eitaa logo
دین، سلامت و سبک زندگی
422 دنبال‌کننده
294 عکس
18 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی گروه پژوهشی دین، سلامت و سبک زندگی موسسه علمی پژوهشی بسوی اجتهاد سایت اینترنتی www.dinvasalamat.com ادمین کانال 👇 @Zohoornazdikast1367 ارتباط با مدیریت موسسه👇 @MZ_Rohani
مشاهده در ایتا
دانلود
«فَوَقَعَ عَلِيٌّ عَلَى وَجْهِهِ يَقُولُ بِمَنِ الْعَزَاءُ يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ كُنْتُ بِكِ أَتَعَزَّى فَفِيمَ الْعَزَاءُ مِنْ بَعْدِك‏.» «حضرت امير«عليه السّلام» پس از شنيدن اين خبر جانگداز با صورت به زمین افتاد و فرمود: ای دختر حضرت محمد! من غم و اندوه خود را بعد از تو به که بگویم؟ من درد دل‌های خود را برای تو می‌گفتم، اکنون برای چه کسی درد دل کنم؟» (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۸۶؛ کشف الغمه، ج۱، ص ۵۰۰؛ منتهی الامال، ص ۱۹۳) شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
تبلیغات اغواکننده برای "عمل‌ لیزیک" و بلایی که سر بیماران می‌آید دکتر پرویز الیاسی:برخی پزشکان عمل "لیزیک" را با قیمت بسیار پایین‌تر از تعرفه مصوب انجام می‌دهند که این موضوع باعث می‌شود مردم برای انجام لیزیک به این پزشکان مراجعه کنند. وی افزود: این موضوع باعث شده فاصله بسیار زیادی بین مراجعه‌کنندگان ۲۰ تا ۳۰ چشم‌پزشک با حدود ۲۰۰۰ چشم‌پزشک دیگر ایجاد شود و انحصار در دست آن‌ها باشد. بازرس انجمن چشم‌پزشکی ایران متذکر شد: این چشم‌پزشکان روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ بیمار را نیز ویزیت و جراحی می‌کنند! این موضوع باعث می‌شود این چشم‌پزشکان فرصتی برای ویزیت صحیح بیمار و دریافت شرح حال از او نداشته باشند و بیماران را دچار مشکل کنند. وی با ارائه مثالی ادامه داد: برخی بیماران ممکن است دچار مشکل قوز قرنیه باشند که عمل جراحی لیزیک برای آن‌ها نباید انجام شود. همچنین برخی بیماران ممکن است نیاز به این جراحی نداشته باشند و با استفاده از عینک، بینایی‌شان بهبود یابد اما تبلیغ این جراحی باعث سوق دادن آن‌ها به انجام لیزیک می‌شود. www.tasnimnews.com/fa/news/1402/09/04/2995315/ سوژه پژوهش: جرم انگاری القائات سودجویانه پزشکی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
شرایط برقراری پوشش بیمه‌ای «فریز تخمک» و «رحم اجاره‌ای» دکتر علی صادقی‌تبار رییس مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره پوشش بیمه‌ای «روش‌های نوین درمان ناباروری» و اینکه روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به باروری زوجین شود، گفت: در زمینه فریز تخمک در حال حاضر تنها اگر فردی در پروسه درمان ناباروری باشد، این خدمت برایش تحت پوشش بیمه است و خدمت فریز تخمک هنوز برای دختران جوانی که بخواهند باروری‌شان در سال‌های آتی حفظ شود،‌ تحت پوشش بیمه نیست که اخیرا مجلس شورای اسلامی به تصویب قوانینی در جهت تحت پوشش بیمه رفتن این خدمت نیز ورود کرده است. وی افزود: موضوع دیگر رحم جایگزین برای زنانی است که خودشان توانایی حمل جنین را ندارند که این موضوع هم اکنون تحت پوشش بیمه نیست چرا که فرد ثالثی به غیر از پدر و مادر وارد سیر درمانی شده است که نابارور تلقی نمی‌شود و قانون برای این موضوع راهکاری نداشته است. طبیعتا با راهکاری که وزارت بهداشت و مجلس برای تحت پوشش بردن درمان‌های ناباروری اندیشیده است لازم است که این درمان‌ها اندک‌اندک به مجموعه خدماتی که بیمه‌ها ارائه می‌دهند، اضافه شود. https://www.isna.ir/news/1402090604226/ سوژه پژوهشی: کاهش جمعیت و ضرورتهای فقه حکومتی در توجه به روشهای نوین باروری •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
از سال ۱۹۸۸ به منظور تأمین بودجه‌، افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها، به اول دسامبر(برابر ۱۰ آذر) هر سال «روز جهانی ایدز» اطلاق می‌گردد و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود. شعار روز جهانی ایدز از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ «Getting to zero» بوده‌است. ✅به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز ✅به صفر رساندن برچسب و تبعیض ✅به صفر رساندن مبتلایان جدید در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است. 🔺مرگ بیش از ۲۲۰۰۰ بیمار مبتلا به ایدز در کشور تاکنون از ابتدای شناسایی بیماری ایدز در کشور تاکنون (از سال ۱۳۶۵ تا زمان آخرین بررسی انجام شده در پایان شهریور ۱۴۰۲) کل موارد ثبت شده ابتلا به اچ‌آی‌وی، بالغ بر ۴۶ هزار نفر بوده که مرگ ۲۲هزار و ۴۱۵ نفر از آن‌ها ثبت شده است. اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/361018 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
«آیات فقه پزشکی» ✍️تألیف: محمدعلی قاسمی 📝ناشر: مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) سال چاپ: ۱۳۹۹ تعداد صفحات: ۴۱۶ محتوای کتاب: یکی از منابع استنباط احکام شرعی، آیات قرآن است؛ حتی ادله دیگر مانند روایات هم نباید با آیات قرآن کریم مخالفت داشته باشند. از این رو توجه به آیات در فقه های مضاف مانند فقه پزشکی بسیار حائز اهمیت است. نویسنده، آیات مرتبط با فقه پزشکی را در ۲۰ فصل تدوین نموده است. در گام اول آیات مرتبط با فقه پزشکی انتخاب و دسته بندی و سپس ترجمه روان آنها صورت گرفته و در ادامه واژگان به صورت مفرد بدان پرداخته شده و فرضیه‌ها نیز مطرح شده است. برخی از آیات قاعده ساز بوده که این آیات مقدم بر سایر آیات در نظر گرفته و به آنها پرداخته شده است. برخی از آیات همانند نسب در فقه پزشکی بسیار مهم است و امروزه در موضوع شبیه سازی بسیار مورد بحث است که نسب در این رابطه چگونه است. در این کتاب موضوع رازداری و اسرار بیماران نیز مورد توجه بوده و آیات ضرر و زیان نیز بحث شده است. تهیه کتاب: https://dalilema.ir/17047 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
💢 آزمایشات پزشکی بر روی حیوانات استفاده از حیوانات در آزمایشگاه – که غالباً با آزار آنها همراه است -‌ برای اهدافی مانند دست یافتن به درمان بیماری‌ها، چه حکمی دارد؟ ✅ نظر مراجع تقلید: پاسخ اجمالی هر چند از دیدگاه اسلام، آزار حیوانات جایز نیست، ولی در مواردی که حفظ جان انسان‌ها و پیدا کردن راهی برای درمان و سلامتی آنها و نیز برخی آموزش‌های لازم، وابسته به استفاده از حیوانات باشد، استفاده از آنها - که در برخی موارد موجب آزار آنان نیز می‌شود - اشکال شرعی ندارد ولی باید تلاش کرد که تا حد ممکن، کمترین آزار به آنان وارد شود. 🔹حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فى نفسه مانعى ندارد. 🔹حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جهت تعلیم و کشفیات پزشکی استفاده از موش و یا خرگوش مانعی ندارد. 🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که برای نجات جان و حل مشکل بیماری انسان‌ها باشد، مانعی ندارد. (برگرفته از سایت مراجع معظم تقلید) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈. 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
