eitaa logo
کانون اندیشه جوان
307 دنبال‌کننده
870 عکس
489 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 صبحگاه 12 فروردین- که روز نخستین حکومت اللَّه است- از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره ‏های قصر 2500 سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست. 📖 صحیفه امام، ج 6، ص 453ـ454 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰رسول خدا صلی الله علیه و آله : 🔶 در شب قدر درهای آسمان گشوده می شود. 📜 مستدرک الوسائل، ج 7، ص 456 . 🙏 در این شب ها همدیگر را از دعای خیر بی نصیب نفرمایید 🙏 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حضرت علی علیه السلام ◼️ موثرترین وسیله جلب رحمت خدا این است که خیرخواه همه مردم باشی. 📜تصنیف غررالحکم ودررالکلم ص 450، ح 10334 🏴شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام صادق علیه السّلام : 📜قلب ماه رمضان ، شب قدر است . 📖بحار الأنوار ، ج 58 ، ص 376 🙏 در این شب های همدیگر را از دعای خیر بی نصیب نفرمایید 🙏 📌@canoon_org
48.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀بازنشر 🔰سرزمین بی ملت! 🔶۱۴ مه ۱۹۴۸ حدود ۷۲۵ هزار عرب فلسطینی در طول جنگ اعراب و اسرائیل ، خانه‌های خود را به مقصدی نا کجا ترک کردند؛ فراری اجباری در مسیر . اخراجی به ظاهر متمدنانه از خانه و کاشانه خود. جابه‌جایی وسیع فلسطینیان بخش جدایی‌ناپذیر از ایده بنیان‌گذاران اسرائیل برای آینده این سرزمین‌ بوده که دولت در دهه 1890 طرح ریزی کرده و با پشتیبانی برخی کشور ها به مرحله عمل رسیده است... 📌@canoon_org
سرزمین بی ملت.mp3
3.01M
🎧 صوت کلیپ «سرزمین بی ملت!» را بشنوید. 📌@canoon_org
💢 در اوایل طرح نظریه «جمهوری اسلامی»، برخی از اشخاص و گروه ها خواستار اضافه کردن قید «دموکراتیک» بر آن بودند (جمهوری دموکراتیک اسلامی) تا رنگ آزادی و دموکراسی آن بیشتر شود. اما به چند دلیل نمی توان آن را به نظریه جمهوری اسلامی اضافه کرد: 🔷 زاید بودن: در اسلام، آزادی فردی و دموکراسی وجود دارد؛ اما با تفاوتی که میان بینش اسلامی و بینش غربی وجود دارد. با توجه به این نکته، در عبارت «جمهوری دموکراتیک اسلامی»، دموکراتیک، حشو و زاید است. 🔶 توهم نبود آن در اسلام: در آینده وقتی مردم در دولت جمهوری اسلامی، یک سلسله آزادی ها و دموکراسی ها را به دست آورند، ممکن است برخی نزد خود اینطور تفسیر کنند که اینها نه به دلیل اسلامی بودن این جمهوری، که به دلیل دموکراتیک بودن آن حاصل شده است. اما در واقع اینچنین نیست. به مصداق مصرع معروف: «چون که صد آید، نود هم پیش ماست». وقتی که می خواهیم از جمهوری اسلامی سخن به میان بیاوریم، به طور طبیعی آزادی و حقوق فرد و دموکراسی هم در بطن آن است. 💠 ناسازگاری دموکراسی غربی با اسلام: بعضی جمع «جمهوریت» و «اسلامیت» را محال و آن را معمای ناگشودنی می خوانند. اما منشأ این شبهه، به عام بودن جمهوری بر می گردد. بر این اساس، اگر به تعریف و نظريه فوق، قيد «دموکراتیک» هم اضافه شود، در آن، اصالت از آن مردم در مقابل دین است که نه تنها با اصول اسلامیت ناسازگار می افتد، بلکه این تئوری به دلیل اشتمال بر اجزاء مبهم و یا متناقض، فاقد شرایط و خصوصیات یک تعریف منطقی خواهد بود. از این رو، حذف قید مزبور، ضروری به نظر می رسد. 📖 کتاب سیاست و حکومت ، دفتر بیست و نهم از مجموعه کتاب های ، به قلم 📌@canoon_org
🔶 در تاريخ‌نگاری معاصر ايران فرضيه‌ای مسلم و اثبات‌شده مطرح است؛ به اين معنا که زنان ايرانی تا پيش از مشروطه و حتی پیش از صدور فرمان کشف حجاب در جهل مطلق به سر می‌بردند و هيچ روزنه روشنی در زندگی آنها وجود نداشت. این در حالی است که نشانه‌های بسیاری وجود دارد که اين فرضيه را رد می‌کند. 🔷 در تاريخ‌نگاری معاصر ايران اعتقادات مذهبی و رعايت اصول اسلامی همواره عاملی مهم در عقب‌ماندگی زن مسلمان تلقی گرديده که در رأس آنها «حجاب» قرار داشته است. حجاب مانعی برای رشد و حضور زن در جامعه معرفی شده و این مسئله تا جایی بوده که در بعضی متون، چادر «کفني براي مردگان سرگردان» ناميده شده است‌ و بسياری از روشنفکران و شعرا در مذمت حجاب شعر سروده‌اند. 💢 به قطع، اين حربه‌ای بوده است به منظور گشودن راه برای رواج الگوها و شيوه‌های غربی زندگی به جای بررسی درست علل عقب‌ماندگی زنان و يافتن راه‌حل‌های مناسب برای رفع مشکلات و معضلات آنها. 📖 ماهنامه‌زمانه، شماره ۱۰ و ۱۱ 📌@canoon_org
🍀 درس‌گفتارهای فصل بهار «تاریخ تفکر بصری» (دوره دوم) 👤 مدرس: سید مهدی ناظمی ⏰ دوشنبه‌ها ساعت ۱۸، هشت جلسه 💳 شهریه دوره: ۴۰۰ هزار تومان 🏢 خیابان قدس، خیابان دکتر فرهنگی، کانون اندیشه جوان برای ثبت‌نام فرم زیر را پر کنید یا اطلاعات خود را به شماره ۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶ پیامک کنید: https://survey.porsline.ir/s/0nTwO4we -------------- @roozegareno_ac 📌@canoon_org
🍀 درس‌گفتارهای فصل بهار «خاستگاه شناخت اخلاقی» اثر فرانتس برنتانو 👤 مدرس: مرتضی بحرانی ⏰ یکشنبه‌ها ساعت ۱۸، هشت جلسه 💳 شهریه دوره: ۴۰۰ هزار تومان 🏢 خیابان قدس، خیابان دکتر فرهنگی، کانون اندیشه جوان برای ثبت‌نام فرم زیر را پر کنید یا اطلاعات خود را به شماره ۰۹۳۳۵۴۴۷۸۹۲ پیامک کنید: https://survey.porsline.ir/s/tdwGh9L6 -------------- @roozegareno_ac 📌@canoon_org
🔶 رشوه بزرگترین آفت دستگاه قضاست و چنانچه قاضی به رشوه خواری روی آورد، هرج و مرج و بی عدالتی یأس از قضات و هیئت حاکمه سراسر جامعه را فرا می گیرد. ظرافت و حساسیت امر قضاوت به گونه ای است که در روایات اسلامی رشوه در قضاوت، کفر به خداوند معرفی شده است. 🔷 امام علی در بخشی از خطبه ۱۳۱ که بیانگر شرایط رهبر اسلامی است می فرماید: «رشوه خوار در قضاوت نمی تواند امام باشد؛ زیرا برای داوری با رشوه گرفتن حقوق مردم را پایمال و حق را به صاحب آن نمی رساند.» ⭕️ اشعث بن قیس برای غلبه بر طرف دعوای خود در محکمه عدل علی (ع) شبانه ظرفی پر از حلوای لذیذ را به در خانه امیرمؤمنان «ره» آورد و عنوان هدیه برابر آن نهاد. امام برآشفت و فرمود: «سوگواران بر عزایت اشک بریزند. آیا با این عنوان آمده ای که مرا فریب دهی و از آیین حق بازداری؟ به خدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمان های آنهاست به من بدهند که پوست جوی را از دهان مورچه ای به ظلم بگیرم، هرگز نخواهم کرد. دنیای شما از برگ جویده ای در دهان ملخ برای من کم ارزش تر است. علی را با نعمت های فانی و لذت های زودگذر چه کار؟!» 💢 امام علی در نامه به مالک اشتر یکی از راه های جلوگیری از رشوه خواری قاضی را چنین بیان می دارد: «پس از انتخاب قاضی هرچه بیشتر در قضاوت های او بیندیش و آن قدر به او ببخش که نیازهای او برطرف گردد و به مردم نیازمند نباشد و ازنظر مقام و منزلت آن قدر او را گرامی دار که نزدیکان تو به نفوذ در او طمع نکنند تا از توطئه آنان در نزد تو در امان باشد.» 📖 کتاب کسب و کار های حرام و آثار آن به کوشش 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 القدس لنا 🔶 امیدواریم که شما جوان ها آن روز را ببینید و ان‌شاء‌الله خواهید دید و ان‌شاء‌الله در بیت‌المقدّس که این ‌قدر برای اینها مسئله‌ی بیت المقدس مهم است ان‌شاء‌الله شما ها در آنجا نماز خواهید خواند. ◻️مقام معظم رهبری مدظله العالی ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ 🔷روز قدس گرامی باد🔷 📌@canoon_org
🔶 هم از نظر روشی به شدت توصیه به نقد دارد و آن‌ را معقول می‌ داند و هم از لحاظ ساختاری فقط محصولات را معقول می‌شمارد. نظریه پوپر بر مبنای نقدگرایی شکل گرفته. او پایه ای ترین عنصر عقلانیت را انتقاد می داند. این نگرش، نظریه ای معقول است که در برابر انتقادها مقاومت کند. پوپر معتقد است، همه چیز حتی امور اخلاقی، و باید نقادی شود. 🔷 این فلسفه پیامدهای مثبت بسیاری در مباحث معرفت شناسی دارد. برای نمونه، نفی حجیت مشاهده و حس، سنت گریزی، تشجیع در نظریه پردازی و … البته با این وجود انتقاداتی نیز بر این نظریه وارد است. 📖 کتاب ، نوشته ی با معرفی اجمالی اندیشه ، پیامد ها و برخی انتقادهای وارد بر آن را بررسی می نماید. در این کتاب که توسط انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده، بیان می شود که پوپر با وجود اصرار بر واقع گرایی، در تفسیر آن، اطمینان را سلب می کند. در اصل، تلاش برای برهانی کردن واقعیت را رویکردی اشتباه به مسئله ای بدیهی می داند و معتقد است در این روش معیاری برای حقیقت وجود ندارد. 📌@canoon_org
🔷 پیدایش تاریخ نگاری جدید در ایران، با نفوذ و گسترش اندیشه ناسیونالیسم در ایران هم زمان شد. از سوی دیگر به دلیل وجود مسائل و معضلاتی چون سلطه استعماری استبداد، وجود هویت های پراکنده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناسیونالیسم به گفتمان مسلط جامعه و به تبع آن تاریخ نگاری ناسیونالیستی به رویکرد مسلط تاریخ نگاری جدید تبدیل شد. 🔶 از سوی دیگر در این زمان با پی جویی علت عقب ماندگی و انحطاط ایران کشفیات باستان شناسی و غبار زدایی از بخش مهمی از تاریخ باستان توسط شرق شناسی، نژادگرایی و اسلام ستیزی اندیشه های باستان گرایانه به شدت در بین مورخان و نویسندگان ایرانی گسترده شد با این زمینه ها تاریخ نگاری جدید ایرانی عمدتاً به یک تاریخ نگاری ناسیونالیستی بر بستر و زمینه باستان گرا تبدیل شد. 💢 با بررسی متون تاریخ نگاری و آموزشی چنین می نماید که این مؤلفه ها در بازپرداخت هویت جدید ایرانی تأثیرگذار بوده است و دولت پهلوی با بهره گیری از این تاریخ نگاری در جهت دستیابی به اهداف سیاسی و فرهنگی خود، به ویژه کسب مشروعیت و القای این هویت به آحاد جامعه، تلاش وافری داشت. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
