eitaa logo
کانون اندیشه جوان
301 دنبال‌کننده
855 عکس
390 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @CanoonAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کتاب مبانی معرفتی تشکل های دانشجویی 🔷کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مکمل دیگر لایه های جهان بینی است که اندیشمندانی همچون شهید مطهری و علامه مصباح مطرح کرده اند و این کتاب خود بخشی از پازل تکمیل کننده منظومه فکری اسلامی است. در این کتاب دین همچون طرحی جامع در نظر گرفته شده است که دارای اجزایی یک آهنگ و منسجم است. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
🔶فرهنگ دینی حاکم بر جامعه ایرانی، ضمن تقویت و توصیه به رفتارها و کارهای جمع گرایانه و خیرخواهانه، از بروز شکاف و فاصله میان فقیر و غنی در جامعه جلوگیری می کند و افراد به انگیزه های مختلف سعی در دستگیری از طبقات پایین جامعه را دارند. 🔷پولاک معتقد است ایرانیان در کمک به فقرا و نیازمندان از اروپایی ها برترند و این کار را بدون ریا و تظاهر انجام می دهند. او به برخی قوانین مذهبی اسلام که ناظر بر بذل مال به فقراست، اشاره دارد و این ویژگی جامعه ایرانی را عامل برتری بر اروپائیان می داند. 💢از نظر گوبینو، همگرایی خاصی میان طبقات مختلف مردم در ایران وجود دارد و هیچ کینه و عداوتی بین طبقه فقیر و غنی مشاهده نمی شود چرا که طبقات غنی همواره در کارهای خیر و عام المنفعه پیش قدم هستند و کمک به طبقات ضعیف و فقیر را وظیفه خود می دانند.آرنولد لندور نیز می گوید:«مردم ایران از هر طبقه که باشند،اهل خیرات اند و در همه مراسم های ایرانی فقرا فراموش نمی شود و این نکته خوبی است که در فرهنگ ایرانی وجود دارد. 📖کتاب به کوشش و 📌 @canoon_org
🔷عرفا می گویند که سراسر جهان هستی، براساس جریان نزول و صعود، دانسته و ندانسته جویای اصل خویش و به دنبال روزگار وصل خویش است و عرفان، منادی این بازگشت و داستان نی های از نیستان بریده و جدا مانده است لذا بیش از هر مکتب و مذهب دیگر، مورد علاقه انسان ها بوده و هست. 🔶این آتش همیشه روشن و زوال ناپذیر دل و درون انسان ها برای رسیدن به حق و حقیقت و فانی شدن در آن است که اجاق عرفان را در همیشه تاریخ گرم نگه داشته است. پس دلیلی ندارد که ما به خاموش کردن زمزمه عشق انسان ها بپردازیم. در هر ملت و در میان پیروان هر قومی، حتی در میان بومیان نیز، خبری از عرفان هست. 💢به خاطر همین جاذبه هاست که در جهان اسلام نیز، با همه مخالفت ها و تعقیب و آزارهایی که به کار رفت، این آتش نه تنها خاموش نشد بلکه روز به روز روشن تر شد. براساس همین پیوند فرخنده، ایرانی، امروز نیز مانند و دیروز، نه تنها نباید مخالف عرفان باشد بلکه باید منادی عشق و عرفان باشد و از برکت این پیوند، برتری صورت اسلامی-ایرانی عرفان، بر اشکال و صور گوناگون آن در سراسر جهان، تحقق یابد. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
🔷روح در برزخ، به ادامه همان راه برای مومنان یعنی راه نزدیکی به پروردگار و برای کافران، فرورفتن بیشتر در عمق گمراهی خواهد رفت. برزخ، محیط بر عالم ماده است و از نظام تجرد نشات می گیرد و درک آن از حواس مادی انسان خارج می باشد مگر اینکه انسان با کنار زدن حجاب تعلق به ماده بتواند به ادراک و دریافت آن نائل شود. 🔶در این زمینه، کتاب به قلم تالیف شده است. این کتاب به تعریف مرگ و حقیقت آن و نیز چگونگی نظام برزخی پرداخته و آیات و روایات موجود در این باره را بیان می‌کند. کتاب حاضر که محصولی از انتشارات کانون اندیشه جوان می باشد، دفتر دوم از سلسله دروس استاد شجاعی در مورد معادشناسی است. 📖کتاب عروج روح، با تحلیلی گویا و روان و ضمن پرهیز از پیچیده گویی، به تشریح حقیقت مرگ به عنوان سرفصل آغاز حرکت به سوی خداوند می پردازد. همچنین با استفاده از اصطلاحات فلسفی و سیر منطقی در طرح مباحث خود و نیز ویژگی قرآن محور بودن و جامعیت مسائل، به چگونگی نظام برزخی، بدن برزخی، عالم قبر و عالم برزخ، فشار در برزخ، چگونگی و چرایی آزمون برزخی و تکامل برزخی پرداخته است. 📌 @canoon_org
