#ماه_رمضان
غصه های ما ، حزن و اندوه های ما به اندازه وجود خودمان است .
شما اگه از چیزی غمگین و محزون شدید بدانید ظرفیت وجودی شما به اندازه همان شیئ بوده که دیگر گنجایش نداشته و ناله اش درآمده .
یکی با نداشتن یک فرش غصه دار میشود
یکی با نداشتن یک پرده
یکی با نداشتن یک خودرو و...
یکی وقتی پشت سرش عیبش را میگویند برانگیخته میشود
یکی وقتی تعریفش میکنند خوشحال میشود و..
اینها همه نشان دهنده آن ظرفیت وجودی شماست
ببینید ظرف وجودی ما چقدر تنزل کرده است
این انسانی که از سعه وجودی بالایی برخوردار است و از جوار حق تعالی هبوط کرده ببینید حالا اسیر چه بازیهایی شده .
درکودکی به خاطر یک اسباب بازی ناراحت میشد و اشک می ریخت وقتی بزرگتر شد و نوجوان شد فهمید آن اسباب بازی ارزش اشک ریختن نداشته مثلا گرفتار یک دوچرخه شد بعد گرفتار بازیهای دیگر
وقتی دوباره بزرگتر شد باز میبیند آن بازیچه های نوجوانی هم ارزش نداشته و چقدر ناپخته بوده
الان هم سنی از این شخص گذشته اگر دقت کند میبیند باز غم وغصه های او کودکانه است
اگر کسی بیدار نشود و به غم و شادی های خود جهت درستی ندهد و متصل به امام خود نکند
تا دم مرگ گرفتار همین بازیهای کودکانه است
بایک مدال ، بایک سمت ، بایک قولی که به او میدهند ،
با یک تعریف و تمجید
با یک تکذیب و انتقاد و بدگویی
و امثال اینها دائما دگرگون میشود
چقدر این ظرف وجودی ما کوچک شده
چقدر تنزل ؟
در حالیکه اولیاء خدا را اگر همه دنیارا به آنها بدهند خوشحال نمیشوند و اگر همه دنیا را هم از آنها بگیرند محزون نمیشوند.....
#در_حرم_یار
#سیدعربی
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رمضان
#جلسات_توحید
وقتی در توحید بحث میکنیم خیلی دقت لازمه خصوصا دقت در لغات و کلماتی که بکار میبریم
گفتیم موجودات دارای یک وجود و هستی هستند و یک ماهیت
که اصالت با وجود و هستی آنهاست وگرنه ماهیت اصالت نداره
ماهیت قدر و اندازه اون هستی رو نشون میده
اندازه و میزان نمودِهستی است
هر چه هست هستی است
اون هستی هر چقدر ظهور کرده باشه ماهیت های مختلف یا چیستی های مختلف را بوجود آورده
یا همون موجودات مختلفی که میبینید
بعد رسیدیم به ابتدای بحث وحدت وجود که تعریفی از وحدت وجود داشتیم
اگر کسی در جستجوی خدا باشه به این عنوان که بخواد یک موجودی جدا از موجودات دیگه و در میان موجودات دیگه بنام خدا بخواد پیدا بکنه به شرک افتاده
مثلا بگه آسمان هست زمین هست آب هست و..
در میان این موجودات موجود دیگری هم هست بنام خدا
فرقش اینه که همه موجودات به چشم دیده میشن و این دیده نمیشه
اگرکسی اینطور طرح کنه از اول اشتباه فرض کرده
اصلا خدا را خدا تصور نکرده
نمیشه اگر خدایی در عالم وجود داشته باشه موجود محدودی باشه در کنار موجودات دیگر
بلکه باید خدایی باشه که به تعبیر قرآن کریم (هو معکم اینما کنتم) یعنی هر کجا شما هستی او با شما باشه (هوالاول والآخر)
که همه اینها را توضیح خواهیم داد
وقتی ما میگیم خدا
یعنی اول و آخر همه موجودات
یعنی تمام موجودات از او پیدا شده اند وبه او بازگشت میکنند
یعنی همین که میگیم سنگ هست
آسمان هست
زمین هست
آب هست
انسان هست
حیوان هست و..
همان (هستی) که میگیم
اون کلمه (هست)
اون (هست) که نسبت به هر چیزی میگیم
اون هست رو تعمیم دادیم به یک هستی مطلق
که گفتیم این هست که وجود دارد یک هستی مطلقی است که شما در تمام مخلوقات این هست واین بودن و این وجود داشتن را میبینید
که همه موجودات و مخلوقات به اعتبار اون وجود دارند و هستی پیدا کردند
شما به موجوداتی که در اطراف هست وقتی دقت کنید
مثلاً آسمان هست
زمین هست
درخت هست
کوه هست
دریا هست
انسان هست
میبینید که همه اینها هستند
موجودند درسته ؟
معدوم که نیستند
دارید میبینید هستند
موجودند وجود دارند
اما نکته ای که هست این است که موجودات مقید هستند
هرکدام مقید به قیودی هستند
مقید به حدودی هستند
که باعث تفاوت انها از همدیگر شده
ولی در آن (هست) بودن
در آن (وجود) داشتن همه مشترکند
فقط در حدود وقیوداتی که دارند متفاوتند
خوب دقت کنید
شما میگید آسمان هست وجود دارد
زمین هست وجود دارد
درخت وجود دارد
سنگ وجود دارد
وجود درخت
وجود کوه
وجود دریا
وجود انسان
شما دارید یک وجود را مقید میکنی
همش صحبت از وجودی میکنی که نوع و شکلش عوض شده
یعنی وجود دارای حدود شد
مقید و محدود به درخت بودن
مقید به سنگ بودن
مقید به آسمان بودن
مقید به انسان قوی بودن
مقید به انسان ضعیف بودن
مقید به انسان جاهل
مقید به انسان عالم
همه اینها در وجود داشتن و هست بودن مشترکند
منتهی آن وجود مشترک و کلمه (هست ) و (وجود) که بکار میبیریم در هرکدام از اینها قید و حدودی برداشته
ماهیتش تغییر کرده
یا به عبارتی به نوعی متفاوت تجلی کرده
حتی این دو انسان تفاوتشون از کجا اومده ؟
از میزان تجلی اون هستی
از درجه اون هستی که در درون هردو هست
از اطوار آن هستی
درخت چیزی جز وجود نیست هستی است عدم که نیست
منتها یک وجود مقید و محدود
سنگ وجود است هستی است منتها یک وجود مقید و محدود
انسان یک وجود است یک وجود مقید و محدود
همه موجودات این گونه اند
حالا اگر چشم شما دو تا چیز نبینه اهول نباشه
ظاهر بین نباشه
این پرده حدود را
این پرده قیودات را کنار بزنه
یعنی اگر شما درخت را نبینی
درخت بودنش را نبینی فقط وجود را ببینی
یا سنگ را که نگاه کنیم آن سنگ بودن را نبینی اصل وجود را ببینی
یا به انسان اگر نگاه می کنی انسان بودن را نبینی وجودش را ببینی
آن وجود در همه مشترک است
وجود درخت
وجود انسان
وجود ملائکه
شما اگر این قید ها را این حد و حدود ها را نگاه نکنی
انسان را نگاه نکن
سنگ را نگاه نکن
درخت را نگاه نکن
همان وجود مشترک را نگاه کن
همان میشود خدا
می شود وحدت وجود
میشود هو معکم اینما کنتم
میشود هو الاول و الآخر
لذا خدا را در بیرون از عالم
بیرون از خودت
بیرون از این دیوار وفرش و میز نباید دنبالش گشت
در آسمانها نیست
شما همین موجودات را قید و حد و حدود و ظاهر را کنار بزن و اصل وجود را نگاه کن می شود خدا
وحدت وجود عرفانی لغزشگاه بسیار بزرگ
و خطرناکیه که اگر کسی درست درک نکنه ممکنه به پرتگاه کفر بیفته
بعضی معتقدند که این مبحث اصلا فهمیدنی نیست
دلیلشون هم اینه
که چون وحدت وجودی که در عرفان مطرحه از راه دیدن و چشیدن و ذوق و کشف حاصل شده
چیزی که با ذوق و کشف حاصل میشه ، با فهم قابل درک نیست .
چیزی که با علم حضوری ادراک بشه علم حصولی در برابرش عاجز خواهد بود...
#سید_علی_سیدعربی
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
04.mp3
19.42M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹
شب چهارم ماه مبارک رمضان
(چرا با وجود توصیه خدای متعال به دعا و استغفار در ماه مبارک ما روزه داران نشاط و توان این دستور را نداریم و بواسطه روزه سست و بی حال هستیم آیا خدا دستورش حکیمانه نبوده؟ )
استاد سیدعلی سیدعربی
مدت زمان ۳۸ دقیقه
#در_حرم_یار
#سیدعربی
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رمضان
#آیت_الله_محمدشجاعی(ره)
برخورد خوب با قلوب مؤمنین برخورد با حق است.
پرده را باید کنار بزنیم و پشت پرده را در نظر بگیریم که در روایات ما به این نکته اشاره شده است.
سالک باید در آیات و روایات نکتهسنج و ذوقی و اشارتبین باشد و همه چیز را در رابطهی با حضرت حق مطالعه بکند و هوشیار و با شعور باشد
سالک اگر بنا بشود جمود داشته باشد و بیشعور باشد راه به جایی نمیبرد.
یک سالک هوشیار و با شعور و برخوردار از معرفت نباید پردهبین باشد
باید سعی بکند پرده را همیشه کنار بزند.
باید در عالم باطن قدم بگذارد.
چه در ارتباط با باطن خود، چه در ارتباط با باطن موجودات.
سالک نباید ببیند که این زید است و آن عمر است
باید ببیند که همه اینها مجلایی از اسماء و صفات حق هستند ،
و اگر خیلی هوشیار و با شعور باشد باید همهی وجود را جلوات حق ببیند و در برخورد خود خیلی مراقب باشد.
اگر کسی با ذوق باشد نه تنها در برخورد با انسانها بلکه در برخوردش با کل وجود دقّت میکند
که چه دستوراتی در متون اسلامی وارد شده است
شما اگر با ذوق این مسائل را مطالعه کنید میبینید در برخورد با کل وجود یک دستوراتی در متون اسلامی ما وارد شده است
در برخورد با کل وجود نه تنها انسان.
با حیوانات طوری
با نباتات طوری
با خاک طوری
با آب طوری الی آخر
در این برخوردها دستورات داریم یا نداریم؟ دستورات داریم
قسمتی از این دستورات در رابطه با همین نکتهی ذوقی است.
خلقت همه جلوات حق است باید هوشیار بود.
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
05.mp3
16.14M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹
شب پنجم ماه مبارک رمضان
(خشم و غضب )
استاد سیدعلی سیدعربی
مدت زمان ۳۱ دقیقه
#در_حرم_یار
#سیدعربی
Eitaa.com/darharameyar