eitaa logo
کانون اندیشه جوان
304 دنبال‌کننده
907 عکس
515 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نسبت انقلاب اسلامی و نظام حقوقی ایران 🔷 نشست علمی انقلاب اسلامی و نظام حقوقی با حضور حامد نیکونهاد «عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم» در کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
51.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰انتخابات، فرصتی برای تشکلات؟! 🔶دانشجویان و جمعیت تشکلی، بازوان قدرتمندی در جریان سازی های سیاسی و اجتماعی در اختیار دارند، به گونه ای که کاندیدا های انتخاباتی همواره به دنبال استفاده حداکثری از آنها هستند.با گذر از دهه چهارم و برگزاری متعدد، تشکل های دانشجویی تا کنون همواره با چالش های مختلفی رو به رو بوده است. 🔷کنشگری هایی که گاها با سوءاستفاده های جناح های سیاسی همراه بوده اند. با این حساب پرسشی که همواره مطرح است پیرامون مرز و اندازه کنشگری تشکل ها است؛ اینکه آنان تا چه اندازه به مسائل انتخاباتی ورود کنند؟ خطوط مرزی این فعالیت ها کجاست؟ و نیاز های دانشجویان برای مصون ماندن از سیاست زدگی در این عرصه چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و هشتمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶نخبه گرایی یکی از الگوهای رایج در سیاسی و از شاخصه های تأثیرگذار بر فرایند تصمیم گیری در حکومت ها به شمار می آید. در واقع نخبگان از گذشته های دور تاکنون همواره مهمترین جایگاه را در تصمیم گیری های کلان جامعه داشته اند. 🔷نظام سیاسی در هر جامعه مهمترین موضوعی است که توجه ، نخبگان و گروه های فعال اجتماعی و سیاسی را به خود جلب کرده است به گونه ای که قدرت و کنترل اجتماعی هر جامعه ای به وسیله آنها اعمال میشود تاریخ نشان داده که قدرتمند شدن و پویایی هر جامعه ای به چگونگی شکل گیری نخبگان و میزان مداخله آنان بسته است. 💢 به کسی گفته می شود که بر اساس آگاهی، نسبت به محیط پیرامون و جامعه خود احساس مسئولیت می کند. این فرد فراتر از منافع فردی به منافع اجتماعی میاندیشد و به دنبال افزایش کیفیت زندگی در جامعه خود است؛ از همین رو گفته می شود که ترجیح دادن منافع شخصی به منافع جمعی آسیب اساسی و مهمی است که نخبگان را در هر موقعیتی که باشند تهدید می کند. البته و طی تاریخ معاصر کشورمان تا حدودی متأثر از تعریف های غربی و کارکرد این گروه در بوده است که البته این امر همه شئون نخبگی در ایران را در برنمی گیرد . 📖ماهنامه ، شماره ۱۰‌ و ۱۱ 📌@canoon_org
🔰 روایت سفر اربعین؛ با چه روش و با کدام ابزارها؟ 🔷 نشست اربعین و ظرفیت‌های روایت این سفر به همت کانون اندیشه جوان در حوزه هنری برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
45.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آمار سازی آرزوها! 🔶 لایحه برنامه هفتم توسعه پس از کش‌و قوس های فراوانی که از سال گذشته داشت، سرانجام 28 خرداد ماه امسال برای بررسی به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد. لایحه ای که پس از بررسی آن همچون برنامه ششم توسعه، انتقادات تندوتیزی از سوی کارشناسان را متوجه خود ساخت. 🔷 انتقاداتی که حاکی از عدم تفاوت رویکردی این برنامه، نسبت به برنامه پیشین خود دارد و به جای پرداختن به مسائل بنیادین فرهنگی صرفا در جهت آمار و ارقام سازی قدم برداشته است. به راستی چرا سالیانی ست در بخش فرهنگی به مسائل بنیادین این حوزه توجهی نمی شود و صرفا مسئولان امر سعی در پوشیدن این ایراد ها با ساختار هایی فرسوده و اشتباه دارند؟ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
