eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
806 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
193 ویدیو
19 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ چگونه صهیونیسم به جنگ مذهبی در مسجد الاقصی دامن زد؟ حرم شریف قدس، پیش از ظهور صهیونیسم هرگز اهمیت مذهبی مرکزی به عنوان مکان دعا برای یهودیان نداشته است. 📌 بخش اول 🔹میدل ایست آی: گروه بنیادگرای یهودی «بازگشت به کوه معبد» که از ساخت «سومین معبد یهودی» در حرم شریف قدس، سومین مکان مقدس در اسلام، حمایت می‌کند و با گروه نژادپرست «کاخ» مرتبط است، چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد حیوانات را به عنوان بخشی از مراسم عید فصح یهودی در حرم شریف قربانی کند. 🔹حماس در پاسخ اعلام کرد که اجازه برگزاری چنین مراسمی را نخواهد داد و «به هر قیمتی» از آن جلوگیری خواهد کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت اردن نیز این طرح‌ها را محکوم کردند. 🔸یک ممنوعیت شرعی 🔹پس از اشغال بیت المقدس شرقی توسط اسرائیل در سال 1967، وزیر دفاع اسرائیل در آن زمان، موشه دایان، تصمیم گرفت به اوقاف فلسطینی که تبدیل به اوقاف اردن شده بود، اجازه دهد که حرم شریف یا آنچه یهودیان «جبل الهيكل» می‌نامند را مدیریت کند. 🔹خاخام‌های اعظم اشکنازی و سفاردی در اسرائیل به همراه صدها خاخام دیگر حکم هلاخا (حکم قانونی در شریعت یهودیان) صادر کردند و پس از تخریب «معبد دوم» از ورود یهودیان به این منطقه و همچنین نماز خواندن در آنجا به دلیل «نجاست» همه، جلوگیری کردند. 🔹حتی خاخام‌های بنیادگرای پیرو خاخام متعصب تسفی يهودا کوک، که بسیاری از آنها پس از سال 1967 در کرانه باختری و شرق بیت المقدس شهرک‌نشین شدند، با این ممنوعیت مذهبی موافقت کردند. 🔹با این حال، برخی از گروه‌های افراطی صهیونیستی غیرمذهبی، به‌ویژه آنهایی که با گروه تروریستی «لیحی» مرتبط بودند، استدلال کردند که خاخام‌ها اشتباه می‌کنند و یهودیان باید در آنجا کنیسه بسازند. در سال 1969 یک مسیحی افراطی استرالیایی مسجد الاقصی را به آتش کشید و توسط اسرائیلی‌ها دستگیر شد و ادعا کرد که از بیماری روانی رنج می‌برد و سال‌ها بعد تبعید شد. 🔹با این حال، شلومو گورن، خاخام ارتش اسرائیل که در سال 1973 خاخام اصلی اشکنازی اسرائیل شد، بیشترین تأثیر را در این موضوع داشت؛ گورن استدلال می‌کرد که یهودیان می‌توانند از مناطقی از معبد باستانی که در پایان دوره معبد دوم به مکان اصلی اضافه شد، بازدید و در آنجا نماز بخوانند، و این نقض قانون هلاخا نیست. 🔹او می‌گفت شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه یهودیان تا قرن شانزدهم بنایی دائمی برای نماز و دعا در "کوه معبد" داشته‌اند، ادعایی که مورخان با آن مخالفت می‌کنند. 🔹گورن در راستای اشتیاق خود برای دادن اجازه دسترسی یهودیان به زیارتگاه‌های اسلامی، سعی کرد توضیح دهد که سنت ایستادن پشت دیوار غربی حرم شریف (دیوار براق) به عنوان مکان نیایش یهودیان تنها سیصد سال قدمت دارد و منشأ آن در محدودیت‌های اعمال شده توسط مقامات عثمانی بر عبادت یهودیان در سایر نقاط منطقه کوه معبد است. 🔸دسترسی به زیارتگاه‌های اسلامی 🔹در سال 1994، گورن به نخست وزیر اسحاق رابین نوشت که "ما نمی‌توانیم در مورد دیوار غربی (به عنوان مکان خاص عبادت یهودیان) ادعای حقوقی داشته باشیم" و باید به یهودیان اجازه داده شود که در سراسر منطقه "کوه معبد" نماز بخوانند. 