eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
948 دنبال‌کننده
619 عکس
96 ویدیو
55 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با مدیر کانال نشریه: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 موانع موجود بر تاثیرگذاری دانشگاه ♻️ دانشگاه و دانشگاهیان، علاوه بر رسالت خطیر خودسازی، وظیفه تاثیرگذاری در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه خود را نیز یدک می‌کشند؛ این مساله را به راحتی می‌توان در برخی از بزنگاه‌های تاریخی کشور خودمان نیز به عیان دید؛ اما باید اذعان کرد که امروز، دانشگاه‌های ما تا حد زیادی از انجام این وظیفه غافل شده و تاثیرگذاری راهبرانه‌ای در تحولات سیاسی و اجتماعی از خود نشان نمی‌دهند. ⚠️دیده‌بان اندیشه قصد دارد در این پرونده، به منظور آسیب‌شناسی این مساله، سه دسته‌ از موانع تاثیرگذاری دانشگاه معاصر را بررسی نماید: 1️⃣ موانع ناظر به ساحت علم 2️⃣ موانع ناظر به ساحت دانشگاه 3️⃣ موانع ناظر به ساحت جامعه و حکومت 🆔 @didebane_andisheh
💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگی‌ها، توانایی تاثیرگذاری نهاد دانشگاه را در جامعه سلب نموده و خود به سببی برای انفعال به شمار می‌روند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: 1️⃣ طبقه‌بندی غلط علوم 2️⃣ غلبه اومانیسم و فردمحوی 3️⃣ رواج عقلانیت ابزاری و فایده‌محور 4️⃣ رواج پلوراليزم و نسبیت 5️⃣ رواج سکولاریسم 6️⃣ عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی 🆔 @didebane_andisheh
💠 طبقه‌بندی غلط علوم 📌 در تلقی مدرن از علم و در طبقه‌بندی جدید که هم‌اکنون در دانشگاه‌های کشور ما نیز حاکم است، به دلیل غلبه اطلاق علم بر علوم تجربی و مهندسی در مسیر توسعه و کارآمدی، بیشترین سرمایه‌گذاری نیز روی رشته‌ها و دانشجویان مربوط به این علوم انجام می‌گیرد. 📌 از سویی دیگر از آنجایی که دانشجویان این رشته‌ها، یا مسائل اجتماعی و انسانی را علم ندانسته و یا قصد دارند تا با همان روش‌های تجربی و آماری خود به تحلیل آنها بپردازند، تاثیرگذاری مفید و چشمگیری را نمی‌توان از آنها در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه شاهد بود. 🆔 @didebane_andisheh
💠 غلبه اومانیسم و فردمحوری 📌 یکی از مهمترین آسیب‌های موجود در علوم مدرن، غلبه فردگرایی و انسان‌محوری در آنهاست؛ بر پایۀ اومانیسم، خواست انسان محور و اساس همۀ واقعیت‌ها و ارزش‌هاست. انسان موجودی خودمدار است که در مقابل هیچ مقامی غیر از خود مسئولیتی ندارد و مجاز است برای کسب منافع و ارضاء امیال خویش از همه چیز، به هر نحوی که بخواهد بهره‌برداری نماید. 📌 این مساله دو نتیجه را در برخورد دانشجویان و فراگیران علوم مدرن با جامعه خود به همراه دارد؛ اول آنکه آنها صرفا به منافع خود نگریسته و نمی‌توانند مصالح کلی و اجتماعی را در بزنگاه‌های مختلف بر منافع خود مقدم بدارند؛ دومین نتیجه نیز اینکه در صورت توجه به مصالح دیگران نیز، دیگری را صرفا در ظرف انسان‌ها دیده و از این رو در تزاحم ارزش‌های دینی و قانونی با حقوق انسانی و آزادی شهروندان جامعه، نمی‌توانند پایبندی محکمی نسبت به این ارزش‌ها داشته و از آنها برای پیشبرد تحولات سیاسی و اجتماعی بهره گیرند. 🆔 @didebane_andisheh
