عزاداری در ایران در طول تاریخ (5)
صفویه؛ شکلگیری طایفهای به نام «مداحان»؛ علت سروده شدن ترکیببند محتشم
در زمان برآمدن صفویان مذهب رسمی اکثر مناطق ایران مذهب اهل سنت بود، البته به استثنای مازندران (طبرستان) که از دیرباز به تشیع متصف بود. اما سرانجام شاه اسماعیل صفوی در سال 907 هجری سلسلۀ صفویه را بنیان گذارد و تشیع را مذهب رسمی کشور اعلام کرد. در همان زمان طایفهای حکومتی به نام «تبرائیان» شکل گرفتند که کارشان این بود که در گوشه و کنار و محلات میگشتند و با صدای بلند بر خلفای سهگانه و سنیان و دشمنان ائمه لعن و طعن میفرستادند. در مقابل، عابران و مستمعان هم وظیفه داشتند سخن آن طایفه را با «بیش باد و کم باد» همراهی و تأیید کنند و اگر کسی در این کار تجاهل میورزید و کوتاهی میکرد، بعید نبود که فیالفور به تیغ تبرائیان گرفتار آید و جانش را بستانند.
همچنین به موازات تبرائیان کسانی هم بودند که در مدح امام علی اشعاری را میخواندند و سپس خلفای ثلاثه را سب میکردند؛ اینان «مداح» نام گرفتند و گویا از همین دوران به بعد است که طایفهای به نام «مداحان» در ایران ظهور کردند.
در دورۀ شاه تهماسب اول روضهخوانها و نوحهخوانهای بسیاری ظهور کردند. شعرا نیز در این دوره به سرودن مراثی و مناقب پیامبر و خاندان او پرداختند که از آن میان محتشم کاشانی با ترکیببند معروف خود گوی سبقت را از دیگران ربود؛ ترکیببندی که به سفارش شاه تهماسب اول سروده شد. طبق روایت عالمآرای عباسی آنگاه که محتشم قصیدۀ غرایی را که در وصف شاه تهماسب سروده بود به محضر شاه عرضه کرد، برخلاف انتظار، با خشم وی مواجه شد، چراکه شاه تمایل نداشت شاعران او را مدح کنند، بلکه آنان را تحریض میکرد تا طبع خود را در مدح و ثنای اهل بیت به کار گیرند.
البته درباره سبب سرایش ترکیببند محتشم دو قول دیگر هم مشهور است. قول اول را ذبیحالصفا در تاریخ ادبیات ایران ذکر میکند، مبنی بر اینکه محتشم در اصل قصیدهای در مدح پریخان خانم – دختر شاه تهماسب – سروده بود، نه در مدح خود شاه که با آن رفتار وی مواجه شد.
قول دوم را که مشهورتر از اولی است مدرس تبریزی در ریحانة الادب آورده است: محتشم پس از فوت برادرش عبدالغنی مراثی بسیاری در رثای او سروده بود. تا آنکه شبی در عالم خواب امیرالمؤمنین را دید که به او فرمودند: «چرا در مصیبت برادرت مرثیه گفتهای، اما برای فرزندم حسین مرثیه نمیگویی؟». محتشم پاسخ داده بود که آغاز سخن را نمییابم و حضرت فرموده بودند که بگو: «باز این چه شورش است که در خلق عالم است».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دهۀ اول محرم هر روز گزیدهای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر میکنیم. در این مجموعه از دوران آلبویه آغاز میکنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دورههای مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و بهخصوص شیوۀ ارجاعدهی درونمتنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند.
#عزاداری #عاشورا #صفویه #مداح #محتشم #تهماسب
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
پژوهشهای تاریخ اسلام
عزاداری در ایران در طول تاریخ (5) صفویه؛ شکلگیری طایفهای به نام «مداحان»؛ علت سروده شدن ترکیببند
گزارش فیگوئروا از حضور روسپیان در مجالس عزاداری در اصفهان عصر صفوی که حاکی از گسترۀ وسیع و نفوذ بالای آیین عزاداری در ایران عهد صفوی است.
