eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃◾🍃◾ 💠 *«او ما را فراموش نمی‌کند»* ✍️ عبدالله بن ابراهیم نقل می‌کند: 🍀 زمانی به جهت قرض سنگین، در سختی و تنگنای بسیاری بودم، خدمت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام رسیدم درحالی که حضرت بر سفره طعامی نشسته بودند مرا به طعام دعوت نمودند و پس از صرف غذا مدتی صحبت کردند. سپس در گوشه‌ای از اتاق سجاده‌ای را نشانم دادند و فرمودند: زیر آن سجاده سیصد دینار(سکه طلا) است. آنها را بردار قرضت را بپرداز و مابقی را برای خانواده‌ات هزینه کن. ◽ سکه‌ها را برداشتم در بین آنها سکه‌ای بود که یک روی آن مکتوب بود: 🔆 «لا إله الّا الله، مُحمدٌ رَسولُ الله، عَلیٌّ اهلُ بَیتِه» و روی دیگر آن حک شده بود: 🔆 «إنّا لَم نَنسَک!»؛ «ما تو را فراموش نمی‌کنیم!» 🍀 علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا! امام رئوف و مهربانم! 🔆 «أشهدُ أنَّک تَشهدُ مَقامی وَ تَسمَعُ کَلامی وَ تَرُدُّ سَلامی» 🔆 «من گواهی می‌دهم که تو جایگاه مرا می‌بینی کلامم می‌شنوی و سلام مرا پاسخ می‌دهی» ◽ و نیز دریافتم که هیچ امام معصومی مأموم خود را از یاد نمی‌برد. همانگونه که فرزند شما امام عصر، حجه‌بن‌الحسن‌العسکری عجل‌الله‌تعالی‌فرجه نیز فرمودند: 🔆 «إنّا غیر مُهمِلین لِمُراعاتِکُم وَ لا ناسینَ لِذِکرکُم» 🔆 «ما در مراعات حال شما اهمال نکرده و یاد شما را فراموش نمی‌کنیم.» 🍀 با این کلام نورانی قلب هر سائل به نور امید منوّر می‌گردد که امام زمان و خلیفه خدا همیشه و همه جا به یاد اوست و یاد او را هرگز به فراموشی نمی‌سپارد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۴ 🔆 «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ ...» 📔 سوره مبارکه حمد، آیه ۷ این آیه مبارکه بیانگر صراط مستقیم است که به راه اعتدال تعبیر شد. ✅ *«صراط مستقیم» صراط کسانی است که خدا به آنان نعمت داده...* ⁉️ اما مقصود از نعمت چیست؟ ✳️ «نعمت» از نظر لغوی به نرمی و لطافت و سازگاری با طبع معنا شده است. 💠 کسانی که از اندیشه صحیح بهره‌مندند، در راه اعتدال قدم برداشته و از زندگی لذت میبرندو آنان که آراسته به چنين اندیشه‌ای نيستند، اهل افراط و تفریط اند و اعتدال را امری سخت و دشوار می‌پندارند. 🔹 اگر كسي تعادل را لذت بخش نمی‌داند ناشی از تفکر نادرست اوست. ✅ *اندیشه صحیح آن است که هر یک از ما در هر موقعیتی که قرار داریم احتمال لغزش و انحراف از راه درست را براي خود بدهيم و خود را از خطا مبرّا ندانیم.* ✅تفكر نادرست آنست كه انسان گمان كند دچارلغزش وانحراف نمي شود، طبق آموزه‌های دینی هیچگاه نبايد به خود اعتماد كرد يا به اصطلاح عاميانه از خود خاطر جمع بود. انسان به مجرد خاطر جمع شدن از خود، دچار لغزش شده و احتمال سقوط براي او وجود دارد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱۷ 💢 *یکی دیگر از مهارت‌های ارتباط استفاده نکردن از زبان تهدید است.* 🔹 ادبیات تهدیدی ادبیات فرعونی است. 