eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
890 عکس
499 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
41.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تبیین یک دولت 💢 تبیین عبارت "دولت جوان انقلابی" از ضروری ترین اموری است که در بیانیه گام دوم بر عهده تشکل ها است. هر کدام از کلمات "دولت" ، "جوان" و "انقلابی" شاخص ها و ویژگی هایی مشخص دارند که خط و مرز بسیاری از افراد را مشخص خواهد کرد. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی امین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در پرخاشگری وسیله ای قصد و نیت قبلی برای آسیب زدن به فرد دیگر وجود ندارد بلکه هدف دست یابی به یک شیء یا یک امتیاز ( ، کنترل، تسلط، و غیره) است که در جریان دستیابی به آن هدف به دیگری صدمه وارد می شود. می توان گفت پرخاشگری وسیله ای صرفاً ابزاری برای به دست آوردن پاداش ها و مشوق های غیر پرخاشگرانه است. این نوع پرخاشگری در کودکان شیوع بیشتری دارد. به نظر می رسد کودکان اغلب چیزی را که ندارند طلب می کنند و بدون فکر می‌خواهند آن را به دست آورند. 🔷در پرخاشگری خصمانه اساساً قصد و نیت برای آسیب رساندن به فرد دیگر وجود دارد و هدف آن وارد کردن آسیب روانی و جسمانی به فرد دیگر است. پرخاشگری خصمانه نوعی پرخاشگری آشکار است که یا به شکل غیرکلامی یا به شکل کلامی رخ می دهد و طی تعاملهای اجتماعی موجب اذیت و آزار دیگران میشود. 💢 پرخاشگری خصمانه حس را ارضا میکند و تحت برانگیختگی این نوع پرخاشگری ممکن است قربانی در معرض آسیب یا جراحت قرار بگیرد. پرخاشگری خصمانه در پاسخ به ناکامی و تحریک رُخ میدهد تکانشی است و توسط یک محرک تهدید زا که خشم ترس یا غضب را بر می انگیزد صادر می شود. 📖کتاب به قلم و 📌@canoon_org
🔶 یکی از الگوهای رایج در جامعه شناسی سیاسی و از شاخصه های تأثیرگذار بر فرایند تصمیم گیری در حکومت ها به شمار می آید. در واقع نخبگان از گذشته های دور تاکنون همواره مهمترین جایگاه را در تصمیم گیری های کلان جامعه داشته اند. 🔷 نظام سیاسی در هر جامعه مهمترین موضوعی است که توجه ، و گروه های فعال اجتماعی و سیاسی را به خود جلب کرده است به گونه ای که قدرت و کنترل اجتماعی هر جامعه ای به وسیله آنها اعمال میشود. تاریخ نشان داده که قدرتمند شدن و پویایی هر جامعه ای به چگونگی شکل گیری نخبگان و میزان مداخله آنان بسته است نخبه به کسی گفته می شود که بر اساس آگاهی نسبت به محیط پیرامون و جامعه خود احساس مسئولیت می کند. 💢این فرد فراتر از منافع فردی به منافع اجتماعی می اندیشد و به دنبال افزایش کیفیت زندگی در جامعۀ خود است؛ از همین رو گفته می‌شود که ترجیح دادن منافع شخصی به منافع جمعی آسیب اساسی مهمی است که نخبگان را در هر موقعیتی که باشند تهدید می کند. البته و طی تاریخ معاصر کشورمان تا حدودی متأثر از تعریف های غربی و کارکرد این گروه در غرب بوده است، که البته این امر همه شئون نخبگی در ایران را در برنمی گیرد. 📖ماهنامه ، شماره ۱۰‌و ۱ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 در شیوه گفت و گویِ درونی مستقیم، که به «جریان سیال ذهن» مشهور است، نویسنده مدعی است که خواننده را به درون ذهن قهرمان داستان می برد. تا او بی واسطه، جریان فعالیت ذهن قهرمان را، از مرحله «نیمه هشیار» و «پیش گفتار» تا مرحله هشیار و عقلانی، که در آن، کلام و سخن معقول و منطقی شکل می گیرد، بی واسطه، شاهد باشد. به تعبیری دیگر، پرده سفیدی پشت ذهن قهرمان داستان قرار می دهد، و سپس با تاباندن نور بر نوار سلولوئیدی ذهن او، تصاویر، تأثیرها و جریان های ذهنی وی را، در همان مرحله شکل گیری، بی واسطه، بر ان پرده سفید به نمایش می گذارد… 📖 کتاب به قلم به نقد و بررسی ساختار و درونمایه رمان مشهور «» اثر ترجمه می پردازد. بحث هایی که در این کتاب مطرح شده اند، عبارت اند از: خشم و هیاهو چگونه نوشته شد، خشم و هیاهو در کشور ما، زمینه های قبلی نگارش خشم و هیاهو، ، سیر ماجرارها، شخصیت ها، شیوه بیان، مضامین اصلی، درون مایه ها، زمان تاریخی، این همه توجه به زمان و تأکید بر آن چرا؟ 💢اگرچه رمان خشم و هیاهو از زمان انتشارش در ایران(1338) تاکنون خوانندگان زیادی نداشته است، اما مورد اقبال خواص ادبیات در ایران بوده است و حتی به عنوان کتابی درسی برای آنان مطرح بوده است. چنین به نظر می رسد که شیوه بیان نخستین بار با همین اثر در ایران به طور عملی به نویسندگان ما شناسانده شد و طیفی قابل توجه از آنان را تحت تأثیر خود قرار داد. به گونه ای که لااقل دو داستان جنجالی شازده احتجاب، نوشته هوشنگ گلشیری و سمفونی مردگان کار ، با اقتباس کامل از این پدید آمدند. “ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام جواد علیه السلام : 🔶بدان كه تو از چشم خدا پنهان نیستى. پس، بنگر كه چگونه‌اى. 📜تحف العقول: ۴۵۵ 🌺ولادت امام جواد علیه السلام مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔶 یقین ذاتی، یا باوری است که شخصی به قضیه یا گزاره ای پیدا می‌کند؛ یعنی شخص درباره صدق محتوای گزاره ی مورد نظر، به یک اطمینان روانی و ذهنی می رسد و فرقی نمی‌کند که این اطمینان یا اعتقاد از چه طریقی به دست آمده باشد. 🔷 ممکن است این باور، زاده ی قراین و شواهد حسی باشد یا کشف و در ایجاد آن نقش داشته باشد. یقین واژه‌ای است که هم می‌ تواند حالتی ذهنی یا روانی را وصف کند و هم به گزاره ها و باورها نسبت داده شود. ⭕️ در یقین ، ، وصف حالت درونی شخص است و این نوع یقین، قابل تشکیک بوده و دارای مراتب است. در یقین روانشناختی صرفاً طمانینه ی نفس کافیست. به همین دلیل در تعریف آن آمده است: یقین از لحاظ روانشناختی همان اطمینان خاطر نسبت به حکمی است که آن را حق می انگارد. 💢 معیار این یقین، حالت نفسانی است نه مطابقت با واقع. هر چند راه تحقق آن، روش منطقی هم نباشد ولی انسان از هر راهی که به این حالت برسد، یقین اطلاق می شود. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰 فیلم نشست امیرکبیر و ایده ترقی 🔷این نشست با حضور الهام ملک زاده «عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» برگزار شد. 🎞فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
49.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰گفت و گوی ملل مقاومت 💢 تمدن سازی نوین اسلامی مسئله ای است که چندین سال، رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان به آن تأکید کرده اند. ذیل این تمدن سازی مفهوم «گفت و گوی مقاومت» شکل گرفته است که شاید مهم ترین وجه تمدن اسلامی باشد. ایجاد این گفت و گو در ملل مختلف الزاماتی مهم دارد که شایان توجه است... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیست و نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷درباره هجوم فرهنگی نخست به ایران یعنی هجوم یا همان یونانی، باید به این نکته توجه کرد که چون از این دوران آثار بسیاری بر جای نمانده است فقط میتوان به ذکر جریان فکری کلی اکتفا کرد. 🔶 از نظر «شکست شاهنشاهی هخامنشی به دست و استقرار سازمان یونانی در خاور نزدیک، مایه پایان پذیرفتن دوران بزرگی و آغاز فرمانروایی بیگانه و چندگانگی در کشور بود. بدبختانه از آنچه در قرن ها میان مرگ اسکندر و چیرگی ساسانیان بر ایران گذشته است آگاهی نداریم و منابع ما نیز کم است» اما براساس مطالب همین منابع محدود نیز اطلاع داریم که «نخستین پادشاهان از به بعد، در مسکوکات خویش خود را یونان دوست می خواندند». 🔻جالب است که آنان ارادت و سینه چاکی خود به را نیز با خط یونانی بر سکه هایشان نقش می زدند و این گونه کمر به گسترش فرهنگ هلنی می بستند. در واقع از آنچه از منابع تاریخی بر می آید در داخل هیئت حاکم پادشاهی، پارت گروهی بودند که خواهان استحاله ایرانی در فرهنگ یونانی بودند و می پنداشتند با یونانی شدن ایران، سر بر آسمان سعادت خواهد سایید. البته این جریان نه تنها در ایران بلکه در دیگر نواحی شرقی که پای فرهنگ هلنی بدانجا رسیده بود کم و بیش وجود داشت. 🔺بدین صورت که بسیاری از نمایندگان هیئت حاکمه به زبان یونانی آشنا بودند و حتی آثاری تألیف کرده اند که سبک نگارش آن تقلید مرور از آثار یونانی است اما‌ خوشبختانه با گذشت زمان این تفکر ناشی از هلنی زدگی در پادشاهی پارت به حاشیه رفت و طرز تفکری که خواهان احیای ایرانیت ضمن استفاده از دستاوردهای فرهنگی یونان بود قوت گرفت. 💢 «در زمان (به لاش) اول، نخستین علایم احیای ایرانیت جدید آشکار شد. در پشت مسکوکات وی نقش آتشگاهی با یک تن روحانی قربانی کننده دیده می شود؛ و نخستین بار این سکه ها با الفبای اشکانی ضرب شده اند.» سیر رو به رشد احیای ایرانیت ضمن استفاده از دستاوردهای یونان با ظهور به اوج رسید و بار دیگر ایران شکوه خود در عصر را بازیافت. 📖 ماهنامه ، شماره ۱۰ و ۱۱ 📌@canoon_org
🔰 تاریخ اصالت دارد یا روایت‌نویسی؟ 🔷 نشست علمی با موضوع «بررسی ماهیت و قدرت روایت و داستان‌پردازی» با حضور دکتر کامران پارسی‌نژاد «نویسنده، مدرس داستان و منتقد ادبی» در اسکای‌روم کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://canoon.org/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%a7%d8%b5%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af-%db%8c%d8%a7-%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%aa%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b3%db%8c%d8%9f/ 📌@canoon_org
52.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بوروکراسی فساد 💢 بوروکراسی در ذات خود امری ضروری ست که نقش مهمی را جهت پیشبرد اهداف ادارات و سازمان ها ایفا می کند. اکنون و در نظام مالی اداری کشور به عاملی بحران ساز بدل شده است و پیچیدگی ها و گستردگی هایی غیر ملزوم را در ساختار خود می بیند. در سال‌های اخیر این نظام به هم پیوسته تبدیل به یکی از عوامل اصلی فساد مالی و اداری شده است. عاملی بحران ساز که نگاهی جامع و نو را طلب می کند... 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
💢 تمایلات به چهار دسته تقسیم می شوند که ذیلا آن ها را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می دهیم. 🔶 میل یا احساس حقیقت جویی : 🔸یکی از احتیاجات و تمایلات روحی انسان است که از دوران کودکی فعالیت داشته و در گفتار و رفتار کودک نمایان می‌گردد. این میل را حس کنجکاوی و حس راستی نیز می نامند. حقیقت جویی گاهی برای جلب فایده و گاهی بی غرضانه است یعنی انسان حقیقت را از آن جهت که حقیقت است جستجو می کند و چه بسا سختی ها و ناملایماتی را نیز برای درک حقیقت پذیرا می شود اساسی ترین عامل پیدایش و رشد فلسفه و دانش را باید حس کنجکاوی و حقیقت جویی بشر دانست. 🔷میل یا احساس زیبایی دوستی : 🔹تمایل به جمال و زیبایی نیز یکی از ابعاد و تمایلات روحی انسان است. بدین جهت ادراک زیبایی موجب تهییج عواطف و انبساط خاطر انسان می‌گردد گرچه این احساس به صورت فطری در روان انسان موجود است ولی پرورش و تلطیف آن منوط به این است که انسان به امور هنری و مسائل تفننی توجه بیشتری بنماید که آن نیز در گرو این است که به لحاظ معیشتی شرایط مطلوبی داشته و از آسایش و رفاه لازم برخوردار باشد. 🔶میل یا احساس اخلاقی : 🔸تمایل اخلاقی یا خیرخواهی عبارت است از این که انسان به طور فطری خواهان خیر و فضیلت بوده و از شر و پلیدی گریزان است. بازتاب روانی این احساس این است که ارضای آن مایه رضایت خاطر و عدم ارضای آن موجب پشیمانی و احساس شرمندگی است. این تمایل یکی از مهمترین وجوه تمایز انسان از دیگر حیوانات است و نمود عینی آن را باید از نشانه های تمدن حقیقی افراد و اقوام بشر دانست. حس مذهبی و دینی در ضمیر هر یک از افراد بشر، تصور کمابیش مبهمی از مبدأ کل یعنی آفریننده جهان موجود است و همه کس فطرتاً مایل به درک آن است. این میل فطری را حس مذهبی می گویند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
44.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عرصه های تمدن ساز 💢 وحدت ملل اسلامی از مهم ترین مسائلی است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به آن اشاره کرده اند. وحدتی که از اشتراک عرصه های تمدنی مختلف نشات می گیرد و در جهت هدفی مشترک گام بر می دارد... . 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیست و نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔰 تأسیس دارالفنون ایجاد دریچه‌ای به دنیای امروز بود. 🔷 نشست مجازی با موضوع «امیرکبیر و ایده ترقی» با حضور الهام ملک زاده ، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در صفحه نشست های مجازی کانون اندیشه جوان در اسکای روم برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://canoon.org/%d8%aa%d8%a3%d8%b3%db%8c%d8%b3-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%84%d9%81%d9%86%d9%88%d9%86-%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d8%af-%d8%af%d8%b1%db%8c%da%86%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%af%d9%86%db%8c/ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امام علی علیه السلام : 🔶 عالمانه سخن گویید تا قدر شما روشن گردد. 📜 کافی، جلد 1، ص 51 🌺میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت اسد الله الغالب، علی بن ابی طالب (علیه السلام)، مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔶از ویژگی های مشترک محدودیت سرمایه کارآیی نازل کاهش تحصیل در سطوح عالی و گستردگی اقشار فقیر است. در این شرایط تضییع اموال و مصرف بی رویه آن هزینه تأمین کالا های اساسی و ضروری را افزایش می دهد به طوری که در بسیاری از کشورها موجب این کالاها یا مواد اولیه آنها شده است. مانند: واردات ، ، ، دانه های روغنی و و ... و این موجب وابستگی در زمینه کالاهای ضروری می گردد. 🔷بدیهی است میزان وابستگی را حجم تعیین نمی کند، بلکه نقش صادرات و واردات در اقتصاد و به عبارت دیگر تأثیر آن بر جامعه تبیین کننده میزان وابستگی است. این موضوع در کشورهای صادرکننده و مصرف کننده به خوبی آشکار است به طوری که صادر کنندگان بیش از مصرف کنندگان به درآمد حاصل از نفت وابسته اند از این دیدگاه می توان به نقش وابستگی کشورها در کالاهای اساسی و ضروری به بیگانگان پی برد. 💢از این رو میبینیم در حالی که توانایی تأمین مواد غذایی ارزان از بازارهای بین المللی برای کشورهای اروپایی و وجود دارد همواره با پرداخت یارانه فرآورده های غذایی را از منابع داخلی تأمین می کنند. این بدان معنی است که وابستگی در کالاهای ضروری به مثابه پیوند رگ حیات جامعه به خارجیان است و لذا کشورهای پیشرفته از آن هراس دارند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
و ریاست فراگیر در کارهای دینی و دنیوی مردم، لطف است و لطف نیز بر خدا واجب است؛ بنابراین نصب امام بر خدا واجب است زیرا بدون چنین ریاست و مدیریتی، کار دین و دنیای مردم سامان نمی‌یابد و هدف خداوند از انسان تحقق پیدا نمی‌کند. این دلیل عقلی به قاعده "" معروف شده است. 🔶 امام، کارشناس و مفسر دین است. (ص) دین را از جانب خدای متعال بر مردم عرضه کرد. دینی که در همه ابعاد زندگی بشر برنامه های مشخصی داشته و در عرصه‌های گوناگون معرفتی، مباحث دقیق و ظریفی دارد. 🔷 اگر مباحث معرفتی و برنامه‌های فراگیر زندگی، درست تبیین نگردد، انحرافات جبران‌ناپذیری در میان به وجود خواهد آمد که زمینه را برای سوء استفاده و تحریف آخرین الهی توسط فرصت‌طلبان و یا دشمنان فراهم می سازد. بنابراین وظیفه دیگری از که همان نگهبانی از ارزش‌ها و معارف دین و شریعت است، خودنمایی می‌کند. 📖کتاب به قلم و 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود 🏴سالروز وفات اسوه‌ی صبر و استقامت حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
با توجه به معنای لغوی قصه و شناخت از کارکرد قصه در قرآن، به نظر می‌رسد حجم یا تعداد عناصر آن، ملاک مناسبی برای تعیین قلمرو قصه‌های قرآنی نیست. ملاک اصلی در تعیین این قلمرو، طرح پیگیرانه و هدفمندانه ی ماجراست. اگر قرآن فقط درباره ی یک ماجرا یا وجود یک شخصیت یا گفت و گو گزارش دهد و به خودی خود آن را مورد پرداختِ هرچند کوتاه قرار ندهد، نمی‌توان آن را قصه نامید. 📖 کتاب در چهار فصل با عناوین قصه در قرآن، ویژگی های قصه های قرآنی، اهداف قصه های قرآن و تفسیر سوره ی به عنوان ، نگارش شده است. این کتاب به قلم توسط کانون اندیشه جوان منتشر شده است. 📌@canoon_org
🔶 اندیشه اگرچه با نوع نگرش نقادانه نیچه نسبت به تاریخ غرب آغاز گردید، اما امروزه طیف گسترده ای از آرا را دربر می گیرد که در یک طرف آن گرایش های منتقد آمیخته با برخی تعبیر ها و میراث به جامانده از تعالیم اسطوره ای و رازآمیز - که البته صورت ممسوخ یک معنویت نسبی انگار و پلورالیستیک مورد پذیرش تمدن غرب را یافته اند - قرار دارند و در سوی دیگر طیف گرایش های لفاظ و نیست انگاری که با هر رکن و باور ثابت و روشن اعتقادی به عنوان یک «جزم اندیشی» مخالفت می کنند و در عین حال خود به صورتی جزم اندیشانه به ترویج نسبی گرایی بی بنیاد خود می پردازند؛ و با اینکه مثل و دعوی پرهیز از سیستم سازی دارند دستگاه پیچیده و بی معنا و به شدت ای از بازیهای زبانی پدید آورده اند. 💢پرداختن به همه این رویکردها فرصت و مجالی مبسوط می طلبد. در این مقال در خصوص چهار گرایش در معاصر غربی، که البته به لحاظ تقدم زمانی و نفوذ و میزان تأثیر گذاری در شکل گیری اندیشه پسامدرن نقش محوری داشته اند و دارند و هنوز هم در تفکر غربی تأثیر گذار و تعیین کننده اند به اختصار بسیار سخن خواهیم گفت. این چهار رویکرد را میتوان اصلی ترین گرایش ها در اندیشه پست مدرن دانست: ۱. رویکرد ؛ ۲. رویکرد «»؛ ۳. آرای ؛ ۴. گرایش نیرومند نوسوفسطایی نسبی اندیشی در فلسفه معاصر غربی 📖 کتاب به قلم 📌@canoon_org