eitaa logo
چشمه جاری
522 دنبال‌کننده
724 عکس
143 ویدیو
3 فایل
جرعه‌ای از چشمه جاری آثار استاد علی صفایی ارتباط با ادمین ✍️ @davood_mahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅👈 نصیحتى مشفقانه 🔷 حاج آقا حیدری: روزی از استاد صفایی رحمة الله علیه خواستم رهنمودی آموزشی بدهند. 🔷 گفتند: قبل از خواب سه حدیث و سه مسأله بخوان و بخواب. 🔷 توصیه را جدّی نگرفته و یک هفته گذشت. با خود گفتم اگر خوانده بودم ۲۱ حدیث و ۲۱ مسأله شده بود. 🔷 سرانجام شروع نمودم و از برکت آن هدایت در یک سال، اصول کافی و رساله با تأمل خوانده شد و سرمایه ای نورانی شد. 📚 مشهور آسمان، ص ۲۲۶ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅👈 حورالعین های بزرگ 💠 روزی یکی از اساتید دانشگاه با طنز به استاد صفایی رحمة الله علیه گفت: برخی از این احادیث درباره حورالعین ها چه چیزها که نمی گویند.استاد پرسید:چه چیزی می گویند؟ 💠 او با همان طنز و ناباوری گفت: می گویند یک حورالعین می دهند که قدش چند متر، پیشانیش چنان بلند که روی آن بسم الله نوشته و از این دست حرفا و سپس پیروز مندانه خندید. 💠 حاج شیخ پاسخ داد: جغرافیای هر حرفی را باید فهمید. اگر زمانی که یک ذره اسپرم در پشت پدرت بودی به تو می گفتند که می خواهند همسری به تو بدهند که چند میلیارد برابر توست، تو در شگفت می شدی و می گفتی: من چنین زنی را می خواهم چه کنم⁉️ 💠 اما توجّه نداری که آن زن در محیط دیگری با ظرفیت و استعداد دیگری مورد نظر است و همین مرد هم در دنیا طراز همان زن می شود. بنابراین هیچ جای تعجبی نیست. 📚 مشهور آسمان، ص ۱۸۹ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
🎤👈 آیت الله حسن زاده آملی 💠 در شب چهارشنبه 29 جمادی الاولی سال 1405 ه ق برابر با اول اسفند سال 1363 ه ش در خواب به زیارت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیهم السلام تشرّف حاصل کردم. 💠 در ابتدا به اشارت تفهیم فرمود که چرا کمتر خودت را به ما نشان می دهی. و پس از آن به عبارت تصریح فرمود که ما ضامن چشم تو هستیم. 💠 الحمدلله که از این بشارت آن ولیّ الله اعظم که به لقب ضامن هم شناخته شده است، برایم یقین حاصل است که هر دو چشم من تا آخرین دقایق عمرم بینا خواهند بود؛ چون ضامنشان معتبر است. 💠 و آنکه حضرت فرمود: چرا کمتر خودت را به ما نشان می دهی، شاید علّتش این بود که در آن زمان بر اثر تراکم اشتغال درس و بحث و تصنیف و تصحیح، مدتی به زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها خواهر آنجناب توفیق نیافتم و تشرّف حاصل نکردم. 📚 هزار و یک نکته، ج 2 ص 616 ❌ نشر با ذکر منبع👈 حاج شیخ جعفر توسلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 تولدی دوباره 🔷👈 فصل اول سیر مطالعاتی کتاب های استاد صفایی رحمة الله علیه 🆔 چشمه جاری