📔 خدای سبحان در سوره مبارکه شعراء، آیه ۴۹ می‌فرماید: 🔆 «قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَسَوْفَ تَعْلَمُونَ لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُم مِّنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ» 🔆 «(فرعون به ساحران) گفت: چرا بی‌اجازه من ایمان به موسی آوردید؟ همانا معلوم است که این استاد بزرگ شماست که شما را ساحری آموخته! پس به زودی کیفر خود را خواهید دید، دست و پای شما را به اختلاف (دو طرف چپ و راست) قطع می‌کنم آن گاه همه را به دار می‌کشم.» 🔰 زمانیکه سحره ایمان آوردند فرعون آنها را تهديد كرد كه گرفتار مصيبتي عظيم خواهيدشد 🔆چنين نمونه هايي نشان ميدهد بسیاری از گرفتاریها و مصیب‌های ما در پی برخوردخود ما است.* 🌀 به عنوان مثال :مادری که در مقابل برخورد‌های نامناسب فرزند ،او را به خیر ندیدن تهديد می‌کند چون درخواستش محقق شود خودآزرده خاطر می‌گردد و اذیت می‌شود. 🌀 مادری که فرزند را نفرین کرده نمی‌تواند با او رابطه خوبی برقرار كند 💢 *زبان تهدید رابطه‌ی افراد را دچار خلل می‌کند و گاه تا قطع ارتباط به پیش می‌برد،* . 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔴🔴🔴 💠 با سلام و احترام ✳️ به اطلاع می‌رساند به جهت تعطيلی اماكنی كه از سوی ستاد ملي مديريت بيماري كرونا اعلام شد، *كليه کلا‌س‌های جنبی صبح و بعدازظهر موسسه تعطيل می‌باشد.* 📌 *و متن کلاس به صورت فایل pdf (متن نوشتاري )در گروه مربوط به همان درس ارسال خواهد شد.* 💢 روابط عمومی مؤسسه علمیه السلطان‌علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام
⚠️ حرف مردم: فساد، نه‌؛ جمهوری اسلامی، آری! ⭕️ هی ننشینید و بگوئید که مردم چه شده‌اند، مردم دیگر مأیوس شدند، مردم کذا شدند. نخیر، مردم از اسلام مأیوس نمی‌شوند. کارهای ما هم هر کدام فاسد است، می‌گویند کار تو فاسد است، ولی ما را می‌خواهیم. امام خمینی (ره) / ٠۶ خرداد ١٣۶٠
💠 *ريا* ✳️ بررسی برخی آيات با موضوع ريا 🔹 قرآن اعمال ریائی را هم ردیف عدم ایمان به خدا و روز قیامت و همنشینی با شیطان شمرده است ودرآيه ٣٨ سوره مباركه نساء مي فرمايد : 🔆 «وَالَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَن يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِينًا فَسَاءَ قَرِينًا» 🔹 قرآن اعمال ریائی را هم ردیف عدم ایمان به خدا و روز قیامت و همنشینی با شیطان شمرده است : 🍀 «آنها کسانی هستند که اموال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می‌کنند و ایمان به خداوند و روز باز پسین ندارند (چرا که شیطان رفیق و همنشین آنها است) و کسی که شیطان قرین اوست بد قرینی انتخاب کرده است» (و الذین ینفقون اموالهم رئاء الناس و لا یؤمنون بالله عو لا بالیوم الآخر و من یکن الشیطان له قرینا فسآء قرینا ). 💢 *به این ترتیب، ریاکاران دوست شیطان و فاقد ایمان قاطع به مبدا و معاد هستند.* 💠تلخيص حوزه .نت 🌐 emamraoof.com
