♦️حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خرداد 1387 به کنگرهی بزرگداشت علامه سیدموسی صدر پیامی صادر کردند که در ادامه متن آن تقدیم میگردد. شایان ذکر است که نشر اوصاف و چگونگیهای آیتالله موسی صدر از زبان حضرت آیتالله خامنه ای علاوه بر تمجید و تکریم این دسته از فقها، بیشتر به ذکر شاخصهها و خصوصیات فقهای تراز تأکید دارد. فقهایی که نیاز به آنها در این روزها بیش از پیش احساس میشود.
📜متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
▪️بسمالله الرحمن الرحیم
گرامیداشت عالم فرزانه و اندیشمند پیشرو، علاّمه سیدموسی صدر که اکنون به همت شما حضار محترم صورت میگیرد، اقدامی پسندیده و دیرهنگام است که شاید بتواند قدردانی و سپاس بهجایی محسوب شود از بخشی از خدمات بزرگی که آن عالم مبتکر و پرنشاط در مدتی نزدیک به بیست سال در صحنهی اجتماعی و سیاسی لبنان به شیعه و به لبنان تقدیم کرد.
▪️وحدت و هویتبخشیدن به شیعهی لبنان و ایجاد همزیستی و احترام متقابل میان پیروان ادیان و طوائف سیاسی در آن کشور از سویی و صراحت در معرفی رژیم غاصب صهیونیست بهعنوان «شرّ مطلق» و اعلام حرمت همکاری با آن از سوی دیگر و بالاخره ابراز ارادت و صمیمت نسبت به رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، چه در عرصهی فرهنگی و نوشتاری و چه با همکاری با عناصر مبارز ایرانی در مدتی طولانی، از این عالم بزرگوار که فرزند حوزهی علمیهی قم و بازماندهی یکی از خاندانهای بزرگ علمی در جهان تشیع است، شخصیتی همهجانبه پدید آورده بود و چنین بود که امام راحل بزرگوار ما دلبستگی و تکریم خود به این شخصیت معزّز را از اوائل پیروزی انقلاب با بیانات گوناگون ابراز داشتند.
▪️یقیناً محرومشدن صحنهی لبنان از حضور چنین عنصر ممتاز و ارزشمندی، یک خسارت بزرگ بوده و هست که متأسفانه عکسالعمل مناسب خود را از سوی مدعیان طرفداری از حقوق بشر دریافت نکرده و امیدواریم بیخبریها در این قضیه با همت صاحبان همت و مسؤولیت، پایان یابد.
و السلام علیکم و رحمةالله و برکاته
✍سیّدعلی خامنهای
۷۸/۳/۸
🌐https://khl.ink/f/3693
🔗پینوشت: گذشته از تصریح رهبر معظم انقلاب بر نقش امام موسی صدر در همراهی با انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت که در متن پیام به آن اشاره شد، از زاویهای دیگر به مشی نظری و عملی آيتالله موسی صدر اشاره میکنم که البته خصوصیتی مشترک بین فقهای تراز شیعی است و با مراتب مختلف میتوان در فقهایی مانند حضرت آيتالله خامنهای حفظهالله، آیتالله شهید بهشتی پیدا کرد.
▪️شأن این بزرگواران به خلاف رویهی غالب بین حوزویان کنونی، با وجود استحکام علمی، معنوی و شخصیتی شأن صرفاً علمی نیست، بلکه به قصد اصلاح وضع موجود شأن مصلحان اجتماعی را دارند. از اقتضائات اصلاحگری و مصلحبودن، گستردگی زبانی و داشتن زبان گسترده است که در پیامهای قبلی به آن اشاره شد. از دیگر اقتضائات آن، داشتن سعهی صدر است؛ از این روی فرصت میدهند و میدان میدهند تا اشتباهات را تجربه کرد. هیچگونه اصراری ندارند که جامعه باید و حتماً نظر اینان را بپذیرد. دائماً بین جامعه بر اساس واقعیات موجود، امیدآفرینی میکنند تا امیدزدایی و تزریق و پمپاژ ناامیدی توسط دشمن را مهار کنند. لازمهی دیگر، داشتن نگرش وسیع و وسعت در بینش و نگرش است. شاهدی بر این مدعا به عنوان یک نمونه، مواجهه عالمانه و مصلحانه این بزرگواران با دکتر شریعتی است.
این بزرگواران بر اساس واقعبینی، مبتنی بر مقدورات و ظرفیتهای موجود، اقدام میکنند. اینان مطلقگرا و نابگرا نیستند بلکه همگرا هستند. ایشان خودبسنده نیستند و از همه ظرفیتهای موجود و تجارب بشری با رویکردی انتقادی، دست به زبدهگزینی و استحاله میزنند. نه اهل افراط هستند و نه تفریط.
✍تفرشی
#اصلاح_اجتماعی #اصلاح_جهانی #حوزه #فقاهت #فقهای_تراز #فقهای_معاصر #اندیشه_راهبردی
🆔@dolat_qavi
پدربزرگم در تفرش هر سال روز اول محرم علم امام حسین را - که از پدرش به ارث برده- به تکیه ششناو میبرد و در محل مخصوص نصب میکند و روز آخر ماه صفر آن را به منزل میآورد و قطعات آن را از هم باز میکند و در جای مخصوص قرار میدهد تا سال بعد...
#علم
#تکیه_ششناو
#تفرش
🆔@dolat_qavi
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰امامزاده سیدمحمد(تفرش) جدّ حضرت آيتالله خامنهای
📜شجرهنامه رهبر معظم انقلاب از زبان مبارک خودشان
🎞 تصاویر زیارت معظم له از جدّشان در شهرستان تفرش
🆔@dolat_qavi
14021101-mabani-0007-zoom-48k.mp3
22.48M
🔊نقد مبانی تربیتی حجةالاسلام پناهیان
👤حجةالإسلام عباسی ولدی
📅۱۴۰۲/۱۱/۰۱
🔗پینوشت(ادمین): این صوت در کانالها و گروههای بسیاری در مدتها قبل منتشر شد، اما در این روزها که برخی شخصیتها به مرجع فکری تبدیل شدهاند، با پرهیز از محافظهکاری انتشار آن را ضروری دیدم.
شنیدن این صوت، به تمامی کسانی که در عرصهی فکری مشغول فعالیتند توصیه میگردد؛ اعم از ایدهپردازان، مبلغان و مدیرانی که به دنبال ارزیابی بنیههای علمی نیروهای فکری و فرهنگی هستند و نیز مخاطبین عمومی که از شخصیتهای فکری و تریبوندار استفاده میکنند.
امید که به غنا و پختگی علمی کنشگران در عرصه نظری بیفزاید.
#روش_اجتهادی
#اتقان
#تسلط_به_مبانی
🆔@dolat_qavi
برای بقاء، قدرتگرفتن و رسیدن به رفاه و پیشرفت ایران، به ایران مستقل نیاز است. «استقلال»، ایران را حفظ نموده، ایران قوی, پیشرفته و آباد را رقم زده و آن را به آزادی، رفاه و عدالت میرساند.
جریان غربگرای کشور از مفهوم استعمارستیز و استکبارستیز «استقلال» به انزوا تعبیر میکند و روحیه استقلالطلبی را به دعوای کورکورانه و متعصبانه با دنیا تقلیل میدهد.
#غربگرایی
#استقلال
#نفی_سبیل
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی
🆔@dolat_qavi
⭕️آیتالله خامنهای؛ مصلح جهانی خوب اما «سیاسی»
▪️حضرت آیتالله خامنهای تفاوت بارز و آشکاری با سایر مصلحان اجتماعی دارد که ایشان را متمایز میسازد. درست است که «مصلحان اجتماعی» خود را گسسته از جامعه نمیدانند. رسالت آنان تنها تربیت فرد نیست و برای اصلاح «جامعه» و «وضعیت کنونی» نیز اقدام میکنند. این خود نشان از روبهپیشبودن این بزرگواران دارد.
▪️اما در این میان، امام خمینی از معدود مصلحینی بودند که موفق به تشکیل حکومت دینی با رسالتهای جهانی شدند. همه مصلحین به این هدف دست نیافتند یا اصلاً هدف آنان تشکیل حکومت نبود. درست همانگونه که رسول اکرم صلواتاللهعلیه یک مصلح گوشهنشین و دور از جامعه نبود و پس از هجرت از مکه به مدینه دست به تأسیس حکومت زد.
▪️آیتالله خامنهای نیز به تبعیت از معصومین علیهمالسلام و حضرت امام، اساساً در ساحت اندیشه و میدان عمل، اصلاح جامعه و جهان برای برقراری عدالت اجتماعی، قسط و رسیدن به آرمانها را نیازمند تأسیس «نظام اسلامی» میداند. آیتالله خامنهای یک رهبر و مصلحِ نهتنها اجتماعی بلکه جهانیِ خوب است که غیرسیاسی و دور از حکومت نیست. خروجی تفقه و فقاهت او «اسلام سیاسی» است و این ویژگی در بینش، نگرش و کنش او را ممتاز میگرداند. او عمیقاً به اصل دخالت دین در سیاست در عرصه نظر و میدان عمل باور دارد.
✍تفرشی
1⃣بدون پشتوانهٔ قدرت، نمیشود افکار و آرمانها و آرزوهای دینی را - بلکه هیچ آرمان و آرزویی را - تحقّق بخشید.
2⃣ همه ائمه علیهمالسلام دنبال ایجاد حاکمیت اسلامی بودند. (امامشناسی سیاسی)
3⃣قدرت اسلامی(حکومت اسلامی) اثرش در جذب نفوس به طرفِ اسلام از صدها مبلّغ و مانند آن، بیشتر است.
4⃣سهم تأثیر فوقالعادهی دستگاه مدیریتکنندهی جامعه در هدایتگری آن
#اصلاح #مصلح_اجتماعی #مصلح_جهانی #وضعیت #حکومت_دینی #نظام_اسلامی #اسلامگرایی #اسلام_سیاسی
🔗شهید مرتضی مطهری:
«ما همیشه صالح داشته و الان هم داریم؛ ولی مصلح کمتر داشتهایم. در چند قرن اخیر یک مصلح اجتماعی نداشته ایم و علتش این است که ما کمتر اجتماعی میاندیشیم. صلاح ما صلاح تصوفمأبانه است که به خود پرداختن و صلاح پیغمبر مابانه نیست.» یادداشتهای استاد مطهری، ج۷، ص۹۴
🆔@dolat_qavi
⭕️«جریان استعمارزدهی خودتحقیر» که دائماً با فریاد «ما نمیتوانیم»، ناامیدی را به جامعه تزریق میکنند.
📖صفحهٔ ۱
▪️هنوز با گذشت چهل و پنجسال از انقلاب استقلالخواهانه و استعمارستیزانه ایران، ذهنهای برخی از ایرانیان استعمارزده است.
استعمار با قدرت خود محاسباتی را بر مردم غیرغربی دیکته و تحمیل کرده است تا آنان بگویند که ما نمیتوانیم! استعمار تحقیر میکند و افراد استعمارزده خودتحقیر میکنند.
▪️برخیشان میگفتند: «ایرانی باید از فرق سر تا نوک پا غربی شود». سیدحسن تقیزاده که رهبری جناح اقلیت روشنفکر، تجددخواه مجلس مشروطه را بر عهده داشت در یکی از سرمقالههای خود، در دورهی جدید روزنامه کاوه، شماره ۷، ذیالقعده ۱۳۳۸ (ژوئیه ۱۹۲۰) نوشت:
«…ایرانیان خیال میکنند که آنها در گذشته یک تمدن عالی درخشان مانند تمدن یونانیان داشتهاند. وقتی که حقایق علمیه و تاریخیه مثبته در جلوی نظر آنها گذارده شود، خواهند دید که ایران به علم و ترقی دنیا کمک زیادی نکرده و مانند ملل عالم در اغلب آنچه هم که داشته مدیون تمدن و علم یونان بودهاند...
امروز چیزی که به حدّ اعلا برای ایران لازم است و همه وطندوستان ایران با تمام قوی باید در آن راه بکوشند و آن را بر هر چیز مقدم دارند سه چیز است که هرچه درباره شدت لزوم آنها مبالغه شود کمتر از حقیقت گفته شده: نخست قبول و ترویج تمدن اروپا بلاشرط و قید و تسلیم مطلق شدن به اروپا و اخذ آداب و عادات و رسوم و ترتیب و علوم و صنایع و زندگی و کلّ اوضاع فرنگستان بدون هیچ استثنا…
این است عقیده نگارندهی این سطور در خط خدمت به ایران: ایران باید ظاهراً و باطناً، جسماً و روحاً فرنگیمآب شود و بس».
او تکروایتهای جعلی تاریخ غرب استعمارگر را دیکتهشده پذیرفته و بر اساس آن میمونوار و کاملاً مقلدانه برای ایران نسخه مینویسد.
▪️رزم آرا نخست وزیر وقت پهلوی در سال 1329 در برخوردی مستبدانه با درخواست ملیشدن صنعت نفت، برای اثبات ناتوانی ملت ایران از اداره منابع نفتی خویش فریاد زد: «ملتی كه لیاقت لولهنگ سازی ندارد چگونه میتواند صنعت نفت را اداره كند.»
▪️این دو نمونه که یکی از زمان قاجار و دیگری از دوره پهلوی بود، شاهدی بر وجود افراد استعمارزده بود اما در دوره بعد از انقلاب اسلامی هم افرادی بودند که صراحتاً «ما نمیتوانیم» را فریاد میزدند. حاج اکبر ترکان که از افراد نزدیک به آ.رفسنجانی و از مشاوران رییس جمهور روحانی بود، میگفت: «اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمهسبزی را نخواهیم داشت».
▪️بنابراین اگر مشاهده میکنیم که بعد از انقلاب اسلامی، جناح غربگرا در کشور ظرفیتها و امکانات موجود را تمسخر میکنند، باید بگوییم با توجه به پیشینه تاریخی که تقدیم شد، این اولین باری نیست که افرادی به خود اجازه میدهند به دستاوردها و توانایی ملت ایران توهین کنند و هستند هنوز میراثدارانی که چنین بیندیشند. کسانی که فعالیتهای هستهای جوانان ایرانی را چاه بیآب بنامند. یا وزیر امور خارجهای (ظریف) که (قریب به مضمون) میگفت: «آمریکا با یک بمبش ما را نابود میکند» یا هزاران اظهارات دیگر اینچنینی که از این جناح در این چهل سال مطرح شده است.
▪️بدون شک دستاوردهای ملت ایران باید در فضایی علمی و بهدور از تنش مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نمیتوان در یک فضای سیاسی آنها را برشمرد، اما نگاهی کوتاه به پیشرفتهای ۴۶ سال گذشته میتواند پاسخی دندانشکن به توهینها و خودتحقیریهای این افراد و جریانات سیاسی غربگرا به توانمندیهای ملت ایران باشد. جای تعجب است که اظهارات این افراد در حالی مطرح میشود که ایران کنونی در بسیاری از مؤلفههای قدرت، حرف اول را در منطقه میزند.
🆔@dolat_qavi
📖صفحهٔ ۲
▪️در مقابل این جریان، ارادههای پولادین ایرانی قرار دارند که عزتمندانه با اتکا به وعدههای الهی و نصرت خدای متعال، به دنبال تحقق شعار «ما میتوانیم» هستند. کسانی که انسان را مخلوق صاحب اراده میدانند و به قدرت اختیار و اراده انسان ارج و بها مینهند. آنان معتقدند که با اراده و برنامه، میتوان ضعفها را برطرف کرد و به پیشرفت رسید؛ به شرط اینکه اسیر تحقیرگران استعمارگر و ذهنهای استعمارزدهی خودتحقیر نشویم. پیشرفت خوب و ضروری است. آنچه بد است، انفعال و بیماری خودتحقیری است و این تصور نادرست که اگر در ظواهر پیشرفت عقب افتادیم، پس انسان مادونتر و ضعیفتری نیز هستیم و اراده و همتمان هم مثل پیشرفتمان عقب مانده!
▪️رهبر انقلاب در سال 84 فرمودند: «همهی ابزارهای فرهنگی و تبلیغی در طول صد سال یا بیشتر بهکار گرفته شد، تا این ملت را به خودشان بدبین کنند - یکی از شخصیتهای سرشناس معروف میگفت: ایرانی، یک لولهنگ نمیتواند بسازد! - لولهنگ یعنی آفتابه گِلی؛ آن زمانها از گل، آفتابه درست میکردند. اینجور این ملت را تحقیر میکردند. این ملت حالا در زمینههای زیستی، در زمینهی فعالیتهای گوناگون علمی، تحقیقی کارهایی میکند که خودش را جزو ده کشور اول جهان قرار میدهد؛ این، شوخی نیست. این مسأله به ملت ما، به شما جوانها، در هرجا که هستید و در هر قسمتی که کار میکنید، هشدار میدهد که قدر خودتان را بدانید، حرکت کنید، ناامید نشوید؛ شماها میتوانید. شما آن نسلی هستید که اگر خوب عمل کردید، آیندهی این کشور را -صد سال، دویست سال یا بیشتر- تضمین خواهید کرد».
✍تفرشی
#بیماری_ما_نمیتوانیم #انقلاب_ایران
#استقلال #استعمارستیزی
#ذهنهای_استعمارزده #تحقیر #تحمیق #تقلید_میمونوار #توهین_به_توانایی_ملت_ایران
#ما_میتوانیم #بدبینی #ناامیدی #خودباختگی #وابستگی
#خوداتکایی #اصلاح_و_پیشرفت #هویتبخشی #گام_دوم
🆔@dolat_qavi
⭕️نسبت جریانهای سیاسی-اجتماعی با نهاد فقاهت چهمقدار تعیینکننده است؟
🔰به نقل از امام خمینی رحمةاللهعلیه: ایراد سازمان مجاهدین (منافقین) این است که با روحانیت سازگار نیست.
به گفته مسعود رجوی، سازمان مجاهدین در سال ۱۳۴۹ رسماً با آیتالله خمینی تماس گرفت و از ایشان خواست که فتوای قیام مسلحانه را برایشان صادر کند اما ایشان نپذیرفتند.
او در جای دیگری میگوید آقای خمینی در نجف بود ما نمایندگانی گسیل کردیم. میگفت ایراد شما این است که با روحانیت شما را سازگار نمیبینم.
بنا بر گفتههای رجوی، منتظری نامههایی را خدمت امام میفرستد که اینها بهترین جوانان مملکت هستند و اینها را مورد حمایت قرار بده.
رجوی میگوید: رفسنجانی در دمشق به نماینده مجاهدین گفته بوده که خمینی بدون مجاهدین نخواهد توانست حتی یک لیوان آب بخورد.
📕پروژه تاریخ شفاهی ایران، به کوشش حبیب الله لاجوردی، ج ۱۱، صص. ۱۳۸ تا ۱۵۱.
#فقاهت
#حجت
#انحراف
🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم
❓دلیل آرامش رهبر معظم انقلاب در شرایط حاد و حساس چیست؟
♦️دلایل مختلفی وجود دارد که بارزترین و مهمترین آنها عبارتند از:
۱.«استحکام و قدرت بالای معنوی»: این خصوصیت نشأتگرفته از اتصال معنویِ بسیار جدی با خدای متعال است که باعث ایجاد اطمینان خاطر میشود؛ «الا بذکرالله تطمئن القلوب».
۲. ایمان و باور عمیق به وعدههای الهی و نصرت الهی که إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ.
۳. «استحکام فقهی»: این استحکام که موجب احاطه فقیهانه بر قرآن و روایات معصومین علیهمالسلام است، حکم خدا و تکلیف را بر ایشان روشن ساخته و ایشان را از حیرت و انفعال، تزلزل و روزمرگی بیرون آورده است تا محکم و باصلابت به مسیر روشن خویش ادامه دهد.
۴. «قدرت علمی»: این قدرت علمی برخاسته از مطالعات گسترده ایشان در تاریخ اسلام و غرب و مطالعات سیاسی-اجتماعی است.
۵.اشراف به ظرفیتها و توانمندیهای داخلی و شناخت نقاط قوت و نقاط ضعف درونی که برخاسته از «واقعنگری» ایشان است.
۶.شناخت ضعف و قوت دشمن: «اندیشه راهبردی» ایشان موجب گردیده است تا ناظر به اقدامات و تحرکات «دشمن» بیندیشد و همواره دشمن را رصد کرده و ضعف و قوت دشمن را بشناسد.
♦️این مولفههای قدرت از اهم دلایل وجود آرامش در حضرت آیتالله خامنهای بود که از ایشان شخصیت قدرمتند و خویشتنداری را در عرصهی سیاستورزی و دولتداری ساختهاند، به گونه ای که پژوهشکدهها و اندیشکدههای مهم دنیا نه فقط بیانات و پیامهای ایشان بلکه سکوت و زبان بدن او را هم مورد تحلیل و ارزیابی قرار میدهند. بنابراین تا حدی ضرورت و اهمیت مطالعه بیانات و عملکرد ایشان روشن میگردد.
♦️مهم این است که این ویژگی منحصر در یک شخصیت نباشد و به تناسب افراد، در کل جبهه تسری یابد. اگر چه شرح صدر ایشان، مختص خود ایشان است، به حسب اعتقادات و تجربیات خاص خود و نیز جایگاه حساس و منحصر به فردشان، اما میتوان درجهای از این خصوصیت را تسری به سایرین در جبهه انقلاب داد. برای این منظور، در اولین مرحله باید این ویژگی را شناخت و منشأ پیدایش آن را بررسی کرد که در این یادداشت تا حدی تلاش شد.
♦️آیتالله خامنهای مظهر مبارزه با جبهه باطل -که مصداق امروزی آن تمدن غرب است- میباشد. ویژگی اصلی و مهم ایشان این است که ذرهای به جریان باطل خوشبین نیست و این بدبینیِ واقعبینانه و مبارزه با باطل را همواره در عرصه اندیشه و میدان عمل دنبال میکند.
✍تفرشی
#شرح_صدر #اداره #مدیر
🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️حفظ حریم حاکم اسلامی
🔰حجةالإسلام محمد عشایری منفرد
♦️«...ممّن لا تُبطره الكرامة فيجترى بها عليك فى خلاف لك بحضرة الملاء»
این بخش از نامه 53 نهج البلاغه نشان میدهد که حفظ حریم حاکم اسلامی لازم است چون از نصب مدیرانی که در حضور همگان حاکم اسلامی را نقد میکنند نهی کرده است.
♦️با این حال روایات دیگری نیز وجود دارد که در آنها بر حریم حاکم اسلامی اشاره شده است:
▪️امام رضا(ع) در پاسخ به نامه محمد بن سنان، علت حرمت «فرار از جنگ» را موجب استخفاف امام عادل» و در نهايت(جرأت دشمنان بر مسلمين) ذكر فرمودهاند:
«حرم الله الفرار من الزحف لما فيه من الوهن فى الدين و الاستخفاف بالرسل و الائمة العادلة و ترك نصرتهم على الاعداء...لما فى ذلك من جراة العدو على المسلمين»
▪️شیخ صدوق روایت کرده است: «انه متى امره امام المسلمين بالطلاق فامتنع ضربت عنقه لامتناعه على امام المسلمين»
▪️عن ابى عبدالله، قال رسول الله، «من كان يومن بالله و اليوم الاخر فلا يجلس فى مجلس يسب فيه امام او يعاب فيه مسلم
▪️عن ابى جعفر(ع): «من قعد فى مجلس يسب فيه امام من الائمة، يقدر على الانتصاف، فلم يفعل البسه الله الذل فى الدنيا و عذبه فى الاخرة و سلبه صالح ما من به عليه معرفتنا»
#حفظ_حریم_ولی_فقیه
#نقد_ولی_فقیه
🆔@dolat_qavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️عدالت طلبان در ترازوی عدالت (حفظ حریم حاکم اسلامی)
🔰حجةالإسلام محمد عشایری منفرد
♦️عدالت طلبان در جستجوی عدالت، حق مردم را از حاکمیت مطالبه میکنند. این کار برای عدالتطلبی لازم است اما کافی نیست چرا که اگر مردم حقوقی بر گردن حاکم اسلامی دارند حاکم اسلامی نیز حقوقی بر گردن مردم دارد. حق حاکم و حریم حاکم اسلامی، حق مهمی است که درباره آن گفته شده است: «یکی از مهمترین مصالح، حفظ حریم امام عادل است» (دراسات فی ولایةالفقیه" ج 2 ص 592).به عبارت دیگر: حق بین حاکم و مردم یک حق دوسویه است.
عدالتطلبان وقتی به یکی از دو سویهی این حق، تأکید و از سویهی دیگرش غفلت کنند، از عدالت دور شدهاند.
♦️نمونههایی از سخنان امیرالؤمنین علیه السلام در تأکید بر دوسویگی حق حاکمیت و مردم:
1️⃣فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوِلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلَ الَّذِي لِي عَلَيْكُم از خطبه 216
(خداوند سبحان از طریق ولایت بر شما حق مرا بر گردن شما نهاده و برای شما نیز چنین حقی را بر گردن من نهاده است).
2️⃣و أُخْصُصْ رَسَائِلَكَ الَّتِي تُدْخِلُ فِيهَا مَكَايِدَكَ وَ أَسْرَارَكَ بِأَجْمَعِهِمْ لِوُجُوهِ صَالِحِ الْأَخْلَاقِ مِمَّنْ لَا تُبْطِرُهُ الْكَرَامَةُ نامه 53
(...نامه هایی را که در آن تدابیر و اسرار حکومتی ات را درج میکنی، تنها به کاتبی بسپار که بیش از هر کسی جامع صلاحیتهای اخلاقی باشد [یعنی] کسی باشد که وقتی به او احترام مینهی، آنقدر به سُکر و سرمستی نیفتند که جسارت ورزد و در حضور جمع با تو مخالفت بکند).
3️⃣إذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ ...وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ. خطبه 167
(وقتی مردم حق حاکم را و حاکم [نیز] حق مردم را رعایت کند، حق در جامعه عزت پیدا میکند ... و طمع دشمنان بریده میشود).
چنیین مضمونی در پاسخ امام رضا(ع) به نامه محمد بن سنان، نیز بیان شده است. ایشان نیز علت حرمت فرار از جنگ را استخفاف امام عادل که خود موجب جرأت و اعتماد به نفس دشمن میشود، ذکر فرمودهاند. (حرم الله الفرار من الزحف لما فيه من الوهن فى الدين و الاستخفاف بالرسل و الائمة العادلة و ترك نصرتهم على الاعداء...لما فى ذلك من جراة العدو على المسلمين)
#حفظ_حریم_ولی_فقیه
#نقد_ولی_فقیه
#حجتمحوری
🆔@dolat_qavi