✅ بِسْمِ اللَّهِ. أَتَوَسَّمُ بِسْمِ اللَّهِ، با علامت اللَّه خودم را علامت مى‏ گذارم. الرّحمن، كه او مى‏ دهد، اما ديگران مى‏ گيرند. او بخشنده است و ديگران مصرف كننده ‏ى استعدادهاى من. ✅ بت‏هاى ديگر از نفس و خلق گرفته تا دنيا و شيطان، به من چيزى نمى‏ دهند و اگر بدهند اين بخشش از روى رحمت نيست. اينها رحيم نيستند. مى ‏دهند تا بيشتر بگيرند. علوفه مى‏ دهند تا از شير و كشك و پشم ما استفاده كنند. ✅ در نتيجه اينها سزاوار ستايش و سپاسى نيستند و تمام سپاس‏ها براى اللَّه است، أَلْحَمْدُللَّهِ، كه با بخشش (رحمانيّت) و محبتش (رحيميّت) به رشد و تربيت ما مى‏ پردازد. ✅ دوستى او، دوستى خاله خرسه نيست كه به نابودى بينجامد. او ربّ است، آن هم نه براى يك محدوده و براى يك عده، كه براى همه و در تمام هستى، رَبِّ العالَمين. 📚 روش برداشت از قرآن، ص 93 🆔 کانال👈 چشمه جاری
✅👈 دو بت لطیف 💠 ما بت‏هايى داريم كه از پسِ اين بت‏هاى بزرگ؛ يعنى نفس، خلق، دنيا و شيطان برنيامده ‏ايم و نخواهيم آمد، مگر اينكه او مدد و دستگيرى كند. 💠 علاوه بر آنها، گرفتار دو بت خيلى لطيف و نشكن شده ‏ايم و آن هم ابتلاء ما به حالت‏ها و اغترار ما به طاعت‏ها است. عمرى به همين حالت‏ها مشغول شده ‏ايم و حتى گامى هم برنداشته‏ ايم. 💠 وقتى جمع ‏بندى مى ‏كنيم، مى‏ بينيم هيچ چيز در دست‏هامان باقى نمانده است. با مقدارى تمركز و ديدن چند تا جن و نشستن گنجشك يا زنبورى بر روى يك روايت و جهت وزش باد و ... مى‏ خواهيم به جايى برسيم و چيزى بدست آوريم. 💠 ببنديم اين دكان‏ها را! گام اول در حركت، اين است كه از حالت‏ها و طاعت‏ها بگذريم، كه اينها ملاك نيستند. آنچه از انسان مى‏ خواهند، انكسار است. اين ادعا، ادعاى بزرگى است. در آن تأمل كنيد! 📚 اخبات، ص 63 🆔 کانال 👈 چشمه جاری
💠 چرا بايد از غير خدا و بريد و با خدا پيوند خورد؟ چون «رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ»؛ او خداى طلوع و غروب است. آوردن‏ها و بردن‏ها با اوست. رب تو كيست؟ خداى طلوع و غروب، خداى شرق و غرب كه رفت و آمدها از اوست. 💠 تمام هستى و همه بت‏هايى كه ما با آنها پيوند خورده‏ ايم، در حال حركت و تغيير هستند. ما در كنار اين متغيرها به ثبات نمى ‏رسيم، مگر هنگامى كه پيوندهايمان را از اين متغيرها بريده باشيم و در اين ضربه خوردن‏ها، راه را پيدا كرده باشيم و در كنار اين شكسته شدن بت‏ها، به بت شكن رو آورده باشيم. 💠 اين ثبات‏ها براى كسى است كه به ثابتى رسيده، كه او تغييرها و دگرگونى‏ ها را ايجاد مى‏ كند، پس او را كارگزار بگير: «لاَ الهَ إلاَّ هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكيلاً». اين تكيه گاه گرفتن، اين توكل، در اين هنگام معنا مى‏ دهد. 📚 حركت، ص 190 🆔 کانال👈 چشمه جاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 تولدی دوباره 🔷👈 فصل دوم سیر مطالعاتی کتاب های استاد صفایی رحمة الله علیه 🆔 کانال 👈 چشمه جاری
✅👈 نشانه های تبلیغ خوب 🔷 گاهی که درباره مقاصد تبلیغ صحبت می شد، استاد صفایی رحمة الله علیه می گفتند: دو کار باید کرد: ۱_ ایجاد رفعت در همت ها. ۲_ بی قراری در دنیا. 🔷 ایشان تبلیغ خوب خوب را آن می دانست که همتی را از خاک به خدا برسانی و دنیا را در دل و چشمی حقیر کنی و اینکه اشخاص بفهمند که اینجا جای ماندن و گندیدن نیست. 🔷 گاهی استاد می گفت: آدم می تواند سه کار کند: یا خودش را در دل ها بزرگ کند و سنگ راه شود. یا مردم را مغرور و راکد کند و یا دنیا و جلوه هایش را در چشم ها بنشاند. 🔷 اما اگر خواستی کاری کارستان کنی، باید از هیچ کدام از اینها نباشد، بلکه باید خدا را در دل ها بزرگ کنی تا هجرت از بدی ها و پلیدی ها آغاز شود،«وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ وَالرُّجْزَ فَاهْجُر»ْ 📚 مشهور آسمان، ص ۴۸ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
🎤👈 استاد صفایی رحمة الله علیه 🔷 با يكى از دوستان خوبم بر سر سفره نشسته بوديم، او به پياز علاقه داشت و به خوردن آن مشغول بود. 🔷 كودكى كه در آن‏جا بود مقدارى از آن‏ پياز را در دهان گذاشت، اشكش سرازير شد و زبانش سوخت و آن را رها كرد. 🔷 دوستم خنديد، خنده ‏اى پربار و پر از برداشت؛ كه عده ‏اى به خاطر جهتى از چيزهايى مى‏ گذرند اما عده ديگر، همان چيز را به همان خاطر مى ‏خواهند. 🔷 آن تيزى و تندى كه كودك را فرارى كرده، مرا به سوى خود كشانده است. 🔷 و سپس ادامه داد: در برابر سختى ‏ها و ناراحتى ‏ها عده ‏اى به همان خاطر كه ما فرار مى‏ كنيم به استقبال مى ‏روند و از سختى ‏ها بهره مى‏ گيرند. 🔷 همان دردها و فشارها كه ما را از پاى در مى ‏آورد، همان‏ها به عنوان پا، عامل حركت و پيشرفت و ورزيدگى عده‏ اى مى‏ شود. 📚 مسئولیت و سازندگی، ص 109 🆔 کانال👈 چشمه جاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 بچه نباش؛ فرار نکن بلکه استفاده کن. 🎤👈 حاج آقا عالی 🆔 👈 چشمه جاری
🔷 ماندن در راه، كم از عقب‏گرد نيست. كسى كه در يك كلاس مى‏ ماند، به اين معنا نيست كه در همان كلاس باقى مانده است. 🔷 در كاروانى كه در حال حركت است، توقف و ماندن، از دست رفتن و بدست گرگ‏ها افتادن است. در يك مجموعه وقتى توقف كنيم، از مجموعه‏ عقب خواهيم افتاد. 🔷 توقف ما، برابر است با بازگشت و عقب‏گرد ما و اين وحشتناك است. در روايات آمده است: «مَنْ اعْتَدَلَ يَوْماهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ»؛ اگر كسى دو روزش با هم مساوى بود، مغبون است. 🔷 تساوىِ دو روز، غبن آدمى است؛ چون ماندن و توقف، حتى به اندازه دو روز، عقب‏گرد و غبن و محروميت را به همراه دارد. 📚اخبات، ص 73 🆔 کانال👈 چشمه جاری
✴️👈 فرزند کمتر یا بیشتر⁉️ ✅ آن روزها همه جا پر بود از تبلیغات «فرزند کمتر زندگی بهتر». از رادیو و تلویزیون گرفته تا تابلو های که در خیابانها و بیمارستان ها؛ خود نمایی می کرد. ✅همه و همه در حال ترویج همین فرهنگ بودند. مدت ها با خودم فکر می کردم که آیا زیر بنای این حرف درست است یا نه؟ ✅ حاج آقا صفایی رحمة الله علیه در حالی پسرش هادی را بغل گرفته بودند وارد شده و پس از احوالپرسی؛ به بازی با او پرداختند. ✅ در همین حال از شیخ پرسیدم: ببخشید حاج آقا بالاخره فرزند کمتر زندگی بهتر، یا فرزند بیشتر زندگی بهتر⁉️ ✅ حاج شیخ گفت: اگه بتونی از پس تربیتشون بر بیای ده تاش هم کمه، اما اگه نتونی، یکیش هم زیاده. 📚 رد پای نور، ج ۳ ص ۱۷ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
🎤👈 استاد صفایی رحمة الله علیه 🔷 كودك انسان، مانند بچه ساير حيوانات نيست. فقط شكم و بدن نيست تا براى توليدش منتظر درآمد و خوراك و لباس باشيم؛ همين كه بودجه بود، قطارشان كنيم و همين كه تنگدستى پيش آمد شعار بدهيم، اولاد كمتر، آسايش بيشتر ... 🔷 كودك گذشته از آن كه شكم و بدن دارد؛ يعنى گذشته از احتياجاتى راجع به خوراك و پوشاك و مسكن و ... صاحب مغز و داراى فكر و روح است و بايد به تربيت اين دو قسمت هم پرداخت. بايد اين گونه مسائل را هم در نظر گرفت. 🔷 و براى اين چنين تربيتى، اگر پدر و مادر، آمادگى و شناخت داشته باشند، عوامل تربيتى و نيازها و طرز برآوردن نيازهاى كودك را شناخته باشند، مى‏ توانند هفتاد تا فرزندش را هم تربيت كنند، در غير اين صورت‏ از عهده يك نصفه ‏اش هم بر نمى‏ آيند. 📚 تربیت کودک، ص ۵۳ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 تولدی دوباره 🔷👈 فصل سوم سیر مطالعاتی آثار استاد صفایی رحمة الله علیه 🆔 کانال 👈 چشمه جاری ‌
✅👈 قلعه امن 💠 یکی از شاگردان خوب و قدیمی استاد صفایی رحمة الله علیه گفت: درس کفایه (کتاب درسی حوزه) را نزد استاد در منزلشان می خواندیم. 💠 یکی از روزهای زمستان که ایشان کرسی را هم به پا کرده بود، ناگهان کتاب را بست و نگاهش را به پنجره دوخت؛ برف در حال بارش بود، سپس با بیانی مشفقانه گفت: بچه ها قدر ایمان را بدانید، ایمان قلعه امن است. 💠 درست مثل حالا که بیرون برف می بارد و سرد است، ولی ما هرگز احساس ناراحتی نمی کنیم؛ چون در پناه گرمای کرسی هستیم و تازه هر چه بیشتر ببارد و سردتر سود، ما حس مطبوع تری داریم. 💠 ولی کسی که ایمان ندارد، زیر بارش ناراحتی ها و بن بست سرد کفر، درهم می شکند. 📚 مشهور آسمان، ص ۱۵۹ 🆔 کانال👈چشمه جاری
✅👈 عوامل تربیتی کودک 🔷 در صورتى كه پدر و مادر، هدف تربيتى داشته باشند، براى سازندگى و تربيت كودك و بلوغ به آن هدف مى‏ توانند از عوامل: تقليد، رقابت، قهر، ترس، محبت و احسان‏ و تشويق و توجه و پاداش و ... استفاده كنند. 📚 تربیت کودک، ص ۵۴ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
✅👈 عامل اول: تقليد 💠 كودك اصولاً داراى غريزه تقليد است و اين غريزه از شعبات غريزه كمال جويى و قهرمان پرستى است. كودك وقتى كه چشم باز مى‏كند و پدر نيرومند و نان آور خود را مى‏ بيند، خود به خود شيفته او مى‏ شود و به تقليد از او مى‏ پردازد، به شرط آن كه اين شخصيت پدر سوراخ برندارد و مورد تحقير مادر و ديگران قرار نگيرد و يا تا سطح شخصيت كودك پايين نيايد. 💠 پدرانى هستند كه خود را كوچك و خوار مى‏ سازند و يا پدر و مادرانى هستند كه يكديگر را در مقابل چشم فرزند مى‏ كوبند كه در نتيجه هيچ كدام‏ نمى‏ توانند قهرمان و الگوى محبوب كودك باشند، اينجاست كه كودك به ديگران رو مى ‏آورد و يا به خود پناه مى‏ برد. 💠 در صورتى كه به خود پناه برد، گرفتار روح انزوا و غرور و خود بينى مى‏ شود و در صورتى كه به ديگران رو بياورد، خطر اشتباه در انتخاب الگو زياد است و چه بسا به هلاكت و نابودى و فساد بكشد. از اين رو پدر بايد شخصيت خود را حفظ كند و مادر بايد شخصيت پدر را نگه دارد و در اين الگو خدشه ‏اى وارد نسازد. 💠 و البته اين به اين معنا نيست كه پدر مانند برج زهر مار باشد و ديگر لبخند نزند و حرفى نگويد كه نكند شخصيتش سوراخ شود، نه، پدر با شخصيت مى ‏تواند حتى هنگام شوخى و بازى و بگو و بخند، عظمت خود را داشته باشد، حتى هنگامى كه فرزندش بر سر و رويش مى ‏پرد اين عظمت را حس كند. پدر با شخصيت مانند كوه است، حتى هنگامى كه بر سر او پا مى‏ گذاريم، در دل از او وحشت داريم و از بلنديش مى ‏هراسيم. 💠 خلاصه اين روحيه تقليد مى ‏تواند بزرگترين عامل تربيتى باشد كه كودك را به سوى خوبى‏ ها و بدى‏ ها بكشاند. در صورتى كه پدر خود تربيت يافته باشد و مؤدب باشد و معتقد و هدف‏دار باشد اين تربيت‏ها و اعتقادها و هدف‏ها به كودك منتقل مى‏ شود. 📚 تربیت کودک، ص ۵۴ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
💠 مادام كه فرزند در خانه است، تنها با مراعات پدر و مادر كار تمام است و همين كه پا به بيرون مى‏ گذارد و با ديگران محشور مى‏ شود، پدر و مادر بايد به جز مراعات سابق، به بت‏ها و مرجع تقليدها و الگوهاى ديگر كودك نيز توجه داشته باشند. 💠 از آن‏ها كه مى‏ توانند الگوى خوبى باشند، تمجيد كنند و از آنها كه نمى‏ توانند، با زرنگى انتقاد كنند، تا اين كه وازدگى در فرزند به وجود بيايد. 💠 اين غلط است كه با زور كودك را از چنين شخصيتى محبوب جدا كنند؛ چون اين جدايى جز عطش و علاقه چيزى زياد نمى‏ كند و هر چه فرزند بزرگ‏تر شود، بيشتر به خود فرو مى ‏رود و از پدر و الگوى سابقش فاصله مى‏ گيرد. 💠 در اينجاست كه پدر بايد فرزند را با الگوهاى بزرگتر و شخصيت‏هاى عظيم ‏تر آشنا كند و آنها را براى او ترجمه نمايد، وگرنه فرزند خود سرانه به اين كار دست مى ‏زند و با اشتباه‏هاى خود، فسادهايى به بار مى‏ آورد و از دست مى ‏رود. 💠 البته اين در صورتى است كه پدر يك شخصيت معمولى باشد وگرنه شخصيت‏هاى فوق العاده مى‏ توانند تا آخر الگوى قابل اطمينان و محبوبى باشند. 