فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پینوشت:
📌 «... رژیم صهیونیستی در دوگانه دموکراسی و هویت معلق مانده است؛ اگر برای حفظ ظاهر هم شده، تن به نظرسنجی عمومی دهد، هویت و موجودیت خود را از دست داده و اگر از دموکراسی گریزان باشد، استکبار درونی خود را افشا ساخته است....»
📖 گرگ کارلستروم، پایان اسرائیل: فروپاشی از درون، ترجمه محمدجواد اخوان و احسان محمدی، انتشارات دیدمان، 1399.
#همه_پرسی
#مقاومت
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی
📌در علم مدرن، جایگاه انسان به عنوان شناسنده تغییر و به عبارت دیگر تکامل پیدا میکند. در این نگاه انسان میفهمد که همسطح و جزئی از طبیعت نیست. این تغییر جایگاه، با طرح من اندیشندۀ دکارتی و چیرگی و تسلط او بر طبیعت شکل میگیرد و در نگاه فیلسوفانی مانند کانت به اوج خود میرسد. در سایه این جهانبینی و بر پایه اصالتدادن به فاعل شناسای انسانی، متافیزیک اساسا نفی میشود و انسان خودمختاری محقق میشود که بر طبیعت چیرگی و تسلط داشته و در کنشگری خود کاملا مختار و آزاد است.
📌 این در حالی است که پدیده انقلاب اسلامی در ایران، چهره دیگری از انسان و مسائل مربوط به آن را پیشنهاد میکند؛ انسان انقلاب اسلامی حی متالهای است که با تسلط و چیرگی که بر طبیعت دارد، در جهت احقاق حق میکوشد. نمونههای بارزی از این انسان در دوران دفاع مقدس و مجاهدانی مانند سردار سلیمانی عینیت پیدا کرده و شهید آوینی در مجموعه روایت فتح، به خوبی این انسان جدید متمایز از انسان غربی را به تصویر کشیده است.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
💠 او یک انسان بود...
🗓10 آذر سالگرد شهادت آیتالله مدرس
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه
♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی اساتید و دانشجویان برای تاثیرگذاری در مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خودشان را سلب مینماید. برخی از این عوامل عبارتند از:
1️⃣ غلبه رویکرد لیبرالیسم در فعل مسئولین و دانشجویان
2️⃣ ساختار غلط آموزشی و پژوهشی
3️⃣ فرآیند غلط ورود به دانشگاه
4️⃣ کمرنگشدن بُعد اخلاقی در دانشگاه
5️⃣ عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و بخشهای تولیدی جامعه
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 غلبه رویکرد لیبرالیسم در فعل مسئولین و دانشجویان
📌 مفروضات ریشهدار غربیها در زمینۀ بینشهای متداول اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیش از آنکه مسیحی، فئودالی، سوسیالیستی یا آنارشیستی باشد، اساساً لیبرالی است. نفوذ لیبرالیسم و لوازم لاینفک آن در ایران با حکومت پهلوی آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. روشن است که روش و منش افراد و مراکز علمی تابع چنین مکتبی، کاملاً متمایز از افراد متدین متعهد میباشد.
📌دانشگاه برآمده از لیبرالیسم غربی و روش و منش برخاسته از آن، مبلغ همان مکتب و ترویجدهندۀ مولفههایی است که میتوان به چند مورد از آنها اشاره کرد:
✔️ فردگرايی و آزادیطلبی افراطی
✔️ نژادپرستی و اشرافیگری
✔️ قدرتطلبی و خشونتگرايی
✔️ تساهل و نسبیتگرایی
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 ساختار غلط آموزشی و پژوهشی
📌 آموزش و پژوهش دو محور و وظیفه مهم دانشگاه تلقی میشوند که ضعف در آنها، کنشگری اساتید و دانشجویان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخی از آسیبهای ناظر به ساختار آموزشی و پژوهشی دانشگاه امروزی که مانع تاثیرگذاری آن در تحولات سیاسی و اجتماعی میشود، عبارتند از:
✔️ انباشت اطلاعات و عدم خلاقیت
✔️ عدم فهم معنا و هدف پژوهش
✔️ مدرک گرایی صرف
✔️ مسیر غلط رساله نویسی
✔️ آئیننامه ارتقای اساتید دانشگاه
✔️ غلبه موضوعمحوری بر مسالهمحوری
✔️ تعریف غلط نخبه
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 فرآیند غلط ورود به دانشگاه
📌از مهمترین آسیبهای ساختاری دانشگاه کنونی، فرآیندی است که به ورود دانشجویان به دانشگاه ختم میشود؛ فرآیندی که تکلیف آن با آزمونی چندساعته مشخص شده و دانشجویان باید در یک رقابت به ظاهر علمی، خود را به کرسیهای دانشگاهی برسانند. در مورد کنکور و آسیبهای موجود در آن بحثهای زیادی توسط تحلیلگران و دولتمردان صورت گرفته که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره میکنیم؛
📌 اولا آمادهشدن جوانان برای شرکت در کنکور به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده است. ثانیا اکثر مفاد موجود در کنکور مربوط به حفظیاتی است که جوان باید همچون یک مموری در خاطرش سپرده و روی کاغذ پیاده کند. ثالثا وجود سهمیههای مختلف برای قبولی در کنکور نیز از مصادیق دیگر آسیبزاست که باب رانتخواری را در این رقابت باز خواهد کرد. رابعا اصل روش آزمون تستی کتبی برای محک توانایی دانشآموزی که بیش از ده سال در فرآیند آموزشی قرار داشته، قابل نقد بوده و لذا بسیاری از افراد علیرغم مهارت و هوش بالا، امکان موفقیت در این ماراتون چند ساعته را پیدا نمیکنند.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#خبر
✅ بازخوانی نهایی پنجاه و یکمین شماره از نشریه دیدهبان اندیشه با حضور اعضای شورای سیاستگذاری
✴️ سومین شماره از دیدهبان در سال جاری، با موضوع «بررسی شرایط و موانع کارآمدی فقه» به زودی رونمایی خواهد شد.
#با_ما_همراه_باشید🌹
#پرونده_ویژه
💠 عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و بخشهای تولیدی جامعه
📌در دنیای امروز، رابطهای مستقیم بین توسعه تکنولوژی و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور برقرار است. به طوری که میتوان گفت تکنولوژی عامل اساسی برای ایجاد ثروت، دانایی و توانایی کشورها بوده و ابزاری قدرتمند در توسعه ملی به شمار میآید. از میان چهار رکن تکنولوژی، انسان نقش محوری و بنیادی دارد. استفاده از بهترین و مدرنترین ماشین آلات بدون نیروی انسانی متخصص و ماهر ممکن نیست. اینجاست که اهمیت دانشگاه بیش از پیش روشن می شود؛ چون دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد ، موجب پیشرفت خواهد شد.
📌 امروزه متاسفانه فاصله قابل توجهی بین پتانسیلهای علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود با تعامل بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود. در حال حاضر، دانشگاههای ما به طور عمده بر انتقال دانش تأکید دارند یعنی یک سری دانش را از کشورهای دیگر میگیرند و به دانشجو انتقال میدهند. بسیاری از دانشهای اخذشده نیز بدون بومیشدن در اختیار دانشجویان قرار میگیرند. آیا چنین دانشجویی پس از فارغالتحصیلی میتواند مورد استفاده بخشهای صنعت و خدمات جامعه قرار بگیرد و باعث پویایی و پیشرفت آنان گردد.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#اختصاصی
💠 «بنشسته در سایه؛ آسیبشناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره چهل و پنجم، آذرماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻تاریخچه نهاد دانشگاه در ایران و جهان؛
🔻بررسی رویکردهای مختلف در باب جایگاه دانشگاه در ایران؛
🔻تبیین رسالت و ماهیت دانشگاه و دانشگاهیان؛
🔻معرفی موانع تاثیرگذاری نهاد دانشگاه در تحولات سیاسی و اجتماعی.
✳️ به ضمیمه یادبود مرحوم آیتالله محیالدین حائری شیرازی
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢http://fekrat.net/?p=13926
#دانشگاه_جامعه
#تاثیرگذاری_اجتماعی
#ساختار_مدرن
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_45.pdf
19.27M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 45؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «بنشسته در سایه؛ آسیبشناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه»
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_45.mobil.pdf
19.5M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 45؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «بنشسته در سایه؛ آسیبشناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه»
🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#حاشیه_نگاری
❇️ ویژهنامه بررسی شرایط و موانع کارآمدی فقه
🚨 مراحل نهایی آمادهسازی شماره 51 دیدهبان اندیشه با حضور مدیران و طراحان نشریه
⚠️ فروش نسخههای چاپی و الکترونیکی این شماره به زودی آغاز خواهد شد.
🆔 @Didebane_Andisheh
#پرونده_ویژه
💠 اندوه متعالی
♨️ انسان با دو واقعیت روبرو است و سکه زندگیاش دو رو دارد؛ آنان که به دنبال شادي همیشگی و مطلق هستند، در واقع به دنبال چیزي دستنایافتنیاند. اساسا رشد و کمال آدمی در گروی حفظ تعادل بین این دو است. از این رو روانشناسان بعد از دورهای که انسانها را به سمت شادی صرف سوق داده و از غم برحذر میداشتند، متوجه مذمومنبودن غم و نقش موثر آن در هدایت انسان شده و احساس اندوه را در بشر سازنده معرفی کردند.
♨️ در نقطه مقابل برخی دیگر صرفا شادی را تعالیبخش دانسته و مناسک عزاداری را ابزاری برای ایجاد همبستگی اجتماعی و پیشبرد مقاصد سیاسی حکومت تلقی میکنند. این دیدگاه هم با توجه به معناکاوی دو مقوله غم و شادی و همچنین تبیین جایگاه آنها در علوم مختلف قابل نقد است و هم از لحاظ مصداقی و کاربردی، میتوان موارد تربیتی زیادی را برخلاف آن جستجو کرد.
#فاطمیه
🆔 @didebane_andisheh
💠 اصالت کمال
👤 محمدجواد پاشایی
📌 با استقراء در کلمات حکمای اسلامی، متوجه میشویم که شادی از سنخ لذت و غم نیز از سنخ رنج است. لذت و رنج از نوع إدراکاند و ارتباط مستقیم با ملائمت و منافرت طبیعت بشری دارند.
📌 بر این اساس در نگره فلسفی ما، اساساً اصالت نه با غم و شادی و نه با لذت و رنج است؛ بلکه اصالت با سعادت و کمال میباشد. به عبارت دیگر تا زمانی که لذت یا شادی یک همراهی و همسویی با سعادت برین و واپسین آدمی داشته باشد، آنجا اصالت با لذت خواهد بود و گاهی اوقات نیز ممکن است غم یا درجهای از غم در مسیر سعادت آدمی باشد، که آنجا اصالت با غم خواهد بود.
📌 اگر ما به عزاداری اهلبیت اینطور بنگریم که اساساً در فقدان کمالی از کمالات و در فقدان عالیترین الگوی انسانی که انسان کامل بوده و مجمع و مظهر تمام کمالات و صفات و اسمای الهی است، به سر میبریم، قطعا در یک سطحی از غم و غصه قرار خواهیم گرفت که در دل خود، بهجت و لذت فراوانی را به همراه دارد؛ چرا که این غم محرک و سوقدهنده به سمت جلب و کسب کمال است.
