eitaa logo
دعوت به نماز🇵🇸
1.2هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
587 ویدیو
180 فایل
بسم الله النور مطالب کانال: 🔰 شنبه: دعوت به نماز 🔰 ۱شنبه: نماز در دوره اول رشد 🔰 ۲شنبه: نماز در دوره دوم رشد 🔰 ۳شنبه: نماز در دوره سوم رشد 🔰 ۴شنبه: موانع نماز 🔰 ۵شنبه: اسرار نماز 🔰 جمعه: راهکارهای جذب به مسجد شناسه ارتباط: @namaznor
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ‌ دور شدن از دشمن و تحریکات او... افرادی که وارونه اند می خواهند همه را وارونه کنند و به واسطه آن، چند روز دنیا را از پول و امکانات آنها نفع ببرند . اگر برای کالاهایی که مصرف آنها از سر تا ته ضرر دارد تبلیغ می کنند خیر مارانمی خواهند ، می خواهند جیب خود را پر پول کنند. انسان متعادل وارونه نیست و به همان نسبت نیز وارونگی را نمی پذیرد ،و انسان نامتعادل راست قامت نیست و راست قامت بودن را نمی پذیرد .هر کس متعادل بشود می تواند متعادل هارا بشناسد و هر کس نا متعادل باشد ذائقه اش تنها افراد نا متعادل را می پذیرد. این بالاترین بشارت برای انسانهای متعادل و بالاترین انذار برای افراد نامتعادل است. کسانی که نا متعادل اند به وسیله بقیه نامتعادل ها به ظاهر حفظ و حمایت می شوند و اگر کسانی نباشند که آنهارا حمایت کنند به سرعت از صحنه زندگی نابود می شوند. علت بروز ظلم یزید ها، یزیدیان بوده اند که این ظلم را در صحن جامعه پخش کرده اند وگرنه اگر یزیدیان نبودند یزیدی هم در کار نبود. یزید و یزیدی یعنی کسی که توان و امکانات جامعه رابرای حمایت از انحراف و هلاک شدن هزینه نموده و تمام همّ اش را به گمراه شدن و گمراه کردن صرف می کند. 🦋 تمرین:خودسنجی جدولی بکشید با سه ستون، در ستون اول فهرستی از کارهایی که می کنیم ، در ستون دوم آیا از حق حمایت می کند؟ ، در ستون سوم دلیل حمایت آن کار از حق..... را بنویسید . 📚 کتاب خاص تر شدن برای خدا/انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت (علیهم السلام)
💫هوالشافی دو جور روزه داری در جامعه مرسوم است: - یکی اینکه فقط به افطار وشام بسنده می کنند و دیگر سحر نمی خورند تا افطار بعد. - دوم اینکه بعد از افطار و شام، سحری هم می‌خورند تا روزه ی بعدی. کیفیت و نوع غذا در صورتیکه هم افطار و هم شام و سحری تناول شود، مهم است و برای روزه داری قوّتمند لازم است. غذاهاي گرم مزاج را در افطار و شام استفاده کنید، تا اگر چنانچه صفرای زیادی تولیدکرد و تشنگی پدید آورد، و نیاز به آب داشته باشید فرصت داشته باشید آب بنوشید تا سطح صفرا را کم کنید‌. در سحری مقداری سردی مثل ماست و ترشی کنار غذا، ‌‌خصوصا غذای چرب باشد، تا تشنگی در طول روزه داری ایجاد نشود. به هر حال وعده ی سحرمهم است و غذاهای گرم و لطیف همراه سبزیجات و سالاد را در افطار میل کنید تا درضمن اینکه معده پر می شود، زود هضم هم باشد. ترک سحر موجب ایجاد ضعف در بدن می‌شود. در سحور برکات زیادی است و قوّت بدن تامین می شود، بنابراین سحری را نباید حذف کنیم. 📚 حکیم حسین خیراندیش @davat_namaz
💫هوالشافی تدابیر سحر و افطار: 🌱 هنگام سحر میوه نخورید، بهترین زمان مصرف میوه یک تا دو ساعت بعد از افطار است. البته بحث خیار و صیفی جات و کاهو فرق می کند، چون رطوبت خوبی به بدن می دهد،جلوی تشنگی در طی روز را می گیرد. 🌱 هندوانه، مُدر است، یکی دوساعت بعد از سحر، آب بدن را دفع می کند. میوه های گرمسیری مثل موز و آناناس که گرم و شیرین هستند، شخص روزه دار را تشنه می کنند. 🌱 اصل در طب سنتی این است میوه را همراه غذا نخورید چون هضم میوه و غذاهای دیگر فرق دارد. 🌱 چیزهای شور، تند و شیرین، چون مزاج گرمی دارد در سحر نخورید مثلا سبزیجات عمدتا مزاج گرم دارند که نشانه آن این است که تند هستند، در زمان افطار بهتر است که مورد استفاده قرار گیرند، ولی سالاد که سرد است در وعده ی سحر مناسب تر است. آنچه نفّاخ است مثل پیاز و پیازچه و نخود،هنگام سحر نباید مصرف شود. 🌱 غذای سحر را فریز نکنید، بعد از اینکه آن را بعد از افطار تهیه کردید، غذا در محیط بیرون بماند تا سحر، موردی ندارد. 🌱استحمام در طی روزه داری انجام نشود، بهتر است چون منافذ پوست باز می شود و رطوبت خارج می شود، بهترین زمان برای حمام رفتن، قبل از خواب است. 🌱یک تا دو قاشق روغن بادام خوراکی در سحر مصرف شود جلوی تشنگی را می گیرد. 🌱 در فصل بهار غذاهای گیاهی از غذاهای حیوانی، بهتر است. آنچه که در وعده ی سحر توصیه می شود: 🔻خورش آلواسفناج که خصوصا برای مزاجهای گرم و خشک، عالی است، در سحر بسیار مناسب است. 🔻ماست و اسفناج 🔻کدو سبز و قوره 🔻خورش بامیه 🔻خوراک سبزیجات(سیب زمینی، کدو، نخود فرنگی، زردک یا هویج ایرانی با گوشت نسبتا کم) ماه مبارک رمضان ماه پرهیز است. پرهیز را باید همیشه داشت، یاد بگیریم که برای بقیه ی سال هم، پرهیز، داشته باشیم. 📚دکتر میرغضنفری، برنامه ی انارستان، شبکه ی افق @davat_namaz
✍ در ادامه ی بحث سر طهارت به این رسیدیم که حقیقت انسان" نفخت فیه من روحی" است. برای روح ما مراتبی است. نازلترین مرتبه ی روح ما این مرتبه ی بدن است. در حقیقت این تمثل یافته‌ی همان است. توجه به این مراتب نازله را اسمش را می گذاریم حب نفس. گاهی ما به این مراتب پایین نفس توجه می کنیم یعنی این بدن. گاهی به مراتب عالیه آن و حقیقت آن را مورد توجه قرار می دهیم. پس این حب نفسی که در روایات داریم راس هر خطیئه ای است و بزرگترین مانع سر راه پیشرفت ما است زمانی است که توجه ما معطوف این مراتب پایین و نازله می شود. این بدن نازلترین مرتبه ی نفس است که ما به آن توجه می کنیم یعنی همین خوردنها و امیال و خواسته هایی که وجود دارد، اگر اینها صرفا برای خودشون شدند، توجه به اینها برای ما حب نفس را می سازد. پس حب نفس چیزی جدای از ما نیست، هرچه هست خود ما هستیم. و سرچشمه ی همه ی دعوا ها و نزاع ها و گرفتاریها به خاطر توجه به همین مرتبه ی نازله است. چون ما همه چیز را برای این مرتبه فکر می کنیم و می خواهیم، در نتیجه از این همه‌ی رذائل اخلاقی و امور دیگر نشات می گیرد. بخل، حسادت، حقد و کینه و… نتیجه ی توجه به این مرتبه ی نازله (منشا تمام بدی ها) است. اگر توجه نفس به این مرتبه ی نازله و پایین شد، از آن مراتب عالیه باز می ماند و نسبت به آنها عقیم می شود و در همین امور باقی می ماند تا از دنیا برود. و گفتیم در فعلیات آن صور آخر مورد نظر است یعنی آن صورت آخر. مثال دانش آموزی که یک سال را درس می خواند ولی ملاک آن امتحان آخر است. ما هم در فعلیات یعنی کارهایی که انجام می دهیم ملاک آن صورت آخر است. ببینیم وقت از دنیا رفتن چه می شود. 📚 استاد سعادتفر ۴۱ @davat_namaz
هدف کلی در تمام ریاضت های نفسانی، دستوراتی که اسلام داده است و در سه چیز خلاصه می شود: اول: دور ساختن هرچه غیر حق است از خود دوم: مطیع و رام ساختن نفس اماره در مقابل نفس مطمئنه سوم: تلطیف روح، لطیف کردن روح برای پذیرش کمالاتی که برایش وجود دارد چون روح ما وقتی دارای یک سری حجاب ها باشد، ظرفیت پذیرش آن کمالات برایش نیست و هدف ریاضات جدا کردن ما سوی الله است و توجه به این مراتب نازله برای انسان سو الله(غیر خدایی) را درست می کند و این توجهات ما را از توجه به آن ساحت قدس ربوبی باز می دارد و وقتی باز داشته شدیم نمی گذارند آن کمالات در انسان به فعلیت برسند. مراد از قرب الی الله این است که: شخص مظهریت اسما و صفات را در هر مرحله ای که می تواند پیدا کند. نمونه‌ی عالیه این حضرات ائمه ی معصومین هستند. این طور نیست که آنها یک ترجمه و شرح الاسمی از اسماء را بلد باشند، آنها دارای آن اسمند. یعنی اثر اسم را همراه خود دارند. به عنوان مثال حضرت عیسی بن مریم علیه السلام مرده را زنده می کند یعنی مظهریت اسم شریف محی الموتی است. محیی است، حیات می دهد. حضرت عیسی بن مریم این قرب را دارند. تصرفاتی که شخص در امور می کند به خاطر مظهریتی است که در اسماء دارد و معنی قرب این است. اگر در اولیای خدا مظهریتی از این اسماء وجود داشته باشد به همان نسبت آنها این اسم را دارا هستند. این حب نفس و توجه به مراتب نازله نمی گذارد که این کماال ظهور پیدا کند یعنی اینکه شخص بتواند مظهر اسم محیی یا ممیت یا …. بشود. و همه‌ی اینها به اذن الله است. اینها همه اسماء اوست ولی این شخص صاحب آن اسماء شده است و به همان نسبت قرب به خدای متعال دارد. وقرب امری نیست که با گفتن و شنیدن پیدا بشود. ریاضت های نفسانی که می‌گوییم برای این جاست. یعنی نفس به مرتبه ای برسد که آن اسم در آن ظهور پیدا بکند و آثار آن اسم هم برایش وجود داشته باشد. می فرمایند در واقع انسان باید به حقیقت خودش که همان حصه‌ی وجودی اوست توجه پیدا کند و اتصال این حصه‌ی وجودی با هستی ملاک است. از دریا ممکن است کانال هایی جدا شده باشند ولی اینها متصل اند ولی گاهی لایه هایی بین این دریا و این کانال ها فاصله می شود. آب توی کانال ها هست ولی وصل نیست‌. باید کانال لای روبی بشود تا دوباره وصل شود‌. حقیقت این است که ما اصل و حقیقتمان او ست. ما جلوه ایم. اما گاهی در این حصه های وجودی لایه هایی و حجاب هایی قرار گرفته و اتصال به این دریا را قطع کرده و نمی گذارد آن آثار ظهور پیدا کند. و این حجابها همین توجه به مرتبه ی نفس ماست. چون خود را اینگونه دیده ایم و این بدن برایمان جلوه کرده و امیال و خواسته های این را برایمان می خواهد خیلی از چیزهایی که ترک می شود به خاطر توجه به این مراتب نازله ی نفس است. می خواهید شب بلند شوید برای نافله ی شب، بلند نمیشود چون بدن می خواهد بخوابد و من هم به خواب این بدن توجه دارم پس می گویم بخواب و بلند نمی شوم. شرکت در امری که می دانیم فضیلت بالایی دارد مثلا جماعت ولی توجه به بدن مانع می شود و نمی گذارد. یا جبهه ی و جنگ. شخص نمیرود چون ممکن است لطمه ببیند و کشته شود. این میشود حجاب و نمی گذارد دستور حق را اطاعت کنم. همه ی توجهات مربوط به این مرتبه ی نازله، حب نفس است. 📚 استاد سعادتفر ۴۱ @davat_namaz
