☑️ فلسفه علم اجتماعی در جهان اسلام
دکتر سید علی سیدی فرد
✔️ خلاصه جلسه (۲): نوصدریها و نوصدراییها (بخش دوم: نظریۀ ارزش)
🔸همگرایی در ارزش بنیادین: در رابطه با نظریه ارزش، باید گفت نوصدریها و نوصدراییها در رابطه با ارزش بنیادین و محوری همگرا هستند؛ ارزش بنیادین توحید و سیر پیوستهی امر نسبی (انسان) به سوی امر مطلق (خدا) میباشد.
🔹فلسفه اخلاق: نوصدراییها ضمن بحث و نقد نظریه اعتباریات علامه طباطبایی نظریههای اخلاقی روشنتری را صورتبندی کردهاند (شهید مطهری و استاد مصباح یزدی در این حیطه مهمتر هستند)، اما نوصدریها در حوزه فراخلاق یا اخلاق هنجاری کمتر نظریهپردازی نمودهاند.
🔸نظریهی هنجاری اجتماعی: نوصدریها ارزششناسی خود را به طور سیستماتیک و با تکیه بر یک روششناسی منسجم بسط دادهاند؛ ایدهی ساخت نظامهای اجتماعی با بسط نظریهی ارزش در ساحت اجتماعی پیوند دارد. اما نوصدراییها در لایههای فلسفیتر اندیشیدهاند و نظام هنجاری اجتماعی کاملی نساختهاند.
🔹دانش محوری در ساخت نظریههای هنجاری: در میان نوصدریها دانش محوری در ساخت نظریههای هنجاری دانش فقه است، اما نوصدراییها بیشتر به بخشهایی از حکمت نظری مانند بحث نبوت و تقنین و برخی مباحث نفس و حکمت عملی توجه دارند.
🔸بازاندیشی در بنیادهای علوم هنجاری: نوصدریها مفهوم فقه را توسعه داده و در پارهای مفاهیم بنیادین نظیر علم و حجیت بازاندیشی کردهاند و نوصدراییها در پارهای از مباحث نفس و حکمت عملی بازاندیشی نمودهاند و نظریه اعتباریات مصداق چنین کاری است.
🔹 به نظر میرسد در بسیاری از موارد دیدگاههای نوصدریها و نوصدراییها مکمل یکدیگرند.
#فلسفه_علم_اجتماعی
#سیدعلی_سیدیفرد
ادامه دارد ...
@DeepAnalysis
🔹 بریده گفتار
✔️ ابن سینا و تعین ضروری ارادهی انسانی از طریق اسباب زمینی و آسمانی
✔️ «همۀ ارادهها پس از آنکه نبودهاند محقق میشوند [و حادثاند]، بنابراین برای ارادهها سببهایی است که چون محقق شوند، موجب تحقق اراده میگردند. اراده به وسیلۀ ارادهای [سابق] محقق نمیشود، زیرا در این صورت تسلسلی از ارادهها به وجود میآید [و هر اراده باید مسبوق به ارادۀ دیگری باشد]؛ همچنین اراده نتیجۀ طبیعت شخص ارادهکننده نیست، زیرا در این صورت مادامی که طبیعت تحقق دارد باید اراده نیز موجود باشد، [پس اراده تابع ارادهی سابق و طبیعت نیست،] بلکه ارادهها به سبب علتهایی محقق میشوند که ضرورتبخشاند، انگیزهها نیز به امور زمینی و آسمانی مستندند و بالضرروة موجب تحقق اراده میشوند».
✔️ ابن سینا، مقالۀ دهم شفا، ص ۴۸۲
#ابنسینا
#فلسفه_کنش
@DeepAnalysis
🔸قیصر امین پور (دردوارهها)
... دردهای من
گرچه مثل درد مردم زمانه نیست
درد مردم زمانه است
مردمی که چین پویستینشان
مردمی که رنگ روی آستینشان
مردمی که نامهایشان
جلد کهنۀ شناسنامههایشان
درد میکند
من ولی تمام استخوان بودنم
لحظههای سادۀ سرودنم
درد میکند
انحنای روح من
شانههای خستۀ غرور من
تکیهگاه بیپناهی دلم شکسته است
کتف گریههای بیبهانهام
بازوان حس شاعرانهام
زخم خورده است
دردهای پوستی کجا؟
درد دوستی کجا؟ ...
#قیصر_امینپور
#شعر
@DeepAnalysis
🔹درسگفتار
✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران)
جلسه (۳)
✔️این درسگفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است.
✔️ خطوط کُلّی جلسۀ سوم: در این جلسه، ابتدا پرسش اصلی بحث هستیشناسی اجتماعی توضیح داده شد. سپس دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی در باب هستی اجتماعی و تفاسیر مختلف از آن مورد بحث قرار گرفت. سپس، دیدگاه علامۀ طباطبایی در باب واقعیت اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
#سیدعلی_سیدیفرد
#فلسفه_علم_اجتماعی
@DeepAnalysis
🔹بریدهگفتار (ابن سینا)
🔸 بیعدالتی در ساحت اجتماع و مداخله عوامل فراطبیعی (عامل بیرونی غیرمشهود)
✔️ بدان بیشتر آنچه مردمان به آن اقرار یا تکیه نمودهاند و به آن قائلاند حق است و این فیلسوفنمایان [المتشبهة بالفلاسفة] به دلیل ناآگاهی از علل و اسباب آن امور، آنها را نفی میکنند. ما کتاب البر و الإثم [نیکی و گناه] را در این باب تالیف نموده و شرح این امور را باید در آنجا یافت و در باب آن تامل نمود.
✔️ آنچه از عقوبتهای الهی بر شهرهای فاسق و افراد ستمکار نازل شده است را تصدیق نما و نیک بنگر که حق چگونه یاری میشود.
* ابن سینا، الهیات شفا، مقاله دهم، ص: ۴۸۴ و ۴۸۵
#ابنسینا
#عامل_بیرونی_غیرمشهود
@DeepAnalysis
🔸 مولوی (زبان و جان)
... آدمی مخفی است در زیر زبان
این زبان پردهست بر درگاه جان
چونک بادی پرده را در هم کشید
سرّ صحن خانه بر ما شد پدید
کاندر آن خانه گهر یا گندمست
گنج زر یا جمله مار و کژدم است
#مولوی
#شعر
@DeepAnalysis
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 موسسه پژوهشی مطالعات اجتماعی معنا برگزار میکند:
🔸 درسگفتار نظریه اجتماعی و بنیادهای فلسفی-تاریخی آن
👤 ارائه دهنده:
دکتر سید علی سیدی فرد
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🔹برخی پرسشهای مورد بحث: نظریه اجتماعی چیست و نظریهها چگونه ساخته میشوند؟ اندیشمندان مسلمان چه تصویری از انسان اجتماعی دارند؟ رابطه انسان، زبان و جامعه چگونه است؟ و ... .
⏰ زمان: شنبهها صبح ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
🏢 پژوهشگاه امام سجاد (تهران، میدان رسالت، خیابان شهید بختیاری، پژوهشگاه امام سجاد)
🆔 آیدی جهت ثبتنام: @mohammadaliifa
📌 پخش برخط: https://gharar.ir/r/e2e21376
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_اجتماعی
#درس_گفتار
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔹درسگفتار
✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران)
جلسه (۴)
✔️این درسگفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است.
✔️ خطوط کُلّی جلسۀ چهارم: در این جلسه، ابتدا دیدگاه شهید مطهری در باب هستی اجتماعی مورد بحث قرار میگیرد و در مرحلۀ بعد دیدگاههای کُلگرایانۀ جدیدتر که مبتنی بر اصول فلسفی حکمت متعالیهاند مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
#سیدعلی_سیدیفرد
#فلسفه_علم_اجتماعی
@DeepAnalysis
🔸الحق اظهر من الشمن فمن طلب البیان بعد العیان فهو فی الخسران.
🔹در پیشگاه مهر تابان، مَرد در زیان باشد اگر از دیده بگریزد و در پی شنیده برآید.
جامی، نقد النصوص في شرح الفصوص، ص ۲۴
@DeepAnalysis
🔹درسگفتار
✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران)
جلسه (۵)
✔️این درسگفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است.
✔️ خطوط کُلّی جلسۀ چهارم: در این جلسه برخی دیدگاههای فردگرایانه در جهان اسلام مورد بحث قرار گرفت. به طور خاص دیدگاه شهید محمد باقر صدر و آیت الله مصباح یزدی به بحث گذاشته شد.
#سیدعلی_سیدیفرد
#فلسفه_علم_اجتماعی
@DeepAnalysis