eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
882 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶رمان اجتماعی در دنیا وقتی مطرح شد که مفهوم اجتماع و تعریف آن وارد زندگی شد و این امر در پی تحولی بود که در اندیشه و درک بشری پس از رنسانس اتفاق افتاد. رمان اجتماعی در نیمه دوم قرن نوزدهم به وجود آمد و شخصیتهای آن بیشتر کارگران و قاعده کشاورزان یعنی هرم اجتماع را تشکیل می دادند. 🔷از نیمه دوم قرن نوزدهم به بعد، رمان اجتماعی قصد نشان دادن تغییر و تحول جامعه جدید را داشت. البته عده ای با نگارش در این زمینه، سعی داشتند محیط اطراف خود و مناسبات را بهتر بشناسند و با نوشتن، تلاش میکردند رابطه ها و تغییر و تحولهای جدید را درک کنند. بعضی، پا از این فراتر می نهند و رابطه رمان را با زندگی اجتماعی، رابطه ای دیالکتیک(متقابل و مؤثر) می دانند. 💢به گفته گلدمن: نویسنده رمان می خواهد با رفتارش(نوشتن داستان)، جهان پیرامون را چنان دگرگون کند که پاسخی معنادار برای مسئله خود بیابد. در بین قالب های ادبی، رمان اجتماعی بیشتر از بقیه در این زمینه موفق بوده است. رمان های اجتماعی موفقی که جریانی در جامعه به وجود آورده اند، شاهد این مدعا هستند. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
🔶سکولاریزم که بر نظریه جدایی دین از سیاست اصرار داشته و تاکید می کند نباید دین را با دیگر وجوه زندگی درهم آمیخت، محصول دورانی است که اروپاییان تلاش داشتند خود را از زیر سلطه کلیسا رها کنند و جنگ با مسلمانان آنها را به سوی این دین جذب کرد و نویسندگان اروپایی را وادار ساخت تا چهره ای غیرواقعی و زشت از مسلمانان در آثار خود ارائه دهند تا نسبت به این گرایش ناگهانی، مصونیت ایجاد کرده باشند. 🔷سکولاریزم در جامعه کمونیسم پا به عرصه وجود نهاده و پس از شکست در این وادی نیز خود را در لباس دموکراسی و آزادی بیان و اندیشه، پنهان ساخت. هدف این اندیشه وارداتی را نیز دین زدایی و منزوی ساختن دین از دیگر وجوه جامعه برشمرده اند که در این دفتر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. 📖کتاب نوشته ی و ترجمه توسط نشر کانون اندیشه جوان و متشکل از پنج فصل و یک مقدمه به چاپ رسیده است. در این کتاب، ابتدا مبحث برخوردهای اروپا با دین مطرح شده، سپس ویژگی‌های "دین حق" بازگو گردیده و پس از آن مطالبی درباره "رابطه اسلام با دموکراسی" گرد آمده است. 📌@canoon_org
27.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درباره ناآرامی های دانشگاه! 🔷آیا کنش دانشجویان در ناآرامی های اخیر، "اعتراض" بود؟ سطح مطالبات و کنش گری دانشجویان در اعتراضات و ناآرامی های اخیر چه ریشه هایی دارد؟ 💢معرکه چهارم بستر یک گفتگوی چالشی پیرامون اعتراضات بوده است. 📌@canoon_org
🔶بیشتر آرای موجود در زمینه اخلاق هنجاری، استقلال اخلاق از دین را مفروض می گیرد و تلاش می کند مستقل از خدا و دین، نظامی اخلاقی بنیاد نهد. این آرا در واقع نوعی اخلاق سکولار را عرضه می کند. نظریه های اخلاق هنجاری به نظریه های غایت انگارانه غایت و نظریه های وظیفه گرایانه تقسیم می گردد و خیر برای خود و دیگران، به همراه وظیفه گروی عمل نگر و قاعده نگر، از مهمترین شاخه های آن می باشد. 🔷اخلاق هنجاری دارای دو بخش است: بخش نخست از معیارهای کلی اخلاقی (Issues of moral theory) سخن می گوید. خوب ها و بدهای کلی، معیار کار درست، رابطه خوبی و درستی و معیار خوبی و بدی کارها از مباحث این بخش است. بخش دوم از خوبی و بدی، درستی و نادرستی، اخلاقی یا غیر اخلاقی بودن افعال خاص (issues substative moral) سخن می گوید. 💢به عبارت دیگر، بخش نخست، از معیار کلی خوبی و بدی و درستی و نادرستی کارها بحث می کند و بخش دوم، مصداق های آن معیار کلی را تشخیص می دهد. پس بخش نخست تقدم منطقی بر بخش دوم دارد و اساس بخش دوم را شکل می دهد زیرا مبادی تصدیقی آن را فراهم می سازد. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست دانشگاه و اعتراضات 🔷کانون اندیشه جوان در چهارمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آزاد اندیشی ت
🔰چالش بر سر سطح اعتراضات در دانشگاه 🔷 نشست چهارم معرکه با موضوع «دانشگاه و اعتراضات» با حضور مهدی جمشیدی و صادق زیباکلام، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در صفحه آپارات کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
29.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بازاری شدن دانش 🔷اقتصاد دانش بنیان در مواجهه با نظام سرمایه، با چه بحران هایی دست و پنجه نرم می کند؟ تبعات بازاری شدن دانش چیست و منطق بازار، چگونه بر عرصه دانش غلبه پیدا می کند؟ آیا منطق سرمایه، راه حل مطلوبی برای رفع مسائل و نیازهای اساسی انسان ارائه می کند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و شش برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست دانشگاه و اعتراضات 🔷کانون اندیشه جوان در چهارمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آزاد اندیشی ت
🔰دانشگاه و اعتراضات 🎞فیلم کامل چهارمین نشست معرکه با موضوع «دانشگاه و اعتراضات» 🔷این نشست با حضور مهدی جمشیدی «عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» و صادق زیبا کلام «عضو هیئت علمی دانشگاه تهران» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
🔷فلسفه بر پایه روش عقلی و برهانی استوار شده است و روش فهم عرفی و عقل تجربی در آن جایی ندارد. درباره رابطه ایدئولوژی و فلسفه می توان گفت یافتن ایدئولوژی صحیح در گروی داشتن جهان بینی صحیح است و تا پایه های جهان بینی استوار نگردد و مسائل بنیادی آن به صورت صحیح حل نشود، نمی توان به یافتن ایدئولوژی مطلوب و کارساز امید بست. 🔶مراد از مسائل و جهان بینی، همان پرسش های سه گانه مربوط به آغاز جهان، انجام جهان و نیز راه و راهنماست و حل صحیح و قطعی این مسائل بنیادی تنها از طریق فلسفه میسر است. با این توضیح نسبت دقیق فلسفه با ایدئولوژی آشکار می شود؛ فلسفه دانشی است که به پرسش های مربوط به جهان بینی پاسخ می دهد و اصول جهان بینی نیز مبانی ایدئولوژی را تأمین می کند. 💢تفاوت اساسی فلسفه و ایدئولوژی در این است که فلسفه در جست و جوی حقیقت است نه مصلحت. از این رو نمی توان مدعی شد که فلسفه علت تامه و شرط کافی برای داشتن ایدئولوژی صحیح و رفتار عملی بر طبق آن است بلکه دستیابی به فلسفه صحیح شرط لازم برای فراچنگ آوردن ایدئولوژی درست است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