💠 اوائل بلوغ پدر و مادر بايد با آگاهى‏ هاى كامل جاى تقليد كور كورانه را با شناخت‏ها و آگاهى ‏ها عوض كنند و حتى فرزند را در تقليد كردن و بدون برهان و تحقيق پذيرفتن و دنبال كسى رفتن سرزنش كنند و به او حالى كنند كه تو بايد با شخصيت و بيدارى تمام، از آن چه مى‏ شنوى و مى‏ بينى استفاده كنى و نتيجه بگيرى و اگر دنبال حرفى و شخصيتى مى ‏روى اين‏ تقليد و پيروى، استدلالى و منطقى باشد، نه از روى ترس و عادت و يا نبود شخصيت و يا خامى و نپختگى. 📚 تربیت کودک، ص 54 🆔 کانال👈 چشمه جاری
🔷👈 عامل دوم: رقابت‏ 🔶 تقليد، شخصيت كودك را بزرگ كردن بود و رقابت شخصيت كودك را تحريك كردن است و اراده كودك را بارور كردن است. در نتيجه، تحريك‏هاى عقده آور و مقايسه ‏هاى تحقير كننده را نمى‏ توان به حساب رقابت گذاشت؛ مثل اين كه بگويند: خاك بر سرت! تو هيچى نمى‏ شوى! تو خرى! تو بدبختى! تو نمى‏ توانى فلان كار را انجام دهى، ولى محمود پسر خاله‏ ات انجام داده و يا حسن برادرت فلان كار را كرده. 🔶 اين گونه گفتگوها شكستن شخصيت كودك است و جز ايجاد دشمنى و حسادت بين كودكان نتيجه‏ اى ندارد و در واقع اين رقابت نيست، بلكه تلقين ضعف و زبونى و تحقير است. تو از فلانى زرنگ‏ ترى، تو با استعدادترى، تو مى ‏توانى بهتر از او باشى، ولى بى‏ حال و سر به هوا و بازيگوش هستى. 🔶 ببين فلانى نصف لنگ تو نيست و اين كارها را انجام داده، تو كه به اين بزرگى و به اين زرنگى هستى، چرا اين جا نشسته ‏اى؟ اين طرز گفتگوها كودك را با استعدادها و ظرفيت‏هايش آشنا مى‏ كند و حركت مى‏ دهد و جلو مى ‏راند. 🔶 پدر و مادر آگاه مى ‏توانند با داستان‏هايى كه از خود مى ‏گويند، كودك را رقيب خود كنند و به حركت وا دارند و اين نوع رقابت؛ چون از تقليد هم كمك مى ‏گيرد، كارگرتر است. 🔶 خلاصه، رقابت در كودك، كم يا زياد وجود دارد، مربى بايد اين حس را پرورش دهد و تحريك كند و براى كودك رقيب‏هايى بتراشد كه در تمام دوره ‏ها با رقابت و به خاطر رقابت با آنها حركت و جنبش زيادترى از خود نشان دهد و قدم‏هاى بلندترى بردارد. 🔶 مربى بايد به كودك شخصيت بدهد و او را با شخصيت‏هاى بزرگ همانند كند تا اين كه كودك نيرو بگيرد و به خود مطمئن شود و از ركود خود وحشت كند و جلوتر بيايد. 🔶 اين شخصيت دادن از تعريف استعدادهاى كودك و يا عظمت دودمان و يا عشيره و فاميل و يا كشور و وطن مى ‏تواند ريشه بگيرد و آن رقيب تراشيدن‏ها نبايد با تحقير و نفى كودك آلوده شوند. 📚 تربیت کودک، ص 57 🆔 کانال👈 چشمه جاری