🔹در دهه هشتاد قرن گذشته، خاخام‌های ارشد در اسرائیل شروع به پذیرفتن این ایده کردند و خاخام‌های سفاردی و اشکنازی، با وجود اصرار یک خاخام سفاردی مبنی بر اینکه کنیسه بالاتر از مسجد باشد، پیشنهاد ساخت کنیسه در گوشه جنوب شرقی منطقه، پشت مسجد الاقصی، یعنی خارج از منطقه حرم را دادند. 🔹در واقع، خود دیوار براق، چه رسد به حرم شریف، پیش از ظهور صهیونیسم هرگز اهمیت مذهبی مرکزی به عنوان مکان دعا برای یهودیان نداشته است. 🔹در حالی که یهودیان فلسطینی در دوران عثمانی اجازه داشتند در کنار این دیوار نماز بخوانند، این استعمارگران و افراط‌گرایان صهیونیست بودند که شروع به مطالبه دیوار (به عنوان عبادتگاهی مخصوص یهودیان) کردند. این امر باعث درگیری‌های خشونت‌آمیز با مسلمانان فلسطینی در سال 1920 شد که در خشونت‌های سال 1929 که سراسر کشور را فرا گرفت، به اوج خود رسید و فلسطینی‌ها آن را "انقلاب البراق" نامیدند که در آن بیش از 200 یهودی و فلسطینی کشته شدند. 🔹در سال 1986، 70 خاخام که توسط گورن فراخوانده شده بودند، دستور جدیدی صادر کردند که به یهودیان اجازه می‌داد «در بیشتر قسمت‌های حرم شریف وارد شده و نماز بخوانند» و اینکه واقعاً می‌توان یک کنیسه در آنجا ساخت. 🔹در سال 1990، خاخام لوباویچر مناخم اشنیرسون به پیروان خود دستور داد تا جشن‌هایی را در حرم برگزار کنند، در حالی که در این بین، گروه «مومنان کوه معبد»، که در سال 1967 تأسیس شد و توسط گرشون سالومون رهبری می‌شد، قصد داشت سنگ بنای ساخت «معبد سوم» در محوطه حرم را بگذارد. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ چگونه صهیونیسم به جنگ مذهبی در مسجد الاقصی دامن زد؟ 📌 بخش دوم 🔹سالومون یک ناسیونالیست اسرائیلی بود و در آن زمان مذهبی نبود، اگرچه به نظر می‌رسد که در اواسط دهه 1990 چنین شده است، همانطور که ادبیات مذهبی ناسیونالیستی در حال رشد جنبش او و پیوندهای مالی آن با گروه‌های بنیادگرای مسیحی این تغییر را نشان می‌دهد. 🔹تظاهرات فلسطینی‌ها علیه طرح‌های "مؤمنان کوه معبد"، موجب شد که نیروهای اسرائیلی بیش از 20 معترض فلسطینی را کشته و بیش از 150 نفر را زخمی کنند. این امر به صدور دو قطعنامه سازمان ملل در محکومیت استفاده از زور توسط دولت اسرائیل و امتناع این رژیم از بازدید دبیر کل سازمان ملل از حرم شریف انجامید. 🔸عامل اسلو 🔹یک گروه تندروتر صهیونیستی که خواستار حق ادعایی یهودیان برای تصرف و نماز در حرم شریف بود، جنبش "های وی كايام (Hai Ve-Kayam)" به رهبری یهودا عتصيون بود، که پدرش یکی از اعضای گروه تروریستی "ليحی" بود. عتصيون هفت سال را به دلیل عضویت در یک سازمان تروریستی یهودی در دهه 1980 در یک زندان اسرائیل گذراند که می‌خواست قبة الصخره را منفجر کند. 🔹عتصيون و گروهش اصرار داشتند که در حرم نماز بخوانند، که پلیس اسرائیل مجبور به اخراج آنها شد، همین امر منجر به افزایش حمایت از جنبش در جامعه یهودی استعمارگر اسرائیل، چه مذهبی و چه سکولار شد. 🔹سایر گروه‌هایی که ادعاهای مشابهی دارند عبارتند از «یمین اسرائیل»، «کاخ» و «کاهانه های»، «مؤسسه معبد»، «جنبش تأسیس معبد» و «آترت کهنیم» و غیره. بسیاری از این گروه‌ها پس از معاهده اسلو از ترس اعطای اختیار به تشکیلات خودگردان فلسطین بسیج شدند، به‌ویژه پس از توافق‌نامه صلح اسرائیل و اردن در سال 1994 که اسرائیل را ملزم به احترام به «نقش ویژه اردن» در زیارتگاه‌های مسلمانان قدس کرد. 🔸خاخام‌های یشع 🔹در فوریه 1997، کمیته خاخام‌های یشع، یکی از اجزای مرکزی جنبش استعماری و ملی-مذهبی صهیونیستی، حکمی را تصویب کرد که به خاخام‌هایی که معتقدند یهودیان باید در حرم نماز بخوانند، اجازه انجام این کار را می‌داد. 🔹در همین حال، چندین تن از قضات دادگاه عالی و سیاستمداران شروع به درخواست از دولت و خاخام اعظم برای لغو ممنوعیت نماز خواندن یهودیان در حرم کردند. این تلاش‌ها با بازدید آریل شارون، رهبر حزب لیکود از حرم شریف در سپتامبر 2000 به همراه پلیس ضد شورش اسرائیل به اوج خود رسید. 🔹این مساله اعتراضات فلسطینی‌ها را به دنبال داشت و در پی آن 4 فلسطینی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. سفر شارون، آتش انتفاضه دوم فلسطین را شعله‌ور کرد و در هفته بعد اسرائیل 70 فلسطینی را کشت و شارون پس از 5 ماه به عنوان نخست وزیر اسرائیل انتخاب شد. 🔸استمرار مقاومت 🔹قبل از سال 2003، دولت اسرائیل به بیش از 3 یهودی مذهبی به طور همزمان برای زیارت و بازدید از حرم اجازه نمی‌داد، اما از آن زمان به بعد این تعداد را به طور پیوسته به بیش از 50 نفر رسانده است و این کار را بدون تأیید مقامات اوقاف اسلامی انجام می‌دهد. 🔹در سال 2009، پس از اظهارات نژادپرستانه در مورد فلسطینی‌ها، اسحاق آهارونویچ، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، از حزب راستگرای اسرائیل، بار دیگر از حرم بازدید کرد. تحريكات و هتك حرمت صهيونيست‌ها علیه فلسطینیان ادامه يافت و در سپتامبر 2015، دولت اسرائيل از ورود فلسطينيان به حرم جلوگيری كرد تا برای يهوديان امکانی را فراهم كنند تا به آنجا بروند. 🔹به این جهت قیام فلسطینی‌ها به راه افتاد که طی آن پلیس اسرائیل ده‌ها فلسطینی را به ضرب گلوله کشت. در حالی که دولت اسرائیل پس از انتفاضه اعضای کنست را از بازدید از محوطه منع کرد، بنیامین نتانیاهو این ممنوعیت را در سال 2018 لغو کرد. 🔹در واقع، موضوع اجازه دادن به یهودیان برای ورود به حرم شریف، چه رسد به اینکه در آنجا نماز بخوانند، همچنان یکی از موضوعات اصلی اختلاف در محافل مذهبی یهودیان در اسرائیل است، به طوری که نتانیاهو سال گذشته با یک خاخام محافظه‌کار و رئیس یک حزب سیاسی به توافق رسید تا به طور موقت یهودیان را از ورود به حرم در ازای پیوستن به دولت ائتلافی خود منع کند. 🔹مقاومت مستمر فلسطین علیه استعمار اسرائیل در چند هفته گذشته، چه در اسرائیل و چه در کرانه باختری و غزه، با کشتار فلسطینیان در سراسر کرانه باختری، به ویژه جنین، به اوج خود رسید. 🔹در حالی که فلسطینی‌ها متوجه شده‌اند که استعمار شهرک‌نشینان، تمام سرزمین فلسطینی‌ها را هدف قرار داده و تلاش‌های مستمر برای کنترل اماکن مقدس مسلمانان فلسطینی، چه در قدس، الخلیل، حرم یوسف دویک (قدیس محلی در نابلس) و بنا به ادعای صهیونیست‌های متعصب «مقبره یوسف»، به سرعت ادامه دارد. @dolatedin
⭕️ پیروزی حماس در انتخابات جنبش‌های دانشجویی نشانگر حمایت فزاینده از اسلام‌گرایی در کرانه باختری است 🔹المانیتور: حامیان روز پنجشنبه پیروزی قاطعانه در انتخابات دانشجویی را در یکی از دانشگاه‌های عالی کرانه باختری جشن گرفتند. این نتایج از حمایت فزاینده از در سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهد. 🔹بلوک اسلامی الوفاء حماس، 28 کرسی از 51 کرسی شورای دانشجویی دانشگاه بیرزیت در رام الله را به دست آورد و این اولین باری است که نامزدهای همسو با اسلام‌گرایان کنترل این نهاد را به دست می‌آورند. 🔹بلوک همسو با جنبش سکولار فتح به رهبری محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین، تنها 18 کرسی به دست آورد. 🔹دانشجویان پرچم سبز حماس را در سراسر محوطه دانشگاه به اهتزاز درآوردند، در حالی که انبوهی از مردان جوان شعارهایی را که اغلب در نوار غزه شنیده می‌شد، سرمی‌دادند. 🔹اسعید قدومی، یکی از نامزدهای این بلوک، با تکرار اظهارات یحیی سنوار، رئیس حماس در غزه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «پیروزی ما در این انتخابات تأییدکننده حمایت مردم فلسطین (از حماس) است». 🔹عموم مردم فلسطین از سال 2006 به پای صندوق‌های رای نیامده‌اند. 🔹عباس انتخاباتی را که برای سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل امتناع از رای‌گیری در قدس شرقی که فلسطینی‌ها آن را پایتخت خود می‌دانند، لغو کرد. 🔹اما تحلیلگران فلسطینی می‌گویند عباس از ترس شکست فتح از حماس در سراسر کرانه باختری که از زمان جنگ شش روزه 1967 توسط اشغال شده است، چنین تصمیمی گرفته است. 🔹غسان الخطیب، معاون برزیت، گفت که برخی رای دانشگاه را "آزمایشی برای سنجش افکار عمومی" می‌دانند، بدون اینکه انتخاباتی عمومی در پیش باشد. 🔹هیو لووات، کارشناس ارشد سیاست در شورای روابط خارجی اروپا، گفت که نظرسنجی‌های بیرزیت به عنوان یک نوع زنگ خطر تلقی می‌شود. 🔹او به خبرگزاری فرانسه گفت: «آرایش بلوک‌های دانشجویی به عنوان نماینده بیشتر فلسطینی‌ها دیده می‌شود و رای‌دهندگان نماینده پویایی فلسطین هستند و به همین دلیل است که اهمیت دارد.» 🔹فتح که بر تشکیلات خودگردان فلسطین و بر کرانه باختری تسلط دارد، پیش از این ترکیب اصلی شوراهای دانشجویی در این سرزمین را در اختیار داشت. 🔹عارف جفال، یک تحلیلگر سیاسی، گفت که نتایج به همان‌اندازه نشانگر دانشجویانی بود که می‌خواهند «جنبش فتح را به دلیل عملکرد ضعیفش مجازات کنند.» 🔹او به مدیریت ضعیف تشکیلات خودگردان با اعتصاب اخیر معلمان و همچنین مرگ نزار بنات، فعال برجسته حقوق بشر در زندان فلسطین اشاره کرد. 🔹حماس با اشاره به روابط تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری فتح با اسرائیل، نتایج را به عنوان «رد عادی‌سازی» و «هماهنگی امنیتی» ستود. 🔹فتحی حماد از مقامات حماس گفت: «جنبش دانشجویی ثابت کرده است که (جوانان) سوخت انقلاب هستند.» @dolatedin
دین_و_بین‌الملل_اردیبهشت‌ماه_1401.pdf
2.86M
📣 شماره اردیبهشت‌ماه 1401 ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد. 🔹 این ماهنامه که از سوی «مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه» و با تلاش «میز نهادهای اندیشکده » گرد آمده است، در پی آن است که شکاف عمیق میان فضای رسانه‌ای فارسی با حوزه مطالعات «» را اندکی پر کرده و با بازتاب اخبار و تحلیل‌های روزآمد از منابع دست اول عربی و انگلیسی، دغدغه‌مندان این عرصه را از پویایی‌های نهادهای گوناگون دینی، به ويژه در گستره جهان اسلام، آگاه سازد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
⭕️ نظریه جایگزینی بزرگ: چیست و چرا رادیکال‌های سفیدپوست آن را باور می‌کنند؟ 🔹بی بی سی: یک فاشیست سفیدپوست برتری‌طلب؛ این توصیفی است که مرد مظنون به قتل 10 نفر در یک سوپرمارکت در ایالات متحده خود را در یک مانیفست 180 صفحه‌ای که ظاهرا توسط خودش نوشته شده است، اینگونه توصیف می‌کند. 🔹متهم بعد از ظهر روز شنبه ۱۴ ماه مه وارد یک سوپرمارکت در شهر بوفالو در ایالت نیویورک که ساکنانش اغلب سیاه‌پوست هستند، شد و هم‌زمان با پخش زنده اینترنتی، شروع به تیراندازی به مشتری‌ها کرد. 🔹گندرون در مانیفست خود از سفیدپوستان خواسته است تا از خواب غفلت برخیزند و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و یهودیان را بکشند. 🔸جایگزینی بزرگ 🔹گندرون در صفحه 165 مانیفست آنلاین خود ذیل عنوان «دشمنان برجسته را بکشید»، صادق خان، شهردار لندن، که از نسل مهاجران پاکستانی است را به عنوان یکی از سه مردی که می‌خواسته بکشد، معرفی کرده است. 🔹اظهارات نژادپرستانه و ضد مهاجر این سند 180 صفحه‌ای را پر کرده و استدلال می‌کند که آمریکایی‌های سفیدپوست در خطر جایگزینی با رنگین‌پوستان هستند، یک ایدئولوژی محبوب در که به عنوان نظریه "جایگزینی بزرگ" شناخته می‌شود. 🔹این نظریه‌ای است که در گذشته الهام‌بخش دیگر افراط‌گرایان بوده است. 🔹در سال 2019، برنتون تارانت، افراطی استرالیایی، به مسجدی در کرایست چرچ نیوزلند حمله کرد که منجر به کشته شدن بیش از 50 نفر شد و این حمله را در شبکه‌های اجتماعی پخش کرد. وی بیانیه‌ای ۷۴ صفحه‌ای را در شبکه اجتماعی فیسبوک تحت عنوان «جایگزینی بزرگ» منتشر کرد. 🔸نسل‌کشی سفید 🔹«جایگزینی بزرگ» به جنبش جهانی آنلاینی گفته می‌شود که به سرعت در حال رشد است که ادعا می‌کند اروپایی‌ها با آنچه «نسل‌کشی سفیدپوستان» می‌خوانند مواجه هستند. 🔹مرکز این تئوری توطئه این است که مردم اروپا در حال نابودی هستند و مهاجرانی با فرهنگ متفاوت، پست و خطرناک جایگزین می‌شوند. 🔸سرآغاز نظریه از فرانسه 🔹ایده جایگزینی بزرگ برای نخستین بار در مطرح شد. 🔹این نظریه در سال 2010 توسط رنود کامو، نویسنده راست افراطی فرانسوی، پس از انتشار کتابش به نام «جایگزینی بزرگ» معرفی شد، و این نظریه از آن زمان توسط سیاستمدارانی مانند نامزد سابق راست افراطی ریاست جمهوری فرانسه، اریک زمور، مطرح شد. 🔹کامو از اعتراف به این که اظهاراتش باعث ایجاد نفرت یا خشونت می‌شود خودداری کرده است، اما شبکه اجتماعی توییتر سال گذشته حساب کاربری او را تعلیق کرد. 🔹اما بسیاری استدلال می‌کنند که مفاهیم این نظریه به سال 1900 بازمی‌گردد، زمانی که موریس باریه، پدر ناسیونالیسم فرانسوی، از مردم جدیدی صحبت کرد که قدرت را به دست خواهند گرفت و «وطن ما را ویران خواهند کرد». 🔹باریه در مقاله‌ای که در «لو ژورنال» منتشر شد، نوشت: «نام فرانسه می‌تواند زنده بماند، اما شخصیت خاص کشور ما از بین خواهد رفت و افرادی که به نام ما و در سرزمین‌های ما منصوب خواهند شد، به سمت مقاصدی مخالف با سرنوشت و نیازهای کشور ما خواهند رفت.» 🔹نرخ زاد و ولد و باروری نیز نقش مهمی در این نظریه دارد. 🔹تارانت، مهاجم مسجد نیوزیلند، در بیانیه خود از کم بودن تعداد تولدها در کشورهای غربی در مقایسه با سایر نقاط شکایت کرد و این موضوع را یک "تهاجم" نامید. 🔹تارانت نوشت: «مهاجرت انبوه و نرخ بالای زاد و ولد مهاجران باعث افزایش جمعیت آنان می‌شود و این منجر به جایگزینی کامل قومی و فرهنگی اروپایی‌ها خواهد شد.» 🔸سرزنش دولت 🔹مدافعان نظریه «جایگزینی بزرگ» اغلب دولت‌ها را متهم می‌کنند که مسئول آنچه که ادعا می‌کنند هستند. 🔹بخشی از این نظریه این است که دولت‌ها و شرکت‌ها با افزایش نرخ مهاجرت تنها با انگیزه حفظ سرمایه‌داری جهانی، نسل‌کشی سفیدپوستان را تشویق می‌کنند. 🔹گاهی اوقات، این نظریه با مقصر دانستن یهودیان برای سیستم اقتصادی جهانی، عقاید نئونازی و یهودی‌ستیز را در برمی‌گیرد. 🔹این گروه‌ها، که معمولاً مردان سفیدپوست با تحصیلات پایین هستند، احساس می‌کنند مورد غفلت سیاست قرار گرفته‌اند و بر این باورند که نگرانی در مورد مشکلات دیگران بیشتر از مشکلات آنهاست. 🔹توطئه بخشی ضروری از تعداد روزافزون انجمن‌های اینترنتی، به ویژه در گروه‌های پنهان و خصوصی در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی است. 🔹در این گروه‌ها، معتقدان به این نوع نظریه‌ها، به دور از واقعیت‌ها و منابع موثق اطلاعاتی، به تبادل اخبار کذب و تقویت ترس خود می‌پردازند. @dolatedin
