eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
985 دنبال‌کننده
662 عکس
102 ویدیو
56 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با سردبیر: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 روح روشنفکری در سه کالبد روشنفکری در جهان اسلام معاصر در سه جریان خلاصه می‌شود: 1️⃣ جریان غرب‌گرا: این جریان معتقد است برای حل مشکلات می‌بایست از تمدن غرب اقتباس کرد؛ اینان ممکن است به وجه استعماری غرب معترض باشند؛ اما در تحقق جامعه آرمانی خود از جهت اهداف، اصول و روش‌ها، مدلی جز آنچه در غرب دیده‌اند، ندارند. 2️⃣جریان اسلام‌گرا: این جریان در مقابل جریان غرب‌گرا، معتقد است برای حل مشکلات می‌بایست آموزه‌های اسلامی را در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی زنده کرد و همواره با مظاهر تجدد مدرن مبارزه کرد. 3️⃣جریان تجدد در میراث اسلامی: این جریان را می‌توان خطی میانه، میانِ دو جریان بالا در نظر گرفت که خود به شاخه‌های متعددی از جمله لیبرالیسم، سکولاریسم، ناسیونالیسم و سوسیالیسم تقسیم می‌شوند. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 33 🆔 @didebane_andisheh
💠 چرخی در اندیشه شریعتی ❇️ دکتر علی شریعتی نسبت به تمدن غرب انتقادات جدی داشته و معتقد است هر ملتی باید هویت و شخصیت فرهنگی و تاریخی خودش را پاس دارد تا بتواند بر اساس آن، به حیات خود سامان دهد. او اسلام را یک مکتب ایده‌آلیسمی معرفی می‌کند و در تعریف ایده‌آلیسم می‌گوید: ایده‌آلیسم، برخلاق رئالیسم، معقد است که عالم «رئال» واقعیت حقیقی ندارد و این ذهن ماست که عالم خارج را می‌پندارد و «ایده» اصل است نه «رئالیته» یعنی واقعیت خارجی بی ذهن ما وجود ندارد و اگر ذهن ما نباشد، آن هم اصلاً نیست. ✴️ شریعتی بسیاری از مفاهیم دینی را با مبانی هرمنوتیک فلسفی، بازخوانی می‌کند؛ او با نگاه پدیدارشناختی و به دین، این کار را پیش می‌برد. او خود را اومانیسم می‌داند اما نه اومانیسمی که پایه تمدن غرب است بلکه اومانیسم توحیدی؛ از این رو همه چیز را با معیار و شاخص «به چه درد انسان می‌خورد» اندازه می‌گیرد. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 33 🆔 @didebane_andisheh
💠 تفاوت تجدد و اسلام 1⃣ در تجدد، انسان مرکز است اما در اسلام، خداوند مرکز است و انسان، مخلوق خدا و به هدف عبادت آفریده شده است. 2⃣ در تجدد، انسان، هویت معینی ندارد زیرا حقیقتِ معینی وجود ندارد؛ اما در اسلام، انسان هویت خاصی دارد که از باورها و ارزش‌های معین و ثابتی منبعث می‌شود. 3⃣ بی‌هدفی در تجدد و آرمان‌گذاری اسلام برای انسان از دیگر تمایزات اسلام و تجدد به شمار می‌آید. 4⃣ گسست مداوم معرفتی از امور ذاتی تجدد است به خلاف اسلام که مبتنی بر معارف ثابت است. 5⃣ تعارض با شمولیت فردی و اجتماعی دین از لوازم ذاتی تجدد به شمار آورد که این برخلاف دیدگاه اسلام ناب است. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 33 🆔 @didebane_andisheh
💠 انقلاب و احیای امت اسلامی ✴️ به تعبیر محسن مهاجرنیا «نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران هم از مصادیق بازسازی‌شده و اسلامی پدیده «دولت-ملت» طبق متفاهم دنیای امروز است و هم مصداق بازسازی‌شده نظام سیاسی «امامت-امت» است. ❇️ اصلاً ما معتقدیم امتیاز انقلاب اسلامی و امتیاز اندیشه بنیان‌گذار این انقلاب به همین است که توانست سنت اسلامی را برای انسان معاصر بازسازی و در دسترس قرار دهد. 📖نشریه دیده‌بان شماره37 🆔 @didebane_andisheh
💠 تعارض منافع «امت» و «ملت» ✴️ ترجیح منافع ملت بر امت برخی معتقدند که در صورت تزاحم، پاسداشت حقوق ملت‌ها مقدم بر حقوق امت اسلامی است. مهمترین دلیل اینان ناممکن‌بودن تقدم امت در تاریخ سیاسی معاصر جهان است. توضیح آنکه تقدم امت در دوران سنتی که دو امت ایمان و کفر گرداننده عرصه بین‌المللی بودند، امری پسندیده و مطلوب بود؛ اما در جهان كنوني این دولت‌ها هستند که نقش اصلی را در تنظيم مناسبات بين‌المللي کشورها بازي مي‌كنند. اگر واقعيت موجود در مناسبات جهاني محوربودن دولت - ملت باشد، در آن صورت در انتخاب ميان اهداف ملی يا اهداف ايدئولوژيك قطعا بايد اهداف ملي را ترجيح بدهيم. ❇️ ترجیح منافع امت بر ملت در مقابل گروهی دیگر بر ترجیح منافع امت تاکید می‌کنند. از نظر اینان اولاً، روح حاکم بر قانون اساسى بر این برترى شهادت مى‌دهد. ثانیاً، آنچه از اصل چهارم قانون اساسى به عنوان اصل مادر، استفاده مى‌شود، ترجیح جانب منافع «امت» مى‌باشد. این تزاحم یا تعارض، فرع بر تزاحم یا تعارضی کلى‌تر یعنى «تزاحم یا تعارض موازین شرعى با منافع ملى» است. فرمان قتل سلمان رشدى به خاطر ارتداد و سبّ پیامبراکرم(ص)، اصرار بر اجراى حدود الهى که با اعلامیه جهانى حقوق بشر همسویى ندارد، پشتیبانى از نهضت‌هاى آزادى‌بخش و بویژه انتفاضه در سرزمین‌هاى اشغالى فلسطین، موضع‌گیرى در برابر قدرت‌هاى استکبارى در فرضى که کشورهاى دیگر ـ نه کشور ما ـ را مورد تعرض قرار دهند و صدها نمونه از این قبیل، بر مبناى منافع ملى غالباً غیرمنطقى به نظر مى‌رسند. 📖نشریه دیده‌بان شماره37 🆔 @didebane_andisheh
💠 صهیونیسم رسانه‌ای 📺 محمدحسین فرج‌نژاد تاکید داشت که ماهیت رسانه‌ها خنثی نیست و مقاصد اربابان آن‌ها در پشت رنگ و لعاب ظاهری این بسترهای ارتباطی نهفته است. ازنظر ایشان اکثر رسانه‌ها و مخصوصاً سینما از بدو پيدايش تا امروز غالباً برآورنده خواسته‌ها و نمايانگر سیاست‌های جهاني صهيونيسم هستند و سعی دارند تا اهداف این گروه را فراهم کنند. ✴️ اهدافی ازقبیل: 1️⃣ بسط ارزش‌های مادی‌گرايانه که امروزه در ارزش‌های آمريکايي متبلور است و شامل انحرافات جنسي، خشونت، وهم انگاری، و شکاکیات می شود؛ 2️⃣ جهاني‌کردن اسطوره‌ها و خرافات و دروغ‌های صهيونيستي – يهودی؛ 3️⃣ جلوگیری از اعتراض و فشار افکار عمومي داخلي و جهانی به سیاست‌های اشغالگرانه و توسعه‌طلبانه صهیونیست‌ها و غربی‌ها در کشورهاي مختلف خصوصاً فلسطين اشغالي در عرصه سينما؛ 4️⃣بی‌تمدن، عقب‌مانده و تروريست جلوه دادن و تحقیر دشمنان واقعي و خيالي خود خصوصاً مسلمانان؛ 5️⃣ الگودهي و آموزش نسل جدید کشورهای مختلف، همان‌گونه که خود مي‌پسندند؛ 6️⃣کسب و تجارت سودآور گیشه‌ها به هر بهايی و برتر جلوه دادن يهوديان و قوانين آن‌ها در تمام عرصه‌ها و تحقير ديگر اديان. 📖نشریه دیده‌بان شماره29 🆔 @didebane_andisheh
💠 آزادیِ بهشتی ❇️ آزادی از منظر شهید بهشتی یعنی «تسلط انسان بر ساختن خویش و ساختن محیط خویش.» با این تعریف درواقع دو معنای متمایز آزادی را یادآور می‌شود که البته وابستگی تام و تمامی با یکدیگر دارند. این دو معنای متمایز از آزادی عبارت‌اند از: 1️⃣ آزادی به معنای یک نیاز عمیق و اصیل درونی که هر فردی به‌طور طبیعی خواهان آن است و از عدمش رنج می‌برد؛ 2️⃣ آزادی به معنای یک واقعیت اجتماعی. ✴️ شهید بهشتی دو معنای متفاوت آزادی، یعنی معنای فردی و معنای اجتماعی را از هم تفکیک می‌کند. معنای فردی آزادی، خواستی است ذاتی و درونی که به شخص انسان مربوط می‌شود؛ و معنای اجتماعی آن واقعیتی است اجتماعی که به نوع روابط اجتماعی مربوط می‌شود. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 28 🆔 @didebane_andisheh
💠 انصاف متن عدالت ❇️ از نظر شهید بهشتی، انصاف یعنی خود و دیگران را با یک‌دیده نگاه کردن؛ یعنی آنچه بر خود نمی‌پسندی، بر دیگران هم مپسند و آنچه برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند. ازنظر ایشان این اصل رفتاری به دو نتیجه فرعی دیگر منتهی می‌شود که هریک، قوام‌بخش عدالت اجتماعی ‌هستند: 1️⃣ نخست، شکل‌گیری یک اقتصاد اخلاقی؛ 2️⃣ دوم اینکه در این برداشت از انصاف، نوعی عقلانیت نهفته است که در آن احتمال قرار گرفتن افراد در پایین‌‌ترین موقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و جسمانی، یک فرض منطقی است. ✴️ در چنین وضعیتی، فرد یا افرادی که با نوعی محرومیت مواجه هستند، انتظار دارند که قربانی موقعیت نازل اقتصادی یا اجتماعی خود نباشند و از برخورد «منصفانه» بهره‌مند شوند. تحقق این هدف مستلزم وجود نهاد‌هایی است که ضامن استقرار و استمرار انصاف در جامعه باشند. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 28 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
♨️ دیده‌بان اندیشه ♨️ 📣 «دیده‌بان اندیشه»، محفلی است برای: ✔️ بازتاب تقابل جریانات مختلف اندیشه‌ای در فضای مجازی؛ ✔️ تبیین حقایق به صورت منصفانه و عالمانه؛ ✔️ آگاه‌سازی نخبگان نسبت به جریان تحریف. ✅ ما را در پیام‌رسان‌های روبیکا و ایتا دنبال کنید. 🆔 http://rubika.ir/didebane_andisheh 🆔 https://eitaa.com/didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ آینده‌نگری راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت 🎞 دکترمسعود درخشان 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
🔶 شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه 🔸با موضوع | شهید بهشتی ؛ چه می‌گویند چه بود؟ ویژه‌نامه رصدی و تحلیلی بازنمایی اندیشه‌های دکتر (ره) در فضای مجازی موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره بیست و هشتم، تیرماه ۱۴۰۰ 🔻در این شماره نشریه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای، تلاش شده خوانش‌‌هایی که از شهید بهشتی در حوزه ژورنالیسم اندیشه از سوی جریانات روشنفکری و غیر روشنفکری مطرح هست، بررسی و مورد نقد و نظر قرار گیرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از فکرت
DIDEBAN_ANDISHE_N0.28.web.pdf
8.78M
🔶 نشریه دیده‌بان اندیشه (شماره ۲۸. تیرماه ۱۴۰۰) 🔸با موضوع | شهید بهشتی ؛ چه می‌گویند چه بود؟ 🔻 آنچه در این شماره از دیده‌بان اندیشه ملاحظه می‌کنید : بازخوانی تفکرات شهید بهشتی (ره) از منظر جریانات فکری و مروری بر بازنمایی اندیشه شهید بهشتی در فضای مجازی با رویکرد ژورنالیسم اندیشه است. 🔻چهار محور اصلی در بازنمایی و روایت از اندیشه‌های شهید بهشتی: 1- رویکرد تخریبی 2- رویکرد تقلیل گرایی 3- رویکرد تقدیسی 4- رویکرد اصیل و جامع 🏛موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻لینک دانلود فایل نشریه: 🌐 http://fekrat.net/?p=5424 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
💠 اسطوره‌های صهیونیستی در سینما ❇️ بی شک یکی از تفریح‌ها وسرگرمی‌های همه ما تماشای سریال، کارتون،فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی است؛ اما شاید هیچ‌گاه به این موضوع فکر نکرده‌ایم برنامه‌ای که ما با کمال میل تماشا می‌کنیم و از آن لذت می‌بریم هدف و رسالتی صهیونیستی را با خود دارد! و دشمن از ساخت این برنامه‌ها اهداف شومی را دنبال می کند. ✴️ برای آگاهی از این اهداف مطالعه کتاب اسطوره‌های صهیونیستی سینما را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کتابی که با نگاهی موشکافانه تمامی اهداف این کمپانی‌ها را برای شما بررسی کرده‌است. «اسطوره‌های صهیونیستی در سینما» سعی در شناسایی همه‌ی نشانه‌ها و نمادهایی دارد که سینمای غرب با وام‌گرفتن از معتقدات، باورها، تعصب‌ها، اهداف و خط مشی یهود و صهیونیسم آنها را در آثار سینمایی و تلویزیونی به تصویر کشیده‌است. 🆔 @didebane_andisheh
💠 دین، انیمیشن، سبک زندگی ✴️ صنعت پویانمایی یا انیمیشن امروزه در کشورهای بزرگ و صنعتی، در غرب و شرق طرفدار داشته و به دلیل ارتباط‌گیری با مخاطبین کم‌سن و سال، تاثیرات زیادی را بر روی سبک زندگی آنها می‌گذارد. ✳️ مرحوم فرج‌نژاد در این کتاب به بررسی و شکل‌گیری عناصر سیاسی، تئوریک و فرامتن صنعت انیمیشن در شرق و غرب پرداخته و تأثیرات روانشناختی و فیزیولوژیکی انیمیشن به عنوان یک محصول پرمصرف و پربسامد در زندگی امروز کودکان و خانواده‌ها را بررسی می‌کند. 🆔 @didebane_andisheh
💠 الزامات سواد رسانه‌ای از منظر مرحوم فرج‌نژاد 1️⃣ توجه به فرم و محتوا: یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فعالیت نظری استاد فرج‌نژاد، تأکید بر مدل التقاطی توجه به فرم و محتوا در تحلیل و نقد آثار هنری و رسانه‌ای بود. 2️⃣ لزوم نگاه استراتژیک به رسانه: به عقیده مرحوم فرج‌نژاد، رسانه استراتژیک یا راهبردی، رسانه‌ای است که بتواند اهداف عالی و آرمان‌های یک ملت برنامه‌دار و واجد عمق تاریخی را به تصویر بکشد و در مسیر راهبردهای اصلیِ تمدنیِ مردمیِ یک کشور یا منطقه فرهنگی عمل کند. 3️⃣ توجه به تولیدات رسانه‌ای پرمخاطب: قوتِ ادراکاتِ حسی در کودکان و نوجوانان و جذّابیت و تأثیر فوق‌العاده‌ای که زبانِ داستان و تصاویر پرآب‌و‌رنگ بر آن‌ها دارد، باعث می‌شود ارتباط راحت‌تری با زبان تخیل و فانتزی برقرار کنند. از طرف دیگر به دلیل ضعف اطلاعات و قلّت تحلیل عقلی، القائات انیمیشن را به دلیل همراهی بیشتر با حس، زودتر پذیرا می‌شوند و بیشتر در جانشان ماندگار می‌شود. 4️⃣ توجه به جایگاه دین در رسانه: مهم‌ترین عرصه‌ای که این استاد وارسته، رد پای دین را در آن دنبال می‌کرد، عرصه سینما و رسانه‌های تصویری بود. از نظر ایشان، هنرمندان و سینماگران نیز به‌تبع مردم، جامعه و تاریخ، همواره نگاه‌های دینی را خودآگاه یا ناخودآگاه به همراه داشته‌اند. 📖نشریه دیده‌بان شماره29 🆔 @didebane_andisheh
💠 از مردم، با مردم و برای مردم ❇️ شهید بهشتی ولایت مطلقه فقیه را بر اساس موازین علمی موردپذیرش قرار داده بود؛ نه این‌که آن را گذار به اندیشه‌های دموکراتیک قلمداد کند. "ولایت مطلقه فقیه"در نظر او "شناختنی، پذیرفتنی و انتخابی" بود و با رأی اکثریت قاطع مردم محقق می‌شد؛ اما درعین‌حال در اِعمال ولایت از دو جهت مطلق بود: تمایلات اکثریت در برخی موارد و احکام اولیه شرع در شرایط خاص. زیبایی اندیشه او اینجا بود که همین دو اطلاق را مقید به "مصلحت مردم" می‌کرد. حتی آنجا که تمایلات اکثریت غیر از مصلحت عمومی و خواست رهبری بود، "سنجه سه‌گانه‌ای" برای تصمیم‌گیری تعبیه می‌کرد که خروجی‌اش "جمهوریت" بیشتر می‌شد. ✴️ او ولایت‌فقیه را از مردم، با مردم و برای مردم می‌فهمید و مناسب‌ترین نام برای نظام سیاسی جمهوری اسلامی را "نظام امت و امامت" می‌دانست. این دو (امت و امامت) را نسبت به هم متعهد و مسئول می‌دید که "مدیریت جامعه" بر پایه آن شکل می‌گرفت. این نظام ولایی-مردمی در اندیشه او یک "شکل" و یک "روح" داشت که هر دو عنصر تشکیل‌دهنده به شکل متوازنی در آن نقش‌آفرین بودند و تقسیم‌کار متوازن و مکملی شکل می‌گرفت. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 28 🆔 @didebane_andisheh
📙کتاب اقتصاد صهیونیسم 🔸این کتاب به بررسی اقتصاد سرمایه‌داری از منظر جریان‌شناسی تاریخ اقتصاد با رویکرد تبارشناسی پرداخته و زوایای نظام اقتصادی جهان را بررسی می‎‌کند. 🔸موضوع اقتصاد صهیونیسم به دلیل گستردگی و مخفی بودن آن نیازمند ورود با نگاه دشمن‌شناسی است تا بتوان به طور عمیق اقتصاد صهیونیسم را واکاوی کرد. 🔸سرفصل‌‌های این کتاب شامل: «سازمان شبکه‌های اقتصاد صهیونیستی» و «شبکه قاچاق بین‌الملل» است. 🔗ادامه مطلب 📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: 📝 @FarajNezhad110
💠 تفکر راهبردی ✳️ راهبری اندیشه به‌وسیله سبک خاصی از جریان‌شناسی، مهم‌ترین نوآوری و امتیاز فعالیت‌های علمی مرحوم فرج‌نژاد بوده است. به دلیل وسیع‌بودن دامنه علوم، اگر محققین در هر عرصه‌ای، صرفا به محتویات خود علم توجه کنند، با سردرگمی مواجه شده و در لابلای مطالب آن گم خواهند شد. از این رو به نظر ایشان داشتن رویکرد راهبردی قبل از رجوع به علوم مختلف ضروری بوده و به جهت‌دهی علوم کمک شایانی می‌کند. ✴️ استاد فرج‌نژاد بر این عقیده بودند که غرب به دلیل دارابودن همین تفکر راهبردی است که توانسته جایگاه خود را در جهان تشخیص داده و علوم مختلف هر منطقه را به سوی آنان صادر کند. از این رو ایشان مدام بر این مساله تاکید می‌کردند که باید قبل از ورود به هر عرصه‌ای از علم، فرصت‌ها و تهدیدها و همچنین مسیر ورود و بحث در آن علم با پیش فرض‌های مورد نظر محقق، مشخص گردد. ایشان همین رویکرد راهبردی را نسبت به تمام حوزه‌های علمی موردنظر خود داشت و در تمام آن‌ها با همین خط‌مشی حرکت می‌کرد. 📖نشریه دیده‌بان شماره29 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ سابقه فکری وتاریخی دانش کلام 🎞دکتر محمدتقی سبحانی 🆔 @didebane_andisheh
💠 نظریه‌پردازی در باب عدالت ✳️ حجت‌الاسلام میرباقری معتقد است که در بحث عدالت، ما با مشکل عدم نظریه‌پردازی صحیح مواجهیم. به نظر ایشان عدالت از دل تراث دینی به دست می‌آید و موضوع «عدالت‌خواهی» در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را به‌درستی تبیین کرد و براساس مؤلفه‌هایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخص‌هایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که می‌توانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم.علاوه بر این برای تحقق عدالت ما نیاز به دانش مخصوص به آن داریم. ✴️ حجت الاسلام حامد کاشانی معتقد است که مشکل ما نه نظریه‌پردازی بلکه عدم استخراج الگوی مناسب از نظریات موجود است. به نظر ایشان ما به یک الگوی جامع حکمرانی هم در مسئله عدالت، هم در مسئله اقتصاد، هم در سیاست خارجی و هم در سیاست‌های کلان نیاز داریم. ما در سیاست مدوّنی که با تغییر دولت‌ها دائم تغییر نکند و به‌صورت الگوی عملی درآمده باشد، ضعف جدی داریم و باید روی آن خیلی کار کنیم. ما یک ضعف نظری از مبانی دینی خودمان داریم که آن مبانی دینی تبدیل به الگوی حکمرانی نشده است . 📖نشریه دیده‌بان اندیشه شماره 40 🆔 @didebane_andisheh