🔷عادل شمردگی یعنی خداوند به وسیله ی عملی مخصوص به خود، انسان را عادل ساخته و از وضعیت گناه آلود به وضعیت عادل شمردگی وارد می کند. این نظریه در زمان آغاز نهضت اصلاح دینی، دارای اهمیت بسیاری بود. در یک بیان مختصر، عادل شمردگی عبور شخص از حالت گناهکاری به درستکاری است. 🔶اهمیت این باور و ارتباط آن به نهضت اصلاح دینی و پروتستانتیزم مسیحی از چالشی که این اعتقاد با مناسک مسیحی به وجود می آورد، روشن می شود؛ زیرا آموزه توبه و برخی دیگر از مناسک سنتی که کلیسای کاتولیک بدان معتقد بود و مومنان را نیز به انجام آن ملزم می کرد، بدون هرگونه پشتوانه ی عقیدتی می ماند؛ لذا مصلحان پروتستان هر یک به فراخور تفسیر و فهم خویش، تبیینی از این آموزه ارائه نمودند. 💢درباره ی این آموزه، مارتین لوتر مهم ترین نظریه پرداز است. او پس از انجام عبادات بسیار و زندگی رهبانی در این اندیشه فرو غلتید که اگر بنا باشد خدا با عدالت خود بر بندگان رفتار کند، با توجه به گناهان بندگان، همگی راهی جهنم خواهند شد. این باور با تلاش های او بود که بارور شد. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آینده انقلاب اسلامی 🔶آیا از کودتای 1299 تا چهلمین انتخابات در سال 1400، پدیدار شدن پدیده مردم و فعال شدن اراده مردم حاصل شده است؟ 🔷موانع و بحران های پیش روی انقلاب برای فعال تر شدن این اراده چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
💢سه شیوه عمده تحقیق در اختیار بشر قرار دارد که در جای خود پسندیده و ارزشمندند: 🔸شيوه تعقلى: تمام علوم فلسفی و عقلی بشر با روش تعقلی به دست آمده اند. دین اسلام بر این شیوه مهر تأیید زده و تنها راه ارزیابی اعتقادات دینی به شمار می آورد. البته موافقت دین با روش تعقلی فلسفه، به معنای پذیرش تمامی آرای فلاسفه نیست. 🔹شیوۀ تجربی: تنها راه تحقیق در علوم طبیعی، روش تجربی است. اسلام این شیوۀ تحقیق را نیز به رسمیت می شناسد و آن را معرفت بخش می داند. در آیات فراوانی از قرآن کریم بر تحقیقات و مطالعات تجربی و مشاهده ای تکیه و تأکید شده است. 🔸شیوه کشف و شهود: یکی دیگر از راه های معرفت بخش، شیوه کشف و شهود عرفانی است. اسلام، این شیوه را به رسمیت می شناسد اما دست یابی به نتیجه درست را به وجود برخی از شرایط و نبود پاره ای از موانع وابسته می داند. لذا تایید شیوه مکاشفه ای به معنای موافقت با تمامی مشاهدات و مکاشفات عرفا نیست. 📌به همین جهات یکی از معانی درست و سودمند هماهنگی عقل و دین، هماهنگی دین اسلام با شیوه تحقیق علمی است. 📖کتاب به کوشش و 📌 @canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جزایر پارسی 🔷هر زمان که بیگانگان، اقدام به گستاخی و جسارت نسبت به تمامیت ارضی ایران کرده اند، با کنش کوبنده ی مردانی از سرزمین پارس مواجه گشته اند. 🔶امروز نیز در پاسخ به ادعاهای واهی مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی باید گفت که این جزایر، پارسی بوده، پارسی هستند و پارسی خواهند ماند و این یک عقلانیت سیاسی مبتنی بر منطق تاریخی است! 📌 @canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت کلیپ «جزایر پارسی» را بشنوید. 📌@canoon_org
🔷حیات حضرت فاطمه (س) چه در مکه و چه در مدینه، از وقایع و رخدادهای مهم اجتماعی، سیاسی و نظامی سرشار است. حضرت فاطمه در همان حال که به مسائل خانه و خانواده و همچنین مسائل عبادی می پرداخت، در عرصه های مبارزاتی و سیاسی نیز تا آنجا که وظیفه ایجاب میکرد، حضور فعال داشت. احساس مسئولیت سیاسی از همان ابتدا در وجود فاطمه (س) پدیدار شد. حضرت زهرا در تمامی جبهه های رویارویی پیامبر(ص) با طاغوت های زمان خویش، همراه و پشتیبان، یار و غمخوار رسول الله بود. 🔶پس از ازدواج با حضرت علی (ع) نیز سنگر به سنگر او را همراهی کرد و در دفاع از جایگاه رفیع امامت و ولایت، از هیچ کوششی دریغ نورزید. حضور ایشان در صحنه سیاست با تمام اشتغالات خانوادگی و مشکلات دیگر، حائز اهمیت بسیار است. حضرت در فضای مسموم و پرفتنه، در چهره یک زن مسلمان مسئول در برابر رخدادهای جامعه خویش، وارد میدان سیاست شد و با اتخاذ مهمترین و مؤثرترین راه ها و شیوه های مبارزاتی، به ایفای رسالت الهی خویش پرداخت. 💢نکته مهم که اساس و پایه تمامی تلاش های سیاسی حضرت فاطمه (س) را تشکیل می دهد و در مقایسه با دیگر محورها از برجستگی خاصی برخوردار است، تبیین جایگاه پیروی از پیشوایان حق و تبعات سرپیچی از آن است. حضرت زهرا (س) در خطبه های حماسی خود با اشاره به جایگاه ولایت و امامت در نظام سیاسی اسلام، در پی نمایاندن این حقیقت بر همگان است که تنها راه ثمر بخشی و سامان پذیری شریعت و یگانه محور وحدت، پذیرش ولایت اهل بیت و سرسپردگی عملی به آن است. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تمدن نوین اسلامی 🔷آیا تمدن ساختنی است یا شدنی؟ فرآیند تشکیل و تسریع تمدن چیست؟ در مقابل مشکلات موجود برای تحقق این هدف چه رویکردی باید داشت؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
🔷استاد مطهری در سخنی جامع و روشنگرانه می گوید: اعلامیه حقوق بشر از نوع امور قراردادی نیست که قوای مقننه کشورها آن را تصویب کنند. اعلامیه حقوق بشر، حقوق ذاتی و غیر قابل سلب و غیر قابل اسقاط انسانها را مورد بحث قرار داده. حقوقی را مطرح کرده است که به ادعای این اعلامیه، لازمه حیثیت انسانی است و دست توانای آفرینش، آنها را برای انسانها قرار داده؛ 🔶یعنی مبدأ و قدرتی که به انسانها، عقل، اراده و شرافت انسانی داده است، این حقوق را هم طبق ادعای اعلامیه حقوق بشر به انسانها داده است. اعلامیه حقوق بشر فلسفه است نه قانون و باید به تصدیق فیلسوفان برسد. مجلسی ها نمی توانند با اخذ رأی و قیام و قعود، فلسفه و منطق برای مردم وضع کنند. 💢وقتی اعلامیه ای از طرف متفکرین صادر می شود، ملت ها باید آن را در اختیار فلاسفه و مجتهدین حقوق خویش قرار دهند. اگر از نظر فلاسفه و متفکرین آن ملت، مورد تأیید قرار گرفت، همه افراد ملت وظیفه دارند آن ها را به عنوان حقایقی فوق قانون رعایت کنند. قوه مقننه نیز موظف است قانونی برخلاف آنها تصویب نکند. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
🔶تأثیر گذاری عمیق انقلاب اسلامی ایران بر فضای سیاسی و فرهنگی جهان و تقابل جدی مبانی نظری این نظام با مبانی نظام سلطه از یک سو و ناکامی سران غرب از روش های سخت در مقابله با ایران، آنها را به برنامه ریزی جدی و پر هزینه برای جنگ نرم در ایران واداشته است. موسسات تحقیقی بسیاری درباره ایران و نقاط ضعف و قوت آن، پژوهش کرده و نتایج تحقیقات خود را برای سیاست گذاران غربی ارائه می دهند. 🔷در عرصه عملیات ادراکی، ترویج سکولاریسم، پلورالیسم، اومانیسم، مغایرت عقل و دین، شریعت گریزی، فمنیسم، عرفان های کاذب و نیز مخالفت با اسلام فقاهتی و نظام ولایت فقیه در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا سعی شد اسلام و دین، مغایر علم، آزادی، حقوق بشر و تمدن مدرن نمایانده شود. 💢در حوزه تغییر رفتار نیز می توان در کنار شبکه های ماهواره ای جدید فارسی زبان، به فیلم ها و سریال های متعدد خارجی و داخلی اشاره کرد که اباحه گری، عادی بودن انواع ارتباطات، برتر بودن سبک زندگی غربی، عشق های مجازی و بیرون از فضای خانواده و نیز خانواده های بی سامان را ترویج می کنند. 📖کتاب به کوشش 📌 @canoon_org
🔷کنفرانس ‌ها، دوره ‌ها، حکایت‌ ها و رفت و آمدهای دانشگاهی، رکن جدایی‌ ناپذیر حیات علمی در هر تمدن است. اگر مهارت‌ها و زیر و بم این کنش ‌گری را به زبان ساده و تجربی بدانیم، فقط لازم است داشته‌ها و یافته‌ هایمان را به زبان مشترک علمی طرح و در این مسیرها قرار دهیم. 🔶در این حوزه، کتاب نوشته‌ی‌ و توسط انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است. این کتاب، نگرانی‌ها و غفلت‌ های ما را از مشارکت در رویدادهای علمی و بسط ارتباطات علمی در فضای دانشگاهی امروز، رفع خواهد کرد. 💢این‌اثر شامل ۱۰ فصل با عناوین: ارتباطات علمی؛ چرا؟، بسترهای مجازی کنشگری علمی در آکادمیای جهانی، الگوهای برجسته روابط عمومی دانشگاهی جدید و فرصت مطالعاتی؛ پر اثر و زودبازده، سازوکار ادامه تحصیل در کشورهای دیگر، اخذ حمایت های تحصیلی، انتشار مقالات در مجلات علمی معتبر بین المللی، میزبانی آکادمیک، جامعه علمی بین الملل و کنفرانس ها و رویدادهای معتبر است. هر فصل هم دارای چند بخش است که در انتهای آن فصل، جمع بندی‌ آن هم آمده است. 📌 @canoon_org
🔶تحقق معناهای متعدد از یک متن، ممکن است توسط افراد مختلف که هر یک متناسب با رشته علمی و مقصود ویژه خود از زاویه ای خاص به متن نگریسته اند، پدیدار شود. اینگونه کثرت معنایی، هیچ گونه اشکال عقلی و منع زبان شناختی ندارد و در متون دینی و غیردینی، تحقق یافته است. 🔷کثرت طولی یعنی یک معنا مدلول مطابقی لفظ و متن باشد و معناهای دیگر، مدلول التزامی لفظ و متن. برای مثال، آیه ای که بر مطلوب بودن عبادت خداوند دلالت می کند، بر مطلوب بودن معرفت خدا و نیز مطلوب بودن تدبر و تفکر در آیات و آموختن آنچه مقدمات لازم شناخت و عبادت خدا می باشد نیز دلالت می کند. 💢کثرت طولی معنا، به عبارتی دیگر، معانی مختلف مراتب و درجات یک حقیقت می باشد؛ یعنی معنا ناظر به یک حقیقت است که دارای مراتب و درجات است. در این صورت، دلالت لفظ بر معناهای مختلف، دلالت مطابقی بوده که اذهان معمولی، سطح نخستین آن را درک می کنند و اذهان دقیق تر، درجات و سطوح بالاتر آن را می فهمند. کثرت معنایی طولی، امری است مقبول و در متون دینی و غیردینی، متداول و مرسوم است. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
🔷میشل فوکو می گوید: تجربه نشان داده است که علوم انسانی در سیر تکامل خود، به جای عروج انسان سبب ناپدید شدن او شده است. از مسائل مهمی که از اوایل قرن بیستم مدنظر قرار گرفته، توجه به مدرنیته به منزله دوره ای متمایز از دوره های قبلی در سیر تمدن بشری است. به عبارت دیگر، قرن بیستم، عصر خودآگاهی انسان به مدرنیته است. 🔶بشر در این دوره با نظر به تاریخ تمدن غربی، ویژگی های متمایزی را از رنسانس بدین سو در می یابد؛ ویژگی های متمایزی که تاریخ بشر را به مرحله ای نوین وارد کرده است. از جمله ویژگی های متمایز مدرنیته، مسئله انسان محوری (اومانیسم) است که می توان آن را ویژگی اصلی این دوره نیز به شمار آورد. 💢مقصود از انسان محوری، نگاهی خوش بینانه و سکولار به انسان است که از حق آدمی برای غلبه بر جهان دفاع می کند. اما در سالهای پس از جنگ جهانی دوم، موجی ضد اومانیستی شکل گرفت که نمونه آن انتشار مقاله ای درباره اومانیسم از سوی هایدگر در آلمان و نیز مناقشه میان چهار چهره مشهور ساختارگرا و پساساختارگرا یعنی لوی اشتراوس، لاکان، آلتوسر و فوکو بود. 📖ماهنامه زمانه، سال نهم، شماره 9، ص 54 📌 @canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تشکل ها و جنبش تبیین 🔷جمهوری اسلامی در حرکت است، اما تشکل های دانشجویی در تبیین این حرکت چه کردند و چه باید بکنند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حکومت مندی و فوکو 🔶چرا دولت و در افقی دیگر، نظام سیاسی یا حکومت، مسئولیت هدایت و اداره رفتار افراد را برعهده می گیرد؟ چگونه این «اراده به اداره کردن» را به انجام می رساند؟ میشل فوکو درباره حکومت مندی چه می گوید؟ 📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت کلیپ «حکومت مندی و فوکو» را بشنوید. 📌@canoon_org
🔷اگر ایدئولوژی را نظام فکری خاصی بدانیم که زاییده جهان بینی است و در حوزه فعالیت های اختیاری انسان، بایدها و نبایدهایی را به فرد و اجتماع می آموزد؛ آنگاه پدیدۀ ایدئولوژیک، پدیده ای است که اولاً اراده و فعل آدمی در ایجادش نقش اصلی دارد، ثانیاً در یکی از مراحل حدوث، بقا، تکامل و یا تمام مراحل، تحت تأثیر الزام های ایدئولوژیک است. پدیده های ایدئولوژیک، به سبب تنوع افعال انسان، رنگارنگ و متفاوتند. شیوه کشورداری، روش معماری و یا زبانی خاص، ممکن است پدیده هایی ایدئولوژیک باشند. 🔶برای مثال: نظام ولایت فقیه، روش تعیین کادر رهبری در چین و حتی نظام انتخابات پارلمانی آمریکا، پدیده هایی ایدئولوژیک هستند. در حالی که سلسله مراتب فرماندهی در یک سازمان فضایی و روش تقسیم کار بین کارکنان نیروگاه های هسته ای با آنکه با اراده و فعل انسان انجام می شوند، ولی پدیده های ایدئولوژیکی نیستند؛ زیرا باورهای ایدئولوژیک در شکل گیری شان تأثیری ندارد یا اگر دارد، قابل اعتنا نیست. ساختمان کلیساها و مساجد اسلامی، پدیده هایی ایدئولوژیکند برخلاف کارخانه ذوب آهن و سکوی حفاری نفت. 💢با این توضیحات، می توان دریافت که پدیدۀ جهانی شدن، حداقل در بعد اقتصادی، امری ایدئولوژیک است؛ زیرا اولاً جهانی سازی اقتصاد تحولی خود به خود نیست و عوامل انسانی در ایجاد آن درگیرند. در واقع این پدیده در طول چند دهه با اعمال سیاست گذاری های خاصی ایجاد شده و بالیده است. ثانياً، باورها و الزام های ایدئولوژیک در ایجاد و تکاملش نقش داشته اند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کلید برای تبیین تشکلی 🔷مخاطبان تشکل ها در جهاد تبیین کیستند و با چه بیانی باید با آنها مواجه شد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانونhttps://canoon.org/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87/ ببینید. 📽 در آپارات کانونhttps://www.aparat.com/v/UuxjA ببینید. 📱در اینستاگرام کانونhttps://www.instagram.com/tv/Ca4DZvtjwob/?utm_source=ig_web_copy_link ببینید. 📌@canoon_org
🔶عقل و خرد در معنویت اسلامی از اصالت و اعتبار ممتازی برخوردار است؛ در اسلام، «اصالت از آن عقل» می باشد و معنویت که یکی از آموزه های مهم اسلامی می باشد نیز بر عقل و عقلانیت نهاده شده است. انسانی که تفسیر و تلقی معقول از «هستی» نداشته باشد، نمی تواند به رشد و تعالی خویش بپردازد. 🔷از نظر شهید مطهری، رشد و تکامل حقیقی آنجاست که یک واقعیت عینی از مرحله دانی به مرحله عالی تر برسد و اگر انسان، «رشد شناسی» نداشته باشد و از عوالم هستی و مراتب وجود خویشتن، درک و دریافتی عقلانی و مطابق با واقع پیدا نکند، سیر و سلوک عقلی و قلبی برای او دشوار یا ناممکن خواهد شد. 💢معنویتی که منهای عقل و خرد باشد، معنویت سازنده و گره گشا نخواهد بود. البته عقل باید آزاد باشد تا رهاورد معرفتی و معنویتی داشته باشد. به تعبیر مطهری:«اگر عقل آزاد باشد، در امور آن طور قضاوت می کند که در واقع و نفس الامر چنان است؛ خوب را خوب و بد را بد می بیند. بنابراین رابطه عقل و معنویت رابطه متقابل است؛ عقل به معنویت و معنویت به عقل احتیاج دارد. 📖کتاب ، گفتاری از به تحشیه و پیوست 📌@canoon_org
🔶از نظر دکارت، شناخت حقیقی به طور فطری در ذهن حضور داشته و امری نیست که از خارج، وارد ذهن شود. تنها لازم است که از ارتکاب به خطا ممانعت کرده تا شناخت در نتیجه دخالت آن تیره و تار نشود. وی ابزار اندیشه را به دو نوع فاهمه و اراده تقسیم کرده و احساس و تخیل را متعلق به فاهمه می داند و در عوض، میل و بیزاری و تصدیق و انکار و تشکیک را به اراده نسبت می دهد. 🔷مکانیزم خطا و علت اصلی آن عبارت است از بلند پروازی اراده و درخواست اموری ورای شناخت و فهم صریح و متمايز. از نظر دکارت، گسترده تر بودن قلمرو اراده نسبت به فاهمه، نه تنها موجب نقص نیست بلکه نشانه کمال و زمینه مدح و یا ذم اعمال انسانی است. 💢به علاوه، خطاهای ما نمی تواند ناشی از ذات الهی و یا طبیعت باشد بلکه خطا، ریشه در روش عمل انسان و یا نحوه استفاده او از این اختیار و آزادی اراده دارد. بدین ترتیب که اگر درباره چیزهایی که صراحت و تمایز آنها را ادراک نکرده حکمی صادر کند، احتمال خطا و اشتباه در آن وجود دارد. پس نقص و عیب در استعمال نابجای اختیار و نحوه عمل خود فرد است و نه چیزی دیگر. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰نشست مجازی در هوای مهاجرت مهاجرت پديده‌ای چند بعدی است که دلايل متعددی بر آن مترتب است. محققان عوامل متعددی را در خصوص مهاجرت نخبگان ایرانی برشمردند. بخش مهمی از این عوامل مربوط مشكلات اقتصادی و ناشی از وضعیت کلی اقتصادی کشور است. اما علاوه بر وضعیت اقتصادی، پژوهشگران از ضعف ساختار اداری و آموزشی نیز یاد می‌کنند که ما از آن با عنوان ساختار حکمرانی تعبیر می‌کنیم. 🔷ايران به عنوان يكی از کشورهای درحال توسعه که بخشی از جمعیت آن را جوانان در حال تحصیل و همچنین فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند؛ با مشكلات خاصی در زمینه امور افراد تحصیل کرده از جمله خروج درصدي از اين افراد به خارج از کشور به منظور ادامه تحصیل روبه‌روست. اين روند خروج تحصیل کردگان علمی که در اصطلاح، «مهاجرت نخبگان» يا به عبارت بدبینانه‌تر فرار مغزها نامیده مي‌شود، در سالیان اخیر رشد قابل ملاحظه‌اي داشته است اين مسئله در کشور ايران نیز در حال تبديل شدن به يک بحران می‌باشد. در همین راستا پرداختن به این موضوع برای دانشجویان که یکی از اقشار مهم مهاجر هستند، ضروری می‌نماید. 🗓در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روزهای یک شنبه و دوشنبه ۱۸و ۱۹ دی ماه ساعت ۲۰ و ۱۶:۳۰ با حضور علیرضا بلیغ و میثم مهدیار در نشست‌های مجازی تحت عنوان «ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت» و «زمینه های فرهنگی مهاجرت» در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX به گفتگو بپردازیم. 📌@canoon_org