eitaa logo
نعیم
28 دنبال‌کننده
191 عکس
213 ویدیو
2 فایل
ارتباط : @B_Shakoorzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
شخصى به همسرش گفت نزد فاطمه زهرا عليها‌السلام برو و بپرس: آيا من از شيعيان اهل بيت هستم؟ زن آمد و پرسيد. حضرت زهرا عليها‌السلام در پاسخ گفت: به همسرت بگو: اگر به آنچه تو را فرمان داده‌ايم عمل مى‌كنى و از آنچه نهى كرده‌ايم پرهيز نموده‌اى از شيعيان خواهى بود و در غير اين صورت از شيعيان نيستى.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺یا فاطمه الزهرا🌺 تبلور فضائل حضرت زهرا در اسامی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای اسامی و القاب متفاوتی هستند و هر یک از آن‌ها شامل وجوهی از شخصیت این بانوی عظیم‌الشأن را می‌شود. مشهورترین این اسامی، نُه اسم است که در روایتی از امام صادق علیه‌السلام نقل شده‌اند. «قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ الصَّادِقُ علیه‌السلام لِفَاطِمَةَ علیها‌السلام تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاطِمَةُ وَ الصِّدِّیقَةُ وَ الْمُبَارَکَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّکِیَّةُ وَ الرَّضِیَّةُ وَ الْمَرْضِیَّةُ وَ الْمُحَدَّثَةُ وَ الزَّهْرَاءُ... .» امام صادق علیه‌السلام بعد از بیان اسامی حضرت زهرا سلام الله علیها به یونس بن ضبیان فرمود: می‌دانی چرا فاطمه نامیده شد؟ یونس گفت مرا خبر ده مولای من! فرمود: فُطِمَتْ‏ مِنَ الشَّرِّ؛ از شر بریده شده است... . (أمالی صدوق/ص۵۹۲) ابن عباس خطاب به معاویه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل می‌کند که حضرت فاطمه سلام الله علیها به این دلیل فاطمه نامیده شد که خودش و شیعیانش از آتش بریده و دور شده‌اند. (عیون أخبار الرضا علیه‌السلام/ ج۲/ص۷۳ ) در فرازی از حدیث مفصلی رسول خدا صلی الله علیه و آله از جبرئیل می‌پرسد: اى دوست من جبرئیل! چرا در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» است؟ گفت: بدین سبب در زمین «فاطمه» نامیده شده که شیعیان خود را از جهنّم رهائى مى‏بخشد و دشمنانش از محبّت وى بى‏بهره خواهند بود و در آسمان به این جهت«منصوره» است که خداوند فرموده: یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ، بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ؛ یعنى در آن روز(قیامت) مؤمنان به جهت یارى خدا که هر فردى را بخواهد یارى دهد خرسند مى‏شوند. منظور از این یارى همان نصرتى است که حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها به دوستان خویش خواهد کرد. (معانی الأخبار/ ص۳۹۶) جابر مى‏گوید محضر مبارک امام صادق علیه‌السّلام عرض کردم براى چه فاطمه زهراء سلام اللَّه علیها به زهراء نامیده شد؟حضرت فرمودند: زیرا حقّ عزّ و جلّ او را از نور عظمت خودش آفرید و هنگامى که نور وجود فاطمه سلام الله علیها درخشید، آسمان‌ها و زمین به نورش روشن شده و دیدگان فرشتگان از شدّت نورش بسته شد و تمام ملائکه حقّ تبارک و تعالى را سجده نموده و عرض کردند: اله و معبود ما! سرور و مولاى ما! این نور چه خصوصیتى دارد که این قدر تابان و روشن است؟