eitaa logo
کانون اندیشه جوان
305 دنبال‌کننده
861 عکس
466 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 یکی از عواملی که مانع دسترسی همگان به شده اندیشی های کاذب است؛ البته از مصلحت اندیشی های صادق و روشمند دفاع می کنیم هیچ جامعه ای بدون توجه به مصلحت نمیتواند به تعالی و ترقی برسد؛ به ویژه جامعه ما که جامعه ای دینی و حقیقت گراست و می خواهد حقایق و فضایلی را در جامعه بشری طرح کند؛ اما این جامعه نیز ممکن است دچار مصلحت اندیشی های کاذب شود. ایــن مصلحت اندیشی ها هم انواع و اقسام دارد گاهی فقط به نام مصلحت است، اما منافع گروهی و جمعی در پس آن نهفته است این خطری است که همه جوامع را تهدید می کند. 🔷 معمولاً «» با «» خلط می شود. مصلحت برای جامعه مصلحت عده ای است که به نام جامعه رقم می خورد و مصلحت جامعه مصلحت کل جامعه است؛ البته ممکن است واقعاً هم نیت منفعت جویی در کار نباشد، اما روشمند نباشد؛ یعنی مصلحت را با انجام تحقیقات و مطالعات روشمند، مشخص و ارائه نکنیم و برخورد سلیقه ای بکنیم؛ حتی از روی ناآگاهی به هر حال عوامل بسیاری در این زمینه مطرح هستند که به حساسیت های جامعه بلوغ نیافتگی گروه های سیاسی و حتى اصحاب نقد و.... بر می گردد همواره باید به روشمند بودن تشخیص مصلحت کلان و انطباق و سازگاری آن با یک سری قواعد و اصول روش شناختی و حتی محتوایی تعریف شده هوشیار و مراقب بود و باید به این سؤال پاسخ داد که آیا مصلحت به دست آمده مربوط به سطح کلان و عام نظام است یا مصلحت اشخاص و گروه ها یا رده ها و سطوح پایین تری که به نام مصلحت کلان نظام، طرح و القا می شود؟ 🔻 برخی متفکران غربی مانند ایده تضاد میان منافع عمومی و شخصی را با اخلاق دموکراتیک سازگار نمی دانند عموماً تصور میشود مصالح فردی و جمعی الزاماً در یک بستر سیر می کنند و مصلحت فرد چیزی جز مصلحت جزء کوچک جمع نیست و مصلحت جمع عبارت است از کنار هم گذاری مصلحت فرد (الف) با مصلحت فرد (ب) و مصلحت فرد (ج) و... 🔺در پاسخ به این تفکر باید بیان داشت که اسلام تفکیک این چنینی درباره مصالح فردی و جمعی را نمی پسندد و در وهله نخست از هم افقی این دو صحبت میکند و برای نمونه در سیاست کیفری اسلام تأمین ،خیر سعادت مصلحت و منفعت مردم و اشخاص تک تک افراد همزمان با هم مورد توجه قرار گرفته است و در وهله دوم در صورت تقابل مصالح فردی و جمعی با طرح مصلحت سومی به نام «مصلحت حقیقی» متمایل به سمت مصالح جمعی می شود. 🟨 در جهت مصلحت عمومی سیاست وسیله ای است برای تأمین نوعی نظم اجتماعی و نوعی همگونگی کلیه افراد در اجتماع سیاست های مصلحت آمیز برای اینکه بتوانند به قله نظم و امنیت اجتماعی رهنمون، شوند باید با راه میانبری به نام وحدت و انضباط اجتماعی آشنا شوند؛ تا بهتر سریع تر و پایدارتر به این مهم نائل گردند گاه اشکال گرفته میشود که در ایده تقدم مصالح جمعی بر مصالح فردی در حقیقت مصالح فردی قربانی میگردد و حقوق افراد لطمه می بیند و حتی در نگاهی فراتر، مفهوم عدالت به مسلخ فراموشی فرستاده میشود در پاسخ می گوییم در دیدی کلی به اذعان بسیاری از متفکران حتی غیر مسلمانان خیر و صلاح فرد، همان خیر و صلاح جامعه است. 🟧 از سوی دیگر تقدم مصالح جمعی بر مصالح فردی به منزله نفی و زیر سؤال بردن یکی و اثبات دیگری نیست بلکه این عنوان صرفاً بیان کننده مقام اولویت دهی است. به بیان دیگر در صورت تعارض مصلحت فرد با مصلحت جامعه آنچه اولویت دارد مصالح جمع و نظام است مصالح گروهی و جناحی تشکیل یافته مصالح افراد محدودی از یک جامعه است و عقلا تقدم مصالح عموم جامعه (اکثریت) بر مصالح گروه ها و جناح ها (اقلیت) ارجحیت دارد. 🟥 از جمله تبادرات ذهنی اصلی در خصوص واژه سیاست تدبیر و مصلحت کردن است. این برداشت در اندیشه اسلامی با مراعات شنون امت در داخل و خارج طبق شریعت تکمیل می شود؛ در واقع میتوان حلقه واصـل بـیـن حکومت و سیاست را مصلحت خواند و بر کارایی آن به منظور همخوانی الگوهای مدیریت سیاسی تأکید کرد. 💢 در این باره دو فرایند «,مشروعیت بخشی» و «مردم محوری» بیش از همه جلوه گر میشوند در حکومت اسلامی جایگاه افراد و گروه ها و جریان های مختلف مشخص است و در آن محو نمیگردند بلکه در کنار آن می ایستند و به آن کمک میکنند و برای بقا و منافع آن عمل میکنند؛ همچنان که حکومت نیز برای بقای مصالح افراد، گروه ها و جریان ها در تلاش است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
47.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ارتباطات مجازی 🔶 پاندمی‌ اتفاقات تلخ و ناگواری که برای رقم زد، بشریت را دچار بحران کرد. قرن جدید باید خود را موظف به کنار آمدن با این بحران می کرد. پیشنهاد مشخص بود، فضای مجازی! محافل علمی و آموزشی به دانشگاهی جدید پا گذاشتند. 🔷اما قرار گرفتن در چنین شرایطی با تهدید ها و فرصت هایی همراه بود. چگونه باید از این تهدید ها استفاده کرد و آنها را به فرصت مبدل ساخت؟ اقتضائات این فضا چیست؟ در نهایت مهم ترین پرسش این است که با گذر از جهان کرونایی چگونه می توان از این اقتضائات بهره برد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و پنجمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 سازندگان فیلم دقیقا بر اساس باور های در بخش اول از ، و ارتش تاریکی را بر و دنیای حاکم می سازند که حتی وزارت سحر و جادو را به تصرف خود در آورده و وزیر را هم به قتل می رسانند. 🔷 این همان مرحله نخست جنگ است که بنا بر تبلیغات مسیحیان ، سپاه شر یا یا همان آنتی کرایست ابتدا بر اورشلیم یا حاکم شده و سپاه مسیح یا مسیحیان یافته بر اثر پدیده Rapture# به آسمان نزد مسیح میروند و بعد از مدتی همراه مسیح بازگشته و طی مرحله آخر جنگ، ضد مسیح و ارتش تاریکی را شکست داده و حکومت هزار ساله خود را در جهان برقرار می سازند. 💢 همچنان که در بخش دوم از فیلم و یادگاران مرگ نیز شاهدیم پس از مدتی که ولدمورت حاکم بر دنیای جادوگری است هری پاتر با طلسم یادگاران مرگ همچون مسیح مجدداً از دنیایی دیگر بازگشته و همراه همه دانش آموزان و استادان هاگوارتز در جنگی سهمگین با سپاه ،شر درگیر شده و آن را شکست می دهند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶 همیشه خودش را چپ معرفی می کند و این نکته مهمی در شناخت دیدگاه های سیاسی و اجتماعی اوست؛ آنچه در ایران کمتر به آن توجه می شود در واقع ما نمی دانیم مبدأ سخنان چامسکی کجاست و جوش و خروش او برای چیست و کمتر به این اندیشیده ایم که چرا او علیه اقدامات در سراسر جهان یا فعالیت های غاصبانه رژیم صهیونیستی مواضع تندی اتخاذ می کند. 🔷 او امریکا را می خواند، اما زندگی و کار در آنجا را به هرجای دیگری ترجیح می دهد؛ زیرا معتقد است که این کشور آزادترین جامعه در جهان است. او نظام های باز و آزاد به اصطلاح «» را - به سبب وجود آزادیهای فکر ،بیان نشر تجمع و تحزب ـ بر دیکتاتوری های تک حزبی «» (مانند نظام های سابق) ترجیح می دهد. 💢 چامسکی معتقد است به دلیل باز بودن و آزاد بودن آمریکا، طبقات حاکم نمی توانند از نیروی برهنه قهر و سرکوب استفاده کنند در نتیجه نظامی را به وجود آورده اند که به گفته او سیستم کنترل افکار و مغز شویی بسیار پیچیده و پیشرفته ای را به یاری می گیرد تا اطاعت همگانی را ضمانت کند. 📖ماهنامه ، شماره ۱۰ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها : ◾️ خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانی که آنها را برگزیده ای، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائی من با ایشان، از تو می خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشی. 📖 کوکب الدّریّ:ج 1، ص 254 🏴شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔶 حرکتی است که در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی شروع شد و در این مسیر برای عرصه های مختلف سیاسی ،فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اهدافی را مبتنی بر اصولی دنبال میکند یکی از اصول بنیادین در مکتب ، عدالت اقتصادی و اجتماعی است هرگونه جهت گیری سیاست گذاری و مطالبه ای باید با در نظر گرفتن این اصول در عرصه اقتصاد انقلاب اسلامی همراه باشد. در این میان اهمیت عدالت اقتصادی به عنوان اصلی اساسی غیر قابل انکار است. 🔷 دو مفهوم «» و « با فساد» از یک حيث دارای قرابت معنایی می باشند از حیث جایگاه یک عمل در تناسب با حق «عدالت» به معنای قرار دادن هر چیز در موضع حق و «فساد» یکی از مصداق های ظلم و خروج از موضع حق است؛ طبق این معنا دو مفهوم عدالت و مبارزه با فساد دو روی یک سکه اند؛ اما آن مفهومی که از واژه فساد اقتصادی و مبارزه با آن به اذهان عمومی راه می یابد به عنوان جزئی از عدالت اقتصادی است. هر چه باشد، پرداختن به مقوله فساد اقتصادی گامی در راستای تحقق عدالت اقتصادی خواهد بود. 📖کتاب به کوشش اثر در رابطه با فساد اقتصادی در ایران و راهکارهای مقابله با آن در سه فصل به این مسئله پرداخته است. 💢فصل های این کتاب عبارتند از: 🔸فصل اول: کلیات و مفاهیم 🔸فصل دوم: تبیین وضعیت مفاسد اقتصادی در ایران 🔸فصل سوم: اقدام های لازم برای اصلاح وضعیت موجود 📌@canoon_org
🔷 احکام ثانویه بر احکام اولیه نظارت دارند و در شرایط غیر عادی آنها را تغییر داده یا به کلی آنها را بر می دارند. مثلاً وجوب روزه داری در ماه رمضان، از احکام اولیه است که مربوط به شرایط عادی است. حال اگر روزه داری موجب ضرر گردد و سلامتی انسان را دچار مشکل سازد در اینجا حکم ثانوی، یعنی وارد عمل میشود و وجوب روزه را از انسانی که روزه داری برای او ضرر دارد بر می دارد و همین گونه است اگر روزه داری بر فرد دیگری ضرر وارد سازد مانند زن باردار‌ یا زنی که بچه شیر خوار دارد، و روزه گرفتن به فرزند او ضرر می رساند. 🔶 اینگونه احکام ثانوی در معاملات نیز جاری است و حکم اولی را تغییر می دهد یا به کلی آن را بر می دارد. مثلاً حکم اولیه خوردن گوشت و دیگر غذاهای مباح، حلیت بودن است ولی اگر خوردن آن به بدن زیان جدی و مهم وارد سازد، خواهد بود چنانکه اگر ترک آن زیان آور باشد و خوردن آن برای حیات انسان ضرورت پیدا کند، واجب خواهد شد. در اینجا حکم ثانوی ضرر حکم اولی را تغییر می دهد. در حالی که حکم اولی نسخ نشده و برای همیشه باقی خواهد بود. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
