🔹 بزرگواران و عزیزان عضو کانال
📩 این پیام را در کانالها و گروههای مرتبط با مباحث تبلیغی بازنشر بفرمایید تا در این هفتههای منتهی به ماه محرم، مبلغین بیشتری از این مباحث بهرهمند شوند.
🌐 جهت جریانسازی در عرصۀ تبلیغ و تحول در محتوای تبلیغی به کمک شما نیازمندیم.
هدایت شده از صوت | علیرضا پناهیان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 موضوع سخنرانی مهم علیرضا پناهیان در
همایش «تبلیغ نو» - گردهمایی مبلغین دغدغه مند تحول در تبلیغ
📌 "ضرورت تحول در تبلیغ و تعلیم دین"
برگزارکنندگان و همکاران همایش:
سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت تبلیغ حوزههای علمیه، دفتر تبلیغات حوزه علمیه، حوزه علمیۀ خواهران، تشکل فراگیر گروههای تبلیغی و موسسه امیربیان
◾️محل همایش: قم، جامعه الزهرا (س)،سالن بیداری اسلامی
👈کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/7358
@Panahian_ir
@Panahian_mp3
‼️ قابل توجه و خیلی مهم ‼️
⏰ تغییر روز و ساعت کلاس
📣 سهشنبه ها، ساعت ۱۸
🔹 در پی درخواست مکرر دوستان و شرکت کنندگان برای جابجایی ساعت درس به قبل از نماز مغرب، استاد موافقت کردند کلاس را از ساعت ۱۸ آغاز کنیم، اما چون برای استاد دوشنبهها بعدازظهر امکانش نبود، روز کلاس را به سهشنبه تغییر دادیم.
🔻 به دیگر رفقا و دوستانی که در کلاس شرکت میکنند و احیاناٌ عضو این کانال نیستند اطلاعرسانی بفرمایید.
https://eitaa.com/danesh_tabligh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬 دروس دانش تبلیغ دین علیرضا پناهیان از نگاه شرکتکنندگان
🔻فعالیت تبلیغیام به قبل و بعد از این کلاس تقسیم میشود!
🔻 مباحث این جلسه، در حد درس خارج تبلیغ دین است
🔻این کلاس برای انتقال محتوا نیست، برای تغییر نگرش و بینش عمیق است
#دانش_تبلیغ_دین
@danesh_tabligh
@Panahian_ir
@Hawzah_Panahian
🔍 نظرسنجی در خصوص زمان اکران جلسات گذشته
🔹 با توجه به تغییر روز و ساعت کلاس، از دوشنبه بعد از نماز مغرب به سهشنبه قبل از نماز مغرب، نظر شما در خصوص زمان اکران جلسات گذشته چیست؟
‼️ از آنجایی که تعداد عزیزانی که یک زمان را انتخاب کنند در تصمیمگیری تاثیر بالایی دارد، عزیزانی که قصد قطعی برای حضور در زمانهای تعیین شده را ندارند، گزینهای را انتخاب ننمایند.
🌐 لینک نظرسنجی:
https://EitaaBot.ir/poll/mrjs
1. دوشنبهها قبل و بعد از نماز مغرب، دو جلسه
2. سهشنبهها قبل از کلاس، ساعت 4 تا 6
3. سهشنبهها قبل و بعد از کلاس، دو جلسه
4. سهشنبهها بعد از کلاس
5. پنجشنبهها از ساعت 5 عصر تا اذان مغرب، حدودا سه جلسه.
https://eitaa.com/danesh_tabligh
💠مقام معظم رهبری:
«جهاد تبیین، یک فریضهی قطعی و یک فریضهی فوری است و هر کسی که میتواند[باید اقدام کند].» ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
🔹با توجه به رسالت فوری و عینی جهاد تبیین و در لبیک به ندای نائب امام زمان عج، موسسه سخن سدید در نظر دارد گروه جهادی مستند سازی، با رویکرد کنشگری در جبهه جهاد تبیین را تاسیس نماید.
🔸لذا از همه عزیزان دغدغه مند و توانمند دعوت می شود در صورت داشتن شرایط زیر، با ما همراه شوند:
✅ شرایط عضویت در گروه:
➖امکان وقت گذاشتن حداقل روزی یک ساعت
➖ تعهد به حضور منظم در جلسات گروه (حضوری یا مجازی)
➖توانمندی در یکی از زمینه های:
🔸 نویسندگی
🔸تصویر برداری
🔸عکاسی
🔸تدوین (پریمیر، افتر افکت)
🔸موشن گرافی
🔸صدابرداری
🔻ثبت نام : از طریق پیام به ادمین @sokhanesadid1
💎اولویت با عزیزان ساکن قم می باشد.
