eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹بیانات آيت الله العظمی جوادی آملی در شرح دعای اللهم ارزقنا توفيق الطاعة... 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
🟢معرفی تفسیر تسنیم  جلد77 🟢«تفسیر تسنیم» اثر گران‌سنگ حضرت آیت الله جوادی آملی است. نام این تفسیر برگرفته از آیه ۲۷ سوره مطفّفین: «وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ‏» است که نام چشمه‌ای در بهشت است. 🟢این اثر، گرچه شرح و تفسیر قرآن کریم به روش ترتیبی است؛ ولی از روش تفسیر موضوعی هم فراوان بهره برده است. شیوه محوری این تفسیر، همانند تفسیر المیزان، «تفسیر قرآن به قرآن» است و در تفسیر قرآن، اهتمام حداکثری به استفاده از قرآن دارد؛ گرچه از منابع اصلی دیگر یعنی سنت و عقل نیز فراوان بهره می‌برد. در این تفسیر ارزشمند، آزاداندیشی، کلان‌نگری، روشمندی در فهم و استنباط، اشراف به علوم گوناگون عقلی و نقلی، توجه فراوان به مسائل اجتماعی و سیاسی، اهتمام به اخلاق و ارزش‌ها، پاسخگویی به شبهات، تقریب‌گرایی و.... سبب شده است که از جهت ساختاری و محتوایی دارای ویژگی‌های برجسته باشد؛ به گونه‌ای که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. 🟢پیش‌تر هفتاد و شش جلد از این اثر منتشر شده بود و اکنون به لطف الهی جلد هفتاد و  هفتم منتشر می شود. در این جلد، شرح و تفسیر سوره‌های صفّ(1-14)، جمعه(1-11)، منافقون(1-11)، تغابن(1-18)، طلاق(1-12)، تحریم(1-12)، ملک(1-30) و قلم(1-52) آمده است. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: «ما اگر دوريم، اهل بیت سلام الله علیهم به ما نزديك‌ اند؛ مشكل در راه نيست، واقعاً به ما نزديك‌اند! اگر همه اعمال ما را در هفته به حضورشان می‌برند، به جدّ بگيريم! بسياری از ماها علاقه‌منديم خدمت وجود مبارك ولیّ عصرمان برسيم، اين نعمتی است؛ اما همه عقايد ما،همه اخلاق ما، همه اعمال ما را هفته‌ ای چند بار به حضور حضرت می‌برند.» ١٣٧١/١٢/٢۸ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
اهمیت ویژه تثبیت دین و ایمان آیت الله العظمی جوادی آملی: «تثبیت دین و ایمان، بویژه در زمان غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد، زیرا دینمداری و حفظ ایمان در دنیای متلاطم و گناه آلود دوران غیبت، از انواع آفت ها و خطرات، بسیار دشوار است.» ادب فنای مقربان ج۱۱ ص۳۰ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی «رسالت سنگین حوزویان و دانشگاهیان در عصر غیبت» درس اخلاق ۹۴/٣/١۴ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فایده تحصیل علوم دینی در عصر غیبت آیت الله العظمی جوادی آملی: «ائمه اطهار (علیهم السلام) عموماً و وجود مبارک ولیّ عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خصوصاً اینها «خلیفه الله» هستند، این اصل مطلب و ذات اقدس الهی که «مستخلف‌ عنه» هست «محیط بکلّ شیء»است و «مَعَ کلّ شَیءٍ» است با همه ما هست ﴿أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ﴾ است، اصل دوم. پس اگر مشکلی هست در غیبت ماست نه در غیبت ولیّ ما؛ ما اگر از غیبت به حضور بیاییم، اگر از جهل به علم بیاییم مبدأ خود را می‌شناسیم و او را می‌پرستیم، خلیفه مبدأ خود را می‌شناسیم، ولایت او را می‌پذیریم و در روح و ریحانیم، وگرنه آن حضور فیزیکی برای بسیاری از افرادی که در صدر اسلام بودند و نمازهای پنج‌گانه را پشت سر بهترین امام جماعت دنیا وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌خواندند، در مسجدالنبی هم اقامه می‌کردند که بعد از مسجدالحرام بهترین مسجدهای روی زمین است با این وجود طرْفی نبستند. پس ما اگر از غیبت به در بیاییم، بسیاری از مسائل برای ما حل است و این علوم دینی زمینه است برای اینکه انسان به اینها عمل کند و از غیبت در بیاید و مشمول لطف حضرت بشود.» درس تفسیر ۹۳/۱۲/۲۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