44.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مدرس علیه جمهوری! 🔶مخالفت آیت الله مدرس با مسئله جمهوریت، اذهان بسیاری را به این سوال واداشته که به‌راستی علت مخالفت او با مسئله‌ای به این مهمی که باعث ایجاد تحولی بزرگ در کشور می‌شد، چه بود؟ 📌@canoon_org
🔰نشست حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات 🔶کانون اندیشه جوان در پنجمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آزاد اندیشی تحت عنوان مجموعه نشست‌های معرکه به موضوع «حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات» می پردازد. 🔷فصل اول برنامه گفتگومحور معرکه به اعتراضات اخیر جامعه ایران اختصاص داده شده است تا زوایای پیدا و پنهان اتفاقات اخیر جامعه فارغ از هیجانات و کنش های زودگذر مورد بررسی، نقد و موشکافی قرار گرفته و راهکارهای جامعه دانشگاهی و اندیشمند پیرامون آن ارائه شود. 🗓در نشست پنجم از این فصل، روز چهارشنبه ۹ آذر ماه ساعت ۱۵ محمدحسین سیاح طاهری «دکترای جامعه شناسی و کارشناس حوزه فضای مجازی» و محمد کشوری «مدیر اندیشکده طیف» به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت. 💢قابل ذکر است این گفتگوها به صورت زنده از صفحه آپارات کانون اندیشه جوان به نشانی https://www.aparat.com/canoon.org و کانال روبیکا کانون اندیشه جوان به نشانی https://rubika.ir/canoon_org پخش خواهد شد. 📌@canoon_org
🔶یکی از ویژگی های مهم و برجسته شبه مدرنیته یا تجددمآبی سطحی، وجه تقلیدی و سطحی و ظاهرگرایانه و بی ریشه و بنیاد آن است. غرب زدگی، تلخ تر از قرار داشتن در افق نیست انگاری غربی است و غرب زده شبه مدرن بودن، به مراتب و صد چندان از غرب زده مدرن بودن، تلخ تر و رنج آورتر است. یک جامعه شبه مدرن، در واقع یک اجتماع فاقد هویت منسجم و واحد، و گرفتار نحوی وضعیت برزخی، و بحران فقدان هویت است. 🔷یک جامعه شبه مدرن، دیگر نه به تمدن کلاسیک و سنتی خود تعلق دارد و نه به طور تام و تمام در ساحت مدرنیته قرار گرفته است؛ بلکه سرگردان و گرفتار هویت برزخی، و یا به تعبير دقیق تر، بی هویتی است. اساس شبه مدرنیته، بر تقلید ظاهر گرایانه سطحی و بی بنیاد قرار دارد که نه تنها توان از قوه به فعل در آوردن قابلیت ها و ظرفیت های خود تاریخی - فرهنگی ما و احيا و رستاخیز آنها را ندارد، بلکه حتی توان یک اقتباس موفق از مظاهر و شعائر و وجوه فرهنگ و جهان نگری مدرن را نیز دارا نیست. 💢در ساحت شبه مدرنیته، ایدئولوژی ها و ایسم ها حضور فعال اما سطحی دارند؛ و اگر چه دهان ها، بسیاری شعارها و اسامی ایدئولوژی ها و ایسمها - از لیبرالیسم تا مارکسیسم و فمینیسم - را دائما بر زبان می آورند، اما اکثریت سینه چاکان آن ایدئولوژی ها و خود روشنفکران، از داشتن درکی روشن و عمیق از محتوا و شعائر و مبادی و غایات مدرنیته و ایدئولوژی های آن، غافل و عاجز هستند. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
38.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰صنایع خلاق محتاج هسته های خلاق 🔶مسئولین و نهادهای متولی علم و فرهنگ، چگونه می توانند از دانش و ظرفیت های هسته های خلاق در رشد و توسعه صنایع خلاق استفاده کنند؟ به طور کلی صنایع خلاق در کشور ما از چه اهمیت و جایگاهی برخوردار بوده است و چگونه می توان ماهیت و هویت آن را از سایر دانش ها تمییز کرد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و شش برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در کتاب قرارداد اجتماعی اثر ، وطن چنین تعریف شده است: سرزمینی است که گروهی از مردم با یکدیگر بر محور پیمانی اجتماعی زندگی می کنند و نوعی از حکومت را در میان خود برپا کرده اند. 