⭕️ آیا اخوان المسلمین در مصر برای همیشه فعالیت‌های سیاسی خود را متوقف کرده و خود را وقف تبلیغ و کارهای خیریه می‌کند؟ 🔹وطن: اظهارات اخیر دکتر جمال حشمت، یکی از رهبران المسلمین مصر و نماینده سابق پارلمان این کشور، درباره درخواست وی از این جماعت برای توقف دائمی فعالیت‌های سیاسی و روی آوردن به تبلیغ و امور خیریه، جنجال‌هایی را در محافل سیاسی برانگیخت. 🔹حشمت در گفتگوی خود با وب‌سایت «عربی 21» گفت که مرشد عام جماعت، دکتر ، رهبری را برای مرحله فعلی تأیید کرده است. 🔹وی با دعوت از این جماعت برای وقف خود به امور تبلیغی و خیریه ادامه داد: «ما در تلاش هستیم تا اختلافات داخلی را مهار کنیم و از جماعت می‌خواهم که خود را وقف کارهای خیریه و تبلیغی کند و جماعت را از کارهای سیاسی حزبی که هزینه زیادی دارد، جدا کند.» 🔹حشمت، که یکی از اعضای شورای اخوان المسلمین (بالاترین نهاد نظارتی این جماعت) است، در این مصاحبه گفت: «شخصاً یکی از کسانی هستم که خواستار جدایی دائمی کار حزبی و رقابت برای قدرت و حکومت از این جماعت هستم.» 🔹وی توضیح داد: «این جماعت تنها مواضع و نظرات سیاسی و ملی خود را حفظ کند و آنها را با تمام ابزارهای مسالمت‌آمیز بیان کند.» 🔹جمال حشمت ابراز امیدواری کرد: «این پیشنهاد مورد بحث قرار گیرد، زیرا نهاد جماعت را از زیر بار اختلافات حزبی، ائتلاف یا رقابت بر سر قدرت در همه اشکالش رها می‌کند و خود را وقف فعالیت‌های تبلیغی، خیریه و آموزشی می‌کند». 🔹این رهبر اخوان بر این باور است که «دوری اخوان از رقابت‌های حزبی و اشتغال آن به امور تبلیغی و آموزشی، بهترین چیزی است که می‌توان به متخصصان و رقبای دولتی ارائه داد». 🔹به گفته وی، اخوان باید به یک گروه فشار تبدیل شود که موافقان با دیدگاه‌ها و ایده‌های خود را خطاب قرار دهد و این باعث می‌شود که هر زمان که یک رویداد انتخاباتی یا رقابتی اتفاق می‌افتد، این گروه آسیب نبیند. 🔹وی افزود: «ما باید خودمان را مرور کنیم و مواضع قبلی خود را ارزیابی کنیم و باید بپذیریم که چه اشتباهی انجام داده‌ایم تا آینده درخشانی را با صفحه جدیدی بسازیم که جوانان آن را رهبری کنند و همه در آن مشارکت داشته باشند... و در غیر این صورت اخوان تأثیر و نفوذی نخواهد داشت.» ✍️ پس از سکون و رکودی که به مدت دو ماه به طول انجامید، مشاجرات بین دو جناح رهبری اخوان، جناح استانبول به رهبری محمود حسین و جناح لندن به رهبری ابراهیم منیر، دوباره شعله‌ور شده است. 🔸از یک سو اظهارات جمال حشمت مطرح است که مدعی تأیید و حمایت محمد بدیع از ابراهیم منیر شده و با پیشنهاد بازنشستگی سیاسی اخوان جنجال گسترده‌ای را در محافل سیاسی و همچنین در میان خود اعضای این جماعت به راه انداخته است. 🔸از سوی دیگر جناح استانبول به رهبری نیز مدعی شده پیامی از رهبر جماعت دریافت کرده است. محمود حسین با بیان اینکه محمد بدیع از رهبری‌اش بر جماعت حمایت می‌کند، گفته بدیع از وی خواسته تا از هرگونه تفرقه در صفوف جماعت جلوگیری کند و تمام تلاش خود را برای حل بحران زندانیان بکار گیرد. @dolatedin
⭕️ عربستان سعودی پرداخت دیه "یکسان و غیر تبعیض‌آمیز" برای غیرمسلمانان و زنان را بررسی می‌کند 🔹العربي الجديد: برخی اعضای مجلس شورای سعودی، مصوبه پرداخت یکسان برای و را پیشنهاد داده و قوانین موجود را "تبعیض‌آمیز" خوانده‌اند. 🔹سه عضو مجلس شورای عربستان سعودی - لطیفه الشعلان، فیصل الفاضل و عطا السبیتی - می‌گویند پرداخت دیه دوبرابری به مردان مسلمان در قرآن تصریح نشده است و خواستار پیش‌نویس قانونی هستند که در حال حاضر در حال بررسی است. 🔹یک منبع آگاه به روزنامه سعودی عکاظ گفت: «اصلاح پیشنهادی در پیش‌نویس قانون به شرح زیر خواهد بود: تبعیض در میزان غرامت در جنایت علیه یک فرد بر اساس جنسیت، مذهب یا هر نوع تبعیض دیگر ممنوع است.» 🔹اعضای مجلس شورا گفتند که تغییرات در قانون معاملات مدنی به توانمندسازی زنان، ارتقای و مطابقت عربستان سعودی با قوانین و اجماعات بین‌المللی کمک می‌کند. 🔹آنها می‌گویند فتاوای برخی علمای برجسته اسلامی تأیید می‌کند که به خانواده‌های زنان و غیرمسلمانان صرف نظر از جنسیت، ملیت یا عقیده باید غرامت یکسان داده شود. @dolatedin
⭕️ ترور رهبر شیعیان در ولایت خودمختار بدخشان کوهستانی 🔹تحولات جهان اسلام: بر اساس اظهارات منابع محلی در استان بدخشان کوهستانی، “محمد باقر محمدباقروف” از شخصیت‌های برجسته بدخشان، عصر روز یکشنبه ۲۲ می، بر اثر اصابت گلوله تک‌تیرانداز ناشناس در شهر خاروغ ترور شد. 🔹تاکنون هیچ شخص یا گروهی مسئولیت ترور محمدباقروف را به عهده نگرفته است، اما با توجه به اعتراضات و درگیری‌های اخیر در بدخشان، دولت متهم اول ترور وی است. 🔹“بدخشان کوهستانی” نام استانی در جنوب شرقی تاجیکستان به مرکزیت شهر خاروغ است. بدخشان در جریان جنگ داخلی تاجیکستان در سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون شاهد درگیری مخالفان با نیروهای دولتی بوده و به سبب داشتن اقلیم کوهستانی به محلی مناسب برای اختفای گروه‌های مخالف دولت تاجیکستان تبدیل شده است. 🔹لازم به ذکر است که اکثر شیعیان تاجیکستان از شیعیان اسماعیلی شاخه نزاری و درصد کمی از آنها شیعیان اثنی عشری هستند. همچنین حدود ۹۰ درصد شیعیان تاجیکستان ساکن منطقه بدخشان به ویژه شهر مرزی خاروغ هستند. ✍️حکومت تاجیکستان طی دهه اخیر مردم ناحیه بدخشان را که مطالبات مشروعی داشتند و مطابق قانون تاجیکستان منطقه‌ای خودمختار به حساب می‌آید، سرکوب کرده است. 🔸اعتراضات اخیر از روز 14 می در شهر خاروغ و روشان در بدخشان تاجیکستان آغاز شد و حکومت تاجیکستان واکنش بسیار شدیدی به این اعتراضات نشان داده و از روز 18 می این دو شهر به طور کامل محاصره شدند و تمامی راه‌های ارتباطی از جمله اینترنت و خطوط تلفنی مخابراتی در این نواحی قطع گردید. همچنین جاده‌های منتهی به این شهرها توسط نیروهای نظامی مسدود گشت و کسی اجازه ورود به این شهرها را نداشت. 🔸چندی پیش کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان به محمدباقروف اولتیماتوم داده بود که طی چند ساعت خود را تسلیم نیروهای نظامی کند، اما پصدها نفر از جوانان و طرفداران محمدباقروف در اطراف خانه او تجمع کرده و اجازه این کار را به نیروهای دولتی نداده بودند. 🔸سرانجام در روز یکشنبه 22 می، محاصره شدید و سرکوب گسترده از طرف نیروهای نظامی دولت تاجیکستان و حمله آنها، چندین نفر از مردم و لیدر مردمی محمدباقر محمدباقروف ترور شدند. @dolatedin
⭕️ علویان ترکیه عبادتگاه‌های خود را به روی تشییع جنازه همجنس‌گرایان باز می‌کنند 🔹المانیتور: سازمان‌های بزرگ اعلام کردند که برای حمایت از حقوق مساوی تشییع جنازه، عبادتگاه‌های خود را به روی باز خواهند کرد. 🔹این خبر غافلگیرکننده در 13 می در نشستی که توسط سازمان‌های علویان در ازمیر با حضور گروه‌های مدنی مختلف از جمله نمایندگان جامعه دگرباشان جنسی ترکیه برگزار شد، اعلام شد. 