eitaa logo
برای انسان||هادی هروی
19 دنبال‌کننده
22 عکس
9 ویدیو
0 فایل
ادیان یکى بوده اند، زیرا در خدمتِ هدفى واحد بوده و برای دعوت به سوى خدا و خدمتِ به انسان ها هستند. و چون هدف را فراموش کردیم و از خدمت انسان دور شدیم،خدا هم ما را به حال خود گذاشت و از ما دور شد. راه ارتباطی @Hadi_hri72
مشاهده در ایتا
دانلود
قلوبهم معك و سيوفهم مع بني امية! فرزدق (یکی از شاعران معروف عرب) نقل میکند: چون از کوفه بازمیگشتم حسین «ع» مرا در راه دید و گفت: ای ابوفراس (کنیه فرزدق) پشت سرت چه خبر بود؟ گفتم: راستش‌ را به‌ تو بگویم‌؟! فرمود: آری‌، من‌ راستش‌ را می‌خواهم‌! گفتم‌: دل‌های‌ کوفیان‌ همه‌ با توست‌؛ ولیکن‌ شمشیرهایشان‌ همه‌ بر کمک‌ و مساعدت‌ بنی‌‌اُمیّه‌ است‌؛ و یاری‌ و نصرت‌ هم‌ از جانب‌ خداست‌! فرمود: آری! این‌ سخنی‌ است‌ که‌ تو از روی‌ صدق‌ و راستی‌ گفتی‌! مردم‌ بردگان‌ و بندگان‌ مال‌ دنیا هستند و ادعای دین‌داری‌ فقط‌ کلام‌ لغو و بی‌محتوایی‌ است‌ که‌ بر سر زبان‌هایشان‌ جاری‌ است‌. پاسداری‌ از دینشان‌ فقط‌ در محدوده‌ای‌ است‌ که‌ در پرتو آن‌، روزی مادی فراوان‌ به‌ دست‌ آورند؛ و چون‌ با غِربال‌ امتحان‌ و ابتلا آزمایش‌ شوند، معلوم‌ می‌‌شود که‌ دین‌داران‌ واقعی‌ چه‌ بسیار اندک‌اند.» (بحارالانوار، علامه مجلسی) پ ن: این جمله فرزدق هنوز هم معنا دارد، آری صرف محبت حسین بن علی «ع» اگر اثر بخش بود که دیگر امام قول فرزدق را تصدیق نمی نمود و کوفیان شمشیر به قتل پسر رسول خدا نمی بستند، بماند که روایات دیگری در همین زمینه داریم که صرف محبت به ائمه «ع» و به خصوص سیدالشهدا تا ما را در عمل ‌پیرو این بزرگواران قرار ندهد، فایده ی چندانی ندارد. این امر به این خاطر است که چون این افراد فقط از محبت به اهل بیت دم میزنند و خود را از عمل به آموزه ه‍ای آنان مبرا می دانند، در بزنگاه ها که پای عمل و هزینه دادن در میان است، شانه خالی کرده و موجبات ضربه به اسلام و دین خدا را فراهم می‌آورند، تازه بر فرض اینکه خود ضربه نزنند. الان که ماه محرم است و مراسمات حسینی در هر کوی و برزن برپا شده، باید مراقب این بود که پیروی از حسین بن علی «ع» خلاصه در اشک و عزا و سینه زنی نشود، بلکه همه این مناسک زمانی نجات بخش واقعی هستند که طریق به راه سیدالشهدا باشند و آن راه، راهی نیست جز مبارزه و مجاهدت درطریق اعتلای کلمه توحید و نفی طواغیت داخلی و خارجی https://eitaa.com/brayensan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس های مکتب امام حسین «ع» 🔴گفته اند این عزا را احیا بکنید، زنده نگه دارید، برای اینکه عظمت حسین«ع» را درک بکنید، برای اینکه اشکی اگر می ریزید از روی معرفت باشد.معرفت حسین «ع» شما را بالا می‌برد ✅شما را انسان می‌کند ✅شما را آزاد مرد می‌کند ✅شما را اهل حق و حقیقت می‌کند ✅شما را اهل عدالت می‌کند ✅یک مسلمان واقعی می‌کند 🔻مکتب حسین مکتب انسان سازی است نه مکتب گنه کارسازی 🔺حسین «ع» سنگر عمل صالح است نه سنگر گناه کاری eitaa.com/motahari_ir https://eitaa.com/brayensan