42.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تربیت مردم در حکومت اسلامی 💢تربیت مردم از مهم ترین وظایف حکومت اسلامی است. اینکه مردم چه نقشی را ایفا می کنند و چگونه باید برای اهداف جامعه تربیت شوند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیستمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 پس از مشروطه جریان مواجهه با غرب به جز در نگاه تئوریک روشنفکران در حوزه ادبیات نیز سربرآورد. زنده‌یاد حسن مقدم که خود روشنفکری غرب‌دیده بود، در سال ۱۳۰۰ شمسی نمایشنامه مهمّ «جعفرخان از فرنگ برگشته» را نوشت و در آن به نقد خودباختگان در مقابل غرب (فرنگ) پرداخت. 🔶 در همان سال‌ها (حدود ۱۳۰۳ شمسی) حسین کاظم‌زاده ایرانشهر در نشریه «ایرانشهر» نوشت: «بارها گفته‌ایم که ایران نه روحاً و فکراً و ظاهراً و باطناً باید فرنگی شود و نه در حال ناگوار امروزی خود پایدار بماند بلکه ترقی باید کند و تمدنی مخصوص به خود که آن را تمدن ایرانی بتوان نامید، تحصیل ایجاد نماید.... چون می‌بینیم که ایران تقریباً ۵۰۰ سال از ترقیات غرب عقب است و اگر ما یک قدم جلو برویم غرب صد سال پیش می‌رود. لذا چاره‌ای جز این نمی‌بینیم که فقط در سایه انقلاب‌های سیاسی و دینی و ادبی باید ملت ایران خود را به کاروان ترقی غرب برساند». 💢 کاظم‌زاده ایرانشهر هم‌چنین تمدن غرب را باعث سوق دادن بشریت به مادیات می‌داند و از زندگی ماشینی‌شده غربی انتقاد می‌کند، با این اوصاف اما نکته مهمی که از کلام او می‌توان دریافت راه اعتدال است. روش او و همفکرانش البته باعث انقلاب‌های مهم ادبی شد اما متأسفانه راهی به سیاست نیافت. 📖 ماهنامه زمانه، شماره ۱، بهمن ۹۷ 📌@canoon_org
48.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰میدان نبرد 💢 شهید سید مرتضی آوینی در دوره ای می زیست که نسخه ای واکنشی برای سینمای جریان دهه ۶۰ داشت، نسخه ای که بنظر می رسد ابتدایی ترین و مهم ترین درس آن خالی نگذاشتن میدان باشد. چرا که وقتی در زمین دشمن نجنگی باید در خاکت از آن دفاع کنی. میدانی که یک سوی آن خالی از صدا شده است... 📌@canoon_org
میدان نبرد.mp3
11.91M
🎧 صوت کلیپ «میدان نبرد» را بشنوید. 📌@canoon_org
🔷 روشنگری در دهه های پایانی قرن نوزدهم رواج یافت. «جنبش روشنگری» به مجموعه ای از اندیشه ها و نگرش ها اشاره دارد که در قرن هجدهم رواج بسیاری داشت. برای شناخت این جنبش باید به مهمترین خصوصیت آن اشاره کرد؛ این خصوصیت «نحوه اندیشیدن آنها» بود نه «آنچه می اندیشیدند». معمولاً دوره روشنگری را عصر خِرَد می نامند. هرچند در قرون وسطی نیز عقل جایگاهی رفیع داشت و فیلسوفان و مکاتب فکری و فلسفی فراوانی در آن دوره وجود داشتند. در واقع قرون وسطی و عصر روشنگری به یک اندازه عصر خرد بودند؛ 🔶 اما میان این دو دوره تفاوت وجود دارد. تفاوت اساسی در نحوه کاربرد عقل و محدودیت های تحمیل شده بر آن بود. در قرون وسطی عقل در خدمت مسیحیت بود و فلسفه خادم کلیسا. در آن زمان تمام تلاش های عقلانی این بود که آموزه های دینی به خوبی تبیین شوند. عالمان در حمایت از ادعاهای مسیحیت از عقل و استدلال استفاده می کردند اما هرگاه عقل از عهده بر نمی آمد، چیزهایی که از راه مکاشفه الهی (وحی) بر آنها معلوم شده را به خدا نسبت می دادند چون عقل طبیعی به آن دسترسی نداشت. عقل گرایی عصر روشنگری در مقابل این نگاه قرار داشت. 💢 در عقل گرایی روشنگری، کتاب مقدس و کلیسا به کناری انداخته شده و انسان ها کوشیدند تنها با عقل خویش همه چیز را بسازند. این تغییر در زندگی و اندیشه بشر محصول یک فرایند بود و چند عامل در پیدایی آن دخیل بودند از جمله نهضت اصلاح دینی که با وجود آنکه به دنبال ترویج دین بود، تأثیر بسزایی از جنبش روشنگری پذیرفت به گونه ای که آموزه هایی چون حجت بودن تفسیر، کلیسا، اعتبار سلسله رسولان و... انکار شدند و راه برای تردید در اصول اعتقادی مسیحیت هموار گشت و سرانجام عقل تنها مرجع رسیدگی به حقانیت ها گردید. 📖 کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 اللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَهِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِ 🔷 خدایا ای اهل بزرگی و عظمت و ای شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و ای شایسته عفو و رحمت 🌸عید شکرانه طاعت، عید سعید فطر مبارک باد.🌸 📌@canoon_org
51.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 شفافیت، وظیفه حکومت مردم سالار 💢 شفافیت، به معنی آشکار بودن و در دسترس بودن اطلاعات جهت بررسی و نظارت، از موضوعات محوری در حکومت داری، تصمیم گیری و وضع قوانین است. موضوعی که در اندیشه ی سیاسی اسلام و از منظر مردم سالاری دینی از وظایف حکومت اسلامی است... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیستمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 در فلسفه جدید غرب، در باب مبادی ادراکات بشری، دو دیدگاه ناسازگار مطرح شده و دو مکتب عقل گرایی و تجربه گرایی را پدید آورده است. دیدگاه نخست بر آن است که مبادی و ریشه‌های ادراکات بشری، ذاتی و فطری بشر است. بر این اساس نفس انسان از آغاز آفرینش با مجموعه ای از ادراکات، قدم به عرصه وجود می گذارد و اگر این سرمایه های ذاتی و فطری نبود، باب معرفت و شناخت انسان مسدود بود. 🔶نخستین و برجسته ترین فیلسوف طرفدار این دیدگاه، فرانسوی است. او مفاهیم ، ، ، ، و نظایر آن را مفاهیم فطری و ذاتی عقل می دانست. 💢 درباره ی مقصود دکارت از فطری بودن مبادی ادراکات، دو تفسیر شده است: 🔻طبق تفسیر نخست، ادراکات فطری از آغاز تولدشان به صورت بالفعل در ذهن او وجود دارد، ولی بنابر تفسیر دوم، وجود آنها در بدو پیدایش به صورت بالقوه است. 🔺روشن است که تفسیر دوم با دیدگاه طرفداری که منکر ادراکات فطری اند، ناسازگار نیست؛ چرا که آنان نیز قابلیت و استعداد ذهن انسان را برای دریافت مفاهیم و ادراکات به اصطلاح نظری، منکر نشده اند. 📖 کتاب به قلم 📌@canoon_org