✔️دین خدا به وسیله ی خواب شناخته نمی شود...
👈🏻نهی از دینداری به وسیله ی "خواب دیدن" توسط امام صادق علیه السلام
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن ابن أذينة،
🔸عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قال ما تروي هذه الناصبة؟ فقلت: جعلت فداك فيماذا؟ فقال: في أذانهم و ركوعهم و سجودهم، فقلت: إنهم يقولون: إن أبي بن كعب رآه في النوم، فقال: كذبوا فإن دين الله عزوجل أعز من أن يرى في النوم...
🔹امام صادق علیه السلام فرمود : چه مطلبی است که این دشنمان ما مدام روایت می کنند؟!
🔸راوی می گوید که گفتم: فدایت گردم در چه موضوعی؟!
🔹حضرت فرمودند : در اذان ها و رکوع ها و سجده هایشان
🔸عرض کردم : می گویند که ابی بن کعب (یکی از صحابه پیامبر) در خواب چنین دیده است...
🔹امام صادق علیه السلام فرمود : آنها دروغ گفته اند، همانا دین خدای عزوجل بسیار عزت مندتر از آن است که به خواب دیدن مشخص شود.
📙الکافی ج۳ ص۴۸۲
👈پیش از این درباره مکاشفات شیطانی تذکر داده شد.
@dehban_ir
☸️ یونس بن عبدالرحمن، مرد میدان اخلاق!
🔸در روابط انسانی همیشه ممکن است در مورد دیگران قضاوتی نابجا و ناصحیح داشته و بر این اساس دیگران را متهم کنیم. در این میان حرف و حدیث هایی را نیز گاهی به یکدیگر نسبت می دهیم و گاهی موجبات رنجش یکدیگر را فراهم می آوریم. چه نیکوست معلمان اخلاق بشری، یعنی امامان بزرگوار شیعه علیهم السلام و اصحاب ایشان را الگو قرار داده و نسبت به یکدیگر گذشت داشته و کار را به قیامت وامگذاریم.
🔹یونس بن عبد الرحمن از خواص اصحاب امام رضا علیه السلام بود. به او گفتند عده زیادی از مردم تو را مذمت نموده و از تو به زشتی یاد می کنند. اما یونس بن عبدالرحمن در پاسخ گفت: شما را شاهد می گیرم! هر کسی که در مورد من چنین کرده و می کند در حالی که بهره ای از اعتقاد به ولایت امیرالمومنین علیه السلام دارد، من او را حلال کرده و از او گذشتم.
🔸علِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنِي الْفَضْلُ، قَالَ حَدَّثَنِي عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا أَنَّ يُونُسَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قِيلَ لَهُ: إِنَّ كَثِيراً مِنْ هَذِهِ الْعِصَابَةِ يَقَعُونَ فِيكَ وَ يَذْكُرُونَكَ بِغَيْرِ الْجَمِيلِ! فَقَالَ: أُشْهِدُكُمْ أَنَّ كُلَّ مَنْ لَهُ فِي أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام نَصِيبٌ فَهُوَ فِي حِلٍّ مِمَّا قَالَ .
📚رجال الکشی ص488
📌رحمت خدا بر این مرد بزرگ
@dehban_ir
#شب_جمعه
زینب بمیرد این همه خونی نبیندت
خواهر شود فدای تو یاور نداشتی ؟
ته مانده های پیرهنت هم ربوده اند
چیزی برای غارت لشگر نداشتی
ای وای سینه ی تو پر از جای پا شده
یکی دو تا که ارث ز مادر نداشتی
بی کس شدی ز پشتِ سرت نیزه خورده ای
حق می دهم حسین ، برادر نداشتی
شعر:رضا رسول زاده
https://eitaa.com/dehban_ir
مختصات نحله عرفانی نجف اشرف.mp3
27.25M
🎧 مختصات مکتب فقاهتی عرفانی نجف اشرف
🎙 در مراسم بزرگداشت سالک الیالله، آیتالله ناصری رحمةاللهعلیه، حضرت استاد، آیتالله یزدانپناه به بررسی مختصات مکتب عرفانی نجف اشرف پرداختند.
🔸 این مراسم در عصر چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در شهر اصفهان برگزار گردید.
@dehban_ir
ام فروه، مادر مطهره امام صادق علیه السلام
یکی از آسیب های جدی عرصه تهذیب منابع در دوران اخیر، افراط و عجله در انکار روایات اهل بیت ع و گزارش های تاریخی مربوط به ایشان است. و نمونه های شایعی از این دست به استناد به برخی از متشابهات کلامی متکی است. آثاری مانند نوشته های نجاح الطائی از این دست است. او در کتب خود در تکذیب احادیث اهل بیت ع و گزارش های مسلم تاریخی شیعه و سنی بسیار افراط نموده؛ تا آن جا که به عنوان اسناد بسیار زیاد در مورد نام های مشترک فرزندان ائمه با برخی از دشمنان را انکار کرده است.
از مواردی هم که نجاح طائی منکر شده، انتساب امام صادق ع به محمد بن ابی بکر است. و اخیراً نیز دیگر بار این انکار از برخی از منابر بازگو می شود.
اما نسبت امام صادق ع به ابی بکر منحصر در خبر ولدنی مرتین نیست. که دلالت آن مورد نقد برخی قرار گرفته. (إحقاق الحق، ج1، ص67) با چشم پوشی از این خبر، باز ادله تاریخی بسیار باقی است. گذشته از عامه، در مصادر امامی زیر تصریح شده که ام فروة دختر فقیه مشهور قاسم بن محمد بن ابی بکر بوده و در برخی نیز تصریح شده که مادرش نیز دختر عبدالرحمن بن ابی بکر بوده است:
الكافي، ط - الإسلامية، ج1، ص: 472؛
منتخب الأنوار في تاريخ الأئمة الأطهار، ابن همام، ص:72؛
المقالات و الفرق؛ سعد اشعری، ص79؛
المقنعة، ص473؛
الإرشاد، ج2، ص176و180؛
تهذيب الأحكام، ج6، ص 78؛
مناقب آل أبي طالب؛ ج4، ص210 و 280؛
روضة الواعظين؛ ج1، ص212؛ إعلام الورى، ص271؛
كشف الغمة، ج2، ص120 و 131و 147و 155و 161و 166و 187و 201؛
العدد القوية؛ ص148؛
تاج المواليد، ص92 و 93؛
الدر النظيم في مناقب الأئمة اللهاميم، ص617و621 و 643؛
راحة الأرواح، ص 185؛
و از اخبار معصومان ع:
قرب الإسناد، ص114؛
عيون أخبار الرضا ع، ج1، ص: 41؛
كمال الدين؛ ج1، ص305
و الإحتجاج، ج2، ص373
و الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، ج2، ص 138 و 139.
الخرائج و الجرائح، ج2، ص642 و 643
و الدر النظيم، ص632.
علاوه بر تصریح کلینی، سیاق حدیث دوم از باب مولد امام صادق در کافی و نیز برخی اخبار دیگر نیز مؤیّد است.
(الكافي، ج1، ص472 و نیز ر.ک: قرب الإسناد، ص358)
و از دیگر مؤلفان مرتبط با شیعه:
الجعفريات، ص: 24 و 29؛
شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج6، ص54؛
مروج الذهب، دارالهجره، ج2؛ ص300.
و از مؤلفان جریان های غلو:
الهداية الكبرى، ص: 247
و دلائل الإمامة، ص: 248؛
عيون المعجزات، ص85
و اثبات الوصية، ص182.
با این وجود بنا بر برداشتی گسترده که از سوی برخی خطیبان گرامی نیز ترویج می شود، خبر «أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا» هرنوع انحراف را در اجداد ائمه علیهم السلام چه از سوی با نسبت های مادری و چه پدری انکار می کند. بر این اساس آیا این عزیزان نسبت امام سجاد علیه السلام به شاهان ایران و امام زمان عج به شاهان روم را انکار می کنند؟!
(نمونه اسناد نسب امام سجاد ع: الكافي، ج1، ص466؛ الإرشاد، ج2، ص137؛ إعلام الورى، ص256؛ روضة الواعظين، ج1، ص201؛ مناقب آل أبي طالب، ج4، ص 49؛ كشف الغمة،، ج2، ص83)
مرحوم علامه مجلسی تبیین خوبی در این راستا دارد:
«پدر آن حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام، و مادر آن حضرت امّ فروه دختر قاسم پسر محمّد بن ابى بكر، و اگر در پدران و مادران انبياء و اوصياء كافر و منافقى باشد، ضرر ندارد، مىبايد كه ايشان در پشت كافر و رحم كافره نبوده باشند. و گويند كه نام او فاطمه بود.
كلينى به سند معتبر از آن حضرت روايت كرده است كه قاسم بن محمّد از معتمدان و مخصوصان حضرت امام زين العابدين عليه السّلام بود، و فرمود كه: مادرم از آنها بود كه ايمان آوردند و پرهيزكار و نيكو كار بودند، و خدا دوست مىدارد نيكوكاران را.» (جلاء العيون، نشر سرور، ص870)
در نهایت فارغ از اشکالات این انکار، عجیب آنکه برخی از صاحبان منابر آن را پاسخی برای این شبهه دانسته اند که «توجه سنیان به امام صادق ع به خاطر نسبت ایشان به ابوبکر بوده است». حال آنکه شبهه، گرایش عامه را بر اساس تفکر خودشان بیان می کند. پاسخ بهتر این که بگوییم چنان که خود عامه بارها اعتراف کرده اند، علم والای حضرت امام صادق ع و شاید اخلاق ایشان عامل اصلی گرایش برخی از عامه به ایشان بود. و اگر نسب شخص در توجه مردم موثر باشد، این نسبت حضرات به رسول اکرم ص بوده که تاثیر داشته است. وگرنه خود محمد بن ابی بکر نزد عامه چندان جایگاهی ندارد.
ضمناً نه تنها نقل قابل اعتمادی در سوء نسب ابوبکر ارائه نشده؛ بلکه ظاهر برخی روایات نفی آن است. (معاني الأخبار، ص412. کلام علما: الأنوار النعمانية، ج1، ص49 و منهاج البراعة ، ج3، ص 40) (در مورد نسب ابوبکر: جمهرة النسب، ص127؛ الطبقات الكبرى، ج3، ص126 و...)
@dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
🔴هاشم مِرقال و جوان جنگجو:
🔺️جنگ بر سر یک کشته!
🔺️قتل بر عهده حکومت اعلام شد!
🔺️جوانی در پی انتقام از حکومت!
👇شرح این ماجرا:
🟠در جنگ صفین هاشم مرقال با گروهی از قاریان قرآن وارد صحنه شد و جنگ سختی در گرفت تا نشانه هایی از سرور و پیروزی نمایان شد...جوانی کم سن و سال از لشکر شام اینگونه رجز خواند:
🔸️من پسر ارباب پادشاهان غسّان هستم
🔸️امروز دین من دین غسّان است
🔸️نزدیکان ما به ما همه چیز را گفته اند(رسانه ها اطلاع داده اند)
🔸️که علی (ع) عثمان را کشته است!
🟠جنگ سختی را شروع کرد و با شمشیر می زد و حضرت علی را لعن می کرد و بد و بیراه می گفت و هرچه می شد در مذمت او می گفت!
🟢هاشم مرقال فرمانده سپاه امیرالمؤمنین ع با یک شعر شروع کرد:
این کلمات بعدش دشمنی است!
این جنگ بعدش حساب و کتاب است!
بعد گفت:
ای جوان بترس از خدا، تو به سمت خدا بر می گردی او از تو درباره کارِ امروزت و تصمیمِ امروزت می پرسد!
🟠جوان گفت:
من با شما می جنگم چون رهبر شما (حضرت علی ع) نماز نمی خواند همانطور که به من گفته اند!
و شما هم نماز نمی خوانید. با شما می جنگم چون امام شما خلیفه را کشته و شما کمکش کردید در این قتل!
🟢هاشم مرقال گفت:
تو به عثمان چه کار داری؟ او را یاران رسول خدا و قریان قرآن کشتند البته عثمان اتفاقاتی را رقم زده بود و خلاف قرآن رفتار کرده بود!
یاران پیامبر اهل دین هستند و از تو در امور مسلمانان خیلی لایق تر هستند که نظر بدهند، گمان نمی کنم امر این امت و دین به تو برسد!!
🟠جوان گفت:
بله بله! به خدا قسم به من دروغ گفته نشده چون دروغ نفعی ندارد! بلکه ضرر دارد چون دروغ زیبا نیست! بلکه زشت است!
🟢هاشم مرقال گفت: این کاری که علم نداری به حقیقت آن را رها کن! به اهلش بسپار!
🟠جوان گفت:
گمان می کنم به خدا قسم تو خیر من را می خواهی!
🟢هاشم گفت:
اما اینکه گفتی: رهبر ما نماز نمی خواند، او اولین کسی است که با پیامبر نماز خوانده و او فقیه ترین فرد در دین است اواز همه نزدیکتر به پیامبر هست، کسانی که با او داری می بینی همه آنها قاریان قرآنند اینها اهل شب زنده داری اند، اهل شقاوت و مکر و حیله تو را گول نزنند!
🟠جوان گفت:
ای بنده خدا من گمان می کنم تو نیکوکار هستی! تو فکر می کنی من اهل خطا و گناه هستم آیا راهی برای توبه من هست؟
🟢هاشم گفت:
بله به سمت خداوند برگرد خدا هم به تو بر می گردد او توبه را از بندگانش می پذیرید از خطاها در می گذرد او توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد.
🔺️آن جوان به جمع لشکر مردم شام برگشت، یک نفر به او گفت:
آن مرد عراقی بالآخره تو را فریب داد؟
💠جوان گفت:
نه آن مرد عراقی خیرخواه من است!
نکات جالب متن:
🔗رسانه ای که باور شده دروغ نمی گوید!
🔗یک کشته و مظلوم نمایی!
🔗تهمت قتل به حکومت!
🔗تحریک جوانان برای انتقام!
🔸️برخورد جالب هاشم مرقال فرمانده سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام :
1️⃣با شعر شروع کرد!
2️⃣ابتدا از حضرت علی ع دفاع نکرد!
3️⃣دلسوزی از گفتارش معلوم بود!
4️⃣دروغ رسانه ها را آشکار کرد!
5️⃣جوان را از عاقبت کارهایش ترساند!
دسترسی به 👈متن عربی
منبع: وقعة صفين/ المنقري، نصر بن مزاحم/ ج1 ص354
@dehban_ir
مهدی دهبان
🔴هاشم مِرقال و جوان جنگجو: 🔺️جنگ بر سر یک کشته! 🔺️قتل بر عهده حکومت اعلام شد! 🔺️جوانی در پی انتقام
منافقان نیاز به کشته و علم کردن پیراهن او دارند!
همه هوشیار باشیم....
نفوذی هایی که در اغتشاشات اخیر پنهان ماندند، کار اصلیشان الآن کشتن یک یا چند دختر جوان و ترجیحا زیبا و ترجیحا از اقوام و کلید زدن فتنه جدید است.
دختر بی حجابی را فردی با ریش که خودش نفوذی است بکشد و تقصیر را گردن نظام بیندازند.... باقی ماجرا معلوم است.
یک کارمند که او را منتسب کنند به نظام با فردی زن جوان یا مرد جوان درگیر شود....
یک مامور یا طلبه تصادفا یا برنامه ریزی شده با یک مادر یا معلم یا ... درگیر شود و رسانه ها به خط شوند
دزدی بزرگی رو شود ...
یک توهین سنگین علنی شود....
یک خبر کذب ....
و...
همه باید با #بصیرت باشیم
#نهم_دی
@dehban_ir
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری 🎞
میلاد حضرت امیر المومنین علی علیه السلام
📷مراقب همنشینت باش چرا که کمال همنشین در شما اثر خواهد کرد..
@dehban_ir
#حدیث_شناسی
#سنت
🔴 سوال مخاطب محترم :
سلام علیکم
فارغ از بحث سند حدیث کساء آیا در زمان حیات پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم به حضرت علی علیه السلام لقب اميرالمؤمنين داده شده بود؟
🧮پاسخ حجت الاسلام استاد دهبان:
سلام علیکم
بله
پیامبر خدا به اصحاب دستور دادند که با لقب اميرالمؤمنين به ایشان سلام کنند!
👈روایت اول
خصائص الأئمة علیهم السلام , جلد۱ , صفحه۶۷
وَ بِإِسْنَادٍ مَرْفُوعٍ إِلَى بُرَيْدَةَ اَلْأَسْلَمِيِّ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَمَرَ أَصْحَابَهُ أَنْ يُسَلِّمُوا عَلَى عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِإِمْرَةِ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عُمَرُ بْنُ اَلْخَطَّابِ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ مِنَ اَللَّهِ أَمْ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بَلْ مِنَ اَللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ
👈روایت دوم:
وحديث بريدة بن الحصيب الأسلمي - وهو مشهور معروف بين العلماء، بأسانيد يطول شرحها - قال. إن رسول الله صلى الله عليه وآله أمرني سابع سبعة، فيهم أبو بكر وعمر وطلحة والزبير، فقال: " سلموا على علي بإمرة المؤمنين " فسلمنا عليه بذلك، ورسول الله صلى الله عليه وآله حي بين أظهرنا
الإرشاد - الشيخ المفيد - ج ١ - الصفحة ٤٨
مصباح الأنوار: ١٥٤، وبشارة المصطفى: ١٨٥، واليقين: ٤٤ و 54 و 98، إرشاد القلوب: 325.
@dehban_ir
اگر دعا و حاجتی دارید الآن وقتش است
#ماه_رجب ماهی است که حتی در دوره جاهلیت قبل از اسلام هم آن را عظیم میشمردند:
📍عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ فَلا أُقْسِمُ بِمَواقِعِ النُّجُومِ قَالَ كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يَحْلِفُونَ بِهَا فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- فَلا أُقْسِمُ بِمَواقِعِ النُّجُومِ قَالَ عَظُمَ أَمْرُ مَنْ يَحْلِفُ بِهَا قَالَ وَ كَانَتِ الْجَاهِلِيَّةُ يُعَظِّمُونَ الْمُحَرَّمَ وَ لَا يُقْسِمُونَ بِهِ وَ لَا بِشَهْرِ رَجَبٍ وَ لَا يَعْرِضُونَ فِيهِمَا لِمَنْ كَانَ فِيهِمَا ذَاهِباً أَوْ جَائِياً وَ إِنْ كَانَ قَدْ قَتَلَ أَبَاهُ وَ لَا لِشَيْءٍ يَخْرُجُ مِنَ الْحَرَمِ دَابَّةً أَوْ شَاةً أَوْ بَعِيراً أَوْ غَيْرَ ذَلِكَ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِنَبِيِّهِ ص- لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ قَالَ فَبَلَغَ مِنْ جَهْلِهِمْ أَنَّهُمُ اسْتَحَلُّوا قَتْلَ النَّبِيِّ ص وَ عَظَّمُوا أَيَّامَ الشَّهْرِ حَيْثُ يُقْسِمُونَ بِهِ فَيَفُونَ.
🗂 اهل جاهلیت این ماه را بزرگ می شمردند. [که این احترام و تکریم پس از اسلام افزایش یافت این در حالی است که در دوران جاهلیت بسیاری از مسائل مهم و محترم شمرده نمی شد] و متعرض کسی نمی شدند اگرچه آن شخص پدرشان را کشته بود!!
الكافي ج7 ص 450
🔻قَالَ رَسُولُ الله (صلی الله علیه و آله) :
💥 أَلاَ إِنَّ رَجَبَ شَهْرُ اللهِ اَلْأَصَمُّ وَ هُوَ شَهْرٌ عَظِيمٌ وَ إِنَّمَا سُمِّيَ اَلْأَصَمَّ لِأَنَّهُ لاَ يُقَارِنُهُ شَهْرٌ مِنَ اَلشُّهُورِ عِنْدَ اللهِ (عزّ و جلّ) حُرْمَةً وَ فَضْلاً «وَ كَانَ أَهْلُ اَلْجَاهِلِيَّةِ يُعَظِّمُونَهُ فِي جَاهِلِيَّتِهَا، فَلَمَّا جَاءَ اَلْإِسْلاَمُ لَمْ يَزْدَدْ إِلاَّ تَعْظِيماً وَ فَضْلاً، أَلاَ وَ إِنَّ رَجَبَ شَهْرُ اللهِ، وَ شَعْبَانَ شَهْرِي، وَ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرُ أُمَّتِي»
⚡«هان! به راستى، رجب ماه «اصمّ» خداست، و آن ماهی بزرگ و عظیم است، و همانا از آن رو به «اصمّ» ناميده شده كه هيچ ماهى نزد خدا در حرمت و فضيلت به آن نمىرسد،
و حتی اهل جاهليّت عرب در روزگار جاهليّت آن را بزرگ و عظیم مىداشتند؛ و هنگامی که اسلام آمد بر ماه رجب جز عظمت و بزرگی و فضيلت نيفزود.
هان! به راستى، رجب ماه خداست، و شعبان ماه منِ پیامبر، و رمضان ماهِ امّت من است».
🗂فضائل الأشهُر الثلاثة ج ۱، ص۲۴
@dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
ليلة الرغائب، دهبان.m4a
4.16M
#سنت
📍اعتبار و عدم اعتبار ليلة الرغائب
حجة الإسلام استاد مهدی دهبان
👈علاقمندان به بحث های تخصصی اعتبار سنجی دقت کنند، می توانند برای تکمیل بحث به جلسات زیر مراجعه کنند:
سه جلسه توضیحات استاد پیرامون اخبار من بلغ با دو روش اعتبار سنجی رجالی و فهرستی
جلسه اول:
https://eitaa.com/aletra/102
جلسه دوم:
https://eitaa.com/aletra/103
جلسه سوم:
https://eitaa.com/aletra/105
@dehban_ir