«پیوند اعضاء و مرگ مغزی در آینه فقه» ✍️تألیف: سیدمحسن مرتضوی 📝ناشر: نسیم رضوان سال چاپ: ۱۳۹۹ تعداد صفحات: ۲۸۰ محتوای کتاب: پیوند اعضا از مسائل مستحدثه فقهی که در آن عضو معیوب و ناکارآمد با عضو سالم جایگزین می‌شود. پیوند عضو از حیث خصوصیات دهنده عضو و گیرنده آن و همچنین نوع و جنس عضو پیوندی دارای اقسامی است. درباره جواز یا عدم جواز پیوند اعضا دو دیدگاه وجود دارد: مخالفان پیوند اعضا با استناد به دلائلی چون عدم مالکیت و سلطنت انسان بر اعضای خودش، حرمت انتفاع از اعضای میته، هتک حرمت میت مسلمان و روایاتِ نهی‌کننده از بهره بردن از میت به عدم جواز آن حکم کرده‌اند؛ در مقابل، موافقان ضمن رد دلائل مخالفان، به ادله‌ای چون حکومت ادله ثانویه بر ادله اولیه، قاعده تزاحم، قاعده اضطرار و روایات وجوب شکافتن اعضای بدن مردگان برای حفظ جان مسلمان دیگر، بر جواز پیوند عضو استدلال کرده‌اند. امروزه بالاترین ظرفیت پیوند عضو، از افراد مبتلا به مرگ مغزی امکان‌پذیر است و می‌توان بیشتر اعضای بدن او از جمله قلب و کبد را جهت پیوند استفاده کرد. در بیشتر فتاوای فقهی برداشتن عضو از افراد مبتلا به مرگ مغزی به شرطی جایز دانسته شده که حیات فرد زنده متوقف به چنین کاری باشد. مشروعیت وصیت برای اهدای عضو نیز منوط به ضرورت و حفظ حیات دیگران به اعضای اهدایی شده است. تهیه کتاب: https://www.gisoom.com/book/11675611/ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
شفابخشی نیم‌خورده‌ مؤمن.pdf
890.5K
«شفابخشی نیم‌خورده مؤمن در ترازوی نقد و تحلیل» ✍️تألیف: علی محمدیان ، رضا سرابی 📝ناشر: مجله علمی - پژوهشی فقه پزشکی, دوره 14 شماره 44 (1401), 9 June 2022 , صفحه 1-9 تعداد صفحات: ۱۰ صفحه محتوای مقاله: روایات معصومین (علیهم‌السلام) همواره به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین منابع استنباط احکام مورد توجه قرار گرفته است. در تقسیم‌بندی موضوعی روایات، دسته‌ای از آن‌ها متضمن مسائلی پیرامون تغذیه، بیماری‌ها، دارو و درمان آن‌ها می‌باشند. در این بین چندین روایت با مضمون شفابخش بودن نیم‌خورده مؤمن وارد شده است. با عنایت به اینکه اهتمام تام شریعت به مسئله بهداشت و سلامت امری بدیهی و قطعی می‌باشد، نوشتار حاضر در صدد برآمده تا به بررسی مفاد روایات مزبور پرداخته و آن‌ها را در سنجه ارزیابی دقیق طبق موازین رجالی و دلالی قرار دهد. •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
💢 معالجه زن توسط پزشک مردنظر مراجع تقلید: امام خمینی (ره): اگر ضرورت دارد؛ مراجعه به مرد مانع ندارد، ولی بدون ضرورت و با وجود دکتر زن به مرد مراجعه نکنند. (استفتائات، ج ۳، ص ۲۷۹ س۸۴ و ۸۵) آیت‌الله خامنه‌ای(دامت‌برکاته): اگر معاینه و درمان منوط به نظر و لمس حرام باشد، جایز نیست؛ مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زنِ حاذق و متخصص، غیرممکن باشد. (اجویة الاستفتائات، ص ۳۱۱ س ۱۳۰۲) آیت‌الله بهجت (ره): در مواردی که مستلزم لمس و نظر محرّم است تا به مرحله ضرورت نرسیده جایز نیست. (استفتائات، ج ۳، ص ۱۸۰،) آیت‌الله سیستانی(دامت‌برکاته): اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام است با بودن متخصص زن جایز نیست مگر اینکه به متخصص زن در انجامِ صحیحِ کار اعتماد نباشد. (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۱ ص ۱۸۴) آیت‌الله مکارم شیرازی(دامت‌برکاته): مادامی که دسترسى به پزشک همجنس ممکن است به غیر‌همجنس مراجعه ننماید، مگر در موارد ضرورت یا جایى که همجنس توانایى کافى ندارد. (رساله احکام پزشکی سؤال ۵۸۳) آیت‌الله نوری همدانی(دامت‌برکاته): در مواردی که مستلزم لمس و نظر حرام است تا به مرحله ضرورت نرسیده جایز نیست. (توضیح