eitaa logo
دعوت به نماز🇵🇸
1.2هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
587 ویدیو
181 فایل
بسم الله النور مطالب کانال: 🔰 شنبه: دعوت به نماز 🔰 ۱شنبه: نماز در دوره اول رشد 🔰 ۲شنبه: نماز در دوره دوم رشد 🔰 ۳شنبه: نماز در دوره سوم رشد 🔰 ۴شنبه: موانع نماز 🔰 ۵شنبه: اسرار نماز 🔰 جمعه: راهکارهای جذب به مسجد شناسه ارتباط: @namaznor
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر آن قوایی را که در منزل دنیا به آنها نیاز داریم به صورت کلی تقسیم بندی کنیم. یک بخشی از آن ها را اصطلاحا می گویند: نفس نباتی . یعنی ما برای تغذیه رشدمون یک شانیای شئونات نفس ماست. مثلا : این تغذیه ی ما اسبابی می خواهد. اولین سبب ایجاد میل و کشش است. تا میل نداشته باشید به سمت غذا نمی روید. پس خدا اول میل را قرا بدهد بعد اسبابی برای رسیدنش. یک سبب دیگری از اسباب که ما نیاز داریم ادراکات ماست. ادراکات دو قسم می شوند: ١) ادراکاتی که با اسباب ظاهری درک می شوند. {حواس ظاهری، وهم، خیال، اراده( قوه ی شهونیه و غضبیه ) } ٢) ادراکاتی که اصلا احتیاجی به اسباب ظاهری ندارند. {عقل نظری و عقل عملی} ادراکاتی که با اسباب ظاهری درک می شوند : مثل :حواس ظاهری شما باید چشم داشته باشید تا ببنید. گوش داشته باشید تا بشنوید. ذائقه را داشته باشید. لمس را داشته باشید . شامه را دشته باشید . دست جزو اسباب ظاهری ادراکی است. اینها لازمه ی زندگی است. اگر قدرت سامعه را نداشته باشیم و این مطالب را نشنویم یا نبینیم بهشون هم نمی رسیم. اگر انبیای عظام می خواهند یزکیهم و یعلمهم الکتاب باشند، تعلیم اولیه با این شنیدن و دیدن است. اینها قوایی هستند که ما در ادراکاتمون لازمشون داریم و باید هم باشند . و بعضی از ادراکات هستند که با این اسباب ظاهری صورت نمی گیرد و با قوه ی وهم و خیال است. یا آن بخش تحریک اراده ی ما کارها و حرکاتی که با اراده انجام می دهیم. این حرکات ارادی به دو بخش می شوند. گاهی حرکت ما برای جلب منفعت است‌، می‌خواهیم نفعی را ببریم. گاهی حرکت ما برای دفع یک ضرر است. می‌فرمایند حرکات ارادی نفس که برای جلب منفعت‌ها است اسمش را می گذارند قوه ی شهویه. آن حرکات ارادی که برای دفع ضرر است اسمش را می گذارند قوه ی شهویه . ادراکاتی که اصلا احتیاجی به اسباب ظاهری ندارند. این قوه ی ادراکی که اصلا احتیاجی به اسباب ظاهری ندارد نه چشم نه گوش نه دست نه قوه ی وهم و…. اینها را هیچ کدام نمی خواهد از آن تعبیر می کنیم به نفس ناطقه یا همان قوه ی عقل، عقل نظری و عقل عملی. قوه ی ناطقه نیازی به این اسباب ندارد و خودش می فهمد و درک می کند. و ما این قوا را لازم داریم. چون ما برای رسیدن به کمالات لائقه باید از منزل دنیا عبور کنیم و در منزل دنیا نیاز به اسباب و قوا و وسایل داریم تا در این دنیا از آنها بهره ببریم . 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz
هفته‌ی قبل گفته شد: نفس مطمئنه است زمانی که تحت الامر است. نفس لوامه است زمانی که نفس در موضع دفاع از خود است و اما اگر این نفس نه نفس مطمئنه است که تحت امر است و نه در موضع دفاع است، بلکه ناکسو رئوسهم است. این سر پایین افتاده است. می گوییم نفس اماره حب نفس دو بخش می شود: یک بخش باید باشد. خوب هم هست. چشم را برای دیدن آیات می خواهید. این گوش را برای شنیدن مواعظ می‌خواهید. غذا خوردن را برای این می‌خواهید که بگویید: خدایا اینها را برای خدمت تو می خواهم. این بدن احتیاج به خوردن، استراحت، خواب دارد. این بدن را دوست دارید، این چشم را دوست دارید. اصلا خدای متعال حفظ این را به عهده ی ما گذاشته است وحفظ بدن واجب است. و حتی ضرر زدن به نفس حرام است، گناه کبیره است. اما اینها را برای خودشون نمی‌خواهیم. اما یک حب نفسی است که مزاحم است. اگر من این قوای نفسم را، جنود و لشگر نفس را (چشمم، گوشم، زبان،... وهم، خیال،...) را برای خودشان بخواهم می شود حب نفس مذموم (نفس اماره). این حب نفس مذموم که گفته شد برای تطهیر باطن شناختش لازم است از اینجا خودش را نشان می دهد. اگر من این قوا را را برای اغراض مادی خواستم و این می شود دشمن‌ترین و مزاحم‌ترین بر سر راه ما. اما اگر شما این قوا را با این دید نگاه کردید که اینها یکی از قوا و اسبابی که من برای عبور از منزل دنیا لازم دارم. دیگر اینجا تن پروری نیست. آنچه برای خودشون هست دیگر نیست. آنچه حرام است کنار می رود. چون من اینها را برای خودشون نخواسته‌ام، برای عبور از منزل خواسته‌ام و این دیگر مذموم نیست. بلکه لازمه ی این رسیدن به کمال من هم خواهد بود. پس حب نفس مذموم همان است که گفتیم. قرآن هم می‌فرماید: یوم تری المجرمون ناکسوا رئوسهم. مجرمین در قیامت سرهایشان را پایین انداخته اند. گفتیم وقتی انسان به بعد مادی اینها که اسفل السافلین است توجه کرد انگار سرش را پایین انداخته و بعد در قیامت هم که محشور می شوند اینجوری محشور می شوند، ناکسوا رئوسهم. 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz
و عمده‌ی گرفتاری‌های ما همین جا است. این بدن را برای عبادت نمی‌خواهیم و برای همین تا می‌بینیم یک عبادتی با خوابمان مزاحم است، رهایش می کنیم. یک مقداری نیاز به ریاضت جسمانی دارد، نه اینکه ضرر بزند. آن را خدای متعال نخواسته است. روزه‌ای که برای بردن ضرر دارد گرفتنش حرام است. اما گاهی می بینید فقط صرف یک تنبلی و تن پروری است. این جا یعنی حب نفس. خواب لازم است ولی خوابی که آمد و مزاحم شد، از باب حب نفس است. ورزش گاهی از باب حب نفس است. گاهی کارها باب حب نفس دارند چون نگاه ما به سمت پایین است. یک نکته‌ی جالب که دلیلی است برای اینکه روح ما نه جسم است و نه جسمانی! هرچه انسان بیشتر به قوای بدنی برسد و بیشتر توجه کند این قوا بیشتر می شوند. اما می بینید همزمان با توجه به آنها، قوه‌ی روح شما ضعیف می شود. پس معلوم می شود اینها از یک جنس نیستند! اگر اینها همراه بودند، هم سنخ بودند، از یک ریشه بودند باید با تقویت قوای مادی روح ما هم تقویت بشود . اما می‌بینیم اینجور نیست و هر چه به سمت