غدیریه
بخش دوم
سنایی غزنوی (437-525):
نامش از نام یار مشتق بود / هر کجا رفت همرهش حق بود
مر بنی را وصی و هم داماد / جان پیغمبر از جمالش شاد
آل یاسین شرف به او دیده / کرده در شرع مر، ورا، به امیر
بهر او گفته مصطفی به اِلاه / کای خداوند «وال من والاه»
هر که تن دشمن است و یزدان دوست/ داند الراسخون فی العلم اوست
دل او عالم معانی بود / لفظ او آب زندگانی بود
تنگ از آن شد بر او جهان سترگ / که جهان تنگ بود و مرد بزرگ
عطار نیشابوری (513-586):
گفت پیغمبر به یاران این سخن / پیک رب العالمین آمد به من
گفت حیدر را خدا این تحفه داد / بر همه خلق جهان فضلش نهاد
ـــــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #سنایی #عطار #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش بیستم
اعمال حج تمام شده و حجاج در تلاش و حرکتاند. بعضی بیمارند یا بیمار دارند. مشاهدۀ تلفات روزهای اخیر، بعضی را به وحشت انداخته. بعضی هم عجول و کمصبرند و به ارزش روزها و ساعاتی که در مکه میگذرانند توجهی ندارند، میخواهند زودتر وارد زندگی مکرر و یکنواخت پنجاهساله شوند. اعلان دولت اجازه خروج هر دستهای را به حسب زمان ورود معین نموده و در آخر تذکر داده که این حکم قطعی و تغییرناپذیر است. روز حرکت ما از مکه به مدینه به حسب اعلان 19 ذیحجه میشود.
برای کرایۀ رفتوآمد هر نفر به مدینه تا جده 11 دینار (حدود 250 تومان) به مطوف دادیم و برای لحظۀ حرکت ساعتشماری میکنیم. شما اگر موفق به این سفر شدید مواظب باشید با شوفری که نامش یاسین است مسافرت نکنید. ماشین در جاده ما را که بیش از چهل نفر ایرانی هستیم به این طرف و آن طرف میغلتاند تا اینکه در مقابل خانۀ وسط دهکدهای نگاه داشت. در فضای آرام وادی، نور ضعیف چراغهای نفتی و عوعوی سگها جلب خاطر مینماید. پس از چند دقیقه آقا شوفر با یک خانم عرب و رادیو از خانه بیرون آمد. خانم پهلوی دست شوفر نشست و رادیو را پهلوی خود گذارد. ماشین حرکت کرد. نیمهشب به جده رسیدیم.
به رابُغ رسیدیم. در سایۀ حصیر و روی تختهای حصیریِ شخصی که سالهاست شسته نشده افتادیم. پس از چندین ساعت بیخوابی حرکت، همین که چشم گرم و بدن راحت شد، یک هیولای بلندِ آلودهای میآید و به شدت تخت را تکان میدهد و حاجیِ مهمان خدا را روی زمین میغلتاند! اینها نمونههای اخلاق عرب پس از چهارده قرن از ظهور اسلام است! پیش از اسلام چه بودهاند!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در ایام اعزام حجاج به خانۀ خدا هر شب با برگی از سفرنامۀ مرحوم طالقانی همراه خواهیم شد. این مطالب برگرفته از کتاب «به سوی خدا میرویم» است و شبهای آینده دیگر بخشهای این سفرنامه را در کانال قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید و کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید.
#سفرنامه #حج #طالقانی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
غدیریه
بخش سوم
جلالالدین رومی (مولانا) (متوفای 670 ه.ق.)
زین سب پیغمبر بااجتهاد/ نام خود وآنِ علی مولا نهاد
گفت هر کو را منم مولا و دوست / ابنعم من علی مولای اوست
کیست مولا آنکه آزادت کند / بند رقیت ز پایت برکند
مولانا ابیات دیگری نیز در مدح و ستایش حضرت علی دارد از جمله این شعر معروف که به حدیث نبوی درباره حضرت علی نیز اشاره دارد:
در شجاعت شیر ربانیستی / در مروت خود که داند کیستی
ای علی که جمله عقل و دیدهای / شمّهای واگو از آنکه دیدهای
تیغ حلمت جان ما را چاک زد / آب علمت خاک ما را پاک کرد
راز بگشا ای علی مرتضی / ای پس از سوء القضا حسن القضا
چون تو بابی آن مدینه علم را / چون شعاعی آفتاب حلم را
باز باش ای باب رحمت تا ابد / برگاه ما له کفواً احد
ــــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #مولانا #رومی #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش بیست و یکم
در تمام طول راه هرجا ماشین توقف میکند عدۀ زیادی اطفال برهنه و زنها مثل حشرات از زیر سنگها و بتوتهها به سوی ماشین رو میآورند. اینها چگونه زندگی میکنند و ناگهان از کجا سبز میشوند؟! چند شعر و چند جمله دعا و قسم از آباء و اجدادشان برای اینها مانده تا در موسم حج به آن وسیله گدایی کنند. مسافتها نفسزنان در دو سمت ماشین میدوند. کسانی که مطلع بودند، میگفتند: اینها از رسوم اولی زندگی و آداب دین بهکلی بیبهرهاند! هزارها مانند حیوانات در میان سنگها و غار کوهها زندگی میکنند. اگر حیوانی صید کردند و غذایی به دست آوردند، چون سباع میغرند و از دست هم میقاپند. مردهای اینها یا در نظام خدمت میکنند یا کشته شدهاند!