المسائل، ص ۴۸۲، با استفاده از م ۲۴۳۷ و ۲۴۳۸) آیت‌الله شبیری زنجانی(دامت‌برکاته): اگر معالجه منحصر به پزشک نامحرم باشد و مرد برای معالجه زن نامحرم ناچار باشد که او را نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد و در صورتی که معالجه منحصر به پزشک مرد نباشد در صورتی که معالجه مرد بدون دست زدن یا نگاه کردن به قسمت‌های محرّم از اعضای زن امکان‌پذیر نباشد و مرد بداند که معالجه به مثل او منحصر نیست، جایز نیست معالجه کند (در نتیجه مراجعه زن نیز در این صورت جایز نیست.) (توضیح المسائل، ج ۲، ص ۲۰۸، م ۲۴۵۰) آیت‌الله صافی گلپایگانی(ره): در مورد سؤال، با وجود مماثل (یعنی مثل پزشک مرد یک پزشک زن وجود داشته باشد) مراجعه به نامحرم جایز نیست. (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج ۱، ص ۱۸۳ هدایة العباد، ج۲، ص ۳۹۸ م ۲۲) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
قال رسول الله(صلّی الله علیه و آله) : «من ارضی فاطمة فقد ارضانی و من اسخط فاطمة فقد اسخطنی» پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «هرکس فاطمه را راضی کند، مرا راضی نموده و هر کس فاطمه را خشمگین کند، مرا خشمگین نموده است.» «احقاق الحق، ج ۱۰، ص ۲۱۷» شهادت صدیقه طاهره «حضرت‌ فاطمه‌ زهرا(سلام‌الله‌علیها)» بر تمامی شیعیان و ارادتمندان به خاندان رسالت تسلیت باد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
💢ترکیب عسل با آب جوش یا شیر داغ با خوردن عسل و شیر داغ یا چای داغ نه تنها از خواص عسل بهره ای نمی برید بلکه مواد سمی وارد بدنتان می کنید. عسل در مایعات بالای 45-40 درجه هیچ خاصیتی ندارد بلکه باعث تولید نوعی سم نیز میشود. عضو کمیته صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به خواص و منابع قندی موجود در عسل، در مورد مصرف درست این عصاره شیرین توضیحاتی داد. عضو کمیته تخصصی صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران با تاکید بر وجود مقادیر قابل توجهی از انواع قند ها در عسل اظهار کرد: این عصاره شیرین منبعی غنی از اقسام قندها به ویژه گلوکز و ساکاروز است به گونه ای که 14 الی 18 درصد آن را آب، 2 درصد را سایر مواد و بین 75 الی 86 درصد عسل را قند تشکیل می دهد. وی در خصوص مصرف عسل به ویژه در رژیم های لاغری و دیابتی بیان کرد: بسیاری از افراد فکر می کنند مصرف زیاد عسل به علت داشتن قند طبیعی بلامانع است، در حالیکه مقادیر خیلی کمی از این عصاره حاوی کالری و انرژی خیلی زیادی است و به هیچ عنوان زیاده روی در مصرف آن برای دیابتی ها و افراد دارای رژیم های لاغری توصیه نمی شود، بنابراین بهترین روش مصرف در عموم افراد، استفاده روزانه یک تا 2 قاشق مربا خوری از عسل است. عضو کمیته تخصصی زنبور عسل سازمان نظام دامپزشکی در مورد یکی از اشتباهات رایج مصرف عسل گفت: متاسفانه برخی افراد علاقه زیادی به شیر عسل داغ، چای عسل داغ و یا سرو نوشیدنی های داغ با عسل به ویژه در ساعات اولیه صبح دارند در حالیکه این کار با گذر زمان به راحتی جانشان را نشانه می گیرد. وی یادآور شد: افرادیکه به مصرف نوشیدنی های داغ با عسل علاقه دارند باید بدانند که نباید عسل را در نوشیدنی های با حرارت بیش از 40 درجه سانتیگراد مخلوط کنند، زیرا دمای بالای عسل منجر به تولید و فعال شدن سمی موسوم به HMS می‌شود که اثر فوری ندارد و به مرور زمان در کبد ته نشین شده و سلامتی فرد را باخطری جدی مواجه می کند که دمای شیر یا چای یا هر نوشیدنی دیگری که قرار است عسل به آن اضافه شود، باید نیمه گرم یا ولرم بوده و از این دما بالاتر نباشد. اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی rkh.ivo.ir/ZdFf •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
«فقه پزشکی - جلد اول تقریرات درس آیت الله محمد قائنی» ✍️تألیف: علی ظهیری 📝ناشر: حوزه های علمیه - دفتر فقه معاصر سال چاپ: ۱۴۰۱ تعداد صفحات: ۴۶۴ محتوای کتاب: این کتاب حاصل دروس خارج فقه معاصر آیت الله محمد قائنی در موضوعات متنوع و به‌روز پزشکی می‌باشد. که شاید بتوان گفت موضوع احکام کرونا، بیماری‌های واگیردار و تعیین تکلیف حاکمیت و مردم در موارد مشابه از قسمت‌های جذاب این کتاب اجتهادی می‌باشد. 👈فهرست کتاب را در پیام بعدی ملاحظه کنید. تهیه کتاب: https://ketabeqom.com/bookinfo •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
فهرست-فقه-پزشکی-1.pdf
1.15M
فهرست کتاب فقه پزشکی جلد اول
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران : در کشورهای برخوردار، بانوان سهم ۵۰ درصدی از اهدای خون دارند اما در میان بانوان ایرانی استقبال از اهدای خون به کمتر از ۵ درصد تقلیل یافته است. بانوان به خاطر شرایط فیزیولوژی خود می‌توانند ۳ بار در سال خون اهدا کنند. اهداکنندگان پیش از اهدای خون مورد مشاوره و معاینه قرار می‌گیرند و اگر واجد شرایط اهدای خون نباشند از آن‌ها خون گرفته نمی‌شود و سلامتی اهدا کننده و مصرف کننده خون همیشه از اولویت‌های سازمان به شمار می‌رود. در کشور ۲۵ درصد از خون اهدایی به بیماران خاص و تالاسمی اختصاص می‌یابد. ترس از کم خونی، سوزن کیسه‌های اهدای خون و ترس از ضعف قوای جسمانی و ابتلا به بیماری از راه اهدای خون به عنوان رایج‌ترین علل عدم استقبال بانوان از اهدای خون است. تمام تجهیزات اهدای خون، یک بار مصرف و کاملا استریل است و هیچ امکان آلودگی در حین اهدای خون وجود ندارد. حاجی‌بیگی تصریح کرد: تست هموگلوبین برای کم خونی و غلظت خون در مراکز اهدای خون انجام می‌شود و مکمل‌های آهن طبق تشخیص و تجویز پزشک اهدا به مراجعان اهدای خون ارائه می‌شود تا اهدا کنندگان خون نگرانی از بابت کم خونی یاجبران ذخایر آهن بدنشان نداشته باشند. لینک خبر: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/09/28/3008736 سوژه پژوهشی: لزوم قصد قربت در ثواب اهداء خون •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
امام صادق (علیه السلام): «بُکی الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، و کانَت امُّ جَعفَرٍ الکلابِیةُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام و تَبکیهِ و قَد کفَّ بَصَرُها.» «بر حسین (علیه السلام) پنج سال گریسته شد. امّ جعفر کلابی (امّ البنین)، برای حسین (علیه السلام) مرثیه می‌سرایید و می‌گریست تا اینکه چشمانش نابینا شد.» الأمالی للشجری: ج ۱، ص ۱۷۵ «وفات حضرت ام البنین (سلام الله علیها) تسلیت باد » •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
💢 تبدیل، آشکارسازی و یا تعیین جنسیت فرد با عمل جراحی را تغییر جنسیت گویند.  ✅ نظر مراجع تقلید: آیت‌الله خامنه‌ای(دامت‌برکاته): تغییر جنسیت جایز نیست، مگر آنکه از راه های علمی و عرفی اطمینان آور، ثابت شود که اعضا و اندام ظاهری، خلاف جنسیت واقعی است، در این صورت اقدام به تبدیل و تطبیق اعضای ظاهری با جنسیت واقعی فی نفسه جایز است، همچنین در صورتی که جنسیت واقعی ــ حتی با آزمایش های علمی ــ ثابت نشود و متقاضی تغییر، در وضعیت اضطرار شدید روحی باشد، جواز عمل مزبور فی نفسه بعید نیست. آیت‌الله سیستانی(دامت‌برکاته): اگر مقصود از تغییر جنسیت این باشد که با عمل جراحی آلت تناسلی مرد را قطع کنند و به جای آن برای او مجرای ادرار و آلت تناسلی مصنوعی بسازند و با تزریق هورمون علامات زنانگی از قبیل ریختن موهای صورت و برآمدگی سینه در او ایجاد کنند ، یا در مورد زنی که تغییر جنسیت می دهد مقصود این باشد که برای او آلت تناسلی مردانه مصنوعی قرار دهند و با تزریق هورمون علامات مردی از قبیل کوچک شدن سینه و روییدن موی صورت ایجاد کنند ، این امر موجب تغییر واقعی جنسیت نیست و احکام شرعی او تغییر نمی کند و از جهتی چون مستلزم کشف عورت و لمس آن است جایز نیست. واما اگر مقصود تغییر دستگاه تناسلی داخلی وخارجی باشد که معیار اختلاف زن ومرد است ، پس این امر فی حد ذاته با قطع نظر از لوازمی که ممکن است حرام باشد اشکال ندارد ، ولی تا به حال این امر محقق نشده است و آن چه تا به حال صورت پذیرفته همان تغییر ظاهری است که تاثیری در تغییر احکام ندارد. البته ممکن است در مورد کسانی که دچار ناهنجاری در دستگاه تناسلی شده اند با عمل جراحی آلت تناسلی مردانه را که مخفی شده است در مردی که ظاهری زنانه دارد ولی دستگاه تناسلی داخلی را ندارد نمایان سازند یا به عکس آلت تناسلی ظاهری مردانه را از زنی که دستگاه تناسلی زنانه داخلی دارد قطع کنند. واین کار فی حد ذاته اشکالی ندارد و ارتباطی با تغییر جنسیت ندارد و البته اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد در صورتی جایز است که ضرورت داشته باشد یا ترک آن مستلزم حرج ومشقت شدید باشد. آیت‌الله مکارم شیرازی(دامت‌برکاته): تغيير جنسیت و ظاهر ساختن جنسیت واقعى (در افراد دوجنسی كه یک جنس آن‌ها غلبه دارد) خلاف شرع نيست؛ بلكه واجب است. البته باید از مقدمات مشروع استفاده شود یعنى نظر و لمس حرام در آن نباشد، مگر اینکه به حد ضرورت برسد، ولى تغيير جنسیت صورى و كاذب جايز نيست. آیت‌الله صافی گلپایگانی(ره): کسی که جنسیّتش محرز است، تغییر جنسیت برای او جایز نیست و اگر با عدم جواز، کسی این کار را با این که تحقّق آن بعید است انجام دهد و حقیقتاً جنسیّت او؛ چه در اعضای ظاهری بدن و چه اعضای باطنی تغییر کند به طوری که واقعاً مرد، زن شود و با زنان دیگر فرق نداشته باشد و یا بالعکس، در این صورت حکم روابط بر اساس جنسیّت جدید است. (منبع: سایت رسمی مراجع عظام تقلید) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«روایات فقه پزشکی (بررسی سند و دلالت)» ✍️تألیف: محمدعلی قاسمی ، محمدحسن قاسمی 📝 ناشر: انتشارات فقهی ائمه اطهار علیهم السلام چاپ اول ۱۴۰۲ محتوای کتاب: بخش اول:اطلاعات مقدماتی فصل اول: مفاهیم و تقسیمات روایات از لحاظ سندی فصل دوم: توثیقات عام بخش دوم: روایات فقه پزشکی فصل اول: اتلاف و ضمان پزشکان فصل دوم: بررسی روایت های مرتبط با باروری فصل سوم: تعیین جنسیت فصل چهارم: راه های پیشگیری از بچه دار شدن فصل پنجم: روایات درمان فصل ششم: سقط جنین فصل هفتم: کالبدشکافی و تشریح فصل هشتم: معاینه و درمان بوسیله پزشک از جنس مخالف فصل نهم: اضرار به نفس و دیگران فصل دهم: افشای اسرار بیماران فصل یازدهم: روایات عیوب باعث فسخ نکاح فصل دوازدهم: ملاک بکارت فصل سیزدهم: روایات وظایف دولت و دیگران در برابر بیماران •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
💢مهارت و تخصص پزشک سوال: در صورتى كه امکان مراجعه پزشك هم جنس وجود دارد و معالجه مستلزم نگاه و لمس–غیرعورتین– است؛ ولى احتمال مى رود كه متخصص غيرهم جنس بيمارى را بهتر تشخيص دهد، تكليف چيست؟ پاسخ: همه مراجع (بجز آیات عظام تبريزى و سيستانى): تخصص بيشتر باعث نمى شود كه زن به پزشك مرد مراجعه كند؛ مگر آنكه ضرورت و احتمال خطر در ميان باشد. [۱] آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر تخصص پزشك مرد در آن بيمارى بيشتر باشد، مراجعه به او اشكال ندارد.[۲] توضیح آنکه حکم مذکور شامل بیماری های جزئی که درمان آن عرفًا ضروری نیست نمی‌شود و در برهنه کردن هم باید به مقدار ضرورت بسنده کند[۳] ------------------------------------------- ۱.آیات عظام صافى گلپایگانی ، هداية العباد، ج۲، النكاح، م۲۲ نورى همدانی، استفتائات، ج۱، س ۹۳۳ امام خمینی ، استفتائات، ج۳، نظر ، س۴۲ و ۴۳ و ۸۴؛ بهجت، احكام و استفتائات پزشكى، ص ۳۰، س ۵ و ۶ ؛ فاضل لنکرانی ، جامع المسائل، ج۱، س۲۰۸۹ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س ۱۳۰۱؛ مكارم شیرازی، استفتائات، ج۱، س۱۵۷۲ ؛ وحید خراسانی : استفتاء از دفتر معظم له. ۲.آیات عظام سيستانى، منهاج الصالحين، ج۲، النكاح، م ۲۱ و Sistani.org، پزشكى ، س۱؛ تبريزى، استفتائات، س ۱۵۴۵ و صراط النجاة، ج۵، س۱۰۲۳ و ۱۰۲۴. ۳. توضیح المسائل جامع، ج۴،م۶۷۷. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
امام صادق علیه السلام می فرمایند: «… فاطمة کوکب دریّ بین نساء اهل الدّنیا … » «فاطمه (علیها السلام) اختری تابناک در میان زنان دنیاست» کافی، ج ۱، ص ۱۹۵ 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بر مقدم دختر پیمبر صلوات بر چشمه‌ی پاک حوض کوثر صلوات بر محضر حضرت محمّد(ص) تبریک بر مادر شیعیان حیدر صلوات 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ولادت پرخیر سیده نساء عالمیان حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و گرامیداشت روز مادر و روز زن بر همگان مبارکباد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
پیام رهبر انقلاب درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی بسم الله الرّحمن الرّحیم دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت بإذن‌الله. اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل و همراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام‌الله‌علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ گروه پژوهشی دین و سلامت نیز این حادثه جانکاه را به هموطنان تسلیت گفته و در جوار حرم مطهر رضوی برای بازماندگان صبر و برای مجروحین، شفای عاجل را از خداوند متعال مسئلت دارد. •┈••••✾•🌿🥀🥀🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: اجازه پدر برای فریز تخمک توسط دختران بالای ۳۰ سال پایه قانونی ندارد. فاطمه قاسم‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه مجلس در برنامه هفتم مبنی بر امکان فریز تخمک دختران اظهار کرد: مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه مربوط به پوشش بیمه‌ای این خدمات درمانی است و اینکه گفته شود برای این امر، دختران نیاز به اجازه پدر دارند، پایه قانونی ندارد. رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: تحولات سبک زندگی و جمعیتی موجب شده که ازدواج بخشی از جامعه دختران در سنین بالاتر از ۳۰ سال رقم بخورد و این دختران تمایل داشته باشند برای حفظ باروری خود از روش‌های پزشکی بهره برند. پیش از این دکتر علی صادقی‌تبار‌ رییس مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا، با اشاره به تبصره بند "ب" ماده ۸۱ لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر امکان فریز تخمک و بهره‌مندی از بیمه پایه مربوط به آن در دختران مجرد بالای ۳۰ سال، به ایسنا اعلام کرده بود که به طور کلی فرایند درمان ناباروری با رعایت اصل محرمانگی انجام می‌شود ولی اگر دختر خانمی که دوشیزه است بخواهد اقدام به فریز تخمک کند باید با اذن پدر این کار را انجام دهد. تفصیل خبر: https://www.isna.ir/news/1402101107585/ سوژه پژوهشی: بررسی فقهی و حقوقی لزوم اذن پدر در فریز تخمک دختران •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
مجله علمی پژوهشی « فقه پزشکی » مجله­‌ای میان رشته ­ای با دسترسی آزاد است که به صورت سالیانه و الکترونيکی منتشر می‌شود. از يک سو شامل مطالعاتی میان رشته‌ای است که برای دست‌يابی به نتايجی واقعی و مفید، نیازمند بهره‌گیری از دانش‌های مختلفی همچون فقه، حقوق، اخلاق و پزشکی هستند. از ديگر سو، حاوی مطالعاتی تطبیقی‌ است، زیرا عنوان فقه ناظر به دانشی است که گستره آن دست کم دربرگیرنده چهار دستگاه فقهی در میان اهل سنت (فقه حنفی، فقه حنبلی، فقه مالکی، فقه شافعی) و دستگاه فقهی شیعه (فقه امامیه) است. صاحب امتیاز: گروه فقه پزشکی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی برخی ازهیأت تحریریه: دکتر علیرضا زالی آیت الله محمد امامی کاشانی آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالعلی توجهی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا رضانیا معلم دکتر ابراهیم موسی دکتر لادن عباسیان دکتر جلیل قنواتی پروفسور عبدالعزیز ساشادینا دکترمحمود عباسی دکتر باقر لاریجانی دکترمرضیه وحید دستجردی دکتر مصطفی الموسوی دکتر ابوالفضل محسن دکتر سید حسین صفایی آیت الله سید محمد بجنوردی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد ابوالقاسمی دکتر علی اکبر ولایتی دکتر سعید نظری توکلی و ... آدرس: http://journals.sbmu.ac.ir/mf •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
🔰موضوع: نظام مسائل فقه روانشناسی 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی حجت الاسلام و المسلمین حامد میرزاخان 📆 زمان: چهارشنبه 20 دی ساعت 18 🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
وَ قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ :  « رَجَبٌ شَهْرٌ عَظِيمٌ يُضَاعِفُ اَللَّهُ فِيهِ اَلْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ اَلسَّيِّئَاتِ مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ اَلنَّارُ  مَسِيرَةَ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ اَلْجَنَّةُ » و امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: «رجب ماه عظيمى است، كه خدا حسنات را در آن دو چندان مى‌سازد، و گناهان را در آن محو مى‌كند، و كسى كه يك روز از رجب را روزه بدارد، آتش دوزخ به اندازۀ طى كردن يك سال راه از او دور مى‌گردد، و كسى كه سه روز روزه بدارد بهشت بر او واجب مى‌شود. من لا يحضره الفقيه،ج۲،صفحه۹۲ 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 حلول ماه پرخیر و برکت شهر الله الأصب رجب المرجب و میلاد امام محمد باقر علیه السلام بر همه مؤمنین مبارکباد. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام: « اِنَّ اللّه َ اِذا أَرادَ بِعَبْدٍ خَيرا إذا عُوتِـبَ قَبِـلَ.»  [تحف العقول، ص ۴۸۱] امام هادى عليه السلام فرمود: اگر خداوند خير كسى را بخواهد، چنان مى شود كه هرگاه مـورد توبيـخ قرار گيرد، مى پـذيرد. 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 بگرفته حسن بر تو عزا حضرت هادی یک عمر ستم دیـده ز جور متوکل در آینه صبح و مسا حضرت هـادی دل سوخته از طعنه و از زخم زبان ها خونین جگر از زهر جفا حضرت هادی 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 شهادت امام علی النقی (علیه السلام) بر تمامی شیفتگان آن حضرت تسلیت باد. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