eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
947 دنبال‌کننده
601 عکس
95 ویدیو
55 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با مدیر کانال نشریه: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ رشد پس از آسیب یا تعالی در اوج مظلومیت 👤 تحلیل روانشناختی فجایع غزه در گفتگو با دکتر عبدالوحید داودی عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی ⚠️ در این شماره از دیده‌بان به بررسی تحلیل‌های مختلف در باب مساله فلسطین خواهیم پرداخت. 🌹 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 اصالت غم یا شادی ❇️ علامه مصباح یزدی، با بیانی دقیق، ارزش مطلق و اصالت در اسلام را نه به شادی و یا غم، بلکه به تکامل واقعی انسان می‌دهند: «آیا واقعاً برای انسان میسّر است که در این زندگی همیشه شاد باشد؟ آیا شادی حد و مرزی دارد، یا بی‌نهایت است؟ در این دنیا، ما هیچ‌چیز از شئون زندگی دنیا را نمی‌توانیم به‌طور مطلق ارزش‌یابی کنیم. و ما تا وقتی در این دنیای محدود هستیم، اگر بخواهیم یک ارزش مطلقی معرفی کنیم، آن «تکامل واقعی انسان» است که در سایه بندگی خدا حاصل می‌شود و حدّ و مرزی ندارد؛ اما هیچ‌چیز دیگری این‌جور نیست. پس ارزش شادی هم مطلق نیست. ✴️ محمدتقی فعالی، دیدگاه دالایی لاما دراین‌باره را چنین تقریر می‌کند: به اعتقاد{دالایی لاما}، مهم‌ترین هدف زندگی ما رسیدن به شادی است. چه انسان معتقد به اصول مذهبی باشد، چه نباشد و هر مذهبی که داشته باشد. همه ما در جست‌وجوی رسیدن به چیز بهتری در زندگی‌مان هستیم؛ بنابراین من فکر می‌کنم حرکت و فعالیت ما، به‌سوی دست یافتن به شادی است. از نظر یک بودایی، حتی کوچک‌ترین حشره این حس را دارد که مطابق با ظرفیت وجودی خود، سعی می‌کند بـه شادمانی برسد و از شرایط ناخوشایند دوری کند. 🆔 @didebane_andisheh
💠 تربیت با اندوه ❇️ در دوره‌ای هر جا بحث حزن و غم بود، یک وحشتی به جان آدم‌ها می‌افتاد؛ لذا برخی روان‌شناسان انسان‌ها را به این سمت سوق می‌دادند که در هیچ لحظه‌ای نباید احساس غمگینی کنید و هرلحظه غمگین شدید، بدانید که یک چراغ هشدار روشن شده و باید تلاش کنید که بلافاصله آن را بر هم زده و کاری کنید احساس غمتان از بین برود. کم‌کم متوجه شدند این‌طور هم نیست که احساس غم، یک چیز مذمومی باشد. آن‌ها غم را به احساس گناه تعبیر می‌کنند و می‌گویند ما فکر می‌کردیم احساس گناه همیشه ناپسند است؛ درحالی‌که احساس گناه یک انگیزه درونی است که ما را به جلو هل می‌دهد؛ بدین معنا که اگر ما یک کاری انجام دادیم، بعد حس بد و احساس گناه در درونمان پیدا کردیم، این احساس گناه، سازنده است؛ می‌شود برگشت و عذرخواهی کرد؛ و کار قبلی را تکمیل نمود. ما نباید آدم‌ها را از این احساس مثبت محروم کنیم. ✴️ فرزانگان به ما می‌گویند غم و شادی، هر دو، مایه پالایش روح و تعالی وجود ما است. آنکه همیشه شاد است، از تجربه برخی ساحات اصیل و کران‌های پراهمیت هستی، محروم است. چراکه رُشد عاطفی و فکری ما، بسیاری مواقع در گرو تجربه اندوه است. غم، مانند دَخل است و شادی خرج آن است. شادی از غم تغذیه می‌کند. شادی عمیق پس از پشت سرنهادن غمی عمیق، به دست می‌آید. اگر مُدام خرج کنید، دخلتان خالی می‌شود. ما در جهان اضداد زندگی می‌کنیم و هستی شادی، رهین هستی غم است. 🆔 @didebane_andisheh