غرض از طهارت در نماز این است که انسان به این مراتب عالیه معطوف توجه بکند و به جای توجه به مراتب نازله. آن وقت در سایه ی دستورات شرع قرب یا مظهریت را نسبت به اسما و صفات پیدا بکند. ولی متاسفانه گاهی این توجهات آنقدر شدید است که خداوند سالها عمر به او داده ولی توجهش به مراتب نازله ی نفس است و با همین صورت اخیر از دنیا میرود و در این مهلکه ها هلاک می شود و می ماند و زمانی متوجه می شود که راه برگشت نیست و تازه متوجه می شود که چه بوده است، آنوقت دیگر محروم است و عذاب الیم که در قرآن گفته شده است مربوط به جدایی نفس است از ذات اقدس حق . چون عذاب الیم نسبت به این جسم اصلا نمی تواند صورت بگیرد. همانی که حضرت امیر در دعای کمیل می فرماید : وَرَبِّي، صَبَرْتُ عَلَىٰ عَذَابِكَ، فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَىٰ گیرم که من بر این عذاب های جسمانی که اینها هم سختند صبر کردم اما عذاب الیمی که عذاب فراق است دیگر قابل تحمل نیست. این حصه‌ی وجودی از آن دریا جدا است و برای همیشه محروم است. اتصال به دریا، اتصال به آن هستی و اسماء و صفات و کرامات است و قطع از این هم با مرگ. و شخص نتوانست خود را وصل کند این است که قرآن می فرماید خالدین فیها ابدا ( عده ای در آن جهنم ابدی هستند ) این لایه ها آنقدر ضخیم شده که نمی گذارد این کانال به آن دریا وصل بشود و الی الابد دیگر محروم مانده و نمی تواند پیش برود و دیگر در آنجا راهی برای اتصال نیست. اما اگر در هنگام مردنش با اتصال از دنیا رفت خالدین فیها ابدا نیست. ممکن است لایه هایی و کدوراتی باشد ولی وصل است، جدایی همیشگی برایش نیست. برای این توجه به مراتب نازله اسامی مختلفی گذاشته شده که موضوع بحث نیست. مثلا نفس اماره إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي که نفس اماره بسیار امر به بدی و جدایی می کند. حقیقت حب نفس در این توجه به نفس است و راههایی برای جدا شدن از این حب ها وجود دارد. 🤲 دعا کنیم که عاقبت به خیر از دنیا برویم و با قطع از این دریا از دنیا نرویم. 📚استاد سعادتفر ۴۱ @davat_namaz
⚜ مقام معظم رهبری : روز قدس بسیار مهم است. صرفاً این نیست که ما از یک ملّت مظلومی که از میهن خود و از خانه‌ِی خود رانده شده داریم دفاع میکنیم؛ ما در واقع داریم با این کارمان با یک نظام سیاسی ظالمانه و استکباری مبارزه میکنیم. *امروز دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقت است؛* حقیقتی بسیار گسترده‌تر از مسئله‌ی فلسطین. 🇵🇸 *ساعت ۱۴:۳۰ سخنرانی معظم له...* @davat_namaz
﷽ نکاتی در مورد آموزش احکام: - بهتر است احکام نماز مانند وضو و خواندن نماز صحیح در حالت نمایشی و اجرای جلوی فرزندان یاد داده شود و برای آن کلاس خاصی گذاشته نشود. آموزش احکام باید به صورت ضمنی، به همان سبکی که پیامبر(صلی الله علیه و آله ) نماز را به مردم یاد دادند، باشد. مردم دیدند پیامبر( صلی الله علیه و آله) این کار را می کند، آنها هم همان را اجرا کردند. به همین روش امام حسن و امام حسین(علیهما السلام ) هم به پیرمردی وضو را یاد دادند. آموزش نماز عمدتا رویتی بود و به واسطه دیدن پیامبر(صلی الله علیه و آله ) انتقال صورت می گرفت. - گفتن احکام برای بعد از هفت سال دوم هست. لزومی ندارد به بچه بگوییم اینطور وضو می گیریم. اگر بچه ها احساس کنند داریم به آنها یاد می دهیم، یاد نمی گیرند. باید برای بچه ها سوال ایجاد کرد تا خودشان دنبال احکام مورد نیازشان بروند. در حین آموزش هم باید به فرزندان اجازه شادی و بازی داده شود. فرزندان با مشاهده، به خوبی می توانند احکام را متوجه شوند. هر چند ممکن است به دلیل سهل انگاری، اجرای آن احکام را جدی نگیرند که نباید به آنها خرده گرفت و به این سهل انگاری آنها اعتنایی کرد. @davat_namaz
یا حفیظ 🔶 گروه مطالعات *انسان شناسی* مدرسه دانشجویی قدر برگزار می کند: ✅ * سلسله نشست‌های بررسی ذکر در انسان و ثمرات آن در رجوع به قرآن* 📚 نشست هشتم: بررسی الگوهای ذکر با توجه به قرائت و رکوع در نماز برگرفته از *کتاب نماز؛ شاکله ذکر* 🎙 آقای مختاری ⏰ *یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه؛ ساعت ۱۴* 🌐 درگاه ورود به جلسه: https://vc.quranetratschool.org/jalasate-mad-ghadr 📁بایگانی صوت جلسات: https://ble.ir/motaleatemadreseghadr 🔻 *ارتباط با مدرسه دانشجویی قدر؛ حفظ و تدبر:* 🌐 Ble.ir/GhadrSchool 🕋 *مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران* 🔻 نشانی ما در بله، سروش، ایتا و اینستاگرام: 🆔 @QuranEtratSchool 🌐 www.QuranEtratSchool.ir
﷽ 💠 آموزش عواطفِ (عطف ها: تمایل های همراه با رافت) طیب از طریق لحن و القا تاثیر القا و لحن در عواطف کودک: القائات و لحن برای کودکان را می توان از سوره مبارکه نور بدست آورد. برای نمونه: - لازم است نورانیت خانه با بهره مندی از ذکر خداوند تامین شود. - لازم است فرزندان با خویشان خود بر اساس احکام شرعی و در محیطی سالم ارتباط داشته باشند. - لازم است فرزندان در خانه خود، هیچ گونه بی پروایی بخصوص در مسائل جنسی مشاهده نکنند. - لازم است گفتارهای رایج در خانه، گفتارهای حکمت آمیز و به دور از نارواگویی باشد. - در خانواده نورانی گفتمان رایج اعضای خانواده، تبعیت از رسول و ولی جامعه است. امری که به عنوان ماموریت همه افراد جامعه بیان شده و هرکدام بایستی سهمی در اجرای آن داشته باشند. (مثلا مسئله فرزند آوری، مسئله تولید به جای مصرف گرایی، مسئله خرید کالاهای ایرانی و ... ) - توجه به مالکیت خداوند، نسبت به آسمان ها و زمین و علم او به انسان و نیز توجه به آخرت و ضرورت تدارک زاد و توشه برای آن. بطور طبیعی در چنین محیطی است که ذکر خدا جاری و حیات جریان می یابد. و محیطی امن و نورانی برای فرزندان رقم می خورد. 📚 ذیل کتاب با کودکان خود طیب سخن بگوییم (7سال اول) @davat_namaz
﷽ 💠 جاری کردن رکن قیام (نماز)، در زندگی فرزندمان : در سوره مبارکه تین بحث رشد، سازگاری و پایداری مطرح هست، ما این را برای بچه ها مطرح میکنیم که انسان باید در هر شرایطی رشد کند و به یک ثباتی برسد. اینکه انسان باید خودش را در موقعیتهای مختلفی که قرار میگیرد، هماهنگ کند و از آن موقعیتها بهره ببرد تا به کمال خودش برسد. سوره تین، سوره سازگار شدن با شرایط مختلف زندگی است، این را با یک سیر به بچه ها منتقل میکنیم: 🌟 پايه اول شناخت خواص و فوائد مخلوقات و درسی که میتوان از آنها گرفت به بچه های کلاس اول از سوره تین میگوییم هرچیزی خاصیت و فایده ای دارد و این را به آنها نشان میدهیم. آنها را با برخی از خواص مخلوقاتی مثل میوه ها و گیاهان و موجودات دیگر آشنا میکنیم؛ میتوانیم برای بیان این مفهوم به طور مشخص از زیتون و انجیر استفاده کنیم که هم مخلوقاتی پر خاصیت هستند و هم مطلوب بچه هاست. درختشان را ببینند، میوه اش را ببینند و با خواص آنها آشنا شوند. حشرات و موجودات دیگر هر کدام خاصیتهایی دارند. گربه، موش را میگیرد، درختان اکسیژن تولید میکنند و... (نكته خانم سیفی:خوردن انجیر و زیتون حین آموزش سوره خیلی میتواند موثر باشد.) 🍀 پايه دوم شناخت انواع اقلیمهای آب و هوايی و سازگاری موجودات و انسان با هر اقلیم در این پایه برای آموزش سوره مبارکه تین، اقلیمهای مختلف و نیز هماهنگی موجودات و انسانها را با هر اقلیم نشان میدهیم. برای اقلیم، مثال برخی سرزمینها بیابانی هستند که میتواند کویر باشد یا تُنُک که گیاهانی دارد، برخی سرزمینها کوهستانی هستند، برخی دشتند، کنار دریا، برخی جاها گرم و خشکند، سرد و مرطوبند و ... برای هماهنگی موجودات با اقلیمها مثال اینکه انسانها برای زندگی در قطب چگونه خود را سازگار میکنند، میتوان فیلمهایی از زندگی در قطب را نشان داد که یخ را سوراخ میکنند و از توی آن شکار میکنند و خانه های یخی میسازند، نشان داد و یا در سرزمینهای کویری و کم آب، چگونه خود را با محیط تطبیق میدهند. هم انسانها و هم گیاهان و حیوانات چگونه خود را با اقلیم سازگار میکنند. هر گیاه چگونه طبق آب و هوای خاصی که در آن رشد میکند، خود را سازگاری می‌دهد. مثال برخی گیاهان در کوه در میآیند، برخی در سرما رشد میکنند، برخی در گرما. 🌟 پايه سوم شناخت عجائب آفرينش انسان به عنوان يكی از پديدههای خلقت برای آموزش سوره مبارکه تین در این پایه، روی انسان و عجایت خلقت انسان که باعث سازگاری اش با محیط می شود، تمرکز میکنیم، راجع به خلقت زیبا و هماهنگ اعضای بدن با هم صحبت میکنیم؛ اینکه هر کدام از اعضای بدن چقدر متناسب در جای خود قرار گرفته اند و در ارتباط با یکدیگر چه هماهنگی درست و خوبی دارند. در واقع میخواهیم در حد دانش آموز 9-10 ساله، خلق فی احسن تقویم را بگوییم. اینکه چقدر انسان خوشگل خلق شده، دو پا دارد، سرش بالا قرار گرفته، چشمهایش قسمت بالایی سر هست، دستها و پاها و محل قرارگیریشان و کارکردهایشان... (نكته خانم سیفی: نمایشگاه عکس تکی بچه ها به عنوان احسن تقویم برایشان جالب هست.) ❄️ پايه چهارم توجه به اهمیت وحی و احكام الهی برای سازگاری انسان با شرايط زندگی و رسیدن به پايداری در این پایه چون انتزاع بچه ها بیشتر رشد کرده، ذهن آنها را به سمت احکام و مسائل شرعی سوق میدهیم. به آنها میگوییم آن چیزی که باعث میشود انسان خودش را به هماهنگی کامل با اقلیم و چیزهای دیگر برساند، وحی است. دین و احکام الهی را خداوند از طریق پیامبر (ص) در اختیار انسان قرار داده است که میتواند انسان را به رشد برساند. انسانها خیلی امکانات و نعمتهای درونی و بیرونی دارند و در احسن تقویم هستند ولی اگر آن برنامه نباشد، انسان به مقصدش نمیتواند برسد. درواقع آنچه سبب سازگاری انسان با محیط و پایداری او میشود، وحی و احکامی است که خداوند از طریق پیامبر (ص) به انسان رسانده است. درصورت عدم رعایت این قوانین واحکام، سازگاری انسان با محیط صورت نمیگیرد و یا میزان آن کاهش مییابد. ✨ پايه پنجم آشنايی با نعمتهای مادی و معنوی برای بهبود وضعیت زندگی و رسیدن به پايداری برای آموزش سوره تین در این پایه، بچه ها را به سمت نعمتها سوق میدهیم. به بچه ها میگوییم برای اینکه انسان بتواند به پایداری و سازگاری برسد، باید از نعمتهایش به خوبی استفاده کند. آنچه در پایه اول گفتیم هرچیزی خاصیتی دارد و در پایه دوم بحث اقلیمها را مطرح کردیم، حالا اینها را به عنوان نعمت بیان میکنیم. نعمتهای مادی و معنوی را به آنان نشان میدهیم تا آنها را بهتر بشناسند، مثال طعام انسان، محیطهای زندگی انسان، تواناییهای فیزیکی یا استعدادهای انسان نعمتهای مادی انسان است ولی دینی که در اختیار انسان قرار گرفته، مهربانی مادر، دعا و ارتباط با خدا، نعمت معنوی هست. پایه پنجم به گونه ای جمع بندی همه پایه های قبل است و جمع همه نعمتهایی که در مراحل قبلی بیان شد، به عنو
ان نعمتهای مادی و معنوی انسان بیان میکنیم و اینکه انسان با استفاده از این نعمتها میتواند زندگی اش را بهبود ببخشد و به آن قوام و پایداری برسد. 💦 پايه ششم استفاده از الگوهای طبیعی يا عقلی و شرعی برای تغییر وضعیت زندگی و رسیدن به حالت سازگار و پايدار در این پایه بچه ها باید یاد بگیرند که میتوانند الگوگیری بکنند. یعنی در راستای رسیدن به آن قوام میتوانند از طبیعت الگو بگیرند مثال از پرواز پرندگان، از طرز چیدمان برگها الگو بگیرند و کاری را انجام دهند. برگهایی که روی شاخه قرار میگیرند، جوری قرار میگیرند که به مرکز آبرسانی نزدیک باشند، براساس این میتوانیم چیدمانی را در کلاس طراحی کنیم. ممکن است الگوگیری از احکام عقلی و شرعی باشد و با بهره گیری از این احکام زندگی خود را بهبود بخشیم. در واقع پایه ششم میرود روی عملیاتی کردن بهبود سبک زندگی با الگوگیری از طبیعت و احکام الهی در راستای رسیدن به سمت قوام و پایداری. 📚 فهم قرآن در دبستان شرح استاد آقای دژبخش (دبستان) در نماز @davat_namaz
احکام خوشمزه:😋 آق قربون توی دهن اوستا مراد شربت ریخته... اوستا مراد هم شاکی رفته پیش حاج آقا که حالا چیکار کنه روزه اش باطل شده، جالبه حاج آقا گفتند آق قربون کار خوبی کرده!!! ❓به نظرتون ماجرا چیه؟ *⏰ تا ساعت ۱۷ فردا، سه شنبه، منتظر جوابهای قشنگ بچه های گل گلاب مومن‌مون هستیم:* @maedeh_mahsolat @davat_namaz
🦋 دوری از خطر ذلت همیشگی هر عملی در زندگی دارای بازتابی است که خداوند از این بارتاب که در باطن این عالم است در قرآن پرده برداشته است. در واقع مجازات هایی که خداوند از اعمال ذکر می کند صورت باطنی همان عمل در دنیاست. کسی که به واسطه قدر ناشناسی دچار طمع ورزی، دنیاطلبی و گرایش به باطل است چاره ای جز ذلیلانه زندگی کردن ندارد. ذلیلانه زندگی کردن به: ✅طلب کردن دنیا به هر قیمتی است. ✅سرعت گرفتن در اهداف دنیایی است به گونه ایکه افکار و باورهای فرد را از آخرت دور کند‌. ✅احساس حقارت در درون است، زیرا باید در زندگی کارهای حقیرانه انجام دهد. ✅دست نیافتن به رضایت واقعی در زندگی است . ✅شما چه مواردی به ذهنتان می رسد. .............................................................................. بسم الله الرحمن الرحیم يَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ اَلْأَجْدٰاثِ سِرٰاعاً كَأَنَّهُمْ إِلىٰ نُصُبٍ يُوفِضُونَ (۴۳) روزی که شتابان از خاک بیرون آیند، گویی به سوی نشانه های نصب شده می دوند خٰاشِعَةً أَبْصٰارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ذٰلِكَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي كٰانُوا يُوعَدُونَ(۴۴) درحالی که دیدگانشان [از شدت ترس] فرو افتاده، خواری و ذلت آنان را می پوشاند. این همان روزی است که همواره وعده داده می شدند. 📚 کتاب خاص تر شدن برای خدا/انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت (علیهم السلام)