eitaa logo
دل‌گویه
312 دنبال‌کننده
736 عکس
30 ویدیو
26 فایل
من دوست دارم نویسنده باشم پس می‌نویسم از تمام دوست داشتن‌ها از تمام رسیدن‌ها با نوشتن زنده‌ام پس می‌نویسم پس زنده‌‌ام استفاده از مطالب با ذکر صلوات و نام نویسنده بلا‌مانع است. فاطمه میری‌‌طایفه‌فرد ارتباط با نویسنده: https://eitaa.com/fmiri521
مشاهده در ایتا
دانلود
هر چه مادر هست قربان چنین نامادری ...
2073894659_1836085854.pdf
4.18M
📒 | 🚩 حجاب، مدخلی برای کنشگری زن در اسلام 🔹 تقریر بیانات حجت‌الاسلام 🗓 ایام فاطمیه اول ۱۴۰۱ ◽️|هیأت میثاق‌با‌شهدا|تهران| -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
حافظ، حافظه تاریخی هنر و ادبیات ماست. بنویس فرزندم تلاش تو روزی به بهترین حالت ثمر می‌دهد.
به‌نام‌او آمبولانس تمام زورش را می‌زد تا خودش را زودتر به بیمارستان برساند. دست من دیگر توان نگه‌داشتن میله را نداشت. هرلحظه به صورت مظلوم بابا نگاه می‌کردم و می‌پرسیدم خوبی بابا؟ صداش جوهر نداشت ولی جز خدا رو شکر چیزی نمی‌گفت. بابا تو همه حال گفته خدا رو شکر، حتی الان که داره با دستگاه نفس می‌کشه. منم میگم خدا رو شکر که دارمت. خدایا شکر که بابای منی. خداروشکر سهم من از کل دنیا، قلب مهربان توست. مهربان‌ترین و رئوف‌ترین آدمی که دیده‌ام. بخشنده‌ترین دستی که دیدم. دنیا برای خوب بودن به مثل شما نیاز داره.
به‌نام‌او آزادی بیان یا آزادی توحش برای خودتان نگران باشید، بترسید برای این‌همه تضاد و نفاق. تَرَک برمی‌دارید با این سیاست‌های دوگانه. به بهانه آزادی بیان، به مقدسات توهین می‌کنید ولی وقتی از هولوکاست حرفی به میان می‌آید برنمی‌تابید. یک بام و چند هوا؟ کاش به گذشته ننگین خود نگاه کنید تا شاید عبرت بگیرید. توهین کردید ولی نفرت مردمان همه دنیا را خریدید. اگر شک دارید بروید و در خیابان‌های شهر‌های به ظاهر متمدن‌تان قدم بزنید. شاید گوش‌های شما صدای اعتراض شهروندانتان را بشنود. باد بکارید طوفان درو می‌کنید. طوفانی که کاخ‌های پوشالی نفاق و ریای شما را از بین می‌برد. بیشتر از این در منجلاب توحش فرو نروید. بهار آمدنی‌ست و سیاهی سرنوشت محتوم ذغال‌ها. -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
🍃سیاهی سرنوشت محتوم ذغال‌ها ✍️فاطمه میری، عضو تحریریه مجتهده امین برای خودتان نگران باشید، بترسید برای این‌همه تضاد و نفاق. تَرَک برمی‌دارید با این سیاست‌های دوگانه. به بهانه آزادی بیان، به مقدسات توهین می‌کنید ولی وقتی از هولوکاست حرفی به میان می‌آید برنمی‌تابید. یک بام و چند هوا؟ کاش به گذشته ننگین خود نگاه کنید تا شاید عبرت بگیرید. توهین کردید ولی نفرت مردمان همه دنیا را خریدید. اگر شک دارید بروید و در خیابان‌های شهر‌های به ظاهر متمدن‌تان قدم بزنید. شاید گوش‌های شما صدای اعتراض شهروندان‌تان را بشنود. باد بکارید طوفان درو می‌کنید. طوفانی که کاخ‌های پوشالی نفاق و ریای شما را از بین می‌برد. بیشتر از این در منجلاب توحش فرو نروید. بهار آمدنی‌ست و سیاهی سرنوشت محتوم ذغال‌ها. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طاق کسری تصویر شیبه سازی شده از طاق کسری -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
به‌نام‌او جناب صدر، این‌بار هم نمره نیاوردید! (یادداشتی در پی اظهارات تفرقه‌افکنانه مقتدی صدر، در آستانه جام فوتبال کشورهای عرب حوزه خلیج فارس) جناب ، شما را نمی‌دانم چگونه هستید ولی مردم کشورتان را می‌شناسم، آنان نشان دادند عیارشان از شما بالاتر است، رسم مهمان‌نوازی می‌دانند؛ موسم اربعین که می‌شود فقط به اعراب «هلابیکم» نمی‌گویند، برایشان عرب و عجم برابر است، دور سفره‌‌هاشان پر می‌شود از آدم‌هایی با رنگ‌های مختلف. جناب ما از شما مؤمن‌تریم به سخن جد بزرگوارتان درباره انسان‌ها، گرامی‌ترین مردم نزد خدا با تقواترین آنان است نه عرب‌ترین‌شان؛ من با شما از رسم پیامبری سخن می‌گویم که حتی یک‌بار بر عربیت خود افتخار نکرد، اصلاً ملاک برتری را نژاد نمی‌دانست. شما آبروی اعراب را بردید! زیرا اگر مهمانی بر آنان وارد شود، حتی اگر دشمن باشد اکرام می‌شود؛ شما مهمان‌نوازی خود را هم زیر سؤال بردید. جناب ! مواظب غربال آخرالزمانی باشید که عرب و عجم نمی‌شناسد؛ غربال آخرالزمانی آقازاده هم نمی‌شناسد، کاش بیش‌تر پای درس پدر بزرگوارتان می‌نشستید، کاش کمی از مرام برادران‌تان ارث می‌بردید. این‌جا با شما مباحثه تاریخی نمی‌کنم، زیرا خودتان هم خوب می‌دانید منطقه کجای جغرافیای جهان بوده است؟ کوفه، بغداد، مدائن و...، ، همان‌جایی که قرار است میزبان مسابقات باشید... بگذریم... کمی کتب تاریخی را ورق بزنید، نه! هرچه قدر دوست داشتید ورق بزنید تا بینید که نام ، همیشه بوده است؛ آدم‌هایی از جنس شما می‌آیند و می‌روند ولی همیشه این دریا فارس خواهد بود. ببینید سر کدام سفره می‌نشینید، نکند لقمه‌ای که برمی‌دارید از خون مسلمانان منطقه رنگین شده باشد؛ هر حجی رفتنی نیست، ببینید امسال برای کدام خدا مُحرِم شدید! شیرفهم شوید که با این کارها راه به جایی نمی‌برید؛ جناب صدر، این‌بار هم نمره نیاوردید! -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌نام‌او چقدر سخت می‌شود معنا کرد آزادی را برای کسی که تفسیر غلطی از آزادی دارد. هرچه فکر می‌کنم بیتی زیباتر از بیت حافظ پیدا نمی‌کنم که بخواهد حد آزادی را مشخص کند. من از آن روز که در بند توام آزادم خداوندا ما را در فرمانبرداری خود کمک کن. خدایا ما را از بند خودت رها نکن. شبیه
به‌نام‌او اهمیت تاریخ در سریال‌های ایرانی تاریخ و پیشینه‌ی هویتی مردم ایران، جزء لاینفک زندگی روزانه و اجتماعی آنان است. در واقع علم تاریخ و نگاه تاریخی، از زندگی حال و آینده مردمان ایران جدا نیست. با توجه به اهمیت علم تاریخ در صحنه اجتماعی، چگونه می‌توان از این هویت حراست کرد و واقعیت موجود در بطن تاریخ را به مردم نمایاند؟ یکی از مهم‌ترین ابزار انتقال فرهنگ، بهره‌بری درست از وقایع تاریخی در تلویزیون است‌. وجود سریال‌های تاریخی، می‌تواند کمک بسیاری به شناخت ابعاد گوناگون یک واقعه تاریخی داشته باشد. رسالتی که در از دهه‌های گذشته تا کنون به آن پرداخته شده‌است. حلقه‌ی مفقوده در این مبحث، چگونگی انتقال مفاهیم ارزشی تاریخی به مخاطب هدف است. مخاطبی که در بسیاری از مواقع صرف داشتن همان اطلاعات تاریخی کسب شده در سریال‌ها، قناعت کرده و به دنبال پژوهش و راستی‌آزمایی مطالب نیست. در اینجا اهمیت پژوهش در حیطه کار‌های تاریخی بیشتر خودنمایی می‌کند. زیرا مخاطب به محتوای تاریخی سریال‌ها اعتماد می‌کند و این اعتماد وظیفه مسئولین این امر را بیشتر نمایان می‌کند. این میان استفاده از اساتید مبرز تاریخی، حتی در کوچک‌ترین مسائل تاریخی یک نکته مهم و غیر قابل انکار است‌. یکی از همین مباحث مهم، موضوع پوشش در سریال‌های