١٤٠ ادامه بحث ناسزاگويي باطن فحش چرك و آلودگي است كلمات نامناسب، آلودگي است كه از دهان فرد خارج مي شود. دشنام دادن به يكديگر موجب عداوت و دشمني مي شود و روابط سالم بين افراد از ميان مي رود. ان الله حرّم الجنه علي كل فحاش بذيء قليل الحياء لا يبالي ما قال ولا ما قيل له فانك ان فتشته لم تجده الا لِغَّيه او شرم شيطان . حتما خدا بهشت را بر فرد فحاش هرزه زبان حرام كرده است اين بدان معناست كه اصلا توفيق انواع كمالات و انواع فضائل به جهت بدزباني از چنين فردي سلب مي شود زيرا مراقبه لساني نداشته و از محبوبيت اجتماعي هم محروم است . انسان فحاش كسي كه برايش مهم نيست چه چيزي از لسان او خارج مي شود و در مورد او چه گفته مي شود. ما بايد بگونه ايي زندگي كنيم كه عنوان نامناسب روي ما بار نشود كه اين امر موجب محروميت از ورود به بهشت مي شود. شايد به اين قضيه توجه كافي نداشته باشيم اما به شخصي كه افسرده وكسل و فحاش است گفته شود مردم در مورد تو حرفهاي خوبي نمي زنند او هم مي گويد "برايم مهم نيست" . اين نوع پاسخگويي و بي اهميت دانستن نظرات مردم اشتباه است ، بايد رفتار و گفتار ما متعارف باشد والا خود را از عزت اجتماعي و انواع كمالات محروم كرده ايم . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٩/٧/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٤١ ادامه شرح روايت حرام بودن بهشت بر فحاش بخش دردناك روايت اينست كه اگر اين فرد را واكاوي كنيم يا زنازاده است يا در هنگام انعقاد نطفه شيطان با پدر او شريك بوده است يعني حلال زاده نيست. هرزه زبان خود و خانواده اش را بدون شرافت معرفي مي كند و به اصل خود آسيب وارد مي نمايد . در روايتي ديگر گدايي كه قسم دروغ مي خورد نيز بد زبان معرفي شده و حتما نزد خداي سبحان مبغوض است و در زمره افراد فحاش محسوب مي شود. فعل چنين گداي كذابي مبغوض است گويا آبروي خدا را مي برد زيرا در عين نداري، خداي سبحان نعماتي به او داده كه از آنها غافل است و فقط به فقدانها توجه دارد. در روايتي ديگر مي فرمايد: ان من شر عبادالله مجالسه من فحشه اگر افراد بدليل بد زبان بودن فردي، از مجالست با او اكراه داشته باشند آن فرد در زمره بدترين مردم محسوب مي شود گويا ديگران از تير فحاشي او آسيب مي بينند . در روايتي ديگر مي فرمايند: سباب المومن كالمشرف علي الهلكه دشنام دادن به مومن مانند خودكشي محسوب مي شود خدا مي داند كه انسانيت انسان چقدر به واسطه ناسزاگويي به يك مومن در معرض آسيب ديدن است . ممكن است يك نفر آغاز كننده فحش باشد و ديگري فقط پاسخ دهد اما از نگاه معصوم هر دو شيطان هستند المتسابان شيطانان البته طبيعي است كه آغازگر اين امر ظلم بيشتري به عهده دارد اما به اين معنا نيست كه طرف مقابل هم گناهش اندك است آغازگر هم گناه فحش خود و هم گناه فحش طرف مقابل را به عهده مي گيرد اما طرف مقابل بار گناه فحش خودش بر عهده اش است . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٩/٧/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٤٢ ادامه بحث دشنام و ناسزاگويي مرحوم نراقي مي فرمايد: خداي سبحان الفاظ ركيك را در قران با صراحت مطرح نكرده و بسيار كنايه آميز آورده است زيرا خداوند حي و كريم است و در كلامش از الفاظ بي پرده اي كه بعضي از امور پشت پرده را اظهار مي كنند،سخن نمي گويد و بطور كنايه مطالب را بيان مي كند. لعن يعني از خداوند طلب رانده شدن كسي را داشته باشيم قانونا مومن نبايد لعان باشد اما در مواردي كه خدا اذن داده است ، مجاز به لعن هستيم والا در روايت ذكر شده است كه وقتي لعن از دهان كسي خارج شود بين گوينده و شخصي كه مورد لعنت قرار گرفته ، مي ايستد آنقدر رفت و برگشت دارد تا بر سزاوارترين وارد شود چه بسا سزاوارترين به لعن، گوينده باشد. به همين جهت خود به خود اذن لعن افراد را نداريم با لعن افراد معمولي خود ملعون مي شويم اما افرادي كه در گفتار خدا و رسول مورد لعن واقع شدند، لعن شان نه فقط جايز كه بعضي اوقات فضيلت دارد. در روايتي از قول پيامبر ص وارد شده است كه شخص دروغگو خود در زمره ملعونين است خداي سبحان دروغگو را لعن كرده زيرا دروغ عزت و رزق انسان را مي برد و خدا او را از رحمت دور مي كند ولو دروغ به شوخي باشد همچنين لعن روساي ظلم نه تنها جايز است بلكه مستحب است حتي نقل شده كه : اميرالمومنين و امام حسن مجتبي ع مردم را از لعن اهل شام منع كردند به اميد آنكه بعدا ايمان بياورند و باب ايمان بر آنها باز شود زيرا اگر لعن مي شدند براي هميشه از ايمان محروم مي شدند. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٩/٧/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٤٩ ، آیه ١٥ (ادامه) 🔆 «وَ أَلْقى‏ فِي الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَميدَ بِكُمْ وَ أَنْهاراً وَ سُبُلاً لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» 🔆 «و خداوند در زمین کوه‌های بلند را افکند تا اینکه زمین شما را (مضطرب، منحرف یا متمایل) نکند و خداوند درزمین نهرها و راه‌هایی را قرار داد شاید شما هدایت به مقصد بشوید.» ✳️ *«وَ أَلْقى‏ فِي الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَميدَ بِكُمْ»* 💠 نگاه مجدد: ✍️ یکی از مفسرین می‌فرماید: *منظور از کوه‌هایی که درزمین وجود انسان قرار داده شده، أولیاء الهی‌اند که در رأس آنان حضرات معصومین علیهم‌السلام می‌باشند.* 🔹 اگر پرچم حبّ خوبان عالم (حضرات معصومین علیهم‌السلام) بر فراز دلی به طور کامل برافراشته شود مانع اضطراب، تردید، انحراف و تزلزل وی می‌شود. ✳️ شاهد قرآنی اين امر،فرمایش خدای سبحان به وجود مبارک پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است كه در سوره مبارکه انفال آیه ٣٣ می‌فرماید: 🔆 «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِم‏»، پیامبر تا زمانی که تو در میان امّت باشی آنها عذاب نمی‌شوند. 🔹 با توجه به آیه مبارکه، تردید، تحیّر و انحراف درمسیر سلوک، نوعی عذاب بشمار می‌آید. کسی که تحت ولایت أولیاء دین و ائمه اطهار علیهم‌السلام قرار بگیرد از چنين عذاب‌ها در امان است. 🔹 *أولیاء الهی درزندگی افراد، نقش محرّک را دارند. آنان از طرفی باعث حرکت فرد شده، از طرف دیگر راه درست و حرکت صحیح بدون انحراف را به انسان رهنمون می‌شوند و درنهایت موجب ثبات و استواری فرد در حرکت و عدم خروج او از مدار بندگی می‌ شوند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
١٤ رحمۀ‌الله ٢ ✳️ پس از سال ١٣٦٤ ق، که مجلدات اولیه کتاب شریف «الغدیر» منتشر گردید، شخصیت علامه امینى کاملا جهانى شد؛ حتى شیخ دحدوح امام جمعه حلب هم بر این کتاب تقریظ زد و مستبصر شد و از اطراف و اکناف ایشان را جهت سخنرانى دعوت نمودند. 🔹 *ویژگی بارز علامه در زندگی، سفرهای پر بارش به شهرهای مختلف كشورهای اسلامی (ایران، عراق، هند، عربستان، لبنان، سوریه و تركیه) بود كه به منظور مطالعه و یادداشت برداری از كتب شیعه و سنی (بویژه مآخذ خطی كهن) برای نگارش كتاب الغدیر و دیگر آثار وی صورت می‌گرفت و ضمن آن به گفتگو با استادان حوزه و دانشگاه، اصلاح و ارشاد مردم، تربیت اهل علم و تاثیر در آن و گاه نیز اقامه جماعت، ایراد سخنرانی برای توده مردم و نیز دانشگاهیان و ایجاد زمینه‌های فكری در مسائل مربوط به فلسفه حكومت در اسلام می‌پرداخت و پیام «غدیر» را منتشر می‌ساخت.* 💠 لذا مسافرت‌هاى علمى ایشان که اجابت این دعوت‌ها بود، در مرحله اول براى یافتن مآخذ بیشتر جهت« الغدیر» بود و در مرحله دوم به‌نوعى ترویج و معرفى آن محسوب مى‌شد؛ 🌐 emamraoof.com
۲۴ 💠 *اهمیت روابط سالم در بهداشت روان* 📗 در فراز یازدهم دعای بیستم صحیفه سجادیه از خدای سبحان درخواست می‌نماییم: 🔆 «لَا تَبْتَلِینِّی...وَ لَا مُجَامَعَةِ مَنْ تَفَرَّقَ عَنْكَ وَ لَا مُفَارَقَةِ مَنِ اجْتَمَعَ إِلَیك‏» 🔆 *«پروردگارا! مرا به همراهی با کسی که از تو جدا شده و به دوری از کسی که به تو پیوسته است؛ گرفتار نساز!»* ✳️ *در بهداشت روان، اساس برقراری ارتباطات بر حفظ سلامت روان است؛* به همین جهت اگر ارتباط با فردی موجب گسست از امور صحیح و متعالی شده؛ فرد از آن صرف نظر می‌نماید و به ارتباطی که موجب پیوست هر چه بیشتر به امور مطلوب و صحیح می‌گردد؛ استحکام و استقرار می‌بخشد؛ زیرا او به خوبی می‌داند که ارتباطات در شخصیت وی اثر داشته و می‌تواند عامل شکوفایی یا سرکوب استعدادهای او گردد. 🔹 لذا از خدای سبحان درخواست می‌کند تا با حکمت و قدرت الهی، مدیریت ارتباطات او را در دست بگیرد؛ بدین معنا که در وجود او جذبه‌ای برای برقراری ارتباط با افراد سالم و دافعه‌ای به جهت دوری از افراد ناسالم ایجاد نماید. 💢 *«من تفرّق عنک» نماد فردی است که از پروردگار خویش –که مصدر خیرات و برکات است- دوری جسته و چنین فردی قطعا از سلامت روان برخوردار نمی‌باشد لذا این عبارت نماد فرد ناسالم است.* ✅ *«من اجتمع الیک» نماد فردی است که در مسیر صحیح زندگی گام برداشته و به پروردگار خویش پیوست دارد؛ لذا این عبارت نماد فرد سالم است.* ✍️ به عنوان مثال، فرد ناامید یکی از مصادیق «من تفرّق عنک» می‌باشد و ارتباط با او به سلامت روان صدمه می‌زند. از سوی دیگر، اولیاء الهی تحت عنوان «من اجتمع الیک» قرار گرفته و ارتباط با ایشان موجب بهره‌برداری صحیح از توانمندی ها و امکانات می‌شود و عبور از گردنه‌های دشوار زندگی را برای انسان سهل می‌نماید. 🔹 با توجه به فرمایش امام سجاد علیه‌السلام که با فعل «لَا تَبْتَلِینِّی» آغاز گشته، بی‌رغبتی و کناره‌گیری از جمع خوبان و پیوست به افراد ناسالم یکی از عقوبت‌های الهی است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com