#فاطمیه
🆔 @didebane_andisheh
#خبر
#دیدهبان_52
❇️ رشد پس از آسیب یا تعالی در اوج مظلومیت
👤 تحلیل روانشناختی فجایع غزه در گفتگو با دکتر عبدالوحید داودی عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی
⚠️ در این شماره از دیدهبان به بررسی تحلیلهای مختلف در باب مساله فلسطین خواهیم پرداخت.
🌹 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 اصالت غم یا شادی
❇️ علامه مصباح یزدی، با بیانی دقیق، ارزش مطلق و اصالت در اسلام را نه به شادی و یا غم، بلکه به تکامل واقعی انسان میدهند: «آیا واقعاً برای انسان میسّر است که در این زندگی همیشه شاد باشد؟ آیا شادی حد و مرزی دارد، یا بینهایت است؟ در این دنیا، ما هیچچیز از شئون زندگی دنیا را نمیتوانیم بهطور مطلق ارزشیابی کنیم. و ما تا وقتی در این دنیای محدود هستیم، اگر بخواهیم یک ارزش مطلقی معرفی کنیم، آن «تکامل واقعی انسان» است که در سایه بندگی خدا حاصل میشود و حدّ و مرزی ندارد؛ اما هیچچیز دیگری اینجور نیست. پس ارزش شادی هم مطلق نیست.
✴️ محمدتقی فعالی، دیدگاه دالایی لاما دراینباره را چنین تقریر میکند: به اعتقاد{دالایی لاما}، مهمترین هدف زندگی ما رسیدن به شادی است. چه انسان معتقد به اصول مذهبی باشد، چه نباشد و هر مذهبی که داشته باشد. همه ما در جستوجوی رسیدن به چیز بهتری در زندگیمان هستیم؛ بنابراین من فکر میکنم حرکت و فعالیت ما، بهسوی دست یافتن به شادی است. از نظر یک بودایی، حتی کوچکترین حشره این حس را دارد که مطابق با ظرفیت وجودی خود، سعی میکند بـه شادمانی برسد و از شرایط ناخوشایند دوری کند.
#فاطمیه
🆔 @didebane_andisheh
💠 تربیت با اندوه
❇️ در دورهای هر جا بحث حزن و غم بود، یک وحشتی به جان آدمها میافتاد؛ لذا برخی روانشناسان انسانها را به این سمت سوق میدادند که در هیچ لحظهای نباید احساس غمگینی کنید و هرلحظه غمگین شدید، بدانید که یک چراغ هشدار روشن شده و باید تلاش کنید که بلافاصله آن را بر هم زده و کاری کنید احساس غمتان از بین برود. کمکم متوجه شدند اینطور هم نیست که احساس غم، یک چیز مذمومی باشد. آنها غم را به احساس گناه تعبیر میکنند و میگویند ما فکر میکردیم احساس گناه همیشه ناپسند است؛ درحالیکه احساس گناه یک انگیزه درونی است که ما را به جلو هل میدهد؛ بدین معنا که اگر ما یک کاری انجام دادیم، بعد حس بد و احساس گناه در درونمان پیدا کردیم، این احساس گناه، سازنده است؛ میشود برگشت و عذرخواهی کرد؛ و کار قبلی را تکمیل نمود. ما نباید آدمها را از این احساس مثبت محروم کنیم.
✴️ فرزانگان به ما میگویند غم و شادی، هر دو، مایه پالایش روح و تعالی وجود ما است. آنکه همیشه شاد است، از تجربه برخی ساحات اصیل و کرانهای پراهمیت هستی، محروم است. چراکه رُشد عاطفی و فکری ما، بسیاری مواقع در گرو تجربه اندوه است. غم، مانند دَخل است و شادی خرج آن است. شادی از غم تغذیه میکند. شادی عمیق پس از پشت سرنهادن غمی عمیق، به دست میآید. اگر مُدام خرج کنید، دخلتان خالی میشود. ما در جهان اضداد زندگی میکنیم و هستی شادی، رهین هستی غم است.
#فاطمیه
🆔 @didebane_andisheh