eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
802 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
193 ویدیو
19 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ محکومیت سلب حضانت کودکان خانواده‌های مسلمان در سوئد 🔹تی آر تی عربی: فعالان اجتماعی در با راه‌اندازی کارزار اینترنتی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی، سلب حضانت کودکان خانواده‌های مسلمان از سوی مقامات سوئدی را محکوم کردند. 🔹هدف از این کارزار اینترنتی به نام «دزدیدن کودکان ما را متوقف کنید»، محکومیت اقدامات مقامات سوئدی در سلب حضانت کودکان از خانواده‌های مسلمان به بهانه نامناسب بودن شرایط زندگی آن‌هاست. 🔹قانون مراقبت از سوئد به سازمان خدمات اجتماعی این کشور موسوم به «سوشیال» اجازه می‌دهد تا حضانت تمام فرزندان یک خانواده را در صورتی که یکی از آن‌ها در معرض شرایطی قرار گیرد که خدمات اجتماعی، آن را نامناسب بداند، از آن خانواده بگیرد. این شرایط نامناسب شامل خشونت، یا ناتوانی در تأمین احتیاجات اولیه کودک یا موارد مشابه می‌شود. 🔹با این حال، خانواده‌های مسلمان این سازمان را متهم به «بهانه‌سازی» برای ربودن فرزندانشان و سپردن آن‌ها به خانواده‌های جایگزینی می‌کنند که از نظر فرهنگی و مذهبی متفاوت هستند. 🔹برخی از والدین خانواده‌های مسلمان دولت سوئد را به «ربودن» فرزندانشان به بهانه اینکه «تربیت آن‌ها با پیشینه اسلامی تربیت صورت می‌گیرد»، متهم می‌کنند. 🔹گزارش‌های موجود از سوئد، حاوی اعداد تکان‌دهنده‌ای در مورد کودکانی است که بین خانواده‌های جایگزین بازتوزیع شده‌اند؛ برای مثال آمار مرکز اطلاعات دولتی سوئد؛ حاکی از وجود سالانه ۲۰ هزار کودک است که به ادعای آن‌ها در این شرایط قرار دارند. 🔹هشتگ (دزدیدن فرزندانمان را متوقف کنید)، طی چند روز گذشته به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی سوئد داغ شده است و اقدام سلب حضانت کودکان از خانواده‌های آن‌ها را محکوم می‌کند. (ایکنا) @dolatedin
🔻 چرا لایحه تابعیت در انگلیس، اقلیت‌ها را نگران کرده است؟
💢 چرا لایحه تابعیت در انگلیس، اقلیت‌ها را نگران کرده است؟ 🔹بی بی سی عربی: دولت می‌گوید تروریست‌ها، جنایتکاران جنگی و جاسوسان از جمله افرادی هستند که با اصلاحات مهاجرتی مورد هدف قرار داده است. 🔹بر اساس «لایحه تابعیت و مرزهای بریتانیا» (UK Nationality and Borders Bill) که در مجلس اعیان در حال بررسی است، اگر دولت انگلیس بخواهد فردی را لغو کند، دیگر نیازی نیست که این مساله را به او بگوید. 🔹پریتی پتل، وزیر کشور انگلیس می‌گوید این قانون در "شرایط استثنایی" علیه افرادی که خطر قابل توجهی برای انگلیس دارند استفاده خواهد شد. 🔹اما اعتراضاتی علیه لایحه جدید صورت گرفته است و برخی نگرانند که در صورت ارتکاب جنایت مشابه، با اقلیت‌های قومی رفتاری متفاوت از انگلیسی‌های صورت گیرد. 🔸 چگونه تابعیت خود را از دست می‌دهید؟ 🔹، حق زندگی در یک کشور است که بدون آن مردم نمی‌توانند در انتخابات رای دهند و ممکن است برای به دست آوردن کار، تحصیل یا مراقبت‌های بهداشتی با مشکل روبرو شوند. 🔹اما لغو تابعیت امر جدیدی نیست، زیرا بیش از یک قرن است که دولت انگلیس قادر به انجام این کار بوده است و وزیر کشور انگلیس کسی است که برای هر مورد به صورت جداگانه تصمیم می‌گیرد. 🔹در سال‌های اخیر، روند لغو تابعیت با مسائل مربوط به ، به ویژه موضوعات مرتبط با عناصر اسلامی مانند شامیما بیگم انگلیسی الاصل، که در سال 2015 برای پیوستن به داعش به سوریه سفر کرد و تابعیتش در سال 2019 و به دلایل امنیتی لغو شد، مرتبط بوده است. 🔹بر اساس قوانین بین‌المللی، به ویژه اعلامیه جهانی در سال 1948، هرکسی حق داشتن یک تابعیت را دارد، بنابراین افراد را نمی‌توان «خودسرانه» بدون تابعیت رها کرد. 🔹اما دولت انگلیس می‌گوید در صورت داشتن تابعیت دیگر، چه تابعیت مضاعف و چه بتوانند تابعیت کشور دیگری مانند کشوری که والدینشان از آن آمده‌اند، داشته باشند، در هر صورت سلب تابعیت می‌شوند. 