کتاب مناقب ابن شهرآشوب معتبر است؟
کتاب مناقب آل ابی طالب نوشتۀ حافظ ابوعبدالله محمد علی بن شهرآشوب (م 588 ق) در مناقب ائمۀ طاهرین نوشته شده و همیشه مورد توجه شیعیان و مورد استناد علما بوده است. شاید بتوان گفت بعد از ارشاد شیخ مفید این کتاب بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. اگر مهمترین ویژگی ارشاد شیخ مفید صحت و اتقان روایات و مطالب مطرحشده در آن باشد، بیشک ویژگی این کتاب گستردگی مناقب و فضائل است. ابن شهرآشوب روایاتی از تولد تا شهادت امامان، به ویژه امام حسین، را در این کتاب گرد آورده است؛ مثلاً قیام آن حضرت را مفصلاً از منابع شیعی و سنی نقل میکند.
متأسفانه ترتیب فصلها و بابهای این کتاب از نظم و چینش خوبی برخوردار نیست و بدون تحقیق نیز به چاپ رسیده است. ابن شهرآشوب در این کتاب هنگام نقل مطالب منابع خود را نام برده ولی درباره وقایع عاشورا مطالب را نقل به معنا و با اختصار بیان کرده است و شاید در نقل به معنا و اعتماد به حافظه دچار اشتباه شده باشد.
متأسفانه در این کتاب مطالب ضعیفی درباره امام حسین و واقعۀ عاشورا وجود دارد که به هیچ منبع مکتوب یا راوی معروف و غیرمعروفی استناد نشده است. مثل اینکه شهربانو خود را به آب انداخت و هلاک کرد، یا اینکه تعداد جراحات امام را به 1900 عدد میرساند که همه در قسمت جلوی بدن بوده است، حال آنکه از امام باقر به نقل از طبری و ابومخنف روایت میکند که در بدن امام جای 33 طعنه (زخم نیزه) و 43 زخم شمشیر بوده است.
ابن شهرآشوب واعظ چیرهدستی وبد و به نظر میرسد این روایات را از آنچه بین قصهگویان و واعظان مشهور بوده نقل کرده است و به همین دلیل این مطالب را به کسی نسبت نمیدهد. ظاهراً همین روایات باعث شده مرحوم محدث نوری کتابهای ابن شهرآشوب را در شمار کتابهایی بداند که مطالب ضعیف دارند. وی میگوید: «اخبار کتب بسیاری از معتمدان مثل ابن شهرآشوب، قطب راوندی، ابنطاووس و امثال اینان ضعیف است، ولی موهوم نیست». ایشان میافزاید: «متأسفانه اخبار سست و بیپایه در این کتابها کم نیست». (کتاب معرفی و نقد منابع عاشورا، نوشتۀ سید عبدالله حسینی، ص 198).
#مناقب #ابن_شهرآشوب #روضه
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
عزاداری در ایران در طول تاریخ (6)
دوران افشاریان و زندیان؛ شکلگیری اولین مجالس تعزیه و شبیهخوانی
به باور مورخان نادرشاه افشار خود بر هیچ مذهبی جز مذهب قدرت نبود. او با اغراض سیاسی و برخلاف صفویان توهین و سب خلفای راشدین را قدغن اعلام کرد، عزاداری و روضهخوانی را محدود ساخت و اجازه نداد که به رسم صفویه حکومت روز غدیر را جشن بگیرد. نادرشاه در فرمانی مذهب شیعۀ جعفری را صرفاً مذهبی در ردۀ مذهب چهارگانۀ اهل تسنن و به عنوان پنجمین مذهب اسلامی اعلام کرد. نتیجۀ طبیعی این سیاستها افول مراسم عزاداری بود.
دوران کریمخان هم کمابیش همین روال استمرار یافت و با وجود شیعه بودن، زندیان نیز بر سیاست تعدیل قدرت مذاهب تأکید کردند. کریمخان خود به زیارت اماکن متبرکه میرفت و بارها دستور ساخت یا تعمیر آنها را صادر کرد. او همچنین بر سکههای عصر خود اسامی امامان شیعه را ضرب کرد و شخصاً در مراسم عزاداری شرکت میکرد.
