eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
882 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
48.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نوجوانان در مرکز توجه! 🔷نوجوانان در اعترضات و آشوب های اخیر، کجای ماجرا ایستاده اند؟ کنش آنها متاثر از چه عواملی است؟ آیا تحلیل ها نسبت به آنها درست می باشد؟ 📌@canoon_org
🔶معنویت گریزی و مادی گرایی، مهمترین ارمغان مدرنیته برای جوامع بشری بوده است. این فرهنگ اما به دلیل ناسازگاری با ساختار وجودی انسان و جهان، چندان دوام نیاورده و با مشکلات بسیاری رو به رو گشته است. 🔷قرآن کریم، یکی از رسالت‌های مهم دین را شکستن حصارهای تنگ و تاریک حیات فیزیکی و نشان دادن دروازه‌های ورود به حیات ابدی می‌داند. در این راستا کتاب به قلم در چهار فصل طراحی گردیده و پس از معرفی دو بعد مادی و معنوی انسان، به بررسی ویژگی‌های زندگی معنوی می‌پردازد. 💢در ادامه، خصوصیات راه‌یافتگان به حیات معنوی را معرفی کرده و برای دستیابی به این حیات جاودانه و رشد و تعالی در آن، به بیان راهکار‌های قرآنی می‌پردازد. همچنین برای رسیدن به جامعه‌ای منظم و به دور از هرگونه پلیدی و ظلم و ستم، راهکارهای عملی معرفی می‌کند. 📖سرفصل های این کتاب که توسط نشر کانون اندیشه جوان منتشر گردیده، اینچنین است: بخش اول: انسان از دیدگاه اسلام بخش دوم: حیات معنوی؛ خصوصیات و راه های دستیابی به آن بخش سوم: جامعه معنوی و ویژگی های آن بخش چهارم: آسیب شناسی حیات معنوی 📌@canoon_org
💢💢 پیش فروش کتاب او فاطمه(س) است آغاز شد. ❇️ ۱۵ درصد تخفیف+ ارسال رایگان+ امضا نویسنده و... 📚کتاب حاضر تلاش خانم یزدان‌پناه برای بازنویسی اثر گرانسنگ دانشنامه فاطمی است، که طبق مقدمه نویسنده با هدف ارتباط سهل مخاطبین عام به‌ویژه زنان و دختران و نیز قشر جوان و دانشگاهی جامعه نگاشته شده است. نویسنده باز‌نویسی چنین کاری را سهل و ممتنع می‌داند, چرا که نیاز مخاطب این ضرورت را ایجاب می‌کند و نتیجه آن به‌کارگیری نثری روان و ساده و به رغم مطالب جدی و استدلالی در فرازهای معارف اعتقادی توأم نمودن با نثری ادبی به قلم نگارنده است. 🔶ویژگی کتاب: -جامعیت -نثر روان - مرور سریع تاریخ -طراحی جذاب -بیان دیدگاه‌های مهم حضرت زهرا(س) ⏳مهلت ثبت سفارش: ۲۸ آبان الی ۲ آذر 📬زمان ارسال کتاب: ۳ آذر 💳ثبت سفارش: 🌐http://yun.ir/odnlu6 📞۰۲۱-۸۸۵۰۳۳۴۱(داخلی ۲)
🔰نوجوانان و اعتراضات 🎞فیلم کامل سومین نشست معرکه با موضوع «نوجوانان و اعتراضات» 🔷این نشست با حضور سجاد مهدی زاده « عضو هیئت علمی گروه فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق (ع)» و سید کمیل حسینی «مدرس دانشگاه» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
🔷نص گرایی جریانی ست که پیروان آن به تقابل با خرد و اندیشه پرداخته و تنها به نص و متن آموزه ها استناد دارند. به عقیده نص گرایان، بی رحمانه ترین خیانتی که از سوی برخی از عالمان مسلمان به دین شده، استفاده از ابزار خرد برای تفسیر معارف و آموزه های دینی بوده است! در واقع آنان در آموزه های دینی، به سخنان خردستیز و اندیشه سوز ایمان می آورند! 🔶نص گرایان می گویند: چه خیانتی بزرگتر از اینکه کلام خداوند را در چارچوب تنگ و محدود عقل بشری بگنجانیم؟ آدمی را چه رسد که در صدد فهم عاقلانه دین برآید؟ دین والاتر از آن است که با عقل محدود بشری بر سر یک سفره نشسته، با آن هم سخن شود. دین قدسی و آسمانی چه نسبتی با خرد آلوده ی زمینی دارد؟! پس باید عقل را رها کرد و به دامان نقل پناه آورد. 💢از بدو اسلام، گروه ها و افراد فراوانی نیز بوده اند که تدین پیراسته از تعقل را محور اعمال و اعتقادات خود قرار می دادند. روح کلی و مشترک جریان هایی چون خوارج، معطله، مجسمه، حنابله و ده ها فرقه ی خرد و کلان دیگر، همین اندیشه است. 📖کتاب به قلم و 📌@canoon_org
52.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰گزارش ویدئویی افتتاح کتابخانه و خانه گفتگوی حجت الاسلام دکتر سید عباس موسویان 🔶کتابخانه و خانه گفتگوی حجت الاسلام دکتر سید عباس موسویان حضور اهالی فرهنگ و اندیشه در کانون اندیشه جوان افتتاح شد. 🔷در این گردهمایی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های کل کشور، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، علی قجری مدیرعامل خبرگزاری آنا و محسن رحیمی مدیرعامل کانون اندیشه جوان به بیان نکات قابل توجه در حوزه فرهنگ، کتاب، گفتگو و کرسی های آزاد اندیشی پرداختند. 💢همچنین در پایان این مراسم از پنج اثر سید احمد فردید (فیلسوف شفاهی)، هانری کربن (فیلسوف اسلام و ایران)، سید مرتضی آوینی (متفکر دوران گذار)، مواضع بهشتی(بررسی آرا و اندیشه های سید محمد حسینی بهشتی) و روشنفکری دینی(سرگذشت ناتمام) که برگرفته از همایش های این مجموعه می باشد و به تازگی به زیور چاپ آراسته شده است رونمایی شد. 🎥گزیده ای از اهم سخنان شخصیت های حاضر و رویداد رونمایی از 5 اثر را در این ویدئو ببینید. 📷 برای مشاهده گزارش تصویری این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 www.canoon.org 📝 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
31.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جامعه زبان دارها! 🔶جامعه زبان دار ها چگونه جامعه ای است و مردم ان دارای چه خصویات، وظایف و حقوقی هستند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و هفت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نوجوانان و اعتراضات 🎞فیلم کامل سومین نشست معرکه با موضوع «نوجوانان و اعتراضات» 🔷این نشست با حضور
🔰 تاثیر فضای مجازی بر هویت نوجوانان در حوادث اخیر 🔷 نشست سوم معرکه با موضوع «نوجوانان و اعتراضات» با حضور سجاد مهدی زاده و سید کمیل حسینی، عضو هیئت علمی گروه فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق و مدرس دانشگاه، در صفحه آپارات کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
🔶زن در اروپا تا قبل از قرن بیستم، از نظر قانون و در مقام عمل، فاقد حقوق انسانی بود. از زبان کلیسا گفته اند: «زن باید از اینکه زن است شرمسار باشد. زن موجودی است با گیسوان بلند و عقل کوتاه». در قرون وسطا، زن را انسان کامل و تمام عیار نشناخته و در نتیجه، او شایسته زندگی مستقل و آزاد نبود. 🔷با آنکه در اروپا از قرن هفدهم به بعد، بحث «حقوق بشر» آغاز شد و اعلامیه های گوناگونی از جمله اعلامیه ۱۶۸۸ انگلستان، ۱۷۷۶ آمریکا و ۱۷۸۹ فرانسه صادر شد، اما چون زن را فاقد هویت انسانی و یا حداقل جنس پست تر می دانستند، مقصود از بشر، مردان بود. تنها برای اولین بار در قرن بیستم، مسئلۀ حقوق زن در برابر مرد مطرح شد و دول اروپایی و آمریکایی تسلیم این امر شدند. 💢با این حال، اساساً در فلسفه و تفکر غربی، با انکار استقلال روح و قابلیت بقای آن، انسان دارای هیچ وجه تمایزی با حیوان نیست بلکه نوعی حیوان است با قوه تعقل بیشتر. همچنان که با اعتقاد به حاکمیت اصل تنازع بقا در روابط انسانی، مفاهیم اخلاقی مانند عدالت، نیکی، تعاون و معنویت، خودساخته و بی معناست. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰نشست دانشگاه و اعتراضات 🔷کانون اندیشه جوان در چهارمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آزاد اندیشی تحت عنوان مجموعه نشست‌های معرکه به موضوع «دانشگاه و اعتراضات» می پردازد. 🔶فصل اول برنامه گفتگومحور معرکه به اعتراضات اخیر جامعه ایران اختصاص داده شده است تا زوایای پیدا و پنهان اتفاقات اخیر جامعه فارغ از هیجانات و کنش های زودگذر مورد بررسی، نقد و موشکافی قرار گرفته و راهکارهای جامعه دانشگاهی و اندیشمند پیرامون آن ارائه شود. 🗓در نشست چهارم از این فصل، روز چهارشنبه ۲ آذر ماه ساعت ۱۲:۳۰ مهدی جمشیدی «عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» و صادق زیبا کلام «عضو هیئت علمی دانشگاه تهران» به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت. 🎥قابل ذکر است این گفتگوها به صورت زنده از صفحه آپارات کانون اندیشه جوان به نشانی https://www.aparat.com/canoon.org پخش خواهد شد. 📌@canoon_org
44.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰علم النفس 🔶علم النفس چیست و کاربست آن در سایر علوم، چگونه نمایان می شود؟ امروزه یافته‌های علامه طباطبایی، چگونه می تواند بر تبيين و توسعه گفتمان فلسفی و تاثیر آن در حوزه‌های دیگر، کارساز و نقش‌آفرین باشد؟ 📌@canoon_org
🔶هدایت وحیانی می تواند در هنر تجلی کند. با همان مبادی نظری و عملی، مبادی وحیانی در هنر، متجلی می شود. یکی از اندیشمندان گفته است که بهترین راه برای شناخت تمدن دینی، مطالعۀ هنر است. دین در همه ابعاد زندگی یک فرد مسلمان تجلی پیدا میکند؛ در فکر، عمل و بیش از همه در هنرش. یک راه مطمئن برای مطالعۀ اسلام در قرون گذشته، مطالعه هنر اسلامی است. 🔷هنر اسلامی در همه جا متجلی است، در وسیله هایی که هنرمندان برای استفاده روزمره انسانها خلق می کردند - که آثاری کمابیش هنری بوده است اما نقش اساسی در زندگی ایفا می کرد - ساختن خانه ها، معماری بازار و... که این هنر تجلی داشته است و هنرمندان در این راستا بزرگترین شاهکارها را خلق کرده اند. در این آثار، اصول وحی اسلامی آشکار است و در جهت همان هدایت الهی است. در موسیقی هم نوعی ابداع موسيقى الهى وجود دارد. 💢در واقع کار انسانی است که ارتباط با حق دارد، یعنی از حق بریده نیست و کار دین هم این است که انسان را با حق مرتبط کند. اگر این ارتباط نباشد یا برقرار نشود، ایمانی هم به وجود نمی آید و هرچه ایمان قوی تر باشد، اتصال قوی تر است. این اتصال در دید انسان خیلی اثر دارد و باعث میشود انسان به موجودی الهی تبدیل شود و این دید الهی او در هنر و خلق اثر هنری تأثیر می گذارد. این مسئله در همه هنرهای دینی قابل مشاهده است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
37.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مطالبه گری قدم اول نیست! 🔶مطالبه گری محصول چه فرآیندی است؟ و چه بایسته هایی دارد؟نسخه ایجابی کار شده قابل اتکا در این حوزه چه موضوعیت و ضرورتی دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و هفت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷چالمرز جانسون، استاد بازنشسته روابط بین الملل در دانشگاه کالیفرنیا در کتاب آخرین روزهای جمهوری آمریکایی معتقد است: افول قدرت و پرستیژ آمریکا در سالهای اخیر، نتیجه عملیات ظالمانه و سلطه گرایانه امپریالیسم ایالات متحده بوده است. آمریکا ضعیف شده است و به دنبال تناقض های داخلی و خارجی از هم فرو خواهد پاشید. 🔶جانسون می گوید: ژولیوس سزار قیصر روم، این امپراتوری را بدون آنکه توانایی بیشتری داشته باشد، به سرزمین های دور دست بیشتری توسعه داد. خزانه و منابع مادی امپراتوری روم و قدرت معنوی و سیاسی آن، توانایی انسجام و وحدت نظام را نداشت و سرانجام، رفاه و اختیارات شهروندان روم از هم پاشید و امپراتوری روم به عنوان ابر قدرت روی زمین پایان یافت. 💢امروز نیز وابستگی آمریکا به سیستم و شبکه نظامی - اقتصادی و نیز کنترل افکار عمومی و آزادی های مدنی که به بهانه حفظ امنیت داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم، گسترش بیشتری پیدا کرده است، چنان فشار و تناقضی در خود نظام ایجاد کرده است که آمریکا مانند امپراتوری روم یک مسیر سراشیبی را طی می کند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶رمان اجتماعی در دنیا وقتی مطرح شد که مفهوم اجتماع و تعریف آن وارد زندگی شد و این امر در پی تحولی بود که در اندیشه و درک بشری پس از رنسانس اتفاق افتاد. رمان اجتماعی در نیمه دوم قرن نوزدهم به وجود آمد و شخصیتهای آن بیشتر کارگران و قاعده کشاورزان یعنی هرم اجتماع را تشکیل می دادند. 🔷از نیمه دوم قرن نوزدهم به بعد، رمان اجتماعی قصد نشان دادن تغییر و تحول جامعه جدید را داشت. البته عده ای با نگارش در این زمینه، سعی داشتند محیط اطراف خود و مناسبات را بهتر بشناسند و با نوشتن، تلاش میکردند رابطه ها و تغییر و تحولهای جدید را درک کنند. بعضی، پا از این فراتر می نهند و رابطه رمان را با زندگی اجتماعی، رابطه ای دیالکتیک(متقابل و مؤثر) می دانند. 💢به گفته گلدمن: نویسنده رمان می خواهد با رفتارش(نوشتن داستان)، جهان پیرامون را چنان دگرگون کند که پاسخی معنادار برای مسئله خود بیابد. در بین قالب های ادبی، رمان اجتماعی بیشتر از بقیه در این زمینه موفق بوده است. رمان های اجتماعی موفقی که جریانی در جامعه به وجود آورده اند، شاهد این مدعا هستند. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
🔶سکولاریزم که بر نظریه جدایی دین از سیاست اصرار داشته و تاکید می کند نباید دین را با دیگر وجوه زندگی درهم آمیخت، محصول دورانی است که اروپاییان تلاش داشتند خود را از زیر سلطه کلیسا رها کنند و جنگ با مسلمانان آنها را به سوی این دین جذب کرد و نویسندگان اروپایی را وادار ساخت تا چهره ای غیرواقعی و زشت از مسلمانان در آثار خود ارائه دهند تا نسبت به این گرایش ناگهانی، مصونیت ایجاد کرده باشند. 🔷سکولاریزم در جامعه کمونیسم پا به عرصه وجود نهاده و پس از شکست در این وادی نیز خود را در لباس دموکراسی و آزادی بیان و اندیشه، پنهان ساخت. هدف این اندیشه وارداتی را نیز دین زدایی و منزوی ساختن دین از دیگر وجوه جامعه برشمرده اند که در این دفتر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. 📖کتاب نوشته ی و ترجمه توسط نشر کانون اندیشه جوان و متشکل از پنج فصل و یک مقدمه به چاپ رسیده است. در این کتاب، ابتدا مبحث برخوردهای اروپا با دین مطرح شده، سپس ویژگی‌های "دین حق" بازگو گردیده و پس از آن مطالبی درباره "رابطه اسلام با دموکراسی" گرد آمده است. 📌@canoon_org
27.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درباره ناآرامی های دانشگاه! 🔷آیا کنش دانشجویان در ناآرامی های اخیر، "اعتراض" بود؟ سطح مطالبات و کنش گری دانشجویان در اعتراضات و ناآرامی های اخیر چه ریشه هایی دارد؟ 💢معرکه چهارم بستر یک گفتگوی چالشی پیرامون اعتراضات بوده است. 📌@canoon_org