🔹علاوه بر مسائل امنیت ملی، موارد دیگری نیز وجود دارد که در آنها می‌توان بدون اطلاع قبلی تابعیت را لغو کرد، به عنوان مثال برای حفظ ارتباط با کشورهای دیگر یا برای خدمت به "منافع عمومی" کشور. 🔸 چرا مردم به این لایحه اعتراض دارند؟ 🔹این لایحه دولت را از الزام به اطلاع‌رسانی به مردم در صورت لغو تابعیت معاف می‌کند. اما اعضای برخی از می‌گویند در صورت تصویب این لایحه ممکن است «شهروند درجه دو» شوند. 🔹این چیزی است که بیش از 20 گروه، از جمله انگلیس، شورای ی انگلیس و «نسل ویندراش» در تظاهراتی در خارج از خیابان داونینگ در ماه دسامبر و ژانویه گفتند. 🔹سمیر پاشا وکیل متخصص در قانون مهاجرت می‌گوید که این لایحه اختیارات گسترده‌تری به دولت می‌دهد. او می‌افزاید که این مساله یک منطقه خاکستری برای دولت فراهم می‌کند. 🔹وی ادامه داد: عبارت "منافع عمومی" به قدری مبهم است که به دولت اجازه می‌دهد تا حد زیادی از آن استفاده کند. 🔹رسوایی «نسل ویندراش» زمانی رخ داد که به تعداد زیادی از ساکنان قدیمی، که بسیاری از آنها اهل دریای کارائیب بودند، گفته شد که علیرغم اینکه چندین دهه در انگلیس زندگی و کار کرده‌اند، به طور غیرقانونی در انگلیس هستند. این در حالی است که بسیاری از بازماندگان هنوز در انتظار پرداخت غرامت از سوی دولت هستند. 🔸 دولت چه می‌گوید؟ 🔹وزیر مهاجرت انگلیس می‌گوید قانون پیشنهادی اقدامی معقول و متناسب است که تعداد افرادی که تحت تاثیر آن قرار می گیرند، زیاد نیستند. 🔹او می‌افزاید: این قانون شامل تعداد بسیار کمی از مردم که منشأ آسیب‌های بزرگ تلقی شده و می‌خواهند به مردم این کشور آسیب برسانند، می‌شود. 🔹وقتی بی بی سی از وزیر مهاجرت پرسید منظور او از "منافع عمومی" چیست؟ وی نحوه استفاده از آن را مشخص نکرد و گفت که این قانون وسیله‌ای مناسب برای محافظت از مردم انگلیس است. @dolatedin
🔻 گام بلند آذربایجان برای اسلام دولتی و کنترل دینی
⭕️ گام بلند آذربایجان برای اسلام دولتی و کنترل دینی 🔹ریپورت: با تغییر قانونی که اختیار انتصاب مساجد را در جمهوری از «» سلب کرده و به «کمیته دولتی امور دینی» محول می‌کند، روند انتصاب «امامان مساجد» در جمهوری آذربایجان در کنترل کامل دولت قرار خواهد گرفت. 🔹گوندوز اسماعیل‌اف، معاون کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان در تشریح قانون جدید درباره نحوه انتصاب امامان جماعت در جمهوری آذربایجان گفت: « آذربایجان امسال اولین فارغ‌التحصیلان خود را خواهد داد و برخی از این فارغ‌التحصیلان به عنوان روحانی منصوب می‌شوند.» 🔹این مقام کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان گفت: «روال کار به این صورت است که تغییرات باید در شور دوم و سوم نیز به تصویب مجلس ملی برسد و پس از آن رئیس جمهوری مصوبه لازم الاجرا شدن این تغییرات را امضا می کند. تنها در این صورت است که قانون اجرا می‌شود.» 🔹وی افزود: «البته در صورت تصویب تغییرات پیشنهادی، نوآوری‌هایی در حوزه دینی ایجاد خواهد شد. اول، انتصاب مسلمان توسط یک سازمان دولتی (کمیته دولتی امور دینی) انجام خواهد شد. ثانیاً، جوامع مذهبی اسناد تأسیس خود را برای ثبت دولتی مستقیماً به یک سازمان دولتی (کمیته دولتی امور دینی) ارسال می‌کنند، نه از طریق مرکز یا سازمان مذهبی (اداره مسلمانان قفقاز). سوم، شهروندان می‌توانند نقدی و الکترونیکی خود را از طریق کارت‌های بانکی و اینترنت انجام دهند. همه اینها البته به معنای تغییر در ماهیت اصلاحات در حوزه روابط دولت و دین است.» 🔹اسماعیل‌اف پیرامون مخالفت این لایحه با قانون اساسی آذربایجان گفت: «درست است که طبق قانون اساسی ما دین جدا از دولت است و آذربایجان یک کشور سکولار است، اما انتصاب روحانیون توسط یک نهاد دولتی منافاتی با اصول سکولاریسم و سکولاریسم ندارد. توضیح بدهم: دین هست، روحانی هم هست. دین احکام و آموزه های شرعی است. دولت با تعیین روحانی در شریعت و عقاید دخالت نمی‌کند. مثلاً دولت نمی‌تواند دخالتی در نماز و روزه مردم بکند.» 