✅👈 عامل سوم: ترس و مجازات‏ 🔷 ترس احساسى است كه در انسان نيروهايى را به حركت وا مى‏ دارد و او را به كارهايى وادار مى‏ نمايد و به نيرنگ‏ها و فرارها و يا به حركت و پيشرفت و پرهيزكارى و كنترل هوس‏ها مى ‏انجامد، و گاهى اين احساس باعث از دست دادن نيروها و شكست روحيه و ظهور جنون است. 🔷 و به همين خاطر است كه عامل ترس پيچيدگى و مشكلاتى دارد و چه بسا دچار افراطها و تفريطهايى بشود. آنچه را كه نمى ‏توان به طور كلى نفى كرد، لزوم اين احساس براى تكامل شخصيت است. 🔷 ترس‏ها تا اندازه زيادى از اميدهاى دور و دراز و لوس‏گرى‏ ها و تيز بازى‏ها و خامى‏ ها و سركشى‏ها جلوگيرى مى ‏نمايد. شخصيتى كه بى‏ باك و نترس بار مى ‏آيد و از هيچ چيز واهمه ‏اى ندارد، شخصيتى فاسد و خطرناك خواهد شد كه حتى هلاكت خود و اجتماعش را به چيزى نمى‏ گيرد. 📚 تربیت کودک، ص ۵۸ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
💠 اصولاً نبود ترس به خاطر نبودن تعلق و نبود علاقه است، به خاطر آزادى و وارستگى از همه مسائل است. كسى كه از هيچ چيز نمى‏ ترسد، اگر برايش دلبستگى به چيزى آمد و علاقه به موضوعى پيدا شد، آنچه عامل از دست رفتن و جدايى از محبوب مورد علاقه ‏اش مى‏ شود، همان باعث و عاملِ تهديد و ترس و وعيد، مى ‏گردد. 💠 و چون انسان با عشق آفريده شده است، پس يك شخصيت معتدل نمى ‏تواند بدون محبوب و بدون علاقه باشد؛ علاقه به نفس، به حيات، به خوبى ‏ها و به كمال‏ها و جمال‏ها. و در نتيجه اين شخصيت وابسته و متعلق، نمى ‏تواند بدون ترس و خالى از اين احساس باشد. 💠 و اين ترس باعث كنترل و پرهيزكارى و خوددارى از كارهايى است كه محبوب را از دست مى‏ گيرد و باعث‏ آمادگى و سازندگى عواملى است كه به محبوب مى ‏رساند. 💠 البته اين سازندگى ‏ها و اين خود دارى‏ ها و كنترل‏ها، وابستگى كاملى به نوع ترس و مقدار ترس و شخص دارند؛ اگر ترس از جرم و مخالفت قانون باشد، نه از شخص و از قلدر و از ظلم و اگر ترس در زمينه وابستگى و علاقه باشد و اگر به مقدار طبيعى و لازم باشد و اگر شخص ترساننده هميشه يك بعدى و خشن و شخص ترسانده شده، هميشه تو سرى خور و تحقير شده نباشد، اين ترس جز حركت و كنترل و خوددارى و سازندگى، نتيجه‏ اى ندارد. 💠 آنجا ترس باعث فرار و نيرنگ و خيانت و دروغ مى ‏شود كه مداوم بوده و ترساننده يك بُعدى باشد و ترسانده شده، علاقه‏ اى نداشته باشد و محبتى نديده باشد. 💠 لذا دستور است كه هنگام تهديد، يكى بترساند و ديگرى اين ترس را توجيه كند و اين عمل را توضيح دهد و كودك را از جرم خود آگاه كند و به او محبت نمايد. و باز دستور است كه اگر ترس و كتك مفيد نيفتاد، از عامل ديگرى استفاده شود. 📚 تربیت کودک، ص ۵۹ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
✅ كتك و مجازات نبايد به عنوان دل خنك كردن باشد، بلكه بايد به عنوان ايجاد ترس و ايجاد يك عامل تربيتى باشد، لذا كتك زدن و مجازات، مطلوب نيست، بلكه كيفيت و چگونگى مجازات مورد نظر است. ✅ بايد صحنه كتك زدن و مجازات، رعب آور با حركات تند و فريادهاى بلند و زياد و حتى از دور باشد و بايد اين صحنه با شخص‏ ديگرى كه او هم با صدايى كوتاه و ريز مسأله را توجيه مى‏ كند و ترس را بيشتر مى ‏نمايد همراه شود تا تأثير مطلوب به دست آيد. 📚 تربیت کودک، ص ۶۰ 🆔 کانال👈 چشمه جاری