eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
270 عکس
28 ویدیو
2 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم مجددا باستحضار میرساند جمعه این هفته مورخ ۲۹ دیماه کلاس تعطیل است لطفا اطلاع رسانی فرمایید
شك نيست كه لازمه اشتراك زن و مرد در حيثيت انسانى و برابرى آنها از لحاظ انسانيت، برابرى آنها در حقوق انسانى است نه تشابه آنها در حقوق . اگر بنا بشود تقليد و تبعيت كوركورانه از فلسفه غرب را كنار بگذاريم و در افكار و آراء فلسفى كه از ناحيه آنها مى‏رسد به خود اجازه فكر و انديشه بدهيم، اول بايد ببينيم آيا لازمه تساوى حقوق ، تشابه حقوق هم هست يا نه؟ تساوى غير از تشابه است؛ تساوى برابرى است و تشابه يكنواختى. اسلام تساوی قائل است نه تشابه ممكن است پدرى ثروت خود را به طور متساوى ميان فرزندان خود تقسيم كند اما به‏طور متشابه تقسيم نكند. مثلًا ممكن است اين پدر چند قلم ثروت داشته باشد: هم تجارتخانه داشته باشد و هم ملك مزروعى و هم مستغلات اجارى، ولى نظر به اينكه قبلًا فرزندان خود را استعداديابى كرده است، در يكى ذوق و سليقه تجارت ديده است و در ديگرى علاقه به كشاورزى و در سومى مستغل دارى، هنگامى كه مى‏خواهد ثروت خود را در حيات خود ميان فرزندان تقسيم كند، با در نظر گرفتن اينكه آنچه به همه فرزندان مى‏دهد از لحاظ ارزش مساوى با يكديگر باشد و ترجيح و امتيازى از اين جهت در كار نباشد، به هر كدام از فرزندان خود همان سرمايه را مى‏دهد كه قبلًا در آزمايش استعداديابى آن را مناسب يافته است. كميت غير از كيفيت است، برابرى غير از يكنواختى است. آنچه مسلّم است اين است كه اسلام حقوق يكجور و يكنواختى براى زن و مرد قائل نشده است، ولى اسلام هرگز امتياز و ترجيح حقوقى براى مردان نسبت به زنان قائل نيست. اسلام اصل مساوات انسانها را درباره زن و مرد نيز رعايت كرده است. اسلام با تساوى حقوق زن و مرد مخالف نيست، با تشابه حقوق آنها مخالف است. تساوى حقوق! چه تركيب قشنگ و مقدسى! چه كسى است كه وجدانى و فطرت پاكى داشته باشد و در مقابل اين دو كلمه خاضع نشود؟! اما نمى‏دانم چرا كار ما- كه روزى پرچمدار علم و فلسفه و منطق در جهان بوده‏ايم- بايد به آنجا بكشد كه ديگران بخواهند نظريات خود را در باب «تشابه حقوق زن و مرد» با نام مقدس «تساوى حقوق» به ما تحميل كنند؟ آنچه مسلّم است اين است كه اسلام در همه جا براى زن و مرد حقوق مشابهى وضع نكرده است، همچنانكه در همه موارد براى آنها تكاليف و مجازاتهاى مشابهى نيز وضع نكرده است. اما آيا مجموع حقوقى كه براى زن قرار داده ارزش كمترى دارد از آنچه براى مردان قرار داده؟ البته خیر آيا اگر حقوق زن و مرد، هم مساوى باشد و هم مشابه بهتر است يا اينكه فقط مساوى باشد و مشابه نباشد؟ Eitaa.com/darharameyar
