eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
852 عکس
388 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @CanoonAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶اقتصاددانان درباره دانش اقتصاد و نظام و یا مکتب اقتصادی به سبک واحدی سخن نگفته اند. برخی را نیز از مقوله دانش اقتصاد دانسته و گروهی آنها را تفکیک کرده اند. علم اقتصاد، علم به قوانین طبیعت است آنچنان که هست، و مکتب اقتصادی بیان روابط اقتصادی است آنچنان که باید باشد. 🔷در نگاه اول، اقتصاد، یک علم نظری است و اختلاف نظر در آن از قبیل اختلاف نظر در است و البته کمتر مورد اختلاف خواهد بود. در حالیکه از نگاه دوم، اقتصاد یک مکتب و نظام بوده و از این نظر است که مسئله های عدالت و ظلم و خوب و بد و شایسته و ناشایسته در آن، راه پیدا می کند. 💢برخی اقتصاددانان چون ، قلمرو علم اقتصاد را توسعه داده و مکتب را هم از مقوله های علم اقتصاد برشمرده اند. ساول می گوید: علم اقتصاد توصیف واقعی و بدون منظور قضایای اقتصادی نیست زیرا کلیه عقاید اقتصادی برای منظورهای خاصی غیر از تجزیه و تحلیل واقعی قضایا از قبیل منظور اخلاقی و منظور مدنی یا دفاع از نظام گذشته یا موجود و یا حتی برای آینده، بیان و ساخته شده است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰 کارایی و انتظارات از فلسفه 🔷 نشست مجازی با موضوع « فلسفه اسلامی و معاصرت» با حضور روزبه زارع، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
🔰عصر دیجیتال؛ ماهیت و ویژگی ها 🎞فیلم کامل نشست مجازی انقلاب پارادایمی با موضوع «عصر دیجیتال؛ ماهیت و ویژگی ها» 👤با حضور حسین رمضانی 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صوت نشست مجازی انقلاب پارادایمی با موضوع «عصر دیجیتال؛ ماهیت و ویژگی ها» را بشنوید. 👤با حضور حسین رمضانی 📌@canoon_org
🔷یكی از مباحث مهم عصر حاضر، سنجش نسبت میان دین و عقل و چگونگی تعامل خردورزی و دین ‌باوری است که ذهن اندیشمندان بسیاری را به خود مشغول داشته است. اختلافاتی که در طول تاریخ بر سر نسبت عقل و دین وجود داشته است و ابزار قرار گرفتن عقل در کنار دین در جهت استنباط بهتر مسائل، این پرسش را مطرح ساخته که گستره عملکرد عقل در مسائل دینی به چه اندازه است؟ 🔶اینکه آیا به عنوان منبعی مستقل برای درک دینی مطرح است یا تنها نقش دفاع از را ایفا می‌کند، آیا تمام گزاره ‌های دینی خرد پذیرند یا قضایای خردگریز نیز در دین به چشم می‌خورد، آیا وقت آن نشده که بشر به جای پیروی از دین با نیروی خرد خود راه را طی کند و راز ختم نبوت در چیست؟ 💢اینها پرسش ‌هایی هستند که در کتاب اثر و به آن پاسخ داده شده است. این کتاب که توسط نشر کانون اندیشه جوان چاپ شده، در پنج فصل و با عناوین: معناشناسی عقل و وحی، خردگرایی افراطی، خردستیزی افراطی، خردگرایی معتدل و عقل در اندیشه اصیل اسلامی، به تبیین و بررسی تعامل و ارتباط خردورزی و دین‌باوری پرداخته است. 📌@canoon_org
🔷 مشتمل بر مجموعه هماهنگی است که از شناخت هستی، انسان و... ناشی و به جزئیات مسائل سیاسی منتهی می شود. همانگونه که در آثار خود، از هستی و آغاز و با و سعادت او در ، بحث خود را تمام کرد. فلسفه سیاسی به مطالعاتی از سرشت آدمی و دیگر خصوصیات جهان پیرامونش می پردازد که مواد خامی برای او هستند. 🔶مدار بحث فلسفه سیاسی، اهداف عظیم بشری است. در فلسفه سیاسی، پرسش ها و مسائل علمی مطرحند که با روش فلسفی به آن ها پاسخ داده می شود. پرسش از ضرورت ، بهترین نوع حکومت، شایستگی حاکم و شرایط لازم برای آن، وظایف در قبال حکومت، سوالاتی هستند که آنگاه از روش تبیین فلسفی برای پاسخ به آنها استفاده شود، با نوعی فلسفه سیاسی سر و کار داریم. 💢برخی از پدیده ها و نظریه های سیاسی، بر دسته ای از اصول و معیارها مبتنی شده اند که تنها با بررسی عقلی قابل نفی یا اثباتند. این گونه مسائل با ابزار تجربه حس، قابل تحلیل و تجربه نمی باشند. این نوع تحلیل ها را نیز «فلسفه سیاسی» می نامیم. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰 امام محمد باقر علیه السّلام فرمودند: 🔸 چیزی با چیزی نیامیخته است كه بهتر از حلم با علم باشد. 📜 بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 172. 🌺میلاد امام محمد باقر علیه السّلام گرامی باد🌺 📌@canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فقه احیاگر 🔶فقه از چه جهت سیاسی است؟ آیا فقه گریزی از سیاست دارد؟ 🔷اگر به این مسئله قائل باشیم که فراز و فرود فقه سیاسی متناظر است با فراز و فرود شخصیت فقیه، این مضمون چه معنا و ریشه ای دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و هشتم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 (علیه السلام) در حوزه فقه، نزد اهل سنت به عنوان فقیهی برجسته از فقهای تابعین مدینه به شمار آمده که دارای فقه و تقواست. دکتر حقی اسماعیل، اندیشمند سنی، به جمع آوری فتاوی و اقوال ایشان در کتب فقهی اهل سنت پرداخته است. 🔶ولی در مسائلی مانند جواز نماز خواندن پشت سر فاسق و بدعت گذار یا جواز خرید و فروش خوک بر خلاف فقه شیعه بوده که البته در صورت صحت انتساب، می تواند از روی تقیه صادر شده باشد. در چند مسئله فقهی دیگر نیز مانند جهر به بسم الله و حکم سه طلاق با لفظ واحد، دو یا سه قول مختلف و متعارض از نقل شده است. 💢نظر فقه شیعه در این مسائل که بر احادیث متعدد ایشان و دیگر امامان شیعه مبتنی است، روشن و آشکار می باشد و همین نوع مسائل بود که زمینه تمایز فقهی شیعه از جریان فکری و فقهی مسلط بر جامعه را فراهم آورد. در مسائلی که چند قول مختلف از امام نقل شده، از سویی احتمال تقیه را باید لحاظ کرد؛ چنانکه مادلونگ می گوید: عمل نظام مند تقیه، بی شک تضاد بین روایات شیعه و اهل سنت را در باب آموزه های امام، توجیه می کند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰 متاورس و علوم انسانی 🔷 نشست مجازی انقلاب پارادایمی با موضوع «عصر دیجیتال؛ ماهیت و ویژگی ها» با حضور حسین رمضانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰الگوی کارآمد 🔷کارآمدی از عناصر مهم مرتبط با مشروعیت و مقبولیت قلمداد شده و همواره مسئله نظام های سیاسی به حساب می آید. کارآمدی در نظام های مردم سالار، عاملی تعیین کننده در مشارکت مردم و نگهداشت سرمایه های اجتماعی یک نظام سیاسی است. البته متغیرهای بسیاری وجود دارد که این کارآمدی با آن سنجش شده و تحلیل می شود. مدل کارآمدی در جمهوری اسلامی چگونه تحلیل و ارزیابی می شود؟ 📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت کلیپ «الگوی کارآمد» را بشنوید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️امام هادی علیه السّلام : ◾️فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند. 📖 الکافی، ج۲، ص۱۲۴ 🏴شهادت امام هادی علیه السّلام تسلیت باد. 📌@canoon_org
💢در اوایل طرح نظریه «جمهوری اسلامی»، برخی از اشخاص و گروه ها خواستار اضافه کردن قید «دموکراتیک» بر آن بودند (جمهوری دموکراتیک اسلامی) تا رنگ آزادی و دموکراسی آن بیشتر شود. اما به چند دلیل نمی توان آن را به نظریه جمهوری اسلامی اضافه کرد: 🔸زاید بودن: در اسلام، آزادی فردی و دموکراسی وجود دارد؛ اما با تفاوتی که میان بینش اسلامی و بینش غربی وجود دارد. با توجه به این نکته، در عبارت «جمهوری دموکراتیک اسلامی»، دموکراتیک، حشو و زاید است. 🔹توهم نبود آن در اسلام: در آینده وقتی مردم در دولت جمهوری اسلامی، یک سلسله آزادی ها و دموکراسی ها را به دست آورند، ممکن است برخی نزد خود اینطور تفسیر کنند که اینها نه به دلیل اسلامی بودن این جمهوری، که به دلیل دموکراتیک بودن آن حاصل شده است. اما در واقع اینچنین نیست. به مصداق مصرع معروف: «چون که صد آید، نود هم پیش ماست». وقتی که می خواهیم از جمهوری اسلامی سخن به میان بیاوریم، به طور طبیعی آزادی و حقوق فرد و دموکراسی هم در بطن آن است. 🔸ناسازگاری دموکراسی غربی با اسلام: بعضی جمع «جمهوریت» و «اسلامیت» را محال و آن را معمای ناگشودنی می خوانند. اما منشأ این شبهه، به عام بودن جمهوری بر می گردد. بر این اساس، اگر به تعریف و نظريه فوق، قيد «دموکراتیک» هم اضافه شود، در آن، اصالت از آن مردم در مقابل دین است که نه تنها با اصول اسلامیت ناسازگار می افتد، بلکه این تئوری به دلیل اشتمال بر اجزاء مبهم و یا متناقض، فاقد شرایط و خصوصیات یک تعریف منطقی خواهد بود. از این رو، حذف قید مزبور، ضروری به نظر می رسد. 📖کتاب ، دفتر بیست و نهم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فقه کارآمد 🔷شهید صدر در اولین جلسه درس خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفتند که "امروز تمام آمال و آرزوهای انبیا محقق شد" این بیان شامل نگاه حداکثری به فقه است اما نقش امام خمینی(ره) در ایجاد نگاه حداکثری به فقه چیست و این نگاه چه خصوصیاتی دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و هشتم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶خدا امری پیچیده نیست اما موجودی است که بنابر فرض، دارای همه کمالات ممکن بدون هیچ حد و اندازه می باشد و هر اندازه کمال بیشتری برای یک موجود در نظر گرفته شود، احتمال وجودش کمتر می شود. این از آن رو است که هر کمال و مرتبه ای علتی می خواهد؛ بنابراین موجود نازل تر آسان تر و از طریق علل ساده تر و با گونه کمتری تحقق می پذیرد. 🔷در نتیجه شانس بیشتری برای تحقق دارد و برعکس موجود کامل تر گونه بیشتری می طلبد و شانس کمتری برای تحقق دارد. لاجرم موجودی که از نظر کمالات بی نهایت است، احتمال وجودش نیز بی نهایت اندک است. در پاسخ به این مسئله گفتنی است از نظر فلسفی، قضیه کاملا برعکس است. 💢هر اندازه موجودی در سلسله مراتب هستی کامل تر باشد، از بساطت بیشتری برخوردار است، مقید به قیود و شرایط کمتر و به حقیقت هستی نزدیک تر و امکان و احتمال تحقق آن بیشتر است تا آنجا که بسیط علی الااطلاق وجود محض و عین هستی است. چنین حقیقتی مشروط به هیچ شرطی نیست، و ضروری التحقق است و سایر موجودات همه هستی خود وامدار اویند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶دلیل عمده کسانی که می گویند در باید از سیستم های غربی پیروی کنیم، این است که زمان تغییر کرده و مقتضیات دنیای معاصر با مقتضیات جوامع و روزگارهای پیشین متفاوت است ولی واقعیت این است که دین اسلام یک دین جاودانی است و با هر عصر و زمان و تجدد و پیشرفتی قابل انطباق است. 🔷اما عده ای سرّ این انطباق را جدایی دین از سیاست دانسته و گفته اند که آموزه های دینی به اصول عقاید و عبادات منحصر است. عده ای دیگر، قابلیت انطباق با زمان را، به معنای نسخ و تغییر قوانین مطابق پیشرفت دانش بشری دانسته و گفته اند اسلام با عادات و رسوم و عرب جاهلیت متناسب بود و به مقتضای این روزگار، باید قوانین دیگری به جای آنها وضع شد. 💢تفسیر نخست، نغمه بیگانگان است که در داخل کشورهای اسلامی تبلیغ می شود و با هدف بعثت انبیاء، یعنی برقراری قسط و اجتماعی مغایر است. تفسیر دوم نیز در حقیقت، نسخ و نابودی قوانین اجتماعی اسلام است و نه انعطاف و انطباق. 📖کتاب ، دفتر سی و هشتم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
🔶تلخ اندیشی شاعر می تواند به یک پدیده یا یک انسان، نسبت به خویش، خانواده یا جامعه ی خویش صورت گیرد. یکی از دلایل عمده که موجب به وجود آمدن تلخ اندیشی می شود، درون گرایی است که در اغلب موارد گوشه گیری، انزوا و فرار از اجتماع را به ترجیح می دهد. رویکرد تلخ اندیشانه یک شاعر نسبت به اجتماع هم نوع خود، به پوچ گرایی و یاوه گویی در جامعه منجر می شود. 📖کتاب ، (تلخ اندیشی در شعر معاصر فارسی) ، به قلم می باشد که ضمن پرداختن به ریشه‌ها و زمینه‌های تلخ‌اندیشی (اجتماعی، فردی، فکری و فلسفی)، جریان تلخ‌اندیشی در را، از ظهور تا افول، بررسی می کند و در این میان، از پرداخت به شخصیت‌های شاخص این جریان غافل نشده است. 💢این کتاب که در سه فصل کلی و با عناوین: مصداق ها و خاستگاه تلخ اندیشی در شعر، علل و زمینه های تلخ اندیشی در شعر و تلخ اندیشی در شعر امروز، توسط انتشارات کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده، به دنبال پاسخ به این پرسش می باشد که زمینه‌های اصلی تلخ‌اندیشی در شعر کدام است و شخصیت‌های اصلی این جریان چه کسانی هستند؟ 📌@canoon_org
🔷طرح واره ها نوعی ساختار شناختی می باشند که همواره موجب سوگیری هایی در ما از وقایع می گردند. به بیان ساده تر: روان بنه یا همانند عینک، فیلتر یا روزنه ای است که از طریق آن، فرد به جهان می نگرد و آن را تفسیر می کند؛ مثلا اگر فرد، روان بنه ی بدبینانه نسبت به دیگران داشته باشد، رفتارهای آنان را به گونه ای منفی تفسیر خواهد کرد. 🔶 باعث می شود رفتارها و واکنش های دیگران، حتی واکنش عادی آنان، در ذهن فرد با رنگ و بوی دشمنی حاضر شوند؛ مثلا وقتی دیگری با صدای آرام می کند، این را به معنای توهین از سوی او تلقی می کند؛ در واقع هر رفتاری که از دیگری می بیند، از فیلتر «غیر قابل اعتماد و دشمنی» عبور می دهد و با حذف تمام نشانه های دوستی، فقط رنگ دشمنی به آن رفتار می دهد. 💢انسان برای هرچیزی روان بنه ای دارد؛ اشیای معمولی، و آنچه که در مورد خود فرد و دنیا به طور کلی موجود است. بعضی از روان بنه ها به عنوان عوامل شناختی مزاحم، به شکاف بین باورهای اخلاقی و عملی منجر می شوند. 📖کتاب نوشته ی امیری 📌@canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تفاوت های کارآمدی در جمهوری اسلامی 🔶کارآمدی چگونه سنجش می شود؟ آیا این امر در کشورهای مختلف، متفاوت است؟ 🔷تفاوت های جمهوری اسلامی با سایر نظام های سیاسی در ملاک کارآمدی در چیست؟ و مدل کارآمدی نظام اسلامی چگونه است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و هفت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶یکی از ویژگی های نظریه علمی از منظر برخی فیلسوفان علم مانند ، قدرت پیش بینی است؛ به عبارت دیگر، در علم به مدد روش فرضی می توان از یک نظریه، نتایجی خاص استنتاج کرد و سپس دید که آیا آن نتایج به وقوع می پیوندد یا خیر. 🔷اما با نمی توان چنین کرد. فارغ از اینکه چه عاملی به آن قابلیت بقا می بخشد یا بتوان پیش بینی کرد که کدام تغییرات، بقای آن را بهتر تضمین می کند و چون این نظریه با هر واقعه ای سازگار است، قدرت پیش بینی ندارد؛ در نتیجه انتخاب طبیعی به عنوان یک پارادایم مفسر می تواند با داده های سازگار شود. 💢سازگاری مذکور، به نظریه انتخاب طبیعی قدرت تبیین و پیش بینی پذیری نمی دهد. یک نظریه، زمانی به عنوان پذیرفته می شود که واجد این توانایی باشد. امروزه زیست‌شناسان سعی می کنند در سطح خُرد و به عبارتی میکروارگانیسم ها به پیش بینی هایی از طریق اصول دست یابند؛ اما در سطح کلان و ماکروارگانیسمها همچنان این مسئله ناممکن باقی مانده است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶مسلم است که اسلام در همه جا برای و مرد حقوق مشابهی وضع نکرده است، همچنان که در همه موارد برای آنها تکالیف و مجازات های مشابهی نیز وضع نکرده است. ، اصل مساوات انسانی را در حقوق زن و رعایت کرده است اما لازمه ، تشابه و یکنواختی نیست. لازمه عدالت، وضع حقوق و تکالیف برابر و یکسان در شرایط همسان، و حقوق و تکالیف متفاوت در شرایط نابرابر و ناهمسان است. 🔷از این رو، برخی حقوق و زن و مرد متفاوت است، زیرا زن و مرد از نظر تکوین، دارای شرایط ناهمسانی هستند و یکی از شاخصه های شایسته، این است که به واقعیت های هستی، توجه داشته باشد. از آنجا که زن و مرد به لحاظ جسمی و روحی تفاوت های فراوانی دارند. اقتضا می کند زن و مرد حقوق برابر اما احیانا متفاوت داشته باشند. لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت انسانی و برابری آنها از لحاظ انسانیت، برابری آنها در است. 💢اما و تکالیفی که به مقتضای جنسیت و تقسیم وظایف طبیعی متناسب مقرر می شود، همسان نیست؛ البته همین حقوق و تکالیف براساس تلازم حق و ، متوازن و برابر است و اسلام هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان نسبت به قائل نیست و از سوی دیگر، با پیوند و برقراری تعامل شایسته بین حقوق و اخلاق، زن و مرد را رفیق هم قرار داد نه رقیب یکدیگر؛ از این رو رعایت حقوق زن و مرد از سوی طرف مقابل، امری مقدس و محسوب می شود. 📖کتاب ، دفتر سی و هشتم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عصر تکنوپولی 🔶آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که روزی را بدون استفاده از ابزارهای تکنولوژیک سر کنید؟ 🔷به معنای واقعی کلمه، تکنولوژی تمام لحظه های ما را احاطه کرده است. این ظهور، روز به روز بروز بیشتری پیدا می‌کند و صف آرایی مخالفان و موافقان نیز جدی تر می شود. تکنوپولی اما این تقابل را جدی تر کرده است؛ درباره آن بیشتر بدانید. 📌@canoon_org