💠 رواج عقلانیت ابزاری و فایده‌محور 📌 علم مدرن موجود در دانشگاه‌ها امروزه بیش از آنکه راه و رسم درست‌زیستن را آموزش دهد، راه تسهیل زندگی مادی بشر را پیش روی او قرار می‌دهد. این علم به دنبال آن است که با سرعت و سهولت بیش‌تر به ثروت و قدرت رسیده و بالتبع از التذاذ روزافزون مواهب دنیوی بهره‌ور گردد. 📌 وقتی احساس و تمایلات غریزی حیوانی سبب جنبش و منشأ اراده و تصمیم¬گیری بشر و بخصوص جوانان دانشجو شد، ارزش یا ضدارزش را احساسات یا هیجانات فرد تعیین می‌کنند. هنجارها از تجربه برآمده و فقط از راه تجربه هم قابل شناخت هستند، نه از راه عقل انتزاعی یا دین و فرهنگ ملی. 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 در مساله انتخابات، ما با خدا اختلاف فتوا داریم؛ 📌 ما می‌خواهیم حتما آن کسی که صلاحیت دارد، رای بیاورد؛ 📌 اما خدا می‌خواهد زمینه انتخاب و امتحان مردم فراهم شود؛ حتی اگر اشتباه کنند. 🆔 @didebane_andisheh
💠 رواج پلوراليزم و نسبیت 📌با نفی عقل کلی استدلالگر، طرد فطرت و وجدان عمومی بشریت و با پیشه‌کردن تجربه‌گرایی و علم‌گرایی، آزادی فردی، نسبیت و تساهل و تسامح اخلاقی، جای‌گزینی ارزش‌های معرفتی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شده و همه آحاد جامعه به دلیل بهره‌گیری از قدرت عقل، موجه به حساب خواهند آمد. 📌 مهمترین نتیجه پلورالیسم و تکثرگرایی فرهنگ و اخلاقی در ساحت اجتماعی، سردرگمی دانشجویان و اهالی دانشگاه در تصمیم‌گیری‌ها و بزنگا‌ه‌های کلان است. به عبارت دیگر دانشجویان در رویدادهایی که اختلاف نظر اقشار و بخش‌های مختلف جامعه و حاکمیت را در پی دارد، صرفا می‌توانند نظر خود را به عنوان نظری در عرض ایده‌های دیگر مطرح کرده و توان مدیریت و قضاوت بین این ایده‌ها به منظور نتیجه‌گیری و ارائه راه حل برای تاثیرگذاری اجتماعی را ندارند. 🆔 @didebane_andisheh
💠 سه رکن نظام ✍️ محمد فنایی اشکوری 🔷 این بزرگان سه ضلع یک مثلث و سه رکن رکین نظام اسلامی و مکمل یکدیگر هستند؛ رکن اعتقادی و ایدئولوژیک، رکن علمی و تکنولوژیک، و رکن دفاعی و استراتژیک. استاد مصباح معلم و نظریه‌پرداز مبانی نظری و اعتقادی و مربی معنوی است؛ شهید فخری‌زاده پیشتاز در علم و فناوری است و سلیمانی بزرگ قهرمان میدان‌های حماسه و رویارویی سخت با دشمن است. 🔶 این ارکان به هم مرتبط و متصل و به یکدیگر وابسته و مکمل یکدیگر هستند. اینها اساسی‌ترین عناصری است که یک جامعۀ پویا و پیشرو انقلابی به آن نیازمند است. آن استاد فرزانه، معرفت و معنویت تعلیم می‌دهد؛ آن دانشمند با الهام از آن معرفت و معنویت، دانش و ابزار تولید می‌کند؛ و آن قهرمان با استفاده از آن معرفت و دانش پنجه در پنجه اهریمن می‌اندازد و دست نحس‌اش را قطع می‌کند. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 34 🆔 @didebane_andisheh
💠 رواج سکولاریسم 📌همزاد با رنسانس در پی نظریۀ آزادی فردی و تضاد علم و عقل با دین و اخلاق، فرآیند طرد دین از صحنۀ اجتماع نیز متبلور گردید. طولی نکشید که سکولاریسم وارد تمام عرصه‌های زندگی بشر و مهمتر از همه، ساحت اندیشه شد؛ در این وضعیت دو رویداد مهم به وقوع پیوست؛ اول آنکه پای دین از ورود به مباحث علمی و دانشگاهی قطع شده و دانشجویان به دلیل عدم تسلط بر موازین دینی، تاثیرگذاری خود را نیز در مسائل مربوط به دینداری مردم جامعه از دست دادند. 📌دومین مساله نیز اینکه بر اساس تفکر سکولار، به تبع دین، ورود علم و متولیان آن نیز به سیاست و امور اجتماعی ممنوع اعلام شده و تفکیک ساحت‌های مختلف جامعه از یکدیگر رخ می‌دهد. نکته دوم به وضوح عدم دخالت دانشگاهیان در امور اجتماعی و سیاسی و به تبع آن عدم تاثیرگذاری آنان را به همراه دارد. 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پی‌نوشت: 📌 «... رژیم صهیونیستی در دوگانه دموکراسی و هویت معلق مانده است؛ اگر برای حفظ ظاهر هم شده، تن به نظرسنجی عمومی دهد، هویت و موجودیت خود را از دست داده و اگر از دموکراسی گریزان باشد، استکبار درونی خود را افشا ساخته است....» 📖 گرگ کارلستروم، پایان اسرائیل: فروپاشی از درون، ترجمه محمدجواد اخوان و احسان محمدی، انتشارات دیدمان، 1399. 🆔 @didebane_andisheh
💠 عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی 📌در علم مدرن، جایگاه انسان به عنوان شناسنده تغییر و به عبارت دیگر تکامل پیدا می‎کند. در این نگاه انسان می‎فهمد که هم‌سطح و جزئی از طبیعت نیست. این تغییر جایگاه، با طرح من اندیشندۀ دکارتی و چیرگی و تسلط او بر طبیعت شکل می‎گیرد و در نگاه فیلسوفانی مانند کانت به اوج خود می‎رسد. در سایه این جهان‎بینی و بر پایه اصالت‌دادن به فاعل شناسای انسانی، متافیزیک اساسا نفی می‎شود و انسان خودمختاری محقق می‎شود که بر طبیعت چیرگی و تسلط داشته و در کنشگری خود کاملا مختار و آزاد است. 📌 این در حالی است که پدیده انقلاب اسلامی در ایران، چهره دیگری از انسان و مسائل مربوط به آن را پیشنهاد می‌کند؛ انسان انقلاب اسلامی حی متاله‎ای است که با تسلط و چیرگی که بر طبیعت دارد، در جهت احقاق حق می‎کوشد. نمونه‎های بارزی از این انسان در دوران دفاع مقدس و مجاهدانی مانند سردار سلیمانی عینیت پیدا کرده و شهید آوینی در مجموعه روایت فتح، به خوبی این انسان جدید متمایز از انسان غربی را به تصویر کشیده است. 🆔 @didebane_andisheh
💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه ♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی اساتید و دانشجویان برای تاثیرگذاری در مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خودشان را سلب می‌نماید. برخی از این عوامل عبارتند از: 1️⃣ غلبه رویکرد لیبرالیسم در فعل مسئولین و دانشجویان 2️⃣ ساختار غلط آموزشی و پژوهشی 3️⃣ فرآیند غلط ورود به دانشگاه‌ 4️⃣ کمرنگ‌شدن بُعد اخلاقی در دانشگاه 5️⃣ عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و بخش‌های تولیدی جامعه 🆔 @didebane_andisheh
💠 غلبه رویکرد لیبرالیسم در فعل مسئولین و دانشجویان 📌 مفروضات ریشه‌دار غربی‌ها در زمینۀ بینش‌های متداول اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیش از آنکه مسیحی، فئودالی، سوسیالیستی یا آنارشیستی باشد، اساساً لیبرالی است. نفوذ لیبرالیسم و لوازم لاینفک آن در ایران با حکومت پهلوی آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. روشن است که روش و منش افراد و مراکز علمی تابع چنین مکتبی، کاملاً متمایز از افراد متدین متعهد می‌باشد. 📌دانشگاه برآمده از لیبرالیسم غربی و روش و منش برخاسته از آن، مبلغ همان مکتب و ترویج‌دهندۀ مولفه‌هایی است که می‌توان به چند مورد از آنها اشاره کرد: ✔️ فردگرايی و آزادی‌طلبی افراطی ✔️ نژادپرستی و اشرافی‌گری ✔️ قدرت‌طلبی و خشونت‌گرايی ✔️ تساهل و نسبیت‌گرایی 🆔 @didebane_andisheh
💠 ساختار غلط آموزشی و پژوهشی 📌 آموزش و پژوهش دو محور و وظیفه مهم دانشگاه تلقی می‌شوند که ضعف در آنها، کنشگری اساتید و دانشجویان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخی از آسیب‌های ناظر به ساختار آموزشی و پژوهشی دانشگاه امروزی که مانع تاثیرگذاری آن در تحولات سیاسی و اجتماعی می‌شود، عبارتند از: ✔️ انباشت اطلاعات و عدم خلاقیت ✔️ عدم فهم معنا و هدف پژوهش ✔️ مدرک گرایی صرف ✔️ مسیر غلط رساله نویسی ✔️ آئین‌نامه ارتقای اساتید دانشگاه ✔️ غلبه موضوع‌محوری بر مساله‌محوری ✔️ تعریف غلط نخبه 🆔 @didebane_andisheh
🛑 خبرهایی در راه است... 🙏 منتظر ما باشید! 🆔 @didebane_andisheh
💠 فرآیند غلط ورود به دانشگاه‌ 📌از مهمترین آسیب‌های ساختاری دانشگاه کنونی، فرآیندی است که به ورود دانشجویان به دانشگاه ختم می‌شود؛ فرآیندی که تکلیف آن با آزمونی چندساعته مشخص شده و دانشجویان باید در یک رقابت به ظاهر علمی، خود را به کرسی‌های دانشگاهی برسانند. در مورد کنکور و آسیب‌های موجود در آن بحث‌های زیادی توسط تحلیلگران و دولت‌مردان صورت گرفته که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم؛ 📌 اولا آماده‌شدن جوانان برای شرکت در کنکور به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده است. ثانیا اکثر مفاد موجود در کنکور مربوط به حفظیاتی است که جوان باید همچون یک مموری در خاطرش سپرده و روی کاغذ پیاده کند. ثالثا وجود سهمیه‌های مختلف برای قبولی در کنکور نیز از مصادیق دیگر آسیب‌زاست که باب رانت‌خواری را در این رقابت باز خواهد کرد. رابعا اصل روش آزمون تستی کتبی برای محک توانایی دانش‌آموزی که بیش از ده سال در فرآیند آموزشی قرار داشته، قابل نقد بوده و لذا بسیاری از افراد علیرغم مهارت و هوش بالا، امکان موفقیت در این ماراتون چند ساعته را پیدا نمی‌کنند. 🆔 @didebane_andisheh
✅ بازخوانی نهایی پنجاه و یکمین شماره از نشریه دیده‌بان اندیشه با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری ✴️ سومین شماره از دیده‌بان در سال جاری، با موضوع «بررسی شرایط و موانع کارآمدی فقه» به زودی رونمایی خواهد شد. 🌹
💠 عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و بخش‌های تولیدی جامعه 📌در دنیای امروز، رابطه‌ای مستقیم بین توسعه تکنولوژی و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور برقرار است. به طوری که می‌توان گفت تکنولوژی عامل اساسی برای ایجاد ثروت، دانایی و توانایی کشورها بوده و ابزاری قدرتمند در توسعه ملی به شمار می‌آید. از میان چهار رکن تکنولوژی، انسان نقش محوری و بنیادی دارد. استفاده از بهترین و مدرن‌ترین ماشین آلات بدون نیروی انسانی متخصص و ماهر ممکن نیست. اینجاست که اهمیت دانشگاه بیش از پیش روشن می شود؛ چون دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد ، موجب پیشرفت خواهد شد. 📌 امروزه متاسفانه فاصله قابل توجهی بین پتانسیل‌های علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود با تعامل بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود. در حال حاضر، دانشگاه‌های ما به طور عمده بر انتقال دانش تأکید دارند یعنی یک سری دانش را از کشورهای دیگر می‌گیرند و به دانشجو انتقال می‌دهند. بسیاری از دانش‌های اخذشده نیز بدون بومی‌شدن در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند. آیا چنین دانشجویی پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند مورد استفاده بخش‌های صنعت و خدمات جامعه قرار بگیرد و باعث پویایی و پیشرفت آنان گردد. 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
💠 «بنشسته در سایه؛ آسیب‌شناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهل و پنجم، آذرماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻تاریخچه نهاد دانشگاه در ایران و جهان؛ 🔻بررسی رویکردهای مختلف در باب جایگاه دانشگاه در ایران؛ 🔻تبیین رسالت و ماهیت دانشگاه و دانشگاهیان؛ 🔻معرفی موانع تاثیرگذاری نهاد دانشگاه در تحولات سیاسی و اجتماعی. ✳️ به ضمیمه یادبود مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢http://fekrat.net/?p=13926 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_45.pdf
19.27M
✳️ دیده‌بان 45؛ نسخه کامپیوتری ✴️ با موضوع «بنشسته در سایه؛ آسیب‌شناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه» 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_45.mobil.pdf
19.5M
✳️ دیده‌بان 45؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «بنشسته در سایه؛ آسیب‌شناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه» 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ ویژه‌نامه بررسی شرایط و موانع کارآمدی فقه 🚨 مراحل نهایی آماده‌سازی شماره 51 دیده‌بان اندیشه با حضور مدیران و طراحان نشریه ⚠️ فروش نسخه‌های چاپی و الکترونیکی این شماره به زودی آغاز خواهد شد. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 اندوه متعالی ♨️ انسان با دو واقعیت روبرو است و سکه زندگی‌اش دو رو دارد؛ آنان که به دنبال شادي همیشگی و مطلق هستند، در واقع به دنبال چیزي دست‌نایافتنی‌اند. اساسا رشد و کمال آدمی در گروی حفظ تعادل بین این دو است. از این رو روانشناسان بعد از دوره‌ای که انسان‌ها را به سمت شادی صرف سوق داده و از غم برحذر می‌داشتند، متوجه مذموم‌نبودن غم و نقش موثر آن در هدایت انسان شده و احساس اندوه را در بشر سازنده معرفی کردند. ♨️ در نقطه مقابل برخی دیگر صرفا شادی را تعالی‌بخش دانسته و مناسک عزاداری را ابزاری برای ایجاد همبستگی اجتماعی و پیشبرد مقاصد سیاسی حکومت تلقی می‌کنند. این دیدگاه هم با توجه به معناکاوی دو مقوله غم و شادی و همچنین تبیین جایگاه آنها در علوم مختلف قابل نقد است و هم از لحاظ مصداقی و کاربردی، می‌توان موارد تربیتی زیادی را برخلاف آن جستجو کرد. 🆔 @didebane_andisheh
💠 اصالت کمال 👤 محمدجواد پاشایی 📌 با استقراء در کلمات حکمای اسلامی، متوجه می‌شویم که شادی از سنخ لذت و غم نیز از سنخ رنج است. لذت و رنج از نوع إدراک‌اند و ارتباط مستقیم با ملائمت و منافرت طبیعت بشری دارند. 📌 بر این اساس در نگره فلسفی ما، اساساً اصالت نه با غم و شادی و نه با لذت و رنج است؛ بلکه اصالت با سعادت و کمال می‌باشد. به عبارت دیگر تا زمانی که لذت یا شادی یک همراهی و همسویی با سعادت برین و واپسین آدمی داشته باشد، آنجا اصالت با لذت خواهد بود و گاهی اوقات نیز ممکن است غم یا درجه‌‎ای از غم در مسیر سعادت آدمی باشد، که آنجا اصالت با غم خواهد بود. 📌 اگر ما به عزاداری اهل‌بیت اینطور بنگریم که اساساً در فقدان کمالی از کمالات و در فقدان عالی‌ترین الگوی انسانی که انسان کامل بوده و مجمع و مظهر تمام کمالات و صفات و اسمای الهی است، به سر می‌بریم، قطعا در یک سطحی از غم و غصه قرار خواهیم گرفت که در دل خود، بهجت و لذت فراوانی را به همراه دارد؛ چرا که این غم محرک و سوق‌دهنده به سمت جلب و کسب کمال است. 🆔 @didebane_andisheh