🔺سخن سدید
@Sokhanesadid
📣 جلسه چهاردهم از سلسله جلسات دانش تبلیغ دین توسط استاد علیرضا پناهیان
‼️عزیزان به تغییر روز و ساعت کلاس توجه داشته باشند و به دیگر دوستان اطلاع رسانی بفرمایند.
🔻 سهشنبه (۷ تیر)
🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیهالسلام
🕘 ساعت ۱۸
📽 اکران ادامه جلسه ۳ و همچنین جلسه ۴ دانش تبلیغ، قبل از کلاس، ساعت چهار تا شش بعدازظهر در مدرس۲۷ (ساختمان امام رضا ع، طبقه همکف) برگزار میشود.
🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهشهای درس:
https://eitaa.com/danesh_tabligh
📣 جلسه پانزدهم از سلسله جلسات دانش تبلیغ دین توسط استاد علیرضا پناهیان
‼️عزیزان به تغییر روز و ساعت کلاس توجه داشته باشند و به دیگر دوستان اطلاع رسانی بفرمایند.
🔻 سهشنبه (۱۴ تیر)
🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیهالسلام
🕘 ساعت ۱۸
📽 اکران جلسه ۵ و بخشی از جلسه ۶ دانش تبلیغ، قبل از کلاس، ساعت چهار تا شش بعدازظهر در مدرس۲۷ (ساختمان امام رضا ع، طبقه همکف) برگزار میشود.
🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهشهای درس:
https://eitaa.com/danesh_tabligh
🌀ضعف در تبلیغ دین ناشی از تلقی غلط ما از دین است.
➖اصل مشکل پیامبر و اهل بیت سیاسی بود نه عقیدتی
➖ دیدگاه مومنانه یعنی خودخواهانه و دیدن منافع خودمان
📌 تلقیهای غلط از دین با تلقیهای جایگزین
👈 ششمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم:
بخش اول:
مقام معظم رهبری فرمودند: «ما در تبلیغات کمّاً و کیفاً دچار ضعف هستیم» بخش عمدهای از این ضعف در تبلیغ حوزه و ناشی از تلقّی عمومی ای است که به مردم از دین داده میشود و پنج ویژگی دارد که نشانه تلقّی ناصحیحی از دین است:
تلقّی عمومی مردم از دین پنج ویژگی پیدا کرده که هر پنج ویژگی نشانه تلقّی ناصحیحی از دین است
۱) تلقی عقیدتی داشتن از دین: یعنی دین را صرفاً بخواهیم یک امر عقیدتی تلقی بکنیم، نه یک امر ضروری و عقلانی. در مقابل مردم میتوانند بگویند: «خب من عقیدهام این نیست» یا اینکه میگویند: «این عقیده چه نفع و ضرری برای من دارد؟» یا فکر میکنند تمام کسانی که مقابل دین ایستادهاند مشکل اعتقادی دارند. درحالیکه پیامبر اسلام و ائمۀ هدی(ع) اصل مشکلشان با مخالفانشان سیاسی بوده نه عقیدتی.
اگر کسی بتواند اضطرار و نیاز جامعۀ بشری به امر امامت را با توجه به شیوۀ عمل و کارکرد امام برای مردم جا بیندازید، آنها خودشان دنبال امام و پیغمبر خواهند رفت. به اینجور بحثها بحثهای عقیدتی نمیگویند، ولی اثر عقیدتی دارد.
آنوقت این پرستیژی که برخی برای خودشان قائل هستند و میگوید: «من اینجوری عقیده ندارم، عقیدۀ هر کس برای خودش محترم است» بیمعنا خواهد شد، دین کِی شده مسئلۀ عقیدتی؟ دین یک برنامۀ معقول برای زندگی است و مردم باید به کسانی که به این برنامه پایبند نباشند بگویند اینها آدم عاقلی نیستند. «وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهيمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَه»(بقره/۱۳۰) این تلقی درستی است که قرآن میخواهد از دین در جامعه ایجاد شود.
۲) تلقّی اخلاقی از دین: فکر میکنند دین یک سلسله دستورات اخلاقی دارد و تا بگویی اخلاقی، اخلاق به معنای ارزشها، اعتباریات و ملَکات یک امر غیرضروری جلوه میکند. کلاً دین را به حاشیه بردی چون مردم با ضروریات زندگی میکنند. بعد باید بگویی اخلاق ضرورت دارد. آقای بهجت میفرماید: عقل انسان میتواند بفهمد چرا صبح دو رکعت نماز واجب است. ایشان میفرماید دستورات الهی همه ارشادی هستند، عقل روشن باشد علت همه را میفهمد. اخلاق ظرفیتی دارد که میتواند مقابل دین ناب بایستد. حرف اخلاقی به نفع قاتلان امام زمان تمام میشود فردا میگویند: تو پسر پیغمبر نیستی چون بیرحم هستی. بیرحمی یک گزارۀ اخلاقی است.
۳) تلقّی عاشقانه و عاطفی از دین: که خدایا ما از سر محبت داریم تو را عبادت میکنیم. کدام اولیاء خدا تا حالا چنین حرفی زدند؟ بدلیل غلبه تلقّی عشقولانه از دین در غالب سخنان ما جهنم و بهشت نیست. ذکر بهشت و جهنم فرع این است که تو منفعت خودت را در بلندمدت بخواهی. توجه به قیامت یعنی به خود آمدن.
اصلا دیدگاه مؤمنانه یعنی خودخواهانه. شما فکر کردید انسانها همه خودخواه هستند؟ «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ». اصلاً یکی از مجازاتهای خدا این است که انسانها دیگر خودخواه نیستند. چرا منافع خودت را نمیخواهی و عمرت را تلف میکنی؟ ما تازه انسانها را باید برگردانیم به منافعشان توجه کنند. کلّ قرآن این کار را دارد با ما میکند.
🔻در روایات ببینید تقریباً محال است عبادت بکنی دچار عُجب نشوی، تنها راهش درک نیاز است. بدون نیاز، دین باعث غرور یا نفرت می شود. نفرت چون فکر میکند، دین تحمیلی است. درحالیکه هر قطعهای از دین را شما اجرا میکنی نیاز یک قطعه از وجود خودت را پاسخ دادهای. و اگر نیاز عالی فطری خودت را پیدا کنی، عاشق خدا خواهی شد چون تو محتاج خدایی، ولی تلقّی مردم از حبّ و عشق بینیازی است! این باید اصلاح شود!
۴) تلقّی احکامی از دین: که دین آمده دستور بدهد تو بگویی چشم. درسته دستور دارد اما این اوج و هدف دین نیست. هدف دین چیست؟ به بصیرت و قدرت تشخیص رسیدن ، نه به قدرت انجام تکلیف. انجام تکلیف مقدمۀ رسیدن به قدرت تشخیص است!
🔻حکمت و اولوا الألباب یعنی چی؟ اطاعت آنچنان لُب نمیخواهد. لااقل فرقان نمیخواهد. دیگر بصیرت که قطعاً نمیخواهد. بخشی از بصیرت برای این است که بفهمی دستور خدا چیست. بخشی برای این است که بدانی دستورهای ندادۀ خدا چیست! خدا که به سادگی دستور نمیدهد لذا چند تا دستور گلدرشت و مشخص داده، مثل نماز اول وقت، این را رعایت کن، بعد کمکم ذهنت باز میشود. اسلام دین تفکّر و قدرت تشخیص است. نمونۀ برجستهاش کربلاست، جایی که امام حسین امر نکرد آنها بصیرت داشتند فهمیدند باید بمانند.
کربلا یعنی تشخیص، نه تکلیف ...
👤علیرضا پناهیان
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
#خلاصه_دروس - جلسه ششم(بخش اول)
@danesh_tabligh
🌀 زمان نهضت جلوگیری از سخن دینی سکولار زدن است!
➖ تلقّیهای دقیق و جذّاب را افراد ضدّ دین هم میپسندند
➖ دین تبعیض دارد و تفاوت انسانها را در نظر میگیرد.
📌 ۵ تلقی غلط از دین + ۵ تلقی جایگزین
👈 ششمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم:
بخش دوم:
۵)تلقّی فردی از دین: قطعاً بستر اکثر امتحانها از انسان برای تقرب، جامعه و اجتماع است. قطعاً برنامۀ فردی مقدمه موفقیت در برنامههای اجتماعی است. و برنامههای اجتماعی هم به دو گونهاند؛ روابط تو با تکتک افراد جامعه، رابطۀ تو با کلّیت جامعه که سیاست میشود. برنامۀ دین امتحان انسان است در این سه عرصه. در زندگی فردی، در روابط اجتماعی، در رابطۀ تو با کلّیت جامعه، که مهمتر از قبلی است.
🔻«سکولاریزم یعنی اینکه این پنج تا تلقّی از دین در جامعه باقی بماند یا حتی ترویج بشود.» زمان نهضت جلوگیری از سخن دینی سکولار زدن است! انقدر این بازار پر است از سخن دینی سکولار، حرف شما اثر ندارد! موقع نهی از منکر است.
تلقّی جایگزین، تلقّیهای جایگزین که باید برجسته بشود:
۱) تلقی دانشی از دین: یعنی دین ما را به دانش یعنی درک واقعیتها دعوت میکند. ایمان نتیجۀ علم و توجه انسان است. و کفر میوۀ جهل است. دانش یعنی خبر از واقعیتها داشتن و دین یک واقعیت پیچیده است، و یک واقعیت بسیار بزرگتری هم به نام خدا بالاسرش هست. خدا بر واقعیت هایی تاکید کرده که اثر عظیمی در عالم داشته و با ابزار ابتدایی ما قابل درک نیست.
در واقع امام و پیامبر یک متخصص در دیدن و شرح واقعیتها هستند.
۲)تلقّی عقلانی از دین: حضرت آقا فرمودند علم و فناوری کفایت نمیکند، تفکر و عقلانیت احتیاج داریم.
عقلانیت یعنی به این واقعیتهایی که در هر مرتبهای درک می شود محدود نشویم و باید با تفکر و تعقل یعنی با ترکیب دانشها و واقعیتها به نتایج عقلانی و کلی برسیم.
۳)تلقّی اجتماعی از دین: امور فردی را هم باید در جامعه به تکامل میرساند. لذا اگر اجتماعی را در نظر نگیری فردیّت هم نابود میشود. دین برنامۀ ذوب کردن فردیّت در جامعه است.
۴) تلقّی منفعتطلبانه و کارکردگرایانه و خودخواهانه: دین برنامهای به سود انسان است. همان دین اجتماعی، یک وقت فکر نکنی اگر برای جامعه کاری کردی منّت داری.
۵) تمام این دین در بستر سیّال امتحانات الهی تحقق پیدا میکند: ابتلائات هم متناسب با تفاوت افراد در نظر گرفته میشود. دین تبعیض دارد و تفاوت انسانها را در نظر میگیرد. دین منهای زمان، موقعیت و حتی منهای ویژگیهای تکتک افراد ضدّ دین، سکولار و تحریف دین است. آنوقت ولایت یعنی تعیینکنندۀ وضعیت زمانی و در وضعیت زمانی تکلیف. زمانشناس نباشی ولیّشناس هم نمیشوی.
🔻این تلقّیهای دقیق و جذّاب را افراد ضدّ دین هم میپسندند. کسی که همینها را رعایت بکند به اضافۀ ایمان یعنی آگاهی و امنیت یافتن از خدا و تعقل دربارۀ این رابطه، میتواند منجی بشریت بشود. مگر پیغمبر و امیرالمؤمنین اینجوری تبلیغ نکردند؟چرا موفق نبودند؟آن زمان اکثراً نمیپذیرفتند چون دیندار به دین انحرافی بودند و پیامبر غرور دینی آنها را باید میشکست. مانع امیرالمؤمنین هم همان دینی است که عمقش فهم نشده و باعث انحراف بود. این دین کارتونی عدالت را بزرگتر از ولایت نشان میدهد. این پدیدهای تاریخی است که اولیاء خدا از پسش برنیامدند! الآن هم ما در دوران رشد معنویت هستیم یعنی رشد آسیبهای دینداری، بیدینی آنقدر ضربه نمیزند. دین انحرافی خیلی قدرت دارد.
👤علیرضا پناهیان
#دانش_تبلیغ_دین #جهاد_تبیین #پناهیان
#خلاصه_دروس - جلسه ششم(بخش دوم)
@danesh_tabligh
📣 جلسه پانزدهم از سلسله جلسات دانش تبلیغ دین توسط استاد علیرضا پناهیان
‼️عزیزان به تغییر روز و ساعت کلاس توجه داشته باشند و به دیگر دوستان اطلاع رسانی بفرمایند.
🔻 سهشنبه (۱۴ تیر)
🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیهالسلام
🕘 ساعت ۱۸
📽 اکران جلسه ۵ و بخشی از جلسه ۶ دانش تبلیغ، قبل از کلاس، ساعت چهار تا شش بعدازظهر در مدرس۲۷ (ساختمان امام رضا ع، طبقه همکف) برگزار میشود.
🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهشهای درس:
https://eitaa.com/danesh_tabligh