فرصت طلب باشید !!! انسان وقتی می‏خواهد از معبودش درخواست کند، باید در حالی درخواست کند که در نزدیکترین حالات به معبودش قرار دارد چون این حالت، همان‏طور که اقرب به معبود است، اقرب به اجابت هم هست. یعنی دعا در این حالت به پذیرفته شدن نزدیک‏تر است. لذا در روایات فرمودند در این حال دعا کن و از خدا درخواست کن. چون دیگر حالتی نزدیکتر از این از نظر ظاهر نداریم؛ پس این فرصت را از دست نده! کدام فرصت و فرصت طلبی ؟ رحمت واسعه حق تعالي یک مداری را براي اجابت دعاي بندگان باز مي‏كند كه هم مرتبط با زمان است و هم مرتبط با مکان و هم مرتبط با عمل. همه‌ی مکان‌ها و زمان‌ها به لحاظ قداست با هم یکی نیستند شب جمعه واقعا متفاوت از شب‌های دیگر است برکاتی دارد که در شب‌های دیگر نیست سحر با بقیه‌ی اوقات متفاوت است نفحات و نسیم‌هایی در آن است که در وقت‌های دیگر نیست بین الطلوعین هم همین طور شبهای قدر و شب عرفه و اعیاد و لیله الرغائب و روز مباهله و ..... مکان‌ها هم در استجابت همین طور هستند مکه فرق می‌کند با بقیه‌ی بلاد خود کعبه با بقیه‌ی امکنه فرق می‌کند مسجد با منزل متفاوت است مکان های زیارتی همینطور درب‏های رحمت و فضل خدا در اين زمان‏ها و مکان ها و با یکسری اعمال خاص آن زمان و مکان باز می‏شود. موقعیت‏هایی که در آن‏ها، فضل و رحمت واسعه حق تعالی بر بندگانش، گسترش پیدا می‏کند. فرصت طلبی همین را اقتضا می‏کند که از موقعيت های پيش آمده استفاده کنيد! بهره‏گیری کنيد! این ادعیه‏ای که وارد شده است را در اين اوقات از دست ندهيد. از آن‏هایی نباشید که غفلت دارند! این را بدانید که خسارت از دست دادن این موقعیت‏ها، برای من و شما کوچک نیست. این را بدانید که اگر این فرصت را رهایش کردی، یک سال مغبونی. خیلی صریح بگویم؛ یازده ماه دیگر ـ‌اگر زنده ماندی و موفق شدی‌ـ اين فرصت مجدّداً دست خواهد داد. لذا فرمود «إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِكُمْ‏ نَفَحَاتٍ‏ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا»؛ هميشه سَحر نيست، هميشه نسيم به ساحل نمي‌وزد. آن وقت که نسيم هست فرمود خودتان را در معرض قرار بدهيد. خود را نپوشانید و كنار نروید از اين نسيم اِعراض نكنيد انسان اگر بيدار باشد از آن نسيم حدّاكثر بهره را مي‌برد اگر بیدار باشد از اين نسيم‌ها در دوران شما هست. من و شما غافل هستيم، مي‌آيد رد مي‌شود و ما اعتنايي نمي‌كنيم. نسيم‌هاي رحمت الهي كه مي‌تواند در انسان حيات بدمد، در قسمتِ دوم مناجات الراغبين بعد از آرزو كردنِ آن مقام قرب میفرماید «وَالتَّمَتُّعِ بِالنَّظَرِ إلَيْكَ»، به حال فعلي‏اش نگاه مي‏كند و مي‏گويد: «وَها أنا مُتَعَرِّضٌ لِنَفَحاتِ رَوْحِكَ وَعَطْفِكَ، وَمُنْتَجِعٌ غَيْثَ جُودِكَ وَلُطْفِكَ»؛ جوياي اين هستم كه باران رحمت را بر من نازل كني، آلودگي‏هاي من شسته و راه برايم باز بشود و از اين پستي نجات پيدا كنم. چرا ما دنبال این نفحات و بهره برداری از این فرصتها نیستیم ؟ چون احساس نیاز نمیکنیم این اوج بدبختی ماست كسي كه در تنگناي خفقان آوري گير كرده؛ كسي كه مبتلا به گازگرفتگي مي‏شود و نمي‏تواند نفس بكشد، در چنين حالتي است كه مي‌فهمد هواي لطيف چقدر ارزش دارد. حداقل انسان بايد چنين حالتي را فرض كند كه دچار خفگي شده و احتياج دارد كه نسيمي از رحمت خدا به او برسد، تا نفس بكشد و زنده شود. معاصی ما آنچنان ما را اسير كرده، كه اگر نسيم رحمت الهي به ما نرسد خفه مي‏شويم؛ البته اگر نشده باشيم! و هنوز احساس کنیم که به هوای تازه و لطیف نیاز داریم و هنوز بیدار باشیم بیدار... Eitaa.com/darharameyar
معاد6 سیدعربی سیدعلی.mp3
8.65M
بحث ششم معاد در خصوص لزوم تغییر ادراکات جسم و روح انسان درحرکت تکاملی و درک لذت و الم اخروی در قیامت از سلسله مباحث معاد آقای سیدعلی سیدعربی http://eitaa.com/darharameyar
(ره) کتاب مقالات جلد دوم : ركن چهارم از اركان توبه صحيح در اول سلوك، عبارت است از قضاى فرايض و واجباتى كه به علل مختلف انجام نشده و يا بنحو صحيح انجام نيافته و بايد قضا و يا اعاده شود. سالك بايد در اول سلوك در مقام توبه هر فريضه‏اى را كه انجام نداده و يا اگر هم انجام داده، بنحو صحيح انجام نداده و شرعاً قضا و يا اعاده آن واجب مى‏باشد قضاء كند و در قضاء و اعاده آن قبل از هر چيز بكوشد و مترصد باشد تا از هر فرصتى استفاده نموده و فرصتها را از دست ندهد و اين امر را بر هر كار ديگرى مقدم بدارد. و در عين اشتغال به قضاى فرايض با حال انكسار و شرمندگى، و با اصرار و تضرع از خداى متعال بخواهد كه وى را در اين امر موفق بدارد، و همان طورى كه توفيق اصل اشتغال به قضاى فرايض را عنايت فرموده، در اتمام و در حسن عمل نيز او را مشمول رحمت خاصه خود كند. سالك بايد در اين مقام نيز به بررسى دقيق گذشته خويش بپردازد و از اول تا آخر را به نظر بياورد و ببيند كدام فريضه يا فريضه‏ها را ترك نموده و يا درست بجا نياورده و بايد قضا يا اعاده كند؟. نماز و روزه و هر يك از واجبات را به خوبى و به دقت بررسى بكند و سپس به قضاى همه نمازها و روزه ها و واجبات ديگر بپردازد و لازم است در مقام قضاى فوائت در حال خوف و رجاء و شرم و اميد باشد؛ خوف و شرم از اينكه فرايض الهى را در وقت خود و در جاى خود بجا نياورده و يا مسامحه نموده و امر پروردگار را ناديده و يا سهل گرفته است، و رجاء و طمع بر اينكه رأفت خداى متعال و رحمت و عفو او شامل حال خطا كاران است، و فضل و كرم او بى نهايت، مخصوصاً در خصوص آن بنده‏اى كه به جهل و خطاى خود معترف است، و از نافرمانى خويش نادم و شرمسار، و چاره‏اى جز روى آوردن به پروردگارش ندارد، و راهى جز التجاء به پيشگاه او نمى‏بيند. و هو الذى يقبل التوبة عن عباده و يعفوا عن السيئات و يعلم ما تفعلون (آيه 25 سوره شورى). Eitaa.com/darharameyar
هواي نفس به اندازه اي سعه دارد که خيلي از عبادات را وارونه مي کند ، عبادت مي کنیم اما وارونه است ، تا چه رسد به ساير امور غير عبادي . اگر اين اندازه انسان به هوای نفس ميدان دهد آخر عمر خطرناک است انسان بي ايمان از دنيا میرود ، يک وقت عرض کرديم امام رضوان الله تعالي عليه مي فرمودند که اين کارهايي را که يک دسته از ابناء بني آدم انجام مي دهند اين فساد ها و فسق ها و فتنه ها اين را شيطان هم بدش مي آيد لکن چون از نتيجه اش خوشش مي آيد بي ميل نيست ، که آن نتيجه اش گرفتن ايمان است در آخر عمر ، شيطان هم از فتنه و فساد و بهتان و افترا و فسق و فجور و زنا و ساير اعمال و شهوات و .....از همه اينها بدش مي آيد لکن نتيجه اش اين است که ايمان آدم سست مي شود ، دنبال این نتیجه است در معراج السعاده مثالي هست که درخت که ريشه های متعددی در زمین دوانده مانند خيمه اي است که عمودي دارد و طناب هايي از اطراف هست که این عمودی که وسط است با این طناب ها به اطراف به قلاب و به ديوار بند مي کنند و اين خيمه سرپا مي ماند اينطور نیست که فقط اين عمود خيمه را نگه داشته باشد بلکه آن طناب ها خيلي دخالت دارد اگر درختي در خاک ريشه دوانده است يک ريشه مستقيم دارد بنام شاه ریشه اگر کسي اره يا کلنگ يا بيل بياورد اين ريشه هاي اطراف را کم کم بزند و فقط ریشه وسط بماند آن را با يک تبر راحت مي شود انداخت اما مادامي که ريشه هاي اطراف وجود داشته باشد نمي شود آن درخت را از کار انداخت و از ريشه در آورد ، شيطان کاري که مي کند اين شاخ و برگ را خراب مي کند تا شاه ریشه سست شود شیطان به ما مي گويد حق باشما خداوند عالم حق است و بهشت و آخرت هم هست و خودش هم قبول دارد همه اين ها را ، از قرآن مجيد استفاده مي شود که آن مقدار علم و آن مقدار اعتقاد واقعي که شيطان داشت من ندارم شيطان همه را قبول داشت هم خدا را و هم صفات خدا را و هم قيامت و هم ضلالت و هم هدايت را ، اما علم به يک شيء غير زير بار رفتن يک شيء است ايمان يعني انسان زير بار برود نه اینکه بداند قيامت حق است ، دانستن که کار درست نمي کند خدا که شیطان را معرفي مي کند مي فرمايد از جمله کافرين بود و یا شد اگر صرف اعتقاد انسان را مسلمان و مومن کند شیطان نمی باید از کافرين باشد همه را که قبول دارد مبدأ و معاد و عزت و ذلت و عباد و بندگي و اخلاص و غير اخلاص همه را قبول دارد يک چنين موجودي از اول خلقت آدم که چنين تشکيلاتي بر هم زده قسم یاد کرده که با کمک نفس اجازه ندهد کسی به سلامت جان بدر ببرد بايد به خداى تعالى از شرّ مكايد نفس پناه ببريم كه مكايد آن خيلى دقيق است ولى اجمالا مى‏دانيم كه اعمال ما خالص نيست. اگر ما بنده مخلص خداييم، چرا شيطان در ما اين قدر تصرف دارد ؟ اگر شما مخلصيد، چرا چشمه‏هاى حكمت از قلب شما به زبان جارى نشده، با اينكه چهل «سال» است به خيال خود قربة إلى اللّه عمل مى‏كنيد، با اينكه در حديث وارد است كه «كسى كه اخلاص ورزد از براى خدا چهل «صباح»، جارى گردد چشمه‏هاى حكمت از قلبش به زبانش.» معرفت و حقایق الهی و حکمتها ازدرون به او میرسد ودر ظاهرش در اعمال ورفتارش نمایان میشود پس کو ؟؟؟ پس بدان اعمال ما براى خدا نيست و خودمان هم ملتفت نيستيم و درد بيدرمان همين جاست. واى به حال اهل طاعت و عبادت و جمعه و جماعت و علم و ديانت كه وقتى چشم بگشايند و خداي متعال خيمه بر پا كند، خود را از اهل معاصى كبيره، بلكه از اهل كفر و شرك، بدتر ببينند و نامه اعمالشان سياهتر باشد. واى به حال كسى كه با نماز و طاعتش وارد جهنم شود! امان از كسى كه صورت صدقه و زكات و صلاتش صورتهايى باشد كه زشت‏تر از آنها تصور نشود! امیدواریم خدای متعال در این ایام و جمعه های مبارکش همه ما را به شفاعت از نجات یافتگان قراردهد و توفیق توبه و استغفار و طلب خود را در وجود ما نهادینه کند و عاقبت همه ما و شما را از شر نفس و شیطان بخیر و سلامت گرداند ان شاء الله . Eitaa.com/darharameyar
آن‏گاه كه به حدّ بلوغ مي‏رسد، «» ناميده مي‏شود سرّ مذمّت از در طبيعيات و تمجيد آن در الهيات آن است كه (محبت كامل)، به تنهايي بها ندارد، بلكه ارزش آن به ارزش محبوب وابسته است، همان‏گونه كه ارزش علم به ارزش معلوم و ارزش هنر به متعلّق هنر است. بر اين اساس، اگر كسي سنگ و گياه را دوست دارد، محبت او به اندازه همان سنگ و گياه مي‏ارزد و چنانچه محبوب او بهشت باشد، به اندازه بهشت؛ امّا اگر محبت و علاقه عاشقي به ذات اقدس خداوندي تعلّق گرفت، ديگر اندازه‏اي نخواهد داشت عشق حيواني به مجرّد وصال سرد مي‏شود؛ ولي عشق الهي با وصال سوزنده‏تر مي‏شود، از اين‏رو عاشقان حق با سوز و گدازي وصف ناشدني مي‏گويند: و قلبي بحبّك متيّماً؛ ربّ زدني تحيّراً فيك. درخواست فزوني محبت در دعاها از آن روست كه اگر كسي لذّت محبت خدا را بچشد، سراغ محبت ديگري نخواهد رفت و از اين پس، عشقِ عاشقِ حق، افزون خواهد شد عبادت برخاسته از محبت، خستگي در پي‏ندارد، به همين جهت عبادت فراوان هرگز فرشتگان را خسته نمي‏كند: (فَالَّذينَ عِندَ رَبِّكَ يُسَبِّحونَ لَهُ بِالَّليلِ والنَّهارِ وهُم لايَسأمون) زيرا سخن گفتن، همنشيني، انس و حشر با دوستِ كامل لذّتبخش است نه ملال‏آور. احساس خستگي و عدم نشاط در عبادت، بر اثر نبود محبت است.... Eitaa.com/darharameyar
در بينش قرآن كريم اين است كه زن بايد كاملاً درك كند كه او تنها مربوط به خود او نيست تا بگويد من از حق خودم صرف‏نظر كردم، زن مربوط به مرد نيست تا مرد بگويد من راضيم، زن مربوط به خانواده نيست تا اعضاي خانواده رضايت بدهند، زن، حقي الهي است، لذا مي‏بينيد در جهان غرب و كشورهايي كه به قانون غربي مبتلا هستند اگر زن همسرداري آلوده شد و همسرش رضايت داد، قوانين آنها پرونده را مختومه اعلام مي‏كنند، اما در اسلام اين چنين نيست، حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه ويژه برادر و فرزندانش مي‏باشد، همه اينها اگر رضايت بدهند قرآن راضي نخواهد بود، چون حرمت زن و حيثيت زن به عنوان حق‏اللَّه مطرح است و خداي سبحان زن را با سرمايه عاطفه آفريد كه معلّم رقّت باشد و پيام عاطفه بياورد، اگر جامعه‏اي اين درس رقّت و عاطفه را ترك نمودند و به دنبال غريزه و شهوت رفتند به همان فسادي مبتلا مي‏شوند كه در غرب ظهور كرده است. لذا كسي حق ندارد بگويد من به نداشتن رضايت دادم، از اين كه قرآن كريم مي‏گويد هر گروهي، اگر راضي هم باشند، شما حد الهي را در برابر آلودگي اجرا كنيد، معلوم مي‏شود عصمت زن، حق‏اللَّه است و به هيچ كسي ارتباط ندارد. قهراً همه اعضاي خانواده و اعضاي جامعه و خصوصاً خود زن امين امانت الهي هستند... آیت الله جوادی آملی Eitaa.com/darharameyar