بررسی جریان وفات دختری از امام حسین (علیه السلام) در خرابۀ شام در کتاب مقتل پیوسته:
تا آنجا که بررسیها نشان میدهد نخستین کتابی که ماجرای شهادت کودکی در شام را مطرح کرده است، کامل بهایی، کتابی فارسی، نوشتۀ عمادالدین طبری (زنده در 701 ق) است. متن نسخۀ چاپی کامل بهایی [این متن در کتاب مقتل پیوسته آمده] با آنچه اکنون درباره وفات رقیه شهرت دارد، تفاوتهایی دارد؛ اولاً در این متن نام دختر مشخص نشده، و ثانیاً او را چهارساله میداند، نه سهساله و ثالثاً محل وفات او را خانۀ یزید میداند نه خرابه و رابعاً وفات او را پس از چند روز از دیدن سر مبارک امام حسین میداند نه همزمان با دیدن سر ایشان.
پاورقی صفحۀ 590 کتاب مقتل پیوسته:
گفتنی است این متن اولین بار با چاپ سنگی کتاب کامل بهایی در بمبئی هند در سال 1323 قمری شهرت یافت ... نسخۀ خطی مورد استفاده در چاپ بمبئی تا کنون به دست نیامده است؛ اما این متن چاپی با نسخۀ خطی کتاب - که به هر حال بسیار نزدیکتر از متن چاپی به عصر مؤلفاند - تفاوتهای قابل توجه دارد ... [متن اقدم نسخۀ کامل بهایی از قرن هشتم در کتاب آمده]. از جمله تفاوتهای نسخۀ خطی کتاب و خصوصاً نسخۀ اقدم (قرن هشتم) با چاپ بمبئی (حسب آنچه جناب آقای رحیم قاسمی بررسی کردهاند) این است که در نسخۀ خطی:
یک. «عورات اصحاب حسین» به جای «زنان خاندان نبوت» آمده است
دو. «کودک چهارساله» به جای «دختر چهارساله» آمده است
سه. «من این ساعت پدر را به خواب دیدم» به جای پدر من حسین کجاست؟ این ساعت او را به خواب دیدم» آمده است و نامی از امام حسین و سخنی از نسبت کودک با امام در میان نیست.
چهار. از مصدری به نام کتاب حاویه یاد نشده است (ر.ک: پایگاه علمی تحلیلی بزم قدسیان).
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
چهارشنبه 25 مرداد، در مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام میزبان حجة الاسلام والمسلمین سید محمود طباطبایینژاد و استاد محمد اسفندیاری خواهیم بود و به بررسی و نقد کتاب مقتل پیوسته خواهیم پرداخت.
مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه 15، پلاک 4
لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
مقتل پیوسته 25-5-1402_01.mp3
32.91M
صوت جلسۀ بررسی و نقد کتاب مقتل پیوسته
این جلسه با حضور استاد سید محمود طباطبایینژاد و استاد محمد اسفندیاری در 25 مرداد 1402 در مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار شد.
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند:
سلسله نشستهای عاشوراپژوهی 2
🗓 از یکشنبه 29 مردا تا پنجشنبه 2 شهریور
⏰ هر روز ساعت 17:30
یکشنبه
🎙ارائهدهنده: ابراهیم گودرزی
موضوع: تأملی در پاسخ «شهید جاوید» به چرایی حرکت سیدالشهدا پس از رسیدن خبر شهادت مسلم
دوشنبه
🎙ارائهدهنده: حسین قاضیخانی
موضوع: کاوشی درباره نخستین منزلگاه مسلم در کوفه
سهشنبه
🎙ارائهدهنده: حامد قرائتی
موضوع: مناسک عزاداری در دولتهای شیعه
چهارشنبه
🎙ارائهدهنده: سید محمود طباطبایینژاد
موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعۀ عاشورا 1
پنجشنبه
🎙ارائهدهنده: سید محمود طباطبایینژاد
موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعۀ عاشورا 2
شرکت در جلسات به صورت حضوری و مجازی امکانپذیر است.
نشانی: قم، خیابان دورشهر، کوچۀ 15، پلاک چهار
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
May 11
آیا ماه صفر نحس است؟
استاد یوسفی غروی:
حدیثی را به پیغمبر اکرم نسبت میدهند که ایشان فرمودند: «من بشرنی بخروج صفر فله الجنة». و از این استفاده کردهاند که پس ماه صفر نحس است که پیامبر بهشت را برای کسی قرار داده که به خروج از این ماه بشارت دهد. اما صحیح آن «من بشرنی بخروج آذار» هست و این تحریف شده است به «من بشرنی بخروج صفر». «آذار» از ماههای رومی است. جریان این حدیث این است که اهل قبا به پیامبر پیشنهاد داده بودند که روزهای شنبه را به آنها سر بزند و این حدیث مربوط به همین دیدارهاست. پیامبر برای اینکه نشانهای به مؤمنان بدهد تا در نزاعهای پس از او (در اینجا نزاع ابوذر با خلیفۀ سوم) حق را گم نکنند در مسجد قبا به اصحابش فرمود: «اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد میشود مردی از اهل بهشت است». کسانی که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند تا مصداق این حدیث باشند. پیامبر که از این موضوع آگاه بودند به اصحاب داخل مسجد فرمود: «انه سیدخل علیکم جماعة یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنة؛ هم اکنون عدۀ زیادی وارد میشوند و کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد از اهل بهشت است». ابوذر در بین کسانی بود که وارد مسجد شده بودند. پیامبر از آنان پرسید اکنون در کدام یک از ماههای رومی قرار داریم؟ فقط ابوذر بود که گفت یا رسول الله از ماه آذار خارج شدهایم. و این گفتۀ پیامبر به خاطر این بود که مردم به محق بودن ابوذر پی ببرند و اصلاً ربطی به ماه صفر و نحوست آن ندارد.
عدهای از علمای ما مخصوصاً علمای اخلاق ما از جمله مرحوم نراقی پدر و پسر اعتقاد به نحوست و سعد ایام را جز شرک خفی دانستهاند. یعنی اگر کسی معتقد باشد خود این روزها و ماهها مؤثر در سعد و نحس زمان باشد مرتکب شرک خفی شده است. اما آنچه در قرآن آمده است به خاطر این است که در بعضی روزها عذاب الهی نازل شده است، نه اینکه چون آن روز نحس بوده است عذاب الهی نازل شده است، بلکه چون در آن روز عذاب نازل شده تعبیر به نحس بودن داریم.
#صفر #نحوست #یوسفی_غروی
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
فرق مسانید و صحاح
آیتالله جعفر سبحانی:
مسند و صحیح که جمع آن مسانید و صحاح است دو نوع گردآوری حدیث نبوی است که از نخستین روزهای تدوین حدیث در میان محدثان رایج بوده است. مؤلفان صحاح مانند بخاری و مسلم و ... احادیث نبوی را تبویب نموده و هر حدیثی را در باب مخصوص خود گردآوردهاند؛ مثلاً روایات کفر و ایمان در یک باب، روایات مربوط به علم در باب دیگر. همچنین روایات مربوط به احکام فقهی و عملی را در باب ویژۀ خود نقل کردهاند.
علاوه بر این نویسندگان صحاح ملتزم بودهاند احادیثی را در کتب خود بیاورند که رجال و اسناد حدیث از نظر آنان صحیح باشد، در حالی که این دو شرط در کتابهای مسند رعایت نشده است. برای احادیث در مسانید باب خاصی نیست و نه نویسندگان مسندها مقید به آن بودهاند که آنچه در نظر آنان صحیح و پابرجاست در کتاب خود بیاورند.
نظمی که در مسانید رعایت میشود این است که روایت هر صحابی را یکجا گرد آورند و پس از فراغ از روایت آن صحابی به نقل روایت صحابی دیگر بپردازند؛ چنانکه این مطلب در مسند احمد کاملاً مشهود است، وی مسانید امام علی را در یکجا و مسانید هر یک از خلفا و دیگران را در باب ویژۀ خود آورده است.
هنوز سه قرن از تاریخ هجرت نگذشته بود که از طرف محدثان اسلامی صحاحی که معروفترین آنها صحاح ششگانه است تألیف یافته و به مرور زمان در میان آنان معروف و مشهور گردید. البته به جز صحیح بخاری و صحیح مسلم، چهار صحیح دیگر را «سنن» نیز میگویند، از این نظر که اکثر یا همۀ آنها مربوط به سنن و احکام فقهی اسلام است و حق این است که این چهار کتاب اخیر «سنن» است نه صحاح، زیرا شرایطی را که نویسندگان دو صحیح نخست در راوی رعایت کردهاند، نویسندگان سنن در نظر نگرفتهاند (برگرفته از کتاب سیمای فرزانگان، ج2، ص 535).
#صحیح #مسند #سبحانی #بخاری
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
اولین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد ابراهیم گودرزی
موضوع: تاملی در پاسخ «شهید جاوید» به چرایی ادامه حرکت سیدالشهداء علیه السلام پس از رسیدن خبر شهادت مسلم
یکشنبه ۲۹مرداد، ساعت ۱۷:۳۰
قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک چهار
شرکت به صورت حضوری و مجازی
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
دومین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد حسین قاضیخانی
موضوع: کاوشی درباره نخستین منزلگاه مسلم در کوفه
دوشنبه ۳۰ مرداد، ساعت ۱۷:۳۰
قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک چهار
شرکت به صورت حضوری و مجازی
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
استاد گودرزی 29-5-1402 نسخه کم حجم .mp3
27.49M
صوت نخستین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد ابراهیم گودرزی
موضوع: تأملی در پاسخ «شهید جاوید» در چرایی ادامۀ حرکت امام حسین (ع) پس از رسیدن خبر شهادت مسلم
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
سه معنای «تشیع» نزد رجالیون اهل سنت و مسئلۀ تشیع اباصلت
آیتالله سبحانی
با توجه به روایاتی که اباصلت در کتب حدیثی ما از امام هشتم نقل میکند، نهتنها او شیعۀ خالص بوده، بلکه رازدار امام نیز بوده است و لذا بسیاری از اهل سنت به تشیع او تصریح کردهاند. ولی هر تصریح به تشیع ملازم امامی بودن نیست، زیرا تشیع نزد رجالیون اهل سنت سه معنا دارد:
1. دوست داشتن اهل بیت
2. مقدم دانستن علی بر عثمان
3. مقدم دانستن علی بر خلفای سهگانه
تشیع به معنی اول همۀ مسلمانان را در بر میگیرد، ولی تشیع به معنای دوم با تسنن سازگار است ولی نقطۀ ضعفی در راوی به شمار میآید. ولی هرگاه کلمۀ «رافضی» به کار برند مقصود همان شیعۀ امامی است و چون برخی از رجالیون اهل سنت او [اباصلت] را رافضی میخوانند حاکی از شیعه بودن او نزد آنهاست. ولی ما در اثبات تشیع او نیازی به گفتار رجالیون اهل سنت نداریم. ملازمت او با حضرت رضا و روایات نابی که از آن حضرت نقل میکند حاکی از تشیع صمیمی اوست (کتاب سیمای فرزانگان، ج10، ص 171).
#اباصلت #سبحانی
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
سومین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد حامد قرائتی
موضوع: مناسک عزاداری در دولتهای شیعه
سهشنبه ۳۱ مرداد، ساعت ۱۷:۳۰
قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک چهار
شرکت به صورت حضوری و مجازی
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
استاد قاضی خانی 30-5-1402 فایل فشرده شده.mp3
18.32M
صوت دومین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد حسین قاضیخانی
موضوع: کاوشی درباره نخستین منزلگاه مسلم در کوفه
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
چهارمین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد سید محمود طباطبایی نژاد
موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعه عاشورا ۱
چهارشنبه ۱ شهریور، ساعت ۱۷:۳۰
قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک چهار
شرکت به صورت حضوری و مجازی
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
قرائتی 31-5-1402 فایل فشرده شده.mp3
33.53M
صوت سومین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد حامد قرائتی
موضوع: مناسک عزاداری در دولتهای شیعه
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
هفتم صفر؛ ولادت یا شهادت؟ (1)
بخش اول: ولادت امام کاظم (ع)
درباره اینکه هفتم صفر روز ولادت امام کاظم (ع) هست یا خیر و همچنین اینکه شهادت امام حسن (ع) در همین هفت صفر بوده یا بیست و هشت صفر دستکم در هر مورد دو دیدگاه مشهور وجود دارد. درباره ولادت امام کاظم (ع) برخی هفت صفر را تعیین کردهاند و برخی ولادت ایشان را در ماه ذی الحجه دانستهاند. همچنین در خصوص روز شهادت امام حسن (ع) برخی هفت صفر را روز شهادت میدانند و برخی بیست و هشتم صفر را.