√روح قرآن از ظاهرش جدا نیست√ 🔻 این روزها که رسم زشت قرآن سوزی و اهانت به این کتاب مقدس توسط دشمنان عنود بالا گرفته و خشم ملت های مسلمان را در پی داشته، در کشور ما هم هر چند معمولا نسبت به بعضی کشورهای مسلمان دیگر در این مواقع‌ در اظهار مواضع مؤثر مردمی و حتی حاکمیتی کم رمق تر عمل میکنیم، بخشی از مردم به تظاهرات و راهپیمایی علیه این واقعه ننگین پرداختند و صداو سیما هم شروع به تحلیل پشت صحنه این مسأله کرده که هم خوب است هم لازم. ❓اما سؤال این است، ما که این گونه از سوزاندن ظاهر قرآن خشمگین میشویم که باید بشویم، چرا همین قدر نسبت به پایمال شدن مضامین قرآن در جامعه مسلمانان حساس نیستیم و این امر ما را به تحرک وا نمی دارد. 📣 مگر قرآن هدف ارسال رسل و کتب را اقامه عدل و قسط بوسیله مردم نمیداند؟!(۱) ❓آیا در جهان اسلام و ایران اسلامی ما که یک قدم جلوتر از بقیه جهان اسلام، حکومت اسلامی تشکیل دادیم،عدالت حکم فرماست؟! 🔻 در جهان اسلام کشورهایی همانند عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مبتنی بر نظام دیکتاتوری اند و کشوری هم مانند مصر کم از دیکتاتوری ندارد. کشورهایی مانند سوریه و یمن و عراق و افغانستان هم بعد از جنگ های بنیان برافکنی که در آنها رخ داده، نمیشود انتظار چندانی در تحقق این مسأله اجتماعی داشت که تازه کار برای آنها شروع شده.ترکیه هم که با اردوغان اسلامگرا روزهای سختی در پیش دارد. پاکستانم که با روی کار آمدن عمران خان داشت اصلاحاتی به خود میدید، دوباره با اشاره آمریکایی ها به تنظیمات کارخانه بازگشت! فلسطین، پاره تن جهان اسلام هم در چنگال گرگان صهیونیست گرفتار است و امید به عمل مسلمانان به روح قرآن برای رهایی خودش دارد. 🔺کشور ما هم بعد از پیروزی انقلاب توانست با آرمان های انسانی و اسلامی خود چشم جهان به خصوص جهان اسلام را به خود خیره کند و به عنوان روحی بر کالبد افسرده جهان امروز بدمد اما بعد از چهل و پنج سال در این مسأله یعنی «اقامه عدالت»نمره مطلوبی نگرفته است و عقب مانده.(۲) 🔴 میخواهم چه بگویم؟ میخواهم بگویم هان ای مسلمانان و دوستداران قرآن همانگونه که از اهانت به ظاهر قرآن غضبناکید که من هم غضبناکم، به همین شدت از عمل نشدن به محتوا و روح قرآن هم غضبناک باشیم، این خشم نه خشم کور بلکه خشم مقدس است. ✅وقتی به فکر افتادیم و یقظه برای ما حاصل شد و زمانی که این درد جانکاه را پذیرفتیم و فهمیدیم که محتوای قرآن تا حد زیادی در زندگی اجتماعی ما نقش تعیین کننده ندارد، آنگاه باید گام هایی نظری و عملی تعریف کنیم که چطور باید این درد را دوا کرد. ✅این که چطور در مقابل ظالمان و مستکبران ایستاد و در جنگ مقدس فقر و غنا جنگید، همانطور که حسین بن علی «ع» ایستاد و مبارزه کرد و ثمره مقاومتش خون خودش و یارانش بود که تا روز قیامت آدم های غافل ولی آزاده را بیدار نموده و در رکاب حق و این جنگ مقدس به عنوان مبارز تربیت کرده و خواهد کرد. ✅همانطور که سید روح الله خمینی با الگوگیری از سیره او ، قدم اول این راه را برداشت و امید به تحقق گام های بعدی توسط ما داشت آنجا که فرمود: 💯 «امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد شروع شده است. و من دست و بازوی همه عزیزانی که در سراسر جهان کوله بار مبارزه را بر دوش گرفته‌اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلای عزت مسلمین را نموده‌اند می‌بوسم.»(۳) (۱) حدید ۲۵ (۲) بیانات حضرت آقا: ۱۳۹۹/۳/۷ و ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ (۳)پیام قطعنامه ج ۲۱ صحیفه امام https://eitaa.com/brayensan
فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیم (مائده ۵)
🔴 گریه می‌کنیم ولی در عین حال حسین(ع) را نیز می‌کشیم 🔻می‌خواهید برایتان بگویم چه کسی گریه می‌کند و حسین(ع) را می‌کشد؟ روشن است که امام حسین الان نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گران‌بهاتر و مهم‌تر از امام حسین در دستان ماست: کرامت امت حسین و مقدسات حسین. 🔺اگر ما گریه کنیم، ولی در عین‌حال برای تضعیف اهداف امام حسین تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم، ولی در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گواهی دروغ دهیم؛ اگر گریه کنیم، ولی به دشمنان کمک کنیم و به اختلاف و تفرقه در جامعهٔ خود دامن زنیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گناهانمان بیشتر شود. ⭕️در این صورت ما گریه می‌کنیم ولی در عین‌حال حسین را نیز می‌کشیم؛ زیرا تلاش می‌کنیم هدف حسین را از بین ببریم که گران‌بهاتر از خود اوست. 📕دیدگاه امام موسی صدر را در کتاب «سفر شهادت: گفتارهایی دربارهٔ واقعهٔ عاشورا» بخوانید: imamsadr.ir/3297 🎙️کتاب صوتی «سفر شهادت» را این‌جا بشنوید: navaar.ir/audiobook/13950
💯 انسان حسینی منش، نه ستم می‌کند و نه ستم می‌پذیرد. https://eitaa.com/brayensan
📚 پیشنهاد مطالعه در ماه محرم ◀️ خون‌آورد گفتگوی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، شهید مرتضی مطهّری و مرحوم دکتر علی شریعتی درباره‌ی قیام و انقلاب امام حسین(ع) در سال ۱۳۵۵ https://shop.khameneibook.ir/خون-آورد ◀️ همرزمان حسین (ع) ده گفتار از حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مد‌ظله‌العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (علیهم‌السّلام) https://shop.khameneibook.ir/همرزمان-حسین-علیهالسلام ◀️ چهار گفتار در تبیین زمینه‌ها، علل و آثار حادثه‌ی عاشورا https://shop.khameneibook.ir/چهار-گفتار ◀️ دو امام مجاهد شش گفتار از آیت‌الله خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین (علیهم السلام) https://shop.khameneibook.ir/دو-امام-مجاهد ◀️ ۷۲ سخن عاشورایی گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) درباره‌ی مسائل مختلف مربوط به نهضت حسینی می‌باشد که از خرداد ۱۳۶۸ تا تیرماه ۱۳۹۰ در محافل و مجالس گوناگون ایراد و در قالب ۷۲ سخن جمع‌آوری شده است. https://shop.khameneibook.ir/72-سخن-عاشورایی ◀️ آفتاب در مصاف این اثر در قالب کتاب مرجع، در موضوع قیام عاشورا و بر گرفته از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی است. https://shop.khameneibook.ir/آفتاب-در-مصاف @KhameneiBook
🔻السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَسَلَّمَ.... 🔻أَشْهَدُ وَأُشْهِدُ اللّٰهَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَىٰ مَا مَضىٰ بِهِ الْبَدْرِيُّونَ وَالْمُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ، الْمُناصِحُونَ لَهُ فِي جِهادِ أَعْدائِهِ، الْمُبالِغُونَ فِي نُصْرَةِ أَوْلِيائِهِ، الذَّابُّونَ عَنْ أَحِبَّائِهِ، فَجَزاكَ اللّٰهُ أَفْضَلَ الْجَزاءِ... 🔻أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بالَغْتَ فِي النَّصِيحَةِ، وَأَعْطَيْتَ غايَةَ الْمَجْهُودِ، فَبَعَثَكَ اللّٰهُ فِي الشُّهَداءِ، وَجَعَلَ رُوحَكَ مَعَ أَرْواحِ السُّعَداءِ، وَأَعْطاكَ مِنْ جِنانِهِ أَفْسَحَها مَنْزِلا... 🔻أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَلَمْ تَنْكُلْ، وَأَنَّكَ مَضَيْتَ عَلىٰ بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ، مُقْتَدِياً بِالصَّالِحِينَ، وَمُتَّبِعاً لِلنَّبِيِّينَ، فَجَمَعَ اللّٰهُ بَيْنَنا وَبَيْنَكَ وَبَيْنَ رَسُولِهِ وَأَوْلِيائِهِ فِي مَنازِلِ الْمُخْبِتِينَ فَإِنَّهُ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ. پ ن : فرازهایی زیبا و پرمعنا از زیارتنامه عباس بن علی (ع) نقاشی دیجیتال حسن روح الامین ۱۴۰۲ نهم محرم الحرام ۱۴۴۵ https://eitaa.com/brayensan
💢فرهنگ عاشورایی در شبه قاره و کشمیر ♦️از کودکی مادرم بنا به رسمی شایع در کشمیر در شب شام غریبان می‌گفت: امشب را بدون رختخواب هرکدام در گوشه‌ای از خانه بخوابید؛ بیاد و حرمت آل‌الله که امشب آواره بودند...شب عاشورا نیز شیعیان کشمیر تا سپیده‌دم بیاد و حرمت آل‌الله بیدار می مانند. ♦️در شبه قاره (شامل هند و پاکستان) کسی ظهر عاشورا در صف غذای هیات نمی‌ایستد، چون هیئات ظهر عاشورا غذا نمی‌دهند. بحرمت آل‌الله میان عزاداران وعده‌ غذایی سبک و بدون گوشت حوالی عصر عاشورا توزیع می شود. ✍ سرباز روح الله رضوی 🩸مستند «دال دریاچه داغدار» با موضوع عزاداری مردم کشمیر در ماه محرم با روایت سرباز روح الله رضوی رو در لینک زیر میتوانید تماشا نمایید. https://telewebion.com/episode/0x2935d0c https://eitaa.com/brayensan
نه! والله ما هم مترفین می‌شویم. بترسیم؛ تُرف، فسق می‌آورد. شما چگونه می‌خواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟ مردم باید به من و شما اعتماد داشته باشند. اگر ما دنبال مسائل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت‌المال هیچ حدی برای خودمان قایل نشدیم - مگر حدی که دردسر قضایی درست بکند! - و هرچه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقی می‌ماند؟ مگر مردم کورند؟ ایرانیان همیشه جزو هوشیارترین ملت‌ها بوده‌اند؛ امروز هم به برکت انقلاب از هوشیارترین‌هایند؛ از هوشیارها هم هوشیارترند. آقایان! مگر مردم نمی‌بینند که ما چگونه زندگی می‌کنیم؟ نمی‌شود ما در زندگی مادّی مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمی که خیلی‌شان از اولیات زندگی محرومند. در این راه، از خیلی چیزها باید گذشت. نه فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نیز باید گذشت. من و شما همان طلبه یا معلم پیش از انقلابیم. یکی از شماها معلم بود، یکی دانشجو بود، یکی طلبه بود، یکی منبری بود، همه‌مان این‌طور بودیم؛ اما حالا مثل عروسی اشراف عروسی بگیریم، مثل خانه‌ی اشراف خانه درست کنیم، مثل حرکت اشراف در خیابان‌ها حرکت کنیم! اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آن‌ها فقط ریششان تراشیده بود، ولی ما ریشمان را گذاشته‌ایم، همین کافی است؟! نه، ما هم مترفین می‌شویم. واللَّه در جامعه‌ی اسلامی هم ممکن است مترف به وجود بیاید. از آیه‌ی شریفه‌ی «واذا اردنا ان نهلک قریة امرنا مترفیها ففسقوا فیها» بترسیم. تُرف، فسق هم دنبال خودش می‌آورد. رهبر انقلاب، ۲۳ مرداد ۱۳۷۰ @iisociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻زمانی که پیشرفت را توسعه معنا کردیم و در آن را مدنظر قرار ندادیم، میشود همین جامعه ای که در آن حاکم میشود. 🔺این فاجعه نه جغرافیا میشناسد و نه دین و مذهب، فرق نمیکند عربستان باشد یا ایران یا مثلاً بهشت اروپا و آمریکا 💯قال أمیرالمؤمنین «ع» : فَانَّ فی العَدْلِ سَعَةً (خطبه ۱۵ نهج البلاغه) 😔 در همه جا این نسخه سرمایه سالاری بدون حد، نتیجه یکسان خواهد داد. https://eitaa.com/brayensan
📚کلیات تاریخ تمدن و فرهنگ اسلامی 📝نوشته : هادی هروی 🔹شروعی در موضوع آشنایی با تمدن اسلامی 🔺یکی از سؤالات دغدغه مندان و علاقه مندان به حوزه جهان اسلام، آشنایی با موضوع تمدن اسلامی و ابعاد آن از طریق معرفی کتابی در این مورد است. در این یادداشت به معرفی اجمالی کتابی که به لطف خدا بتواند تا حدی پاسخگوی این نیاز و دغدغه مخاطبین باشد، می‌پردازیم. 🔻کتاب کلیات تاریخ تمدن و فرهنگ اسلامی نوشته استاد محمد هادی یوسفی غروی محقق و مؤرخ شهیر، اثری است که در هشت فصل توسط نشر معارف تهیه و تنظیم گردیده است. این کتاب به خوبی و با نثری نسبتا روان به تبیین تاریخی ابعاد و زوایای مختلف موضوع فرهنگ و تمدن اسلامی پرداخته است. ▫️نویسنده در فصل اول کتاب به فرهنگ و تمدن و ارتباط آن دو و در فصل دوم به فرهنگ و تمدن اسلامی و ویژگی های آن و عوامل پیدایی و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی می‌پردازد. ▪️فصل سوم در مورد شکوفایی علوم اسلامی در زمان تمدن اسلامی و فصل چهارم در موضوع علوم غیر اسلامی و مراکز علمی_فرهنگی مؤثر در تمدن اسلامی می‌باشد. ▫️ از آنجایی که در هر تمدنی تشکیلات و هنر حرف اول را می‌زند، فصل پنجم به تبیین این مسأله در زمان تمدن اسلامی می‌پردازد.در فصل ششم به این سوال پاسخ داده میشود که آیا تمدن اسلامی بر تمدن غرب تأثیر گذاشته یا خیر؟ ▪️و اما دو فصل مهم آخر کتاب که در آن نویسنده به ذکر عوامل انحطاط تمدن اسلامی از یک سو و عوامل احیای تمدن اسلامی از سویی دیگر پرداخته و به تببین این دو مسأله ضروری، همت گماشته است. 📌برشی از کتاب: ((چه باید کرد؟ پرسش اساسی است که بسیاری از اندیشمندان و علاقمندان به اسلام کوشیدند برایش پاسخی مناسب بیابند؛ میرزای شیرازی، سید جمال الدین، محمد عبده، عبدالرحمان کواکبی، علی عبدالرازق، مصطفی کامل، علامه طباطبایی، مرتضی مطهری و ... همه تلاش کردند که از زوایایی این مسئله را کالبد شکافی کنند. بی شک تحلیل و بررسی تمام ابعاد این موضوع کار دشواری است و مجالی فراتر از یک متن آموزشی می‌طلبد؛ در عین حال می‌کوشیم در چهار محور بیداری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی پاسخ مناسبی برای احیای تمدن اسلامی در منظر دانش پژوهان قرار دهیم.)) @iuuu_Qom
🔴 حاج کاظم زدگی 💢راه حل ارزشی ها برای عبور از تعارضات جمهوری اسلامی (به بهانه ماجرای قهر محمدرضای شهبازی از تلویزیون به خاطر ورود عناصری مثل رشیدپور و گلزار) ✍ سید یاسر تقوی https://eitaa.com/brayensan
🔺 نشان داد به‌عنوان انقلابی و عدالتخواه، نباید مماشات با جهت‌گیری‌های غلط داشت. 🔺موج حمایت مردمی و جوانان انقلابی هم نشان داد برخلاف القائات و خواست دشمن، بدنه ناامید نیست و نسبت به اصلاح کشور حساس است. 🔺 هم خار چشم دشمن، غربگراها و محافظه‌کاران است. نهی ازمنکرانجام شد و بدنه هم قدرت و حساسیتش را نشان داد. 🔺مدیریت عالی فعلی صداوسیما و مشخصا جلیلی و جبلی به دنبال اصلاح این رویه های غلط نهادینه شده از گذشته‌اند و این حساسیت و نهی از منکر کمک به کسانی است که با همه ضعف و قوت هایشان هم به اصلاح آگاهند هم توانا و هم خواهان آن هستند و این مطالبات کمک به آنها و بازکردن دستشان در اصلاحگری است. 🔺تعطیلی پاورقی یا سایر ظرفیتهای انقلابی و عدالت‌خواه سیما خواست دشمن، غربگراها و محافظه‌کارانی است که نفعشان در حفظ وضع موجود و به شکست کشاندن تحول‌خواهی است. پاورقی باید بماند و باز بجنگد تا با ایستادگی، صراحت و نقد کردن امیدایجاد کند. از سر گرفته شدن پاورقی برهم زدن بازی این پازل و عامل شعله‌ور ماندن امید بدنه‌ای است که این چند روز حساسیت به خرج داد. 🔺بدنه هم این حساسیت و امر به معروف و نهی از منکر را برای اصلاح و کمک به صداوسیما و سایر نهادها ادامه دهد. امثال محمدرضا هم موتور تحولخواهی باقی بمانند @enghelabemardom
فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی.mp3
35.73M
📍 فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی ارائه حجت الاسلام قنبریان در مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی/ ۲۲مرداد۱۴۰۲ ✔️ در این ارائه تمایز "مکتب و نظام اقتصادی" با "علم اقتصاد" و با "روابط اقتصادی" معلوم و "فقه پیشرو" و "پیرو" معلوم می شود. 📝 چکیده ارائه * برای وضوح بیشتر این مطالب را ببینید: - نمای فقه اقتصادی امام خمینی - اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه - شهید بهشتی و عدالت اجتماعی ☑️ @m_ghanbarian
🔹سه رویکرد نظری درباره راهپیمایی اربعین ✍ دکتر سینا کلهر 🔻درباره چرایی فراگیری جهانی حادثه راهپیمایی اربعین، می توان سه رویکرد کلی نظری را از یک دیگر تفکیک کرد، این رویکردها تلاش می کنند تا به این پرسش که چرا و چگونه راهپیمایی اربعین در مدت زمان کمی تبدیل به یک حادثه بزرگ اجتماعی و فرهنگی شده است، پاسخی ارایه دهند. برای هر یک از رویکردها نیز شواهدی در راهپیمایی اربعین وجود دارد، هر چند پرسش اصلی این است که ماهیت اصلی این حادثه با کدام رویکرد نظری تطابق بیشتری دارد؟ این رویکردهای سه گانه عبارت اند از: 1-آیین تامین کننده مشروعیت سیاسی پیش فرض اساسی این رویکرد بر نقش نامریی جمهوری اسلامی در دامن زدن راهپیمایی اربعین استوار است. از این منظر، نظام تلاش می کند با سوء استفاده از احساسات مذهبی و دینی مردم به خصوص علاقه عمیق و تاریخی ایرانیان به امام حسین علیه السلام، مشروعیت سیاسی خود را تقویت کرده و سیاست های خود را در داخل و خارج از کشور پیش برد. تاکید بر دو گانه های دولتی-مردمی و مفاهیمی چون موکب های حکومتی، تبلیغات حکومتی و... ذیل چنین رویکردی صورت می گیرد. در این رویکرد اربعین آیین شیعی عراقی است که به صورت ابزاری مورد سوء استفاده نظام قرار گرفته است. تبلیغ گسترده سفر به اربعین در رسانه های دولتی، استفاده از اموال دولتی در ارایه خدمات به زایران، استفاده از سخنرانان و مداحان خاص در مسیر سفر، حضور پر رنگ سیاست مداران و مسئولان حکومتی به خصوص از یک جناح خاص از جمله نشانه های است که در این رویکرد مورد استناد قرار می گیرد. در یک کلام علت فراگیر شدن این حادثه را باید در دخالت ها و تبلیغات دولت برای استفاده سیاسی از ظرفیت این حادثه جستجو کرد. 2- آیین بستر ساز امپراطوری ایرانی در این رویکرد برجسته شدن اربعین در سال های اخیر همبستگی نزدیکی با افزایش قدرت منطقه ای ایران و شکل گیری نوعی امپراطوری منطقه ای که مرزهای آن از یمن تا فلسطین گسترش یافته است، دارد. از این منظر علاقه و اشتیاق ایرانی ها به حضور گسترده در این راهپیمایی به دلیل خوی سلطه جویی و توسعه طلبی است که در آن ها وجود داشته و این حرکت نوعی تلاش برای تطابق مرزهای جغرافیایی و عقیدتی است. مهم ترین استناد این رویکرد نیز رفتار طلبکارانه زوار ایرانی و نگاه خدمتکارانه به مردم عراق است. برجسته ساختن حضور مخرب ایرانی ها در راهپیمایی، دخالت آن ها در آیین های اصیل عراقی و انحراف آن ها و تحقیر عراقی ها به واسطه ایجاد موکب های مجلل از جمله نشانه های هجوم ایرانی ها به فرهنگ و هویت تشیع عراقی دانسته می شود. این حضور و اشتیاق به واسطه احساس تعلق و امنیتی است که حضور پیروزمندانه سربازان ایرانی، دو هزار کیلومتر دورتر از سرزمین فعلی خود، در بزرگ ترین جنگ شهری جهان برای مردم ایران به همراه آورده و با تحریک غرور و روحیه خودباوری در آن ها، همه آن ها را در کل واحدی که رئیس جمهوری آمریکا، آن ها را ملت شرور نامیده است گرد آورده است. اشتیاق عمومی ایرانی ها برای اربعین به دلیل ایجاد چنین روحیه است. 3- آیین تمدن ساز اربعین طلیعه شکل گیری جامعه مهدوی و نشانه عملی و عینی امت اسلامی وعده داده شده در آخر الزمان است. این حادثه در همان سرزمین و در همان موقعیتی که روایت های مربوط به آخر الزمان به آن اشاره کرده اند، شکل گرفته و برای نخستین بار در تاریخ تشیع موفق شده است اجتماع مبتنی بر خیر خواهی، ایثار و از خود گذشتگی را جایگزین اجتماع مبتنی بر ضرورت و نیاز که تمام تاریخ بشریت را شکل داده بود، کند. اربعین حیات جدیدی برای زندگی بشر در میان ویرانه های کشور عراق و در جایی خارج از اجتماعات موجود شکل داده و زندگی وعده داده شده در آخرالزمان را برای مدت 2 هفته به صحنه آورده است. علت اشتیاق تمام نشدنی مردم به این آیین و فراگیری جهانی آن نیز، همین خصلت منحصر به فرد آن است. اربعین نخستین اجتماع بشری است که اساس آن به جای نیاز و احتیاج، ایثار و سخاوت است و به دلیل همین ویژگی خاص اش نیز دل های مردمان در اقصی نقاط جهان شیفته آن شده و کسی که در آن حاضر بوده مشتاق تر می شود. بهشت وعده داده شده در همه ادیان و مکاتب یعنی اجتماع مبتنی بر مهر و ایثار، اکنون در میانه بهت و حیرت همه در میانه ویرانه های عراق و از دل مذهب تشیع سر بر آورده و روز به روز فراگیر تر می شود. اهمیت اربعین بیش تر از آن که در تعداد شرکت کنندگانش باشد، در کیفیت اجتماع اش است. ✅ هر کسی که با جانی آسوده از ذهنیت آشفته از مفاهیم، یک بار خود را به این سیل خروشان سپرده باشد بهتر از هر کسی در نزد خویش می داند که اربعین چیست و چرا این چنین فراگیر شده است. هر چند در توصیفاتش اسیر مفاهیم ذهنی اش باشد. https://eitaa.com/brayensan
🔶🔷🔶اربعین بر سر دو راهی (بازنشر) 🔷 زیارت اربعین حسینی در سال های اخیر بواسطه اقبال ویژه شیعیان از نقاط مختلف جهان و حضوری میلیونی،به یکی از مناسک رسمی شیعیان تبدیل شده است؛ اجتماعی بی نظیر با حضور انبوه انسان های عاشق که در دنیای مملو از راحت طلبی، خود را به سلسله ای از سختی ها می سپارند تا زائر حسین بن علی علیه السلام شوند. 🔶یکایک مناسک اسلامی همچون یک نماد، حامل معنایی هستند که اگر درک و برآن تاکید نشود در مجموع نمایی از دین را بدست می دهند که در آن،صورت دین سیرتش را از صحنه خارج کرده و از آن پس چیزی که اصالت ندارد درس و محتوای مناسک دینی است. 🔷در این صورت می توان مراسم های دینی با شکوه ظاهری همچون اربعین حسینی را به نظاره نشست که میلیون ها انسان در آن و دارند اما در زندگانی و جوامع آنها از سیرت حرکت سیدالشهدا خبری نباشد و این خود نیز بازگشت به این واقعیت دارد که در اربعین مسأله های حسین بن علی یادآوری و آموخته نمی شود تا اثرش در رگ زمان و مکان زائر جاری شود. 🔶عموما دغدغه اصلی در سطح برنامه ریزی و اجرای این همایش میلیونی منحصر در و است.و تلاشی معطوف به بازتولید کنش حسینی نسبت به مسائل پیرامونی زوار در جهان امروز صورت نمی پذیرد و کسی متکفل پاسخ گویی به این سوال نیست که "ما که برای حسین به کربلا می رویم خود حسین برای چه به کربلا می رود؟"ما که بر مصائب حسین بی تاب و راهی کربلاییم،خود حسین را چه چیزی بی تاب و روانه کربلا می کند؟" 🔷این در حالی است که اگر قرار باشد تاکیدات اهل بیت بر ذکر مصائب حسین از جمله زیارت اربعین را درست تحلیل کنیم باید به بازشناسی کار بزرگ سیدالشهدا در کربلا به مثابه یک مدرسه انسان ساز بپردازیم تا مشخص شود برای ظلم ستیزی و عدالت خواهی به عنوان دال مرکزی قیام حسین بن علی،باید چقدر و چگونه هزینه ای پرداخت. 🔶وقتی زائر پیاده، جاده نجف تا کربلا را طی می کند و در سعی بین صفا و مروه ی اربعین فقط به صورت این منسک اکتفا کند طبیعتا درک نخواهد کرد که پاهای تاریخ می تواند از مبدأ پدر عدالت؛ علی بن ابی طالب حرکت کند و در جاده شیوع همین گام بردارد و به کربلا؛قتلگاه عدالت برسد ولی آب هم در شکم تکان نخورد.در این صورت در جاده نجف تا کربلا مظلوم تری از علی و حسین هم وجود دارد و آن هم خود عدالت است. 🔷بنابراین اگر این به زائران حسین منتهی نشود؛ رفته رفته یکی دیگر از نرم افزار های قوی اسلامی که می توانست علیه و شرک را در دنیا تشکیل دهد در کنار دیگر مناسک تحریف شده، پازل اسلام مناسکی را تکمیل می کند و به عنوان دورهمی ای محسوب می شود که منهای ابراز احساسات مذهبی، از آن انتظار نیست.و چه بسا از سوی برخی، ابزاری برای توده ها نیز بشود. 🔶پس بر اساس قرائت ناب از اربعین باید برای انتقال پیام اصیل نهضت حسین بن علی قالب های متنوعی را طراحی کرد تا ضمن تاکید بر درس آموزی آموزه های کربلا،راه حل های روشنی برای مسائل جهان اسلام در برابر همه ظلم ها و تبعیض ها یافت و به کار بست. 🔷 اگر اینگونه شد امید آن است که کربلا مقصد غیر شیعیان،غیر مسلمانان،تمام آزادگان و مستضعفان دنیا شود و گردهمایی اربعین به تبدیل و با عبور از جاده کربلا، قدس شریف فتح و زمین از لوث وجود ظالمین پاک شود و پرچم توحید و عدالت بر قلل رفیع کرامت به اهتزار در آید. ✍ 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan ✅نمونه ای از این کارهایی که می شود انجام ‌داد را بارگذاری می کنم.
🔴ویژگی های شخصیتی مرحوم طالقانی 🔻آقای طالقانی اهل فکر نو بر محور دین و با تمرکز بیشتر بر روی قرآن و نهج‌البلاغه [بود]؛ یعنی ایشان اصلاً اینجوری بود. لکن همه‌ی ابعاد شخصیت آقای طالقانی بُعد روشنفکری دینی نیست. یک بُعد مهم بُعد مبارزه است. خیلی‌ها روشنفکر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفکر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند؛ همان خصلت عمومی تقریباً [همه‌ی] روشنفکران دیروز و شاید بعضاً امروز ما در آنها هم بود که من یک وقت از یک نمایشنامه‌ای نقل کردم آقای روی ایوان [را] که پائین نمی‌آید توی مردم نمی‌آید با متن قضیه کار ندارد با میدان کار ندارد، بالای ایوان می‌نشیند تماشا میکند حرف میزند! خب خیلی از روشنفکرهای دینی اینجوری بودند. 🔺[اما] آقای طالقانی نه، اهل عمل بود؛ یعنی توی میدان بود، احساس درد میکرد حقیقتاً؛ این را ما که با ایشان معاشر بودیم – رفت و آمد میکردیم- میدیدیم، محسوس بود در ایشان، واضح بود که آدمی اهل درد بود و میخواست مبارزه کند؛ لذا تبعات مبارزه راهم قبول کرد [و به] زندان افتاد. ⭕️یک بعد دیگر آقای طالقانی که به نظر من نباید فراموش بشود، صفای این مرد بود. به قدری این آدم با صفا و روراست و در معاشرتها صادق بود که انسان از این همه زلالی حیرت میکرد. آدم زلالی بود آقای طالقانی. هیچ در قید و بند و ملاحظات و [اینها نبود]؛ نه ملاحظات آخوندی، نه ملاحظات روشنفکری، نه ملاحظات مبارزاتی –چیزهایی که حالا به خودشان ببندند- مطلقاً در این آدم وجود نداشت؛ صاف، روشن. هر وقت من می‌آمدم تهران، اوقاتی که ایشان آزاد بودند، میرفتیم منزل ایشان –یک بار دو بار- می‌نشستیم؛ این منزل پیچ‌شمیران. البته آن منزل بالا هم رفته بودم من، اما بیشتر اینجا ایشان را میدیدیم. ⭕️ انسان [وقتی] می‌نشست پهلوی این مرد، واقعاً روحیه میگرفت؛ هم روحیه‌ی مبارزاتی، هم روحیه‌ی صفا و رفاقت و معنویت و اینها. اینها در این شخصیتهای برجسته، خوب است بزرگ بشود. ماها –غالباً آدمها- مبتلا هستیم به یک چیزهائی. این آدم، آدم صافی بود، روراست بود، بی‌شائبه و بی‌شیله‌پیله بود.نتیجه‌ی این بی‌شیله‌پیله بودن [هم] صراحتش بود، صراحت در بیان. بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد نکوداشت آیت الله طالقانی ۱۳۸۹/۱۲/۹ https://eitaa.com/brayensan