💠 اسلام و دموکراسی
❇️ آیا اسلام را میتوان از جمله ایدئولوژی های تعدیلکننده دموکراسی محسوب کرد؟ برای پاسخ به این پرسش، باید جوهر دموکراسی را در آموزههای اسلامی به داوری بگذاریم.
1️⃣ مشارکت مردمی در مسائل سیاسی: روایات فراوان و آیاتی مانند «و أمرهم شوری بینهم» و «و شاورهم فی الامر» دال بر تأکید فراوان اسلام بر مسئله مشورت هستند و حضور مردم در انتخابات، یکی از مهمترین جلوههای مشورت با مردم است.
2️⃣ آزادی: انسانها در انتخاب نوع حکومت و کارگزاران خود دارای اختیارند و براساس فرموده امام خمینی(ره) «یکی از اصول اسلامی، آزادی مسلمین در رأی به حاکم و تعیین سرنوشت خود است».
3️⃣ مقبولیت نظام سیاسی: از منظر اسلام، حاکم باید مورد پذیرش مردم قرار بگیرد زیرا بدون مشارکت مردم فاقد قدرت اجرایی است و نمیتواند احکام اسلامی را اجرا کند.
✴️ از آنچه بیان شد می توان به روشنی نتیجه گرفت که دموکراسی به مثابه یک شیوه حکومت، دارای تعارض و ناسازگاری با اسلام نیست و به تعبیر امام خمینی(ره) «در اسلام دموکراسی مندرج است» و این دموکراسی همان «جمهوری اسلامی» است که در حقیقت حکومت دموکراسی واقعی است.
📖 دیدهبان اندیشه شماره27
🆔 @didebane_andisheh
💠 تأثیر انتظار بر اصلاح فرد و جامعه
♻️ پیامبر اسلام فرمود: «هر كس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.» مهم ترین نشانه این گمراهی، حیرت و تردید در معارف دین و اهمال در عبادات و ناامیدی از تحقق آینده روشن است. افرادی که می خواهند در جامعه منتظران، مثمر ثمر و امامالمتقین باشند و دیگران را در راستای اهداف جامعه منتظر بسازند، ابتدا باید خودساخته و مزین به شاخصههای نیکو باشند. در فضای سالم است که انجام وظایف محوله امکان پذیر می شود. والدین و نهادهای تربیتی جامعه چون آموزش و پرورش، دانشگاه، صدا و سیما و رسانههای تبلیغاتی هم باید در گسترش امید به عدالت جهانی و انتظار صحیح بکوشند.
♻️ منتظر با بندگی و توبه و استغفار، طالب جهتگیری قلب خود به سوی قبله عالم هستی است تا با قرب به حضرتش از انواع کمالات و فضائل اخلاقی بهرهمند گردد تا از غبار غیبت رها و تحت تابش نور ولایت امام قرار گيرد و بازتاب دعاي خود را از سوی امام دريافت كند و از رجس و ظلمتِ جهل و گناه و آلودگیِ منیت جدا گردد و امام رئوف مانند ابر پر باران تطهیر عیوب او را عهدهدار شود؛ زيرا برای به كمال رسيدن، به لطف خاص امام محتاج است. سپس از توقف و راکد بودن رها و با گرمی و نورانیت در حرکت و سبقت در کمالات به پيش برود. آنکه آینده را ناامیدانه، سیاه تحلیل می کند، دشمنی در خط امپریالیسم، در مقابل پرچم عدالتخواهی جهانی است.
📖 دیدهبان اندیشه شماره47
🆔 @didebane_andisheh
✅ زینبیات
✍️ محسن قنبریان
📌 زینب(س) برای عاشورا؛ بمثابه "نبی" برای "اسماء حسنای الهی" است! خدا و اسمائش، همه زیباییهاست؛ لکن خدا هم در بیخبری، "نبی" می خواهد! (نبی از نبأ بمعنی خبر)
📌 زینب(س) برای کربلا؛ "تماشاگر" و "راویِ صحنهها" و روایتها نیست؛ خودِ "کرب و بلا" ست! تحریف بزرگی است که بنام جنگ روایتها، فقط تماشاگر و راوی را زینب بخواهیم! "تحملِ کرب و بلا" با "خَلق صبر و ولاء"، "جوهره"ی زینبشدن است؛ نه هیچ چیز دیگر (رسانه، مخاطب، ضریب سایبری و...)!
📌 زنِ غزه این روزها زینبیترین زینبِ زمین است! در خودِ کرب و بلاست؛ خالق زیباترین صحنههای صبر و شکر و تمثال امروزینِ "ما رایت منه الا جمیلا"ست. صدا و تصویرش را چشمها و گوشهای تیز شده از صبر و حلماش، از باریکه تصاویر یک موبایل هم میبیند و عالمی را به هم میریزد! هیچ زن و کودکی -فضلاً از مردان- نتوانسته بود این چنین، جهان را به هم بریزد!
📌 اگر فقط شهید میداد و می گریست، هرگز "زینبِ وجدانها" نمی شد! نمایش روحِ نشکن و متعالی و مومناش در کنار آن ترحمِ جهانی، تعظیم آفرید! همه را ساکت کرد و همه را گوش! بهترین "الگویِ پیروز" در روایت و جنگِ روایتها را زینبیات غزه دارند به مستضعفینِ امپراطوریهای تبلیغاتی و رسانههای استکباری میدهند!
🆔 @m_ghanbarian
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
🗂#یورگن_هابرماس ا #فلسطین
✅ فلسفه، ابزار توجیه جنایات!
▪️هفته گذشته، یورگن هابرماس، فیلسوف، نظریهپرداز اجتماعی معاصر و وارث مکتب فرانکفورت، در بیانیهای ضمن تروریستی خواندن اقدام حماس در ۷ اکتبر از تولد دوباره یهودستیزی در اروپا اظهار نگرانی کرد. وی در این بیانیه نوشته بود: «قتل عام حماس در روز ۷ اکتبر با نیت محو زندگی یهودیان انجام شد. عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است، ولی راهبر این عملیات باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه دستیابی به صلح در آینده باشد.
▪️هابرماس بی اعتنا به بیش از هفت دهه اشغالگری اسرائیل و نسل کشی فلسطینیان که این روزها بیش از گذشته در غزه جریان دارد و در اعتراض به موج جهانی مخالفت مردم در سراسر دنیا به جنایات جنگی اسرائیل خصوصاً در آلمان، در ادامه گفته است: «قابل تحمل نیست که یهودیان در آلمان بار دیگر در معرض تهدیدهای جانی و بدنی قرار گیرند و از خشونت فیزیکی در خیابانها بترسند. تصویر دموکراتیک جمهوری فدرال از خود که مبتنی بر ملزومات مربوط به احترام به کرامت انسانی است، با فرهنگی سیاسی مرتبط است که با توجه به جنایات گسترده دوران حکومت نازی، دفاع و پاسداری از هستی یهودیان و حق موجودیت اسرائیل از عناصر اصلی آن است.»
☑️ این سخنان هابرماس واکنش متفکران و پژوهشگران ایرانی را برانگیخت. فکرت برخی از این واکنشهای را بازتاب خواهد داد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
#یادبود_بزرگان
💠 تجمیع سه حوزه
📌 در مقابل نگاهی که در دنیای غرب به صورت پیوسته بین سه حوزه دین، فلسفه و عرفان جدایی و ناسازگاریی و حتی تهافت و تناقض میبیند، استاد حسنزاده با تسلط بر مبانی عرفانهای نوظهور و تفلسفهای کاذب، معیار و ملاک معرفت را قرآن و سنت معرفی کرده و هرگونه اعوجاج از مسیر این دو منبع را باطل و کجراهه و اسباب سقوط نفس ناطقه انسانی برمیشمردند.
📌 طبق این نظر دین، فلسفه و عرفان در عين اينکه در محتواهاى اساسى با هم مشترک بوده و هماهنگى و توافق دارند، حجيت همديگر را نیز تایید و تکمیل میکنند. جدیترین تلاش ایشان در عرصه معارف اسلامی، جمع بین این سه حوزه فقه، فلسفه و عرفان بوده است.
📖 دیدهبان اندیشه شماره32
🆔 @didebane_andisheh
💠 انگیزههای روشنفکری حوزوی
♻️ جمع بین سنت و تجدد
برخی از روشنفکران حوزوی معتقدند که دین سنتی بـه جهـت تعلـق آن بـه قـرون گذشـته، پاسخگوي نیازهاي انسان معاصر نیسـت. آنها مـیکوشـند بـا بهـرهگـرفتن از ظرفیـتهـاي فلسفههاي نوین در حوزههاي تحلیل زبانی و هرمنوتیک و با تاریخی قلمدادکردن دین و با ارائه تفکیکی غیر نظاممند از ذاتیات و عرضیات دین و در پرتو به محاقبردن یـا کنـارگذاشتن آن چه که عرضی دین قلمداد میکنند، قرائتی تازه از دین و ذاتیات آن عرضه کنند تا دینداري به شکل عام و اسلام در قرائت او با کمترین هزینهاي، البته تنهـا نسـبت بـه تجددخواهی، با زندگی مدرن امروز جمع گردد.
♻️ تقریر حقیقت و تقلیل مرارت
روشنفکران سعی میکنند بـا بهـرهگـرفتن از معنویت و عقلانیت متعادل، اولاً هر چه بیشتر انسانها را با حقیقت مواجهـه داده و آشـنا سازند و ثانیاً در شیوه فکري خود، چشماندازي را ترسـیم سـازند کـه در آن، پـس از تبیـین دردها و آلام انسانی، انسانها هرچه کمتر درد کشیده و رنج ببرند و نهایتاً با بهرهگـرفتن از هر آنچه که در عرصه دین و علم و فلسفه و هنر هست، سعی میکنـند عـلاوه بـر دو مقصد پیشگفته، انسانها را به گرایش هرچه بیشتر به سوي نیکی و نیکوکاري رهنمون گردند. گویا این متفکـران روشـنفکر بـه صـورت خودآگـاه یـا ناخودآگاه به این نتیجه رسیدهاند که براي جمع بین سنت و تجـدد و یـا کاسـتن از آلام و مرارتهاي همنوعان خویش، لاجرم باید از التزام به پذیرش دین و مکتبی خاص کـه بـا کمترین لسان سلبی نسبت به سایر مسالک همراه باشد، سخت اجتناب کرد و به معنویتی بیرنگ و آیین و دینی بیمرز، بسنده نمود.
♻️ بسط دین انسانی
جریان روشنفکری به دنبال تاسیس دین انسانی است؛ دینی که کرامت انسان برایش اهمیت داشته و توانایی جمع تمام انسانها زیر چتر واحد را داشته باشد. برخی از روشنفکران حوزوی برای دستیابی به این هدف، به ناچار راه عرفان را در پیش گرفته و سعی کردند تا مبانی عرفانی را در مقابل مبانی فقهی برجسته سازند.
📖 دیدهبان اندیشه شماره26
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پادکست
💠 جنگ غزه؛ پیروزی روایت بر الگوریتم
👤 هادی خانیکی
⚠️ در جدیدترین شماره دیدهبان، به بررسی رابطه سکولاریسم و صهیونیسم خواهیم پرداخت.
🆔 @Didebane_Andisheh
#اطلاعیه
❇️ فقط دو روز دیگر تا پایان مهلت ارسال یادداشت برای دو شماره آتی دیدهبان فرصت باقی است:
1️⃣ «سَرمَنزل اِشغالگری»؛ بررسی رابطه صهیونیسم و سکولاریسم
2️⃣ «قیمتگذاری دولتی»؛ بررسی کارکردها و آسیبهای قیمتگذاری دولتی
📌یادداشتهای ارسالی باید حداکثر 1500 کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
📌یادداشتهای تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
📌حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
🆔 @didebane_andisheh
💠 کنش ارتباطی، بُمب زائید
✍️ مجتبی زارعی
📌 با خواندن جملات عجبیب یورگن هابرماس فیلسوف آلمانی درباره کشتار جمعی مسلمان در غزه، گزارش سید مرتضی آوینی از مصاحبه پوپر با اشپیگل در میانه کشتار مسلمانان بوسنی دراروپا به ذهنم متبادر شد؛ آقا مرتضی نوشته بود: فیلسوفها جنگ بر پا میدارند و ژنرالها فلسفه میبافند؛ ژنرال كارال ریموند پویر، به زبان فلسفه توصیه میكند كه ما باید رنج همكاری فعالانه با این صلح آمریكایی را برخود هموار سازیم تا آن كه امر به صلح متمدنها تبدیل شود. تنها آمریكاییهای متمدن استحقاق دارند كه سلاح هستهای در اختیار داشته باشند و ما كه در جهان سوم – یعنی جهان غیر متمدنها – زندگی میكنیم ، باید رنج قربانیشدن در زیر چكمههای ژنرالهای پنتاگون و نژادپرستان صهیونیست و صرب را بر خود هموار كنیم تا نظم اجتماعی لیبرالی كه به زعم جناب آقای پوپر بزرگترین دستاورد بشر متمدن است، نابود نشود.
📌 حالا در میانه کشتار کودکان و زنان و نیز حمله به بیمارستانها در غزه ببینید که ژنرال هابرماس صاحب نظریه پیشرفته کنش ارتباطی که اصحاب علوم اجتماعی وعلوم سیاسی کم مانده پیامبرش بخوانند چه نوشته و یا نامش زیر کدامین اطلاعیه شبه نظامی درج شده است؛ او تایید می کند که «قتل عام حماس در روز ۷ اکتبر با نیت محو زندگی یهودیان انجام شد. عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است، ولی راهبر این عملیات باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه دستیابی به صلح در آینده باشد. با وجود تمام نگرانیها نسبت به سرنوشت فلسطینیان در درگیریهای جاری، نسبت دادن نسلکشی به عملیات اسرائیل معیارهای قضاوت را به نابودی می کشد».
📌 باید از ژنرال هابرماس پرسید مگر نه اینکه پیشتر گفتی و نوشتی که انسان باید از کنشهای عقل ابزاری ، عقل راهبردی و یا دیگر کنشهای عقلی دولتمحور به سوی کنشهای معطوف به تفاهم جمعی و جهانی از طریق عقلانیت پیشرفته ارتباطی و تفاهمی حرکت کند؟! مگر نه اینکه در نظریه خویش گفته بودی کار انسان آنگاه بسامان میشود که از کنشگری حسابگرانه، ابزاری و خودمحور عبور کند و به یک جهانزیستِ بینالاذهانی برسد ؟! اینک اما چرا به مقتضای فطرت عمل نمیکنی و به طبع خشن انسان متجاوز و استخدامگر غربی بازگشتی ؟!
📌 از اصحاب شبه مدرن علوم اجتماعی و علوم سیاسی ایران که هابرماس را همانند یک منجی به دانشگاهها و نیز محفلهای مخفی خانگی برای گذار ایران بسوی سکولاریسم رونمایی کردند و هنوز هم در بسط آرای او سراز پا نمیشناسند، میپرسیم که آیا میشود با هابرماس از خشونتهای بی حد و حصر لیبرالیسم برای ایرانی پیشرفته واساسا برای جامعهای آباد و آزاد از عقل ابزاریِ غیرتساز فکر کرد ؟! و بالاتر اینکه آیا اساسا با هابرماس میتوان جامعهای آزاد و دموکراتیک را برای حصول به تفاهم تصور کرد ؟ آیا میتوان با عقلانیت تفاهمیِ غیر قدسی که چشمان خود را با این توجیهات ایدئولوژیک امثال هابرماس، حتی بر نمادهای جهانشمولی بیمارستانها بسته به جهانی عاری ازخشونت رسید؟!
🆔 @Dr_Zareii_Siasatefetrat
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
💠 در رثای مظلومیت امت...
🗓۲ آذر زادروز علی شریعتی
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از انتشارات انقلاب اسلامی
📚 کتاب بیانات رهبر معظّم انقلاب درباره صهیونیسم منتشر شد
📝 تازهترین اثر انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) با عنوان #رو_به_پایان منتشر شد.
📍 کتاب «رو به پایان» شامل بیانات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) دربارهی صهیونیسم است که بهتازگی توسط انتشارات انقلاب اسلامی روانهی بازار نشر شده است.
مطالب کتاب «رو به پایان» از مطالعهی کل گفتارها و نوشتارهای مرتبط با موضوع از سال ۱۳۴۸ گردآوری و تنظیم شده و نشانگر این است، تحقیقات صورتگرفته برای تدوین این کتاب، محدود به مواضع معظّملّه پس از رهبری نبوده و مواضع ایشان در زمان ریاست جمهوری و حتّی پیش از آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
این کتاب ۵۶۸ صفحهای، در پنج بخش اصلیِ «صهیونیسم شجرهی خبیثه»، «غدّهی سرطانی»، «توطئهی فراموشی»، «جرّاحی غدّهی سرطانی» و «تقابل ایدئولوژیک» و در ۲۳ فصل ارائه شده است.
♦️ گفتنیاست این کتاب که به کوشش موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم تدوین شده، یک نوبت در سال ۱۳۹۲ با عنوان «توهّم سلطه» توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده بود و اکنون پس از اعمال برخی تغییرات، با عنوان، صفحهآرایی و طرح جلد جدید در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
📌 مخاطبان میتوانند برای تهیهی کتاب «رو به پایان» به کتابفروشیهای سراسر کشور یا پایگاه الکترونیکی #انتشارات_انقلاب_اسلامی مراجعه نمایند.
ثبت سفارش با ۲۵٪ تخفیف تا ۳ آذر ماه:
https://shop.khameneibook.ir/product/رو-به-پایان
@KhameneiBook
💠 وظایف و کارکردهای نهاد دانشگاه
1️⃣ تولید و توزیع علم
به جرات میتوان مهمترین وظیفه دانشگاه را تولید و توزیع علم دانست؛ اما سوالی که در این بین وجود دارد این است که دانشگاه باید علم بومی مربوط به جامعه خود را تولید کند و یا صرفا توزیعکننده علم جهانی باشد؟
2️⃣ توسعه و کارآفرینی
یکی از کارکردهای متصور از دانشگاه که در تحلیلهای متفکران خود را نمایان کرده است، بحث از توسعه و کارآفرینی دانشگاه است که طرفداران و مخالفانی دارد.
3️⃣ ترویج روحیه انتقادی
کارکرد دیگری که برای دانشگاه بیان شده، ترویج روحیه انتقادی در جامعه است؛ «عالی» در عبارت «آموزش عالی» به نظر تحلیلگران مرتبه بالاتر تحصیلی نیست؛ بلکه «کیفیت ویژهای» از یادگیری و بالیدن و پروردهشدن است.
4️⃣ مهارتافزایی و بصیرتبخشی
کارکرد اصلی دانشگاه این است که با ایجاد ملکه اجتهاد در متعلمان، آنها را برای ورود به جامعه و حل مسائل آن آماده سازد. پس وظیفه دانشگاه مهارتافزایی و اعطای بینش و بصیرت به شخص است تا جامعهپذیری وی بالا برود.
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 موانع موجود بر تاثیرگذاری دانشگاه
♻️ دانشگاه و دانشگاهیان، علاوه بر رسالت خطیر خودسازی، وظیفه تاثیرگذاری در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه خود را نیز یدک میکشند؛ این مساله را به راحتی میتوان در برخی از بزنگاههای تاریخی کشور خودمان نیز به عیان دید؛ اما باید اذعان کرد که امروز، دانشگاههای ما تا حد زیادی از انجام این وظیفه غافل شده و تاثیرگذاری راهبرانهای در تحولات سیاسی و اجتماعی از خود نشان نمیدهند.
⚠️دیدهبان اندیشه قصد دارد در این پرونده، به منظور آسیبشناسی این مساله، سه دسته از موانع تاثیرگذاری دانشگاه معاصر را بررسی نماید:
1️⃣ موانع ناظر به ساحت علم
2️⃣ موانع ناظر به ساحت دانشگاه
3️⃣ موانع ناظر به ساحت جامعه و حکومت
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 موانع ناظر به ساحت علم
♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، توانایی تاثیرگذاری نهاد دانشگاه را در جامعه سلب نموده و خود به سببی برای انفعال به شمار میروند. برخی از این ویژگیها عبارتند از:
1️⃣ طبقهبندی غلط علوم
2️⃣ غلبه اومانیسم و فردمحوی
3️⃣ رواج عقلانیت ابزاری و فایدهمحور
4️⃣ رواج پلوراليزم و نسبیت
5️⃣ رواج سکولاریسم
6️⃣ عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 طبقهبندی غلط علوم
📌 در تلقی مدرن از علم و در طبقهبندی جدید که هماکنون در دانشگاههای کشور ما نیز حاکم است، به دلیل غلبه اطلاق علم بر علوم تجربی و مهندسی در مسیر توسعه و کارآمدی، بیشترین سرمایهگذاری نیز روی رشتهها و دانشجویان مربوط به این علوم انجام میگیرد.
📌 از سویی دیگر از آنجایی که دانشجویان این رشتهها، یا مسائل اجتماعی و انسانی را علم ندانسته و یا قصد دارند تا با همان روشهای تجربی و آماری خود به تحلیل آنها بپردازند، تاثیرگذاری مفید و چشمگیری را نمیتوان از آنها در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه شاهد بود.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 غلبه اومانیسم و فردمحوری
📌 یکی از مهمترین آسیبهای موجود در علوم مدرن، غلبه فردگرایی و انسانمحوری در آنهاست؛ بر پایۀ اومانیسم، خواست انسان محور و اساس همۀ واقعیتها و ارزشهاست. انسان موجودی خودمدار است که در مقابل هیچ مقامی غیر از خود مسئولیتی ندارد و مجاز است برای کسب منافع و ارضاء امیال خویش از همه چیز، به هر نحوی که بخواهد بهرهبرداری نماید.
📌 این مساله دو نتیجه را در برخورد دانشجویان و فراگیران علوم مدرن با جامعه خود به همراه دارد؛ اول آنکه آنها صرفا به منافع خود نگریسته و نمیتوانند مصالح کلی و اجتماعی را در بزنگاههای مختلف بر منافع خود مقدم بدارند؛ دومین نتیجه نیز اینکه در صورت توجه به مصالح دیگران نیز، دیگری را صرفا در ظرف انسانها دیده و از این رو در تزاحم ارزشهای دینی و قانونی با حقوق انسانی و آزادی شهروندان جامعه، نمیتوانند پایبندی محکمی نسبت به این ارزشها داشته و از آنها برای پیشبرد تحولات سیاسی و اجتماعی بهره گیرند.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 رواج عقلانیت ابزاری و فایدهمحور
📌 علم مدرن موجود در دانشگاهها امروزه بیش از آنکه راه و رسم درستزیستن را آموزش دهد، راه تسهیل زندگی مادی بشر را پیش روی او قرار میدهد. این علم به دنبال آن است که با سرعت و سهولت بیشتر به ثروت و قدرت رسیده و بالتبع از التذاذ روزافزون مواهب دنیوی بهرهور گردد.
📌 وقتی احساس و تمایلات غریزی حیوانی سبب جنبش و منشأ اراده و تصمیم¬گیری بشر و بخصوص جوانان دانشجو شد، ارزش یا ضدارزش را احساسات یا هیجانات فرد تعیین میکنند. هنجارها از تجربه برآمده و فقط از راه تجربه هم قابل شناخت هستند، نه از راه عقل انتزاعی یا دین و فرهنگ ملی.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 در مساله انتخابات، ما با خدا اختلاف فتوا داریم؛
📌 ما میخواهیم حتما آن کسی که صلاحیت دارد، رای بیاورد؛
📌 اما خدا میخواهد زمینه انتخاب و امتحان مردم فراهم شود؛ حتی اگر اشتباه کنند.
#علامه_مصباح
#دموکراسی
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 رواج پلوراليزم و نسبیت
📌با نفی عقل کلی استدلالگر، طرد فطرت و وجدان عمومی بشریت و با پیشهکردن تجربهگرایی و علمگرایی، آزادی فردی، نسبیت و تساهل و تسامح اخلاقی، جایگزینی ارزشهای معرفتی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شده و همه آحاد جامعه به دلیل بهرهگیری از قدرت عقل، موجه به حساب خواهند آمد.
📌 مهمترین نتیجه پلورالیسم و تکثرگرایی فرهنگ و اخلاقی در ساحت اجتماعی، سردرگمی دانشجویان و اهالی دانشگاه در تصمیمگیریها و بزنگاههای کلان است. به عبارت دیگر دانشجویان در رویدادهایی که اختلاف نظر اقشار و بخشهای مختلف جامعه و حاکمیت را در پی دارد، صرفا میتوانند نظر خود را به عنوان نظری در عرض ایدههای دیگر مطرح کرده و توان مدیریت و قضاوت بین این ایدهها به منظور نتیجهگیری و ارائه راه حل برای تاثیرگذاری اجتماعی را ندارند.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
💠 سه رکن نظام
✍️ محمد فنایی اشکوری
🔷 این بزرگان سه ضلع یک مثلث و سه رکن رکین نظام اسلامی و مکمل یکدیگر هستند؛ رکن اعتقادی و ایدئولوژیک، رکن علمی و تکنولوژیک، و رکن دفاعی و استراتژیک. استاد مصباح معلم و نظریهپرداز مبانی نظری و اعتقادی و مربی معنوی است؛ شهید فخریزاده پیشتاز در علم و فناوری است و سلیمانی بزرگ قهرمان میدانهای حماسه و رویارویی سخت با دشمن است.
🔶 این ارکان به هم مرتبط و متصل و به یکدیگر وابسته و مکمل یکدیگر هستند. اینها اساسیترین عناصری است که یک جامعۀ پویا و پیشرو انقلابی به آن نیازمند است. آن استاد فرزانه، معرفت و معنویت تعلیم میدهد؛ آن دانشمند با الهام از آن معرفت و معنویت، دانش و ابزار تولید میکند؛ و آن قهرمان با استفاده از آن معرفت و دانش پنجه در پنجه اهریمن میاندازد و دست نحساش را قطع میکند.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 34
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 رواج سکولاریسم
📌همزاد با رنسانس در پی نظریۀ آزادی فردی و تضاد علم و عقل با دین و اخلاق، فرآیند طرد دین از صحنۀ اجتماع نیز متبلور گردید. طولی نکشید که سکولاریسم وارد تمام عرصههای زندگی بشر و مهمتر از همه، ساحت اندیشه شد؛ در این وضعیت دو رویداد مهم به وقوع پیوست؛ اول آنکه پای دین از ورود به مباحث علمی و دانشگاهی قطع شده و دانشجویان به دلیل عدم تسلط بر موازین دینی، تاثیرگذاری خود را نیز در مسائل مربوط به دینداری مردم جامعه از دست دادند.
📌دومین مساله نیز اینکه بر اساس تفکر سکولار، به تبع دین، ورود علم و متولیان آن نیز به سیاست و امور اجتماعی ممنوع اعلام شده و تفکیک ساحتهای مختلف جامعه از یکدیگر رخ میدهد. نکته دوم به وضوح عدم دخالت دانشگاهیان در امور اجتماعی و سیاسی و به تبع آن عدم تاثیرگذاری آنان را به همراه دارد.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پینوشت:
📌 «... رژیم صهیونیستی در دوگانه دموکراسی و هویت معلق مانده است؛ اگر برای حفظ ظاهر هم شده، تن به نظرسنجی عمومی دهد، هویت و موجودیت خود را از دست داده و اگر از دموکراسی گریزان باشد، استکبار درونی خود را افشا ساخته است....»
📖 گرگ کارلستروم، پایان اسرائیل: فروپاشی از درون، ترجمه محمدجواد اخوان و احسان محمدی، انتشارات دیدمان، 1399.
#همه_پرسی
#مقاومت
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی
📌در علم مدرن، جایگاه انسان به عنوان شناسنده تغییر و به عبارت دیگر تکامل پیدا میکند. در این نگاه انسان میفهمد که همسطح و جزئی از طبیعت نیست. این تغییر جایگاه، با طرح من اندیشندۀ دکارتی و چیرگی و تسلط او بر طبیعت شکل میگیرد و در نگاه فیلسوفانی مانند کانت به اوج خود میرسد. در سایه این جهانبینی و بر پایه اصالتدادن به فاعل شناسای انسانی، متافیزیک اساسا نفی میشود و انسان خودمختاری محقق میشود که بر طبیعت چیرگی و تسلط داشته و در کنشگری خود کاملا مختار و آزاد است.
📌 این در حالی است که پدیده انقلاب اسلامی در ایران، چهره دیگری از انسان و مسائل مربوط به آن را پیشنهاد میکند؛ انسان انقلاب اسلامی حی متالهای است که با تسلط و چیرگی که بر طبیعت دارد، در جهت احقاق حق میکوشد. نمونههای بارزی از این انسان در دوران دفاع مقدس و مجاهدانی مانند سردار سلیمانی عینیت پیدا کرده و شهید آوینی در مجموعه روایت فتح، به خوبی این انسان جدید متمایز از انسان غربی را به تصویر کشیده است.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
💠 او یک انسان بود...
🗓10 آذر سالگرد شهادت آیتالله مدرس
🆔 @didebane_andisheh