پیشتر در همین کانال دیدگاه استاد یوسفی غروی و آیتالله العظمی شبیری زنجانی را در خصوص ولادت امام کاظم (ع) منتشر کرده بودیم که هر دو به ولادت ایشان در ماه ذیالحجه قائل بودند و نه صفر (دیدگاه این دو بزرگوار را میتوانید از اینجا و اینجا بخوانید). اما دیدگاه دیگر درباره ولادت امام کاظم (ع) روز هفت صفر است که محقق ارجمند استاد یدالله مقدسی بدان قائل است. ایشان در کتاب «بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان (ع)» مینویسد:
«درباره ماه ولادت امام هفتم (ع) ناهمگونی چندانی در میان منابع کهن به چشم نمیآید. بخشی از آنها در این خصوص سخنی ننگاشتهاند و تنها به ذکر سال تولد بسنده کردهاند [...] ولی آن دسته از منابع که در این باره سخن گفتهاند بر تولد آن گرامی در ماه صفر تأکید کردهاند. تنها طبری امامی ماه ذیالحجه را به نام ماه تولد آن بزرگوار گزارش کرده و حاسب طبری هم ماه جمادی الآخر را ثبت کرده است. با توجه به متفرد بودن گزارش این دو و فزونی منابع گویۀ نخست باید گفت آن امام در همان هفت صفر متولد شده است.
گفتنی است روایتی از ابوبصیر و منهال قصاب در خصوص تولد آن گرامی در منطقۀ ابواء نقل شده مبنی بر اینکه این دو نفر در سال تولد آن حضرت در سفر خج حضور داشتند و در طول سفر وقتی به ابواء رسیدند خبر تولد امام کاظم (ع) را شنیدند. ابوبصیر میگوید: «به محضر امام صادق (ع) تشرف یافتم و بر سفرۀ نهار امام نشسته بودم که بشارت تولد امام کاظم (ع) به پدرش داده شد». منهال نیز میگوید: «در حالی از ابواء عبور کردم که موسی پسر امام صادق (ع) تولد یافت و من پیش از امام صادق (ع) به مدینه رفتم و آن حضرت پس از یک روز وارد مدینه شد و سه روز به مردم اطعام کرد».
اما در روایت این دو راوی هیچ گونه تصریح و اشارهای نیست که این تشرف و حضور و بشارت و اطعام در چه ماهی بوده است. هرچند در شرایط کنونی رایج این است که غالب حاجیان پس از اعمال حج از مکه خارج میشوند لیکن آیا در آن زمان هم چنین بوده و آیا ابوبصیر و منهال هم چنین کردند یا مدتی در مکه ماندند و در بازگشت - با فاصلۀ طولانی که میان مکه و مدینه بود - در چه تاریخی به ابواء رسیدهاند، هیچ یک از اینها روشن نیست [...] وانگهی گزارش ابوصیر با دو سند در کافی نقل شده و مجلسی هر دو سند را ضعیف دانسته است. و در روایت منهال هم شخصی به نام علی بن حدید حضور دارد که شیخ طوسی روایت او را در صورتی که در نقلش منفرد باشد غیر قابل اعتماد میداند و او در این گزارش از منهال منفرد است.
به هر روی با استناد به این دو نقل نمیتوان گفت امام کاظم (ع) در ماه ذیالحجه تولد یافت؛ چنان که کلینی هم که روایت ابوبصیر را در باب موالید ائمه ثبت کرده، در باب تاریخ امام کاظم (ع) درباره ماه و روز تولد آن گرامی اظهار نظر نکرده است» (برگرفته از کتاب «بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان (ع)، ص401-406).
#هفت_صفر #امام_کاظم #مقدسی #یوسفی_غروی #شبیری_زنجانی
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
هفتم صفر؛ ولادت یا شهادت؟ (1)
بخش دوم: شهادت امام حسن (ع)
استاد یدالله مقدسی:
گزارش شهادت امام حسن (ع) در هفتم صفر در میان منابع متقدم و نخستین گزارشگر آن شهید اول (786 ق) است. در اینکه مأخذ وی در این نقل چه کتاب و گزارشی بوده است مطلب روشنی در دست نیست. اما دو دستۀ دیگر گزارش در میان منابع متقدم وجود دارد که «آخر صفر» یا «بیست و هشت» صفر را روز شهادت این بزرگوار دانستهاند.
شیخ مفید، شیخ طوسی در مصباح، ابن شهرآشوب - با منابع فراوانی که در اختیار داشته - اربلی، علامه حلی، شیعی سبزواری، کفعمی در بلد الامین و حائری کرکی بر بیست و هشت صفر به عنوان روز شهادت امام حسن (ع) تأکید کردهاند. تأکید میشود در هیچ یک از این منابع نامی از شهادت آن گرامی در هفتم صفر حتی به صورت «قیل» هم برده نشده است.
هرچند مرحوم مفید در «ارشاد» و «مقنعه» تنها از ماه صفر نام برده است، لیکن در «مسار الشیعه» بر دو شب باقیمانده از ماه صفر تأکید کرده است. شیخ مفید درباره تاریخهای ثبتشده در کتاب «مسار الشیعه» - که یکی از آنها شهادت امام حسن (ع) در بیست و هشت صفر و نه غیر آن است - میگوید: «این تاریخها همواره در طول روزگاران پیشین مورد توجه صالحان شیعه بوده و آنان روزهای شادی و حزن را پاس میداشتند». این سخن شیخ مفید از این نکته حکایت دارد که شیعیان دوران وی و پیش از او در روز بیست و هشت صفر برای امام حسن (ع) مراسم عزا برگزار میکردند (برگرفته از کتاب بازپژوهشی تاریخ ولادت و شهادت معصومان، ص 263-264)
استاد یوسفی غروی:
شیعیان عراق، همچنان در هفتم صفر به عنوان شهادت امام حسن (ع) عزاداری میکردند. مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی که درسخوانده نجف و کربلا بود، بعد از هجرت از نجف به ایران، عزاداری در هفتم صفر را نیز (علاوه بر آخر صفر) از علمای نجف و کربلا به ایران و قم انتقال داد و از آن وقت به بعد، علمای ایران علاوه بر بیست و هشتم صفر، هفتم صفر را نیز برای امام حسن (ع) عزاداری میکنند.
#هفت_صفر #امام_حسن #مقدسی #یوسفی_غروی #حائری
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
پنجمین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد سید محمود طباطبایی نژاد
موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعه عاشورا 2
پنجشنبه 2 شهریور، ساعت ۱۷:۳۰
قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک چهار
شرکت به صورت حضوری و مجازی
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
استاد طباطبایی جلسه اول 1-6-1402 فشرده شده.mp3
25.43M
صوت چهارمین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد سید محمود طباطبایینژاد
موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعۀ عاشورا 1
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
استاد طباطبایی جلسه دوم 2-6-1402 فایل فشرده شده.mp3
19.51M
صوت پنجمین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد سید محمود طباطبایینژاد
موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعۀ عاشورا 2
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
داستان نگاشته شدن رسالهای با عنوان «مشروبات الکلی عامل عقبگرد انسان» به قلم علامه طباطبایی از زبان آیت الله جعفر سبحانی
نگارنده در محضر مرحوم آیت الله بروجردی بود و حضرت علامه طباطبایی نیز آنجا تشریف داشتند. ناگهان خبر دادند که دبیر کل «کنگرۀ جهانی مبارزه با مواد الکلی» قصد شرفیابی دارند. چیزی نگذشت که دبیر به معیت آقای میرسپاسی وارد شدند. پس از گفتوگو پیرامون علل تحریم الکل، دبیر کل از محضر آیت الله بروجردی درخواست کرد که بسیار مناسب است رسالهای پیرامون تحریم الکل از نظر اسلام نوشته شود و این رساله پس از ترجمه به زبان انگلیسی در کنگره به عنوان نظریۀ اسلام درباره الکل منتشر و قرائت گردد. در همین لحظات بود که مرحوم آقای بروجردی نگاهی پرمحبت به مرحوم علامه طباطبایی کرده و درباره ایشان چنین گفتند: «آقا سید محمدحسین طباطبایی تبریزی از علمای بزرگ اسلاماند و تفسیر پرارزشی دارند. ایشان میتوانند این کار را انجام دهند و رسالۀ درخواستی آقایان را بنویسند». مرحوم طباطبایی در ظرف چند روز رسالهای در این باره تنظیم کرد و به حضور مرحوم آقای بروجردی فرستاد و ایشان نیز آن را به کنگرۀ جهانی مبارزه با مواد الکلی که در آن سال بنا بود در آنکارا تشکیل گردد فرستاد و رساله به دو زبان چاپ و منتشر شد (کتاب سیمای فرزانگان، ج8، ص 262).
برای مطالعه یادداشت علامه درباره مشروبات الکلی میتوانید به کتاب «معنویت تشیع به ضمیمۀ چند مقالۀ دیگر، فصل 10 ص 167 مراجعه کنید یا آن را اینجا مطالعه کنید.
#علامه_طباطبایی #الکل #سبحانی
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
هدایت شده از مؤسسه علمی فرهنگی پرسمان📚
📓معرفی کتاب
#وقعة_الطف
📜دستیابی به روایتی معتبر و دقیق از واقعه کربلا همواره دغدغه علاقمندان و پژوهشگران تاریخ عاشورا بوده است. کتاب #ابومخنف با نام #مقتل_الحسین نزدیکترین روایت از این واقعه را گزارش کرده است.
📔 محقق ارجمند استاد محمدهادی #یوسفی_غروی کتاب ابومخنف را بر اساس منابع معتبر، بازسازی و احیا کرده است. این اثر با نام «وقعه الطف» منتشر شده و در سالیان اخیر جزو منابع اصلی واقعه عاشورا بوده است.
📒 #وقعه_الطف» کهنترین گزارش مکتوب از واقعه کربلا است و با این کتاب به گزارشی تاریخی از واقعه عاشورا، بدون افزودههای متأخر دست یافتهایم. در وقعه الطف همه نقلهای بازمانده از کتاب ابومخنف گردآوری شده و میتوانیم بگوییم اکنون ساختار اصلی کتاب مقتل الحسین را در اختیار داریم.
هدایت شده از مؤسسه علمی فرهنگی پرسمان📚
💠 سلام علیکم 💠
✳️ با توجه به هماهنگیهای مؤسسه با استاد معظم و ناشر، امکان تهیه تعداد معدودی از ۲ اثر پژوهشی زیر با #تخفیف_ویژه برای شرکتکنندگان دوره "امامحسینشناسی با رویکرد تاریخی 2" وجود دارد:
1⃣ *موسوعة التاریخ الاسلامی*؛ 8 جلد؛ قم، نشر مجمع الفکر الاسلامی؛ زبان عربی
2⃣*وقعة الطف* "، قم، مرکز الدراسات التاریخیة، زبان عربی
🔶 علاقمندان برای خرید و ارسال آن میتوانند با واحد پشتیبانی دوره تماس بگیرند: ۰9334914141
✳ قیمت نهایی کتاب و درصد تخفیف، به تعداد تقاضا بستگی دارد. لذا پس از تهیه لیست متقاضیان، متعاقباً اعلام خواهد شد.
لزوم تذکر دادن علما به اهل منبر
آیتالله یوسفی غروی:
لازم است علما نسبت به اهل منبر حساسیت داشته باشند و در مواردی که مطالب ضعیف یا کماعتبار نقل میشود (چه رسد به نقل مطالب بیسند و جعلی) تذکر دهند و اهل منبر را از بازگو کردن مطالب ضعیف برحذر دارند. عدهای گمان میکنند منبر رفتن و نقل مطالب تاریخی و نسبتهای غیرواقع دادن به اهل بیت علیهم السلام چندان مشکلی ندارد و لذا دقتهای علمی را مخصوص فقه و اصول میدانند و علم تاریخ را عرصۀ تسامح. نباید گمان شود منبر رفتن نسبت به اجتهاد و تفقه بسیار آسانتر است و بدون آمادگی و مطالعه میتوان برای مردم منبر رفت. بلکه برعکس، منبر به دو مهارت و اجتهاد نیاز دارد؛ یکی برای تشخیص صحت و سقم احادیث و دیگری مهارت فنون بیان مطلب و شیوۀ تأثیرگذاری در مخاطب. متأسفانه گاهی گمان میشود منبری فقط به مهارت دوم نیاز دارد و همین که بیان خوبی داشته باشد و شور خوبی در مجالس ایجاد کند رسالتش را انجام داده و نیازی به تحقیق و بررسی مطالبی که میگوید ندارد.
علما نیز باید نسبت به اهل منبر حساس باشند و کژیها و ناراستیهای احتمالی آنها را تذکر دهند. مرحوم والد ما نقل میکرد که مرحوم محدث قمی در مسجد بزرگ نجف، مسجد هندی، بعد از نماز مرحوم آیتالله شاهروی منبر میرفت. شبی که مرحوم محدث قمی از منبر پایین آمد، آیتالله شاهروی به ایشان رو کرد و گفت: «آقای شیخ عباس! از خدا بترس! قبل از نقل این مطالب یک قیل و قالی راه بینداز»، یعنی بگو «قیل» یا «قال فلان» و اینقدر مطمئن مطالب را نسبت نده. خب مرحوم محدث قمی خودش کارشناس حدیث و شاگرد مرحوم محدث نوری بود ولی میبینیم از سوی آیتالله شاهروی مورد این خطاب قرار گرفت. یعنی علما به مطالب منقول در منبرها حساس بودهاند و حتی به سخنان منبریِ با شأن و عظمتی مثل مرحوم محدث قمی هم با توجه گوش میکردند و در موارد لزوم تذکر میدادند.
منبریها باید توجه داشته باشند که مطالبی که جنبۀ خارقالعاده و اعجازی دارند یا باید متواتر باشند یا دستکم به استفاضه نیاز دارند تا معتبر تلقی شوند.
اسم بردن از کسانی که عادت و رویۀ منبرهایشان بیان مطالب ضعیف و کماعتبار است و معرفی آنان به مردم و برحذر داشتن مؤمنان از دعوت این افراد برای سخنرانی هیچ اشکالی ندارد. یکی از موارد استثنای غیبت «قدح مقالات باطله» است. با توجه به همین موردِ استثنای غیبت است که میبنیم گاهی علما در لابهلای مطالب علمیشان در رد و نقل مطالب دیگری گاهی عبارات تندی را درباره قائلین به آن مطالب بیان میکنند و این غیبت نیست بلکه از باب «قدح مقالات باطله» لازم است که از آنها اسم برده شود و ضعف علمیشان بر مردم آشکار شود.
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
صوت مجموعه نشستهای عاشوراپژوهی 2 مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
برگزارشده در بازۀ 29 مرداد تا 2 شهریور 1402
1. ارائهدهنده: استاد ابراهیم گودرزی
موضوع: تأملی در پاسخ «شهید جاوید» به چرایی ادامۀ حرکت سیدالشهدا (ع) پس از رسیدن خبر شهادت مسلم
2. ارائهدهنده: استاد حسین قاضیخانی
موضوع: کاوشی درباره نخستین منزلگاه مسلم در کوفه
3. ارائهدهنده: استاد حامد قرائتی
موضوع: مناسک عزاداری در دولتهای شیعه
4. ارائهدهنده: استاد سید محمود طباطبایی نژاد
موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعه عاشورا 1
5. ارائهدهنده: استاد سید محمود طباطبایی نژاد
موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعه عاشورا 2
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
شروع رواج پیادهروی به سمت کربلا
شیخ آقابزرگ تهرانی در شرح زندگانی استاد بزرگ خود، مرحوم حاج میرزا حسین نوری، مینویسد:
«از سنتهایی که شیخ ما در سالهای اقامت خود در عتبات پایهگذاری و رایج کرد، پیادهروی از نجف به کربلا برای زیارت سیدالشهدا بود. پیادهروی به کربلا در دوران شیخ انصاری، شیوه و روش بزرگان و اخیار رایج بود، ولی پس از چندی ترک شد ... استاد ما چون این وضع را بدین منوال دید، بدین شیوۀ خداپسندانه همت گماشت و به آن ملتزم گشت».
در میان مراجع تقلید حضور آیتالله العظمی سید محمود شاهرودی زبانزد همگان بود. معروف است که وی در این مراسم نخست با پای پیاده از نجف خارج میشد و به سوی کربلا حرکت میکرد و سپس سایر آقایان، استادان و طلاب هم به دنبال وی به راه میافتادند و وقتی مراسم زیارت تمام میشد بیشتر زائران از کربلا سوار وسیلۀ نقلیه میشدند و به نجف بازمیگشتند؛ اما آیتالله شاهرودی در بازگشت هم پیاده به نجف بازمیگشت. معروف است که این مرجع بزرگ چهل سفر با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) مشرف شده است (برگرفته از کتاب فرازها و فرودها، ص 74)
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs