#آیت_الله_محمدشجاعی_(ره)
#ماه_رجب
برای تعجیل فرج آن حضرت بقیه الله (صلوات الله علیه) زیاد دعا بکنید،
دعای دردمندانه بکنید، این دستور است، مکرّر گفتم این دستور است، دعای دردمندانه نه دعای بدون توجّه، دردمندانه دعا بکنید. دعا با دردمندی برای تعجیل فرج،
و دعا برای محفوظ بودن آن حضرت،
اگرچه آن حضرت را خدا حفظ خواهد کرد، اما در دعای شما چیزی برای شما و ما وجود دارد
و الّا این وعدهی خدا است «إِنَ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعادَ»
حضرت باقی است و محفوظ است و خواهد آمد و خدا خلف وعده نمیکند، این صریح قرآن است،
اینکه میگوییم دعا بکنید عاید آن به من و شما است
در ضمن این دعا را حتماً داشته باشید که خدایا ما را در صف موافقین، کمک کنندگان و یاران و تأیید کنندگان آن حضرت قرار بده و خدایا ما را از اینکه در جناح مخالف آن حضرت قرار بگیریم حفظ بکن،
فکر نکنید ما که منتظر آن حضرت هستیم و به عنایت خدا معتقد به آن حضرت هستیم اگر به زمان ظهور رسیدیم و درک آن زمان کردیم کافی است که ما از یاران آن حضرت باشیم و خدای ناکرده به صورت مخالف آن حضرت در نیاییم،
مضمون روایت این است که کسانی از شیعیان بودند و ایمان داشتند و منتظر آن حضرت بودند و معتقد به ایشان بودند اما بعد از ظهور ایشان از تبعیّت و اطاعت آن حضرت بیرون میروند و در جناح مخالف قرار میگیرند و کسانی که اصلاً در عالم تشیّع و تبعیّت نبودند بعد از ظهور آن حضرت وارد عالم آن حضرت میشوند.
ممکن است انسان در خصوص آن حضرت، روش آن حضرت، کار آن حضرت برداشتهایی داشته باشد، باز به اجمال اشاره بکنم، فهمی داشته باشد، تصوّری داشته باشد، تصویری داشته باشد، و بعد وقتی ظهور کرد چون تصوّری داشت، تصویری داشت، راه و روش و خصوصیّات آن حضرت را با تصویر و تصوّر خود که غلط بود منطبق ندید به شک بیفتد،
به شک افتاد اصولاً به مقابله بپردازد و بگوید این آن نیست
خدا همهی ما و شما را و مؤمنین و مؤمنات را
اگر زمان ظهور آن حضرت را درک کردیم از این مهلکه با فضل خود حفظ بفرماید
انشاءالله
#در_حرم_یار
#شهادت_امام_هادی(ع)
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
◾️سالروز شهادت امام هادی علی النقی سلام الله علیه را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر عج و همه شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم ◾️
فرصت های بسیار ارزشمندی در طول عمرمان داریم
فرصت #ماه_رجب ماه شعبان رمضان المبارک ، اعیاد مخصوص و فرصت ایام فاطمیه ، ایام محرم و امثال آن
چه فرصت های غم انگیز و چه فرصت های شادی هایمان ، همه ی این فرصت ها در یک مقصد شریک هستند
و آن فرصتهایی برای بالندگی انسان برای پرواز و رفتنشان به سمت و سوهایی است که مرزشکنی رخ دهد و انسان خود را از قفس تنگ تن و طبیعت پرواز دهد
شما این پروازها را در این ایام خیلی برجسته می بینید
نیاز به یک تامل های چند لحظه ای در خود و فطرت خود دارد
زُهیر یک درنگ چند لحظه ای او را از این طرف به آن طرف کرد .
حُر سردار سپاه دشمن بود اما یک درنگ چند لحظه ای او را از آن رو به این رو کرد
بیماری جوانان ما فرزندان ما این است که نمیتوانند با نفسشان مقابله کنند و آلوده به گناه میشوند.
اگر چه ما هم مبرا نیستیم
بیمار که بد نیست بیماری بد است . با بیماری باید جنگید ولی بیمار را باید نجات داد .
طبیبانه باید سراغ گناهکار رفت .
باید به جنگ مرض رفت نه به جنگ مریض .
ما ادبیات خشنی که بر علیه مرض بکار می گیریم ، برعلیه مریض بکار نمی گیریم .
آغوش را برای گناهکار باید باز کرد ،
نرمش و لطافت پاسخگوست نه خشونت
رسول گرامی اسلام با خلق کریم ظهور کردند و با اخلاق کریمه وارد شدند
گناه را باید ریشه کن کرد ، نه گناهکار را
گناهکار را باید با آغوش باز و مهربانی نجات داد .
جوانان ما فرزندان ما بدانند که فرصتهای ذکر شده و ایام عید و عزا و شبها و روزهای سفارش شده یک فرصتی است که یک مقدار درنگ و تاملی باید کرد
توقفی باید کرد
تفکری باید کرد
زهیر که کام آسمانی یافت او علوی نبود اما یک درنگ و تامل او را تبدیل به حسینی می کند .
زهیر و حر به خودشان اجازه دادند که به این طرف هم بیایند و چند لحظه فکر کنند
شما هم نگویید من انتخاب خودم را کرده ام
به این طرف هم سر بزنید و کمی تامل کنید
بسیاری از جوانان ما وقتی به فضای عقیدتی خودشان می روند می گویند حق با حسین است اما وقتی در فضای اجرایی ورود میکنند فراموش میکنند و ناخواسته شمشیر بر حسین می کشد چرا ؟
جوان مسیحی که با یک نگاهی که امام در چشمش کرد منقلب شد چطور شد که انقلابی در او حاصل شد ؟
چه شد که وقتی به کربلا می آید تا دیروز مسیحی بود و امروز حسینی شد ؟
مگر خدا این نگاهها را در این ایام خاص بر ما ندارد ؟
مگر امام هادی امروز این نگاه را ندارد؟
مگر اهل بیت علیهم السلام مرتب نظربه چشم جوان های ما نمی کنند ؟
ما چشم مان را بسته ایم
اقلا بفهمیم که بسیاری مواقع اشتباه میکنیم
عقل و درک و فهم ما مطلق نیست
فهم اشتباه نیمی از راه است .
اگر انسان نفهمد که اشتباه می کند ، کارش سخت است زیرا در جهل و نادانی مانده است
آن جوانی که خودش قبول دارد اشتباه میکند و خسته است پس نیمی از راه را رفته است .
این جوان بنشیند ، فکر کند ، ارزیابی کند ، جمع بندی کند و انتخاب کند...
فرصتها پی در پی میگذرند ...
عزيزان من! ما صاحبخانهاي داريم و مهماني؛
اين قدر در ما غيرت باشد که مهمان ناخوانده را نياوريم؛
اين اقل غيرت است.
يکي از برجستهترين اوصاف مؤمن اين غيرت است؛
«غيرت»؛ يعني غيرزدايي،
وارد حريم غير نشدن،
غير را وارد حريم خود نکردن،
از اوصاف برجسته خدا اين است که خدا غيور است.
ميبينيد در نهج البلاغه وجود مبارک حضرت امير ميفرمايد که
«مَا زَنَی غَيُورٌ قَطُّ»؛
هيچ انسان با غيرتي زنا نميکند.
حالا زنا فرق نميکند يا زناي عين است يا زناي گوش است يا زناي اعضاي ديگر است؛
چون وارد حريم غير ميشود.
اين غيرت ميخواهد.
اين غيرت را انسان بايد کاملاً بشناسد مرزبندي بکند....
#شهادت_امام_هادی(ع)
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
سلام علیکم
باستحضار میرساند جمعه این هفته مورخ ۲۹ دیماه کلاس تعطیل است
لطفا اطلاع رسانی فرمایید
May 11
کلاس مقالات سیدعلی سیدعربی.mp3
9.43M
#ماه_رجب
جلسات سنوات گذشته
سیدعلی سیدعربی
صفحه ۸۲ مقالات ج۲
روی احسان از گدا پیدا شود ....
چرا خدای متعال میخواهد روی انسان را از غیر خود به سمت خود برگرداند...
هدف از خلقت آفرینش و انسان ....
#امام_هادی_(ع)
#در_حرم_یار
Eiraa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمدشجاعی_(ره) :
فرمودند حضرت امیر (ص) در درر و حکم میفرمایند که هرکسی به اندازه ای که عقلش کار میکند دین دارد
من دعا میکنم که خدا عقل دهد که دوباره به راه خدا برگردیم
عقل در همه انسانها هست مگر آن کسانی که به سبب بیماری دارای عقل نیستند مانند دیوانگان
از اول خلقت تا حالا همه عقل دارند ولی با این وصف برهانی را میگویم که امیدوارم به دل شما بیفتد
برهان :
اگر بناباشد هر عقلی به حقایق آنچنان که هست برسد میبایستی همه انسانها به حقایق میرسیدند ولی چنین نشده و همه نرسیدند
این چه نتیجه ای میدهد؟
نتیجه میدهد که هر عقلی به حقایق نمیرسد
این را اگر خوب بیابید خیلی بدردتان میخورد
مثلا عقلی میگوید خدا هست
عقل دیگری میگوید خدا نیست
یکی میگوید قرآن و پیامبر حقند
دیگری برخلاف آن را میگوید
هردو صاحب عقلند
اما حقیقت یکی است
یا خدا هست یا نیست
پس حتما یکی از این صاحبان عقل اشتباه کرده است
پس این برهان نشان میدهد که هر عقلی به حقایق آنچنان که هست نمیرسد
این اختلاف نظرها و اختلافات دلیل بر این است که به سبب عقول بعضی ها به حقایق میرسند و بعضی خیر
پس هر چه عقل گفت درست نیست
چون ممکن است حق نباشد
و خودش هم نداند
یعنی عقل انسان به خلاف حق که باطل است برسد و خودش هم قبول داشته باشد
این میشود جهل مرکب
برای جهل مرکب هم هیچ راهی نیست
جهنم را جهل مرکب میگویند
مگر اینکه آن کس که جهل مرکب دارد یک شک و تردیدی داشته باشد و برود و بیاید تا حق را بیابد
حضرت میفرمایند از دین برخوردارشدن به اندازه عقل هر کس است
عقل ممکن است ناقص یا کامل کار کند
هر اندازه کار کرد و کارش درست بود به همان اندازه از دین برخوردار است
بیان عجیبی است
دریای معناست......
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
#نیت
اينكه ميگويند در هنگام عبادت #نيّت كنيد، به اين معنا نيست كه مثلا ً هنگام خواندن نماز انسان در ذهن خود ترسيم كند كه چهار ركعت نماز ظهر بجا ميآورم «قربة إلي الله». شاکله ما محبت و تقرب نیست
ادا و اطوار درآوردن است ـ
مرحوم شيخ بهائي ميفرمايد: آن امر ذهني كه ما آن را «نيّت عبادت» ميپنداريم به حمل اوّلي «نيّت» است و به حمل شايع «غفلت»؛
يعني نام و عنوانش #نيّت، امّا روح و حقيقتش مصداقي از مصاديق غفلت است؛
زيرا اگر اين #نيّت بود، اگر برای خدا بود خالصا افكار ما در نماز اين گونه پراكنده و پريشان نبود
اگر كسي در گوشهاي از كارهاي خود غير خدا را شريك قرار داد، در آن قسمت ديگر عبد خدا نيست.
در نتيجه عمل او به خاطر ناقص بودن مورد قبول پروردگار نبوده و او بنده خدا نيست
امام(عليهالسلام) ميفرمايد كه قلب سليم، قلبي است كه وقتي به لقاي پروردگار ميرود، جز ياد و مهر حق در آن نيست.
تا دل از علاقهغير خدا پاك نشود، انسان به بهشت راه نخواهد يافت؛
و چون درد و رنج معنوي با درد و رنج جسمي مقايسهپذير نيست، اگر بخواهند آنجا اين درد را درمان كنند، دشواري تحمّل آن را خدا ميداند و بس.
براي ورود به بهشت، محبت غير خدا را از دل بر ميگيرند؛ يعني قلب نخست معالجه ميشود؛ سپس به بهشت راه مييابد..
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
راه رسیدن به کمال.mp3
7.99M
#ماه_رجب
کمال چیست ؟
راه رسیدن به کمال ...
جایگاه اعمال در رسیدن به کمال ....
#سیدعلی_سیدعربی
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
انسان در واقع وقتی که گناه میکند " معصیت میکند " دلِ اهل دل را از خودش میرنجاند ،
بالاخره چه کسانی در کار این عالَم هستند ،
چه کسانی بلاها را از ما دور میکنند ؟
خداوند کارهایش را به وساطتت اهل دل " به وساطتت اولیاء خودش " در این عالَم انجام میدهد ،
اولیاء خدا در همه جا هستند ، وقتی که دل اینها رنجانده شود ، خداوند " انْتَقَمْنَا مِنْهُمْ " خداوند از انسان انتقام میگیرد ،
اینست که انسان باید خیلی مواظب باشد .
لذا خیلی از بلاهایی که انسانها به آن دچار میشوند ، اینها در اثر اینست که اولیاء خدا از انسان رنجیده میشوند ...
وقتی انسان قلب اولیای خدا را به درد بیاورد " فرقی نمیکند اولیاء زنده و مرده ندارند ، پیامبر زنده و مرده ندارد ، پیامبر الان هم در میان ما هست ، ائمه اطهار الان هم در میان ما هستند " وقتی که انسانها رو به گناه میاورند رو به معصیت میاورند ، این اولیاء و انبیاء نفرین میکنند
ولی نفرینشان به اینصورت هست و ما متوجه نمیشویم
ما با خداوند مکر و حیله کردیم ، خداوند هم با ما مکر و حیله میکند ، یعنی یک چیزی که عذاب هست ، یک چیزی که بلا هست را در نظر ما به صورت زیبا جلوه میدهد.....
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
امیر المؤمنین (ع) میفرماید در قیامت با ما به این کلمه استدلال میشود ؛ «يُسْتَدَلُّ عَلَى الْإِيمَانِ» استدلال به ایمان ما میشود،
چقدر ما مؤمن به خدا هستیم،
چقدر متّکی به خدا هستیم،
چقدر خودمان را با او معامله کردیم. امیر المؤمنین میفرماید هر کسی با کمتر از بهشت خودش را معامله بکند مغبون است، فریب خورده،
از این 60، 70 سال سرمایه استفاده نکرده،
قیمت ما خدا است، ،
به این استدلال میشود، «يُسْتَدَلُّ عَلَى الْإِيمَانِ»
این هم «بِكَثْرَةِ التُّقَى»
این با تقوا درست میشود،
با حرف و با صحبت و امثال اینها درست نمیشود،
انسان خودش میفهمد چه کاره است،
همهی عالم هم مدح و ثنای انسان را بگویند، خود انسان که میفهمد
امیر المؤمنین میفرماید: «اتَّقُوا اللَّهَ جِهَةَ مَا خَلَقَكُمْ لَهُ»
ما از خودمان باید یک سؤالی بکنیم، بپرسیم برای چه آمدیم به اینجا؟ اینجا غصّه دارد، اینجا به قول امروزیها جنگ اعصاب دارد، اینجا ناراحتی دارد، اینجا یک روز آدم مال دارد، یک روز ندارد ، یک روز سخت است، یک روز آسان است، یک روز غصّهدار است....
این برای خدا هنری میشود که ما را خلق کند برای 50، 60 سال بعد بیاییم اینجا با همهی این فشارها و زحمتها و سختیها که یک مقدار غذایی خوریم و برویم دنبال کار خود،
امیر المؤمنین میفرماید رمز کار را فراموش نکنید،
همهی اینها برای این است که «اتَّقُوا اللَّهَ جِهَةَ مَا خَلَقَكُمْ لَهُ»
برای این است که با خدا رابطه پیدا بکنید، برای این خلق شدید، به جهت بندگی، به جهت عشق به خدا، به جهت ایمان به خدا، به جهت رابطهی با خدا، به جهت اینکه خودت را خرج او بکنی و بهشت و بهشت آفرین شوی
و کمتر از این معنا اگر خودمان را خرج بکنیم خسارت کردیم نه ضرر، ضرر قابل جبران است، خسارت قابل جبران نیست،
اگر در زندگی خودمان را کمتر از خدا معامله بکنیم خسارت کردیم...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar