⭕️برای دشمن هم دل میسوزاند
♦️یکی از کسانی که منبع شایعات علیه استاد بود و در پست دولتی مهمی هم قرار داشت، خود به اتهام همان تهمتهایی که زده بود، از کار برکنار شد و حال آنکه ظاهراً جهات شرعی موضوع را هم روبهراه کرده بود. وقتی خبر برکناریاش را با شتاب برای استاد آوردند، آن عزیز فقط چند قطره اشک ریخت و این روایت پیامبر صلّیاللهعلیهوآله را خواند که:«من حَفِرَ بِئراً لأخیه وقَعَ فیه»¹ «کسی که چاهی را برای برادرش بکَند خود در آن خواهد افتاد» و فرمود: ما که در کوبیدهشدنمان آرام بودیم، امّا آنهادر کوفتنشان ناآرام، «والعاقبة للمتقین»².
او ثواب برخی زیارتهای مشهد را هم برای همین افراد هدیه کرده بود.
١.جامعالاخبار،ص۱۰۵.
٢.سورهٔ مبارکهٔ اعراف، آیهٔ شریفهٔ ۱۲۸.
📕مشهور آسمان(خاطراتی از استاد علی صفایی حائری)، عزیزالله حیدری، تهران، انتشارات ذکرا، ١٣٩۸،صفحهٔ ۶۱.
🆔@Asre_jadid_57
۱۶ آذر ۱۴۰۲
saghifeh (1).mp3
6.44M
⭕️سقیفه؛ اولینگام در سکولاریزاسیون جامعهی اسلامی
🔰 مرحوم آیتالله مصباح رحمهالله
♦️اولين قدمي که در عالم اسلام
برای سکولاريزه کردن جامعه اسلامي برداشته شد در سقيفه بود.
🆔@radiofekrat
#سقیفه
#سکولاریزاسیون
#جامعهی_اسلامی
🆔@Asre_jadid_57
۱۹ آذر ۱۴۰۲
⭕️سقیفه؛ نقطهٔ آغاز سکولاریسم در دنیای اسلام
مرحوم آیتالله مصباح یزدی (رضواناللهعلیه)
▪️روایات فراوان در شأن امیرالمؤمنین(علیه السلام)
♦️از پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) روایات فراوانى نقل شده است كه در آنها تعبیراتى از قبیل خلیفه، ولىّ، مولا و تعابیر دیگرى شبیه آنها در شأن امیرالمؤمنین(علیه السلام) صادر شده است. بسیارى از این روایات را اهل تسنن نیز نقل كرده اند.
بعضى از این تعبیرات به قدرى صریح است كه اگر شخصى بدون غرض آنها را مطالعه كند، هیچ شك و شبههاى در مورد ولایت و خلافت حضرت على(علیه السلام) براى او باقى نخواهد ماند. به همین علت بعضى از علماى اهل تسنن كه این گونه احادیث را جمع آورى كرده و در این زمینه آثارى را تألیف كرده اند، به جهت اهتمام نسبت به گردآورى روایات پیرامون مدح امیرالمؤمنین(علیه السلام) و یا اثبات ولایت و خلافت ایشان، متهم به تشیع شده اند. این گونه روایات فراوان است و در كتب متعددى ثبت شده است، كه علاقه مندان مىتوانند به آنها مراجعه كنند.
▪️شبهه در روایات
♦️ نكته مهم در این میان، تشكیكى است كه درباره مضمون این روایات صورت مىپذیرد. از صدر اسلام افرادى كه در مقام بحث و جدل مغلوب شده و بر آنها ثابت مىشد كه این تعبیرات از پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) صادر شده و معنایى جز خلافت حضرت على(علیه السلام) ندارد، متعصبانه با طرح شبهههاى شیطانى، به تحریف معنوى این روایات دست مىزدند. از جمله این شبهات این است كه: مى پذیریم كه بعد از وفات پیغمبر(صلى الله علیه وآله) وظیفهاى كه بر عهده ایشان بوده به حضرت على(علیه السلام) منتقل شده است. اما كار پیغمبر(صلى الله علیه وآله) ابلاغ رسالت و دین خدا بود و وظیفه دیگرى نداشت؛ از این رو وظیفه حضرت على(علیه السلام) بعد از پیغمبر(صلى الله علیه وآله) ، به عنوان خلیفه آن حضرت، تبلیغ دین خدا است و وظیفه دیگرى بر عهده آن حضرت نیست!
▪️ سکولاریسم
بر اساس شبهاتى از این قبیل، منشأ سكولاریزم، یعنى تفكیك دیانت از سیاست، از صدر اسلام پیدا شد. از همان ابتدا كسانى مىگفتند مسأله ریاست بر امت و به تعبیر دیگر «امامت»، مربوط به زندگى دنیا و اداره امور آن است و ربطى به «رسالت» ندارد. پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) ، رسول خدا و مأمور ابلاغ پیامهاى خدا به مردم بود، اما امامت و حكومت بر مردم و وجوب اطاعت مردم از آن حضرت در امور دنیا ثابت نشده است! از این رو درباره حضرت على(علیه السلام) نیز كه خلیفه آن حضرت است، ثابت نیست. بنابراین گرچه حضرت على(علیه السلام) خلیفه پیغمبر(صلى الله علیه وآله) است، لكن چون بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) تنها «ابلاغ» پیامهاى خداوند واجب بوده است، به همین دلیل براى حضرت على(علیه السلام) نیز به عنوان خلیفه پیغمبر(صلى الله علیه وآله) امرى بیش از این ـ تبلیغ دین ـ ثابت نیست! خلاصه، مسأله حكومت از مسأله تبلیغ دین جدا است و خلافت امیرالمؤمنین(علیه السلام) از پیامبر(صلى الله علیه وآله) كه در روایات آمده فقط در امر تبلیغ دین است!
شاید تعجب كنید كه چگونه ممكن است در صدر اسلام چنین مسألهاى مطرح شده باشد؟! اما واقعیت این است كه اتفاقاً پایه و اساس ماجراى سقیفه بر همین نظریه استوار بود. هنوز پیكر مبارك پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) به خاك سپرده نشده بود كه عدهاى در سقیفه جمع شدند تا براى امت، خلیفه و امام تعیین كنند. معنى این كار آن بود كه خدا و پیامبر فقط در امر دین دخالت مىكنند و مسأله رهبرى جامعه و حكومت چون مربوط به دین نیست، از این رو خدا و پیامبر نیز چیزى در مورد آن نفرمودهاند و ما خود باید در این باره تصمیم بگیریم! معناى این كار، تفكیك دین از سیاست بود و نطفه این نظریه در سقیفه بسته شد.
📕در پرتو ولایت، صص.۹۴-٩۶
#غدیر_خم
#سقیفه
#سکولاریسم_در_عمل
#جهان_اسلام
🌐https://mesbahyazdi.ir/node/1761/%D8%B3%D9%82%DB%8C%D9%81%D9%87%D8%8C-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%83%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D9%85
🆔@Asre_jadid_57
۱۹ آذر ۱۴۰۲
#فلسفه_فقه
#فلسفه_اصول
#منظر_آسیبشناسی
#عوامل_مؤثر_در_فردگرایانهبودن_استنباط
🔰استاد سیدعلیاکبر حائری
▪️تأثیر عمومی یا فردی دانستن احکام در برداشت از ادلهٔ آن
♦️وقتی ما میخواهیم حکم را از ادله شرعیه استنباط کنیم، باید با روحیهٔ کسی به این ادله بنگریم که میداند این احکام برای کل جامعه است، نه فقط برای افرادی خاص، و این ممکن است بعضی جاها، در فهم معانی از ادله مؤثر باشد، مثلاً ممکن است ادله حرمت ربا را اگر برای اشخاص خاصی در نظر بگیریم، طوری بفهمیم و اگر برای حل معضل اقتصادی کشور در نظر بگیریم، طور دیگری از آن برداشت کنیم. اینها مؤثر است.
▪️سخن شهید صدر درباره فردیشمردن احکام در گذشته
♦️مرحوم شهید صدر هم مقاله مفصّلی تحت عنوان «الاتجاهات المستقبلیة لحرکة الاجتهاد» دارد که در یکی از مجلات قدیمی منتشر شده است.¹ ایشان در آنجا توضیح داده است که چون حکومت در قرون متمادی در اختیار فقهای شیعه نبود و اجرای احکام بر کل جامعه و شاکله اجتماعی را در نظر نداشتند و با ادله شرعی به شکل فردی فکر و برخورد میکردند، لذا به گونهای استنباط حکم شرعی میکردند. ولی اگر متوجه شویم که این احکام شرعی نهتنها برای افراد است، بلکه برای کل جامعه و کشور و اداره حکومت است، ممکن است طوری دیگر حکم از آن استنباط شود. شهید صدر این را توضیح داده و مثالهایی برایش ذکر کرده است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
١. اخیراً نیز این مقاله در ضمن کتابی که به عنوان ومضات از سوی کنگره شهید صدر منتشر شده، به چاپ رسیده است.
📕موضوعشناسی در فقه، بهکوشش علیرضا فرحناک،قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۰،صص.١٨٠ - ۱۸۱.
🆔@Asre_jadid_57
۱۹ آذر ۱۴۰۲
سوال و جواب.mp3
3.62M
❓چطور میتوان مثل امام جامعه اندیشید و در عرصههای سیاسی-اجتماعی صحیحترین انتخابها و موضعها را اتخاذ کرد؟
پاسخ حجةالإسلام سیدعلی موسوی؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، مدیر مسئول پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و مدیر مؤسسه فتوت.
رادیو روایت؛ صدای خانه طلاب جوان.
🌐@radiorevayat
🆔@Asre_jadid_57
۲۲ آذر ۱۴۰۲
سخنرانی آیتالله خامنهای پیرامون حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها .mp3
7.13M
🔈بیانات حضرت آیتالله خامنهای (حفظهالله) پیرامون حضرت فاطمهٔ زهرا (سلاماللهعلیها)
📆 در ایام فاطمیهٔ سالهای اول دهه پنجاه شمسی
🕌در مسجد امام حسن علیهالسلام در مشهد مقدس
♦️یک بُعد دیگر در زندگی فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) هست که اگر ما همهی آن ابعاد دیگر را فراموش کنیم، این بُعدْ خود نمایشگر شخصیتی بس عظیم و بسیار باشکوه و فوقالعاده با عظمت است و آن "جهاد فاطمهٔ زهرا" است.
♦️حضرت زهرا جانش را فدا می کند برای اینکه حکومت به نااهل نرسد و تا پای جان از زمامدار حق (نه بهعنوان شوهر) دفاع میکند. مردان و ریشسفیدان و قدرتمندان مهاجر و انصارْ زیر بار رفتند، بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند، اما این زن نه فریب میخورد، نه تنبلی میکند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت بدهد. این است که زدند. او خار راه عیّاران شده بود.
♦️بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خطبهخوانی به نوحهسرایی تبدیل میکند. اگر خطبه زهرا را نگفتید، گریه زهرا هم معنی پیدا نمیکند. اگر نفهمیدیم که زهرا آنجا چگونه سخن گفته است، نمیفهمیم گریهی او به چه معناست. این کارها همه یکسره یک مبارزهی ممتد هست، مبارزهٔ با جسم، مبارزهٔ با زبان، مبارزه با تلاشهای پنهانیِ نیمهشبانه، مبارزهی با سخنگفتن با زنان. با مردها حرفزدن، آخرش هم در شبدفنشدن. یعنی آن کسانی که در رأس کار قرار داشتند اینها نااهل بودند، همین. نااهل بودند که چی؟ برای اینکه در تاریخ ثبت کنیم فلانی نااهل[بود]، همین و بس؟ برای اینکه بدانیم یک قرآن مجسم مثل فاطمه زهرا در مقابل تیپِ نااهل چگونه عمل میکرده است.
🆔@Asre_jadid_57
۲۴ آذر ۱۴۰۲
🔰متنی برگزیده از بیانات حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله پیرامون حضرت فاطمهٔ زهرا سلاماللهعلیها
📆 در ایام فاطمیهٔ سالهای اول دهه پنجاه شمسی
📖صفحهٔ اول
♦️ از عبادت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) سخنها گفته شده و میدانیم. از وفاداری به شوهرش، از خانهداریاش، از فرزندداریاش، از احساس مسئولیتش در مقابل فرزندان، از دانشش، آگاهیاش، از محبت رسولالله به او، از ازدواج ساده و بی آلایشش، از جهیزیهی کمش، از پشت پا زدنش به یک خصلت اصلی در وجود زن یعنی تجملطلبی و زیورخواهی، این زهد عجیبش، از اینها چیزهایی شنیدهاید. یک بُعد دیگر در زندگی فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) هست که اگر ما همهی آن ابعاد دیگر را فراموش کنیم، این بُعدْ خود نمایشگر شخصیتی بس عظیم و بسیار باشکوه و فوقالعاده با عظمت است و آن "جهاد فاطمهٔ زهرا" است، "جهاد".
♦️این دختر جوان بعد از پدر عظیمالشأنش یک مدتی، چند هفتهای بیشتر، زنده نمانده است و این چند هفته، همهاش مبارزه است. این که شنفتید از آمدنِ پشت درِ خانه، این آغاز همان مبارزه است. پشتِ در خانه بیاید؟ با بیگانههای کدام خانه؟ آن عرب غیور، آنی که حاضر نیست به زنش، به ناموسش کمترین اهانتی بشود و این غیرتی که با تعالیم و آموزشهای اسلام به اوجِ شدت میرسد در یک فردِ عرب مسلمان. آنهم مسلمانی مثل امیرالمؤمنین، آن تن بدهد که زن جوانش بیاید پشت در؟ رجاله دنبال در، پشت در جمع شوند و با هم یک و دو بکنند؟ این عادی است این قضیه؟ (...) تصادفي است یا حساب شده است؟ این دو رهبر نشستند کارها را با هم تقسیم کردند. ای زهرای اطهر! ای دختر آبرومند پیامبر! از موقعیت خود استفاده کن، اکنون که حکومت و زمامداری قرار است به دست نااهلان بیفتد برو بگیر، این بازوان زنانه را حائل کن میان دست غاصب و دست متجاوزِ آنان که شایسته این پست نیستند و تا ابد در تاریخ ثبت کن که این است اسلام؛ زن جانش را فدا میکند برای این که حکومت به نااهل نرسد.
♦️اگر فاطمهٔ زهرا، زن امیرالمؤمنین هم نبود قضیه همین بود. از شوهرش دفاع نمیکرد، از زمامدارِ به حق دفاع میکرد. مسألهٔ زن و شوهری نیست. مسالهٔ دختر عموْ پسرعمویی نیست. مسألهٔ دوستی و رفاقت نیست. مسالهٔ وظیفه است. مسالهٔ هدف است. آنوقت میآید از پشت در شروع میشود، تهدیدها تأثیر نمیکند، نمیگوید من حالا باردارم، مصلحت نیست درافتم، بماند چندروز دیگر آتششان فروکش کند، بماند شاید من فارغ بشوم، بعدْ بروم به میدانشان. نه، لطفش در همین است که در شدیدترین موقعیتها، بزرگترین وظیفهها انجام بگیرد و شدیدترین لطَمهها بر جسم و جان وارد بیاید؛ لذا شروع کرد مبارزه. آن پشت در آمدن. آن محسن ششماهه سقط شدن.(...) آن مقاومت عجیب که منجر میشود به این که دختر پیغمبر را بزنند. یک زن را کی میزند؟ چرا میزنند؟ مگر این که ایستاده، مقاومت میکند. نمیتوانند در این موقعیت حساسْ این عیّاری را انجام بدهند مگر این که خار راه را از میان بردارند. (...) همه نقشه ها را نقش بر آب میکند. مردان و ریشسفیدان و قدرتمندان مهاجر و انصارْ زیر بار رفتهاند، بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند، این زن نه فریب میخورد، نه تنبلی میکند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت بدهد. این است ک زدند. (...) بیهوش شد. وقتی که به هوش آمد دید مثل اینکه قضیه در شرف انجام است، نگفت مریضم. عصا، یا شخصی را عصاکردن، بهمسجد رفتن، به گریه بسندهنکردن.
🆔@Asre_jadid_57
۲۴ آذر ۱۴۰۲
📖صفحهٔ ۲
♦️بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خطبهخوانی به نوحهسرایی تبدیل میکند. اگر خطبه زهرا را نگفتید، گریه زهرا هم معنی پیدا نمیکند. اگر نفهمیدیم که زهرا آنجا چگونه سخن گفته است، نمیفهمیم گریهی او به چه معناست. میرود در مسجد می ایستد و در مقابل چشمهای مبهوت حاضران بنا میکند خطابهای عجیبْ ایرادکردن. (...) اینجا این قسمت کار انجام گرفته است. انصار را آماده کرده است اما باز به همین هم اکتفا نمیکند. به گفتهای چهل شب، مرتب درِ خانهی این مرد،(...) درِ خانهی آن چهرهی سرشناس میرود، بیایید، کار کنید، تشکیلات، همدستی، همبستگی، یک اقدام بهجا با همدیگر.(...) تا هنوز کار از دست در نرفته است. چهل شب هم دنبال این فکر میدود و که؟ آن زنی که به آن صورتْ سقط جنین کرده، آن زنی که ضربت دیده، آن زنی که آسیب خورده است.
♦️اینها را به خدا نشنفتید شما؟
اینها که خیلی گفته میشود. اما بدانید که این کارها همه یکسره یک مبارزهی ممتد هست، مبارزهای از چند نوع با چند جلوه، مبارزهی مثبت، مبارزهٔ با جسم که اگر شمشیر هم دستش بود شاید میزد، مبارزهٔ با زبان، مبارزه با تلاشهای پنهانیِ نیمهشبانه، مبارزهی با سخنگفتن با زنان. مصاحبهی فاطمه زهرا با زنان انصار عجیب است. (...) با زنها مصاحبه، با مردها حرفزدن، آخرش هم مبارزهی منفی. در شبدفنشدن. غوغاست. عجیب است این عمل. این کار موجب میشود که این عمل زهرا تا ابد از صفحه تاریخ پاک نشود، یک عمل سملبلیک هست. یک عمل رمزی. یک عملی که در هر نسلی میتوانند کسانی روی این عمل فکر کنند. یک کلمه حرف نیست که به آسانی معنا شود و چون معما حل شد آسان شد، از ذهنها برود. یک عملی است که به شیوه سلمبلیک همینطور، بصورت ابهامآمیز و رمزی انجام شده است و تا ابد خواهد ماند. یعنی آن کسانی که در رأس کار قرار داشتند اینها نااهل بودند، همین. میخاست این مطلب اثبات شه. خوب نااهل بودن که چی؟ برای اینکه در تاریخ (...) ثبت کنیم فلانی نااهل[بود]، خدا لعنتش کند. همین و بس؟ برای اینکه بدانیم یک انسان مسلمان، یک زن بزرگ، یک قرآن مجسم مثل فاطمه زهرا در مقابل تیپِ نااهل چگونه عمل میکرده است.
🆔@Asre_jadid_57
۲۴ آذر ۱۴۰۲
⭕️بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت" (نشانهگذاری و نقش بیبدیل حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها) در شناساندن امامت و ولایت و جریانشناسی در سرچشمههای انحراف)
👤دکتر موسی نجفی
🔴در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد:
۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود.
۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و "اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را در هم بر میگیرد۰
♦️ در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشتساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلیبودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) بعد از رحلت نبی اکرم (صلیاللهعلیهوآله) است.
♦️جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافیبودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحهسرایی و خطبهخوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفیبودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد۰
♦️اگر نشانهگذاریهای حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها ) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دههها و حتی قرون بعدی با مقدسجلوهدادن و مشروعیتسازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر میشدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود میکردند۰
🌐https://eitaa.com/drmousanajafi
#حضرت_زهرا
#سقیفه
#فلسفه_سیاسی
#کلام_سیاسی
🆔@Asre_jadid_57
۲۷ آذر ۱۴۰۲
🔰حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله:
♦️"تجربهی دوران استعمار و نواستعماری پیشروی ما ملتهای مسلمان است. امروز که دوران استعمار فرانوین است باید از آن تجربهها درس بیاموزیم و بار دیگر برای مدّتی طولانی، دشمن را بر سرنوشت خود مسلط نکنیم.
♦️در آن دورانهای تلخ و سیاه، قدرتهای مسلط غربی، همهی ابزارهای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و نظامی را برای تضعیف کشورها و ملتهای مسلمان به کار گرفتند و تفرقه و فقر و جهل را بر آنان تحمیل کردند. غفلت و تنبلی و ضعف نفس بسیاری از رجال سیاسی، و مسؤولیتناپذیری بسیاری از نخبگان فرهنگی ما به آنان کمک کرد و نتیجه، غارت ثروتهای ما، و تحقیر و حتّی انکار هویت ما، و نابودشدن استقلال ما شد. ما ملتهای مسلمان روزبهروز ضعیفتر شدیم و چپاولگران زیادهخواه و سلطهطلب روزبهروز قویتر."
📕بیانات در دیدار مردم قم در سالروز قیام نوزده دی، 1384/10/19
🌐https://khl.ink/f/3326
#استعمار
#ابزارهای_سیاسی
#ابزارهای_فرهنگی
#تحقیر
#انکار_هویت
#نابودی_استقلال
🆔@Asre_jadid_57
۵ دی ۱۴۰۲
فهرست مباحث مرتبط با استعمار در آبان و آذرماه 1402
🔴 این 200 سال را بخوانید...
https://eitaa.com/doranejadid/479
🔴 قرن خشن
https://eitaa.com/doranejadid/480
🔴 قرن اسلامزدایی
https://eitaa.com/doranejadid/481
🔴 واقعگرایی در جغرافیای سیاسی
تبعات تحولات روشی در سیاست و زمینهسازی برای تولد ایران معاصر
https://eitaa.com/doranejadid/483
⭕ تولد ایران معاصر در پهنهی نظام وستفالیایی
https://eitaa.com/doranejadid/485
⭕ ایدهی «colony» و آغاز جریان استعمار
https://eitaa.com/doranejadid/487
⭕ استعمار سواحل مدیترانه در قرن ششم پیش از میلاد
https://eitaa.com/doranejadid/489
⭕ مستعمرات یونانی از قرن هشت تا قرن سوم پیش از میلاد
https://eitaa.com/doranejadid/491
⭕ بندرگاه و دژ نظامی کارتاژ
https://eitaa.com/doranejadid/493
⭕ امپراتوری های استعماری در سال 1800
https://eitaa.com/doranejadid/495
⭕ مسیرهای تجاری پرتغال و رقیب آن در سال 1568
https://eitaa.com/doranejadid/497
⭕ نقشه امپراتوریهای استعماری در سراسر جهان در ۱۹۱۴.
https://eitaa.com/doranejadid/499
⭕ نقشه امپراتوریهای استعماری در سراسر جهان در ۱۹۳۶.
https://eitaa.com/doranejadid/501
⭕ نقشه امپراتوریهای استعماری در انتهای جنگ جهانی دوم، ۱۹۴۵.
https://eitaa.com/doranejadid/503
⭕ تعریف استعمار؛ ترجمهی مقالهای از سایت worldatlas
https://eitaa.com/doranejadid/515
⭕ آغاز استعمار اروپایی؛ ترجمهی مقالهای از سایت worldatlas
https://eitaa.com/doranejadid/518
⭕ استعمارگران هزارهی دوم؛ ترجمهی مقالهای از سایت worldatlas
https://eitaa.com/doranejadid/520
⭕ پیامدهای استعمار؛ ترجمهی مقالهای از سایت worldatlas
https://eitaa.com/doranejadid/526
⭕ سواحل مدیترانه و آغاز استعمارگری
https://eitaa.com/doranejadid/527
⭕ مدیترانه: حوضچهای در میان خشکیها
https://eitaa.com/doranejadid/529
⭕ سازوکار ادارهی استعماری جهان
https://eitaa.com/doranejadid/530
⭕ توسعهی دریاپایهی ایران برای گذر از چالهی استعمار
https://eitaa.com/doranejadid/532
⭕ فرصت بزرگ ایران
https://eitaa.com/doranejadid/534
⭕️ دورهی صدسالهی استعمار در هندوستان
https://eitaa.com/doranejadid/535
⭕️ پایگاه استعمار در شرق آسیا
https://eitaa.com/doranejadid/536
⭕️ ترقی؛ خاستگاه افزونی رنج بشر
https://eitaa.com/doranejadid/537
⭕️ بازتولید نابرابری در بستر نظریهی اجتماعی مدرن
https://eitaa.com/doranejadid/538
⭕️ کمپانی هند شرقی هلند (ویدئو)
https://eitaa.com/doranejadid/539
#فهرست_موضوعات
#فهرست_موضوعی_استعمار
#سال_1402
🆔@doranejadid
🆔@Asre_jadid_57
۵ دی ۱۴۰۲
⭕️ «بدترین اسارت، "اسارت فرهنگی" است. استعمار برای ایجاد وابستگی فرهنگی، سیری را شروع میکند و آن را قدم به قدم پیش میبرد...»
سیر "استعمار"؛ "تحقیر"، "تحبیب"، "توافق" ، "خودباختگی" ، "بردگی و اسارت فکری" ، "پذیرش قراردادهای بیگانه".
🔰مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی هاشمی
♦️"استعمار" ابتدا میبایست دست به "تحقیر" بزند، یعنی زمینه خودباختگی با "تحقیر" شروع میشود؛ "تحقیر" چگونه است؟ "تحقیر" مرتباً به صورت غیرمستقیم شخص را در شرایط تلقینی خاص قراردادن است که انسان احساس حقارت کند و خودش را ناچیز بداند. اگر تحقیر ادامه پیدا کند، وقتی به نهایت پیچیدگی و اوج خودش رسید همچون یک عقدهای که مراحل نهایی خودش را میگذراند تبدیل به یک انفجار میشود.
♦️اگر جهت و کانال انحرافی پیدا کند نوبت به "تحبیب" میرسد. "تحبیب" چگونه است؟ "تحبیب" دست را به طرف او درازکردن و زندگی مصرفی را در مقابلش قراردادن است.
♦️پس از تحبیب نوبت به "توافق با محیط" میرسد، ولی نه توافق از موضع قدرت، بلکه حلشدن. اینجا مرحله خودباختگی پیش میآید و تکرار میشود.
♦️پس بنابراین تحقیر و پس از آن تحبیب و آنگاه پیدایش توافق و خودباختگی. پس از پیدایش مرحله خودباختگی آنوقت زمینه بردگی فکری پیش میآید؛ یعنی پس از اینکه پذیرفت که فقیر باشد برای دلدادن به آن، تمنّیات و لذایذی را در اختیارش قرار میدهند، به نرخ احساس حقارت، به نرخ خودکمبینی و نرخ کوچکبودن و پذیرش این کوچکی.
♦️آن وقت نوبت به این میرسد که اندیشهاش را یعنی روابط فکریاش را از او بگیرند و زمینه متکیبارآوردنِ مغزش را فراهم کنند تا کاملاً اسیر بشود و افتخار به اسارت کند؛ همین که به این مرحله رسید یعنی به اسارت افتخار کرد آنگاه قراردادهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی از طرف بیگانه تشدید میشود.
♦️در مرحله بردگی فکری، قدرت موضعگیری، قدرت انتخاب و حق مقابله شخص با محیطش را از او سلب میکنند و پس از اینکه این حق سلب شد یعنی انسانیّتش شکسته شد، حیات فکریاش سلب شده، پس طبیعی است که میبایست قراردادها را بپذیرد و افتخار هم کند به پذیرش آنها.
♦️در عمق نهاد فرهنگ این ملت، قدرت و تواناییای وجود داشته که استقلالِ سیاسی را بحمدالله در این مقطع به دست آورده است و ضرورتاً انقلاب فرهنگیای را لازم است پیگیری کند تا این وابستگیِ فرهنگی که پیچیدهترین وابستگیهاست، این را بشکند و پاره کند.
🆔@AndisheMonir
#سیر_استعمار
#تحقیر
#تحبیب
#توافق
#فریفتگی
#خودباختگی
#بردگی_و_اسارت_فکری
#پذیرش_قراردادهای_بیگانه
#استحاله
🆔@Asre_jadid_57
۶ دی ۱۴۰۲