💠 عزاداری و سعادت انسانی 📌 غم و شادی بر اساس نظر اکثر مکاتب فلسفی، دو جزء از نفس انسانی یا به عبارت دیگر دو کیف آن هستند؛ این دو در واقع بخشی از وجود انسان به شمار می‌روند كه در موارد مختلف به او قدرت، هدف، حركت و پویایی می‌بخشند. به هیچ‌وجه نمی‌توان صرفا یکی از غم و شادی را در امر تربیت و تعالی اخلاقی انسان دخالت بخشیده و دیگری را از این ساحت خارج کرد. به عبارت دیگر همانطور که نمی‌توان انسان را به یکی از قوای غضبیه، شهویه و یا عقلیه تقلیل بخشید و صرفا یک مورد از آنها را در فرآیند رشد انسان دخالت داد، نمی‌توان کیفیات نفسانی انسان را که برآمده از همان قوا هستند، از یکدیگر تفکیک کرده و برخی را به مسیر هدایت و تعالی بشر راه نداد. 📌 برای قضاوت در مورد حالات و کنش‌های انسانی باید به هدف نهایی زندگی او توجه کرد. وقتی که بر اساس تعالیم دینی، غایت اصلی زندگی بشری را سعادت و قرب الی‌الله توصیف کردیم، هر چیزی که انسان را در این مسیر یاری کند، می‌تواند موجب تعالی و رشد اخلاقی او شود خواه غم باشد یا شادی؛ به عبارت دیگر بر اساس هدفی که دین برای انسان در نظر گرفته، تربیت بشر و تعالی آن، نه در گروی افزایش لحظه‌های شاد در زندگی اوست و نه در گروی فروبردن در اندوه و حزن؛ بلکه تربیت در گروی سلامت و رشدیابی نفس است. 📌عزاداری برای مصائب اهل‌بیت، مهمترین جلوه از تاثیرگذاری غم و اندوه در فرآیند تزکیه و تعالی آدمی به شمار می‌روند. غم موجود در این مناسک در واقع غم یادبود انسان کامل و الگوی تمام خوبی‌هاست که نتیجه‌ای جز هشداردهندگی و تعلیم فضائل اخلاقی و به تبع آن رشد و تعالی بشر به همراه ندارد. این غم به ما می‌آموزد که در دوراهی عزت و ذلت، عزت را انتخاب کنیم و در تمام مراحل زندگی، اخلاق را سرمشق خود قرار دهیم. حزنی که از این مناسک به فرد می‌رسد، نه تنها موجب رخوت و افسردگی نشده، بلکه او را بیش از پیش به حرکت واداشته و متوجه مسیر تعالی و سعادت حقیقی می‌کند. 📌 بسیاری از افرادی که مکتب شیعه را بخاطر بهادادن فزاینده به مناسک عزاداری مکتب غم و افسردگی می‌نامند، به این نکته توجه ندارند که اولاً غم ناشی از افسردگی یا بی‌دلیل است یا دلیل معقول ندارد. ثانیاً: در افسردگی غم، عقل و فکر را مدیریت می‌کند، اما در عزاداری، خود عقل باعث غم می‌شود؛ یعنی این غم به خاطر فهمیدن است. عقل حاکم بر غم است نه اینکه غم حاکم برعقل باشد. ثالثاً: غم ناشی از افسردگی باعث خمودی و سستی می‌شود و پویایی نمی‌آورد؛ فرد مدام حسرت می‌خورد و از واقعیات باز می‌ماند. اما در عزاداری انسان‌ها بیشتر از قبل نسبت به فعالیت ترغیب می‌شوند. رابعاً: افسردگی باعث محو امید می‌شود درحالی که اندوه معنوی، امید به اصلاح و پیروزی حق علیه باطل را افزایش می‌دهد. 🆔 @didebane_andisheh
🛑 به زودی رونمایی از جدیدترین شماره دیده‌بان اندیشه...! 🙏 منتظر ما باشید! 🆔 @didebane_andisheh
💠 مکتب سلیمانی 🔰 مولفه‌های مقاومت اسلامی غالبا از قرآن و روایات به دست آمده و قابل تطبیق بر مکتب شهید سلیمانی می‌باشند. در ادامه مهمترین مولفه‌های موجود در مکتب مقاومت شهید سلیمانی را از نظر می‌گذرانیم. 🆔 @didebane_andisheh
