eitaa logo
مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
410 دنبال‌کننده
526 عکس
47 ویدیو
3 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به اهميت ويژه علوم عقلی اسلامی و به دليل مشترک بودن زبان معارف عقلی ميان همه انسان‌ها، با هر دين و مذهبی و امکان فهم حقانيت و برتری معارف اسلامی و شيعی از اين طريق، تهيه دائرةالمعارف تخصصی علوم عقلی اسلامی، در دستور کار مؤسس
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
⚫ به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ همزمان با روز اربعین حسینی، دکتر «ابراهیم علیپور» از فضلای ح
مرحوم دکتر علیپور عضو هیأت علمی و رییس "پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی" دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بود. ایشان که به ویروس کرونا مبتلا شده بود، پس از دو هفته بستری در "بیمارستان کامکار - عرب نیا" شهر قم، غروب دیروز پنج شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ (مصادف با اربعین حسینی ۱۴۴۲) چشم از جهان فرو بست. * زندگینامه علمی مرحوم دکتر ابراهیم علیپور از آن دسته فضلای حوزه علمیه قم بود که به علوم عقلی نیز علاقه فراوان داشت. وی پس از پایان دروس سطح حوزوی، علاوه بر شرکت در درس خارج اساتید عالی حوزه علمیه قم، به تحصیل در دانشگاه پرداخت. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فلسفه از دانشگاه مفید و دکترای فلسفه و کلام اسلامی را از دانشگاه قم کسب کرد. دکتر علیپور از سال ۱۳۸۵ تاکنون عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود و پیش از آن نیز به مدت دو سال در هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) عضویت داشت، وی همچنین همکار علمی مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی، مدیر کلان پروژه اسلام و نیازهای انسان معاصرو عضو شورای نشر انتشارات جامعة الزهراء(س) نیز بود. مقالات علمی مختلفی از دکتر علیپور با عناوین مسئولیت های اخلاقی انسان معاصر، رابطه هستی و انسان اقتضائات و موانع، فلسفه عدالت امام علی(ع)، شهید مطهری فیلسوفی نو اندیش به یادگار مانده است، او همچنین در طول حیات خود، مقالات فرهنگی و اجتماعی در بیش از ۲۰ موضوع از جمله اسلامی شدن دانشگاه ها، اصلاحات در حوزه، نقد و بررسی تبلیغات سنتی در حوزه، مفهوم شناسی عدالت علوی و ولایت پذیری حضرت زهرا به نگارش درآورد. دکتر علیپور، دبیری علمی بیش از ۶۰ نشست تخصصی در موضوعات فلسفه، کلام، فلسفه دین، فلسفه اخلاق، عرفان، معرفت شناسی را در کارنامه خود داشت، او دبیر علمی علمی همایش ملی نواندیشی دینی، قائم مقام همایش بین المللی آموزه های دینی و مساله نفس و بدن، دبیر بخش فلسفه اسلامی کنگره روز جهانی فلسفه و دبیر اجرایی همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری بود. از وی مقالات، سخنرانی ها و کتاب های زیادی - از جمله "درآمدی بر چیستی فلسفه اسلامی"، "چیستی و نیازهای انسان معاصر"، "هست ها و بایسته های فلسفه اسلامی" - به یادگار مانده است. وی همچنین در نگارش کتاب های "ماخذ شناسی علوم عقلی اسلامی" و "ماخذشناسی تاریخ فلسفه اسلامی" نیز مشارکت داشت. دکتر علیپور سابقه تدریس در دانشگاه قم، دانشگاه باقر العلوم(ع)، جامعة المصطفی(ص) العالمیه، مدرسه عالی معصومیه، مرکز تربیت مدرس خواهران و مدرسه حجتیه را داشت. وی همچنین داور و ارزیاب کتاب سال حوزه، مقالات همایش روز جهانی فلسفه، مجله نقد و نظر، مقالات همایش بین المللی آموزه های دینی و مسئله نفس و بدن، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی، کتاب شناسی حکمت اسلامی ۲، مقالات همایش بین المللی اندیشه های فلسفی استاد مطهری، مقالات دانشنامه امام خمینی(ره)، جشنواره علمی شیخ طوسی، مجله علمی تخصصی نامه جامعه ویژه فلسفه و کلام و پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی بود. 🔰 @daeratolmaaref
🖌 شصت و هشتمین اثر مکتوب مرکز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي با عنوان «تفسير عرفاني از ديدگاه سيد حيدر آملي» منتشر شد. 🔷♦️🔶 سرفصل‌هاي اين کتاب به شرح زير است: بخش اول: معنا‌شناسی واژه تأویل بخش دوم: تأویل قرآن از دیدگاه سید حیدر آملی بخش سوم: مبانی تأویل طولی از نگاه سید حیدر آملی بخش چهارم: بررسی تطبیقی نمونه‌هایی از تأویل‌های سید حیدر آملی مشروح گزارش: 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/379 📕📒 🖋 🗒🗒 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
⬅️ آيا مي‌دانيد ۱۴ منبع مهم «علم منطق» توسط محققان برجسته مركز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي چكيده شده و در قالب كتاب و نرم‌افزار انتشار يافته است: ۱) ، ج۱؛ ۲) ؛ ۳) ؛ ۴) ؛ ۵) ؛ ۶) ؛ ۷) ؛ ۸) ؛ ۹) ؛ ۱۰) ، ج۱؛ ۱۱) ؛ ۱۲) ، ج۳؛ ۱۳) ؛ ۱۴) . 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
✍🏽 منطق رواقي در آثار منطق دانان «شاهکاري هم‌سنگ منطق ارسطو»، «نخستين دستگاه منطق گزاره‌ها» و «اساس تمام دستگاه‌هاي منطقي و رياضي» خوانده شده است، لذا از چنان اهميتي برخوردار است که هيچ پژوهشي درباره تاريخ منطق، نمي‌تواند از پرداختن به آن چشم‌پوشي کند؛ و از آنجا که منطق رواقي بر منطق سينوي نيز اثرگذار بوده است، در پژوهش‌هاي مرتبط با منطق اسلامي نيز داراي اهميتي ويژه است. با اين حال، زبان فارسي تاکنون از منابع مرجع و معتبر درباره منطق رواقي بي‌بهره بوده است و اين اثر نخستين گام در جبران محروميت يادشده است که توسط مرکز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي منتشر شده است. 🔷 منطق رواقي 🔶 اثر بنسون ميتس ♦️ ترجمه دکتر مهدي عظيمي ❇️ توضيح بيشتر 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/262 📕📒 🖋 🗒🗒 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
🌼 «»، به ‌ويژه علم قبل از ايجاد، «»، «» و «» از مسائل مهم هستي‌شناسي در تمام حوزه‌هاي الهياتي اعم از کلام، فلسفه، عرفان و شريعت است. سرنوشت اين مسائل در تحليل عرفاني آن، با «آموزه اعيان ثابته» گره خورده است. اعيان ثابته که همان در علم حق تعالي در تعين ثاني و همان حيثيت حدي و ماهوي اسماء حق هستند، يكي از آموزه‌هاي بنيادين در عرفان اسلامي و كليد فهم بسياري از مباحث عرفاني است. اين نوشتار پس از تبيين آموزه اعيان ثابته و بيان جايگاه آن در عرفاني، به برخي دستاوردهاي آن در تحليل مسائل الهياتي اشاره مي‌كند. در اين اثر مي‌خوانيم: ✅ کلياتي درباره پيشينه، جايگاه، معاني و تقسيمات اعيان ثابته ✅ رابطه‌ اعيان ثابته، اسما و عالم خلق ✅ احکام و ويژگي‌هاي اعيان ثابته ✅ دستاوردهاي آموزه اعيان ثابته در بحث «علم پيشين خداوند به مخلوقات» و «جبر و اختيار» تهيه شده در مرکز پژوهشي دائره‌المعارف علوم عقلي اسلامي 📕📒 🖋 🗒🗒 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
❇️ «اصطلاح» به چه معناست؟ 🔶 «مدخل» چيست؟ ✳️ «اصطلاح‌نامه» کدام است و چه کاربردي دارد؟ 🔷 فعاليت‌هاي واحد اصطلاح‌نامه و مدخل‌شناسي چه دستاوردهايي داشته است؟ 📄📖🗒 ✅ با کليک بر لينک زير پاسخِ پرسش‌هاي فوق را در «گزارشي از فعاليت‌هاي واحد اصطلاح‌نامه و مدخل‌شناسي منطق» ملاحظه نماييد. 🎙در اين گزارش، حجت الاسلام والمسلمين ابراهيم بازرگاني، مسئول واحد اصطلاح‌نامه و مدخل‌شناسي منطق مرکز پژوهشي دائرةالمعارف، به پرسش‌هاي فوق پاسخ داده است: http://dmaaref.iki.ac.ir/node/381 📔📔📔 🌺 🌼🌼 🍃🍃🍃 🔰 @daeratolmaaref
📖 سی و نهمین شماره از نشریه علمی - ترویجی معارف عقلی منتشر شد. 👈🏼 در اين شماره مي‌خوانيد: 🔷 معناشناسی صفات الهي از ديدگاه ابوالفتح کراجکي/ ✍🏽 محسن و سید محمد 🔷 وابستگي كمال انسان به دین از منظر علامه طباطبایی (با تأکید بر تفسیر المیزان)/ ✍🏽 سید مجتبی ، ابراهیم و محمدحسن 🔷 نقد و بررسی پاسخ‌های فخر رازی به مسئله شرَ/ ✍🏽 محمد 🔷 بررسي برخي از آثار ايمان به خداوند / ✍🏽 اسماعیل 🔷 بازنگاهی به موضوع رجعت از دیدگاه حکیمان معاصر / ✍🏽محمدرضا 🔷 کاوشی وجودشناختی در باب وصف کلام الهی و اقسام آن و چگونگی دریافت آن از دیدگاه ملاصدرا / ✍🏽 سيد محمدحسین 🔶 توضيحات بيشتر: 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/382 📕📒 🖋 🗒🗒 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
🔶 حضرت آيت‌الله مصباح در مورد استاد خود حضرت علامه طباطبايي مي‌فرمايند: 🔷 اگر در عالم اسلام چند نفر را بتوانيم معرفي كنيم كه عميق‌ترين و وسيع‌ترين اطلاعات اسلامي را از اصيل‌ترين مدارك اسلامي فراگرفته باشند، به طور قطع، اولين فرد، مرحوم علامه طباطبايي رضوان‌الله عليه خواهد بود. 🌼 ✍🏽 📖📖 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
هدایت شده از قبس
✳️ تعطیلی کتابخانه‌های مؤسسه تا اطلاع ثانوی ✅ قابل توجه كليه اساتيد و دانش پژوهان گرامي در راستاي اعمال محدوديت‌هاي ابلاغي از سوي استانداري قم مبني بر ممنوعيت فعاليت برخي از گروه هاي شغلي، بدين وسيله به اطلاع مي‌رساند، سالن مطالعه کتابخانه ساختمان مركزي و پرديسان تا اطلاع ثانوی تعطيل مي‌باشند. ✅ لازم به ذکر است که افرادی که قصد دریافت یا تحویل کتاب امانی را دارند می‌توانند به کتابخانه مراجعه نمایند. 🔰@iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 🔰 @qabas_iki_ac_ir
🔴 اگرچه ابن‌سينا در آثار خود، برخي مباحث معرفت‌شناختي همچون تعريف و ابزار ادراک، علم حصولي و علم حضوري را به‌صورت مستقيم، هرچند پراکنده، مطرح کرده است؛ اما بخش مهمي از نظريه شناخت وي در منطق شفا و در ضمن نظريه برهان، قرار دارد. 👈🏼 ابن‌سينا در نظريه برهان، پس از تعريف علم و يقين، رويکردي مبناگرايانه نسبت به توجيه اتخاذ کرده و به نقد ديدگاه‌هاي مخالف پرداخته است. وي در بيان امکان دستيابي به هدف علم (يقين دائمي زوال‌ناپذير (نظريه‌اي علّي بيان کرده است که در اين مقاله «نظريه علّي شناخت ابن‌سينا» ناميده شده است؛ نظريه‌اي که تقرير برون‌گرايانه آن در معرفت‌شناسي معاصر به نام ، شناخته شده است. 📘📗📕 منبع: دوفصلنامه علمي ـ پژوهشي ، شماره ۸، بهار و تابستان ۱۳۹۷، مقاله «نظريه شناخت ابن‌سينا (رويكرد ابن‌سينا به شناخت، توجيه و يقين در نظريه برهان)» ✍🏽 نوشته ، و 📕📗📘 ✍🏽 📖📖 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
♦️حجت‌الإسلام و المسلمين دکتر كُرد فيروزجايي، معاون پژوهشي و عضو هيئت علمي دانشگاه باقرالعلوم (عليه‌السلام): ❇️ خود من سال‌هاي قبل، محقق مرکز دائرة‌المعارف بودم و همان موقع شاهد بودم که وقتي اساتيدي از تهران يا جاهاي ديگر مي‌آمدند و با فعاليت‌هاي اين مرکز آشنا مي‌شدند، بسيار شگفت‌زده شده و محققان را براي انجام چنين کارهايي تحسين مي‌کردند. ✳️ آثاري که امروز در اين مرکز شاهد آن هستيم، با وجود آنکه هنوز محصول اصلي اين مرکز به بار ننشسته و اين آثار جنبه مقدماتي براي دائرة‌المعارف علوم عقلي دارند؛ با اين‌حال، هم از نظر کميت و تعداد مجلدات و هم از نظر کيفيت، آثار بسيار ارزشمندي هستند که براي پژوهشگران مختلف، اعم از دانشجويان و طلاب در عرصه علوم عقلي قابل استفاده‌اند. 🍃🌸🌼 ✍🏽 📖📖 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
♦️ حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر احمد ابوترابي، رئيس مركز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي: ✳️ برخلاف سایر مراکز دائرة‌المعا‌رف‌نويسي که مستقيماً به انتخاب مدخل مي‌پردازند و بدون مقدمه، مقاله‌نويسي را آغاز مي‌کنند، در اين مرکز کارهایی فراتر از تدوین دائرة‌المعارف انجام می‌شود که البته به نظر ما براي تدوين يک دائرة‌المعارف تخصصي مطابق با استانداردها و معيارهاي مطلوب، لازم است. ❇️ ما در این مرکز با توجه به اصطلاحات و موضوعات هريک از دانش‌هاي علوم عقلي، نخست ساختار و جایگاه و نقشه جامع هريک از علوم عقلي را ترسيم مي‌کنيم. لذا برنامه‌های این مرکز در سه بخش تعریف شده است. ☑️ بخش اول ایجاد زیرساخت‌های لازم؛ ☑️ بخش دوم فراهم کردن زمینه‌های علمي پژوهش، ☑️ بخش سوم تدوین دائرةالمعارف‌ها. ‌ 🍃🌸🌼 ✍🏽 📖📖 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
♦️ افزودن «» به شروط حمل از نوآوري‌هاي نيست ♦️ در تناقض افزون‌بر اختلاف، وحدت‌هاي هشت‌گانه‌اي نيز لازم است و مشهور چنين است که ملاصدرا به وحدت‌هاي هشت‌گانه، يعني وحدت موضوع، ، مکان، زمان، شرط، اضافه، جزء و کل، وحدتي افزوده است به نام «وحدت حمل». ♦️ در فلسفه اسلامي متأخر، واژه «وحدت حمل» اصطلاحي شده است براي اشاره به اينکه دو قضيه، تنها زماني نقيض يکديگرند که در کنار حفظ بقيه شرايط، به جهت حمل نيز يا هر دو حمل اولي ذاتي باشند و يا حمل شايع صناعي. ♦️ در اين مقاله برآنيم تا نشان دهيم که اين اصطلاح چنان‌که اکنون رايج شده است: ☑️ اولاً، در تاريخ همواره براي اشاره به حمل اولي ذاتي و شايع صناعي به‌کار نمي‌رفته و استعمال گسترده‌تري داشته است؛ ☑️ ثانياً، افزودن آن به شروط حمل، حتي در همان معناي رايج، از نوآوري‌هاي ملاصدرا نيست. ♦️ در اين راستا، شواهدي تاريخي براي پنج معناي متفاوت از اين ارائه خواهد شد که سه معناي آن غير از برداشت رايج از اين اصطلاح است. ♦️ همچنين روشن خواهد شد که معناي رايج اين اصطلاح، يعني به‌کارگيري آن درباره حمل اولي و شايع نيز پيرو معاني مختلفي که تاکنون از و شايع ارائه شده است، معاني متعددي به خود خواهد گرفت. 📗📒📔 منبع: دوفصلنامه علمي پژوهشي معارف منطقي، شماره نهم، پاييز و زمستان 1397، مقاله «معاني وحدت حمل؛ از تا مرحوم »، ✍🏽 نوشته: و 📕📗📘 ✍🏽 📖📖 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
📀 نرم‌افزار پرونده‌هاي علمي فلسفه اسلامي ☑️ دربردارنده تصویر صفحات انتخاب شده از 382 منبع مهم فلسفه اسلامی (از آغاز تا دوره معاصر) در قالب 285 پرونده؛ ☑️ دسته‌بندی پرونده‌ها در 14 کلان موضوع (رده)، 395 موضوع اصلی و 2135 موضوع فرعی، بر اساس اصطلاح‌نامه فلسفه اسلامی، با قابلیت جستجو در موضوعات؛ ☑️ نمایش صفحه عنوان و شناسنامه آثار، همراه با ذکر مشخصات کتابشناختی آنها در پایان هر پرونده؛ ☑️ نمایش 167000 صفحه در فرمت PDF؛ ☑️ عرضه شده در قالب 4 حلقه DVD در رده‌های احکام وجود، ، ، ، علت و معلول، ، قوه و فعل، مقولات، واحد و کثیر، وجود مستقل و رابط، کلیات، ، ، معاد. 📕📒 🖋 💿💿 📀📀📀 🔰 @daeratolmaaref
🔹 در پی انتشار خبر بیماری حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی (دام ظله العالی)، شایعات و اخبار نادرستی در این باره منتشر شده که موجب نگرانی دوست‌داران معظم له شده است. 🔸 به اطلاع می‌رساند مشکل ایشان ضعف مفرط جسمانی به دلیل ادامه و تشدید بیماری گوارشی است و در منزل تحت مراقبت پزشکی هستند. 🔸 در ضمن تأکید می‌شود تنها منبع موثق اخبار صحیح در این باره، پایگاه و کانال اطلاع‌رسانی آثار آیت‌الله مصباح به نشانی زیر می‌باشد.👇 @mesbahyazdi_ir http://mesbahyazdi.ir در انتها بار دیگر از همه علاقمندان درخواست دعا و توسل برای شفای کامل و عاجل ایشان داریم. باتشکر ۹۹/۹/۱۲ 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 🔰 @daeratolmaaref
🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح (فرزند آیت‌الله مصباح یزدی) خبر داد: 🔸 قدردانی حضرت آیت الله مصباح یزدی از دعای خیر مردم 🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش‌های آزاد موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی: 🆔 @maab_iki ارتباط با ادمین: 🆔 @admin_maab 🔰 @daeratolmaaref