خرده اندیشهای در لایحه حجاب
قانون یکی از منابع فرهنگ و قانونگذاری یکی از ابزارهای حکمرانی است و طبعاً همیشه شرط لازم هست اما کافی نیست. درباره حجاب هم این قاعده صدق میکند. هر قانون به دلیل ضمانتهای اجرایی که دارد خواه ناخواه یک نوع انضباط اجتماعی خاص ایجاد میکند و این انضباط بر شکل و کنش در فرهنگ عمومی تأثیرگذار است اما نباید چنین برداشت کرد که این انضباط میتواند هویت فرهنگی جدیدی ایجاد کند.
در قوانین فرهنگی و بالأخص حجاب چنین است. در مباحث فقه فرهنگی هم بحث تقریب و تنفیر را داریم که خلاصهاش رعایت حال جامعه هدف و عدم ایجاد نفرت از دین در روش فرهنگی است. خصوصاً وقتی که امکان زیست غیر دینی از طریق فیلمها، بازیها و صفحات مجازی دائم برای نوجوان ترسیم میشود و خلوت آنان را پر میکند؛ در حالی که بزرگترهای آنان، امکان زیست دینی را با حضور در کنار روحانی محله خود تجربه میکردند. بحث در این امکان است. تفاوت رویکرد فقه نظام با سایر رویکردهای فقهی تقریباً در همین نحوه امکان هاست.
اگر علاوه بر شکل و کنش در فرهنگ، دغدغه هویت فرهنگی داریم، نباید در مواجهه با گناهان اجتماعی مخاطب خود را ابژه تبلیغ کنیم. وقتی مخاطب ابژه شد، نگاه ما به او بالا به پایین است و وقتی مخاطب اینگونه حس کرد دیگر اعتماد نخواهد کرد؛ هرچند در طرف مقابل هم این روش مشهود است.
شاید به همین دلیل، فعالیت های تبلیغی در مدارس تأثیر بهتری معمولاً دارد چون از همدلی بیشتری برخوردار است.
@darsgoftar1
هدایت شده از دیدهبان دنیای دیجیتال
حکمرانی دادهها چشمانداز ۲۰۳۰ مکنزی، گزارشی است که توسط شرکت مشاوره مدیریت مکنزی در سال ۲۰۲۳ منتشر شده است. این گزارش به بررسی آینده حکمرانی دادهها در سراسر جهان میپردازد و چشماندازی را برای سال ۲۰۳۰ ارائه میدهد.
گزارش مکنزی بر این باور است که حکمرانی دادهها در سال ۲۰۳۰ به یک چالش اساسی برای سازمانها تبدیل خواهد شد. حجم دادهها در حال افزایش است و انواع جدیدی از دادهها در حال ظهور هستند. این امر منجر به پیچیدگی بیشتر مدیریت دادهها شده است.
گزارش مکنزی پنج روند اصلی را که حکمرانی دادهها را در سال ۲۰۳۰ شکل خواهد داد، شناسایی میکند:
* افزایش استفاده از دادهها: دادهها در حال تبدیل شدن به یک دارایی حیاتی برای سازمانها هستند. سازمانها از دادهها برای بهبود تصمیمگیری، توسعه محصولات و خدمات جدید و ایجاد مزیت رقابتی استفاده میکنند.
* تنوع دادهها: انواع جدیدی از دادهها در حال ظهور هستند، از جمله دادههای حسگر، دادههای اجتماعی و دادههای زیستی. این امر منجر به پیچیدگی بیشتر مدیریت دادهها شده است.
* مقررات جدید: مقررات جدیدی در حال ظهور هستند که بر نحوه استفاده از دادهها توسط سازمانها تأثیر میگذارند. این مقررات شامل قوانین حفظ حریم خصوصی، قوانین ضد تبعیض و قوانین مربوط به امنیت سایبری است.
* چالشهای اخلاقی: استفاده از دادهها چالشهای اخلاقی جدیدی را ایجاد میکند، مانند تبعیض، سوء استفاده و حریم خصوصی.
* تغییرات در رهبری: سازمانها برای مدیریت دادهها به رهبری جدیدی نیاز دارند. این رهبران باید درک عمیقی از دادهها، فناوری و مقررات داشته باشند.
گزارش مکنزی توصیههایی را برای سازمانهایی که میخواهند برای آینده حکمرانی دادهها آماده شوند، ارائه میدهد. این توصیهها شامل موارد زیر است:
* ایجاد یک برنامه جامع برای حکمرانی دادهها: این برنامه باید شامل اهداف، سیاستها و فرآیندهایی باشد که برای مدیریت دادهها در سازمان مورد نیاز است.
* تأکید بر فرهنگ دادهمحور: سازمانها باید فرهنگ دادهمحوری را ایجاد کنند که در آن کارکنان درک عمیقی از ارزش دادهها داشته باشند و از آنها برای بهبود تصمیمگیری استفاده کنند.
* سرمایهگذاری در فناوری: فناوری میتواند به سازمانها در مدیریت دادهها کمک کند. سازمانها باید در فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل دادهها سرمایهگذاری کنند.
* همکاری با شرکا: سازمانها باید با شرکای خارجی همکاری کنند تا دانش و منابع خود را برای مدیریت دادهها افزایش دهند.
گزارش مکنزی نشان میدهد که حکمرانی دادهها در سال ۲۰۳۰ یک چالش اساسی برای سازمانها خواهد بود. سازمانهایی که میتوانند برای آینده حکمرانی دادهها آماده شوند، از مزیت رقابتی برخوردار خواهند شد.
@dideban_majazi| دیده بان
هدایت شده از کانال دروس خارج آیت الله اراکی
فقه فرهنگ؛ جلسۀ اول؛ 402-403-(2287W).pdf
967.4K
📚#متن_فقه_فرهنگ
فقه فرهنگ کلان
🔻آیت الله اراکی
🗓پنج شنبه ۶ مهر ۱۴۰۲
🔗جلسه اول
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
🆔@doros_araki
هدایت شده از پژوهشهای علم دینی و فقه نظام
🇵🇸روز قدس و علوم اجتماعی
اگر بخواهیم مؤلفههای پدیده روز قدس را نیمنگاهی داشته باشیم، با مشارکتی فراگیر مواجه هستیم که بر بنیاد دین، تأکید بر افق آزادی و حریت انسان میکند و از پدیدهای درونگروهی فراتر رفته، جهانهای اجتماعی را فرا میخواند؛ با تکوین مفهوم مقاومت در ادبیات سیاسی مسلمین، ادبیات رقیب در مشروعیت قدرت را انتقاد میکند. لذا روز قدس، هم نماد سیاسی و هم عنصری در رابطهای میان فرهنگی به شمار میآید و بازنمایی از این هویت مسلمین در جهانهای اجتماعی غیر اسلامی دارد.
🔻اثر فوق از کوششهای اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در حوزه مقاومت است که به یاد شهید قدس انجام شده است.
https://b2n.ir/a92329
@darsgoftar1
هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمّه اطهار(علیهم السلام)
#نشست_علمی
🔰گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار میکند؛
📚موضوع:«پیامدهای منفی اهدای اسپرم (بررسی فقهی و اجتماعی)»
🔹 ارائه دهنده:«آیت الله فاضل لنکرانی (رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار علیهم السلام»
▪️دبیر علمی:«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی قاسمی (دبیرگروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)»
📋 زمان: چهارشنبه 26 مهر ماه ساعت 10
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی (ره)
📡 لینک وبینار:
Www.markazfeqhi.com/live
🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
سلام علیکم بعد از یک دوره تعلیق فعالیت، پست زیر تقدیم می شود:
#پژوهش
📚 منابع فقه نظام خانواده
مقالات زیر سه حلقه پژوهشی در حوزه خانواده با رویکرد فقه نظام تاکنون است. بیگانگی با ادبیات فقه نظام موجب میشود تا فهم این حلقات به دلیل تفاوت با ادبیات فقهی رایج قدری دشوار شود. البته سعی بر این بوده تا حد امکان این ادبیات در ضمن بحث پرورش یابد.
مقاله اول، مربوط به ساختار نظام خانواده و تطبیق آن بر مسأله مهریه است که ابتدا در هفتمین کنفرانس الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ارائه شفاهی داده و با تایید این مرکز به فصلنامه الگوی پیشرفت معرفی شد.
مقاله دوم، ادامه مبانی ارائه شده در مقاله اول و نظامسازی فقهی در فرع فقهی کمتر دیده شده «انکاح» با توجه به نظریه فقه نظام جامع خانواده استاد سید منذر حکیم در چهارچوب بحث و تکمیل و توسعه آن بر مبنای مختار بوده است.
مقاله سوم، تکمیل حلقات و نظامسازی فقهی در حوزه خانواده بر پایه فقه نظریه شهید صدر به انضمام تقریر مختار از فقه نظام است. در این مقاله علاوه بر نظام خانواده، نظام مدیریت خانواده نیز به عنوان یکی از ابواب فقهی بررسی شد.
این نوع نظامسازی دو حیث دارد: ارکان ساختار و ملاکات عامه احکام. این دو حیث است که احکام را ارتباط و نظام میدهد. در این مقالات، علاوه بر نظامسازی به تطبیق نظام بر حل مسائل خانواده نیز توجه شده است. در سال های اخیر در پایاننامه و مقالاتی، بدون ارائه چارچوب فقهی، فقه نظام خانواده ادعا شده که بر ضرورت مطالعه آثار زیر میافزاید:
سایر ابواب فقه نظام خانواده در مقالات آتی ان شاءالله منتشر خواهد شد.
1⃣ تبیین فقهی نوین از تحکیم خانواده در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ مطالعه موردی: مهریه
https://www.ipoba.ir/article_86941_5fac2156a0e39a550c06bceed4fb6651.pdf
2⃣ انواع مسئولیتهای تشکیل خانواده در فقه نظام جامع خانواده
http://pubs.jz.ac.ir/article_145124_66ac67679fde0b98e20726b755a27415.pdf
3⃣ بررسی مسئولیتهای تدبیر منزل در فقه نظام خانواده؛ مبانی و احکام
https://iwf.journals.hozehkh.com/article_496_441a8255a2d291e052802f657dc931b7.pdf
@darsgoftar1