🔹او در ادامه گفت: «دولت در دین و شریعت دخالت نمی‌کند، بلکه با تعیین سازمان‌دهنده فعالیت‌های مذهبی، این فعالیت‌ها را کنترل می‌کند. در صورت تصویب این اصلاحیه، آذربایجان اولین کشور سکولار نخواهد بود که روحانیون توسط دولت منصوب می‌شوند. به عنوان مثال، در کشور برادر ما، ، روحانیون مسلمان از زمان آتاتورک توسط منصوب می‌شوند. امامان مساجد در ترکیه کارمندان دولت هستند. 🔹وی افزود: «نمونه‌های مشابه در اروپا، مهد ، وجود دارد. به عنوان مثال در نروژ، دانمارک، فنلاند، انگلستان و ایسلند که به عنوان کشورهای و مترقی در جهان شناخته می‌شوند، قوانین این کشور حتی به یک دین خاص (یا گاهی به یک فرقه) تعلق دارد. طبق قانون اساسی ، حداقل نیمی از اعضای دولت باید اعضای کلیسا باشند. یا در ، این پادشاه است که رئیس کلیسای سلطنتی انگلیکن و همچنین روحانیون اصلی را که در واقع کلیسا را اداره می‌کنند، منصوب می‌کند. نمونه دیگر ، وطن سکولاریسم است که نمونه بارز الگوی سختگیرانه سکولاریسم است. در منطقه آلزاس در فرانسه، دولت به روحانیون حقوق می‌دهد، از روحانیون محافظت و آنها را منصوب می‌کند. چنین نمونه‌هایی هم در غرب و هم در شرق فراوان است.» 🔹گوندوز اسماعیل‌اف درباره کنترل دولت بر فضای دینی موجود در جمهوری آذربایجان گفت: «مأموریت آگاهی‌بخشی دینی هر ساله تقویت می‌شود و همه اقشار جامعه را در بر می‌گیرد. آگاهی‌بخشی دینی با مشارکت کارکنان “کمیته دولتی امور دینی” با سازمان‌های مذهبی، نمایندگان “اداره مسلمانان قفقاز”، روحانیون و سایر کارشناسان پیش برده می‌شود. به موازات کار روشنگری، اقدامات منسجمی برای تربیت کادر ملی در حوزه دین انجام می‌شود.» 🔹معاون کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان در عین حال درباره مسایل موجود در زمینه دینی در این کشور گفت: «در مورد مشکلات حوزه دین، باید اعتراف کنیم که هنوز هم تلاش‌هایی برای سیاسی‌کردن دین، ، مذهبی و رویارو قرار دادن هویت ملی با هویت دینی وجود دارد که این تلاش‌ها اغلب تحت تاثیر عامل خارجی است و قاطعانه از آن جلوگیری می‌شود.» @dolatedin
⭕️ دیدار کریم آقاخان با رئیس‌جمهور پرتقال در لیسبون 🔹، رئیس فرقه نزاری، جمعه ۴ فوریه در لیسبون با مارسلو ربلو دی سوسا، رئیس جمهوری دیدار کرد. 🔹طبق گزارش سایت رسمی اسماعیلیه آقاخانیه، دو طرف در این دیدار درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله حضور و فعالیت‌های اسماعیلیه و در پرتغال، کشورهای پرتغالی زبان و سراسر جهان صحبت کردند. 🔹در این دیدار، دختر و نوه دختری کریم آقاخان، زهرا آقاخان و سارا بویدن، نیز حضور داشتند. ✍️ اسماعیلیه آقاخانیه حضور پررنگی در پرتقال داشته و ارتباط نزدیکی با رئیس جمهور این کشور دارند. ۲۵ دسامبر گذشته نیز، رحیم آقاخان در کاخ ریاست جمهوری با دی سوسا دیدار کرده بود. در اکتبر ۲۰۲۱ نیز امین محمد آقاخان، برادر کوچکتر کریم آقاخان، با سفر به پرتقال، با رئیس جمهور دیدار و برخی اماکن فرهنگی را در آنجا افتتاح کرده بود. 🔸مرکز اسماعیلی لیسبون و چندین جماعت‌خانه در شهرهای لیسبون، سیکسال، آویرو، ستوبال، پورتو، فارو و پورتیمائو، از جمله پایگاه‌های اسماعیلیه آقاخانیه در کشور پرتقال است. @dolatedin
⭕️ انتصاب‌های تاریخی زنان در نهادهای دینی سعودی 🔹سیّدتی: شیخ ، رئیس کل امور و سه‌شنبه، ۸ فوریه، با صدور حکمی «تاریخی»، خانم فاطمه التویجری را به عنوان دستیار امور در مسجد النبی منصوب کرد. 🔹السدیس این انتصاب بی‌سابقه را یک «جهش کیفی» در مدیریت امور مسجد الحرام و مسجد النبی شمرده و در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ و حمایت‌های منطقی پادشاه سعودی از توانمندسازی زنان در جامعه دانست. 🔹گفتنی است چند روز پیش، ۳۰ ژانویه، شیخ ، وزیر سعودی نیز دستوری مبنی بر انتصاب خانم «لیلی القاسم» به عنوان «معاون برنامه‌ریزی و تحول دیجیتال» در این وزارتخانه به مدت یکسال صادر کرد. این برای نخستین بار بود که یک زن در جایگاه معاونت در این وزارت منصوب می‌شد. @dolatedin
🔻 حزب النهضة تونس انحلال شورای عالی قضایی را محکوم کرد
⭕ حزب النهضة تونس انحلال شورای عالی قضایی را محکوم کرد 🔹آناتولی: حزب اسلام‌گرای «النهضة» تصمیم رئیس جمهور این کشور درباره انحلال شورای عالی قضایی را «مغایر با قانون اساسی» دانست و آن را محکوم کرد. 🔹حزب دوشنبه، 18 بهمن، در بیانه‌ای اعلام کرد: «ما تصمیم قیس سعید مبنی بر انحلال شورای عالی قضایی را غیرقانونی و مردود می‌دانیم.» 🔹در ادامه‌ی این بیانیه تصریح شده است: «هدف قیس سعید از این تصمیم سلطه و کنترل رئیس جمهور بر دستگاه عدالت، تسویه حساب با رقبای سیاسی، بستن فضای عمومی و ایجاد یک حکومت مطلقه فردی است.» 🔸گفتنی است رئیس جمهور تونس در اقدامی بحث‌برانگیز، در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه، 17 بهمن، به بهانه مبارزه با فساد تصمیم به انحلال شورای عالی قضایی این کشور گرفت؛ اقدامی که به نوشته رسانه‌ها جرقه اختلاف‌ها بر سر دستگاه قضایی را شعله‌ور خواهد کرد. 🔸دو روز پس از اعلام انحلال شورای عالی قضایی تونس با دستور رئیس جمهور این کشور، نیروهای پلیس مقر این شورا در پایتخت را محاصره کرده و هرگونه دسترسی به مقر این شورا را مسدود کردند. 🔸این اقدام قیس سعید با واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای روبه‌رو شده است؛ از جمله کمیسیون بین‌المللی قضات که مقر آن در ژنو سوئیس است، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که سعید «عزم خود را برای حذف آخرین خط دفاع در برابر قدرت تک‌نفره او در تونس، یعنی نشان می‌دهد.» 🔸رئیس‌جمهور تونس در ماه ژوئیه سال گذشته نیز با تعلیق پارلمان و برکناری نخست‌وزیر ی این کشور، همه قدرت اجرایی کشور را در دست گرفت. او پس از مدتی خودش نخست‌وزیر جدیدی را منصوب کرد. 🔸قیس سعید همچنین تمایل خود را برای بازنویسی قانون اساسی فعلی تونس که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسید، اعلام کرده است. @dolatedin
⭕ راه زمینی حج بین عراق و عربستان در فهرست اولیه میراث جهانی یونسکو ثبت شد 🔹شفقنا: وزارت فرهنگ اعلام کرد که «درب زبیده»، راه زمینی از عراق به بین شهر و مکرمه در فهرست اولیه میراث جهانی یونسکو درج شد. 🔹وزارت فرهنگ عراق توضیح داد که این پرونده با عربستان مشترک است و هر کشور 4 موقعیت و مکان باستانی در این مسیر تاریخی که کوفه را به مکه متصل می‌کند، ثبت کرد. 🔹«درب زُبیده» یا مسیر زبیده در مرزهای شمالی عربستان واقع شده که از آثار باستانی و راه و شریان حج و تجارت از زمان ظهور اسلام به شمار می‌رود. 🔹قدمت این مسیر به دوره قبل از اسلام برمی‌گردد. دوره شکوفایی آن اما در دوره اول خلافت عباسی است که در آن استراحتگاه‌ها و کانال‌های آب برای تأمین آب زائران ایجاد شد. 🔹نام درب زبیده منسوب به زبیده (متوفى ۲۱۶)، همسر هارون‌الرشید، است. اما این انتساب، باتوجه به سابقة ذکر این منزلگاه‌ها در حوادث جنگ‌هاى ردّه و فتوحات صدر اسلام، احتمالاً به علت نقش زبیده در بهسازى و آباد کردن آنها باشد. 🔹به گفته کارشناسان در ساخت این مسیر از روش‌های بسیار علمی و مهندسی بی‌نظیری استفاده شده است. @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ ادای سوگند هندو‌های افراطی برای کشتن مسلمانان 🔹ویدئویی از گردهمایی صد‌ها راست افراطی منتشر شده که چهره‌های برجسته افراطی از پیروان خود می‌خواهند که سوگند یاد کنند که را بکشند. 🔹افزایش تبلیغات ضد اسلامی، نفرت علیه مسلمانان، نقض حقوق مسلمانان و متهم کردن آن‌ها به گسترش ویروس کرونا در و اقدام پلیس علیه دانشجویان و فعالانی که در تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه اصلاحات بحث‌برانگیز قانون شهروندی شرکت کرده بودند، همه نمونه‌های در هند در طول سال گذشته هستند. @dolatedin
🔻 معرفی کتاب «بازاندیشی در سلفی‌گری؛ شبکه های فراملی علمای سلفی در مصر، کویت و عربستان سعودی»