شاخصۀ مهم این مقطع از تاریخ شکلگیری اولین نمونههای مجالس تعزیه و شبیهخوانی است. درباره ریشۀ اصل تعزیه دو قول مشهور است که اولی آن را بازتولید اسلامی آیین سیاوشان میداند، آیینی که در بین ایرانیان پیش از اسلام رواج داشت و دیگر قول تعزیه را بر نمایش مذهبی قرونوسطایی مغربزمین مبتنی میپندارد و آن را نوعی بازآفرینی ایرانیاسلامی مراسم مصائب مسیح قلمداد میکند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دهۀ اول محرم هر روز گزیدهای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر میکنیم. در این مجموعه از دوران آلبویه آغاز میکنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دورههای مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و بهخصوص شیوۀ ارجاعدهی درونمتنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند.
#عزاداری #عاشورا #زندیه #افشاریه #تعزیه #نادر_شاه
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
پژوهشهای تاریخ اسلام
عزاداری در ایران در طول تاریخ (6) دوران افشاریان و زندیان؛ شکلگیری اولین مجالس تعزیه و شبیهخوانی
گزارشی از شرکت کریم خان زند در مراسم عزاداری
لهوف و ماجرای شهادت علی اصغر.mp3
2.64M
از زبان دکتر صادقی کاشانی (نویسندۀ کتاب تصحیح و منبعشناسی کتاب ملهوف سید بن طاووس) خواهید شنید:
⭕️ در بیشتر نسخههای لهوف ماجرای حضرت علی اصغر به همان صورت نقل ابومخنف و مقاتل معتبر آمده است که هنگام وداع پدر با فرزند تیری میآید و فرزند شهید میشود.
⭕️ در بعضی از نسخههای لهوف اضافه شده که امام کودک را جلوی لشکر دشمن برد و آب طلب کرد.
⭕️ به نظر میرسد این افزوده کار نسخهنگاران باشد و این افزوده از تحریفهای واقعۀ عاشورا دانسته شده است.
#لهوف #علی_اصغر #صادقی_کاشانی
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
پژوهشهای تاریخ اسلام
از زبان دکتر صادقی کاشانی (نویسندۀ کتاب تصحیح و منبعشناسی کتاب ملهوف سید بن طاووس) خواهید شنید: ⭕️
آیا امام حسین طفل شیرخوارش را مقابل لشکر دشمن برد و طلب آب کرد؟
دکتر مصطفی صادقی کاشانی (نویسندۀ کتاب تصحیح و منبعشناسی کتال الملهوف سید بن طاووس)
در خیلی از نسخههای کتاب لهوف سید بن طاووس این نقل مشهور (که ابومخنف و مقاتل معتبر هم آوردهاند) را آورده است که امام حسین کنار خیمه آمد و فرزندش عبدالله رضیع (مشهور به علی اصغر) را در بغل گرفت، تیری از سوی دشمن روانه شد و کودک در بغل پدر شهید شد و حتی در بعضی از تعابیر آمده «ذبح» شد. اما در چند نسخه میبینیم این افزوده آمده که حضرت زینب فرزند را به امام حسین داد و به ایشان گفت این طفل سه روز است آب نخورده و برای او آب طلب کن. امام حسین نیز طفل را سر دست گرفت و از دشمن آب طلب کرد.
از قدیم این نقل (که امام طفل را جلوی لشکر دشمن برد و آب خواست) را تحریف میدانستند. فضای کربلا و خط قرمز امام حسین که از دشمن طلب نکند باعث میشود ناین نقل پذیرفتنی نباشد. با این حال در بعضی از نسخههای لهوف آمده است.
این مطلب مهمی است که آیا امام در حال خداحافظی با فرزندش بود که طفل شهید شد یا اینکه امام طفل را جلوی لشکر دشمن برد. به نظر میرسد نسخهنگاران این مطلب را اضافه کردهاند که امام فرزند را مقابل لشکر دشمن گرفت و طلب آب کرد. بعید است که این افزوده نسخه یا ویرایش دیگری از خود سید بن طاووس باشد و ما سراغ نداریم که سید ابن طاووس ویرایش دیگری ارائه داده باشد.
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
شهادت شیرخوارۀ امام حسین به نقل از کتاب وقعة الطف (بازسازی مقتل الحسین ابومخنف، کهنترین روایت از واقعۀ کربلا):
امام حسین نشسته بود که پسرش عبدالله را که شیرخوار یا کمی بزرگتر بود برایش آوردند. امام او را در دامان خود نشاند که ناگهان یکی از بنیاسد - حرملة بن کاهل یا هانی بن ثُبیت حَضرَمی _ تیری به او زد و حنجرش را درید. امام حسین خون گلوی او را گرفت و وقتی کف دستش پر شد بر زمین پاشید، سپس فرمود: «پروردگارا! اگر یاری از آسمان را از ما دریغ کردی، آن را برای کاری بهتر قرار ده و از این ستمکاران انتقام ما را بگیر!»
