eitaa logo
بُت شناسی
2هزار دنبال‌کننده
296 عکس
263 ویدیو
22 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید صادق غروی: جلسات شیعه هزار و چهارصد سال با خون دل به دست ما رسیده، اما بعضی جلسات مانند پارتی می ماند! آداب صوفیه در جلسات دیده می شود! @BotShenasi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ انتقاد متکلم خبیر استاد علی احمدی به اظهارات انحرافی کارشناس شبکه امام حسین (علیه السلام) @BotShenasi
⬅️ علامه مجلسی رحمه الله: ✍ لا تعتقد أنهم (الأئمة علیهم السلام) خلقوا العالم بأمر الله تعالیٰ؛ فإنّا قد نُهینا في صحاح الأخبار عن القول به،و لا عبرة بما رواه البُرسي و غیره من الأخبار الضعیفة ! ❌ مبادا معتقد باشی که أئمه(علیهم السلام) به أمر(إذن)خدا،خالقِ عالَم هستند؛زیرا ما در روایات صحیحه،از این اعتقاد نهی شده ایم؛و روایات ضعیفی که بُرسی و غیر او نقل کرده اند،إعتبار ندارد! 📚رسالهٔ اعتقادات علّامه مجلسی @BotShenasi
▪️[عیون أخبار الرضا علیه السلام] تَمِیمٌ الْقُرَشِیُّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَلِیٍّ الْأَنْصَارِیِّ عَنْ یَزِیدَ بْنِ عُمَیْرِ بْنِ مُعَاوِیَةَ الشَّامِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا علیهما السلام بِمَرْوَ فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رُوِیَ لَنَا عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام أَنَّهُ قَالَ لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِیضَ بَلْ أَمْرٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ فَمَا مَعْنَاهُ فَقَالَ ... وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ أَمْرَ الْخَلْقِ وَ الرِّزْقِ إِلَی حُجَجِهِ علیهم السلام فَقَدْ قَالَ بِالتَّفْوِیضِ فَالْقَائِلُ بِالْجَبْرِ کَافِرٌ وَ الْقَائِلُ بِالتَّفْوِیضِ مُشْرِکٌ ... 📚 بحارالانوار، جلد ۵، صفحه ۱۲ @BotShenasi
امام صادق علیه السلام فرمودند: «إذا بعدت بأحدكم الشقة و نأت به الدار فليصعد أعلى منزله فليصل ركعتين و ليؤم بالسلام إلى قبورنا فإن ذلك يصل إلينا.» اگر بخاطر دوریِ مسافت و مَشِقت‌های راه و مشکلات زندگی نتوانستی به زیارت ما بیایی، بر بام منزلت برو و دو رکعت نماز بخوان و سلام بده بر قبور ما، در این هنگام سلام تو بما خواهد رسید. 📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، ۲/۵۹۹
🔰نرم افزار موسسه لواء برای وقت اذان صبح مورد اطمینان است. برای دریافت اوقات شرعی می توانید برنامه بادصبا را دانلود تعیین اوقات شرعی را بر روی موسسه لواء تنظیم نموده و استفاده کنید. ⬅️ شایان ذکر است اذان صبح صدا و سیما حدود ۱۰ دقیقه زودتر و اذان مغرب ۵ دقیقه دیرتر است.