⭕️ معرفی کتاب «بازاندیشی در سلفی‌گری؛ شبکه های فراملی علمای سلفی در مصر، کویت و عربستان سعودی» 🔤 Rethinking Salafism; The Transnational Networks of Salafi 'Ulama in Egypt, Kuwait, and Saudi Arabia ✍️ نویسنده: Raihan Ismail 📓 انتشارات: Oxford University Press 📅 سال انتشار : 2021 🔹 یکی از منابع ایدئولوژیک اصلی برای خشونت در گروه‌های است. مجموعه‌ای از ادبیات علمی و پژوهش‌های قابل توجه در مورد شبکه‌های جهادی ، به ویژه پس از حملات ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده وجود دارد. این مباحث شامل افراطی بودن تفکر مورد نظر نظریه‌پردازان جهادی و سلفی‌ها است. با این حال سلفی‌گری یک جنبش یکپارچه و سراسری نیست و جریان‌های متعددی را در بر می‌گیرد. بررسی این جریان‌ها برای درک سلفی‌گری و تاثیر آن بر جوامع مسلمان بسیار مهم است. 🔹علاوه بر جهادی‌های سلفی (کسانی که خشونت را تایید می‌کنند) دو طیف گسترده دیگر در سلفی‌گری وجود دارد: و اهل مصالحه و دیگری و تندرو. سلفی‌های آرامش‌گرا یک سنت غیرسیاسی را تایید می‌کنند و فعالیت سیاسی را به هر شکلی غیرقابل قبول می‌دانند. سلفی‌های کنش‌گرا از تغییرات سیاسی حمایت می‌کنند و جریان‌های سیاسی به رهبری را سنت‌های سلفی تلقی می‌کنند. 🔹علمای آرامش‌گرا و کنش‌گرا به شکل مجزا در جوامع خود فعالیت دارند. مطالعات درباره این علما با توجه به کشورها انجام شده است و بر ماهیت و تأثیر سلفی‌گری بر روند اجتماعی آن کشورها تمرکز دارد. ریحان اسماعیل در کتاب بازاندیشی در سلفی‌گری، خاستگاه، فعل و انفعالات، و تأثیرات اجتماعی شبکه‌های فراملی علمای سلفی در مناطق مختلف شامل سعودی، و را ارزیابی می‌کند. 🔹او فعالیت‌های علمای آرامش‌گرا و کنش‌گرا را برای حفظ و ترویج عقایدشان نشان می‌دهد. چیزی که از نظر هر کدام از آن‌ها سلفی‌گری “اصیل” است. این کتاب ارزیابی مجددی از دوگانه آرامش‌گرا و کنش‌گرا را ارائه می‌دهد و عقیده دارد که این دوگانگی در مورد تفکر سلفی‌گری با دوگانگی که در نگرش و تفکر در باب مسائل اجتماعی وجود دارد، متفاوت است. 📌 فهرست مطالب: 1️⃣ مقدمه 2️⃣ ساختارشکنی سلفی‌گری 3️⃣ همبستگی فراملی علمای سلفی: سیاست 4️⃣ شبکه‌های فراملی علمای سلفی: بحث بر سر شکاف بین و 5️⃣ شبکه‌های فراملی علمای سلفی: وحدت حرکی/آرامش‌گرا در برابر سلفی‌گری جهادی؟ 6️⃣ شبکه‌های فراملی علما: رقابت در حوزه اجتماعی 7️⃣ نتیجه‌گیری @dolatedin
🎞 مستند: دیپلماسی مذهبی ترکیه در بوسنی و هرزگوین 🔹یکی از نقاطی که جمهوری اسلامی ایران با حمایت نظامی از مردم آنجا شهدایی را تقدیم کرده است ولی پس از جنگ نتوانسته حضور فرهنگی خود را تداوم ببخشد و کشورهایی مانند عربستان و ترکیه میدان‌داران اصلی فرهنگ آن کشور شده‌اند، بوسنی و هرزگوین است. اتفاقی که در سوریه و عراق هم در حال تکرار است. یعنی جایی که ایران شهید می‌دهد ولی دیگران میوه‌های فرهنگی‌اش را می‌چینند! 🔹در این مستند به فعالیت های ترکیه در حوزه دیپلماسی مذهبی در بوسنی و هرزگوین پرداخته شده است. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba_ir
💢مراکش و اسرائیل درباره همکاری بین امامان مسلمان و خاخام‌های یهودی گفتگو کردند 🔹تی آر تی عربی: چهارشنبه 9 فوریه، دیوید گوورین، رئیس هیئت در مراکش، با احمد عبادی، دبیر کل دیدار و در جریان آن، همکاری بین امامان مسلمان و خاخام‌های یهودی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 🔹دیوید گوورین ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، در توییتی در حساب کاربری خود نوشت: «ما چندین برنامه عملی را مورد بحث قرار دادیم و سعی کردیم آنها را با توجه به همکاری بین ائمه مسلمان و خاخام‌های یهودی به واقعیت تبدیل کنیم. هدف از همکاری تقویت پایه‌های ، و پذیرش دیگران و غلبه بر اختلافات ایدئولوژیک برای پیشبرد جوامع ما به سوی آینده‌ای بهتر است.» 🔹اسرائیل و مراکش پس از تعلیق روابط فی مابین در سال 2000 و پس از آنکه رباط روابط خود را به دلیل وقوع انتفاضه دوم فلسطین متوقف کرد، از سرگیری روابط دیپلماتیک بین خود را در 10 دسامبر 2020 اعلام کردند. @dolatedin
🔻 کتاب «وهابیت و جهان؛ درک تأثیر جهانی عربستان سعودی بر اسلام»
💢 کتاب «وهابیت و جهان؛ درک تأثیر جهانی عربستان سعودی بر اسلام» 📚 Wahhabism and the World; Understanding Saudi Arabia's Global Influence on Islam ✍🏼 ویراستار: Peter Mandaville 📓ناشر: انتشارات دانشگاه آکسفورد 📅 تاریخ انتشار: فوریه 2022 🔹این اثر یکی از اولین مطالعات جامع در مورد چگونگی تأثیر بودجه سعودی بر مذهب در سراسر جهان است که تحلیل‌های برترین اندیشمندان مطالعات اسلامی و دینی را پیرامون این مسأله گرد آورده است. 🔹برای بیش از نیم قرن، عربستان سعودی - چه از طریق کانال‌های رسمی و چه غیر دولتی - میلیاردها دلار برای تأمین و حمایت مالی از فعالیت‌های مذهبی در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده است. 🔹تأثیر ، شکلی متمایز از اسلام سخت‌گیرانه و سفت و سخت و مرتبط با تشکیلات مذهبی سعودی بوده است که در میان جوامع مسلمان در تقریباً تمامی قاره‌ها گسترش یافته است. 🔹این جلد شامل مقالاتی از محققان برجسته‌ای است که منشأ و تکامل مذهبی سعودی، تأثیرات آن در مناطق مختلف در سراسر جهان و روندهای احتمالی آینده را در پرتو رهبری جدید سعودی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. علاوه بر آن فصل‌هایی از کتاب به بازیگران و نهادهای اصلی درگیر در تبلیغ دینی جهانی عربستان سعودی اختصاص دارد. 🔹این کتاب همچنین شامل طیف وسیعی از مطالعات موردی منطقه‌ای است که تحلیل عمیقی از ماهیت و چگونگی تأثیر عربستان سعودی در کشورهای مختلف در سرتاسر جهان ارائه می‌کند. 📌فهرست مطالب: 🔸مقدمه 🔸بخش اول: 🔹وهابیت و جهان: تحول تاریخی، ساختار، و آینده فراملی‌گرایی مذهبی عربستان سعودی نویسنده: Peter Mandaville 🔹وهابیت و در دیدگاه جهانی نویسنده: Natana Delong-Bas 🔹از درعیه تا ریاض: تاریخ و تأثیر جهانی تبلیغ و آموزش دینی عربستان نویسنده: Christopher Anzalone and Yasir Qadhi 🔹منشورات و نزاع بر راست‌دینی و رهبری در اسلام اهل سنت نویسنده: Andrew Hammond 🔹وهابیت فراملی: الإسلامی و نویسنده: Reinhard Schulze 🔹سازمان‌های بشردوستانه و امدادی جهانی عربستان سعودی نویسنده: Nora Derbal 🔸بخش دوم: 🔹سلفی‌گری، آموزش و جوانان: کمپین عربستان سعودی برای وهابیت در نویسنده: Noorhaidi Hasan 🔹نفوذ عربستان در : فراتر از ، و بنیادها نویسنده: Emil Nasritdinov and Mametbek Myrzabaev 🔹عربستان سعودی: توپ ویرانگر جنوب آسیا نویسنده: James M. Dorsey 🔹کار برای امرار معاش در سرزمین الله؛ مهاجرت از به عربستان سعودی و حواله‌های وهابیت نویسنده: Nazli Kibria and Sultan Mohammed Zakaria 🔹 و عربستان سعودی: در میانه نزدیکی و دوری نویسنده: Terje Østebø 🔹سازش‌های وهابی و «سلفی‌سازی نرم» در نویسنده: Alexander Thurston 🔹بازکاوی پیوند سعودی-سلفی در نویسنده: Stéphane Lacroix 🔹برادران عرب، اسلحه و جیره غذایی: چگونه سلفی‌گری به و هرزگوین راه یافت نویسنده: Harun Karcic 🔹تغییر خطوط نفوذ عربستان سعودی در نویسنده: Hira Amin @dolatedin
Wahhabism_and_the_World_Understanding_Saudi_Arabias_Global_Influence.pdf
3.14M
💢 کتاب «وهابیت و جهان؛ درک تأثیر جهانی عربستان سعودی بر اسلام» ✍🏼 ویراستار: Peter Mandaville 📓ناشر: انتشارات دانشگاه آکسفورد 📅 تاریخ انتشار: فوریه 2022 @dolatedin
⭕️ فرمان طالبان درباره روز ولنتاین صحت ندارد 🔹معاون سخنگوی فرمان صادره از سوی این گروه درباره روز را تکذیب کرد. 🔹به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، انعام الله سمنگانی در گفت‌وگوی اختصاصی با این خبرگزاری گفت: «فرمان منتشر شده در خصوص روز ولنتاین و اعلامیه‌ای از آدرس ریاست الوزرای حکومت منتشر نشده است.» 🔹در بخشی از این اعلامیه جعلی آمده است: «هر دختر و پسری که در این روز بازداشت شوند، نکاح‌شان شرعا توسط منسوبین طالبان صورت خواهد گرفت و با آن‌ها برخورد جدی و اسلامی صورت می‌گیرد.» @dolatedin
⭕️ صدور مجوز اکران فیلمی درباره همجنس‌گرایان در سینماهای امارات 🔹الرأی الآخر: سینماهای متحده عربی به غیر از امارات شارجه در صدد اکران یک فیلم هندی هستندکه ماجرای آن درباره است. 🔹این فیلم حول محور ازدواج همجنس‌گرایان می‌چرخد و مقامات اماراتی گفته‌اند که تنها افراد بالای ۲۱ سال می ‌توانند آن را در سینماهای این کشور تماشا کنند. 🔹مدیر تولید این فیلم گفته است که فیلم حاوی صحنه‌های بسیاری است که در خاورمیانه قابل قبول نیست. 🔹گفتنی است ماه مه گذشته نیز دبی میزبان کنفرانس بین‌المللی درباره هویت جنسیتی و حقوق دگرباشان جنسی بود. 🔹ژوئن سال گذشته نیز سفارتخانه‌های و در ابوظبی پرچم رنگین‌کمانی را که به دگرباشان اشاره دارد، روی ساختمان خود برافراشتند. 🔹این اولین بار بود که در یک کشور عربی پرچم همجنس‌گرایان برافراشته می‌شد. 🔹این رفتارها موجی از عصبانیت را در بین اماراتی‌ها به همراه داشته و آنها بارها مخالفت خود را با چنین موضوعاتی اعلام کرده‌اند، اما مقامات این کشور توجهی به این موضوع ندارند. (شفقنا) @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ معلمان و دانش‌آموزان در هند مجبور به برداشتن حجاب شدند 🔹وایر: با بازگشایی ، از کارکنان، معلمان و دانش‌آموزان خواسته شد تا پیش از ورود خود را بردارند. 🔹همزمان با بازگشایی کالج‌ها در کارناتاکا در روز دوشنبه، 14 فوریه، توییت‌هایی از سراسر ایالت منتشر شد که نشان می‌دهد دانش‌آموزان و معلمان ظاهرا مجبور به برداشتن حجاب خود شده‌اند. 🔹چندین نفر در توییتر به تحقیر علنی دختران و زنان مسلمانی که مجبور به درآوردن لباس و پوشش خود در خیابان شدند، اشاره کرده و برخی دیگر یادآور شدند که بخشی از دانش آموزان در کلاس‌ها غایب هستند. 🔹همه موسسات آموزشی در کارناتاکا از چهارشنبه گذشته، 9 فوریه، پس از تصمیم کالج‌های پیش‌دانشگاهی مبنی بر ممنوعیت ورود دانش‌آموزان دختر با حجاب به کلاس‌های درس که منجر به اعتراض‌ها و درگیری‌ها در سراسر ایالت و سپس در مناطق دیگر شد، تعطیل شده بودند. 🔹پنج‌شنبه گذشته، دادگاه عالی کارناتاکا در دستور موقت خود و تا پیش از رسیدگی به تمام دادخواست‌های مربوطه، با اجازه بازگشایی مدارس، تمام دانش‌آموزان را از پوشیدن حجاب و هرگونه نماد مذهبی در کلاس‌های درس منع کرد. @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چامسکی: اسلام‌هراسی کشنده‌ترین شکل را در هند به خود گرفته است 🔹پروفسور «نوام چامسکی»، زبان‌شناس، محقق مشهور و منتقد سیاست‌های آمریکا گفت که کشنده‌ترین شکل را در به خود گرفته است و حدود 250 میلیون مسلمان هندی را به اقلیت تحت تعقیب و مورد آزار و اذیت تبدیل کرده است. 🔹این محقق مشهور در یک پیام ویدئویی به وبیناری که توسط شورای مسلمانان هندی ـ آمریکایی برگزار شده بود با انتقاد از عملکرد دولت هند در قبال اعلام کرد که در حالی‌که آسیب‌شناسی اسلام‌هراسی در سراسر غرب در حال رشد است، کشنده‌ترین شکل خود را در هند به خود می‌گیرد. 🔹چامسکی همچنین گفت که رژیم ملی‌گرای راستگرای نارندرا مودی، به شدت جنایت را در کشمیر تحت اشغال هند تشدید کرده است. وی با بیان اینکه جنایات سابقه طولانی دارد، افزود: این کشور اکنون یک سرزمین اشغال شده بوده و کنترل نظامی آن از جهاتی شبیه اشغالی است. 🔹به غیر از چامسکی، چند دانشگاهی و فعال دیگر در این وبینار با موضوع «تشدید سخنان نفرت‌انگیز و خشونت در هند» شرکت کردند. @dolatedin
‌ 🔻 «امام على(ع) و مسیحیان»؛ جدیدترین یادداشت ژوزف الهاشم
⭕️ «امام على(ع) و مسیحیان» ✍️ ژوزف الهاشم؛ نویسنده و ادیب مسیحی و وزیر اسبق لبنان 🔹در شگفتم از اینکه مدام سؤالات پیش پا افتاده و پوچ از من پرسیده می‌شود که به چه دلیل در مناسبت‌های مختلف به سخنان امام علی بن ابی طالب استدلال و احتجاج می‌کنم. 🔹برخی مرا سرزنش می‌کنند و این رویکرد را نوعی «حماقت» قلمداد کرده و مرا به مبالغه و بزرگ نمایی در سوگیری مذهبی متهم می‌کنند. 🔹در پاسخ به این جماعت کج اندیش می‌گویم: اگر از توانایی فهم درست برخوردار بودند و اندکی در نهج، سیره و راه امام تأملی کرده تا برخی ویژگی‌های شخصیتی و کارنامه مباهات آفرین ایشان از جمله حکومت داری موفق، حکمت، برقراری عدالت، گذشت، خوی نیکو، زهد، بردباری، مهربانی، علم و تقوا، بعلاوه حقیقت اصلاحات سیاسی و اجتماعی وی را دریابند؛ آنان نیز همانند من «احمق» می‌شدند! یا همانند بسیاری از چهره‌های مسیحی که بسان ستارگان درخشانی بر تارک نویسندگی و ادبیات خوش درخشیدند، «احمق» می‌شدند؛ چهره‌های اهل قلمی همچون: جبران خلیل جبران، مخائیل نعیمه، امین الریحانی، جرجی زیدان، امین نخله، بولس سلامه، سعید عقـل، فؤاد إفرام البستانی، ادمون رزق، و همچنین شماری از پیشگامان نواندیش عرصه حماسه سرایی و ادبیات از جمله: سلیمان كتانی، نصری سلهب، جرج جرداق، جرج شكور، میشل كعدی، جرج زكی الحاج و زنجیره‌ای طولانی از چهره‌های ماندگار. 🔹در یکی از سخنرانی‌هایم درباره امام علی، برخی از احادیث، روایات و علویات(قصاید در مدح امام علی(ع)) را ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﻏﺮﻳﺰی گردآوری و بیان کردم، که ناگه این علویات، سخنان حضرت مسیح و موعظه‌های او را یادآوری کرد. در روایتی نیز آمده است، پیامبر به امام علیّ علیه السلام فرمود: «إنَّ فیكَ مثلاً من عیسى، أحبَّـهُ قـومٌ حتى هلكوا فی حبِّـهِ وأبغضَـهُ قـومٌ حتى هلكوا فی بغضهِ»(١)... (اى على، تو در یک مورد همانند عیسى بن مریم خواهى شد: عده‎اى دوستدار او شدند و در این دوستى چندان زیاده‌روى كردند كه تباه شدند و گروهى با او دشمنى كردند و در این دشمنى، راه افراط پیمودند و در نتیجه تباه گشتند). 🔹مشکل اساسی جاهلان و فرقه‌گرایان، و همچنین دلیل اصلی حماقت روشنفکران و اکثر سیاستمداران ما این است که تاریخ را رها می‌کنند، تاریخ نیز آنها را از تمدن بیرون می‌راند. دیگر دلیل در این مسئله نهفته است که میان این افراد و فرهنگ و دانش و کتاب(خواندن) بیگانگی و دشمنی وجود دارد، چرا که آنان مطالعه نمی‌کنند و اگر مطالعه کنند حقیقت آنچه را که خوانده‌اند درک نمی‌کنند. 🔹ابن سینا کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را چهل بار خوانده و درک نکرده است، اما پس از آنکه شرح فارابی بر این کتاب را خواند، آن را درک کرد، در نتیجه بسیار شادمان گشت و به خیابان رفته و به مردم صدقه داد. 🔹ما اکنون در روزگاری قرار داریم که جامعه بشری گرفتار بی‌رحمانه‌ترین مصیبت‌ها و بربریت است و ارزش‌های انسانی در اعماق ناخودآگاه فرو رفته و متلاشی می‌شود.. اکنون نفرت، کینه و جنگ، گفت‌وگو با زبان آهن و آتش، بی عدالتی و خشونت، ظلم و فساد، کفر، تعصب و فتنه بر جهان سایه افکنده؛ فتنه‌ای که از قتل شدیدتر است. 🔹در این زمانه، بشریت رنج دیده، بیش از همه چیز به الهام بخشی و نقش آفرینی اندیشمندان صالح و مصلح و به روشنگرانی از پیروان همه ادیان آسمانی نیازمند است. 🔹آنانی که علاقه‌مندی ما به امام علی به مذاقشان خوش نمی‌آید، چرا سیره ایشان را مطالعه نمی‌کنند؟ چرا حاکمان، مقامات و سیاستمداران نامه امام به مالک اشتر، استاندار مصر، که شگفت‌انگیزترین فرمان درباره حکومت‌داری و یک آیین برای حکمرانی است را نمی‌خوانند؟ 🔹چرا قاضیان، نامه حضرت به قاضی خود، یعنی «شریح بن حارث» را نمی‌خوانند؟ آیا نظامیان نامه امام به فرماندهان ارتش خود درباره رعایت اصول انسانی در استفاده از شمشیر را می‌خوانند؟! 🔹آیا والدین، فرزندان و آموزگاران وصیت امام به حسن و حسین را می‌خوانند؟ 🔹آیا ثروتمندان و شکم‌پرستان وصیت امام درباره کمک به طبقه فقیر، بینوایان، تهیدستان و نیازمندان را می‌خوانند؟ 🔹آیا روحانیون؛ سفیران خدا بر روی زمین، سیره امام علی را می‌خوانند تا در دام کینه و تعصب گرفتار نشوند؟ 🔹بخوانید.. شاید همانند ما «احمق» شوید، که جهل و دوری از عقلانیت دلیل اصلی تمام گرفتاری‌های انسان و همچنین فروپاشی کشورها است. (ایکنا به نقل از الجمهوریة) @dolatedin
🔻 نشستی برای هجوم به ایران؛ آل الشیخ: مقابله با صدور انقلاب خمینی واجب شرعی است