eitaa logo
پژوهش‌های علم دینی و فقه نظام
200 دنبال‌کننده
117 عکس
28 ویدیو
96 فایل
گفتگو در مبانی و مسائل علم دینی (با تمرکز بر علوم اجتماعی) و فقه نظام رویکرد: بلاگری به آسیب بدنه انقلابی بدل شده؛ اولویت، «تولید علم» و «کنشگری میدانی»است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 فروش کتاب برای ترویج گفتمان دوستانی که زود تر واریز رو انجام بدهند در اولویت هستند نه دوستانی که زودتر پیام داده اند🌷🌷 ⚠️ برای تهیه کتاب به آیدی زیر مراجعه فرمایید 👇 🆔 @saeed_karimdadashi لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❓مفهوم مرکزی در آسیب‌های اجتماعی کنونی چیست؟ وقایع اخیر و حضور یک درصدی نوجوانان در اغتشاشات، نقطه آغازی برای گفتگوهای رسمی پیرامون این گروه سنی و جدی گرفتن آسیب‌های متوجه آنان بود که پیش از این پژوهشگران این حوزه بارها و بارها تاکید می‌کردند. در گروه های سنی نوجوانان و جوانان با آسیب‌های جدی مانند اعتیاد به کنش‌های انحرافی و التذادهای جنسی نامشروع مواجه هستیم. برخی از گفتگوها و یادداشت‌هایی که اخیرا منتشر شده را که مطالعه و ملاحظه می‌کردم این تبیین‌ها دچار نوعی گسست در تبیین به نظر می‌رسند‌. این گسست به این لحاظ است که با تاکید بر توصیف شبکه روابط اجتماعی و عوامل کلان هرکدام از این آسیب‌ها بررسی شده‌اند اما فلسفه اجتماعی این نظام روابط که مفهوم مرکزی (و نه دال مرکزی)و قدر مشترک این آسیب‌هاست به نظر مغفول شده است. بنابر نظریه موسوم به کشف نظام از مسأله که در موضوع‌شناسی فقه نظام اتخاذ شد و نیز لحاظ مقتضای نظریه تفسیر انسان به انسان علامه جوادی آملی در ارجاع متشابهات انسان به محکمات انسان، در روش تحقیق، محکمات و متشابهات انسان اجتماعی و انسجام منطقی در این روابط کشف می‌شود که از آن جمله، فلسفه اجتماعی هر جامعه در عاملیت و ساختار آن است. به لحاظ خاستگاه این آسیب‌ها که از مصاحبه‌های انجام شده و مشاهدات مشارکتی محققین این حوزه استفاده می‌شود، با فلسفه اجتماعی «در لحظه زیستن» مطابقت دارد که زندگی نئو لیبرال با آن مواجه است؛ زندگی‌ای که با تقسیم اوقات به وقت اشتغال و وقت فراغت، در وقت اشتغال، شامل افزایش بهره‌وری و تولید سرمایه به نفع طبقه سرمایه‌دار می‌شود و در وقت فراغت، برای فرار از این وقت اشتغال، فقط به اکنونِ زیستن نگاه می‌شود. یعنی در وقت فراغت هرچه میخواهی باش تا فشار کاری این روزهای قبل جبران شود که روز کاری بعد باید خوب کار کنی. این نوع فراغت‌گزینی التذاد بخش صرفا توجیه‌کننده آن سودجویی سرمایه‌داری است. با این تبیین، صرفا تغییر کنشگری در فضای مجازی از اینستاگرام و تلگرام به مشابه ایرانی‌اش هم نمی‌تواند سوژگی رسانه اجتماعی و میکرو سلبریتی‌ها را از بین ببرد‌؛ چنان‌که همان آسیب‌ها در پیام‌رسان‌های مشابه ایرانی هم بارها دیده شده است. با همین فضای فرهنگی است که تمایز ذکر اهل بیت علیهم‌السلام از دستگاه‌های موسیقی منظور نمی‌شود. بنابر این، آن‌چه مقتضی است وجود سیاست‌های فراغتی و برنامه‌ریزی فرهنگی در وقت نوجوان و جوان است. تا فلسفه «در لحظه زیستن» برای او درونی باشد امکان تغییر فرهنگی هم وجود ندارد؛ حال آن که ما به نصیحت مستقیم آنان به ذکر معایب آسیب‌ها بعضا اکتفا می‌کنیم. @darsgoftar1
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
49.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنان آیت الله اراکی درباره لزوم توجه دولت به موازین اسلامی در عمران شهری 🔹برج سازی و ارتفاع سازی با موازین اسلامی در عمران شهری سازگار نیست. 🔹سبک معماری مبتنی بر برج سازی به بافت اخلاقی، روابط اجتماعی، روان اجتماعی و فردی و به بهداشت اجتماعی و فردی، جسمانی و روحی جامعه آسیب وارد می کند. 🔹 این سبک مانع ارتباط با طبیعت و آفرینش الهی، تحرک و نشاط جسمانی، محوریت خانواده در روابط اجتماعی، ارتباط پایدار با همسایه ها، و شکل گیری بافت محله است؛ بافت محله که بعد از دهه ها روابط خانواده ها شکل می گیرد و از آرامش، اخلاق و دین افراد و خانواده ها نگهداری می کند. 🔹این که گفته می شود زمین نداریم یک دروغ است. ارتفاع سازی فقط به نفع ثروتمندان و ثروت اندوزان است و برای عامه ی مردم نفعی ندارد. ◻️کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
علم دینی و گستره دین در ارزیابی نظریات علم دینی، گستره دین نقش تعیین‌کننده دارد. اگر دین را مراد تشریعی خداوند یا اعم از مراد تکوینی و تشریعی بدانیم نتایج متفاوتی در تلقی علم دینی دارد. آن‌چه در غالب نظریات علم دینی مشاهده می‌شود انصراف دین به مراد تشریعی است. فارغ از ملاحظات فلسفی، اگر بخواهیم دین را از قرآن جویا شویم، برای این نظر، می‌توان آیاتی را دید که دین به عنوان قانون استعمال شده مانند قضیه برادران یوسف که در آن جا تعبیر به «دین الملک» شده بود یا آن‌جا که در سوره آل عمران «إن الدین عندالله الإسلام» آمد. اگر فقط ما باشیم و این نوع آیات، دین به مراد تشریعی اطلاق می‌شود. اما از آن طرف اگر آیه فطرت در سوره روم را ببینیم شاید تلقی ما از دین تغییر کند:«فأقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم». به طور خلاصه، مشار الیه «ذلک الدین» نظام خلقت الهی است و واقعیت نیز مساوق با این نظام خلقت است. لذا علاوه بر مراد تشریعی، مراد تکوینی هم دین است. منشأ اراده تشریعی خداوند، ولایت تشریعی و منشأ اراده تکوینی‌اش، ولایت تکوینی است. پس اساساً این اراده قانونی یا قانون اعتباری و شریعت و یا قانون تکوینی است. با آن تلقی اول، علم دینی به معنای علم شرعی است اما با این تلقی، دین مساوق با مطلق مراد الهی است و لذا تمام واقعیت‌های حقیقی و اعتباری به مراد الهی بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد بحث‌های مربوط به قضا و قدر و جبر و اختیار با این نوع تلقی خصوصا در علوم انسانی رابطه داشته باشد که نسبت مراد انسان با مراد الهی را تبیین کرده است. با این وصف است که تلقی دین به عنوان مراد تشریعی نمی‌تواند اقناع کننده باشد و باید با تفکیک میان دین و شریعت، قائل به مساوقت دین با واقعیت باشیم که مکشوف علم است. لذا قید «دینی» قید توضیحی در علم دینی خواهد بود و نه قید احترازی. @darsgoftar1
پژوهش‌های علم دینی و فقه نظام
#یادداشت #یادداشت_شخصی اقتدار زنانه و تغییر سوژه ها، تحریفی از الگوی سوم زن در نقد الگوی شرقی خانوا
یادآوری. برخی اوقات تعلیقه‌هایی بر بعضی یادداشت‌ها قدری شفاف‌سازی وامی‌دارد تا نقدهایی شتابزده از برخی محققین کمتر داشته باشیم. در حوزه جنسیت نه ابتدای راه هستیم و نه به نتیجه دلخواه رسیده‌ایم. اما قطعا زاویه‌های دید هر پژوهشگر متفاوت است و همین تفاوت است که فضای گفتگو و نقد را فراهم می‌کند. در یادداشت اقتدار زنانه، نه طرح‌ریزی شد و نه تئوری. حتی جنسیت به خانواده تقلیل نشد. یک موضع سلبی بود نسبت به الگوهای موجود زن که هرکدام خود را تبیینی از الگوی سوم می‌دانند و حال آن‌که هم به لحاظ تاریخ فرهنگی ایران اسلامی، به ویژه هویت ویژه‌ای که پس از صفویه گرفت ناسازگار است، هم به لحاظ فلسفه جنسیت، تقریرهای ناصوابی که به حکمت صدرایی تحمیل می‌شود و هم به لحاظ استنباطی، قواعد استنباط رعایت نمی‌شود. نتیجه این عدم التفات‌ها، شکل‌گیری برخی الگونماهای غربی شرق‌نما است که معلوم نیست چه آینده فرهنگی برای زن و خانواده رقم خواهد زد. این‌که به شخصه معتقدم به روش استکشاف نظام، همان طور که اقتصادنا داریم، اسرتنا هم داریم و هویت زنانه را با خانواده مرتبط می‌دانم، گواه آن از یک‌سوی تاریخ اجتماعی خانواده در غرب از انقلاب صنعتی به این طرف است که چگونه مفاهیم زنانگی با تغییر در ساختار خانواده تغییر یافت و از سوی دیگر نظام خانواده است که استکشاف شده است. مباحث تولید‌شده این مباحث سعی شد تا حد امکان در منابع علمی منتشر شود ان‌شاءالله در اختیار خواهم گذاشت.
14000713900906.pdf
1.24M
🔰 مقاله پیشنهادی: صورتبندی نظریه فرهنگ صدرایی (با الهام از دیدگاههای استاد حجت الاسلام پارسانیا) @darsgoftar1
🇮🇷 دهه فجر انقلاب اسلامی مبارک🇮🇷 📣سلسله نشست های «هویت و انقلاب اسلامی» ◀️کاری مشترک از انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم و پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه 🕓هر روز ساعت ۱۶ 🗓از یکشنبه ۱۶ بهمن الی پنج شنبه ۲۰ بهمن 📡پخش زنده از کانال های انجمن مطالعات و صدای حوزه در ایتا به آدرس؛ 🌐 @motaleate_ejtemai 🌐 @sedayehowzeh 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی @motaleate_ejtemai
🔰موضوع پیشنهادی تحقیق: ✍ خلاصه طرح جامع عفاف و حجاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی 💬 پژوهشگران حوزه فقه فرهنگی با تمرکز بر مسائل این متن، می‌توانند مقالات و پایان‌نامه‌های خود را تنظیم کنند. 🌐 برای آشنایی با پژوهش در حوزه حجاب با رویکرد فقه فرهنگی: https://b2n.ir/a75289 @darsgoftar1