eitaa logo
درسواره
120 دنبال‌کننده
588 عکس
306 ویدیو
80 فایل
اشتراک مطالبی از جنس ماهیت، راهبردها و توصیه ها در عالم طلبگی از اینکه توفیق به روز رسانی منظم را ندارم، عذر خواهم.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ :  وقتی در مسجد ابوذر شدم در یک لحظاتی احساس کردم که از دنیا رفته‌ام و روح از بدنم جدا شده... ‏خودم را جدای از جسمم و معلق در بالا احساس کردم بعد از چند لحظه‌ای احساس کردم بسوی خدا می روم در حالی که دستم خالی است و هیچ چیز برای خدا ندارم همانجا با خدا عهد کردم اگر برگردم هیچ کاری را جز با ‎ و برای خدا انجام ندهم و همه اقدامات خود را مخلصانه و فقط برای خدا انجام دهم. @darsvareh
▫️جمعه آمد در دلم غوغا کند ▫️ولوله در جان من بر پا کند ▫️می نشیند بر سر راهی دلم ▫️تا که شاید دلبرش پیدا کند @darsvareh
💠آخرین ڪلام قبل از شهادت: دوستان می آید! 🔹دکتر بهشتی پشت تریبون قرار گرفت و در بخشی از سخنان خود گفت: «ما اجازه نمی دهیم که استعمارگران برای ما چهره سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند.تلاش می کنیم که کسانی که متعهد به مکتب هستند انتخاب شوند.ما باید کاری کنیم که رئیس جمهور آینده ی ما مهره ی آمریکا نباشد» وقتی سخن به اینجا رسید ناگهان شهید بهشتی گفت: ! که ناگهان صدای انفجار و ریختن آوار،فضای جلسه را به هم ریخت و... 📙 خاطرات حجه الاسلام فردوسی پور مرکز اسناد انقلاب اسلامی @darsvareh
💠 (ره):«این را من کرارا گفته ام که مرحوم آقای بهشتی در این مملکت مظلوم زیست. تمام مخالفین اسلام و مخالفین این کشور حمله مستقیم شان را به ایشان و بعضی دوستان ایشان کردند. کسی را که من بیشتر از بیست سال می شناختم ... من او را یک فرد متعهد، مجتهد، متعهد، متدین، علاقمند به ملت، علاقمند به اسلام و به دردبخور برای جامعه خودمان می دانستم.» 📙(صحیفه امام، ج‏ ۱۴، ص ۵۱۵) @darsvareh
نماز روزهای یکشنبه ماه ذی‌قعده 💠حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: روزهای یکشنبه‌ی ماه ذی‌قعده ایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل میکند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما میخواهیم توبه کنیم -ظاهراً ماه ذی‌قعده بوده است- طبق این نقل و این روایت حضرت فرمودند که در روزهای یکشنبه‌ی این ماه این نماز را -یک نمازی با یک خصوصیّتی در مراقبات ایشان ذکر میکنند- انجام بدهید. 🔹غرض، ایّام در ماه ذی‌قعده که اوّل ماه‌های حرام است در این سه ماه متوالی، ایّام و لیالی مبارک و متبرّکی است، پر از برکات است؛ باید از اینها استفاده کرد.» ۱۳۹۴/۶/۱۸ @darsvareh
هدایت شده از درسواره
💠معرفی کتاب 🔸این کتاب تألیف شيخ بهاءالدين محمد بن تاج‌الدين حسن اصفهانى، معروف به فاضل هندى،(م 1137 ق) شرح مزجی و از بهترين شروح قواعد الأحكام است.وى در سال (1062 ه‌.ق) در يك خانواده روحانى در اصفهان به دنيا آمد.او از همان اوان كودكى به تحصيل علوم مشغول شد و بخاطر هوش سرشارش در سيزده سالگى از تحصيل معقول و منقول فراغت يافت. 🔸قواعد الأحكام علامۀ حلى (م 726 ق) بعد از کتاب شرايع الإسلام محقق حلى (م 676 ق) مهم‌ترين كتاب فقهى شیعیان مى‌باشد.اين كتاب در حكومت صفويه به عنوان قانون حكومتى مورد استفاده قرار مى‌گرفته است. 🔸كتاب كشف اللثام يكى از مهم‌ترين منابع بزرگ فقهى است كه در قرن‌هاى متمادى حوزه‌هاى علميه آن را به جوامع اسلامى ارائه كرده است. بسيارى از فقهاء و علماى اماميه در تحقيقات فقهى و مباحث استدلالى خود به اين كتاب اعتماد كرده‌اند زيرا اين كتاب آراء و نظريات فقهى بزرگان از فقها را به صورت مختصر در برداشته است. 🔻درفوائد رضوية به نقل از شيخ عبدالحسين رحمه اللّه آمده است: كان للشيخ الفقيه صاحب الجواهر(ره) اعتماد عجيب فيه و في فقه مؤلفه و كان لا يكتب من الجواهر شيئا لو لم يحضره كشف اللثام، حدثني بذلك الشيخ الأستاذ الشيخ عبدالحسين رحمه اللّه قال و لو لم يكن الفاضل في إيران ما ظننت أن الفقه صار إليه.(ص 476) 🔻و در ريحانة الأدب می نویسد: كشف اللثام عن قواعد الأحكام كه شرح قواعد علامۀ حلى و اشهر تأليفات او و از مهم‌ترين مدارک صاحب رياض در موقع تأليف رياض بوده و صاحب جواهر اعتقادى عظيم بدين كتاب داشته. (ج4 ص۲۸۴) @darsvareh
☝️رعایت قواعد بهداشتی مقابله با کرونا در جلسات کاری توسط رهبر انقلاب. ⚠️من حتما ماسک میزنم... @darsvareh
💠 : 🔸 یک دوره‌ی کتاب هشت جلدی را در اتوبوس خواندم! افرادی که کار روزانه دارند مثلاً کارمند اداری، کارگر، کاسب و یا کشاورز هستند وقتی به خانه می‌آیند، بخشی از زمان را ولو برای کتاب خواندن بگذارند. چه‌قدر کتاب‌ها را در همین نیم ساعت‌ها میشود خواند! بنده دوره‌های و بیست و چند جلدی کتاب را در همین فاصله‌های ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعته خوانده‌ام. پشت این کتاب‌ها را هم یادداشت می‌کنم که معلوم باشد. شاید کتاب را همین‌طور در این فاصله‌های کوتاه ده دقیقه‌ای خوانده‌ام. بسیاری از افراد را هم می‌شناسم که این گونه‌اند. من یک دوره‌ی کتاب هشت جلدی را که یک نویسنده‌ی عرب نوشته است و از کتاب‌های معروف هم هست نمی‌خواهم اسم بیاورم در سال‌های دور، وقتی به می‌آمدم و در اتوبوس زیاد معطل می‌شدم، خواندم. همه‌ی این دوره‌ی را که راجع به و علوم و معارف اسلامی است، تقریباً در خواندم. کتاب‌خوانی باید یک و سنّت بین مردم ما بشود. کتاب بخوانند و به فرزندانشان هم یاد بدهند. ۱۳۷۲/۰۲/۲۱ @darsvareh
▪️کشمیر، فلسطین دیگر است. دیروز به همراه پدربزرگ برای خرید از خانه خارج شدند. پدربزرگ به ضرب گلوله‌ی ارتش هند کشته شد. و او فکر می‌کرد پدربزرگ بازی می‌کند... لعنت الله علی القوم الظالمین 💬 khomenis son Fars_plus @darsvareh
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ. ▫️مال و منال و قیمٺ و شوڪٺ نخواستیم ▫️از محضر تـو غیر محبٺ نخواستیم ▫️باب الجواد(ع) و پنجره فولاد شاهدند ▫️ما از ڪسی بہ غیر تو حاجٺ نخواستیم @darsvareh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای ۱.mp3
14.61M
اجتهاد آیت الله 🔹ارائه: استاد احمد جلسه اول (۱۳۹۸/۹/۱۷) 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) @darsvareh
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای ۲.mp3
31.41M
اجتهاد آیت الله 🔹ارائه: استاد احمد جلسه دوم (۱۳۹۸/۹/۲۴) 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) @darsvareh
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای ۳.mp3
17.2M
اجتهاد آیت الله 🔹ارائه: استاد احمد جلسه سوم (۱۳۹۸/۱۰/۱۱) 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) @darsvareh
✅گزارش روشنا از نشست اجتهاد آیت الله (جلسه اول) 🔹نشست روش‌شناسی اجتهاد آیت الله خامنه‌ای بر اساس کتاب ، یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ در مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی، با سخنرانی استاد احمد برگزار شد. 🔹در این نشست، استاد مبلغی به روش‌شناسی اجتهاد پرداخت و گفت: ما در فقه روش داریم اما روش شناسی نداریم؛ روش شناسی دارد و استنتاج ما را سریعتر، دقیقتر، جامع‌تر و به‌روزتر می‌کند. 🔹ایشان افزود: روش‌شناسی اجتهاد، مطالعات فقهی را فیکون می‌کند و برای برخی که دچار تحیر در درس خارج هستند و دچار خستگی درسی شده‌اند، راه برون رفت‌شان است. 🔹استاد مبلغی گفت: باید روش فقیهان نیرومند مثل امام ، آیت الله ، شهید و آیت الله را بشناسیم؛ این کار، ما را جلو می‌اندازد؛ ولی اگر روش‌شناسی نداشته باشیم متوقف می‌شویم. 🔹در ادامه، ایشان به ابعاد روش‌شناسی اشاره کرد و گفت: ارکان عملیه الاستنباط ۷ بخش دارد که روش در آنها ظهور می‌یابد: ۱. فقه النص (فقه القرآن، فقه الحدیث: مضمون الحدیث/ سند الحدیث) ۲. فقه الموضوع ۳. فقه الآراء ۴. فقه اللغه ۵. فقه السیر و المرتکزات و الاعراف ۶. فقه التطبیق ۷. فقه الترتیب 🔹استاد مبلغی گفت: آیت الله خامنه‌ای مبتنی بر سه روش است: ✔️الف. لحن‌القول شناسی یکی از راه‌های رسیدن به لحن القول، قرائت همه روایات وارده در مسئله است (رک. ص۳۴۵ کتاب غنا) ✔️ب. بهره‌گیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب که شامل دو بخش است: - قاعده ناظرسازی جواب امام به انگیزه معرفتی سائل؛ مثلا اگر دقت کنیم که انگیزه سائل پرسش از یک امر بدیهی نیست، فهم ما از پاسخ امام تغییر می‌کند. - قاعده ناظرسازی جواب امام به اندیشه سائل؛ باید بدانیم که ارتکازات ذهنی سائل چه بوده است. ✔️ج. لزوم مراجعه به منبع اصلی حدیث (به جای کتب فقهی) 🔹استاد مبلغی در ادامه به پرداخت و گفت: آیت الله خامنه‌ای از سه روش در فقه الموضوع استفاده می‌کنند: ✔️الف. توجه به جامعه زمان صدور احادیث ✔️ب. بهره گیری از نگاه تخصصی؛ مثلا شناخت موسیقی کلاسیک و غیرکلاسیک ✔️ج. مناط شناسی مناط شناسی عمدتا در موضوعات رخ می‌دهد و سه نوع تنقیح مناط می‌توانیم داشته باشیم که نوع اول آن رایج است؛ اما دو نوع دیگر آن عمدتا در آثار آیت الله خامنه‌ای به چشم می‌خورد: - الغای خصوصیت داخلی؛ که رایج است - الغای خصوصیت خارجی؛ یعنی خصوصیت از لسان شارع نیست اما به ادبیات فقهی که رجوع می‌کنیم، می‌بینم وجود دارد، مثلا مثل طرب انگیزی و لعب و موزون بودن که این پیرایه‌های خصوصیتی باعث شده مناط واقعی از دسترس خارج شود. - تثبیت خصوصیت؛ که آیت الله خامنه‌ای خصوصیت «اضلال عن سبیل الله» را مناط حرمت غنا می دانند. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @darsvareh
✅گزارش روشنا از نشست اجتهاد آیت الله ، بر اساس کتاب (جلسه دوم) 🔹در دومین نشست روش‌شناسی حضرت آیت الله خامنه‌ای بر اساس کتاب غنا، استاد مبلغی به بیان سایر مولفه‌های هفت‌گانه روش‌شناسی اجتهاد، فقه اللغه و فقه الاقوال پرداخت. 🔹استاد مبلغی گفت: آیت الله خامنه‌ای دارای سه روش در هستند: ☑️الف. رجوع «دقیق» به لغت ☑️ب. محصور نماندن در لغت و تمرکز بر «خاستگاه های چندگانه واژه» به منظور هم افزایی تبیینی آن؛ یعنی همزمان به خاستگاه های عرفی، لغوی، ادبی، فقهی و ... واژه توجه می کنند (رک. ص ۱۹۵ کتاب غنا)؛ اما برخی مجتهدان صرفا به لغت مراجعه می کنند و با بیان مجمل بودن لغت، قدر متیقن گیری می کنند که رهبری این روش را نمی پذیرند (رک. ص۹کتاب غنا). ☑️ج. تحلیل همزمانی واژگانی و گفتمانی توجه به ادبیات و گفتمان حدیث در روش آیت الله خامنه ای گاه باعث می شود برخی سلبی اندیشی های تحریمی مانند حرمت مطلق لهو، مورد بازاندیشی قرار گیرد . ایشان تفکیک فقه اللغه از فقه الموضوع را از باب عام بعد الخاص دانست. 🔹استاد مبلغی در ادامه به بررسی روش آیت الله خامنه ای پرداخت و گفت: ایشان چند روش دارند که به یک مورد آن در این جلسه اشاره می کنیم و آن «بررسی پرحوصله و کاملا اجتهادی اقوال مهم و سرنوشت‌ساز» است. ایشان افزود: نباید را کنار گذاشت، آیت الله خامنه‌ای، نظر شاذ مرحوم در غنا و اقوال ناظر و مفسر آن را مورد بررسی تفصیلی قرار می‌دهند و جریان فیض را گسترش می‌دهند. 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) @darsvareh
✍ دست‌نوشته رهبرمعظم انقلاب برای حاج احمد ▫️«صلوات و سلام خداوند بر ارواح طیبه ی شهیدان وبر رزمنده بااخلاص بی‌نشان حاج احمد متوسلیان» @darsvareh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 درمان چشم شهوتران! 🔸 این حدیث قدسی چقدر عالی توبه را توصیف می‌کند: انینُ الْمُذْنِبینَ احَبُّ الَیّ مِنْ تَسْبیحِ الْمُسَبِّحین. خدای تبارک و تعالی، این رحمت مطلقه و کامله فرمود: ناله‏ گنهکاران در نزد من محبوب‌تر است از تسبیح تسبیح‌کنندگان. 🔹بروید به درگاه خدای خودتان ناله کنید. فکر کنید تا گناهان به یادتان بیاید. به کسی نگویید؛ اقرار به گناه پیش دیگران گناه است، ولی در دل خودتان گناهانتان را در نظر بگیرید. تقصیرهای خودتان را بگویید، ناله و تضرّع کنید، طلب مغفرت و شستشو کنید. خدا شما را می‌آمرزد، روح شما را پاک و پاکیزه می‌کند، به دل شما صفا عنایت می‌کند، لطف خودش را شامل حال شما می‌کند. 🔻از آن پس حالتی در شما ایجاد می‌شود که شیرینی عبادت را در ذائقه خودتان احساس می‌کنید، گناهان و لذات گناهان در نظر شما کوچک می‌شود. دیگر رغبت نمی‌کنید که بروید فلان فیلم شهوانی را ببینید، به ناموس مردم نگاه کنید، غیبت کنید، دروغ بگویید یا به مردم تهمت بزنید؛ می‌بینید اصلًا همه رغبتتان به کارهای پاک و خوب است. 📙 شهید آیت الله ، آزادی معنوی، ص۱۲۶ @darsvareh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از درسواره
نماز روزهای یکشنبه ماه ذی‌قعده 💠حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: روزهای یکشنبه‌ی ماه ذی‌قعده ایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل میکند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما میخواهیم توبه کنیم -ظاهراً ماه ذی‌قعده بوده است- طبق این نقل و این روایت حضرت فرمودند که در روزهای یکشنبه‌ی این ماه این نماز را -یک نمازی با یک خصوصیّتی در مراقبات ایشان ذکر میکنند- انجام بدهید. 🔹غرض، ایّام در ماه ذی‌قعده که اوّل ماه‌های حرام است در این سه ماه متوالی، ایّام و لیالی مبارک و متبرّکی است، پر از برکات است؛ باید از اینها استفاده کرد.» ۱۳۹۴/۶/۱۸ @darsvareh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ای سید و مولای ما!پیش خدا گواهی بده که ما در راه خدا تا آخرین نفس ایستاده‌ایم. بزرگترین آرزوی بنده این است که در این راه جان خودم را تقدیم کنم. ▪️سالروز @darsvareh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سالگرد ١۸تير ♦️رهبر معظم انقلاب: جوان مومن حزب‌اللهی نیرویش را برای مقابله با دشمن حفظ کند! @darsvareh
💢 امام صادق علیه‌السلام می فرمایند: 🔸 الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ. 🔹مومن بین دو ترس و نگرانی واقع شده است: 1- گناهی که در گذشته انجام داده و نمی داند خداوند در مورد آن با او چه می کند؟ 2- عمری که باقی مانده و نمی داند چه خطری در مسیر اوست و نمي داند چه گناهانى كه مايه هلاك او است مرتكب می شود. 📚اصول كافي؛ ج2؛ ص71. @darsvareh
▫️درد فراق، ساده مداوا نمی شود  ▫️باید به هم رسید،وَ اِلّا نمی شود  ▫️از شنبه بسته‌ایم به جمعه دخیل اشک  ▫️تا تو نیایی این گره ها وا نمی شود  @darsvareh
💢 نماز و غسل توبه روزهای یکشنبه ماه ذیقعده 🔸 براى روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا صلى الله علیه و آله‏ روایت شده که، هرکس آن را بجا آورد، توبه‏ اش پذیرفته و گناهش آمرزیده می ‏شود، و طلبکاران او در قیامت از وى راضى گردند، و با ایمان از دنیا برود، و ایمانش از او گرفته نشود و قبرش وسیع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان و‌نژاد او گردد، و روزى او توسعه یابد و فرشته مرگ در وقت مردن با او مدارا کند، و جانش را به آسانى بستاند. 🔹 کیفیت آن نماز در روز یکشنبه چنین است: ▫️ غسل بجا آورد. ▫️ وضو بگیرد. ▫️دو نماز دو رکعتی بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را یک مرتبه و سوره «توحید» را سه مرتبه و سوره «فلق» را یک مرتبه و سوره‏ «ناس» را یک مرتبه بخواند. ▫️ پس از نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، و استغفار را با: لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ ختم نماید، سپس بگوید: یَا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا أَنْتَ. @darsvareh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از درسواره
💠 دعای "یا من تحل" که امام هادی(ع) فرموده: آل محمد(ص) آن را هنگام نزول بلا می خواندند. کفعمى در کتاب «مصباح» دعایى نقل کرده و فرموده است: سیّد ابن طاووس این دعا را براى ایمن شدن‏ از ستم سلطان و نزول بلا و چیرگى دشمنان و ترس و تنگدستى و دل‏تنگى ذکر کرده، و آن از دعاهاى صحیفه سجّادیه است، پس هرگاه از زیان آنچه ذکر شد در هراس بودى آن را بخوان. و دعا این است: 🔻یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ وَ یَا مَنْ یُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ المَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ وَ جَرَى بِقُدْرَتِکَ الْقَضَاءُ وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ لا یَنْدَفِعُ مِنْهَا اِلّا مَا دَفَعْتَ وَ لا یَنْکَشِفُ مِنْهَا اِلّا مَا کَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِی یَا رَبِّ مَا قَدْ تَکَادَنِی ثِقْلُهُ وَ أَلَمَّ بِی مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ وَ بِقُدْرَتِکَ أَوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطَانِکَ وَجَّهْتَهُ إِلَیَّ فَلا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ وَ لا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ وَ لا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ وَ لا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ وَ لا مُیَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ وَ لا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْتَحْ لِی یَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکَوْتُ وَ أَذِقْنِی حَلاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجا هَنِیئا وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجا وَحِیّا وَ لا تَشْغَلْنِی بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِکَ وَ اسْتِعْمَالِ سُنَنِکَ [سُنَّتِکَ‏] فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِی یَا رَبِّ ذَرْعا وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَیَّ هَمّا وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى کَشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ یَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ [وَ ذَا الْمَنِّ الْکَرِیمِ فَأَنْتَ قَادِرٌ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ‏] 🔸مفاتیح الجنان @darsvareh
🔲 ظرف مستقر 🔸 حروف جاره در حكم ظروف ‏اند، يعنى چنان كه ظروف متعلّق‏ اند و متعلّق می ‏خواهند حروف جاره نيز در اين حكم با ظروف شريك‏ اند، لذا نحوى ظرف را بر جار و مجرور نيز اطلاق می کند و می گويد اين جار و مجرور ظرفى است لغو، يا ظرفى است مستقر. ظرف لغو در اصطلاح نحو مقابل ظرف مستقر است، و اصطلاح هر قوم را بايد حفظ كرد. 🔻 ظرف مستقر ظرفى است كه ضمير در آن خفته و نهفته است و بجاى ضمير نشسته است، و ظرف لغو ظرفى است كه خالى از ضمير است و بجاى ضمير نشسته است، و به همين مناسبت كه خالى و عارى از ضمير است آن را ظرف لغو گفته‏اند. اگر متعلّق ظرف مطلقا چه جار و مجرور و چه غير آن از ظروف ديگر، افعال عموم مقدّر باشد آن ظرف مستقر است وگرنه ظرف لغو. افعال عموم در اين نظم فارسى آمده است: ▫️ افعال عموم نزد ارباب عقول ▫️کون است و وجود است و ثبوت است و حصول‏ 🔹 تفصيل ضابطه مذكور اين است كه در سه صورت ظرف لغو است و در يك صورت ظرف مستقر بدين بيان: 1- اگر متعلّق ظرف افعال عموم و مقدر باشد ظرف مستقر است، مثل زيد في الدار، چنان كه گوئى زيد عندك. 2- اگر متعلّق ظرف افعال عموم باشد و مقدر نباشد ظرف لغو است، مثل زيد كائن فى الدار، زيد كائن عندك. 3- اگر متعلّق ظرف افعال خصوص و مقدر باشد باز ظرف لغو است، مثل بسم اللّه كه ابتداء يا استعين يا نحو آنها مقدر است. 4- اگر متعلّق ظرف افعال خصوص ظاهر باشد نيز ظرف لغو است مثل زيد دخل فى الدار. در قسم اوّل چون خبر محذوف است و ظرف بجاى آن نشسته است و در خبر ضمير است بدين لحاظ گويند ضمير در ظرف استقرار دارد و ظرف مستقر است. مثلا زيد فى الدار تقدير و اصل آن زيد كائن فى الدار است كه در كائن ضمير مستتر است و رابط خبر به مبتدا است، و فى الدار بجاى كائن نشسته است كه ناچار ضمير در ظرف قرار گرفته است؛ و امّا آن سه وجه ديگر چنين نيستند كه خالى و عارى از ضميراند كه از اين عارى بودن از ضمير تعبير به لغو كرده ‏اند. 📙 هزار و يك كلمه، ج‏1، ص: 33 کلمه 11 @darsvareh