پرسش ها و پاسخ ها از آیت الله العظمی جوادی آملی: :چگونه می توان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را شناخت؟  :شناخت بر دو قسم است: «شناخت تاريخی» و «شناخت واقعی» كه از قسم نخست مهم تر است. مسئله مهم اين است كه ما آن حضرت را به حقيقت بشناسيم و ايشان نيز ما را ببيند؛ نه اينكه ما حضرت را ببينيم.  در زمان پيامبر(صلی الله عليه و آله و سلم) (كه مقامش از همه امامان بالاتر است) عده زيادی آن وجود مبارك را می ديدند، اما خدای سبحان درباره آنها فرمود: (و تراهم ينظُرُون اِليك و هُم لايُبصرون)؛ آنها را می بينی كه به تو می نگرند؛ ولی تو را نمی بينند. اهل نظر هستند، اما اهل بصيرت نيستند. اين است كه به گونه ای باشيم كه وجود مبارك امام زمان(عليه‌ السلام) ما را ببينند.  در قرآن كريم آمده است: خدا كه بر همه چيز بصير است، در روز قيامت به عده ای نگاه نمی كند: (ولايُكلّمهم اللّه و لاينظرُ اِليهم يومَ القيامةِ و لايزكّيهم) و نگاه تشريفی خود را نسبت به عده ای اعمال نمی كند.  اگر ما در مسير صحيح حركت كنيم، آن حضرت ما را می بيند.  ديدن و نظر تشريفی ايشان برای ما شرف است، در غير اين صورت نگاه فيزيكی كارساز نيست، چنان كه بسياری پيامبر اكرم( صلی الله عليه و آله و سلم)، اميرمؤمنان(سلام الله علیه) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) را می ديدند؛ ولی بصيرت نداشتند. نگاه های تشريفی مهم است، نه نگاه صوری. البته گاهی همان نگاه صوری هم موجب می شود كه انسان وجود حضرت را از نزديک زيارت می كند و فيض می برد يا خداوند مشكلات او را به بركت آن حضرت حل می كند؛ اما مهم همان ديدن از روی بصيرت است. نسیم اندیشه دفتر یکم ص ١٠۴ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «حضرت (سلام الله علیه) که ظهور کرد _ که ما انتظارش را می ‌کشیم _ به ما گفت این قرآن را ببر در فلان منطقه غرب یا فلان منطقه شرق، خب ما هم باید قرآن را خوب بدانیم هم حرف کانت و دکارت و هایدگر و اینها را بدانیم... 🔹 حضرت آمد ما چه انتظاری داریم؟ انتظار داریم به ما بگوید در همین قم باش و را اداره کن یا دستور می ‌فرمایند که برویم جایی کنیم؟ حالا برای تبلیغ رفتیم به غرب، گفتیم ما حرف ‌های کانت را نمی‌ فهمیم، مکتب دکارت را نمی ‌فهمیم، حرف‌ های هایدگر را نمی‌ فهمیم، خب برای چه چیزی به آنجا برویم؟!...» درس تفسیر ٩٨/٩/٢٧ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
امير مؤمنان(سلام الله علیه) می فرمايد: چيزی را كه نمی دانی نگو و خود را برای گفتن چيزی كه از تو نپرسيده اند و تو به آن مأمور نمی شوی، به زحمت نينداز؛ «و دَعِ القول فيما لا تَعْرف والخطابَ فيما لم تُكَلّف».  قرآن كريم نيز مي فرمايد: (وَلا تَقْفُ مالَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ)[اسراء آیه ۳۶]؛ چيزی را كه بدان علم نداری دنبال مكن، زيرا انسان و همه اعضا و جوارح او مسئول است.  انسان موظف است تا چيزی را با برهان حل نكرده، تصديق نكند و نپذيرد و تا چيزی را با دليل نفی نكرده، تكذيب نكند؛ هم تكذيب او بايد مستدل باشد و هم تصديق او بايد مُبَرهن گردد.  قرآن هم اين دو اصل را به عنوان دو قاعده مهم اسلامی بيان كرده، می فرمايد: اگر خواستی چيزی را تصديق يا تكذيب كنی، بايد پس از شناسايی علمی به آن باشد. شمیم ولایت ص۶۲۵ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی «...ياد مرگ و ياد قيامت، مهمترين عامل برای پويايی و حركت است، اينها كه مرگ را پوسيدن می دانستند، خيال می‌کردند كه اگر نام مرگ شود يا جلسه ترحيم شود، سكوت و سكون و رَخوَت می‌آورد؛ در حالی كه نام مرگ و ياد مرگ پويايی می‌آورد، انسان وقتی مُرد، قدم به قدم برنمی دارد، مگر اين كه از او سؤال می‌کنند، عمرت را در چه راه صرف كردی؟اين بايد جواب داشته باشد.» درس اخلاق ۹۳/٧/١٧ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: اساس كار بر اين است كه آينده را نيروی جوان می‌سازد، از هم‌اكنون بايد شما يك عده جوان های متدين ماهر دلباخته به نظام و امام تربيت كنيد،تا چشم‌انداز عمل بشود. همه مسئولان موظف‌اند آن لبه تيز تلاش سياسی شان،متوجه به تربيت نيرو باشد. وقتی نيرو داشتيد و ازدواج را حل كرديد[مشكلات هم حل می‌شود.] ما بايد به سمتی حركت كنيم كه اين ازدواجها سالم باشد، اينها اصول ارزشی ماست.مهريه را كمتر بكنيم، جهيزيه را كمتر بكنيم. به خدا قسم اين حرفها راست است! اين حرفها را اهل‌ بيت علیهم السلام گفتند؛ فرمودند:آن زنی آن نكاحی آن ازدواجی پربركت است كه مهريه‌اش كمتر باشد و همين وجود مبارك پيغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) وقتی جهيزيه فاطمه(سلام الله عليها) را ديد فرمود: «اللهم بارك لقوم جل آنيتهم الخزف»[۱]؛ اين حرفها راست است! در فضای دیانت به این سمت حرکت کنیم تا ازدواج ها يك مقدار تكثير بشود،طلاق آمارش كم بشود، سن ازدواجها بالا نرود، طلاق اصولاً راه پيدا نكند. [۱]بحار الانوار ج۴۳ ص۱۳۰ خطبه های نماز جمعه ۸۲/٨/٢۳ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله جوادی آملی .mp3
2.28M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «...اين برادران عزيز‌ به نوسالان، جوانان و نوجوانان بايد بگويند ورزش چيز بسيار خوبی است و بالاتر از ورزش بدن ورزش روح است كه مبادا خدای ناكرده هوس شما را به پرتگاه گناه بكشاند. اگر كسی بر هوس مسلط شد او پهلوان است، وگرنه اين پهلوانیها مدت كوتاهی دوام دارد؛ غالباً كسانی كه با اين نيروهای بدنی سر و كار دارند بعد از چهل سال ديگر افتاد‌ه‌اند...بايد به فكر روزی بود كه همه اينها را از ما می‌گیرند.» ۱۳۷۵/٧/۲۰ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «امیر مؤمنان سلام الله علیه :هیچ امتی از اختلاف خیر نمی‌بیند...» درس فقه ٩۶/٩/۶ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
پرهیز از همنشینی با اهل هوا و هوس حواریــان از حضرت عیسی سلام الله علیه پرسیدند: با چه کسانی همنشین شویم؟ آن حضرت سلام الله علیه فرمود: با کسانی که دیدارشان شما را به یاد خدا اندازد و سخنشان بر علم شما بیفزاید و عملشان شما را به آخرت ترغیب کند: قَالَتِ الْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى علیه السلام: يَا رُوحَ اللَّهِ! مَنْ نُجَالِسُ؟ قَالَ: مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللهَ رُؤْيَتُهُ وَيَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَيُرَغّبُكُمْ فِى الْآخِرَةِ عَمَلُهُ»‌[۱] بنابراین کسی که در مجلسی بنشیند و در آن دانشی را فرا نگیرد، حق آن مجلس را ادا نکرده بلکه به همان نسبت از خدا دور شده است. به فرموده حضرت امام علی سلام الله علیه بر انسان مؤمن لازم است وقتی وارد مجلسی می شود بکوشد که اهل مجلس را با تیر اسلام - که همان سلام است - شکار کند، پس اگر توانست آنان را به ذکر خدا مشغول سازد در انجمنشان بماند وگرنه رهایشان کند: إِذَا أَتَيْتَ مَجْلِسَ قَوْمِ فارمِهِم بِسَهْمِ الْإِسْلَامِ ثُمَّ اجْلِسْ (يَعْنِي السَّلامَ)فَإِنْ أَفَاضُوا فِي ذِكْرِ اللَّهِ فَأَجَلْ سَهْمَكَ مَعَ سِهَامِهِمْ وَإِنْ أَفَاضُوا فِي غَيْرِهِ فَخَلّهِمْ وَانْهَض»[۲] [۱]تحف العقول ص۴۴ [۲]شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید ج۲۰ ص۳۲۵؛ تنبیه الخواطر ج۱ ص۳۱، با اندک تفاوت، نیز برای مطالعه بیشتر :ادب فنای مقربان ج۵ ص۳۴۵،۳۴۶ سلونی قبل ان تفقدونی (تحریر نهج البلاغه) ج۵ ص۴۳۶ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
29.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی «برخی راه چهل ساله را یک ‌شب می‌روند...برخی هم راه یک شب را چهل سال می‌روند...» 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: «آن‌که می‌خواهد به اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) خدمت كند راه علامه امينی را برود. اگر خواستی از ولايت حمايت كنی درس بخوان ملا شو و عالمانه كار بكن... اين را بايد خيلی گرامی داشت و استقبال كرد؛ شما ده‌ها كتاب مثل الغدير بنويسيد.» ۱۳۷۳/۵/٢٨ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «اَلْبَخِيلُ بَعِيدٌ مِنَ اَللَّهِ بَعِيدٌ مِنَ اَلْجَنَّةِ بَعِيدٌ مِنَ اَلنَّاسِ قَرِيبٌ مِنَ اَلنَّارِ.» بخیل از خدا، بهشت و مردم دور و به آتش دوزخ نزدیک است. مشکات الأنوار ص٢٣٢ مفاتیح الحیاة ص ۶٣٢ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دروس محوری علوم حوزوی آیت الله العظمی جوادی آملی: شما اساتید بزرگوار مستحضر هستید که باید درباره دو عنصر محوری بیش از دیگران تلاش و کوشش کنید: یکی اینکه آن دینی که به ما فرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ»، نیز به ما فرمود که چه بخوانید، درست است طلب علم فريضه است؛ به صورت حصر آن طوری که مرحوم کلینی نقل کرد که حضرت فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ»؛ آيه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه. محور اصــلـى تـدريس و تألیف و ارشادات شما آیه محکمه، فریضه عادله و سنّت قائمه باشد؛ معارف اعتقادی باشد، مسائل فقهی باشد، اخلاقی و حقوقی باشد تا به دستور حضرت عمل شود؛ چون سایر علوم و بخشهای دیگر به همین عناصر محوری برمی گردد. بخشی از پیام به همایش اساتید حوزه علمیه تهران ٩٣/١٢/۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی «عظمت اخلاقی وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم)» درس تفسیر ٩٨/٧/٢١ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
صَعِدَ رسول الله ( صلى الله علیه وآله وسلم ) المِنْبَر ذاتَ یومٍ فحمد الله و أَثْنى علیه و صَلَّی علی أَنْبِیَائِه ثم قال : أَيُّهَا النَّاسُ لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ مِنْكُمُ الْغَائِبَ مَنْ أَنْظَرَ مُعْسِراً كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ صَدَقَةٌ بِمِثْلِ مَالِهِ حَتَّى يَسْتَوْفِيَهُ‌. به نقل از امام صادق سلام الله علیه، روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر منبر رفت و پس از حمد و ثنای خدا بر پیامبرانش درود فرستاد و فرمود : ای مردم! حاضران به غایبان برسانند که هر کس بدهکار ناتوان از پرداخت را مهلت دهد، برای او نزد خدا در هر روز صدقه ای به اندازه مالش هست تا هنگامی که آن را دریافت کند. الکافی ج۴ ص۳۵_۳۶ مفاتیح الحیاة ص ۴١۶ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله جوادی آملی .mp3
727.9K
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «اين مسئله ازدواج را سهل بگيريد؛ هم پدر و مادر پسر، هم پدر و مادر دختر، يك مقدار سهل بگيرند،مشورت بكنند، نظارت بكنند اينها را زير پر بگيرند و اين عزيزان هم اوايل با وضع ساده زندگی بكنند. اين دهه سوم زندگی (يعنی از بيست تا سی) دهه لذّت يك زندگی است، اين را هدر ندهند و اگر خدای ناكرده سن ازدواج بالا برود، مفاسد يكی دوتا نيست و كنترلش آسان نيست...» ۱۳۸۳/٩/۶ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی «شرح حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم» درس اخلاق ٩٧/٨/٢۴ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
يكی از آثار اخلاص آن است كه می‌تواند به همه كارهای روزمره، رنگ عبادت بدهد؛ بدين معنا كه كارهايی نظير خوردن، آشاميدن، خوابيدن، كسب كردن، سخن گفتن، شنيدن و... اگر به انگيزه‌هايی همانند نيرو گرفتن برای عبادت، كمك به دين الهی، تقويت نظام اسلامی،گره‌گشايی از مشكلات بندگان خدا و... باشد،رنگ عبادت به خود می‌گیرد. بنابراين عبادت آدمی، منحصر در نماز خواندن، تلاوت قرآن، دعا خواندن، روزه گرفتن و مانند آن نمی‌شود، بلكه سراسر عمر او طاعت و عبادت خواهد شد. در سخنان حضرت صدّيقه طاهره سلام الله علیها آمده است:  هر كس خالص‌ترين عبادت خود را به سوی خدا صعود دهد، خداوند متعال در مقابل آن بهترين مصلحت وی را به سوی او نازل مي‌كند: «من أصعد إلي الله خالص عبادته أهبط الله عزّوجلّ إليه أفضل مصلحته».[۱] [۱]معراج السعادة ص۶۲۹ ادب فنای مقربان ج۲ ص۱۶۸ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
29.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام به آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل روز چهارشنبه 28 شهریورماه در مدرسه علمیه حجتیه و با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید. 👈 امیر بیان و بنان علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه می فرماید: «كُلُّ وِعَاءٍ يَضِیقُ بِمَا جُعِلَ فِیهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِه‏»؛ با سایر مظروف ها فرق دارد، هر مظروفی وقتی وارد ظرف شد به اندازه خود آن ظرف را اشغال می کند جای دیگری را تنگ می کند. اما علم خصیصه ای دارد که وقتی وارد یک دل شد نه تنها مظروف، مظروفی نیست که از ظرفیت ظرف بکاهد، بلکه ظرفیت ظرف را توسعه می دهد. ↙️ لینک خبر (فیلم و متن): https://news.esra.ir/fa/w/4715645 📚 پیام به آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل تاریخ: 1403/06/28 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حقیقت علم توسعه بخشی است نه تنگ نظری / عالِم کسی است که اهل وفاق، اهل توسعه، اهل هم آوایی و اهل هماهنگی است/ هیچ عالِمی جا را برای دیگری تنگ نمی کند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل روز چهارشنبه 28 شهریورماه در مدرسه علمیه حجتیه و با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام تصویری، بیان داشتند: از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم هر کس قلمی و قدمی در راه علوم الهی برداشت و امتثال کرد مورد عنایت ویژه پروردگار باشد و جامعه به وسیله بنان و بیان علما و اندیشوران بهتر از گذشته راه خود را بیابد و زندگی کند. 🔹 علم یک سلسله تعریفات اساسی و مقومات دارد که از این مقومات و نکات اساسی علم معنای عالم و سلسله علما از یک سو، مهد علم در حوزه و دانشگاه از سوی دیگر، آداب متعلمان از سوی سوم و بهره وران جنبی حوزه و دانشگاه از جهت چهارم و مانند آن روشن خواهد شد. 🔹 امیر بیان و بنان علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه می فرماید: «كُلُّ وِعَاءٍ يَضِیقُ بِمَا جُعِلَ فِیهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِه‏»؛ علم با سایر مظروف ها فرق دارد، هر مظروفی وقتی وارد ظرف شد به اندازه خود آن ظرف را اشغال می کند جای دیگری را تنگ می کند. اما علم خصیصه ای دارد که وقتی وارد یک دل شد نه تنها مظروف، مظروفی نیست که از ظرفیت ظرف بکاهد، بلکه ظرفیت ظرف را توسعه می دهد. 🔹 همانطور که این معنا در حقیقت علم اخذ شده که یک نوری و مظروفی است که را به همراه دارد و نه تنها جا را تنگ نمی کند بلکه به دیگران هم جا می دهد و صحنه دل را بازتر می کند؛ وقتی کسی عالم به معنای حقیقی شد، عالم نیز هرگز جا را برای دیگران تنگ نمی کند، بلکه عالم در هر شهر و دیاری که باشد، آن فضا و مکان را، آن زمان و زمین را آن تاریخ و جغرافیا را توسعه می دهد. حقیقت علم توسعه بخشی است نه تنگ نظری! عالم چون از یک نوری برخوردار شد که خصیصه آن نور، وسعت نگری است بلندنظری است و جادادن به دیگران است خودش هم تنگ نظر نخواهد شد با دیگران می سازد و دیگران را می پذیرد. این خصیصه علم است. 🔹 اگر از علم به این امور یاد شده که علم اگر آمد جا را تنگ نمی کند، بلکه توسعه می دهد یعنی عالم کسی است که اهل است، اهل توسعه است، اهل است، اهل هماهنگی است. هیچ عالمی جا را برای دیگری تنگ نمی کند. هیچ عالمی زمینه اختلاف را فراهم نمی کند. هیچ عالمی زمینه انحراف از توحید را دامن نمی زند و مانند آن. 🔹 خداوند که علم را آفرید، می گوید بهترین علم خداشناسی است، توحید است، است، علوم ربانی است، اگر کسی معاذالله در حوزه یا دانشگاه یا در فضاهای دیگر علمی نیاموخت که او را به یاد خدا بیندازد و او معاذالله خدا را فراموش کرد، ذات اقدس اله می فرماید کیفر تلخش این است که خودش را فراموش می کند. ◀️ اگر کسی خودش را فراموش کرد، ـ هرگز به فکر خودش نیست، ـ نیست، ـ سعادت خود را نمی طلبد، ـ نمی تواند درست زندگی کند، ـ خیر و را نمی داند. ـ صلح و صفای جامعه را نمی داند. نتیجه تلخش یا جنگ جهانی اول است یا جنگ جهانی دوم، یا تلخ تر از همه این حوادث تلخ ، که این صهیونیست تبهکار، نه آسمانی را می شناسد و نه آسمان آفرین. نه زمینی را می شناسد و نه زمین آفرین، بلکه فقط خودش را می شناسد، در حالی که در حقیقت . 📚 پیام به آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل تاریخ: 1403/06/28 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli