eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
670 عکس
125 ویدیو
69 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🎤 حجت‌الاسلام مهدی 🔰جلسه اول 🔺شرح چهل حدیث امام 🚩هیئت رایة المهدی ارواحنافداه ____ ▪️@rayatolmahdi_qom ▫️https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎موضوع: تبیین سوره نجم 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی @rayatolmahdi_qom https://eitaa.com/dehban_ir
احتمالات 5 آیه اول وآیه 102 بقره.docx
24.6K
💠در تفسیر بیان السعاده درباره ۵ آیه اول سوره بقره آمده که بدون در نظر گرفتن وجه های ضعیف: بیش از ۱۱ تریلیون وجه قوی دارد! متن را ببینید☝ 💠در تفسیر المیزان درباره آیه ۱۰۲ بقره آمده بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار احتمال تفسیری درست دارد! متن را ببینید☝ https://eitaa.com/dehban_ir https://eitaa.com/al_nahw
امشب نکات تکمیلی راجع به جعل این حدیث بیان شد. الحمدلله
لامپ های جلوی حجرات مدیر مدرسه مرا صدا زد برای اعطای مسئولیت مدیر داخلی حوزه ، من رفتم دیدم حاج آقا پشت میز نشستند من روی زمین دو زانو نشستم. فرمودند: بلند شید چرا آنجا...بیایید کنار من روی صندلی ... گفتم: حاج آقا من شاگرد شما هستم. فرمودند: من نوکر شما هستم ...! خجالت کشیدم، شاید از صورتم معلوم بود... کلید را دادند و فقط یک توصیه کردند که من کل ماجرای مدیریت داخلی حوزه را بفهمم... فرمودند: آقای دهبان قبل از غروب آفتاب چراغ جلوی همه حجرات را روشن می کنی... چه یک نفر داخل حوزه باشد چه چهل نفر! حتی پنجشنبه و جمعه ها که فقط خودت و برادرت داخل حوزه هستید.... گفتم: حاج آقا... منتظر بود خودش فرمود: خیر اسراف نیست! آقا به عهده من، من دارم می گویم همه را روشن کن... آقای دهبان، اگر دل یک طلبه بخاطر تاریکی حیاط حوزه بگیرد، از کوچک تا بزرگ مان هیچ کدام نمی توانیم جواب امام زمان عج را بدهیم، متوجه شدی؟ مبادا حیاط قبل از غروب دلگیر باشد! من تمام ماجرای مسئولیتم را فهمیدم... https://eitaa.com/dehban_ir
(۴) هشدار: متن بالا می تواند شما را برنجاند... https://eitaa.com/dehban_ir
روح الله، روح الله است زمانی که آیت‏اللّه میرزا‏ محمد‏علی شاه‏آبادی که از حکما و عرفای عصر خود بودند و سمت استادی امام را داشتند از دنیا رفتند ، شاگردان ایشان که جهت دهنده افراد با تقوا در بازار بودند افراد را به طرف امام هدایت می‏ کردند. یکی از آنها که من از نزدیک آشنایی داشتم حاج آقا ضرغامی از شاگردان آیت‏اللّه شاه ‏آبادی بود. وقتی از زمان پیدایش و ظهور امام خمینی پرسیدم، وی اظهار داشت: ‏‏من از آقا روح‏اللّه تقلید می‏کنم. گفتم: علتش چیست؟ بعد این قضیه را نقل کرد و گفت: آقا روح‏ اللّه تابستان ها که هوا گرم بود بیشتر به تهران می‏ آمدند. یک روز تمام مریدان آقای شاه‏آبادی جمع بودند، منتظر ایشان که بیاید و نماز جماعت بخواند. حاج آقا روح‏اللّه هم بودند. یک مقدار دیر آمدند. عده‏ای از افراد متشخص هم نظیر‏آقا روح‏ اللّه منتظر بودند. زمانی که آقای شاه‏آبادی آمد، به او گفتند: ‏آقا دیر تشریف آوردید. ایشان نگاه عمیقی به ما کردند و گفتند که من بارها گفته‏ ام که اگر دیر کردم، حاج آقا روح‏اللّه را برای نماز بگذارید. ایشان روح‏اللّه است، روح خداست‏. منبع: خاطرات اسدالله تجریشی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، 1386، ص16 https://eitaa.com/dehban_ir
قبلا پیرامون جعل حدیث سخن گفته ام و در جلساتی به آن اشاره کرده ام و به تدریج در آینده هم می آید. داستان واره پیره زنی که رفته بود برای خرید یوسف با یک کلاف نخ اساسا در روایات وجود ندارد و جعلی است. اولین منبعی که به این داستان اشاره می کند عطار نیشابوری در منطق الطير است: حکایت پیرزنی که به ده کلاوه ریسمان خریدار یوسف شد گفت یوسف را چو می‌بفروختند مصریان از شوق او می‌سوختند چون خریداران بسی برخاستند پنج ره هم سنگ مشکش خواستند زان زنی پیری به خون آغشته بود ریسمانی چند در هم رشته بود در میان جمع آمد در خروش گفت ای دلال کنعانی فروش ز آرزوی این پسر سر گشته‌ام ده کلاوه ریسمانش رشته‌ام این زمن بستان و با من بیع کن دست در دست منش نه بی سخن خنده آمد مرد را، گفت ای سلیم نیست درخورد تو این در یتیم هست صد گنجش بها در انجمن مه تو و مه ریسمانت ای پیرزن پیرزن گفتا که دانستم یقین کین پسر را کس بنفروشد بدین لیک اینم بس که چه دشمن چه دوست گوید این زن از خریداران اوست هر دلی کو همت عالی نیافت ملکت بی‌منتها حالی نیافت آن ز همت بود کان شاه بلند آتشی در پادشاهی او فکند خسروی را چون بسی خسران بدید صد هزاران ملک صدچندان بدید چون بپا کی همتش در کار شد زین همه ملک نجس بیزارشد چشم همت چون شود خورشید بین کی شود با ذره هرگز هم نشین https://ganjoor.net/attar/manteghotteyr/ozr-morghan/sh58 این داستان اصل ندارد، علی رغم شهرت آن در کتاب های متأخر و در افواه اهل منبر و وعظ و خطابه منبعی برای آن یافت نشد. https://eitaa.com/dehban_ir
(۵) هشدار: متن بالا می تواند شما را برنجاند... https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🎤 حجت‌الاسلام مهدی 🔰جلسه دوم 🔺شرح چهل حدیث امام 🚩هیئت رایة المهدی ارواحنافداه ____ ▪️@rayatolmahdi_qom ▫️https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎موضوع: تبیین سوره نجم 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی @rayatolmahdi_qom https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎موضوع: تبیین سوره نجم 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی @rayatolmahdi_qom https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🎤 حجت‌الاسلام مهدی 🔰جلسه سوم 🔺شرح چهل حدیث امام 🚩هیئت رایة المهدی ارواحنافداه ____ ▪️@rayatolmahdi_qom ▫️https://eitaa.com/dehban_ir
شبها محضر چهل حدیث و قرآنیم. عتاب یار پری چهره عاشقانه بکش که یک کرشمه تلافی صدجفا بکند https://eitaa.com/dehban_ir
چرا من علی را لعن نمی کنم؟ مسلم نیشابوری در صحیح خود این روایت را نقل می‌کند: «حَدَّثَنَا قُتَیْبَةُ بْنُ سَعِیدٍ وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادٍ وَتَقَارَبَا فِی اللَّفْظِ قَالَا حَدَّثَنَا حَاتِمٌ وَهُوَ ابْنُ اِسْمَعِیلَ عَنْ بُکَیْرِ بْنِ مِسْمَارٍ عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدِ بْنِ اَبِی وَقَّاصٍ عَنْ اَبِیهِ قَالَ اَمَرَ مُعَاوِیَةُ بْنُ اَبِی سُفْیَانَ سَعْدًا فَقَالَ مَا مَنَعَکَ اَنْ تَسُبَّ اَبَا التُّرَابِ فَقَالَ اَمَّا مَا ذَکَرْتُ ثَلَاثًا قَالَهُنَّ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَلَنْ اَسُبَّهُ لَاَنْ تَکُونَ لِی وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ حُمْرِ النَّعَمِ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ لَهُ خَلَّفَهُ فِی بَعْضِ مَغَازِیهِ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ یَا رَسُولَ اللَّهِ خَلَّفْتَنِی مَعَ النِّسَاءِ وَالصِّبْیَانِ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ اَمَا تَرْضَی اَنْ تَکُونَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی اِلَّا اَنَّهُ لَا نُبُوَّةَ بَعْدِی وَسَمِعْتُهُ یَقُولُ یَوْمَ خَیْبَرَ لَاُعْطِیَنَّ الرَّایَةَ رَجُلًا یُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ قَالَ فَتَطَاوَلْنَا لَهَا فَقَالَ ادْعُوا لِی عَلِیًّا فَاُتِیَ بِهِ اَرْمَدَ فَبَصَقَ فِی عَیْنِهِ وَدَفَعَ الرَّایَةَ اِلَیْهِ فَفَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ: {فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ اَبْنَاءَنَا وَاَبْنَاءَکُمْ} دَعَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَلِیًّا وَفَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَیْنًا فَقَالَ اللَّهُمَّ هَؤُلَاءِ اَهْلِی.» 👈«عامر بن سعد بن ابی‌وقّاص، از پدرش روایت کرده است که در یکی از روزها، معاویة بن ابی‌سفیان به سعد دستور داد[تا به حضرت علی بن ابیطالب (علیه‌السّلام) ناسزا بگوید! «سعد» از دستور او سرپیچی کرد ]. معاویه، از وی پرسید: به چه سبب علی را آماج ناسزا و دشنامت قرار نمی‌دهی؟ سعد گفت: بخاطر آن‌که سه فضیلت از رسول خدا (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله) در شان علی (علیه‌السّلام) شنیده‌ام که با توجه به آن‌ها، هیچ‌گاه به سبّ و دشنام آن حضرت، اقدام نمی‌کنم و هر گاه یکی از آن‌ها برای من بود، بهتر و ارزنده‌تر از شتران سرخ مو بود که در اختیار من باشد. ۱. در کارزاری، رسول خدا (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله)، حضرت علی (علیه‌السّلام) را به جانشینی خود، در مدینه باقی گذاشت و حضرت علی (علیه‌السّلام) به عرض رسانید: یا رسول الله! مرا به خلافت بر زنان و کودکان گماشته ‌ای؟! رسول خدا (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله) در پاسخ او، فرمود: آیا خرسند نیستی از این‌که جایگاه تو نسبت به من، همانند جایگاه‌ هارون، به حضرت موسی (علیه‌السّلام) باشد؛ با این تفاوت که پس از من پیغمبری مبعوث نمی‌شود. ۲. در جنگ خیبر، از رسول خدا (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله) شنیدم، می‌فرمود: پرچم اسلام را به دست کسی می‌دهم که خدا و رسول را دوست می‌دارد و خدا و رسول هم، او را دوست می‌دارند! از شنیدن این سخن همه ما در انتظار این که این فضیلت بزرگ نصب ما گردد، سر از پا نمی‌شناختیم، همان زمان رسول خدا (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله) علی را به حضور طلبید. علی (علیه‌السّلام) را در حالی به حضور حضرت رسول اکرم (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله) شرف یاب شد که به درد چشم دچار بود، رسول خدا (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله) آب دهان مبارک را بر چشم حضرت علی (علیه‌السّلام) مالید، دیدگانش شفا یافت و پرچم اسلام را که یادبود نصرت الهی بود، به دست او سپرد و از برکت وجود حضرت علی (علیه‌السلام)، فتح و پیروزی نصیب اسلام شد. ۳. هنگامی که آیه مباهله (فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْناءَنا وَ اَبْناءَکُمْ؛ ) نازل شد، رسول خدا (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله)، حضرت علی (علیه‌السّلام) و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین (علیهم‌السّلام) را به حضور طلبید و فرمود: بار پروردگارا! اینان اهل‌بیت من هستند.» 📕نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج۷، ص۱۸۷۱، کتاب فضائل الصحابة، باب من فضائل علی بن ابی‌طالب رضی الله عنه. https://eitaa.com/dehban_ir
📘حسن فرحان المالکی سنی سعودی با أحاديث صحيح اهل سنت کفر معاویه و بغض پیامبر نسبت به او و حکم قتل او از سوی نبی و... را ثابت می کند.... 🏷حسن فرحان المالکی، یا حسن المالکی کارشناس و منتقد تاریخ اسلام است که دادستان عربستان به اتّهام «تشویش اذهان عمومی» مجازات اعدام برای او درخواست کرده‌است. 🔴او که به روایت خودش ابتدا سلفی افراطی و تکفیری بوده‌است، بعدها با بازنگری آن به نقد بنیادی آن روی می‌آورد. 📕وی معتقد است مسئله عدالت صحابه، به‌طور مطلق صحیح نیست، شواهد تاریخی فراوانی در دست است که برخی از صحابه عادل نبوده‌اند، حسن مالکی گزیدن ابوبکر را به جانشینی پیامبر و آنچه را در سقیفه رخ داد، با دلایل تاریخی، نادرست و ناساز با آموزه‌های اسلام و سنت عرب می‌داند وی از این رو، سه خلیفه نخست را فاقد شرط عدالت که لازمه خلافت است می‌داند در عین حال، حدیث غدیر را صحیح‌ترین حدیث و علی را بیش از سه خلیفه دیگر، شایسته خلافت می‌داند. 📚برخی کتب و مقالات او: ۱.حریة الاعتقاد فی القرآن الكریم والسنة النبویة ۲.داعیة ولیس نبیاً: درباره محمد بن عبدالوهاب ۳.نحو إنقاذ التاریخ الإسلامی ۴.قراءة فی كتب العقائد : نقد و بررسی تاریخی حنابله ۵.حسن الإجابة فی عقیدة الإمساك عما شجر بین الصحابة ۶. رواة الحدیث ۷. قراءة فی كتاب التوحید ۸. حدیث : معاویة فرعون هذه الأمة ۹. بحث فی إسلام معاویة بن أبی سفیان ۱۰. حدیث : إذا رأیتم معاویة على منبری فأقتلوه و... 👇ادامه مطلب حسن فرحان مالکی (1390ق-....) http://alwahabiyah.com/fa/Mostabser/View/1882 https://eitaa.com/dehban_ir
دوسال پیش برای بار چندم این محقق را دستگیر کردند و دادستان عربستان به اتّهام «تشویش اذهان عمومی» مجازات اعدام برای او درخواست کرده‌است.
(۶) هشدار: متن بالا می تواند شما را برنجاند... https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️آیا می دانید عثمان بارها امیرالمومنین را از مدینه تبعید می نمود؟ 🔰فقط یکی از اسناد این قضیه: ◾خطبه ۲۴۰ نهج البلاغه 🔴متن عربی   و من كلام له (عليه السلام) قاله لعبد الله بن العباس و قد جاءه برسالة من عثمان و هو محصور يسأله فيها الخروج إلى ماله بينبع ، ليقل هتف الناس باسمه للخلافة، بعد أن كان سأله مثل ذلك من قبل ، فقال عليه السلام : يَا ابْنَ عَبَّاسٍ ، مَا يُرِيدُ عُثْمَانُ إِلَّا أَنْ يَجْعَلَنِي جَمَلًا نَاضِحاً بِالْغَرْبِ أَقْبِلْ وَ أَدْبِرْ بَعَثَ إِلَيَّ أَنْ أَخْرُجَ ثُمَّ بَعَثَ إِلَيَّ أَنْ أَقْدُمَ ثُمَّ هُوَ الْآنَ يَبْعَثُ إِلَيَّ أَنْ أَخْرُجَ وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً . 🔴متن فارسی امام عليه السلام به عبد اللّه بن عباس كه نامه عثمان را براى امام عليه السلام در شرائطى آورده بود كه آن حضرت تحت نظر بود و در آن نامه عثمان نوشته بود كه امام عليه السلام به نخلستان خود در «ينبع» برود تا شعارهاى مردم به نفع خلافت على عليه السلام كمتر شود و اين درخواست عثمان قبلا هم اجرا شده بود، امام عليه السلام در پاسخ ابن عباس فرمود: اى پسر عباس عثمان يك هدف دارد و آن اين كه من همانند شتر آبكش بروم و برگردم . به من دستور داده بود بيرون بروم و رفتم سپس دستور داد باز گردم باز اينك نماينده اى فرستاده كه از مدينه بيرون بروم . بخدا سوگند آن قدر از عثمان دفاع كرده ام كه مى ترسم گناهكار باشم.(یعنی در چشم مردم) https://eitaa.com/dehban_ir
🔴 جمع کردن امضاء خبرگزاری فارس برای مبارزه با کشف حجاب و جرم‌انگاری این موضوع به عنوان یک جرم امنیتی: https://www.farsnews.ir/my/c/183917 🔺️🔺️ اگر ۵۰ هزار امضاء جمع شد، در صحن علنی مجلس پیگیری می شود.
طرف امامش کل مدینه رو کتک زده تا باهاش بیعت کنند بعد میگه رفراندوم برگزار کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 آیا بر ابوبکر اجماع بود؟ طبری در تاریخ خود، ماوردی شافعی در الحاوی الکبیر و عبدالوهاب نویری در نهایة الارب، می‌نویسند: «و اقبلت اسلم بجماعتها حتی تضایقت بهم السکک فبایعوه، فکان عمر یقول: ما هو الا ان رایت اسلم فایقنت بالنصر؛ قبیله اسلم همگی در مدینه گردآمدند تا با ابوبکر بیعت کنند، آنقدر جمعیت زیاد بود که حتی بازارها نیز گنجایش ایشان را نداشت. عمر گفت: قبیله اسلم را که دیدم یقین به پیروزی پیدا کردم.»  منبع: الطبری، ابی جعفر محمد بن جریر (متوفای۳۱۰)، تاریخ الطبری، ج۲، ص۴۵۸.     الماوردی البصری الشافعی، علی بن محمد بن حبیب (متوفای۴۵۰ه)، الحاوی الکبیر فی فقه مذهب الامام الشافعی و هو شرح مختصر المزنی، ج۱۴، ص۹۹، تحقیق الشیخ علی محمد معوض - الشیخ عادل احمد عبد الموجود، ناشر:دار الکتب العلمیة - بیروت - لبنان، الطبعة الاولی، ۱۴۱۹ ه -۱۹۹۹ م.     النویری، شهاب الدین احمد بن عبد الوهاب (متوفای۷۳۳ه)، نهایة الارب فی فنون الادب، ج۱۹، ص۳۶. ✅نقش قبیله اسلم از نگاه ابن ابی الحدید معتزلی: ابن ابی الحدید معتزلی گوید: «و اذاً قائل آخر یقول: قد بویع أبوبکر فلم ألبث وإذاً أنا بأبی بکر قد أقبل و معه عمر و أبو عبیدة و جماعة من أصحاب السقیفة وهم محتجزون بالأزر الصنعانیّة لایمرّون بأحد إلّا خبطوه و قدّموه فمدّوا یده فمسحوها على ید أبی بکر یبایعه شاء ذلک أو أبى». منبع: شرح نهج البلاغ ابن أبی الحدید : ج 1 ، ص 219 . طبع دار الکتب العلمیّة به تحقیق محمد أبو الفضل ابراهیم یعنی از براء بن عازب یکى از اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم ، نقل شده که پس از سقیفه ، أبوبکر و عمر و ابو عبیده جراح و گروهی چماق به دست را دیدم که ژست حمله و تهاجم بخود گرفته و به هر کس مى‌رسیدند وى را کتک مى‌زدند و به زور دست او را گرفته ، بعنوان بیعت ، چه بخواهد و چه نخواهد ، بر روى دست ابوبکر مى‌کشیدند. الجمل، شیخ مفید ، ص 43 ؛ زبیر بن بکار در کتاب موفقیات خود ، به روایت ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه آورده است که : فبایعت – بنی اسلم - فقوی بهم جانب ابی بکر (ج 2 ، ص 40 ، قم : مکتبه آیت الله مرعشی، 1404 قمری). با بنی اسلم جانب ابوبکر قوی شد! در الکامل ابن اثیر آمده است : و جاءت اسلم فبایعت فقوی جانب ابوبکر بهم و بایع الناس بعد (ج 2 ص 331 ، بیروت : دار صادر ، 1965 میلادی). بنی اسلم آمد و بیعت کردند و جانب ابوبکر قوی شد بعد مردم بیعت کردند! سوال چرا از منافقین کمک گرفته شد؟ وجواب: عن عمر قال : نستعین بقوة المنافق وإثمه علیه (ابن أبى شیبة ، والبیهقى)  أخرجه ابن أبى شیبة (6/200 ، رقم 30653) ، والبیهقى (9/36 ، رقم 17652) ما از قوت منافقین کمک گرفتیم گناهش گردن خودش!! @dehban_ir
📜در جواب تمام ادعای اجماع علماء اهل سنت که مدعی اند بر خلافت ابوبکر شکل گرفته: ✅وَلَعْنَةُ اللَّهِ علي كل إجْمَاعٍ يَخْرُجُ عنه عَلِيُّ بن أبي طَالِبٍ وَمَنْ بِحَضْرَتِهِ من الصَّحَابَةِ 📚إبن حزم الظاهري، علي بن أحمد بن سعيد أبو محمد (المتوفی456هـ)، المحلي، ج 9، ص 345، تحقيق: لجنة إحياء التراث العربي، ناشر: دار الآفاق الجديدة - بيروت. 💠ابن حزم: خدا لعنت کند هر اجماعی که علی بن ابی طالب و صحابه طرفدار او از آن خارج باشند! 🔰نکته ای که وجود دارد جریان سقیفه یک کودتا بوده و اصلا اجماعی شکل نگرفته است. https://eitaa.com/dehban_ir