🗯 تایید سنت‌های اجتماعی ارزشمند 🔸در عهدنامه امیرالمؤمنین علیه السلام به فرماندار آن حضرت در مصر جناب مالک اشتر آمده: «سنت صالحی را که بزرگان این امت‌ به آن عمل کرده‌اند و باعث الفت اجتماعی آن امت شده است و امورشان بر اساس آن نیکو شده، نقض نکن.» 🔸 لَا تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِهَا الْأُلْفَةُ وَ صَلَحَتْ عَلَيْهَا الرَّعِيَّةُ... 📚 نهج البلاغة، نامه ۵۳ @BotShenasi
🍀 [العقائد] وَ کَانَ الرِّضَا علیه السلام یَقُولُ فِی دُعَائِهِ ... اللَّهُمَّ مَنْ زَعَمَ أَنَّا أَرْبَابٌ فَنَحْنُ مِنْهُ بِرَاءٌ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ إِلَیْنَا الْخَلْقَ وَ عَلَیْنَا الرِّزْقَ فَنَحْنُ بِرَاءٌ مِنْهُ کَبَرَاءَةِ عِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ علیه السلام مِنَ النَّصَارَی ... . ▪️ امام رضا علیه السّلام در دعای خود می‌فرمودند: ... بارخدایا ! هر کس معتقد شود که ما پروردگاران هستیم، ما از او بیزاریم و هر که معتقد باشد که خلق به دست ما و روزی بر گردن ماست، از آن‌ها بیزاریم همان طور که عیسی بن مریم از نصاری بیزار بود ... . 📚 بحارالأنوار، جلد ۲۵، صفحه ۳۴۳ @BotShenasi
💡امر رزق و خلق به ما سپرده نشده ▪️[عیون أخبار الرضا علیه السلام] مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ یَاسِرٍ الْخَادِمِ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا علیه السلام مَا تَقُولُ فِی التَّفْوِیضِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَوَّضَ إِلَی نَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله أَمْرَ دِینِهِ فَقَالَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا فَأَمَّا الْخَلْقَ وَ الرِّزْقَ فَلَا ... . ▪️از یاسرِ خادم روایت شده که وی گفت: به حضرت رضا علیه السلام عرض کردم: درباره تفویض چه می‌فرمایید ؟! ایشان فرمودند: خداوند تبارک و تعالی أمر دینش را به پیامبرش صلّی الله علیه و آله تفویض کرد و فرمود: «وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» {و آنچه را او به شما داد آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت بازایستید.} ⬅️ ولکن خلق و رزق را به حضرت نسپرد ... . 📚 بحارالأنوار ٫ جلد 17 ٫ صفحه 7 @BotShenasi
🍀 قافیه را باختیم... باید قبول کنیم که در دهه نود شمسی مذهب شیعه قافیه را به دشمنان باخته است. اشتباه این است که ما خیال می کنیم فقط باید جوانان سنی یا مسیحی شوند آن وقت بگوییم بله ما در تبلیغ ناموفق بودیم! خیر! دشمنان شیعه با یک پروژه قوی و موفق در دهه نود توانستند عقاید جوانان شیعه را تحت الشعاع افکار عرفانی (شما بخوانید تصوف) و اخباریگری (شما بخوانید حشویه) قرار دهد. به خوبی مذاق جوانان را شناخت و از آن استفاده کرد. هیجان جوانی آنها را با نشر شطحیات کتب غلات به اوج رساند! اینکه جوان شیعه مجذوب شطحیات امثال خصیبی و بُرسی شده بخاطر این است که این جوان عقاید را از سرچشمه نگرفته است! این که یک جوان هیئتی عقاید تصوف را دارد و حتی شمایل خود را شبیه آنها می کند و ادعایِ تبعیت از حدیث (بخوانید شطحیات غلات و صوفیه) می کند و بزرگ و کوچک علما شیعه از کلینی و مفید تا فقهای کنونی شیعه را به باد ناسزا می گیرد، نتیجه اهمال و تسامح بیش از حد است! وقتی احادیث نفی غلو را به جوان شیعه نشان میدهید، سریع شروع به فحاشی می کند! اقایان آن زمان که باید معارف اهل بیت علیهم السلام را در منابر می گفتید و جای آن کشف و کرامت زید و چشم برزخی عمرو گفتید و خویِ جوانان را تغییر دادید، جای معرفتمداری، کرامت مداری در ذهن او نشاندید! باید امروز شاهد باشید که وقتی بحث علمی می کنید و می خواهید فضائل بگویید، ایه قران بخوانید و تفسیر بگویید، جوانان پای منبر شما نمی آیند! چون کسی که قائل به الوهیت اهل بیت علیهم السلام شده است، به نظر شما پای این سخنان می نشیند؟ امروز باید بپذیریم جوانان شیعه دچار عقاید التقاطیِ صوفیگری و حشویه شده اند. کاش حداقل ادعایِ پیروی از احادیث را دارند، به کتب علما شیعه رجوع می کردند، اما متاسفانه مشارق و هدایه الکبری برای آنها وحی! حضرات آقایان منبری، به داد جوانان شیعه برسید. از چنگ دشمن آنها را نجات دهید. هر چند خیلی آقایان منبری می گویند ما نمی خواهیم وارد حاشیه شده و میان شیعه ایجاد تفرقه کنیم! دشمن شاد نشویم! کاش آقایان بعد منبر سریع از مجلس خارج نشوند و سبک عزاداری و رفتار هیئات را ببینند تا متوجه شوند دشمن درب خانه لونه ساخته! اینکه جوان شیعه هو هو می کند و سماع انجام می دهد، کفر گویی می کند! جای حزن و معارف دنبال مِی و باده است، فحش به علما شیعه می دهد! و آنها را متهم به تحریف روایات و دین می کند! آن وقت می فهمید که کار از کار گذشته! به خودتان بیایید! جوانان شیعه طبق میل خود و به جهل خویش جای دین عمل می کنند! کاش جای ترس از دست دادن مستمع، ترس از خدا و اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم. الان هم می توانید نادیده بگیرید و رد شوید، اما به خاطر اهل بیت علیهم السلام و ایتام ایشان در عصر غیبت به پا خیزید و دشمن را تار و مار کنید. باید جوانان را به مسیر اهل بیت علیهم السلام برگردانیم. قرار نیست در عقاید مردم تفحص کنیم، فقط کافیست به وضع جلسات در زمان موالید و عزاداری اهل بیت علیهم السلام نگاه کنید‌. اینکه جوان شیعه جای توبه در مجلس اهل بیت علیهم السلام به دنبال مستی و اباحه گری در مجالس است، نشان از وضع اسفناک عقاید و جلسات دارد! دیگر جوانان باید چه کاری کنند که شما باور کنید در تور دشمن اسیر شده اند؟ اباحه گری را نمی بینید؟ حشویه؟ تصوف؟ غلو؟ همه واضح است، آقایان نگاه کنید و ببینید مانند شاهد بازان صوفی (العیاذبالله) دائم به دنبال چشم و ابرو و گیسو و... هستند، آن هم خطاب به ذوات مقدسه (العیاذ بالله، خاک بر دهانم) ! دیگر تصوف چگونه باید خود را نشان دهد؟ هر کسی در این زمان حساس به داد شیعه نرسد، قطعاً یوم الحسره، حسرت خواهند خورد. ⬅️ تذکر: قطعاً خیلی منبریان عزیز و خدوم هم اکنون در حال مبارزه با فِرق گوناگون هستند. اما عزم همه جانبه لازم است. @BotShenasi
💡غلو در کلام شیخ حر عاملی رحمه الله ▪️ أقول: الآيات في ذلك كثيرة جدّاً كقوله تعالىٰ: «لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللهِ إِلَّا الْحَقَّ» و الآيات الدالّة علَى كفر من أشرك بالله و اتّخذ غيره إلٰهاً و الدالّة علَى ذمّ اليهود و النصارىٰ علَى الغلوّ في عزير و عيسىٰ(علیهما السلام) و غير ذلك... أقول: قد تواترت الأخبار بل تجاوزت حدّ التواتر بأن أمير المؤمنين و الحسين(عليهما السّلام) قُتلا بالسيف،و أن النبي(صلّى الله عليه و آله و سلّم) و سائر الأئمة(عليهم السّلام) قُتلوا بالسّمّ،و أنهم كانوا يعترفون بالعبودية لله،و أنهم دُفنوا تحت التراب،و أنه كانت تعتريهم الأمراض و الأسقام و الخوف و الحزن و الفرح و السرور و الجوع و الشبع و الرضا و الغضب و غير ذلك مما ينافي قول الغلاة! 🍀 و لم نستقص تلك الروايات لأن مضمون الباب غير مقصود بالذات،و إنما ذكرناه لوجهين: «أحدهما»: أن من اطّلع علَى المعجزات يخشى عليه أن يميل إلَى قول الغلاة،لأنه إنما دعاهم إلَى الغلوّ الإطلاع علَى بعض المعجزات،فيتعيّن ذكر شي‌ء مما يدفع تلك المفسدة. «و ثانيهما» أن النصوص عليهم وردت لمنع الناس من التفريط و التقصير في الإعتقاد فيهم،فلابدّ من النصوص علَى بطلان الغلوّ لمنع الناس من الإفراط في ذلك الإعتقاد،فيكون ذلك من متمّمات النصوص! ⬅️باب: «اِبطالِ غُلُوّ و رَدّ بر غالیان» آیات قرآن کریم در این باب،بسیار زیاد است؛مانند این آیه: «ای اهل کتاب! در دین خود غُلُوّ نکنید! و درباره خدا،جز حقّ نگویید». و مانند آیاتی که دلالت دارد بر کفرِ مُشرک و کسی که که غیر خدا را به خدایی گرفته است،و آیاتی که دلالت میکند بر نکوهش یهود و نَصاریٰ،به خاطر غُلُوّ در مورد حضرت عُزَیر و‌ حضرت عیسیٰ علیهما السلام ،و همچنین آیات دیگر... اَحادیث متواتر بلکه بیش از حدّ تواتر وارد شده است که امیرالمؤمنین و امام حسین علیهما السلام با شمشیر کشته(شهید) شدند،و پیامبر و بقیه امامان علیهم السلام با زَهر کشته(شهید) شدند! و همه آن حضرات اعتراف به بندگی خدا داشتند،و همگی زیر خاک مدفون شدند و در مَعرَضِ اَمراض و بیماری ها و ترس و اندوه و خوشی و سُرور و گرسنگی و سیری و رضایت و غَضَب و سایر صفاتی بودند که مُنافی با اعتقاد غالیان است! 🍀 و‌ ما همه روایات این باب(نفی غُلُوّ) را ذکر نمیکنیم،چون محتوای این باب(یعنی نفی غُلُوّ) مقصود اصلی ما از تألیف این کتاب نیست؛و تنها به دو دلیل،به ذکر بعض از روایات نفی غُلُوّ پرداختیم: ⬅️ «اول»: چون کسی که از معجزات معصومین علیهم السلام مطّلع گردد،ممکن است به اعتقاد غالیان مایل شود،چرا که غالیان هم به دلیل اطّلاع بر بعض معجزات،به غُلُوّ کشیده شدند،پس لازم است ذکر روایاتی که این مَفسَده را دفع میکند! ⬅️«دوم»: روایاتی که دلالت بر امامت آن حضرات میکند،وارد شده است تا مردم را از کوتاهی و تقصیر در اعتقاد به آن حضرات منع کند،پس لازم است که روایات بطلان غُلُوّ هم ذکر شود،تا مردم را از اِفراط در اعتقاد به حضرات،منع کند؛بنابراین روایات نفی غُلُوّ،تمام کنندهٔ روایات امامت(و‌ فضائل) آن حضرات است! 📚 اثبات الهداه؛ ج۵، ص۳۷۲-۳۷۳ @BotShenasi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد معاونیان: اهمیت ذکر فضائل اهل بیت علیهم السلام؛ نقد غلات و کج فهمان فضائل. . @BotShenasi
💡 تصوف حلولی ▪️ دوره چهارم تصوّف ، حاصل اختلاط تصوّف با فلسفه نوافلاطونی در قرن سوم و چهارم هجری است . به طوری که از تاریخ فلسفه بر می آید ، اولین فلسفه ای که مسلمین با آن آشنا شدند ، فلسفه نوافلاطونی است . شاید هیچ فلسفه ای ، مانند این فلسفه ، در فرهنگ اسلامی تأثیر نگذاشته باشد . انتشار آراء فلوطین و پیدا شدن فلسفه نوافلاطونی در بین مسلمین ، بیش از هر چیزی بر تصوّف و عرفان مؤثّر بود . ➖ تصوّف اسلامی در قرن سوم هجری ، یعنی در دوره ای که جنبه های نظری آن در حال شکل گیری بود ، از آراء نوافلاطونی ها متأثر گردید . محیط فکری بغداد ، صوفیه را با معارف یونان و تعالیم نوافلاطونیان آشنا کرد و بدین گونه تصوّف را که از زهد و پرهیز ، به عشق و عرفان تحوّل یافته بود ، با عقایدی راجع به وحدت وجود و مباحث فلوطین در کتاب ( اثولوجیا ) آشنا نمود. لذا از طریق حکمت نوافلاطونی ، تصوّف عاشقانه ، عمق فرهنگی یافت ، و تصوّفی که از حکمت نظری بی بهره بود ، وارد مرحله تازه ای شد ، و صاحب فکر و اندیشه گردید . ذوالنّون مصری ( م ۲۴۵ ق ) نخستین کسی است که در تصوّف به مباحث نظری و معرفتی پرداخت . ✖️ وی افکار و تعالیم بسیاری را از فلسفه نوافلاطونی اقتباس کرد و با تصوّف آمیخت . بعضی از اشعار و مناجات هایی که به وی منتسب است ، از اعتقاد وی به اتّحاد و حلول حکایت دارد . بدین ترتیب بود که حدیث عشق و محّبتِ صوفیان به دعوی حلول ، خدا و خدایی شدن ، و سخن از ( اناالحقّ ) منتهی شد ، و به عبارت دیگر ، ( تصوّف عاشقانه ) به ( تصوّف حلولی و اتحّادی ) تبدیل گردید . ▪️ در دیدگاه حلول ، انسان ، محلّی برای حالّ یا حلول کننده است که همان خداست . او در وجود انسان می آید و همه وجودش را فرا می گیرد . کسانی از صوفیه که به حلول قائلند ، معتقدند خداوند ممکن است علی الدّوام و یا در بعضی از اوقات در یک جسمِ انسانی حلول کند . در این صورت معانی بشریت از آن جسم زایل می شود و معانی ربوبّیت در ان جریان می یابد ، و وجود انسان مملوّ از خدا می شود . ➖ دیدگاه اتحّاد عبارت است از آن که در وجود انسان با خدا یکی شود . اراده انسان در اراده حق فانی شود و از هستی و مراد وی هیچ باقی نماند . در این مسیر عبد آن قدر بالا می رود که وجودش با خدا یکی می شود و قطره وجودش در دریای وجود خدا مندکّ ، مضمحلّ و محو شده ، و به اتحّاد با خدا و مقام فنا می رسد . قطره هم وقتی به دریا برسد ، تعیّنات قطره بودنش از بین می رود و لذا می تواند بگوید : منم دریا! ⬅️ ادامه دارد ان شاء الله @BotShenasi
💡ستم امت بر اهل بیت علیهم السلام 🍀[عیون أخبار الرضا علیه السلام ] الْهَمْدَانِیُّ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْهَرَوِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا علیه السلام یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا شَیْ ءٌ یَحْکِیهِ عَنْکُمُ النَّاسُ قَالَ وَ مَا هُوَ قُلْتُ یَقُولُونَ إِنَّکُمْ تَدَّعُونَ أَنَّ النَّاسَ لَکُمْ عَبِیدٌ فَقَالَ اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ عالِمَ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ أَنْتَ شَاهِدٌ بِأَنِّی لَمْ أَقُلْ ذَلِکَ قَطُّ وَ لَا سَمِعْتُ أَحَداً مِنْ آبَائِی علیهم السلام قَالَ قَطُّ وَ أَنْتَ الْعَالِمُ بِمَا لَنَا مِنَ الْمَظَالِمِ عِنْدَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ إِنَّ هَذِهِ مِنْهَا ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَیَّ فَقَالَ یَا عَبْدَ السَّلَامِ إِذَا کَانَ النَّاسُ کُلُّهُمْ عَبِیدَنَا عَلَی مَا حَکَوْهُ عَنَّا فَمِمَّنْ نَبِیعُهُمْ فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَدَقْتَ ثُمَّ قَالَ یَا عَبْدَ السَّلَامِ أَ مُنْکِرٌ أَنْتَ لِمَا أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَنَا مِنَ الْوَلَایَةِ کَمَا یُنْکِرُهُ غَیْرُکَ قُلْتُ مَعَاذَ اللَّهِ بَلْ أَنَا مُقِرٌّ بِوَلَایَتِکُمْ ▪️ هروی نقل کرده، به حضرت رضا علیه السّلام عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! این‌ها چیست که مردم از شما نقل می‌کنند؟ فرمودند: چه چیزهایی؟ عرض کردم: می‌گویند شما ادعا می‌کنید که مردم بنده شما هستند. فرمودند: خداوندا! ای آفریننده آسمان‌ها و زمین که از پنهان و آشکار اطلاع داری، تو شاهدی که من هرگز چنین چیزی نگفته‌ام و هرگز از هیچ یک از پدرانم علیهم السلام نیز چنین چیزی نشنیده ام، تو خود می‌دانی که این امت چه ستم‌هایی به ما روا می‌دارند که این هم یکی از آن‌ها است. سپس روی به جانب من نموده و فرمودند: ای عبدالسلام! اگر مردم، همان طور که می‌گویند، بنده ما باشند، ما آن‌ها را به چه کسی می‌فروشیم؟ عرض کردم: درست است ای فرزند رسول خدا. سپس فرمودند: ای عبدالسلام! آیا تو هم مانند دیگران ولایت ما را، که خدا آن را واجب نموده است، منکر هستی؟ عرض کردم: خدا پناه دهد! من اقرار به ولایت شما دارم.  📚بحارالانوار، جلد ۲۵، صفحه ۲۶۸ @BotShenasi
💡 تیر خلاص بر پیکر غلات [کشف الغمة ] مِنْ مَنَاقِبِ الْخُوَارِزْمِیِّ عَنْ جَابِرٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله إِنَّ اللَّهَ لَمَّا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ دَعَاهُنَّ فَأَجَبْنَهُ فَعَرَضَ عَلَیْهِنَّ نُبُوَّتِی وَ وَلَایَةَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام فَقَبِلَتَاهُمَا ثُمَّ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ فَوَّضَ إِلَیْنَا أَمْرَ الدِّینِ فَالسَّعِیدُ مَنْ سَعِدَ بِنَا وَ الشَّقِیُّ مَنْ شَقِیَ بِنَا نَحْنُ الْمُحِلُّونَ لِحَلَالِهِ وَ الْمُحَرِّمُونَ لِحَرَامِهِ 📚 بحارالانوار، جلد ۱۷ ، ۱۳ @BotShenasi
💡میرزا محمد اخباری کیست؟ ▪️ میرزا محمد اخباری، افراطی ترین فرد از گروه اخباریان است که پس از غلبۀ مرحوم وحید بهبهانی بر اخباریان، به ترویج این مسلک پرداخته است. او به سال ۱۱۷۸ هجری در هندوستان زاده شد و پس از تحصیلات اولیه به عراق مهاجرت کرد. او فردی باهوش و سخنور بود که در علوم مختلف تخصص داشت و به زبان فارسی و عربی سخن می‌گفت و شعر می‌سرود. میرزا محمد اخباری در مباحثه و جدل نیز تخصص و تبحر داشت و همین موضوع سبب رواج تفکر او در میان تودۀ مردم شد. او از علوم غریبه، جفر و طلسمات نیز مطلع بود و از آن برای پیشبرد مقاصد خویش استفاده می‌کرد. ▪️تعصب شدید او در اخباریگری، سبب دشمنی او با مجتهدان و ناسزاگویی وی به آنان شده بود، از این رو مجتهدان به مخالفت با او برخاستند و او را مجبور به ترک عراق و مهاجرت به ایران کردند. اقامت او در تهران مصادف با سلطنت فتحعلی شاه و درگیریهای ایران و روسیه بود. ▪️ نقل کرده اند که او پیشنهاد کرد که چهل روز چله نشینی کند و به دنبال آن سرِ فرماندۀ سپاه روس را در تهران حاضر کند به شرط آنکه شاه نیز روش اخباریان را رواج دهد و تفکر اجتهادی را منسوخ کند. فتحعلی شاه خواسته او را پذیرفت. ▪️ میرزا محمد نیز در "بارگاه شاه‌ عبدالعظیم" به چله نشینی و انجام برخی اعمال جادویی پرداخت. ترک حیوانی کرد! صورتی از موم ساخت و با شمشیر به گردن آن نواخت. اتفاقاً درست پیش از پایان چهل روز سر فرمانده روس را به درگاه شاه آوردند.» ▪️«به تواتر گفته و نوشته‌اند كه "ميرزا محمد اخباری" به رياضت چهل روز نشست و شكل "ايشپخدر" سردار روس را برابر گذاشت و متوجه شد، روز چهلم كاردى به آن شكل زده و همان روز گلولهٔ ابراهيم خان به ايشپخدر خورد.»   ▪️حتی برای او ضرب المثل ساختند که:  «مگر پترزبورگ گرفتی و سر اشپختر آوردی!» پس از انجام این عمل، خانوادۀ سلطنتی از بیم آنکه این چله نشینی‌ها موجب زیان آنها شود، عذر او را خواستند و او را روانۀ عتبات کردند. ▪️ در همین ایام شیخ جعفر نجفی معروف به جعفرکاشف الغطا که از تأثیر اخباریان بر حکومت نگران بود، رساله‌ای به نام کشف اسرار عن معایب میرزا محمد عدو العلماء نوشت و به تهران نزد دربار فتحعلی شاه فرستاد که در کاهش محبوبیت میرزا محمد در نزد شاه بی‌تأثیر نبوده‌است. ▪️میرزا محمد از آن پس در کاظمین اقامت گزید. در آن زمان اسعد پاشا و داوود پاشا بر سر فرمانروایی بغداد با یکدیگر در رقابت بودند. ▪️میرزا محمد به اسعد پاشا پیشنهاد داد که با انجام کارهایی خارق‌العاده می‌تواند او را بر رقیبش چیره سازد. داوود پاشا که نگران بود به سرنوشت اشپختر دچار شود زمینه قتل میرزا محمد را فراهم آورد و مردم را بر علیه او شورانید.  ▪️میرزا محمد اخباری نمونۀ شاخص تفکر افراطی اخباریگری است که از همۀ وسایل ممکن برای مبارزه با مجتهدان بهره گرفته است. مبارزۀ او با مجتهدان، از نقاط تاریک و تأسف بار تاریخ حدیث شیعه است. در این دوران مباحثات علمی جای خود را به بدگویی و ناسزا داده و استمداد از قدرتهای محلی و حتی سنّی برای پیشبرد دیدگاه و رأی، جایز شمرده شده است. به عبارتی دیگر، اخباریگری در این زمان به صورت یک فرقه و نه یک تفکر علمی بروز کرده است.  📚تاریخ حدیث شیعه ۲ صفحه ۲۳۹ 📚 میراث اسلامی ایران، ج ٨ ص ۵۴۸ 📚 لغتنامه دهخدا، ذیل "ميرزا محمد اخباری" 📚 تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران‌، تهران‌، ج ١ ص ٢۵۱ @BotShenasi
مسأله ۱۰۷ ـ كافر يعنى كسى كه منكر خدا يا رسالت حضرت خاتم الانبياء (صلى الله عليه وآله وسلم) يا معاد است ، يا شاكّ در خدا و رسول است ، يا براى خدا شريك قرار مى دهد يا در و حدانيّت خدا شكّ دارد نجس است ، و همچنين است خوارج ـ يعنى كسانى كه بر امام معصوم (عليه السلام) خروج كنند ـ و غُلات ـ يعنى آنهايى كه قائل به خدايى يكى از ائمه (عليهم السلام)مى باشند يا بگويند خدا در او حلول كرده است ـ و نواصب ـ يعنى كسانى كه دشمن يكى از ائمه (عليهم السلام) يا حضرت فاطمه زهراء (عليها السلام) باشند ـ و كسى كه يكى از ضروريات دين را ـ مثل نماز و روزه ـ با علم به اين كه ضرورى دين است منكر شود ، و امّا اهل كتاب ـ يعنى يهود و نصارى ـ اقوى طهارت آنها است هر چند احوط اجتناب است. 📚 رساله آیت الله وحید خراسانی - احکام طهارت - نجاسات مسئله 107 @BotShenasi
مطلب بسیار مهم نقل شده از کانال " خرقه تزویر" ❌ "میرزا محمد اخباری" از جمله افرادی است که بعنوان اخباری شهرت یافته. وی با آن که مدّعی تعبّد به احادیث و نفی اجتهاد بوده است، چه در احکام فقهی و چه در عقاید و معارف و چه در علم رجال و ... ، آراء و اجتهادات و قیاسات بسیار بی پایه‌ای دارد. انحرافات عقیدتی و خطاهای علمی او در غالب کتبش آشکار است. غلوّ، تصوّف و فلسفه‌بافی در کتابهایش کاملاً نمایان است. 👈🏻 بعنوان نمونه در کتاب «میزان التمییز» که تصویرش ضميمه است، چندین صفحه را به تمجید از و تبرئه او اختصاص داده و هر رطب و یابسی بهم بافته تا شیعه بودن او را ثابت کند !!! ✴️ بنام اخباری، بکام دیگران @tazvir3
طلسم نویسی میرزا محمد اخباری با نام ابوبکر و ابوجهل! آیا این طلسم ها را هم از اخبار اهل بیت علیهم السلام گرفته است؟ @BotShenasi
📸 نمونه‌ای کوچک از مطالب کتاب طلسمات "ميرزا محمد اخباری" 👈🏻 از توسل به عفاريت و رئیس جنیان، تا احضار !!! ❌ کسانی که در دفاع از وی، ناسزا گفتند و تعصب را به نهایت رساندند، و ادعا کردند او فقیه و محدث بوده، پاسخ دهند که: کدام فقیه و محدثی چنین مطالبی می‌آورَد؟! کدام امام معصوم علیه السلام ما را به این امور تشویق و ترغیب نموده؟⁉️کدام شیعه‌ای متوسل به عفریت و ابلیس می‌شود⁉️ ✅ گفتنی است که برای اثبات این امور باطل‌ِ میرزا محمد اخباری، به شیخ بهایی و فلان شخص متوسل نشوید. اولا انتساب "برخی" مطالب به جناب شیخ بهایی رحمه الله بشدت مورد تردید است. ثانیا اگر انتساب ثابت باشد، ایشان هم اشتباه کرده و خودش پاسخگوی این مسئله خواهد بود که بر چه اساسی این مطالب را ترویج نموده؟! 📢 ما فقط دوازده امام داریم که حرفشان برای ما بی چون و چرا حجت است، غیر معصومین باید برای دستوراتشان از ثقلین دلیل بیاورند، وگرنه قابل پذیرش نیست. پ‌ن: حال قضاوت با دوستان که او یک فقیه محدث است یا رمال جادوگر؟ @herz_asemani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 کفر گوییِ احمد نجفی معروف به آقاجون : الله حسن است! .... ▪️ آیا مریدان سینه چاک او باز هم توجیه می کنند و می گویند شما حرف او را نفهمیدید؟ ▪️ امروزه باب شده که از کلمه ظهور جایِ ولادت استفاده می شود و این نوع ادبیات، ادبیات کتب نصیریه می باشد. آنچه که در روایاتِ اهل بیت علیهم السلام وارد شده است لفظ ولادت است و هر کس غیر این گوید، در مقابل روایات اهل بیت علیهم السلام ایستاده است.