🔷ولی این تعریف از وطن با دیدگاه اسلام نسبت به دولت، مطابقت ندارد؛چرا که وطن اسلامی عبارت است از همه سرزمین های مسلمان نشین که تحت نظارت حکومت واحد اسلامی بر اساس قانون اسلام که از جانب خداوند یکتا برای بشر فرستاده شده اداره می شود. 🔻از جمله اندیشمندان مسلمانی که در تشریح و بکارگیری مفهوم وطن دقت و حساسیت نشان می دهند، می توان و را نام برد. بحث از مفهوم وطن در عصر ایشان بحثی است که همزاد ناسیونالیسم است. یعنی بعدی که به مفاخر نژادی، عصبیت های قومی و تظاهر به آب و خاک پرستی اهمیت می دهد. 🔺نگرش و تلقی که افرادی همچون اقبال و مدرس از آن نفرت داشته اند و این نفرت به حدی عمیق است که احساس ملی گرایی را بزرگترین دشمن اسلام و مسلمین دانسته و دین را مایه وحدت و منشا قدرت می دانند نه عصبیت و نژاد را. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
🔷در قرن گذشته، الگوی مطبوعات و رسانه های لیبرالیسم، گرفتار یک سلسله تناقضات بزرگ و بحرانی شده است. تئوری و الگوی متداول رسانه ها در غرب، وظایف مطبوعات و رسانه های جمعی را اطلاع رسانی، تشکل افکار عمومی، انتقال فرهنگ، سرگرم کردن و تفریح مردم، ابزار و آلات سوداگری و پول در آوردن می دانند؛ 🔶اما همین لیبرال ها و محافظه کاران در غرب بر این عقیده هستند که مطبوعات و رسانه ها در عمل، به وظایف اطلاع رسانی و نظارت بر امور دولت و جامعه آن طور که باید و انتظار می رود، وفادار نبوده اند. اولویت مطبوعات و کارنامه آنها مملو از ثروت گرایی، دلالی سیاسی، کنترل عقاید و آرای عمومی، انتقال فرهنگ مبتذل و ارزان به نسل های جدید و بالاتر از همه سرگرم کردن مردم و استفاده بازرگانی و سیاسی از آنها بوده است. 💢در سالهای اخیر، بسیاری از جامعه شناسان، حقوق دانان، روانشناسان و استادان معتبر علوم سیاسی و ارتباطات به این نتیجه رسیده اند که مطبوعات و رسانه های مسلط و حاکم لیبرالیسم، نمی توانند آن نقشی را که یک جامعه مدنی از آنها انتظار دارد، ایفا کنند. 📖ماهنامه زمانه، سال دوم، شماره 14، ص 76 📌@canoon_org
26.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حکمرانی مجازی بر اعتراضات! 🔶فضای مجازی نه یک ابزار که یک راهبرد در ناآرامی های اخیر بود. اما جمهوری اسلامی چگونه از این فضا در کنش ها و واکنش هایمان استفاده کرد؟ آیا فضای استفاده از فضای مجازی در این ایام عقلانی بود؟ برای حکمرانی صحیح فضای مجازی به چه مواردی باید توجه کرد؟ 📌@canoon_org
🔷اشو مطالعات بسیاری داشت، به ‌خصوص در زمینۀ فلسفه و روان‌شناسی. اما نکتۀ جالب اینجاست که او بعدها به ‌شدت با علم اکتسابی مخالفت می‌کند! او سالها استاد فلسفه دانشگاه جبل ‌پور بود. در همان دوران تدریس خود، به تمام هندوستان سفر کرد و با رهبران مذهبی بسیاری مناظره نمود؛ با مردم ملاقات کرد و سیستم‌های اعتقادی و روان‌شناسی بسیاری را جستجو نمود تا بتواند راهی برای آرامش انسان معاصر بیابد. 🔶اما به راستی اشو از آفرینش، تاریخ، فلسفه، شعر، شورش، عشق، آزادی، فردای آدمی و بودن و نبودن چگونه سخن به میان می‌آورد؟ در این زمینه، کتاب به کوشش و ، به شرح اندیشه‌ها و تحلیل انتقادی باورها و آموزش‌های اشو پرداخته ‌است. 💢این اثر که محصولی از کانون اندیشه جوان می باشد، در چهار فصل تنظیم شده است. در فصل اول، زندگی نامه و شالوده فکر اشو مورد بررسی قرار می گیرد. در فصل دوم، الهیات اشو به بوته نقد کشیده می شود. در فصل سوم هم دیدگاه های دیگر اشو بیان شده و بالاخره در فصل چهارم، نگرشی انتقادی به اشو صورت گرفته تا نقاط ضعف اندیشه وی آشکار شود. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات 🔶کانون اندیشه جوان در پنجمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آز
🔰حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات 🎞فیلم کامل پنجمین نشست معرکه با موضوع «حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات» 🔷این نشست با حضور محمدحسین سیاح طاهری «جامعه شناس و کارشناس حوزه فضای مجازی» و محمد کشوری «مدیر اندیشکده طیف» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات 🎞فیلم کامل پنجمین نشست معرکه با موضوع «حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات
حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات.mp3
39.23M
🎧صوت نشست معرکه با موضوع «حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات» را بشنوید. 👤با حضور محمدحسین سیاح طاهری و محمد کشوری 📌@canoon_org
🔰مجمع دفاتر فرهنگی دانشگاه علم و صنعت، نخستین ایستگاه قرارهای تشکلی کانون اندیشه جوان 🔶ضرورت پرداختن به امر گفتگو در بستری مناسب و با محوریت دانشجویان، از اموری است که همواره در کانون اندیشه جوان مورد اهتمام بوده و ارتباط مستمر با تشکل های دانشجویی و برگزاری ۱۰۰ نشست گفتگوی تشکل های دانشجویی کالک در کانون و در ایام کرونا از مویدات این امر است. 🔷در همین راستا و در دور جدیدی از فعالیت های دفتر ارتباطات تشکلی کانون اندیشه جوان این مجموعه در جهت گفتمان سازی و ترویج روحیه گفتگو و تضارب آرا در میان قشر نخبه دانشگاهی و تقویت تشکل های دانشجویی به عنوان سردمدار جنبش دانشجویی تلاش نموده است با حضور موثر در بین تشکل های دانشجویی در دانشگاه ها، به رشد بیش از پیش آنها و زمینه سازی شکل گیری بسترهای گفتگو در میان نخبگان دانشگاهی گام بردارد. 💢سه شنبه 8 آذرماه نخستین مقصد و قرار از قرارهای تشکلی کانون اندیشه جوان بود که با حضور معاون مخاطب شناسی و مسئول دفتر تشکلی کانون، معاونت جهاد تبیین مجمع دفاتر فرهنگی، مسئول دفتر فرهنگی دانشکده مهندسی صنایع، مسئول دفتر فرهنگی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز و همچنین مسئول دفتر فرهنگی دانشکده راه آهن در دفتر مرکزی این تشکل در دانشگاه علم و صنعت برگزار گردید. در این نشست صمیمی طرفین پیرامون مسائل روز دانشگاه به گفتگو پرداخته و تفاهماتی برای افزایش همکاری ها علی الخصوص در حوزه کرسی های آزاد اندیشی صورت گرفت. 📌@canoon_org
🔷در عربی، واژه شیعه دو معنای نزدیک به هم دارد: «الشیعه» به شکل مفرد «بدون اضافه به واژه دیگر» به معنای گروه و دسته ای که بر سر امری یگانه گرد هم آیند. شیعه الرجل (شیعه آن مرد) به شکل «مضاف» به معنای «پیروان» و یاران آن مرد. در قرآن کریم واژه «شیعه» در مجموع چهار بار (یک بار به شکل مفرد و سه بار به شکل مضاف) به کار رفته است که در آیه اول به معنای «گروه» و در سه مورد دیگر به معنای «پیرو» است. 🔶شیعه در کاربردی اصطلاحی به یاران و حامیان امام علی(ع) گفته می شود. پژوهشگران در اینکه این اصطلاح با گذشت زمان بر سایر کاربردهای لغوی آن غالب شد و نام عمومی پیروان و شیعیان امام علی(ع) قرار گرفت اختلاف چندانی ندارند. به طور عام، اصطلاح «شیعه علی» به معنای یاران و دوستداران علی(ع) و فرزندان ایشان است. 💢عام بودن معنای فوق بدان علت است که اعتقاد به امامت منصوص و بلافصل علی(ع) و فرزندان ایشان، معیار نیست بلکه اصطلاحی فراگیر می باشد و بر کسانی تطبیق می یابد که در حوادث صدر اسلام به ویژه پس از قتل خلیفه سوم، هوادار و طرفدار خلافت علی شدند. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
42.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درباره دانش بنیان های واقعی! 🔻آیا می دانستید شرکت های دانش بنیان مونتاژی هم وجود دارند؟ 🔺اما یک شرکت دانش بنیان دقیقا باید چه ویژگی داشته باشد که دانش بنیان بشود؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و پنج برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سلسله نشست های درباره علم دینی 💢کانون اندیشه جوان سومین محصول از گنجینه آرشیو خود را منتشر کرد. 🔷بحث علم دینی بحث نسبتا جدیدی است که نه در دوره تاریخ تمدن اسلامی صحبتی از آن بوده و نه در شروع علم جدید در غرب. مدرنيته دارای روح است و اين روح در تمام اجزای آن جريان دارد و تنها علومی دينی هستند كه منشا وحيانی دارند اما آیا اسلام با كليت مدرنيته مشكل دارد؟ آيا امور ديگر در علم تأثير گذارند؟ جايگاه ارزش ها و بايدها و نبايدها در مقابل علم چيست؟ آيا بايدها و نبايدها مقدم برعلم اند؟ 🔶سلسله نشست های درباره علم دینی در خرداد ۱۳۹۱ در ۵ جلسه با ارائه مهدی گلشنی، مهدی نصیری، سعید زیبا کلام، حسین سوزنچی و علیرضا پیروزمند برگزار شده و به نقد و بررسی موضوعات چیستی علم و فهم علم دینی، نسبت علم و دین، اسلام و تجدد، پیوند علم دینی با انقلاب اسلامی و علوم اجتماعی دینی اختصاص دارد. 💠 برای تهیه و خرید این دوره به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐https://canoon.org 📌@canoon_org
🔷از قرن نوزدهم تا نیمه دوم قرن بیستم، برخی نحله ها و مکاتب همچون مارکسیسم و ماتریالیسم سر برآوردند اما از پایان قرن بیست، بازگشت مجدد به سوی دیانت هم در جهان غرب و هم خارج از جهان غرب به وقوع پیوست. در این قرن، عرصه های گوناگون جهان مدرن مانند عرصه علمی و عرصه هنری به صورت رسمی سکولار شده بود. 🔶پیتر برگر می گوید: ما جامعه شناسان فکر می کردیم که آخرین سنگر دین، فرهنگ عمومی است و این عرصه هم تا آخر قرن بیستم از دست دین می رود! تصور این بود که اگر جایی برای دین باشد، در عرصه خصوصی است که این هم در حال از بین رفتن است، اما خیزش مجدد به سوی دیانت خودش را نشان داد و این مسئله تأملاتی را ایجاد کرد که دین چه کار می کند. 💢فردی مانند برگر که یک پدیدارشناس کارکرد گراست، نظام معنایی دین و مفاهیم دینی را در ایجاد انسجام اجتماعی بی بدیل دانست. هر چند این توجه را داشت که نیاز به دین به لحاظ نظام معرفتی و علمی جهان مدرن قابل دفاع نیست؛ بنابراین به تعبیر او باید دین را ترویج کرد و اگر دین نباشد، همین جهان سکولار هم فروخواهد ریخت. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org