بعد جسمانی فرو برویم، روح ضعیف تر می‌شود. پس روح از سمت مادیات نیست و فقط از اینها به عنوان یک وسیله‌ای می‌خواهد استفاده کند. مثلا: اگر پر خوری بکنید توفیق نافله‌ی شب کم شود. یا توفیق حضور با پر خوری نداشته باشید. و در ماه مبارک می بینید با روزه گرفتن معنویتتان بیشتر می شود. توصیه‌هایی که در روایات داریم برای خوردن و خوابیدن در حد ضرورت است. در بحث تغذیه به دو وعده‌ی غذا توصیه شده: صبح و شام. در حدی که بدن ضرورت دارد و با توصیه‌ای از امام صادق علیه السلام که دو سوم معده‌اش را خالی نگه بدارد. روح ما به هر انداه‌ای که از لذایذ جسمانی برخوردار می شویم یک تاثیر منفی در آن ایجاد می شود. حتی از نسبت مباح، حرام که جای خودش را دارد! بنابراین: این قوایی که خدا به ما داده است، برای عبور از منزل دنیا ضرورت دارد. ولی اگر سر پایین انداخته شد و ما بالا را ندیدیم کمالات را ندیدیم و تحت نفس مطمئنه قرار نگرفتیم به خودشان توجه کردیم و خواسته هایشان را هرچه خواستند انجام دادیم می شود حب نفس و حب نفس مزاحم سر راه ما برای وصول الی الله. 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz
🏴 السَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدُالکَریم 🏴 ◾️آیت الله بهجت می‌فرمایند؛ اهل تهران، اگر هفته ای یک مرتبه به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی نروند، جفا کرده اند. سالروز شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی و حضرت حمزه سیدالشهدا علیهم السلام بر همه شیعیان تسلیت باد...🥀 @davat_namaz
😄سلام... سلام بچه های گل کانال دعوت به نماز 😊 خوبید عزیزانم؟؟؟ 🌺 انشاالله هیچ کدوم از شما گل های باغ زندگی، مریض نشید😘 👌میدونم سخت مشغول درس خوندن و امتحان دادن هستید، انشاالله همتون موفق و عاقبت بخیر باشید☺️ 🌟حالا زودتر بیایید تا اسم برنده های مسابقه ی احکام رو اعلام کنم : 👏👏👏 🌺 *فاطمه پاشازانوسی* (از بس بفکر الاغش بوده و همش توی طویله‌بودن و‌با لباس کثیف نماز خوندن نمازش باطل شده) 🌸 *فاطمه حسنا ناصری* ، ۱۰ ساله، از شهر تبریز (شاید یه قسمتی از بدن الاغ اوستا مراد زخمی شده و خون‌ریزی کرده و به لباس اوستا مراد خورده و اوستا هم با همون لباس نماز خونده و نمازش باطل شده) 🌼 *نام کاربری : یازهرا* (این آقا سر نماز حواسشون به مریضی الاغ بوده به خواطر اون نمازش باطل شده 😊) 🌹 *فاطمه زهرا خلیلی* کلاس سوم، از تهران (شاید اوستا مراد سر نماز برای الاغش که مریض شده گریه کرده یا اینکه آنقدر حواسش به مریضی الاغش بوده توی نماز دو رکعتی و سه رکعتی خودش شک کرده یا اینکه یکی از ارکان نماز را مثل رکوع یادش رفته که باعث شده نمازش باطل بشه) 🌈🌈🌈🌈🌈 کودک ناز و محبوب میکنه کارهای خوب 👏👏👏👏 @davat_namaz
*احکام خوشمزه: 😋* یک روز گرم تابستون🌞، اوستا مراد در حال گشت و گذار با الاغ محبوبش بود که یک دفعه الاغش ایستاد و دیگه راه نرفت... هر چی اوستامراد تلاش کرد، باهاش حرف زد... ریش گرو گذاشت... فایده نداشت. هر چی از اوستا اصرار... از الاغه انکار... راه نرفت که نرفت! یک دفعه الاغش چشمهاش رو بست و روی زمین دراز کشید... اوستا مراد زد تو سر خودش و رفت پیش بیطار ده و آوردش پیش الاغش. اما هر چی معاینه کرد متوجه نشد که الاغه چی شده که بخواد درمانش کنه... از طرف دیگه باید می رفت به مریض بعدیش که یک گاو 🐄بدحال بود برسه... اوستا مراد خیلی ناراحت بود. انگار دنیا روی سرش خراب شده بود. تنها و غمگین کنار الاغش نشست و گریه و زاری کرد. در همین موقع صدای اذان رو شنید و به این فکر افتاد که نماز، محل استجابت دعاست. تصمیم گرفت بره نمازش رو اول وقت بخونه و برای الاغش دعا کنه. رفت لب چشمه وضو گرفت و شروع کرد به نماز خوندن. موقع قنوت نماز، از غصه الاغش، بلند بلند شروع کرد به گریه کردن و دعا کردن😭. در همون حال مش قربون که داشت لب چشمه سیب🍎 می شست صدای گریه اوستا رو شنید... سیب‌ها🍎 رو ریخت توی کیسه و انداخت رو دوشش و رفت سمت اوستا و دید الاغش 🐴روی زمین افتاده. رفت بالا سر الاغ نشست تا نماز اوستا تموم بشه. در همون حال آب سیب‌ها از توی کیسه ریخت روی سر الاغه... الاغه با صورت خیس کم کم چشمهاش رو باز کرد و شروع کرد به عرعر کردن!!! اوستا با شنیدن صدای سرحال الاغش بلند زد زیر خنده🤣... بعد از نماز، مش قربون گفت اوستا داشتی نماز میخوندی یا تئاتر بازی میکردی؟ اوستا گفت نماز میخوندم... - پس چرا تو نماز گریه می‌کردی😭 و می‌خندیدی😁؟ اوستا مراد نگاهی به الاغ محبوبش کرد و گفت: این الاغ داشت از دستم می‌رفت با اومدن تو از جا بلند شد و من از خوشحالی خنده‌ام گرفت. آق قربون گفت: این بنده خدا گرما زده شده بود... ببین وقتی آب روی صورتش ریخت سرپا شد... ولی ‌اوستا... یه نکته یادت بدم... *توی نماز نباید بلند خنده یا گریه بکنیم چون باعث میشه نمازمون باطل بشه.* اوستا دو طرف صورت آق قربون رو بوس کرد و گفت 😘 یکی برای خوب کردن حال الاغم، 😘 یکیم برای یاد دادن احکام نمازم. آق قربون گفت: نماز خودت باعث شد که الاغت حالش خوب بشه... حالا بیا با هم نماز جماعت بخونیم و بعدش بشینیم با هم سیب بخوریم.🍎 اوستا مراد دستی به پشت آق قربون زد و گفت: قربونت برم آق قربون. @davat_namaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
راهکارهای سرکار خانم ادیب برای جذب نوجـوانان به کلاس های قرآن مسجد ( قسمت دوم) @davat_namaz
﷽ نکاتی در مورد آموزش احکام: - در دبیرستان بهترین حالت این است که خودشان دنبال احکام بروند. زمانیکه ما احکام می گوییم یعنی عقل فرد شکوفا نشده است. القاء والدین و مربی به بچه این است که تو بالغ نشدی، ما به جای تو بالغ شدیم. ما به جای تو از قیامت می ترسیم، از جهنم می ترسیم. این بچه هیچ وقت مسئولیت پذیر نمی شود. @davat_namaz
نقش پدر و مادر در دوره اول رشد 💦وقتی شما برای رشد کودک دوره اول برنامه ریزی می‌کنید، حتما باید برای پدر و مادرش هم برنامه ریزی کنید؛ نمی‌توانید پدر و مادرها را نگاه نکنید و روی فرزندان کار کنید. چون فرزند در هفت سال اول دست شما نیست، دست پدر و مادر است. حاکمیتش دست پدر و مادر است و این خیلی نکته مهم و دقیقی است. در دوره اول و بخش‌هایی از دوره دوم یعنی تا یازده دوازده‌سالگی، کودکان خودشان نمی‌توانند تشخیص بدهند که اسمش را می‌گذاریم قبل بلوغ. @davat_namaz
﷽ :diamond_shape_with_a_dot_inside: جاری کردن رکن قیام (نماز)، در زندگی فرزندمان : ☀️ سوره شمس سوره ای برای شكوفايی و اصلاح توانهاست. اینکه انسان نفس و توانهایی دارد که تسویه هست و باید تزکیه شود. شاید این اصلی ترین حرف سوره باشد. این را با یک سیر به بچه ها آموزش میدهیم: بحث این است که توانهایی در انسان وجود دارد که این توانها باید در انسان به بهترین نحو شکوفا شود و اگر انحرافی در آنها بوجود آمده باید اصلاح شود. پايه اول 💦بچه ها را به عناصر هستی توجه میدهیم. بچه ها باید یاد بگیرند که خورشید ببینند، ماه ببینند، روز، شب، آسمان، زمین و عناصر مختلف. اینها را نشان میدهیم و میگوییم سوره شمس به ما یاد داده که اینها را ببینیم و بدانیم که اینها چقدر مفید و منظم کار میکنند. تغییرات ماه را ببینند، اول ماه چگونه است، وسط و آخرش که کوچک میشود. در کلاس اول همینقدر که بچه ها یاد بگیرند رویتشان و توجهشان به این پدیده ها فعال شود، باعث شکوفایی توانهایشان میشود و االزام نیست بگوییم سوره شمس سوره شکوفایی توانهاست. پايه دوم ✨ آشنايی تفصیلی تر با عناصری مانند خورشید و ماه و تأثیر آنها بر زندگی : این روند را با تفصیلی بیشتر ادامه میدهیم. به جزییات بیشتر توجه میکنیم و به تاثیر این پدیده ها و طبیعت بر روی زندگی خودمان تمرکز میکنیم. اینکه شب و روز خیلی روی زندگی ما تاثیر دارد، شب برای کسب انرژی هست و روز برای صرف انرژی. در شب انرژی کسب میکنند و برای فردا برنامه ریزی دارند در این حد که کیفشان راشب قبل آماده کنند. با مفهوم ماه قمری ایام حج، ماه ذیقعده و ذیحجه و مناسبتهای این ماه ها آشنایشان میکنیم. مثلا در مورد برفهای روی کوه برایشان میگوییم. اینکه زمستان برروی کوهها برف مینشیند. کم کم آب میشود و در فصول بعدی رود را تشکیل میدهد و ما از آب آن استفاده میکنیم. زمین و آسمان، ابر و باد و ماه و خورشید و...هرکدام بر زندگیمان تاثیر میگذارد. پايه سوم ❄️شكوفا کردن توانهای موجود به واسطه جهت دهی و مهار آنها: تا پایه دوم بهترین قالب آموزش، بازی است اما از پایه سوم امکان اینکه با بچه ها گفت و گو صورت بگیرد، در این پایه خود بحث شکوفا کردن توانها را میتوانیم بگوییم. البته با همان توجه به عناصر طبیعت. در مورد عناصر طبیعت با آنها صحبت میکنیم. بچه ها یکسری توانهای اولیهای دارند که برای شکوفا شدن باید اول یک مرحله رهاسازی داشته باشند، بعد توانهایشان را با چهارچوب دادن و جهت دهی شکوفا کنند. اگر بستر مناسب باشد و خانواده محیط امنی داشته باشد که بچه ها احساس امنیت کنند و محبت دریافت کنند، این فضاییست که بچه ها توانهایشان شکوفا میشود و رها سازی حاصل میشود و اگر بچه ها در دوره اول رشد این سطح از آزادی را نداشته اند باید در دوره دوم رشد جبران شود. آن آزادی و رها بودنی که باعث شده توانهایشان بروز پیدا کند حالا با چهارچوب دادن و مهارکردن و جهت دهی، توانهایشان را شکوفا کنند. خطاطی و خوشنویسی برای این سن فعالیت مناسبی است. خوشنویسی خیلی این ویژگی را دارد. یعنی باید همه چی هماهنگ شود. همان تزکیه ای که در سوره مبارکه شمس مطرح است. خوشنویسی حتما باید در چهارچوبی باشد و اگر از قاعده خود خارج شود دیگر آن زیبایی را ندارد و مفهوم تزکیه را ندارد. یعنی قلم و دست باید کنترل شود تا زیبایی خط مشخص شود. پايه چهارم ⚡️جهت دهی و اصلاح توانها با عرضه آنها به ديگران و دريافت واکنشهای جمعی: حالا باید تواناییهای شکوفا شده شان را به سمت اصلاح ببرند. اینطور که باید این توانها را در جمعی، ببرند و آن توانها را عرضه کنند. مثلا اگر نقاشی خوبی میکشند آن را در جمعی نشان میدهند و نظرات را دریافت میکنند که البته باید مراقب بود این نظرات حس بدی به بچه ها منتقل نکند. ازطرفی بچه ها کمکم باید یاد بگیرند که انتقاد پذیر باشند و نظرات را گوش دهند. به همین ترتیب عرضه توانها به جمع و دریافت نظرات جمع، که کم و کاستیها و یا زیباییهای کار را عنوان میکنند توانها اصلاح می شود. پايه پنجم 🍀رعايت آداب و قوانین مربوط به توفان‌ها برای جلوگیری از آسیب زا شدن آنها: در این پایه، موضوع تقوا است، حتی اگر خود تقوا را به بچه ها نگوییم. تقوایی که در اینجا مطرح هست منظور روگرفتن و نمازخواندن نیست البته که اینها هم تقوا هست، اما بیشتر تقوایی که در اینجا مطرح میکنیم تقوای عملی در زندگیست یعنی مدیریت توانها. چون تقوا هم همین است که انسان به واسطه رعایت احکام الهی توانهایش را مدیریت کند. از سوره شمس یاد میگیریم که این توانهای شکوفا شده باید مدیریت و جهت دهی شوند و نباید اجازه داد که این توانها به سمت منفی برود. مثلا کسی که قدرت بدنی زیادی دارد اگر در جهت منفی از آن استفاده کند این توان آسیب زا شده است. در این پایه باید به برکت سوره شمس جلوی آسیب زا بودن توانها گرفته شود. وقتی آداب و حدود و قوانین الهی توسط معلم به
بچه ها منتقل میشود و آنها آن آداب را رعایت کنند جلوی آسیب زا بودن آنها گرفته میشود. پايه ششم ❄️افزايش روحیه انتقادپذيری در بستر شكوفايی توانهای جمعی: انسانها در وجودشان حالت فرد گرایی را دارند که باید تبدیل به جمع گرایی شود، برای اینکه بچه ها بتوانند توانهایشان را به سمت توان جمعی ببرند، باید انتقادپذیر باشند. بچه ها باید یاد بگیرند که باهم تعامل خوبی داشته باشند که به واسطه این تعامل بتوانند توانشان را خرج جمع کنند، ماهم باید کمکشان کنیم که جهت گیریهای درستی داشته و آداب را رعایت کنند که توانشان آسیب زا نشود. (دبستان) در نماز @davat_namaz
🌱 بلوغ شناسی بلوغ در لغت به معنای رسیدن به منتهای حد زمانی است که برای چیزی در نظر گرفته شده است و در قرآن به معنای رسیدن به حدی از توانمندی است که فرد در آن توان انجام کاری را به صورت خودجوش یافته است .بنابراین بلوغ، به نوعی خود شکوفایی گفته می شود که به نسبت موضوع خاصی ، توانی متناسب ، به تدریج و دراثر گذشت زمان فعلیت یافته است. ضمنا موضوع اجل و سرآمد دوره نیز به صورت تلویحی در بلوغ مطرح است. در واقع بلوغ با ظرفیت سنجی نهایی از حیثیتی از انسان در دوره ای مشخص ، به توان فعال شده در این دوره اشاره دارد . بدین ترتیب، بلوغ به مقصد ، بُعدی جهت دار می دهد و آن را برآیندی از لحظه ها برای رسیدن به غایتی مشخص می نماید .همچنین در بلوغ موضوع ولیّ و ولایت از ارکان آن محسوب می شود ، زیرا بدون در نظر گرفتن آن خود شکوفایی معنا پیدا نمی کند. 📚 کتاب فرآیند شناسی رشد/ نوشته :احمد رضا اخوت /انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت (علیهم السلام)
سلام‌علیکم بدین وسیله از کلیه *دبیران محترم دینی و قرآن دوره اول و دوم متوسطه* دعوت می شود در وبینار آموزشی گروه معارف حضور به هم رسانند. *موضوع: مبانی و مهارت های فهم قرآن و جایگاه آن در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت* *🎙 سخنران: استاد چیت چیان* *🗓 زمان: سه شنبه ۱۱/ ۳/ ۱۴۰۰* *⏰ ساعت: ۱۸/۳۰ - ۱۷* *🔺 لینک ورود به جلسه* https://www.skyroom.online/ch/h-narjes6s/manani
💠 مدرسه دانشجوئی تزکیه و تعلیم برگزار می‌کند: 📌 *دوره فشرده تربیت مدرس فهم قرآن دبستان [کارگاه‌های آموزشی و مطالعاتی]* ➖اگر حداقل یک ترم از دوره های تدبر را گذرانده‌اید. ➖اگر به آموزش طرح فهم قرآن به معلم‌ها علاقه‌مندید. ✅این دوره باعث تسهیل و تسریع سیر مطالعاتی و آموزشی شما می‌شود. ⏳ *طول دوره:* چهار ماه 🔺 دو تا سه جلسه برخط در هفته 📆 *آغاز دوره:* ۱٧ خرداد ماه 🔸جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه بفرمائید: http://quranetratschool.ir/?p=18706 🕋 *مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران* @QuranEtratSchool www.QuranEtratSchool.ir
برای رسیدن به طهارت باطن باید رفع موانع کرد و بزرگترین مانع را گفتیم حب نفس. مراد باطن، حقیقت ما است. در آیات سوره ی مبارکه ی مومنون که خداوند خلقت انسان را بیان می کند، می خوانیم : وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ ‎١۲ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ ١٣‏ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ ‎١٤‏ انسان را خلق کردیم از طین و بعد آن بعد جسمانی را مطرح می کند که اول نطفه بود علقه بود مضغه بود …. تا بعد می گوید: ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ می گوید ما انشاء کردیم یک خلق دیگری را که این همان حقیقت باطن است. طهارت را تقسیم می کنیم به یک طهارت حسی و یک طهارت معنوی طهارت حسی که پلیدی های آن مشخص هستند را به دو بخش تقسیم می کنیم : یک بخش نظافت یک بخش می گوییم انجام دادن عمل مخصوص برای کار مخصوصی. مثل وضو برای نماز یا طواف. پلیدی های ظاهری ربطی به باطن ندارند و به آن هم راه پیدا نمی کنند. مثلا خون یک نجاست ظاهری است . 📚استاد سعادتفر @davat_namaz