تاریخی است. این بحث وقتی به دوران معاصر نزدیک می‌شود، حساسیت ویژه‌ای پیدا‌ می‌کند. به استناد تاریخی، پوشش زنان ایرانی در ادوار مختلف و با ادیان و گرایش‌های متفاوت، همواره عفیفانه و در بستری از ستر و پوشش بوده‌است. از طرفی این نوع پوشش در مکان‌های مختلف متفاوت بوده‌است. این مدعا را حتی در نوع معماری ایران هم می‌توان مشاهده کرد. حیاط اندرونی و بیرونی، خود نماد تفاوت رفتار زنان با اقشار مختلف جامعه بوده‌است. این خلاء همان چیزی است که در اکثر سریال‌های تاریخی وجود دارد. نکته بعدی استفاده از پوشش‌های مختلف جامعه با توجه به شأن و منزلت اجتماعی است. قطعا پوشش زنان درباری و یا زنان صاحب نفوذ با زنان عامی تفاوت‌هایی داشته است. اما متاسفانه در سریال‌ها شاهد هستیم که یک نوع پوشش خاص را به تمام اقشار جامعه نسبت می‌دهند. چیزی که گاهی به خاطر ناهمگونی سیرت و صورت سریال، نوعی دل‌زدگی ایجاد می‌کند. استفاده حلقه‌ی گل در زیر چانه از همان دست موارد است که متأسفانه اخیرا در سریال‌های تاریخی به آن ضریب داده‌می‌شود. در حالی که اصلا نوع استفاده و حتی شکل ظاهری آن و موارد استفاده آن قرابتی با سریال‌ها ندارد. این نمونه ذکر شده حتی در دربار پادشاهی هم موارد شاذ و خاصی داشته است اما حالا شاهد استفاده کلی و بی‌قاعده از نوعی تزئین در لباس‌های دوره قاجار هستیم. چیزی که بسیار از اصل خود فاصله گرفته است. از طرفی استفاده این نمونه زینت در همه مکان‌ها هم نوعی کج سلیقه‌ای را به همراه داشته است. زیرا به شرط قبول استفاده موردی از این نوع زینت، اصلا نمی‌توان پذیرفت که در همه‌ مکان‌ها استفاده می شده است‌. در دوران قاجار لباس بیرونی بانوان شامل چاقچور، چادر و روبنده بوده و فقط جنس پارچه‌ها و تزئینات آن، زنان ثروتمند و اشراف را از زنان طبقه پایین جامعه جدا می‌کرد. برای مثال گاهی خانم‌های اعیان و بزرگان، اطراف چادر مشکی خود را گلابتون‌دوزی و حاشیه نقره یا نقره نما می‌دوختند. اما به طور کلی می‌توان گفت که پوشش زنان در بیرون از منزل در این دوره تاریخی به شکل یکسان و تمام زنان همانند هم بودند، تا جایی که تشخیص چهره‌هایشان نیز غیر ممکن بوده است. در برخی موارد هم شاهد استفاده ادبیات عامیه در سریال‌ها هستیم. در حالی که با استناد تاریخی و نامه‌های باقی مانده چیز دیگری می‌گوید. یکی از همین موارد، نامه مادر ناصرالدين شاه به فرزندش است که جای تامل دارد. در حالی که نوع صحبت مادر و فرزند تاج‌دار در سریال‌‌های اخیر، نوعی عاميانگی نامناسبی را نشان می‌دهد. موارد بسیار و وقت اندک است و بررسی موارد بسیار رو به علاقه مخاطب واگذار می‌کنيم. اما نکته مهم، احساس خطر کردن در قبال فرهنگ عفیفانه و تاریخی کشورمان است که با پوششی از رنگ و داستان در قالب سریال به خورد مخاطب داده‌می‌شود. با شرایط کنونی کشور، حفظ و صیانت و از آن مهم‌تر بیان عفت و پاکی و نجابت همراه با زیبایی، بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. قطعا برای ایجاد تفکرنوین اسلامی، به حفظ پیشینه تاریخی خود بسیار محتاجیم. این حفظ و صیانت ابتدا باید در سریال‌های ما اتفاق بیافتد زیرا مخاطب وسیعی از همه اقشار جامعه را به خود اختصاص داده است. 🖊فاطمه میری طایفه فرد -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
نحوه‌ی خطاب قرار دادن ناصرالدین‌شاه توسط مهدعلیا به روایت سریال‌ها سلطانکم! ناصرم!
زنان حرمسرای نیاوران عکاس ناصر الدین شاه برگرفته از کتاب ناصر الدین شاه عکاس
عکس ها مرتبط به متن بالا👆🌷🌷🌷
🔰تحریف پوشش زنان ایرانی در سریال‌های تاریخی ✍️ فاطمه میری طایفه فرد، کارشناس ارشد تاریخ اسلام ▪️متأسفانه در سریال‌های تاریخی شاهد هستیم که یک نوع پوشش خاص را به تمام اقشار جامعه نسبت می‌دهند، چیزی که گاهی به خاطر ناهمگونی سیرت و صورتِ سریال، نوعی دل‌زدگی ایجاد می‌کند. ▪️آنچه مهم می‌نماید؛ احساس خطر کردن در برابر فرهنگ عفیفانه و تاریخی کشورمان است که با پوششی از رنگ و داستان در قالب سریال به خورد مخاطب داده ‌می‌شود. ▪️به استناد تاریخی، پوشش زنان ایرانی در ادوار مختلف و با ادیان و گرایش‌های متفاوت، همواره عفیفانه و در بستری از ستر و پوشش بوده‌ است. 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌نام‌او «مادری» خدا بخواهد برکت دهد، نگاه نمی‌کند که فرزندت دختر است یا پسر، کم است یا زیاد است، اگر برکت بیاید کم را زیاد می‌کند، اگر خدا بخواهد نسل عزیزترینش را از دخترش ادامه می‌دهد. گاه داشته‌های‌مان حجاب می‌شود، گم می‌شویم در نعمت، در آسایش، آن‌وقت زبان کاری می‌کند که شمشیر نمی‌کند. مواظب باشیم! نکند برای نعمت‌های‌مان مؤاخذه شویم، نکند حواس‌مان به دوست و آشنای‌مان نباشد و... این روزها باید حواس‌مان به جوان‌ماندن ایران‌مان باشد، درست! کلی وظیفه بر گردن تمام عزیزانی هست که شرایطش را دارند، منظور از شرایط هم چیز عجیب و غریبی نیست، اصلاً وظیفه که به میان می‌آید، بهانه‌ها کنار می‌رود، اما نکند به هوای یک وظیفه، وظیفه دیگری زیر پا گذاشته شود، دلی شکسته شود، دلی که شاید هنوز هم‌دم و هم‌راه پیدا نکرده و یا به هزار دلیل ناگفته، مادر نشده یا مادر شده ولی فرزندش به‌بغل‌نیامده، در آغوش خدا رفته یا نه، کسی که دختردار شده پسر ندارد، یا پسردار شده ولی دختری نیست که موهایش را شانه کند یا اصلاً فرزند بطنی نداشته، ولی تا توانسته مادری کرده، فرق نگذاریم برای مادری‌شان، درجه‌بندی نکنیم مادری را... این‌ها همه مادرند، مادرانی که شاید روز مادر سخت‌ترین روز زندگی‌شان شود. سختی برخی امتحانات الهی، شاید نشان از قدرت‌مندی و ظرفیت بنده باشد، نکند با زبان و لحن و عمل، مادری‌ها را بشوییم، مادری‌کردن خیلی زیباست، این را برای کسانی که به قاعده امتحان الهی مادر نشدند سخت نکنیم؛ مواظب دل‌های شکسته باشیم... روز مادر بر همه این مادران، هزاران‌بار مبارک! -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌نام‌او ای بی‌بهانه‌ترین دلیل و ای دلیل تمام بهانه‌هایم بی‌دلیل دل پربهانه‌ام را آرام کن شاید -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
1108.1.pdf
11.5M
انتشار آثار اعضای هیات تحریریه مجتهده امین در هفته نامه پرتو، -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
به‌نام‌او دیدار سلام بانو! سلام مادر! تولدتان برهمه‌ی عالم مبارک. از بچگی از مادرم یاد گرفته‌ام فرزندان شما را دوست بدارم. اصلا سید می‌بینم دلم هوای مدینه می‌کند. حق بدهید به من، محبت شما در وجودم با شیر آمده ولی با مرگ هم نمی‌رود.(انشاءالله) حالا اگر این فرزند شما، سکان‌دار کشورم باشد، حق دارم که دلم پر بزند برای دیدار. دیداری که اولین بار آذر سال ۸۲ یک گوشه‌ی امامزاده حسین رخ داد. آن‌وقت آن‌قدر دست تکان دادم که فکر می‌کردم آقا فقط به من نگاه می‌کند‌؛ بچه‌بودم دیگر. آن همه جمعیت و من در حال دست و پا زدن برای دیدار. این هفته فرزندتان سه‌بار دیدار داشت و من جزء مخاطبان هرسه دیدار نبودم. نه جزء قمی‌هایی که به مناسبت ۱۹ دی آمده‌بودند. نه جزء زنان فعال که به مناسبت تولد شما آمده‌بودند و نه جزء مداحان، همان‌هایی که مدح شما می‌کنند. نشد! دیدار را می‌گویم. ولی راستش را بخواهید دلم می‌خواست اگر در صفحات قبلی تاریخ بودم، با مردمان قم در ۱۹ دی قیام کنم. اصلا دلم می‌خواست کلی کار برای نهضت جهانی شما و فرزندتان بکنم. نمی‌دانم که اگر چیزی بوده قبول می‌شود یا نه!؟ راستش دلم می‌خواست که دعبل‌تان باشم، یا مدح کنم شما را از هرآنچه باید به گوش دیگران رساند؛ اما مداح نشدم، فقط راستش را بخواهید وقتی فرزندم را می‌خواستم بخوابانم برایش روضه می‌خواندم. مثلا می‌خواندم:《بخواب آروم عزیزم، که خواب آب ببینی، چه بی‌تاب و چه غمگینی...》 و بچه‌ام با روضه علی اصغرتان به خواب می‌رفت، یا وقتی ظرف می‌شستم برای شما و فرزندانتان می‌خواندم. شام را با ذکر شما دم می‌کردم. اصلا درس خواندم، سوار سرویس شدنم، حتی وقتی که عزیزی از خانواده‌ام بیمار می‌شد خودم را با درد اولاد شما آرام می‌کردم. لا یوم کیومک یا اباعبدالله... من را هم شما حساب می‌کنید؟! مثلا در روز محشر، بگویید این هم چیزهایی خوانده، این هم دنبال دعبل راه بيفتد و بیاید. چه کند بی‌نوا شاعر نبوده ولی دلش که می‌خواسته شاعر شود. می‌شود حضانت من را هم برعهده بگیرید!؟ لایق دیدار فرزندتان نبودم، می‌شود دست نوازش بر سر این یتیم آل‌محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بکشید؟ می‌شود شما سخت نگیرید و من را هم بخرید!؟ می‌دانید بانو! کسی نیست اگر درد دلم گرفت به او بگویم، یا اگر غصه به سراغم آمد، مرحمی ندارم که غم دل را دعوا کنم. می‌شود دوا شوید برای درد‌هایم که دوا ندارد؟ دوا برای دلی که جای وصله و پینه ندارد. می‌دانم می‌شوید. الان به دوا نیاز دارم به مادری کردنتان نیاز دارم. برایم مادری کنید. -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye