eitaa logo
دین، سلامت و سبک زندگی
416 دنبال‌کننده
283 عکس
14 ویدیو
18 فایل
کانال رسمی گروه پژوهشی دین، سلامت و سبک زندگی موسسه علمی پژوهشی بسوی اجتهاد سایت اینترنتی www.dinvasalamat.com ادمین کانال 👇 @Zohoornazdikast1367 ارتباط با مدیریت موسسه👇 @MZ_Rohani
مشاهده در ایتا
دانلود
«آیات فقه پزشکی» ✍️تألیف: محمدعلی قاسمی 📝ناشر: مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) سال چاپ: ۱۳۹۹ تعداد صفحات: ۴۱۶ محتوای کتاب: یکی از منابع استنباط احکام شرعی، آیات قرآن است؛ حتی ادله دیگر مانند روایات هم نباید با آیات قرآن کریم مخالفت داشته باشند. از این رو توجه به آیات در فقه های مضاف مانند فقه پزشکی بسیار حائز اهمیت است. نویسنده، آیات مرتبط با فقه پزشکی را در ۲۰ فصل تدوین نموده است. در گام اول آیات مرتبط با فقه پزشکی انتخاب و دسته بندی و سپس ترجمه روان آنها صورت گرفته و در ادامه واژگان به صورت مفرد بدان پرداخته شده و فرضیه‌ها نیز مطرح شده است. برخی از آیات قاعده ساز بوده که این آیات مقدم بر سایر آیات در نظر گرفته و به آنها پرداخته شده است. برخی از آیات همانند نسب در فقه پزشکی بسیار مهم است و امروزه در موضوع شبیه سازی بسیار مورد بحث است که نسب در این رابطه چگونه است. در این کتاب موضوع رازداری و اسرار بیماران نیز مورد توجه بوده و آیات ضرر و زیان نیز بحث شده است. تهیه کتاب: https://dalilema.ir/17047 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
💢 آزمایشات پزشکی بر روی حیوانات استفاده از حیوانات در آزمایشگاه – که غالباً با آزار آنها همراه است -‌ برای اهدافی مانند دست یافتن به درمان بیماری‌ها، چه حکمی دارد؟ ✅ نظر مراجع تقلید: پاسخ اجمالی هر چند از دیدگاه اسلام، آزار حیوانات جایز نیست، ولی در مواردی که حفظ جان انسان‌ها و پیدا کردن راهی برای درمان و سلامتی آنها و نیز برخی آموزش‌های لازم، وابسته به استفاده از حیوانات باشد، استفاده از آنها - که در برخی موارد موجب آزار آنان نیز می‌شود - اشکال شرعی ندارد ولی باید تلاش کرد که تا حد ممکن، کمترین آزار به آنان وارد شود. 🔹حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فى نفسه مانعى ندارد. 🔹حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جهت تعلیم و کشفیات پزشکی استفاده از موش و یا خرگوش مانعی ندارد. 🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که برای نجات جان و حل مشکل بیماری انسان‌ها باشد، مانعی ندارد. (برگرفته از سایت مراجع معظم تقلید) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈. 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
«پیوند اعضاء و مرگ مغزی در آینه فقه» ✍️تألیف: سیدمحسن مرتضوی 📝ناشر: نسیم رضوان سال چاپ: ۱۳۹۹ تعداد صفحات: ۲۸۰ محتوای کتاب: پیوند اعضا از مسائل مستحدثه فقهی که در آن عضو معیوب و ناکارآمد با عضو سالم جایگزین می‌شود. پیوند عضو از حیث خصوصیات دهنده عضو و گیرنده آن و همچنین نوع و جنس عضو پیوندی دارای اقسامی است. درباره جواز یا عدم جواز پیوند اعضا دو دیدگاه وجود دارد: مخالفان پیوند اعضا با استناد به دلائلی چون عدم مالکیت و سلطنت انسان بر اعضای خودش، حرمت انتفاع از اعضای میته، هتک حرمت میت مسلمان و روایاتِ نهی‌کننده از بهره بردن از میت به عدم جواز آن حکم کرده‌اند؛ در مقابل، موافقان ضمن رد دلائل مخالفان، به ادله‌ای چون حکومت ادله ثانویه بر ادله اولیه، قاعده تزاحم، قاعده اضطرار و روایات وجوب شکافتن اعضای بدن مردگان برای حفظ جان مسلمان دیگر، بر جواز پیوند عضو استدلال کرده‌اند. امروزه بالاترین ظرفیت پیوند عضو، از افراد مبتلا به مرگ مغزی امکان‌پذیر است و می‌توان بیشتر اعضای بدن او از جمله قلب و کبد را جهت پیوند استفاده کرد. در بیشتر فتاوای فقهی برداشتن عضو از افراد مبتلا به مرگ مغزی به شرطی جایز دانسته شده که حیات فرد زنده متوقف به چنین کاری باشد. مشروعیت وصیت برای اهدای عضو نیز منوط به ضرورت و حفظ حیات دیگران به اعضای اهدایی شده است. تهیه کتاب: https://www.gisoom.com/book/11675611/ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
شفابخشی نیم‌خورده‌ مؤمن.pdf
890.5K
«شفابخشی نیم‌خورده مؤمن در ترازوی نقد و تحلیل» ✍️تألیف: علی محمدیان ، رضا سرابی 📝ناشر: مجله علمی - پژوهشی فقه پزشکی, دوره 14 شماره 44 (1401), 9 June 2022 , صفحه 1-9 تعداد صفحات: ۱۰ صفحه محتوای مقاله: روایات معصومین (علیهم‌السلام) همواره به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین منابع استنباط احکام مورد توجه قرار گرفته است. در تقسیم‌بندی موضوعی روایات، دسته‌ای از آن‌ها متضمن مسائلی پیرامون تغذیه، بیماری‌ها، دارو و درمان آن‌ها می‌باشند. در این بین چندین روایت با مضمون شفابخش بودن نیم‌خورده مؤمن وارد شده است. با عنایت به اینکه اهتمام تام شریعت به مسئله بهداشت و سلامت امری بدیهی و قطعی می‌باشد، نوشتار حاضر در صدد برآمده تا به بررسی مفاد روایات مزبور پرداخته و آن‌ها را در سنجه ارزیابی دقیق طبق موازین رجالی و دلالی قرار دهد. •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه به سوی اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
💢 معالجه زن توسط پزشک مردنظر مراجع تقلید: امام خمینی (ره): اگر ضرورت دارد؛ مراجعه به مرد مانع ندارد، ولی بدون ضرورت و با وجود دکتر زن به مرد مراجعه نکنند. (استفتائات، ج ۳، ص ۲۷۹ س۸۴ و ۸۵) آیت‌الله خامنه‌ای(دامت‌برکاته): اگر معاینه و درمان منوط به نظر و لمس حرام باشد، جایز نیست؛ مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زنِ حاذق و متخصص، غیرممکن باشد. (اجویة الاستفتائات، ص ۳۱۱ س ۱۳۰۲) آیت‌الله بهجت (ره): در مواردی که مستلزم لمس و نظر محرّم است تا به مرحله ضرورت نرسیده جایز نیست. (استفتائات، ج ۳، ص ۱۸۰،) آیت‌الله سیستانی(دامت‌برکاته): اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام است با بودن متخصص زن جایز نیست مگر اینکه به متخصص زن در انجامِ صحیحِ کار اعتماد نباشد. (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۱ ص ۱۸۴) آیت‌الله مکارم شیرازی(دامت‌برکاته): مادامی که دسترسى به پزشک همجنس ممکن است به غیر‌همجنس مراجعه ننماید، مگر در موارد ضرورت یا جایى که همجنس توانایى کافى ندارد. (رساله احکام پزشکی سؤال ۵۸۳) آیت‌الله نوری همدانی(دامت‌برکاته): در مواردی که مستلزم لمس و نظر حرام است تا به مرحله ضرورت نرسیده جایز نیست. (توضیح المسائل، ص ۴۸۲، با استفاده از م ۲۴۳۷ و ۲۴۳۸) آیت‌الله شبیری زنجانی(دامت‌برکاته): اگر معالجه منحصر به پزشک نامحرم باشد و مرد برای معالجه زن نامحرم ناچار باشد که او را نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد و در صورتی که معالجه منحصر به پزشک مرد نباشد در صورتی که معالجه مرد بدون دست زدن یا نگاه کردن به قسمت‌های محرّم از اعضای زن امکان‌پذیر نباشد و مرد بداند که معالجه به مثل او منحصر نیست، جایز نیست معالجه کند (در نتیجه مراجعه زن نیز در این صورت جایز نیست.) (توضیح المسائل، ج ۲، ص ۲۰۸، م ۲۴۵۰) آیت‌الله صافی گلپایگانی(ره): در مورد سؤال، با وجود مماثل (یعنی مثل پزشک مرد یک پزشک زن وجود داشته باشد) مراجعه به نامحرم جایز نیست. (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج ۱، ص ۱۸۳ هدایة العباد، ج۲، ص ۳۹۸ م ۲۲) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
قال رسول الله(صلّی الله علیه و آله) : «من ارضی فاطمة فقد ارضانی و من اسخط فاطمة فقد اسخطنی» پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «هرکس فاطمه را راضی کند، مرا راضی نموده و هر کس فاطمه را خشمگین کند، مرا خشمگین نموده است.» «احقاق الحق، ج ۱۰، ص ۲۱۷» شهادت صدیقه طاهره «حضرت‌ فاطمه‌ زهرا(سلام‌الله‌علیها)» بر تمامی شیعیان و ارادتمندان به خاندان رسالت تسلیت باد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
💢ترکیب عسل با آب جوش یا شیر داغ با خوردن عسل و شیر داغ یا چای داغ نه تنها از خواص عسل بهره ای نمی برید بلکه مواد سمی وارد بدنتان می کنید. عسل در مایعات بالای 45-40 درجه هیچ خاصیتی ندارد بلکه باعث تولید نوعی سم نیز میشود. عضو کمیته صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به خواص و منابع قندی موجود در عسل، در مورد مصرف درست این عصاره شیرین توضیحاتی داد. عضو کمیته تخصصی صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران با تاکید بر وجود مقادیر قابل توجهی از انواع قند ها در عسل اظهار کرد: این عصاره شیرین منبعی غنی از اقسام قندها به ویژه گلوکز و ساکاروز است به گونه ای که 14 الی 18 درصد آن را آب، 2 درصد را سایر مواد و بین 75 الی 86 درصد عسل را قند تشکیل می دهد. وی در خصوص مصرف عسل به ویژه در رژیم های لاغری و دیابتی بیان کرد: بسیاری از افراد فکر می کنند مصرف زیاد عسل به علت داشتن قند طبیعی بلامانع است، در حالیکه مقادیر خیلی کمی از این عصاره حاوی کالری و انرژی خیلی زیادی است و به هیچ عنوان زیاده روی در مصرف آن برای دیابتی ها و افراد دارای رژیم های لاغری توصیه نمی شود، بنابراین بهترین روش مصرف در عموم افراد، استفاده روزانه یک تا 2 قاشق مربا خوری از عسل است. عضو کمیته تخصصی زنبور عسل سازمان نظام دامپزشکی در مورد یکی از اشتباهات رایج مصرف عسل گفت: متاسفانه برخی افراد علاقه زیادی به شیر عسل داغ، چای عسل داغ و یا سرو نوشیدنی های داغ با عسل به ویژه در ساعات اولیه صبح دارند در حالیکه این کار با گذر زمان به راحتی جانشان را نشانه می گیرد. وی یادآور شد: افرادیکه به مصرف نوشیدنی های داغ با عسل علاقه دارند باید بدانند که نباید عسل را در نوشیدنی های با حرارت بیش از 40 درجه سانتیگراد مخلوط کنند، زیرا دمای بالای عسل منجر به تولید و فعال شدن سمی موسوم به HMS می‌شود که اثر فوری ندارد و به مرور زمان در کبد ته نشین شده و سلامتی فرد را باخطری جدی مواجه می کند که دمای شیر یا چای یا هر نوشیدنی دیگری که قرار است عسل به آن اضافه شود، باید نیمه گرم یا ولرم بوده و از این دما بالاتر نباشد. اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی rkh.ivo.ir/ZdFf •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
«فقه پزشکی - جلد اول تقریرات درس آیت الله محمد قائنی» ✍️تألیف: علی ظهیری 📝ناشر: حوزه های علمیه - دفتر فقه معاصر سال چاپ: ۱۴۰۱ تعداد صفحات: ۴۶۴ محتوای کتاب: این کتاب حاصل دروس خارج فقه معاصر آیت الله محمد قائنی در موضوعات متنوع و به‌روز پزشکی می‌باشد. که شاید بتوان گفت موضوع احکام کرونا، بیماری‌های واگیردار و تعیین تکلیف حاکمیت و مردم در موارد مشابه از قسمت‌های جذاب این کتاب اجتهادی می‌باشد. 👈فهرست کتاب را در پیام بعدی ملاحظه کنید. تهیه کتاب: https://ketabeqom.com/bookinfo •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
فهرست-فقه-پزشکی-1.pdf
1.15M
فهرست کتاب فقه پزشکی جلد اول
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران : در کشورهای برخوردار، بانوان سهم ۵۰ درصدی از اهدای خون دارند اما در میان بانوان ایرانی استقبال از اهدای خون به کمتر از ۵ درصد تقلیل یافته است. بانوان به خاطر شرایط فیزیولوژی خود می‌توانند ۳ بار در سال خون اهدا کنند. اهداکنندگان پیش از اهدای خون مورد مشاوره و معاینه قرار می‌گیرند و اگر واجد شرایط اهدای خون نباشند از آن‌ها خون گرفته نمی‌شود و سلامتی اهدا کننده و مصرف کننده خون همیشه از اولویت‌های سازمان به شمار می‌رود. در کشور ۲۵ درصد از خون اهدایی به بیماران خاص و تالاسمی اختصاص می‌یابد. ترس از کم خونی، سوزن کیسه‌های اهدای خون و ترس از ضعف قوای جسمانی و ابتلا به بیماری از راه اهدای خون به عنوان رایج‌ترین علل عدم استقبال بانوان از اهدای خون است. تمام تجهیزات اهدای خون، یک بار مصرف و کاملا استریل است و هیچ امکان آلودگی در حین اهدای خون وجود ندارد. حاجی‌بیگی تصریح کرد: تست هموگلوبین برای کم خونی و غلظت خون در مراکز اهدای خون انجام می‌شود و مکمل‌های آهن طبق تشخیص و تجویز پزشک اهدا به مراجعان اهدای خون ارائه می‌شود تا اهدا کنندگان خون نگرانی از بابت کم خونی یاجبران ذخایر آهن بدنشان نداشته باشند. لینک خبر: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/09/28/3008736 سوژه پژوهشی: لزوم قصد قربت در ثواب اهداء خون •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
امام صادق (علیه السلام): «بُکی الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، و کانَت امُّ جَعفَرٍ الکلابِیةُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام و تَبکیهِ و قَد کفَّ بَصَرُها.» «بر حسین (علیه السلام) پنج سال گریسته شد. امّ جعفر کلابی (امّ البنین)، برای حسین (علیه السلام) مرثیه می‌سرایید و می‌گریست تا اینکه چشمانش نابینا شد.» الأمالی للشجری: ج ۱، ص ۱۷۵ «وفات حضرت ام البنین (سلام الله علیها) تسلیت باد » •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