💢میان اندیشمندان غربی بیش از همه تامس هابز ، جان لاک و جری بنتام در تبیین فلسفه فردگرایی نقش داشتند. هابز «فردگرایی ذره ای» را تبیین کرد؛ لاک «فردگرایی ملکی» را خوب توصیف کرد و بالاخره «فردگرایی اخلاقی» مدیون بنتام است. ۱- فرد گرایی ملکی 🔸در فردگرایی ملکی، انسان موجود واحدی است که مالك على الاطلاق وجود و اموال خویش است امیالش اهداف و ارزش هایش را بر میگزیند و عقلش راه دستیابی به آن اهداف را به خوبی نشان می دهد موجودی که در شناخت حقیقت تنها به تجربه خود تکیه می کند، به پذیرش فرمان های اخلاقی دین جامعه یا دولت ملزم نیست و تنها از امیال خویش فرمان می پذیرد. ۲- فردگرایی اخلاقی 🔹فردگرایی اخلاقی یکی دیگر از مبانی انسان شناسی اقتصاد سرمایه داری است. این نوع فردگرایی به معنای «لذت گرایی» یا «هدونیسم» و شکل تکامل یافته آن، یعنی «فایده گرایی» یا «یوتیلیتاریانیسم» است. لذت گرایی با تفسیر جرمی بنتام ۱۸۳۲ ١٧٤٧ بیشترین تأثیر را بر اقتصاد سرمایه داری گذاشته است وی لذت را یگانه خوبی و رنج را یگانه بدی و سعادت» و «لذت» را اساساً مترادف می دانست. فایده گرایی یا فردگرایی اخلاقی توسط جرمی بنتام نظریه پردازی شد و قضایای اصلی آن عبارت اند از: ۱. خوشی و لذت فردی باید غایت عمل فردی باشد .(دنیاگرایی) ۲. هر خوشی و لذت فردی قرار است برای يك نفر و نه بیشتر فرض و حساب شود (اتمیسم). ۳. هدف عمل اجتماعی باید حداکثر کردن مطلوبیت کل باشد. این اصول سه گانه اکنون نیز حاکمیت خود را در اقتصاد جامعه شناسی، اخلاق و فلسفه سیاسی غرب نشان می دهد. ۳- فردگرایی ذره ای 🔸بر آرای هابز درباره فردگرایی ذره ای در شکل دادن به اندیشه غربی درباره انسان به خصوص در انگلستان و آمریکا نقش عمده ای داشت و علوم سیاسی اقتصادی، جامعه شناسی و روان شناسی از آن بهره ها بردند هابز مبلغ این نظریه است که افراد مانند اتم ها و ذرات مادی متحرکی هستند که هر يك به دنبال قدرت و ثروت به هزینه دیگری است. به نظر او، جامعه، مجمعی از اتم های متضاد در حرکت است که بی وقفه در پی حداکثر کردن سود و منافع خود هستند. 🔻بر اساس این دیدگاه که مبنای جامعه شناختی نظام سرمایه داری است، جامعه وجود اعتباری دارد و وجود حقیقی و اصیل از آن فرد است بر اساس اصالت فرد هر انسانی مستقلاً اهداف ارزشها و راه های دستیابی به اهداف را بر میگزیند و شخصیت خود را می سازد. جامعه مجموعه ای اعتباری و متشکل از افرادی است که امیال، عواطف ،اندیشه ها ،اراده ها اهداف و ارزش های مستقل از یکدیگر دارند. چیزی که آن را هویت جمعی یا روح جمعی می خوانیم در حقیقت قدر مشترك انتزاعی این هویت های مستقل است و در خارج چیزی جز این هویت های مستقل وجود ندارد. 🔺بنابراین هویت فرد بر هویت جامعه مقدم است؛ یعنی هویتهای مستقل افراد هویت جامعه و چیزی را که آن را روح جمعی میخوانیم به وجود میآورد بر اساس جنبه ارزشی اصالت فرد باید منافع فرد بر منافع جامعه مقدّم شود؛ زیرا منافع جامعه امری مرهوم است، تنها منافع فرد حقیقت دارد و منافع جامعه مجموع جبری منافع افراد است بنابراین، اگر زمانی منافع جامعه چنان تفسیر شد که با منافع فرد منافات داشت باید در تفسیر منافع جامعه تجدید نظر کرد. آنچه را منافع جامعه معرفی میشود زیر پا گذاشت و منافع فرد را، که اصیل است محافظت کرد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰 خوانش آیت‌الله طالقانی از کتاب تنبیه الامه علامه نایینی 🔷 نشست علمی خوانش آیت‌الله طالقانی از کتاب تنبیه الامه با حضور علی شیرخانی «عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم» در کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه 🔶لایحه برنامه هفتم توسعه، آخرین برنامه سند چشم‌انداز بیست ساله کشور است که در هفت بخش کلان و ۲۶ فصل که سیاست‌های کلی مربوط به این بخش‌ها را مدنظر دارد، تنظیم شده است. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های این لایحه، بخش فرهنگی-‌اجتماعی است که در چندین بند اساسی مانند فرهنگ عمومی و سبک‌زندگی، جمعیت و خانواده، سیاست داخلی و ارتقای سلامت اجتماعی، تأمین اجتماعی و سیاست‌های حمایتی و صنعت گردشگری و صنایع‌دستی تدوین شده است. 🔷به زعم برخی تحلیل‌گران، این لایحه حداقل در بخش فرهنگی و اجتماعی نتوانسته اهداف سیاست‌های کلی ابلاغی را پوشش دهد و با خلأ‌هایی که به همراه دارد، قابلیت تحقق را در زمینه‌های مختلفی از خود سلب کرده است. برای نمونه منتقدان اشاره دارند که مقوله فرهنگ در این برنامه در حاشیه قرار گرفته و جایگاهی اساسی به آن داده نشده است. از سوی دیگر، در این برنامه نسبت فرهنگ با اقتصاد به خوبی تبیین نشده و اهدافی دنبال شده که گاه بسیار ایده‌آلی، بلندپروازانه و غیرقابل تحقق به نظر می‌رسد. 💢علاوه بر این، رهبر معظم انقلاب در دوسال پی‌در‌پی با موضوع «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» آن را مورد تأکید قرار داده و آن را تحولی فراتر از تغییر ساختار اداری و سازمانی دانستند؛ اما متأسفانه این امر در لایحه ارائه‌شده، صرفاً به تعدادی نهاد‌ها و تشکیلات و دستگاه‌های فرهنگی خلاصه شده است. به همین خاطر این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به تأکید رهبر انقلاب و مقامات بالادستی کشور بر لزوم بازسازی ساختار فرهنگی، چگونه از این امر ضروری در برنامه توسعه غفلت شده است؟ 🗓 در همین راستا قصد داریم تا در پنج شنبه ۲ آذر ماه ساعت۱۲:۳۰ با حضور دکتر حسین بابایی مجرد نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه» برگزار نماییم. 🌐 این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
49.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دانشجو آگاه است!؟ 🔶عدم بلوغ سیاسی و ناآگاهی جمعیت دانشجویان به این سوءاستفاده های سیاسی جریان ها و طیف های مختلف دانشجویی ختم می شود. نتیجه ای که به جای رشد دانشجو گاها سرخوردگی و شکست را به همراه دارد. 🔷 اما آیا این آسیب ها صرفا به دلیل سودجویی طیف های سیاسی است؟ دانشجویان به عنوان بازوان موثر در نتایج انتخابات باید خود را به چه ابزاری مسلح کنند تا در این مسیر آسیب نببینند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و هشتمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org