طبری از عمار دُهنی از امام باقر روایت کرده است که فرمود: تیری آمد و به پسر امام حسین که در دامانش بود اصابت کرد. امام خونها را از روی پسر پاک میکردند و میگفتند: «خدایا! بین ما و مردمی که ما را دعوت کردند تا یاری کنند ولی ما را کشتند داوری کن»
امام حسین و عاشورا از دید اهل سنت (2)
بخش دوم: قاضی عبدالجبار معتزلی
او در کتاب المغنی مینویسد:
اما امامت امام حسین به اعتقاد ما ثابت شده است به دلیل اینکه او به درستی بر این کار صلاحیت داشت. ثابت شده است که او مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد و او نیز از بیشتر آنها برای حسین بیعت گرفت. خشنودی مردان برتری که در آن زمان بودند - مانند محمد بن علی و غیره - به امامت او به طریق صحیح روایت شده است. و اگر روایت شده که آنها او را از قیام بازمیداشتند به خاطر این بود که برای او دلسوزی میکردند و به او میگفتند که در خانۀ خود بماند و از کشته شدن مصون باشد تا بتواند به امامت و حکومت برسد. اینکه آنها او را از قیام بازمیداشتند دلالتی بر این ندارد که به امامت او راضی نبودند.
او همچنین در کتاب شرح اصول الخمسة میگوید:
ما امت مسلمان اینک با قیام حسین بن علی به امتهای دیگر مباهات میکنیم و میگوییم از فرزندان رسول خدا تنها یک فرزند باقی مانده بود که وی نیز امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکرد تا آنجا که در این راه کشته شد (به نقل از کتاب عاشوراپژوهی با رویکردی به تحریفشناسی تاریخ امام حسین، ص 239).
#عبد_الجبار #اهل_سنت #عاشورا #صحتی_سردرودی
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعون کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
عزاداری در ایران در طول تاریخ (7)
بخش هفتم: اهتمام ویژۀ شاهان قاجار به عزاداری
به طور کلی شاهان قاجار دلبستگی و توجهی ویژه به رعایت آداب و برگزاری مناسک و شعائر دینی از خود نشان میدادند. در عهد آقامحمدخان، میرزای قمی حکم معروفی را دال بر بلامانع بودن اجرای تعزیه از لحاظ شرعی صادر کرد که پشتوانهای محکم برای برگزاری مراسم تعزیه و شبیهخوانی محسوب میشد.
فتحعلی شاه خود دستی در شعر و شاعری داشت و مرثیههایی در سوگ واقعۀ عاشورا سرود. در دوران فتحعلی شاه بر شکوه عزاداری و تعزیه افزوده شد، اولین تکیههای ثابت برپا شد و کارگردانی تعزیه تحت ریاست شاه و بعضی شاهزادگان تکامل یافت. رابطۀ حسنۀ فتحعلی شاه با علما تأثیر مستقیمی بر هدایت مجالس و آیینهای مذهبی میگذاشت. از جمله در این دوره علمای قم دقت نظر زیادی بر صحت اقوال در روضهخوانیها داشتند و در این راستا به وقت مقتضی شدت عمل هم به خرج میدادند.
باید اذعان کرد که در بین شاهان قاجار ناصرالدین شاه در پرداختن به شعائر مذهبی و شیعهگری گوی سبقت را از همه ربوده بود. مثلاً میتوان به علاقۀ وی به شمایلهای مذهبی، خصوصاً تمثال امیرالمؤمنین، تقید به نماز، سرودن اشعاری در مدح امامان شیعه، اهتمام وی به تعمیر و تزیین بارگاه امام حسین، اقدام به مطلا کردن گنبد حرم عسکریین در سامرا، ایوان حرم امام رضا و گنبد مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی و سفر به عتبات عالیات در سال 1288 ق اشاره کرد. ناصرالدین شاه جقۀ پادشاهیاش – سنجاق الماس بزرگی که شاهان قاجار به نشان اقتدار ملوکانه بر کلاه میزدند – راه هم پشکش «شاه نجف» کرد تا بر فراز مقبرۀ امام آویخته شود.