من گمان میکردم تنها رجال و سیاستمداران ایراناند که افسارشان به دست خانمهاست! این زن سیاه عرب نیممتجدد که گویا این جوان شوهر چندمیاش باشد چنان بر این شوفر عرب سوار است که بیچاره از خود ارادهای ندارد. بهانهجوییهای شوفر ابله و عاشقپیشۀ عرب همه را خسته کرده است. صلاح در این دیدیم که هر نفر یک ریال برایش جمع کنیم تا خانمش از ما راضی شود و همینطور هم شد. پس از آنکه ریالهای سنگین سعودی را تحویلش دادیم دیگر ماشین بیعیب و سریع شد!
در مسجد شجره آب و درختی به چشم آمد. از اینجا ماشین بالای هر بلندیای که میرسد، چشمها متوجه بیابان است تا هر کس زودتر گنبد و منارۀ روضة النبی را به دیگران نشان دهد. گنبد در حاشیۀ دور افق میان نخلستان به چشم آمد. صدای صلوات و سلام از میان ماشینها با فاصلههای دور و نزدیک به گوش میرسد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در ایام اعزام حجاج به خانۀ خدا هر شب با برگی از سفرنامۀ مرحوم طالقانی همراه خواهیم شد. این مطالب برگرفته از کتاب «به سوی خدا میرویم» است و شبهای آینده دیگر بخشهای این سفرنامه را در کانال قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید و کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید.
#سفرنامه #حج #طالقانی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
غدیریه
بخش چهارم
ابنیمین فریومدی (685-769):
مقتدای اهل عالم چون گذشت از مصطفی / ابنعم مصطفی را دان علی مرتضی
آنکه از مغرب به مشرق کرد رجعت آفتاب / تا نماز بینیاز او نیفتد در قضا
اوست مولانا به فرمانی که از حق ناطق است / چون توان منکر شدن در شأن او «من کنت» را
آنکه در حین صلوة از مال خود دادی زکات / جز علی را کس نمیدانم به نص «انما»
شاه نعمتالله ولی (731-834):
جام گیتینما علی ولی / معنی انبیا علی ولی
ابنعم رسول و دامادش / هست سرّ خدا علی ولی
مخزن گنج کنت کنزاً اوست / محرم کبریا علی ولی
کی گدا از درش رود محروم / چون بوَد پادشاه علی ولی
هرکسی را امام و راهبری است / رهبر جان ما علی ولی
غم نباشد ز خویش و بیگانه / گر بود آشنا علی ولی
مس قلب ار بری به حضرت او / کندش کیمیا علی ولی
ــــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #ابنیمین #شاه_نعمت_الله #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
May 11
50.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ چرا پیامبر ابلاغ جانشینی امام علی را روز عید قربان که جمعیت بیشتر بود انجام نداد؟
⭕️ آیا نباید این امر مهم زمانی ابلاغ میشد که جمعیت بیشتری حاضر باشند و آیا جز این است که روز عید قربان از این جهت بهترین روز بود؟
از زبان استاد یوسفی غروی پاسخ این پرسشها را بشنوید (فایل تصویری).
#یوسفی_غروی #غدیر #قربان
دوستان خود را به کانال ما دعوت کنید⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
چرا ابلاغ در عید قربان نبود؟_1.mp3
9.5M
⭕️ چرا پیامبر ابلاغ جانشینی امام علی را روز عید قربان که جمعیت بیشتر بود انجام نداد؟
⭕️ آیا نباید این امر مهم زمانی ابلاغ میشد که جمعیت بیشتری حاضر باشند و آیا جز این است که روز عید قربان از این جهت بهترین روز بود؟
از زبان استاد یوسفی غروی پاسخ این پرسشها را بشنوید (فایل صوتی).
#یوسفی_غروی #غدیر #قربان
دوستان خود را به کانال ما دعوت کنید⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش بیست و دوم: بقیع
پس از شستوشو عازم حرم مطهر شدیم. از کوچههای تنگ اطراف حرم که دو نفر با هم نمیتوانند راه بروند و با دیوارهای بلند عمارتهای چندطبقه که مانند چاهها و درههای عمیق است، عبور کرده وارد صحنی شدیم که مانند کوچهای است و در سمت غرب به باب جبرئیل منتهی میشود. با ضریح مرتفعی مواجه شدیم. همین که شروع به سلام نمودم گویا پردهای بر گوش و چشمم آویخته شد، نه صداها و قیافههای مختلف مردم متوجهم میکند و نه از خصوصیات حرم و مسجد چیزی به چشمم میآید. فقط قدرت و عظمتی را احساس میکنم که بر مغز و اعصابم مسلط است. پس از نماز مغرب و عشا به منزل برگشتیم و صبح برای زیارت ائمه و بزرگانی که در بقیعاند رفتیم.
بقیع قبرستانی است در شمال شرقی مدینه که طرف غرب و قسمتی از جنوب آن به شهر متصل است. قسمتهای دیگر را نخلستانها احاطه نموده و اطراف آن با دیواری محصور شده است. با آنکه قبرستان بقیع مدفن متجاوز از ده هزار نفر از اولیا و بزرگان و علمای اسلام است، از هر جهت خراب است و صورت زنندهای دارد. در اطراف آن محل زباله و خاکروبه است. در طرف راست درب ورودی جمعیت زیادی از ایرانی و غیرایرانی و شیعه و سنی گرد محوطهای با حال تأثر ایستاده و مشغول زیارت و دعا هستند؛ در این محوطه قبور چهار نفر از ائمۀ بزرگوار اسلام و جگرگوشههای رسول اکرم است.
در اینجا قبور با زمین یکسان و نزدیک یکدیگر قرار گرفته است. از این اهانت که به نام دین و نسبت به مرقد بزرگترین شخصیتهای مسلمانان انجام شده جملۀ مسلمانان، جز حرب وهابیت، متأثرند. پلیسهای جاهل و خشک سعودی اطراف قدم میزنند و مراقباند کسی نزدیک نرود، گاهی هم به عنوان اینکه آنها مشرکاند و فقط خودشان نمونۀ کامل توحیدند توهین مینمایند. شرطۀ جوانی قدم میزد و میگفت: الله یهدینا و ایاکم الی عبادته!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در ایام اعزام حجاج به خانۀ خدا هر شب با برگی از سفرنامۀ مرحوم طالقانی همراه خواهیم شد. این مطالب برگرفته از کتاب «به سوی خدا میرویم» است و شبهای آینده دیگر بخشهای این سفرنامه را در کانال قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید و کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید.
#سفرنامه #حج #طالقانی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
غدیریه
بخش پنجم
سائل کاشانی (از شاعران قرن دهم هجری)
سائل کاشانی رسالهای نگاشته که در آن چهل حدیث کوتاه از احادیث نبوی را در مناقب و فضائل امام علی آورده و زیر هریک ترجمۀ آنها را به زبان فارس و در قالب «چار» سروده و آن را صحیفة المؤمن نامیده است.
در ترجمۀ حدیث غدیر سروده است:
مقتدای امم امام رسل / گفت در شأن بحر علم علی
هرکه مولای او منم تحقیق / هست مولای او علی ولی
همچنین در ترجمۀ حدیث «ذکر علی بن ابی طالب عبادة» سروده است:
ذکر خیر علی کند همه عمر / هرکه ذکر خداش عادت شد
به عبادت گرا که پیغمبر / گفت ذکر علی عبادت شد
صائب تبریزی (1016-1086)
او در شعری خطاب به کعبه میگوید:
هیچ تعریفی تو را زین به نمیدانم که شد / در تو پیدا گوهر پاک امیرالمؤمنین
بهترین خلق بعد از بهترین انبیا / ابنعم مصطفی داماد خیرالمرسلین
تا نگرداند نظر حیدر نگردد آسمان / تا نگوید یا علی گردون نخیزد از زمین
ــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #سائل_کاشانی #صائب_تبریزی #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
41.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰انیمیشن سه بعدی: پس از من/After Me
🔻"پس از من" نام انیمیشن کوتاهی است که با بررسی شواهد علمی و تاریخی دقیق، در قالب داستانی کوتاه، واقعه عظیم غدیر را به نمایش میگذارد. این انیمیشن با هزینه کاملا مردمی ساخته شده و به دست شما رسیده است.
🔹در این انیمیشن نقش بی بدیل پیامبر (ص) در خنثی سازی توطئه های جریان نفاق در مخالفت با ولایت امیرالمومنین (ع) به خوبی به تصویر کشیده شده است. همچنین تمامی خطبه غدیریه پیامبر (ص) در این انیمیشن به نمایش در آمده است.
🔸 لطفاً با نشر حداکثری این انیمیشن در گروهها، کانالها و محافل عید غدیر در گسترش فرهنگ غدیر شریک باشید.