خداوند متعال به آنها وحى فرمود: این نور از نور من است که در آسمان ساکنش کرده‏ام، آن را از عظمت خویش آفریدم، آن را از صلب پیامبرى از پیامبران که بر تمام انبیاء تفضیل و برتریش داده‏ام خارج نموده‏ام، از این نور پیشوایانى را که به امر من قیام مى‏کنند و مردم را به طرف من هدایت مى‏نمایند بیرون مى‏آورم، این پیشوایان را پس از انقطاع وحى، جانشینان خود در روى زمین قرار مى‏دهم. (علل الشرائع /ج‏۱/ص۱۸۰) نقل شده که از رسول خدا صلی الله علبه وآله پرسیده شد منظور از بتول چیست؟ از شما شنیده‌ایم که مریم و فاطمه سلام الله علیهما بتول هستند. حضرت فرمود: بتول زنی است که هیچ‌گاه سرخی نمی‌بیند، یعنی حیض نمی‌شود؛ چرا که حیض در دختران انبیاء ناپسند است. (معانی الاخبار/ص۶۴) دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله را به سبب پاک بودنش از هر ننگ و پلیدى، طاهره نامیدند و او هرگز حیض و نفاس ندید. (بحار/ج۴۳/ص۱۹) راوی می‌گوید از حضرت امام صادق علیه‌السلام شنیدم که مى‏فرمود: فاطمه سلام الله علیها را به خاطر این محدّثه نامیدند که فرشتگان از آسمان فرود مى‏آمدند و آن حضرت را مى‏خواندند، همان طورى که مریم دختر عمران را صدا مى‏زدند. آن‌ها مى‏گفتند: اى فاطمه! خدا تو را برگزید و پاکیزه‏ات نمود و بر تمام زنان عالم اختیارت کرد. اى فاطمه! پروردگارت را بخوان و سجده‏اش نما و با رکوع‏کنندگان رکوع کن و بدین ترتیب حضرتش با آنها سخن مى‏گفت و آنها نیز با جنابش حدیث و سخن مى‏گفتند.شبى فاطمه سلام الله علیها به فرشتگان فرمود: مگر مریم بنت عمران بر تمام زنان عالم برترى ندارد؟ فرشتگان عرضه داشتند: مریم بانو و سرور زنان عالم خودش بود و خداوند عزّ و جلّ تو را بانو و سرور زنان عالم خودت و عالم مریم قرار داده و بدین ترتیب تو سرور تمام زنان عالم هستى از اوّلین تا آخرین. (علل الشرائع/ج۱/ص۱۸۲) https://eitaa.com/bshn60/625
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 نمازِ دلتنگی! ❤️ ❗️نسخه‌ای معنوی از آیت‌الله مصباح(ره) که تاکنون نشنیده‌اید! 💢 شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi
درست است که حادثه کرمان حادثه‌ای غم‌بار و حزن‌انگیز است؛ ولی از سویی دیگر، خوشا به سعادت کسانی که در سالروز میلاد حضرت مادر و در راه زیارت یکی از ارادتمندان خالص ایشان به رسیدند. 🖤🖤🖤🖤🖤
💎 عاقبت ناسپاسی 🔻أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: ⬅️ اِحْذَرُوا نِفارَ النِّعَمِ، فَما کُلُّ شارِدٍ بِمَرْدُودٍ ✍ نعمت‌ها با ناسپاسی از دست انسان می‌روند و معلوم نیست دوباره برگردند. 📚بحارالأنوار: ج ۷۱، ص ۵۴
🛑 اسم ۴۴ دختر و زن بین شهدای حمله تروریستی کرمان هست 🔹‌بجز دیجی‌کالا که اونم فقط یه استوری اینستا گذاشته، تمامی استارت‌آپ‌هایی که برای فوت اتفاقی مهسا امینی به ایران جفتک انداختن؛ در قبال ترور این همه دختر و زن ایرانی لالمونی گرفتن... @Qomonline قم‌آنلاین، کانون اخبار مهم🔝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️برای امام زمانت وقت بزار 👌 بسیار شنیدنی 🎙حجت الاسلام ♨️ @Maddahionlin 👈
✍ 🔻️۱۷دی، سالگرد کشف حجاب در ماجرای حجاب یکبار برای همیشه تکلیف‌مان را با خودمان مشخص کنیم. بالاخره اسلام و قرآن را قبول داریم یا نه؟! اگر -نعوذ بالله- قبول نداریم که هیچ؛ ولی اگر قبول داریم باید بپذیریم که حجاب از ضروریات دین است؛ تردیدی در آن نیست و جایی هم برای چون و چرا ندارد. نص صریح قرآن گویای این حقیقت است و در اصل وجوب حجاب بحثی نیست. روایات معصومین علیهم‌السلام و سیره ایشان هم اهمیت حجاب را به روشنی می‌رساند. مسلمان واقعی کسی است که تمام احکام دین را بپذیرد؛ نه اینکه اگر حکمی به مذاقش سازگار نبود آن را کنار بگذارد. https://eitaa.com/bshn60/631
حضور اجتماعی بانوان تا کجا؟! شرایط جامعه در این سال‌ها به سمت و سویی رفته که معمولا خانه‌داری بانوان امری ناچیز شمرده می‌شود و حتی برای بعضی کسر شأن نیز به حساب می‌آید. منظور از خانه‌داری هم صرفا رسیدگی به امور خانه نیست؛ بلکه شامل تربیت فرزند و شوهرداری نیز می‌شود. در طول دهه‌های اخیر به گونه‌ای فرهنگ سازی شده که یک زن متمدن و فرهنگی یعنی زن شاغل؛ اگر زنی خانه‌دار باشد و کار بیرون از خانه نداشته باشد گویا چیزی کم دارد و یا عقب افتاده است. تبلیغات رسانه‌ای از مهمترین عوامل فرهنگ‌ سازی در این باره بوده است. وقتی مثلا در مجموعه‌های تلویزیونی زن‌ متمدن، زن‌ شاغل به تصویر کشیده می‌شود و زن خانه‌دار، بانویی کم فرهنگ؛ نتیجه‌اش جابجایی ارزش‌ها خواهد شد. البته اشتغال بانوان در خارج از خانه به خودی خود چیز بدی نیست؛ چه بسا بعضی بانوان به دلایلی مثل معضلات اقتصادی مجبور باشند که در بیرون از منزل کار کنند و اصلا در برخی شغل‌ها نیاز است که حداقل عده‌ای از بانوان تخصص لازم را پیدا کنند و اشتغال خارج از منزل داشته باشند؛ مانند پزشکی و معلمی؛ ولی نکته این است که این اشتغال بعضاً به صورت یک ارزش درآمده و خانه‌داری برای برخی مساوی با اُمُل بودن است. اینجاست که مشکل ایجاد می‌شود و نظام خانواده را با معضلاتی مواجه می‌سازد. حالا سخن این است که آیا واقعاً‌ یک زن مسلمان باید این‌گونه باشد؟ آیا واقعاً خانه‌دار بودن، بچه‌داری و تربیت فرزند، کسر شأن و پایین آوردن مقام زن است؟ آیا ازدواج کردن و زیر بار زندگی مشترک رفتن، مادر شدن و تربیت فرزند صالح و شایسته، امری بی‌ارزش و بی‌فضیلت است؟ آیا در احادیث اسلامی نیامده که جهاد زن، خوب شوهرداری کردن اوست؟ آیا ذکر نشده که بهشت زیر پای مادران است؟ مگر ما الگوی بزرگ و عظیم الشأنی همچون حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها نداریم که در سن نه سالگی ازدواج کرد و در هجده سالگی صاحب پنج فرزند بود؟ آن‌هم چه فرزندانی! مگر رسول خدا صلی الله علیه و آله کار بیرون را به امیرالمؤمنین علیه‌السلام و کار منزل را به حضرت فاطمه سلام الله علیها محوّل نکرد؟ آیا ایشان الگوی ما نیستند؟! https://eitaa.com/bshn60/632
یک کانال مفید👇 یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی (ره) @faryab110 09124523384 @Mh_faryab https://eitaa.com/Faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته ای بسيار مهم ! نرم افزار باد صبا را اينگونه تنظيم کنيد تا برای نماز صبح دچار مشکل نشيد 👈 کارشناس : آدرس کانال های ما در شبکه های اجتماعی 👇 https://yek.link/velayat313
✍️ بازدارندگی ترس از گناه ✍️ جواد رستمی قالَ الرِّضا عليه السلام: اَلصَّغائِرُ مِنَ الذُّنـُوبِ طُـرُقٌ اِلَى الْكَبائِرِ ومَنْ لَمْ يَخَفِ اللّه َ فِى الْقَليلِ، لَمْ يَخَفْهُ فِى الْكَثيرِ. (مسند الامام الرضا عليه السلام، ج 1، ص 290) امام رضا عليه السلام فرمود: گناهان كوچك، راهى به سوى گناهان كبيره است. هر كس كـه در گنـاهان كوچـك از خــدا نترسـد، در مورد گناهان بزرگ و بسيار هم از او نمى ترسد. در تربیت نفس مواخذه از ارتکاب هرگونه خطایی هرچند کوچک، ضمن تاثیر در رفتار و گفتار، بازدارندگی از حرکت در مسیر ظلمات و تاریکی را در پی خواهد داشت. از این رو امام رضا عليه السلام می فرماید اگر از خدا در ارتکاب به گناه کوچک نترسید سبب ادامه وضعیت شده و سرانجام دست به گناهان بزرگتر و بیشتر می زنید. اهل معرفت اگر گناه کوچکی از آنها سر بزند ضن مواخذه نفس، به جریمه ای در خور آن گناه مثل انجام روزه یا نماز مستحبی یا ترک عمل دنیایی مباح، به تأدیب نفس می پردازند. @HOWZAVIAN
رهبر معظم انقلاب، رضایی، سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید باکری در زمان جنگ عکسهاے زیرخاکے 👇 @Axezirkhaki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 سالروز ولادت با سعادت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه مبارک رجب مبارک🌸
🔻برخی از اعمال : 🔸هزار مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ذَا الْجَلالِ وَ الإِْكْرَامِ مِنْ جَمِيعِ الذُّنُوبِ وَ اﻵْثَامِ» در طول کل ماه 🔸هزار مرتبه ذکر «لا اله الا الله» در طول ماه 🔸صد مرتبه سوره توحید در جمعه‌های ماه رجب 🔸ده ركعت نماز در یکی از شبهای ماه رجب به اين ترتيب كه در هر ركعت سوره حمد و يك بار سوره کافرون و سه بار سوره توحيد خوانده شود.
✍ 🔻نکته‌ای فقهی درباره محرمیت 🔹معمولا از عقد ازدواج به عنوان صیغه محرمیت یاد می‌شود و وقتی زن و مردی عقد می‌کنند می‌گویند که مَحرم شده‌اند؛ در حالی که این مطلب، اصطلاح اشتباهی است که بین مردم جا افتاده است. 🔹از نظر فقهی مَحرم به کسی گفته می‌شود که ازدواج با او حرام است؛ بنابراین صیغه محرمیت با عقد نکاح سازگاری ندارد. 🔹در واقع، صیغه زوجیت، عقد نکاح یا ازدواج صحیح است و بعد از جاری شدن صیغه، زن و مرد به همدیگر حلال می‌شوند و نه مَحرم. به زوجه حلیله هم گفته می‌شود که ریشه لغوی آن همان حلّیت است. https://eitaa.com/bshn60/640
شهادت جد امام عصر، هادی امت، خالق زیارت جامعه و زیارت غدیریه، امام دهم شیعیان تسلیت.🖤🖤🖤
💠 از خود راضی 🔸 امام هادی علیه‌السلام: هر که از خود راضی باشد، بدگویان او زیاد خواهند شد. 📚 بحارالانوار/ج۶۹/ص۳۱۶
حضرت امام علی‌النقى‏ علیه‌السّلام فرمود: خداوند دل‌هاى ائمه را محل اراده خود قرار داده، اگر خدا چیزى را بخواهد آنها خواهند خواست و این معنى این آیه است:‏ «ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ».  📚بصائر الدرجات/ج1/ص517
🔻منقبتی از امام هادی علیه‌السلام در زمان متوکل زنی ادعا کرد که زینب کبری علیها‌السلام است و مدعی بود که پیامبر صلی الله علیه و آله بر سرش دست کشیده و دعا کرده که در هر چهل سال جوانیش به او برگردانده شود. هر چه به او می‌گفتند که زینب علیه‌السلام فوت کرده، زیر بار نمی‌رفت و توجیه می‌کرد تا این‌که مطلب را از امام هادی علیه‌السلام جویا شدند؛ حضرت هم فرمود که دروغ می‌گوید، زینب سلام الله علیها در فلان تاریخ از دنیا رفته است.  متوکل گفت: دیگران هم همین را می‌گویند، ولی من قسم خوردم تا دلیلی پیدا نشده با او کاری نداشته باشم. حضرت فرمود: گوشت فرزندان فاطمه سلام الله علیها بر درندگان حرام است؛ او را در میان درندگان بینداز، اگر از اولاد فاطمه علیها‌السلام باشد به او آسیبی نمی‌زنند.   متوکل به زن گفت: اکنون چه مى‏گویى؟ زن گفت: او مى‏خواهد من کشته شوم. حضرت فرمود: اینجا عده‏اى از فرزندان فاطمه سلام اللَّه علیها هستند. هر کدام از آنها را که مى‏خواهى میان درندگان بینداز. در این هنگام، چهره‏ همه آنان تغییر کرد. بعضى از دشمنان حضرت گفتند: چرا او به غیر خودش حواله مى‏دهد؟ خودش برود.  متوکل هم علاقه داشت که امام علیه السّلام برود و بدون این‌که او در قتل حضرت دخالتى داشته باشد، کشته شود. از این رو، به حضرت رو کرد و گفت: اى ابوالحسن! چرا خودت نمى‏روى؟ امام فرمود: اگر بخواهى مى‏روم! متوکل گفت: پس همین کار را بکن! امام فرمود: ان شاء اللَّه مى‏روم. نردبانى نصب کردند و حضرت، وارد شد. در آنجا شش شیر وجود داشت. وقتى امام به آن‌جا رفت و نشست، شیرها آمدند و دور او حلقه زده و نشستند و سرهایشان را به زمین گذاشتند. حضرت دستش را بر یک یک آنها مى‏کشید و اشاره مى‏کرد که به طرفى برود و شیر مى‏رفت تا این‌که همه برخاستند. وزیر متوکل به او گفت: این خوب نیست. قبل از این‌که این خبر در شهر پخش شود، دستور بده تا امام از آنجا خارج شود. متوکل گفت: اى ابو الحسن! ما نمى‏خواستیم به تو آسیبى برسد و یقین داشتیم که تو راست مى‏گویى. اکنون دوست داریم که تو بالا بیایى. حضرت برخاست و به طرف نردبان آمد. شیرها هم دنبال او بودند و خودشان را به لباس امام مى‏مالیدند!  وقتى که امام پایش را به اولین پله نهاد، سرش را برگرداند و اشاره کرد که بر گردند. همه شیرها نیز برگشتند. حضرت بالا آمد و فرمود: هر کس گمان مى‏کند فرزند فاطمه سلام اللَّه علیها است، برود و در آن‌جا بنشیند.  متوکل رو به آن زن کرد و گفت: برو پایین. زن گفت: به خدا قسم دروغ گفتم. من دختر فلانى هستم. احتیاج وادارم کرد تا چنین ادعایى بکنم. متوکل گفت: او را میان درندگان بیندازید. مادر متوکل واسطه شد و نگذاشت او را پیش شیران بیندازند.  📚الخرایج/ج1/ص404 – بحار/ج50/ص149  
از فرمایشات علیه‌السلام درباره در بیان استاد : رزق چیزی نیست که در اختیار شما است. اگر کسی نانی در دست او است، رزق او نیست؛ آن چیزی رزق او است که از گلویش پایین برود و حلال باشد. امام علیه‌السلام با بیان این مسئله به مردم یاد می‌داد که حرص و طمع نداشته باشند و ثروت اندوزی نکنند و قناعت داشته باشند.
معرفت زیارتی علاوه بر زیارت جامعه کبیره، یکی از زیارت‌های مهمی که از امام هادی علیه‌السلام رسیده و مضامین بسیار بلندی دارد زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روز غدیر است. خوب است گاهی اوقات زیارتنامه‌ها را مطالعه کنیم و صرفا به کسب ثواب اکتفا نکنیم؛ به مضامین آن‌ها توجه داشته باشیم که معارف بلندی دارد و معرفت ما را به اهل بیت بیشتر می‌کند. به جرأت می‌توان گفت که معرفت شیعه به امامان معصوم علیهم‌السلام، به واسطه این دو زیارتنامه با عظمت، تا حدود زیادی مدیون امام هادی علیه‌السلام است. @howzavian https://eitaa.com/bshn60/647