ویژگی شاخص دورۀ ناصری رونق بیسابقۀ مجالس عزاداری و خصوصاً آیین تعزیه است. مهمترین اقدام حکومت در این باره ساخت «تکۀ دولت» به دستور ناصرالدین شاه است؛ تکیهای معظم و بینظیر که ایدۀ ساخت آن را شاه قاجار پس از سفرش به فرنگ مطرح کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دهۀ اول محرم هر روز گزیدهای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر میکنیم. در این مجموعه از دوران آلبویه آغاز میکنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دورههای مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و بهخصوص شیوۀ ارجاعدهی درونمتنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند.
#عزاداری #عاشورا #قاجار #ناصر_الدین #تعزیه
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
پژوهشهای تاریخ اسلام
عزاداری در ایران در طول تاریخ (7) بخش هفتم: اهتمام ویژۀ شاهان قاجار به عزاداری به طور کلی شاهان قاج
روایت سید صالح شهرستانی از سفر ناصرالدین شاه به کربلا
مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند:
🛑نشستهای عاشوراپژوهی دهۀ دوم محرم🛑
از دوشنبه 9 مرداد تا جمعه 13 مرداد
هر روز ساعت 18
شرکت به صورت حضوری و مجازی
1. دوشنبه 9 مرداد:
ارائهدهنده: استاد محسن رنجبر
موضوع: نقض عوامل سیاسیاجتماعی در شکلگیری قرائتهای مختلف از عاشورا
2. سهشنبه 10 مرداد:
ارائهدهنده: استاد محمد اسفندیاری
موضوع: ماجرای کتاب شهید جاوید
3. چهارشنبه 11 مرداد:
ارائهدهنده: استاد مصطفی صادقی کاشانی
موضوع: بررسی نظریۀ شهادتطلبی امام حسین در کتاب لهوف
4. پنجشنبه 12 مرداد:
ارائهدهنده: استاد محمدرضا هدایتپناه
موضوع: حلقههای مفقودۀ ماجرای مسلم بن عقیل
5. جمعه 13 مرداد:
ارائهدهنده: استاد رسول قلیچ
موضوع: دلایل به تأخیر افتادن حرکت امام حسین از مکه به کوفه پس از رسیدن نامۀ مسلم
مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه 15، پلاک چهار
لینک شرکت به صورت مجازی از طریق آپارات:
https://aparat.com/CHSIQS/live
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
May 11
شهادت حضرت عباس چگونه بوده است؟
استاد یوسفی غروی
در اخبار معتبر ابومخنف آمده است که در شب هفتم وقتی آب را بر خیام بسته بودند، امام به حضرت عباس اظهار تمایل کرد که اگر می توانند آب بیاورند و ایشان با سی نفر به طرف فرات رفت. نافع بن هلال از همراهان حضرت عباس، رفاقت داشت با عمرو بن حجاج زبیدی که اینک مسئول پانصد تیرانداز کنار رودخانه بود، هلال طرفِ صحبتِ عمرو بن حجاج شد و حضرت عباس و همراهانش توانستند سی مشک آب بردارند اما هنگام بازگشت میان دو طرف زد و خورد شد ولی حضرت عباس و همراهانشان، همگی توانستند با آب به خیمه ها برگردند.
اما درباره شهادت حضرت عباس، در خبر معتبر که در «الارشاد» شیخ مفید آمده چنین است که وقتی دیگر کسی نماند در روز عاشورا حضرت عباس با امام حسين به طرف رود فرات رفتند. عدهای از لشکر دشمن به آن دو حمله کردند و میان دو برادر فاصله انداختند. عباس در همین حین، یعنی قبل از رسیدن به آب، شهید شد. خبر صحیح و معتبر در همین حد است. همان طور که می بینید هیچ گونه جزئیاتی در مورد چگونگی شهادت عباس نقل نشده است. هیچ خبر معتبری از چگونگی شهادت حضرت عباس نداریم. چگونگی شهادت عباس که امروز در مجالس روضه خوانی گفته می شود برای اولین بار در نیمه دوم قرن ششم شخصی به نام علی بن شهرآشوب مازندرانی (متوفی 588 هـ) در کتابش به نام «مناقب آل ابی طالب» بدون سند و مدرک و به صورت «حُکي» یعنی حکایت میشود آورده است. یعنی تا شش قرن بعد از کربلا چنین اخباری نقل نشده است. البته میتوان گفت چون با آن خبر معتبر در تناقض نیست پس دليل قطعي بر بطلانش نيست پس حرمت نقل ندارد.
#عباس #عاشورا #یوسفی_غروی
@chsiqs
پژوهشهای تاریخ اسلام
شهادت حضرت عباس چگونه بوده است؟ استاد یوسفی غروی در اخبار معتبر ابومخنف آمده است که در شب هفتم وقتی
اصلاحیه
متن فوق درباره چگونگی شهادت حضرت عباس از زبان استاد یوسفی غروی حاوی مشکلی بود که پس از تذکر دوستان و پرسش مجدد از استاد مشخص شد اشتباهی در متن رخ داده است. در متن فوق آمده بود که درباره جزئیات چگونگی شهادت حضرت عباس از جمله قطع دستان ایشان خبر معتبری نداریم و اولین بار ابن شهرآشوب نقل کرده است. استاد یوسفی غروی در پاسخ به پرسش مجدد ما فرمودند که همیشه قطع دستان را استثنا میکردند و قطع دستان در منابع کهنتر نظیر خصال و امالی شیخ صدوق آمده است اصل قطع دستان حضرت عباس پذیرفتنی است.
از مخاطبان کانال به دلیل این اشتباه پیش آمده در نقل (این مطلب را دوستی از سخنرانی استاد یوسفی غروی در سال 1387 تهیه کرده و متن سالهای پیش نوشته شده است و خطا در همین نقل بوده است) پوزش میطلبیم.
امام حسین و عاشورا از دید اهل سنت (3)
ابن ابیالحدید
ابن ابیالحدید در شرح نهج البلاغه به مناسبتهای مختلفی از قیام سید الشهدا یاد میکند که با مقایسه با دیگر قرائتهای مطرح در میان اهل سنت معلوم میشود قرائت ابن ابیالحدید از عاشورا قرائتی پرشور و حماسی است که همواره با تعظیم و تکریم حضرت سید الشهدا همراه است. مثلاً مینویسند:
«سید و سرور کسانی که تن به ذلت نداد و کسی که غیرت و حمیت را و نیز کشته شدن در زیر سایۀ شمشیرها را به مردم آموخت و چنین مرگ باعزتی را بر پستی و ذلت ترجیح داد ابوعبدالله حسین بن علی بن ابی طالب بود. به او و یارانش امان داده شد اما او از این ذلت سر باز زد» (به نقل از کتاب عاشوراپژوهی با رویکردی به تحریفشناسی تاریخ امام حسین، ص 243).
#ابن_ابی_الحدید #عاشورا
@chsiqs
❖ ٩محرم- عاشورا خوانی۱.mp3
7.8M
4_6017036567929950372.mp3
9.1M
نخستین جلسه از نشستهای عاشوراپژوهی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
دوشنبه ۹ مرداد
ساعت ۱۸
ارائهدهنده: استاد محسن رنجبر
موضوع: نقش عوامل سیاسی اجتماعی در شکلگیری قرائتهای مختلف از واقعهٔ عاشورا
شرکت به صورت حضوری و مجازی
مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک ۴
لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
@chsiqs
پژوهشهای تاریخ اسلام
نخستین جلسه از نشستهای عاشوراپژوهی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دوشنبه ۹ مرداد ساعت ۱۸ ارائهدهنده:
معرفی اجمالی دکتر محسن رنجبر
دکتر محسن رنجبر متولد سال 1349 است. ایشان در سال 1363 وارد حوزۀ علمیه شد. در سال 1378 موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشتۀ تخصصی تاریخ در مؤسسه در راه حق شد و پس از دریافت مدرک دکتری در سال 1388 در رشتۀ تاریخ، به عنوان هیئت علمی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی فعالیتهای خود را ادامه داد. همچنین در دروس خارج فقه و اصول آیتالله جوادی آملی و سبحانی شرکت داشته است.
از تألیفات ایشان میتوان به کتاب جریانشناسی تاریخی قرائتها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه، کتاب نقش امام سجاد در رهبری شیعه و همچنین همکاری در نگارش کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهدا اشاره کرد.
کتاب جریانشناسی تاریخی قرائتها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه در پنجمین جشنوارۀ فارابی و همچنین در چهارمین جشنواره کتاب دین عنوان برگزیده را به خود اختصاص داد.
⭕️ دوشنبه 9 مرداد، ساعت 18 در خدمت دکتر رنجبر خواهیم بود و ایشان درباره نقش عوامل سیاسیاجتماعی در شکلگیری قرائتهای مختلف از واقعۀ عاشورا سخن خواهند گفت.
@chsiqs
دومین جلسه از نشستهای عاشوراپژوهی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
سهشنبه ۱۰ مرداد
ساعت ۱۸
ارائهدهنده: استاد محمد اسفندیاری
موضوع: ماجرای کتاب شهید جاوید
شرکت به صورت حضوری و مجازی
مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک ۴
لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
@chsiqs
جلسه اول ـ استاد رنجبر ـ 9-5-1402 فشرده شده.mp3
26.62M
⚫️ صوت جلسه اول از نشستهای عاشوراپژوهی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: دکتر محسن رنجبر
موضوع: نقش عوامل سیاسیاجتماعی در پیدایش قرائتهای مختلف از واقعۀ عاشورا
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال ما دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
پژوهشهای تاریخ اسلام
دومین جلسه از نشستهای عاشوراپژوهی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام سهشنبه ۱۰ مرداد ساعت ۱۸ ارائهدهنده
معرفی اجمالی استاد محمد اسفندیاری
استاد محمد اسفندیاری متولد سال 1338 در تهران، اسلامپژوه، تاریخنگار و کتابشناس است. او در تهران و قم به فراگیری علوم حوزوی پرداخت.
او در سال 1376 به عنوان مؤلف و ویراستار نمونه، در سال 1383 به عنوان کتابشناس نمونه و در سال 1384 به عنوان حامی نسخههای خطی و در سال 1386 به عنوان پیشکسوت حوزۀ نقد برگزیده شده است.
کتابهای زیادی به قلم ایشان روانۀ بازار شده و بعضی از آنها چندین و چند بار تجدید چاپ شده است. از مهمترین آثار ایشان در زمینۀ عاشورا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• عاشوراشناسی؛ پژوهشی درباره هدف امام حسین، نشر نی
• حقیقت عاشورا؛ از عاشورای حسین تا تحریفات عاشورا، نشر نی
• کتابشناسی تاریخی امام حسین؛ به ضمیمۀ امام حسین در الذریعه؛ نشر آرما
• از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه؛ نشر صحیفۀ خرد
همچنین آثار زیر نیز به قلم ایشان روانۀ بازار شده است:
• کتابپژوهی؛ پژوهشهایی در زمینۀ کتاب و نقد کتاب
• راه خورشید؛ اندیشهها و راهنامۀ استاد محمدرضا حکیمی
• حقیقت و مدارا
• انسانم آرزوست؛ درنگی در کارنامۀ و اندیشهنامۀ آیتالله سید محمود طالقانی
• همۀ ما برادریم؛ سیمای انسانی و اخلاقی اسلام
• آسیبشناسی دینی
• کتابشناسی توصیفی دکتر علی شریعتی
• بعد اجتماعی اسلام
• پیک آفتاب؛ پژوهشی در کارنامه و اندیشهنامۀ آیتالله سید محمد طالقانی
در دومین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی سهشنبه 10 مرداد (ساعت 18) میزبان استاد محمد اسفندیاری خواهیم بود و ایشان درباره ماجرای کتاب شهید جاوید سخن خواهند گفت.
@chsiqs
سومین جلسه از نشستهای عاشوراپژوهی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
چهارشنبه ۱۱ مرداد
ساعت ۱۸
ارائهدهنده: دکتر مصطفی صادقی کاشانی
موضوع: بررسی نظریه شهادتطلبی امام حسین در کتاب لهوف
شرکت به صورت حضوری و مجازی
مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک ۴
لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
@chsiqs
جلسه دوم ـ استاد اسفندیاری ـ 10-5-1402.MP3
28.44M
صوت دومین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد محمد اسفندیاری
موضوع: ماجرای کتاب شهید جاوید
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید: ⬇️⬇️
@chsiqs