💠 معنویت، شریعت و سلوک 📌 در مکتب سلیمانی، چشم‌پوشی روی شرعیات و احکام فقهی، جایی نداشته و جزو خطوط قرمز به حساب می‌آید. فراتر از احکام شرعی، انس با قرآن از طریق تلاوت و تدبر در آیات، مطالعه اندیشه فلاسفه اسلامی و همچنین مبانی فقهی و روایی شیعه، نقش بسزایی در محقق ساختن روحیه مقاومت در مکتب حاج قاسم دارد. همین مقدمات اندیشه‌ای به عنوان سلاحی قدرتمند در دستان این سردار بزرگ، وارد عرصه‌های مختلف جهاد شده و انگیزه مجاهدین را در راه اعتلای اسلام و مسلمین، فزونی می‌بخشید. 📌 حاج قاسم در میدان‌های سخت نبرد با توکل و اعتماد به خدا به جنگ با دشمن می‌رفت، آن جا که با قاطعیت می‌گوید «تا سه ماه دیگر پایان داعش را اعلام می‌کنم» نشان از ویژگی بارز توكل و اعتماد به خدا دارد که در وجودش موج می‌زد. حد اعلای معنویت در مکتب سلیمانی را باید در سلوک عارفانه ایشان و همرزمانشان جستجو کرد. حاج قاسم به اعتراف اکثر دوستان، عارف مکتب‌ندیده‌ای بود که با چشم بستن روی دنیا و تعلقات آن، برکات معنوی و عرفانی زیادی را برای خود به ارمغان آورده بود. 🆔 @didebane_andisheh
💠 عقلانیت و تاکتیک‌محوری 📌 تعقل و هوشیاری در طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌های جبهه مقاومت، از مهمترین مولفه‌های مکتب سلیمانی به حساب می‌آید. حاج قاسم علیرغم شجاعت بی‌نظیر، هیچگاه کاری را بدون برنامه و به صورت غیرعقلانی انجام نداده و همواره سعی می‌کرد تا در تمام مسائل از تاکتیک‌ها و رهنمودهای متخصصین بهره بگیرد. 📌 قاسم سلیمانی فرماندهی است که در مسائل امنیتی، سیاسی و غیرسیاسی از نگاه تیزبینانه و هوش سرشار خود بهره برده و هیچگاه در دام سیاسیون و شایعات و تبلیغات دشمن قرار نمی‌گرفت. روزنامه انگلیسی گاردین در مورد قاسم سلیمانی نوشته: حتی کسانی که سلیمانی را دوست ندارند، او را فردی باهوش می‌دانند. بسیاری از مقامات آمریکا که این چندساله را صرف متوقف‌کردن کار افراد وفادار به سلیمانی کرده‌اند، می‌گویند مایل هستند او را ببینند و معتقدند مبهوت کارهای او شده‌اند. 🆔 @didebane_andisheh
💠 دشمن‌شناسی با مبنا و صحیح 📌یکی از ویژگی‌های بارز شهید سلیمانی، دشمن‌شناسی و تشخیص درست دوست از دشمن بود. او آمریکا و رژیم خودخوانده اسرائیل را به خوبی شناسایی کرده بود و ظرفیت‌ها و اقتدار، نقاط ضعف و نقاط قوت آن‌ها را می‌شناخت. نوع دشمن‌شناسی، نوع مواجهه و نوع کمین‌گذاشتن برای دشمن یکی از ویژگی‌هایی است که حاج قاسم به خوبی از آن‌ها استفاده کرد و به سربازان خود تعلیم می‌داد. 📌 از طرف دیگر در مکتب سلیمانی شناخت دوستان نیز بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از افراد به حاج قاسم در مورد کمک به نظام سوریه خرده می‌گرفتند؛ غافل از آنکه وقتی اکثر کشورهای عربی با پشت‌کردن به امت اسلامی، قراردادهای ننگینی را با دشمنان اسلام امضا می‌کردند، تنها کشوری که حاضر نشد در قبال هیچ‌یک از تهدیدات، سرخم کند و سیادت، امنیت و تمامیت ارضی خودش را فدای مسلمان کرد، کشور سوریه بود. 🆔 @didebane_andisheh
💠 وحدت و فراملی‌بودن 📌از مهمترین مولفه‌های مکتب مقاومت شهید سلیمانی، می‌توان به فراملی‌بودن و عدم تعلق به عصبیت‌های جغرافیایی اشاره کرد. در مکتب حاج قاسم، ایرانی، عرب، افغانی و ترک با هم تفاوت نداشته و همه برای یک هدف تلاش خواهند کرد. همچنین در این مکتب اختلافات شیعه و سنی جایی نداشته و همه جوانان مسلمان در کنار یکدیگر بر دشمن هجوم می‌برند. 📌 نیروی مقاومت با رهبری حاج قاسم از وضعیت ملی به یک وضعیت فراملی تبدیل شد و از درون جوامع اسلامی تا بسیاری از کشورهای غیرمسلمان صادر شد. در مکتب ایشان مهمترین مؤلفه در جهاد، وحدت حول دشمن است؛ چرا که اگر در میدان نبرد دو صدا از یک سپاه برخیزد، قطعا آن گروه شکست خواهد خورد. 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 در مساله انتخابات، ما با خدا اختلاف فتوا داریم؛ 📌 ما می‌خواهیم حتما آن کسی که صلاحیت دارد، رای بیاورد؛ 📌 اما خدا می‌خواهد زمینه انتخاب و امتحان مردم فراهم شود؛ حتی اگر اشتباه کنند. 🆔 @didebane_andisheh
💠 گفتمان و شبکه‌سازی 📌مولفه مهم دیگری که در مکتب سلیمانی خودنمایی می‌کند، قدرت بر گفتمان‌سازی در سطح وسیع است. دال مرکزی این گفتمان‌، توحید و آزادی از سلطه بیگانه است. حاج قاسم به تمام انسان‌ها تلنگر زد که شما آزاد هستید و هزینه این آزادی، مقاومت در برابر استکبار و استبداد است. شهید سلیمانی همچنین در مقام یک سوئیچر(متصل‌کننده) قادر گردید از طریق شبکه‌های ایجادشده، پیرامون منافع ایران، ارزش‌های بدیل و یا مختل‌کردن سویچ‌های مسلط یک شبکه ضد قدرت علیه آمریکا ایجاد نماید. 📌 شش شبکه عمده که شبکه‌های ضد قدرت ایران را شکل می‌دهند عبارتند از: حشدالشعبی عراق، انصارالله یمن، حزب‌الله لبنان، حیدریون، زینبیون و فاطمیون. این شش شبکه از طریق سوئیچرها که دربرگیرنده نیروهای سپاه قدس و گروه‌های مستشاری ایران هستند، به یکدیگر متصل شده و در راس آن‌ها شهید سلیمانی قرار دارد. 🆔 @didebane_andisheh
💠 شجاعت در عین مهربانی 📌شجاعت شاید از معدود ویژگی‌هایی باشد که دوست و دشمن درباره سردار سلیمانی به کار برده و مصادیقی برای آن ذکر می‌کنند. ایشان در سخت‌ترین رقابت‌ها مثل جنگ 33 روزه لبنان حضور داشته و در مقابل ورزیده‌ترین دشمنان جنگیده است. این فرمانده جسور به تاسی از شیردلان تاریخ اسلام همچون حمزه سیدالشهدا برای پیامبر(ص) و مالک اشتر برای امیرمومنان که در مقابل دشمنان سینه سپر کردند و جسورانه دشمنان را خطاب قرار دادند، خطاب به آمریکای جنایتکار و اذناب تروریستش بارها سینه سپر کرد و با قاطعیت آن‌ها را تحقیر کرده است. 📌 در کنار این شجاعت کم‌نظیر، ویژگی‌هایی همچون فروتنی و همدلی نیز در وجود ایشان تبلور پیدا کرده و روحیه مهربانی را به مکتب مقاومت تزریق نموده است. مکتب سلیمانی مکتبی است که طاقت زجرکشیدن هیچ انسان مظلومی را نداشته و برای رهایی از چنگال مستکبرین به یاری آن می‌شتابد. افراد حاضر در این مکتب در عین قدرت، دست نوازش بر سر کودکان و مظلومین کشیده و برای نجات مردم از بلایایی مثل سیل و زلزله، آستین بالا می‌زنند. 🆔 @didebane_andisheh
💠 زمان‌شناسی و بصیرت 📌خداوند در قرآن می‌فرماید «الله ولي الذين آمنوا»؛ هر چه به خدا نزدیک‌تر شویم و مخلصانه تر عمل کنیم، خداوند نیز «یخرجهم من الظلمات إلى النور»، نور بیشتری به انسان می‌دهد و وقت نور الهی بود، بصیرت بیشتر می‌شود و انسان می‌تواند واقعیت‌ها را بهتر درک کند. بصیرت نسبت به اقتضائات زمان و مصالح نظام اسلامی از مهمترین مولفه‌هایی است که در مکتب مقاومت سلیمانی به چشم می‌خورد. حاج قاسم به خوبی می‌دانست که در این زمان، چه چیزی برای جامعه اسلامی اهمیت بیشتری داشته و باید به آن پرداخته شود. 📌ایشان با اینکه فردی سیاسی نبود، ولی در هر مساله‌ای که نیاز جامعه را در آن می‌دید، ورود کرده و به نفع مردم و انقلاب اسلامی قدم برمی‌داشت. رهروان مکتب سلیمانی باید بدانند که نظام و جامعه اسلامی در هر برهه تاریخی چه نیازها و کاستی‌هایی دارد و به سمت جبران آن‌ها برآیند. امروزه بیش از هر زمان دیگری امت اسلامی نیاز به تقویت قوای علمی و تکنولوژیک خود داشته و باید خود را در برابر دشمنان به سلاح علم و دانش تجهیز نماید. 🆔 @didebane_andisheh
💠 محدودنشدن به حوزه خاص 📌از درس‌های مهمی که می‌توان از عملکرد حاج قاسم برای تشکیل مکتب مقاومت گرفت، در صحنه‌بودن و محدود نشدن به حوزه‌ای خاص است. برخلاف تصور عمومی جامعه، شهید سلیمانی هیچگاه خود را محصور در حوزه نظامی نکرده و بارها و بارها در حوزه‌هایی مثل بهداشت و سلامت، تغذیه، مناسک دینی، امداد اجتماعی و حتی مسائل قضائی دست به اقدامات مختلف زده است. ایشان با بصیرتی که داشت، با ورود به هر حوزه‌ای، مشکلات آن را تا حد امکان برطرف کرده و نامی نیک از خود به یادگار می‌نهاد. 📌 یکی از حوزه‌های مورد توجه حاج قاسم، عرصه دیپلماسی و روابط خارجی بود. ایشان با کاریزمای بالای خود در قالب گفت‌وگوها و مذاکرات دیپلماتیک نه تنها منافع ملی جمهوری اسلامی و مردم ایران بلکه منافع بخشی از ملت‌های منطقه را به بهترین شکل ممکن تأمین کرده و نشان داد که دوگانه‌سازی مذاکره-مقاومت جعلی و کاذب بوده و مذاکره می‌تواند در سایه دستاوردهای مقاومت، سطح بالاتری از امنیت، ثبات و منافع را برای مردم ایران و ملت‌های منطقه به ارمغان بیاورد. 🆔 @didebane_andisheh
📣 | استاد فکر، سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره) 🔺️همراه با برگزاری کمیسیون های تخصصی پیرامون دیدگاه های علامه مصباح یزدی در علوم انسانی اسلامی 🔸️زمان: ۹ دی ماه ۱۴۰۲ 🔸️مکان: تهران، سالن اجلاس سران 🕯 📱 @mesbahyazdi_ir
💠 در محضر علامه 🔰 مرحوم علامه مصباح(ره) به دلیل قدرت علمی و مبارزه با افکار و عقائد انحرافی و زبانی گویا و رسا، همواره در معرض انواع هجمه‌های رسانه‌ای و ژورنالیستی از سوی جریان‌ها و گفتمان‌های فکری اعم از چپ و راست بوده است. در اینجا برآنیم که به پنج محور مهم و اساسی از اندیشه‌های ایشان که بیشتر مورد انتقاد و چالش از سوی روشنفکران بوده است، بپردازیم. 📌سکولاریسم و اسلام، توافق یا تقابل؟! 📌اسلام، خشونت و دموکراسی 📌سیری در اندیشه ولایت فقیه 📌تبیین علم دینی 📌تعدد قرائت‌ها و پلورالیسم 🆔 @didebane_andisheh
💠 انگیزه‌های ترویج سکولاریسم ❇️ انگيزه‌هاي خيرخواهانه برخي دينداران مي‌خواستند قداست دين را حفظ كنند و از طرفي دين را در تعارض با بعضي ارزش‌هاي پذيرفته شده در جامعه غربي مي‌ديدند؛ بنابراين براي حل مشكل گفتند: اساساً حوزه دين از حوزه علوم و فلسفه جداست. براي آشتي دادن دين از يك طرف و علم و فلسفه و عقل از طرف ديگر، چنين گفتند كه حوزه دين تنها سلسله‌اي از مسائل شخصي است كه در ارتباط انسان با خداست. همچنين آنها درباره ارزش‌ها و بايد و نبايدها گفتند: هر بايد و نبايدي كه در محدوده ارتباط انسان با خدا مطرح مي‌شود، مربوط به دين است و علم با آن تعارضي ندارد، امّا اگر بايدها و نبايدها مربوط به زندگي اجتماعي انسان باشد، دين نبايد دخالت كند. 🚨انگيزه‌هاي مغرضانه كساني كه دين را سدّ راه رسيدن به مطامع و منافع خود مي‌ديدند مثل گردانندگان حكومت‌ها، براي دستيابي هر چه بيشتر به منافع شخصي خود، نغمه جدايي دين از سياست را سرمي‌دادند. از سوي ديگر نيز، دانشمنداني كه دين را در تعارض با يافته‌هاي علمي خود مي‌پنداشتند، با آنها همنوا شدند و در نتيجه، انديشه سكولاريزم تقويت شد. 🆔 @didebane_andisheh