودٍ إِنَّ مُخَالِفِینَا وَضَعُوا أَخْبَاراً فِی فَضَائِلِنَا وَ جَعَلُوهَا عَلَی أَقْسَامٍ ثَلَاثَةٍ أَحَدُهَا الْغُلُوُّ وَ ثَانِیهَا التَّقْصِیرُ فِی أَمْرِنَا وَ ثَالِثُهَا التَّصْرِیحُ بِمَثَالِبِ أَعْدَائِنَا فَإِذَا سَمِعَ النَّاسُ الْغُلُوَّ فِینَا کَفَّرُوا شِیعَتَنَا وَ نَسَبُوهُمْ إِلَی الْقَوْلِ بِرُبُوبِیَّتِنَا وَ إِذَا سَمِعُوا التَّقْصِیرَ اعْتَقَدُوهُ فِینَا وَ إِذَا سَمِعُوا مَثَالِبَ أَعْدَائِنَا بِأَسْمَائِهِمْ ثَلَبُونَا بِأَسْمَائِنَا وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ یَا ابْنَ أَبِی مَحْمُودٍ إِذَا أَخَذَ النَّاسُ یَمِیناً وَ شِمَالًا فَالْزَمْ طَرِیقَتَنَا فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ وَ مَنْ فَارَقَنَا فَارَقْنَاهُ إِنَّ أَدْنَی مَا یُخْرِجُ الرَّجُلَ مِنَ الْإِیمَانِ أَنْ یَقُولَ لِلْحَصَاةِ هَذِهِ نَوَاةٌ ثُمَّ یَدِینُ بِذَلِکَ وَ یَبْرَأُ مِمَّنْ خَالَفَهُ یَا ابْنَ أَبِی مَحْمُودٍ احْفَظْ مَا حَدَّثْتُکَ بِهِ فَقَدْ جَمَعْتُ لَکَ فِیهِ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ 🌿 ابراهیم بن ابی محمود گفت: به حضرت رضا علیه السّلام عرض کردم: یا ابن رسول اللَّه! در نزد ما اخباری در فضایل امیرالمؤمنین و شما اهل بیت هست که از طریق مخالفین روایت شده و چنین روایت‌هایی را ما از شما نشنیده ایم. آیا معتقد به آن روایات بشویم و بپذیریم آنها را؟ فرمود: ای پسر ابی محمود! پدرم از پدر خود، از جدش نقل کرد که پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: هر کسی به سخن گوینده ای گوش بدهد، او را پرستش کرده؛ اگر سخنران از جانب خدا باشد، خدا را پرستش کرده و اگر از جانب شیطان باشد، شیطان را پرستیده است. 🚩 سپس حضرت رضا علیه السّلام فرمود: مخالفین ما اخباری را در فضایل ما جعل کرده اند که به سه قسم تقسیم می‌شود: خبرهایی که غلو کرده اند؛ خبرهایی که درباره ما کوتاهی کرده اند؛ و خبرهایی که بر عیب‌های دشمنان ما تصریح دارند. وقتی مردم اخبار غلو آمیز و زیاده روی را بشنوند، شیعیان ما را تکفیر می‌کنند و آنها را نسبت می‌دهند به اینکه امامان خود را خدا می‌دانند. وقتی اخبار کوتاهی درباره ما را بشنوند، معتقد به آنها می‌شوند درباره ما. وقتی معایب دشمنان ما را با تصریح بر اسمشان بشنوند، ما را نیز به نام دشنام می‌دهند، با اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ. » {و آنهایی را که جز خدا می‌خوانند دشنام مدهید که آنان از روی دشمنی [و] به نادانی خدا را دشنام خواهند داد. } 🚩 ای پسر ابی محمود! وقتی مردم به طرف راست و چپ گرایش داشتند، تو از طریق ما منحرف نشو. هر کس دست از ما برندارد، ما نیز از او دست برنمی داریم و هر که از ما جدا شود، ما نیز از او جدا می‌شویم. کمترین چیزی که شخص را از ایمان خارج می‌کند، این است که یک ریگ را بگوید دانه است، بعد درباره آن اعتقاد پیدا کند و از مخالفین خود بیزار شود. ای پسر ابی محمود! آنچه برایت توضیح دادم حفظ کن؛ خیر دنیا و آخرت را برای تو جمع نمودم. 📚  بحارالانوار، جلد ۲۶، صفحه ۲۳۹ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ اقای ، احتجاج فراوان اهل بیت علیهم السلام در کتب پس چیست؟ آیا غیر از تبیین حقایق؟ مناشده های فراوان اهل بیت علیهم السلام را نخوانده اید؟ مناظره های فراوان اهل بیت علیهم السلام آیا قابل دسترس نیست؟ 🚩 این سخنان شما جز عقب نشینی از مذهب و کتمان حقایق است؟ عقب نشینی و گذشتن از حق مسلم اهل بیت علیهم السلام و پا گذاشتن بر روی خون صدیقه طاهره سلام علیها، در عوض چه دستاوردی دارد؟ غیر از این است که پروژه ایجاد محبت دشمنان اهل بیت علیهم السلام در قلوب مستضعفین شیعه است؟ برای سنی شدن شیعیان دیگر چه چیز مانده که عنوان نکرده اید؟ زهی خیال باطل که ما دست از حقایق برداریم. با کسی سر جنگ نداریم اما تا پای جان از حق اهل بیت علیهم السلام دفاع می‌کنیم. @BotShenasi