🔶بیشتر آرای موجود در زمینه اخلاق هنجاری، استقلال اخلاق از دین را مفروض می گیرد و تلاش می کند مستقل از خدا و دین، نظامی اخلاقی بنیاد نهد. این آرا در واقع نوعی اخلاق سکولار را عرضه می کند. نظریه های اخلاق هنجاری به نظریه های غایت انگارانه غایت و نظریه های وظیفه گرایانه تقسیم می گردد و خیر برای خود و دیگران، به همراه وظیفه گروی عمل نگر و قاعده نگر، از مهمترین شاخه های آن می باشد. 🔷اخلاق هنجاری دارای دو بخش است: بخش نخست از معیارهای کلی اخلاقی (Issues of moral theory) سخن می گوید. خوب ها و بدهای کلی، معیار کار درست، رابطه خوبی و درستی و معیار خوبی و بدی کارها از مباحث این بخش است. بخش دوم از خوبی و بدی، درستی و نادرستی، اخلاقی یا غیر اخلاقی بودن افعال خاص (issues substative moral) سخن می گوید. 💢به عبارت دیگر، بخش نخست، از معیار کلی خوبی و بدی و درستی و نادرستی کارها بحث می کند و بخش دوم، مصداق های آن معیار کلی را تشخیص می دهد. پس بخش نخست تقدم منطقی بر بخش دوم دارد و اساس بخش دوم را شکل می دهد زیرا مبادی تصدیقی آن را فراهم می سازد. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست دانشگاه و اعتراضات 🔷کانون اندیشه جوان در چهارمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آزاد اندیشی ت
🔰چالش بر سر سطح اعتراضات در دانشگاه 🔷 نشست چهارم معرکه با موضوع «دانشگاه و اعتراضات» با حضور مهدی جمشیدی و صادق زیباکلام، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در صفحه آپارات کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
29.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بازاری شدن دانش 🔷اقتصاد دانش بنیان در مواجهه با نظام سرمایه، با چه بحران هایی دست و پنجه نرم می کند؟ تبعات بازاری شدن دانش چیست و منطق بازار، چگونه بر عرصه دانش غلبه پیدا می کند؟ آیا منطق سرمایه، راه حل مطلوبی برای رفع مسائل و نیازهای اساسی انسان ارائه می کند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و شش برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست دانشگاه و اعتراضات 🔷کانون اندیشه جوان در چهارمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آزاد اندیشی ت
🔰دانشگاه و اعتراضات 🎞فیلم کامل چهارمین نشست معرکه با موضوع «دانشگاه و اعتراضات» 🔷این نشست با حضور مهدی جمشیدی «عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» و صادق زیبا کلام «عضو هیئت علمی دانشگاه تهران» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
🔷فلسفه بر پایه روش عقلی و برهانی استوار شده است و روش فهم عرفی و عقل تجربی در آن جایی ندارد. درباره رابطه ایدئولوژی و فلسفه می توان گفت یافتن ایدئولوژی صحیح در گروی داشتن جهان بینی صحیح است و تا پایه های جهان بینی استوار نگردد و مسائل بنیادی آن به صورت صحیح حل نشود، نمی توان به یافتن ایدئولوژی مطلوب و کارساز امید بست. 🔶مراد از مسائل و جهان بینی، همان پرسش های سه گانه مربوط به آغاز جهان، انجام جهان و نیز راه و راهنماست و حل صحیح و قطعی این مسائل بنیادی تنها از طریق فلسفه میسر است. با این توضیح نسبت دقیق فلسفه با ایدئولوژی آشکار می شود؛ فلسفه دانشی است که به پرسش های مربوط به جهان بینی پاسخ می دهد و اصول جهان بینی نیز مبانی ایدئولوژی را تأمین می کند. 💢تفاوت اساسی فلسفه و ایدئولوژی در این است که فلسفه در جست و جوی حقیقت است نه مصلحت. از این رو نمی توان مدعی شد که فلسفه علت تامه و شرط کافی برای داشتن ایدئولوژی صحیح و رفتار عملی بر طبق آن است بلکه دستیابی به فلسفه صحیح شرط لازم برای فراچنگ آوردن ایدئولوژی درست است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org