💡 تاریخ در حال تکرار .... در جنگ صفین زمانی که امیرالمومنین علیه السلام با پیروزی و برچیدن بساطِ فتنه و کفر معاویه لعنت الله علیه شاید ده ضربه فاصله داشت، پسر نابغه خدعه کرد و قرآن بر نیزه زد! جُهال کوفی فریاد زدند ما با قرآن نمی جنگیم! مفسر قرآن و لسان الله ناطق را رها کردند و دست از جنگ کشیدند! اما نمی دیدند پشت آن قران، کفر و شرک و ... است! بعد حکمیت و باقی ماجرا ! امام معصوم را رها کردند، به چه فلاکتی افتادند! (دور از جان همهء شیعیان امیرالمومنین علیه السلام) تاریخ در حال تکرار است! دشمن این بار جایِ قران، هیئت امام حسین علیه السلام را بر سر نیزه کرده است. عده ای که نمی دانم چه اسمی بر آنها بگذارم، هیئت بر نیزه را می بینند، اما تصوف و غلو در پشت این نیزه را نمی بینند! تمامی شعائر صوفیه و غلات را تمام و کمال در هیئت پیاده می‌ کنند! اما آقایان می گویند ما با دستگاه امام حسین علیه السلام در نمی افتیم! کدام دستگاه امام حسین علیه السلام؟ کدام روایت فرموده در دستگاه امام حسین علیه السلام کفر بگو و اشکالی ندارد؟ سماع و هو کشیدن چه جایی در دستگاه امام حسین علیه السلام دارد؟ عده ای کلام امام معصوم علیه السلام را رها کردند و قرآن بر نیزه را می بینند! چیزی را که اهل بیت علیهم السلام نفی و لعن فرمودند؟ چه جایی در دستگاه امام حسین علیه السلام دارد؟ مگر می شود عمل به روایت اهل بیت علیهم السلام کرد، با غلو و تصوف مبارزه کرد و چوب خورد؟ آقایان چه فرقی میان ما و کوفیان می شود وقتی هر دو پشت پا بر کلام امام می زنیم؟ چطور مذمت کوفیان می کنیم و به سیره آنها عمل می کنیم؟ در مقابل بدعت باید ایستاد، اگر سکوت کنیم، ملعون هستیم. همانگونه که کوفیان خون به دل امیرالمومنین علیه السلام کردند، ما به اسم محبت همان کار را با امام عصر روحی فداه می کنیم. در جلسه ای که کفر می‌گویند و سماع می کنند، ابداً امام عصر روحی فداه عنایتی نمی فرمایند. مجلس امام حسین علیه السلام را مجلس باده و مستی کردند و ما سکوت می کنیم؟ نمی خواهد باد در گلو بیندازیم و بگوییم یا لیتنا کنا معک! الان در یاری اهل بیت علیهم السلام و پاکسازی مجالس اهل بیت علیهم السلام چه کار مثبتی انجام دادیم که اگر با امام حسین علیه السلام بودیم انجام می دادیم؟ این همه روایات را چشم پوشی کنیم در مبارزه با غلو و تصوف! بگوییم اقا اگر جوانان در همین هیئات نیایند، جای دیگر می رویم! اصلا هر جا بروند، گناهی بدتر از کفر و تشبه به تصوف می کنند؟ از کِی هدف وسیله را توجیه می کند؟ هر روز یک مدل سینه زنی ابداع می کنند با اسماء زننده! هر روز یک سبک خواندن ابداع می کنند با اسماء عجیب و دون شان اهل بیت علیهم السلام! چطور به خود اجازه می دهند انواع ادبیات دون شان مخدرات را به زبان آورند و ما سکوت کنیم! در دستگاه امام حسین علیه السلام نمی شود دخالت کرد! یک روایت بیاورید، که هو کشیدن، سماع و می و مستی و کفر گویی از شعائر امام حسین علیه السلام باشد! چه کسی گفته که هر کس هر کار دوست دارد انجام بدهد و پشت امام حسین علیه السلام سنگر بگیرد و ما ملزم به سکوت باشیم؟ سکوت در مقابل نفوذ تصوف و غلات براساس کدام مصلحت و دلیل؟ کمتر خون به دل امام زمان روحی فداه کنیم. اگر امروز جلویِ این امور گرفته نشود کم کم جزء شعائر الهی می شود و مقابله با آن محال می شود! ما مدافع و متعصب بر کلام و شعائر اهل بیت علیهم السلام هستیم یا شعائر دشمنان اهل بیت علیهم السلام؟ هر کس امروز وارد میدان نشود، (روحانیت و مداح و مستمع ندارد) لطفاً مذمت کوفیان نکند که ما دست کمی نداریم‌. قطعاً روز قیامت شرمسار وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها هستیم وقتی سکوت کنیم.