مشاهده و دریافت فایل با کیفیت بالا از طریق آپارات: 👇
https://www.aparat.com/v/tpHTG
مشاهده و دریافت فایل با کیفیت بالا از طریق یوتیوب: 👇
https://youtu.be/EjALVGiopqc
💠 کانال رسمی انیمیشن «پس از من»:
https://eitaa.com/ghadir_animation
دوستان خود را به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید: 👇
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش بیست و سوم
اگر ابنتیمیه و ابنقیم و محمد بن عبدالوهاب که پایهگذاران مسلک وهابیت هستند با تعالیم چهار امام مدفون در بقیع آشنا میشدند، خدا را جسم وسیع و بالای تخت نمیدانستند و به اجتهاد زندۀ اسلام پی میبردند و از این جمود و تحجر، خود و دیگران را نجات میدادند. ثمرۀ تعلیمات آنان حکومتی را پدید نمیآورد که با هر رشد و علم و حرکتی به نام دین دشمنی نماید! نتیجۀ تعلیمات علمای وهابیت، حکومتی است که به عنوان کلمۀ توحید، جز پرستش پول و ماده هدفی ندارد!
برای من بسیار تأثرانگیز بود که بالای قبرهای معلوم یا در ناحیۀ قبوری که آثار آن از میان رفته بایستم و سلام دهم و فاتحه بخوانم ولی ندانم ناحیۀ محل دفن جگرگوشۀ پیامبر و مادرم کجاست؟! بیشتر علمای تاریخ و حدیث میگویند در بقیع دفن شده است، اما کجای بقیع؟ این حیرت و تأثر تنها برای من نبود، هزارها علوی و میلیونها مسلمان وقتی که به این قبرستان آمدهاند، خواستهاند به زهرای اطهر سلام دهند اما ندانستند به کدام طرف متوجه شوند.
از بقیع بیرون آمده در کوچههای غربی و شمالی به سوی حرم نبوی روان شدیم. چون نزدیک وسط روز است، فشار جمعیت کمتر است. مقابل قسمت شمالی ضریح رسول اکرم قسمتی است که بعضی از مردم به نام «قبر فاطمه» زیارت میکنند. آنچه مسلم است این قسمت خانه یا حجرۀ زهرا علیها السلام بوده است. ضریح سرتاسری که محتوی حجرات پیامبر و علی علیهما السلام بوده و فعلا قسمت جنوبی آن قبر رسول اکرم و شیخین است از دیوار شرقی و غربی فاصلۀ زیادی ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در ایام اعزام حجاج به خانۀ خدا هر شب با برگی از سفرنامۀ مرحوم طالقانی همراه خواهیم شد. این مطالب برگرفته از کتاب «به سوی خدا میرویم» است و شبهای آینده دیگر بخشهای این سفرنامه را در کانال قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید و کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید.
#سفرنامه #حج #طالقانی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
غدیریه
بخش ششم
آذر بیگدلی (1134-1195)
شنیدم به فرمان حی قدیر / علی را پیمبر به روز غدیر
به بالای سر برد و با خلق گفت / که تا چند از این راز باید نهفت
از آنان که دارندم آیین و کیش / شمارد مرا هر که مولای خویش
پس از من بداند که مولا علی است / ز هر کس به مولایی اولی علی است
شمسالادبا میرزا سید محمد اصفهانی (1252-1302)
رسم سالک نیست در یک ره دو رهبر داشتن / جز به یک شه ملک دل نتوان مقرر داشتن
گر صراط المستقیمی بایدت در راه دل / چاره نبود مر تو را جز مهر حیدر داشتن
نفس اول عقل دوم شخص سوم در وجود / آنکه دل را جز به وی نتوان مقرر داشتن
ایمنی از شر اگر خواهی ولای او گزین / بیولایش کی توان جان ایمن از شر داشتن
عاقلان دانند این معنی که نازیبا بود / خارجی را برتر از نفس پیمبر داشتن
چون همی دانی که حیدر را برادر خواند وی / پس خلافت را نشاید جز برادر داشتن
ـــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #آذر_بیگدلی #اصفهانی #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش بیست و چهارم
تمام توجه مردم به قسمت میان منبر و ضریح است چون این حدیث از رسول اکرم معروف است که «بین منبری و قبری روضة من ریاض الجنة». در این قسمت جمعیت زیاد و حاکم است.
قرآنها روی رحلها گذارده شده است. مردمان باشخصیت، بیشتر نشسته و به تلاوت قرآن مشغولاند. عدهای هم مردم را زیر پا میگذارند تا خود را به شبکههای بلند مقابل قبر برسانند. شرطه مراقب است کسی ضریح را نبوسد.
در زمان خلفای راشدین به حسب مرکزیت مدینه و زیادی جمعیت مسجد توسعه یافت. در زمان عثمان بنای آن محکمتر گردید ولی از وضع سادۀ نخستین بیرون نرفت و حجرات جزو مسجد نبود. پس از آنکه محور خلافت شام شد و به دست بنیامیه افتاد، مسجد از وضع سادۀ نخستین بیرون رفت. برای آنکه کاخنشینی و تجمل خود را زیر پردۀ اشتباه کاری نگه دارند و مردم را از وضع سادۀ اول منصرف کنند، به تجمل مسجد کوشیدند و برخلاف نظر اسلام مساجد را به طلا و نقره زینت نمودند. برای این کار از معماران و مهندسان رومی که آشنای با ساختمان کلیساها بودند کمک گرفتند.
کار به اینجا رسید امروز که در مسجد نبوی نشستهایم و باید مسلمانان درس توحید و ایمان از این محل بگیرند، عدهای مبهوت تجملات و قندیلها هستند! هر امام و امامزاده که گنبد طلا و فرشها و اساس و ساختمان پربها داشته باشد بیشتر مورد توجه است. آیا این اشتباه از این جهت است که اکثر مردم عواماند؟ مگر مسلمانان نخستین درسخوانده بودند؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در ایام اعزام حجاج به خانۀ خدا هر شب با برگی از سفرنامۀ مرحوم طالقانی همراه خواهیم شد. این مطالب برگرفته از کتاب «به سوی خدا میرویم» است و شبهای آینده دیگر بخشهای این سفرنامه را در کانال قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید و کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید.
#سفرنامه #حج #طالقانی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
غدیریه
بخش هفتم
جلالالدین همایی (1278-1359 ه.ش.)
تا به کی افسانه از دارا و اسکندر کنی / قصه باید از امیرالمؤمنین حیدر کنی
گر حدیث راست میخوای و گفتار درست / مدح باید از شه دین حیدر صفدر کنی
با علی نام از ابوسفیان و فرزندش نبر / روبهان را کی سزد با شیر نر همبر کنی
یعنی اندر حکم سنّت بعد قرآن کریم / تکیه باید بر علی و عترت اطهر کنی
اخوان ثالث (1307-1369 ه.ش.)
اگر صیاد را باشد دل از صیدی و دامی خوش
وگر آهو دشت ایمن از خُرّم خرامی خوش
...
«امینی»وار مردانی که در اکرام حق کوشند
جز این در زندگیشان نیست عشقی یا مرامی خوش
«امینی» پاکباز دین و حق کاندر قمار عشق
به نقدر عمر و هستی زد همه داوِ تمامی خوش
«غدیر»ی کرد بیهمتا چنان چون بیکران دریا
لبالب از رحیق حق جهان را زو مشامی خوش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #همایی #اخوان_ثالث #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
32.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ در واقعۀ غدیر خم چند نفر حاضر بودند؟
⭕️ آیا همۀ حاجیان حاضر در حجة الوداع در غدیر خم نیز حاضر بودند؟
پاسخ این پرسشها را از زبان استاد یوسفی غروی خواهید شنید (نسخۀ تصویری).
#غدیر #حجةالوداع #یوسفی_غروی
دوستان خود را به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
حاضران+در+غدیر.mp3
4.9M
⭕️ در واقعۀ غدیر خم چند نفر حاضر بودند؟
⭕️ آیا همۀ حاجیان حاضر در حجة الوداع در غدیر خم نیز حضور داشتند؟
پاسخ این پرسشها را از زبان استاد یوسفی غروی خواهید شنید (نسخۀ صوتی).
#غدیر #حجةالوداع #یوسفی_غروی
دوستان خود را به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غدیریه
بخش آخر
شعرخوانی شهریار به مناسبت عید غدیر (تصویری)
یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همی بابی انت و امی
گوییا هیچ نه همی به دلم بوده نه غمی بابی انت و امی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #همایی #اخوان_ثالث #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
ya_ali.mp3
4.49M
غدیریه
بخش آخر
شعرخوانی شهریار به مناسبت عید غدیر (صوتی)
یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همی بابی انت و امی
گوییا هیچ نه همی به دلم بوده نه غمی بابی انت و امی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
#غدیریه #شعر #همایی #اخوان_ثالث #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش بیست و پنجم و پایانی
چرا مدینه به این روز افتاده است؟ خیابانها پر از زباله، دیوارها خراب، مردم پریشان و بیحرکت هستند. این مدینه که خاکش پربرکت و آبش نزدیک زمین است، امروز نه جنبشی در آن است، نه مؤسسههای علمی و نه فعالیت زندگی. مردمش پریشان و شهرش ویران است. مدینه روزگاری به این پریشانی و خرابی به خود ندیده است. حکومت فعلی روی چه سیاست و نظری است که با عمران مدینه موافق نیست. در آغاز نهضت وهابیت، قبایل مدینه مدتی با ابنسعود جنگیدند؛ کینۀ سعودیها هم بر عوامل دیگر افزوده شده است.
میگویند در چندسالی که راهآهن مدینه متصل به شام بود، به واسطۀ رفتوآمد زوار فعالیت اقتصادی شروع شد و جمعیت آن به هشتاد هزار رسید. اما امروز کمتر از دههزارند و بیشتر پریشانحال. جز عدهای از وابستگان حکومت که جناب سفیر سعودی در ایران هم از آنهاست. بیچارهتر از همه شیعیان نخاولهاند! چنانکه از اسمشان برمیآید اصلاحات نخلستانها و بیشتر کارهای تولیدی و پرزحمت، به عهدۀ آنهاست ولی از همه محرومترند و جلوی پیشرفتشان را محکم گرفتهاند.
شیعیان نخاوله زندگی رقتآوری دارند و بیشتر مردمان عفیفی هستند که به باغداری و کشاورزی مشغولاند و با دسترنج خود روزی به دست میآورند. در ایام حج هم خانههای خود را به شیعیان اجاره میدهند و از زوار پذیرایی میکنند. بیشتر ساکنین محل غیرسید هستند. سادات که عموماً در اطراف و دهات به سر میبرند، وضع زنندهای دارند؛ گاه و بیگاه، روز و شب، دستهدسته وارد منازل میشود و با نسبنامههایی که در دست دارند، با سماجت مطالبۀ خمس مینمایند.
خلاصه مدینه روزگاری چه پیش از اسلام چه بعد از آن، از این بدتر به خود ندیده است. برگشتن آبادی و عظمت و شکوه مدینه بسته به اتحاد و بیداری مسلمانان است.
#سفرنامه #حج #طالقانی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
نوزدهم ذیالحجة سالگرد درگذشت شیخ محمدتقی شوشتری یکی از عالمان رجالی معاصر
سخن آیتالله سید موسی شبیری زنجانی درباره ایشان:
«هم خودشان و هم کتابشان، قاموس الرجال، را باید جزو حسنات عصر حاضر به شمار آورد ... و از نسخۀ قاموس الرجال می توان فهمید که کتابهای دیگر ایشان نیز بدین گونه است و همۀ اینها جزو حسنات عصر حاضرند» (کیهان فرهنگی، سال دوم، شمارۀ اول)
آقای ابوالقاسم اعتبار، دستیار و کاتب ایشان در ده سال پایانی عمر، درباره ایشان میگوید:
«روزی اول صبح که نزد معظم له رفتم، در حالی که در حیاط منزل قدم میزدند این حدیث را زمزمه میفرمودند: «فی حلالها حساب و فی حرامها عقاب» و متوجه شدم که کمدی را به عنوان هدیه برای ایشان آوردهاند که آن را بیش از حد مورد نیاز خود میدیدند. همان روز عصر آن را به کسی که واقعاً مستحق آن بود بخشیدند.
ایشان در میان تفسیرهای قدیمی بهترین تفسیر را تفسیر تبیان شیخ طوسی و بهترین تفسیر عصر حاضر را المیزان علامه طباطبایی می دانست و بارها به من فرمود: «اگر خدا توانی بدهد تفسیری خواهم نوشت و در آن سعی میکنم این دو تفسیر را نقد کنم».
آنچه که برداشت کردهام این است که از میان دعاها علاقۀ شدیدی به دعای ابوحمزۀ ثمالی داشتند تا آنجا که در بهاران جوانی با خط بسیار زیبایی آن را یک بار برای خود نوشتند (در هفدهسالگی)» (به نقل از کتاب محقق شوشتری، ص 121).
#محقق_شوشتری #شبیری #اعتبار #ذیالحجه
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
میلاد امام کاظم در ماه صفر است یا ذیالحجه؟
استاد یوسفی غروی:
در کشور ما روز هفتم صفر، بهعنوان سالروز میلاد امام کاظم تبریک گفته میشود؛ درحالیکه هرچند طبرسی در «اعلام الوری» و «تاج الموالید» نیز شهرآشوب در «مناقب آل ابیطالب» در قرن پنجم و ششم، روز هفتم صفر را برای میلاد امام کاظم ذکر کردهاند؛ اما همان طور که علامه شوشتری صاحب «قاموسالرجال» گفته قبل از قرن پنجم «لم یُعیّن أحدٌ شهره» یعنی هیچکس ماه ولادت امام کاظم را تعیین نکرده است؛ چه برسد به روز ولادت! در منابع قدیمتر، مثل «اصول کافی» یا حتی «ارشاد» شیخ مفید، اصلاً روز میلاد امام کاظم ذکر نشده، بلکه تنها سال ولادت آن حضرت، سال ۱۲8هـ ذکر شده است.
در «المحاسن» برقی از ابیبصیر نقل شده که من سال ۱۲۸ ه.ق همراه با امام صادق به حج مشرف شدم. وقتی از حج برگشتیم و به شهرک ابواء (در نزدیکی مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم درد زایمانشان گرفت و آن حضرت، آنجا به دنیا آمدند. بنابراین وقتی در راه بازگشت از موسم حج حضرت به دنیا آمده باشند بسیار بعید است که ایشان در ماه صفر به دنیا آمده باشند؛ بنابراین میلاد امام کاظم در روزهای آخر ماه ذیالحجه بوده است. از آنجاکه ذیالحجه آخرین ماه سال قمری است و میلاد امام هم در روزهای آخر این ماه واقع شده است به همین دلیل گاهی در تاریخ اشتباه شده و به جای سال ۱۲۸ ه.ق سال ۱۲۹ ه.ق نوشته شده است.
پس تاریخ هفتم صفر بهعنوان سالروز میلاد امام کاظم اصلا صحت ندارد و علمای شیعه بنا را بر این گذاشته بودند که دو ماه محرم و صفر عزا باشد. من تاکنون در هيچ تقويمي قبل از رحلت مرحوم آيتالله بروجردي، نديدم که ميلاد امام باقر و امام کاظم در ماه صفر ذکر شده باشد. اين ماجرا پس از درگذشت مرحوم بروجردي که علما عليه شاه قيام کردند، انجام شد. شاه تصميم گرفت عليه حوزه اقدامي کند و چون حوزه هفتم ماه صفر را شهادت امام حسن مجتبي ميدانست، آخوندهای درباری آن وقت، از کتابها استخراج کردند که ولادت امام کاظم، هفتم صفر است و سوم صفر را هم ولادت امام باقر اعلام کردند. بدین ترتیب به دستور شاه در تقويمها اين روز بهعنوان ميلاد امام کاظم ثبت شد. هنوز هم پس از گذشت سالها از اين موضوع، دفاتر مراجع و علما هفتم صفر را بهعنوان شهادت امام حسن مجتبي ميدانند و عزاداري ميکنند، اما صداوسيما و رسانهها اين روز را بهعنوان روز ميلاد مطرح ميکنند.
#امام_کاظم #ولادت #صفر #یوسفی_غروی
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
هدایت شده از عبدالحسین جواهر کلام
⚡️تاریخ ولادت امام کاظم ( سلام الله علیه)
🔻نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی در مورد سالروز ولادت با سعادت حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام):
🔹باسمه تعالی
ولادت با سعادت امام هفتم موسی بن جعفر (علیهماالسلام) مانند ولادت سایر معصومین مورد اختلاف است، در نتیجه اظهار نظر قطعی ممكن نيست. ليكن با در نظر گرفتن پاره ای از قراین ولادت آن حضرت در ماه ذی الحجه ارجح می باشد، بنابراین اگر روزی از روزهای ثلث اخیر این ماه یا بیستم آن _ که در حدود زمان ولادت است _ به عنوان بزرگداشت انتخاب شود وظیفه تعظیم شعائر عملی خواهد شد.
سید موسی شبیری زنجانی
@jawaher_kalam
24 ذیالحجه روز مباهله
جریان مباهله قبل از واقعۀ غدیر بوده است یا بعد از آن؟
استاد یوسفی غروی:
آیات مباهله در سوره آلعمران است و این سوره بر حسب ترتیب نزول، سوره سوم بعد از هجرت به مدینه است. کسی مدعی نیست که مباهله آن وقت انجام شده باشد. همه متفقاند که مباهله بعد از فتح مکه انجام شده است. باز همه متفقاند که مباهله در 24 ذیالحجه بوده است؛ اما اختلاف در سال آن است که آیا سال نهم بوده یا سال دهم. مشهور بر آن است که در 24 ذیالحجه سال دهم بوده است. اما کسانی که سال دهم را تعیین کردهاند به لوازم خبر جزیه ستادن امام علی از نصارای نجران و سپس پیوستنش به پیامبر برای حجه الوداع توجه نکردهاند.
حدود یک سال بعد از فتح مکه (که در رمضان سال هشتم بود)، گروههای متعددی از قبایل مختلف و متعدد به پیامبر اقبال کردند و به مدینه رفتند و اسلام عشائر خود را بر حضرت عرضه و بیعت کردند و لذا آن سال، یعنی سال نهم را «سنه الوفود» نامیدند. یکی از این گروهها، نصارای نجران بودند که به مدینه رفتند و جریان مباهله پیش آمد. جریان مباهله به قراردادی میان آنان و پیامبر ختم شد که مبنی بر آن، نصارای نجران دوبار در سال جزیه پرداخت کنند. پس از مدتی امام علی به دستور پیامبر به یمن رفت تا اولین قسط شش ماهه جزیه نصارای نجران را دریافت کند و سپس برای ماه ذی الحجه از یمن به حج پیامبر اکرم، برای حجه الوداع بپیوندد. خبر اخذ جزیه و سپس پیوستن به حجه الوداع، وقوع مباهله در سال نهم را متعین میکند.پس مباهله قطعا قبل از حجه الوداع و جریان غدیر واقع شده است. لذا طبعا سوال میشود که چطور آیه مربوط به حادثهای در سالهای آخر عمر پیامبر در سوره آل عمران، آمده حال آنکه این سوره در سال سوم هجرت نازل شده؟
پاسخ اینکه نزول آیه مباهله مربوط به سال سوم در ضمن سوره آل عمران نیست؛ بلکه آیه مباهله سال نهم نازل شد، اما ضمن سورهای نبود. لذا هنگام جمع آوری قرآن، صحابه بنا به تشخیص خود، آن را در سوره آل عمران قرار دادند؛ شاید به این مناسبت که این سوره بیشترین آیات مربوط به اهل کتاب را دارد.
البته اصل، در ترتیب آیات قرآن این است که پیامبر جای آیات را مشخص کرده است؛ مگر اینکه در موردی دلیل خاصی در دست داشته باشیم تا بر اساس آن بگوییم که جای این آیه یا آیات را صحابه تعیین کردهاند، بدون اینکه دستوری از پیامبر داشته باشند. در مورد مباهله چنین است؛ یعنی همین که آیه که متضمن دعوت به مباهله در سال نهم هجرت نازل شده ولی آیات سوره آل عمران به تدریج در سال سوم هجرت نازل شده، قرینهای است قوی بر اینکه این آیه بخصوص در اینجا نبوده است؛ بلکه چنانچه گفتیم چون ضمن سوره مشخصی نازل نشده بود و جای آیه نیز توسط پیامبر تعیین نشده بود، صحابه در تألیف قرآن، آن را ضمن آل عمران جای دادند.
#مباهله #غدیر #یوسفی_غروی #آل_عمران #مائده
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
آیا مسجد الاجابة همان مسجد مباهله است؟
نقل به مضمون از مقالۀ «مسجد الاجابة یا مسجد مباهله» نوشتۀ محمدصادق نجمی، مجله میقات حج:
یکی از مساجد تاریخی در مدینه مسجد الاجابة است که در سالهای اخیر به اشتباه مسجد مباهله معرفی شده است و حجاج به تصور اینکه مباهلۀ پیامبر با مسیحیان نجران در این محل واقع شده است به آن توجه ویژه میکنند.
مسجد الاجابة از آن دست مساجدی است که در حال حیات رسول الله و به وسیلۀ مسلمانان ساخته شد و رسول خدا داخل آن نماز خواند. وجه تسمیه آن به «الاجابة» این است که پیامبر پس از اقامۀ نماز در آنجا سه مطلب از خدا خواست که خداوند دو مورد از آنها را اجابت نمود. نام دیگر مسجد الاجابة مسجد «بنی معاویه» است زیرا این مسجد به وسیلۀ قبیلۀ بنی معاویه ایجاد شده و در روستایی که این قبیله حضور داشتند واقع شده بود. درباره دعایی که اجابت نشد نقل شده که پیامبر از خدا خواست اختلاف و فتنه را از میان امت او بردارد و خدا اجابت نکرد.
مدینهشناسان در خصوص مساجد قدیمی مدینه و مکانهایی که پیامبر در آنها نماز خوانده بسیار حساس بودهاند. با این حال نه به طور صریح و نه ضمنی نامی از مسجد مباهله نبردهاند. با توجه به اینکه مباهله یکی از بزرگترین وقایع در زمان حیات پیامبر بوده، ذکر نشدن نام مسجدی به نام مباهله از سوی مدینهشناسان خود نشانگر نبودن این مسجد است. در گفتار ائمه و منابع شیعی نیز نامی از مسجد مباهله نیست و این نیز دلیل خوبی بر نبود این مسجد است.
چرا در محل مباهله مسجد بنا نشده است؟
بعضی از مساجد، در زمان رسول خدا به دستور آن حضرت و بعضی دیگر به وسیله مسلمانان بنا شده است و بخش مهمّی از این مساجد هم به وسیله عمربن عبدالعزیز در نقاطی که نماز خواندن رسول خدا در آن ها ثابت و مسلّم بوده، ساخته شده است. گرچه طبق مضمون روایات، پیامبر اسلام قبل از حرکت به میعادگاه مباهله، با حضور اهل بیتش به نماز و دعا پرداخت ولی در محل مراسم مباهله هیچ دعا و نمازی به جای نیاورده است. به هر حال، در این محل نمازی اقامه نشده است تا به وسیله عمربن عبدالعزیز و یا هر فرد دیگر، به عنوان جایگاه نماز رسول خدا و مانند همه مساجد تاریخی مدینه، به مسجد تبدیل شود و ممکن است به جهت اهمیت این مراسم، محل برگزاری آن نیز در اوایل اسلام در میان مردم مدینه معروف و مشخص بوده که با مرور زمان و نبودن هیچ علامت و نشانی، به فراموشی سپرده شده است.
#مباهله #الاجابة #مسجد
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1