45.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سربازی! مهم است؟ 🔶 با گذشت زمان و تحولات مختلف اجتماعی، مسئله سربازی و خدمت اجباری دچار تغییر و تحولاتی شده است؛ به گونه ای که امروزه دغدغه بسیاری از جوانانی ایرانی مسئله سربازی است. 🔷 با این اوصاف آیا سربازی باید همچون گذشته اجرا شود؟ مزایا و معایب خدمت اجباری چیست؟ سربازی چه تاثیری بر زندگی جوانان می گذارد؟ آینده خدمت سربازی در ایران را چگونه پیش بینی می کنید؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و چهارمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 از زمانی که غرب دانست نمی تواند از راه مبارزه با مسلمانان بر آن ها غلبه یابد به شناخت اسلام روی آورد. در این زمینه طبیعی بود که نخستین متنی که توجه آنان را به خود جلب کرد، کتاب مقدس بود اولین اقدامات برای شناخت قرآن با ترجمه آن آغاز شد که از همان ابتدا هدفی خصمانه داشت که همانا نابودی ، بود . 🔶 به گونه ای که پس از پایان یافتن نخستین ترجمه قرآن گفت: «اکنون می توان دشمن را شناخت» به هر روی این مطالعات با هر انگیزه ای که آغاز شد به سرعت گسترش یافت و جنبه های دیگر مطالعات قرآنی، از جمله را نیز در برگرفت و از سوی دیگر مطالعات مستقیم متن قرآن نیز از حوزۀ ترجمۀ صرف متن قرآن خارج شد و جنبه های بلاغی ،مفهومی ، بررسی تحریف قرآن و... را دربرگرفت. 💢 در هر کدام از جنبه های یادشده افراد شاخصی پا به عرصه ظهور نهادند و بسیار مشهور گشتند بی آنکه شناخت کاملی از قرآن و علوم مربوط به آن داشته باشند از جمله این افراد می توان را نام برد. 📖ماهنامه ، شماره ۹ 📌@canoon_org
🔰 ماهیت و قدرت روایت 🎞فیلم کامل نشست علمی «ماهیت و قدرت روایت» 🔷این نشست با حضور کامران پارسی نژاد «نویسنده، مدرس داستان و منتقد ادبی» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
ماهیت و قدرت روایت.mp3
40.76M
🎧صوت نشست «ماهیت و قدرت روایت» را بشنوید. 👤کامران پارسی نژاد 📌@canoon_org
49.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰روایت یک سنت، آکادمی یا حوزه؟ 🔶از ویژگی های بارز حوزه های علمیه حفظ سنت های علمی خود است. سنت هایی که تاثیر عمیقی در انتقال علم و گسترش مرز های دانش علوم مختلف داشته اند. با توجه به تحولات اخیر و تغییرات نظام آموزشی و پژوهشی و ایجاد دانشگاه ها این سنت دستخوش تغییرات شگرفی شد. تغیراتی که علوم را خالی از محتوای اصلی خود کرد و صرفا به فن و تکنیک تقلیل داد. 💢 حال باید پرسید با گذر از دهه چهارم انقلاب اسلامی که داعیه دار مسئله احیای سنت های علمی ست تا چه اندازه این مسیر در جهت خود گام برداشته است؟ نظام آموزشی جدید تا چه اندازه می تواند علوم مختلف را دچار تهدید کند؟ 📌@canoon_org
روایت یک سنت، آکادمی یا حوزه؟.mp3
4.84M
🎧 صوت کلیپ «روایت یک سنت، آکادمی یا حوزه؟» را بشنوید. 📌@canoon_org
🔸 خوش بینی : ایمان مذهبی از آن جهت که نسبت به جهان شکل خاصی می‌دهد به این نحو که آفرینش را هدف دارد و هدف را خیر و تکامل و سعادت معرفی می‌کند طبعاً دید انسان را نسبت به نظام کلی هستی و قوانین حاکم بر آن خوشبینانه می‌سازد. 🔹 روشندلی : انسان همین که به کمک ایمان مذهبی جهان را به نور حق و حقیقت روشن دید، همین روشن بینی فضای روح او را روشن می‌کند و در حکم چراغی می‌شود که در درونش روشن شده باشد . 🔸 امیدواری : در منطق فرد با ایمان، دستگاه آفرینش حامی مردمی است که در راه حق و حقیقت و درستی و عدالت و خیرخواهی تلاش می‌کنند. 🔹 آرامش خاطر : انسان فطرتاً جویای سعادت خویش است؛ ایمان به انسان اطمینان و اعتماد می‌بخشد، دلهره و نگرانی نسبت به رفتار جهان را در برابر انسان زایل می‌سازد و به جای آن به او آرامش خاطر می‌دهد. 🔸 لذت معنوی : از نوع لذات معنوی که از لذت‌های مادی هم قوی‌تر است و هم دیرپاتر. لذت عبادت و پرستش خدا برای عارف حق پرست از این گونه لذت است . 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
49.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چالش های اجباری 🔶 خدمت اجباری همواره در سال های مختلف با فراز و نشیب های مختلفی مواجه بوده است. چالش هایی که گاها ممکن است آینده جوانان را به خطر بیاندازد و آنها را در فضای نا همگون با گذشته و آینده خود قرار دهد. اما به راستی لغو اجباری بودن خدمت تا چه حد امکان پذیر است؟ سربازی اجباری چه مشکلاتی را میتواند برای جوانان رقم بزند؟ چه گزینه هایی را می توان پیشنهاد کرد تا دو طرف درگیر در ماجرا از آن بهرمند باشند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و چهارمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 تجربه های تاریخی نشان داده که صهیونیسم به عنوان یکی از زیر مجموعه های همواره با استفاده از عنصر به دنبال پیشبرد اهداف خود بوده است. یکی از این تاکتیک ها که همواره نیز انجام گرفته یکی دانستن دو مفهوم یهود و صهیونیسم است. 🔷 سران و متفکران همواره در تلاشند تا با مظلوم نمایی از کیان خود دفاع کنند و در این راه حاضرند را نیز قربانی کنند به طور مثال آن ها با بزرگنمایی اتفاق همواره برای خود از مجامع بین المللی امتیاز گرفته اند و سال هاست به این بهانه درباره مفهومی به نام یهودی ستیزی هشدار می دهند. با این مقدمه باید نگاهی انداخت به وضعیت فعلی رژیم صهیونیستی که سعی میکند خود را بست سر یهودیت استتار کند. 🔻 طبق تخمین های مختلف جمعیت یهودیان جهان در حال حاضر چیزی بین ۱۵ تا ۱۷ میلیون نفر است که از این تعداد ۸ میلیون نفر از آنها در سرزمین های اشغالی ساکن هستند. این در حالی است که جمعیت یهودیان در سال ۱۹۰۰ میلادی نزدیک به ۱۲ میلیون نفر بوده است. 💢 این یعنی آن که علی رغم آن که جمعیت یهودیان در ۱۲۰ سال اخیر نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته اما نسبت جمعیت آنها به کل جمعیت دنیا کاهش داشته است. براساس بررسی انجام شده، نسبت جمعیت یهودیان به جمعیت کل جهان از ۰/۶۸ درصد در سال ۱۹۰۰ به ۰/۱۹ درصد در سال ۲۰۱۰ رسیده که این کاهش می تواند زنگ خطری برای جامعه یهودیان باشد. 📖 ، شماره ۲ 📌@canoon_org
🔶 هنگامی است که فرد درباره محتوای فکر دیگران یا چگونگی عمل آنان بدون وجود شواهد واقعی، نتیجه گیری می کند. 🔷 به بیان دیگر، واکنش دیگران را به گونه ای تفسیر می کند که انگار می داند در ذهن آنها چه می گذرد و چه نیتی دارند و این در حالی است که دلایل کافی منطقی برای این تفسیر خود ندارد این نوع تفکر می تواند به عنوان باور مزاحم مانع عملی شدن بعضی از باورهای پسندیده از قبیل بدبودن تهمت و لزوم شود. 🔺 فردی را تصور کنید که این باور را در ذهن خود دارد: «صله ارحام خوب است و باید آن را به جا آورد»؛ اما وقتی به دیدار خویشاوندان خود میرود، مدام شروع به ذهن خوانی میکند؛ مثلا میگوید میزبان با دیر سلام کردن می خواست به من توهین کند یا خویشاوندان خیال می کنند که من آدم بی عرضه ای هستم و به دیده حقارت به من می نگرند. 💢 طبیعتاً وقتی فردی این چنین ذهن خوانی کند و افکار منفی را در ذهن خود پرورش دهد احساس تنفر یا ترس به او دست میدهد و همین احساس، انگیزه او را برای صله ارحام کاهش می دهد؛ در نتیجه با وجود اعتقاد به صله رحم، اقدام چندانی برای تحقق آن نمی کند. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶کانال ها، سایت ها و صفحات مختلف در شبکه های اجتماعی را که نگاه می کنیم تبلیغات جذاب سایت های را میبینیم که با طراحی گرافیکی فریبنده نوشته اند: «با ۱۰ هزار تومان میلیونر شوید. اگر فکر می کنید فلان تیم برنده میشود ۱۰۰ هزار تومان شرط ببندید و همان لحظه ۶۰۰ هزار تومان بگیرید» 🔷 این سایت ها هر روز قربانیان بیشتری را در دام خود می اندازند و مردمی که در این شرایط اقتصادی به سختی امرار معاش می کنند قربانی این سایت ها می شوند گردانندگان سایت های قمار و شرط بندی با طراحی درگاه های بانکی پرداخت الکترونیکی جعلی؛ اطلاعات بانکی کاربرانی که قصد دارند برای شروع شرط بندی پولی را وارد کنند به سرقت میبرند و حساب آنها را خالی می کنند. 📖کتاب کسب و کار های حرام و آثار آن به کوشش از انتشارات کانون اندیشه جوان در دو فصل که در فصل اول به کلیات پول، کسب و کار، شغل و... و در فصل دوم به مشاغل و در آمد های آن پرداخته است. 📌@canoon_org
🔷 در طول تاریخ ، اندیشمندان، و بزرگی ظاهر شدند که بر وجود خدا براهین گوناگونی اقامه کردند و در رفع و دفع شبهات و اشکالات مخالفان و منتقدان کوشیدند و استدلال های محکمی ارائه کردند؛ همان طور که بسیاری از و در رد و نفی وجود خدا استدلال کردند. 🔶 نیچه که این همه بر علیه وجود خدا سخن گفته به ادله و براهین خداشناسی نپرداخته است و در مقام رد آن استدلال ها به روش منطقی و برهانی بر نیامده و به سبک ،خطابی شعری و احساسی روی آورده است. او از یک سو با موهوم خواندن منشأ قول به خدا، وجود خدا را زیر سؤال می برد مغالطه تکوینی یا مغالطه انگیزه و انگیخته و از سوی دیگر با استفاده از تعبیرهایی منفی و توهین آمیز درباره خدا به خدا و خداباوران حمله می کند و ادعای خود را درست جلوه می دهد مغالطه توهین و مغالطه بار ارزشی کلمات تعبیرهای ناروا پیش فرض هستی شناختی نیچه در نقد خدا، ماده باوری و نفی ساحت های غیر مادی از هستی است. 💢او چون وجود و هستی را در ماده و منحصر میداند هستی مجرد و غیر مادی در نظر او امری موهوم و خیالی است و از حد پندار و دروغ فراتر نمی رود پیش فرض نیچه نه تنها اثبات ناشده است و برهانی ندارد بلکه باطل است و برخلاف آن برهان وجود دارد. همه برهان هایی که ، ، تجرد نفس و بقای آن را ثابت میکنند این پیش فرض را باطل میکنند. 📖 کتاب معرفی و نقد فیلسوفان مغرب زمین به قلم 📌@canoon_org
49.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بورس و اقتصاد بورسی 🔶 بورس در نظام اقتصادی دنیا اهمیت بالایی دارد. چرا که از سویی در چرخه تولید شرکت می کند و از سویی دیگر مردم را در راز مدت از سود حاصل فعالیت های اقتصادی بهره مند میکند. اما در سالیان اخیر بورس و نظام بورسی در ایران با چالش های مختلفی اعم از عدم شفافیت، عدم نظام حسابرسی دقیق و آمار سازی در برهه های مختلف رو به رو بوده است. با توجه به اهمیت بورس، باید پرسید مسئولان اقتصاد و بورس ما چه راهکار هایی را برای حل این بحران اندیشیده اند و تا کجا مسیر را برای سرمایه گذاری مطمئن مردم هموار کرده اند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و سومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 قانونی است که در سال ۱۹۴۶ م از گذشت و به موجب مفاد آن تاسیس شد و نیز کشورهای دارنده از انتشار و دادن اطلاعات مربوط به سلاح ها و تکنولوژی هسته ای به کشورهای فاقد این توانایی منع گردیدند. 🔷 کنگره امریکا در اصل با تصویب این قانون میخواست واکنش خود به پروژه تلاش محرمانه دولت برای تهیه سلاح هسته ای و به کارگیری آن در را نشان دهد و از این طريق تجارب هسته ای و تولید سلاح های هسته ای را تحت نظم و کنترل درآورد. 🔻در این راستا قانون انرژی اتمی، کمیسیون انرژی اتمی را که پنج کمیسر بر آن نظارت دارند به عنوان یک ارگان نیمه مستقل بنیان و وظیفه اعمال کنترل بر جریان تهیه و تولید بمب اتمی و همچنین اختیار هدایت و یا نظارت بر پژوهش هایی که درباره استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای صورت می گرفت به این کمیسیون تفویض شد. 🔺مفاد قانون انرژی اتمی محدودیت های بسیار شدیدی را در خصوص انتشار اطلاعات مربوط به تکنولوژی اتمی وضع و صدور تکنولوژی هسته ای به کشورهای دیگر و استفاده موسسات تجاری از این تکنولوژی را حتی برای مقاصد صلح آمیز ممنوع کرد. 🔘 قانون انرژی اتمی نمایانگر نخستین تلاشی است که تنها کشور دارنده سلاح های هسته ای آن زمان (امریکا) به منظور محدود کردن اشاعه این سلاح ها در سایر کشورهای جهان مبذول داشت؛ اما تا سال ۱۹۵۳ م هم اتحاد شوروی و هم بریتانیا بمب های اتمی شان را آزمایش کردند و دوایت که به تازگی وارد کاخ سفید شده بود تردید نداشت که این قانون در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده است. 💢در نتیجه دولت ایالات متحده در دسامبر همان سال ابتکار اتم برای صلح را عنوان کرد ایالات متحده از این طریق پیشنهاد می کرد تکنولوژی هسته ای اش را . تنها برای مقاصد صلح آمیز در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد. به تبع آن کنگره در سال ۱۹۵۴ قانون دیگری به نام «قانون انرژی اتمی ۱۹۵۴ را به تصویب رساند که در آن به کمیسیون انرژی اتمی اجازه صدور مجوز برای ساخت نیروگاه های هسته ای تجاری داده می شد. 📖 ماهنامه شماره۲۷ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام جعفر صادق علیه السلام : ◼️ ام البنین برای جدم حسین علیه‌السلام پنج سال گریست. او مرثیه می سرایید و می‌گریست تا که چشمانش نابینا شد. 📜 الأمالی للشجری: ج ۱، ص ۱۷۵ 🏴وفات جانسوز حضرت ام البنین (س) تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔶 تمامی ایدئولوژی های مدرن با گزارۀ پایۀ «انسانگرایی» بنیادگذاری شده اند. انسان گرایی انسان محوری یا اومانیسم مفهوم جدیدی است که انسان مدرن به منظور پایه ریزی تفکرات دانش سیاسی و اجتماعی خود برگزیده است. مطابق این برداشت عالمی فراتر از دنیایی که انسان در آن زندگی می کند انکار می شود یا به شدت مورد تردید قرار می گیرد در این جهان نیز تنها موجود فعال مايشا همانا انسان است زیرا تنها او است که می تواند سوژه یا فاعل شناسایی بشود. 🔷 از این رو، قدرت تصرف در امور عینی (ابژکتیویته) و امور ذهنی (سوبژکتیویته) را دارد. انسان مدرن با فرض این که جهانی فراتر از این دنیا برای زیستن وجود ندارد، در تکاپوی ساخت دنیای جدیدی (مدرن) بر مبنای اصالت انسان یا انسان محوری بر می آید. شالوده دنیای جدید انسانگرا را (ایدئولوژی) طرح ریزی می کند. زیرا دنیای جدید تنها به نیروی عقلانیت بشر قابلیت تحقق پیدا می کند و فاعل شناسایی و سوژه هم قبل از انجام هرگونه مهندسی اجتماعی شروع به ایده پردازی نموده تا از آن ایده برای مهندسی اجتماعی (ساخت جهان مدرن) الهام بگیرد بدین ترتیب پای ایدئولوژی در دنیای جدید به میان می آید. 🔻انسان مدرن ایدئولوژی های سیاسی را با همان گزارۀ پایۀ( انسانگرایی) پدید می آورد تا منبعی معرفت را برای مهندسی اجتماعی باشند. حال، دموکراسی یکی از آن ایدئولوژی های سیاسی مدرنی است که توسط انسان مدرن با معنا و مفهوم جدیدی بازخوانی و احیا شده است. مفهوم حکومت مردم یا دموکراسی در نظام معنایی جدید ایدئولوژیکی شده است. یعنی به ایده یا عنصر ذهنی الهام بخش تبدیل شده که بنیاد آن بر انسانگرایی است. دموکراسی در مفهوم جدید خود هیچ ارتباطی با دنیای عینی که یکی از موجودات آن مردم است ندارد مردم سالاری جدید از همان ایده ذهنی خود الهام می گیرد و به مردم عینی ساکن در کوچه و بازار کاری ندارد. 🔺مردم عینی انسانهای گوشت و خوندار کاملاً متکثر است و همۀ آنان انسانگرا نیستند کسانی از آنها به آدمیان و می ورزند و افرادی شرارت می کنند؛ برخی دیو خویند و برخی فرشته خو؛ عده ای بر پایه ایمان به خداوند عمل می کنند و تعدادی بر پایه کفر و الحاد زندگی می کنند؛ اشخاصی اهل ظلم و ستم هستند و برخی دیگر اهل آزادگی و کرامت انسانی می باشند. 🔘 بنابراین، مردم عینی لزوماً بر پایه انسان گرایی، رفتار فردی و جمعی خود را تنظیم نمیکنند. آری! از مردم ذهنی (سوبژکتیو) چنین توقعی میتوان داشت زیرا آنان بر پایه ایده ای تصویر شده اند که انسانگرایی آنان است. بدین ترتیب می توان گفت که دموکراسی در مفهوم جدیدش بدون التزام به انسانگرایی ممکن نیست اما دموکراسی به مثابه شیوه حکومتی چطور؟ آیا رویکرد دوم دموکراسی نیز ملتزم به انسانگرایی است؟ پاسخ این پرسش کاملاً روشن است. ◻️ باید ملاحظه کرد که دموکراسی شیوه حکومت داری چه نوع حکومتی است. اگر شیوه حکومتی دولتهای مدرن ایدئولوژیک باشد. طبعاً بدون التزام به انسانگرایی : پذیرفته نمی شود شدن دموکراسی دقیقاً به همین معنا است یعنی: شيوه حکومتی که مبنای انسان گرایانه پیدا کرده است. اما اگر دموکراسی شیوه حکومتی در نظام سیاسی اسلام باشد، بدون التزام به انسان گرایی ممکن می باشد. 💢لیکن به این نکته مهم میتوان اشاره کرد که به مثابه شیوهٔ حکومتی در نظام سیاسی معطوف به مردم عینی و در خدمت آن است، نه خدمت گزار و معطوف به مردم ذهنی که معلوم نیست ارزش واقعی آن تا چه اندازه می باشد خدای اسلام، خالق مردم عینی گوشت و استخوان دار است نه خالق مردم ذهنی شریعتی هم که از سوی خداوند سبحان نازل شده برای تنظیم نظام معیشتی و اخروی همین مردم عینی است شریعت اسلامی معطوف به مردم ساخته و پرداخته ذهن بشری نیست. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org