🔹ارجان گچمز (Ercan Gecmez)، رئیس «بنیاد فرهنگی حاجی بکتاش ولی»، یکی از سازمان‌های اصلی علویان در ترکیه، اعلام کرد که ها (محل تجمع و عبادت علوی‌ها) شروع به ارائه خدمات ترحیم بدون تبعیض برای افراد همجنس‌گرا خواهند کرد. ✍️همجنس‌گرایی در ترکیه ممنوع نیست اما ازدواج همجنس‌گراها در این کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود. ترکیه یکی از معدود کشورهای مسلمان‌نشین است که در آن اعمال جنسی همجنس‌گرایان، هویت‌های جنسی ضد هنجار، و ابراز ناسازگاری جنسیتی غیرقانونی نیست، اما به شدت توسط نهادهای دولتی، نیروهای پلیس و دادستان‌های عمومی محدود و کنترل می‌شود. 🔸بیش از یک دهه است که ترکیه یک "چرخش دگرباش" را تجربه می‌کند و فشار بی‌سابقه‌ای در گسترش سازمان‌های حقوق جنسی، انتشار عناصر فرهنگ دگرباشان، تلاش برای جامعه‌پذیری آنها و پدیداری و توانمندسازی دگرباشی، صورت گرفته است. 🔸 اولین راهپیمایی عمومی حمایت از همجنس‌گرایان در استانبول که آوریل ۱۹۸۷ برگزار شد، "بی‌اعتنایی و تمسخر" رسانه‌های ترکیه را به دنبال داشت. 🔸با این حال بعد از شکل‌گیری حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان بیش از دو دهه پیش، تغییری در سیاست‌های ترکیه دیده شد. هر چند مشکلات اصلی همچنان پابرجا بودند. 🔸حزب عدالت و توسعه در آغاز دهه ۲۰۰۰م در راستای تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا، اصلاحاتی قانونی را برای شناسایی حقوق همجنس‌گرایان در پیش گرفت. اردوغان در سال ۲۰۰۲ که برای اولین بار با حزب عدالت و توسعه پا به عرصه انتخابات گذاشت، گفت "حقوق هم‌جنس‌گرایان باید طبق قانون محفوظ باشد." 🔸بتا بر گزارش سازمان عفو بین‌الملل در ۲۰۱۱، ترکیه در رابطه با مسائل همجنس‌گرایان "پیشرفتی قابل‌ملاحظه" داشته است. تا ۲۰۱۵ رژه افتخار هر سال در ترکیه برگزار می‌شد و این کشور در ۲۰۱۳ رکورد حضور ۱۰۰ هزار شرکت‌کننده را به ثبت رساند. 🔸در جریان انتخابات ۲۰۱۵، در یک بروشور‌ تبلیغاتی محلی حزب عدالت و توسعه از ترکیه به عنوان "کشوری که در آن در ماه رمضان رژه افتخار برگزار می‌شود" تمجید شده بود. اما این مراسم درست از همان سال در کشور قدغن شد. 🔸یک موسسه اروپایی که بر امور همجنس‌گرایان تمرکز دارد، بر افت شدید رتبه این کشور در رعایت حقوق همجنس‌گرایان از سال ۲۰۱۵ تاکید کرده است. 🔸لفاظی‌های تند و تیز سال‌های اخیر دولت اردوغان علیه جامعه دگرباشان جنسی را می‌توان به عنوان بخشی از تلاش‌‌های دولت برای تحکیم پایگاه‌ محافظه‌کار و ملی‌گرای خود در نظر گرفت. @dolatedin
گروهی از مسئولان طالبان با جماعت اسماعیل آقا در استانبول دیدار کردند بر اساس آنچه که در حساب رسمی جماعت اسماعیل آقا در توییتر منتشر شده است وحیدالله هاشمی، رئیس روابط بین الملل وزارت آموزش افغانستان در سفر به استانبول با مقامات عالی رتبه جماعت اسماعیل آقا دیدار و در مورد مسائل افغانستان و جهان اسلام و نیز تحصیلات حوزوی در ترکیه به مذاکره و صحبت پرداخت. وحیدالله هاشمی پیش از این با مصاحبه خود بارویترز که گفته بود قطعا نظام آینده افغانستان نظام دموکراتیک نخواهد بود و دولتی شریعت محور خواهیم داشت شناخته میشود. @dolatedin
⭕️ تهدید مقاومت جواب داد؛ لغو حکم آزادی آیین‌‌های تلمودی در مسجدالاقصی 🔹فارس: در پی تهدید گروه‌های فلسطینی، دادگاه مرکزی در قدس اشغالی حکم صادر شده مبنی بر آزادی یهودیان برای انجام آشکار آیین‌های تلمودی در را لغو کرد. 🔹دادگاه موسوم به صلح رژیم صهیونیستی اول خردادماه جاری، با صدور حکمی به شهرک‌نشینان صهیونیست اجازه داد تا مراسم مذهبی و آیین‌های تلمودی را به شکل آزادانه و با صدای بلند در داخل مسجد‌الاقصی برگزار کنند. 🔹این حکم دادگاه پس از بازداشت سه شهرک‌نشین به دلیل انجام آیین‌های تلمودی با صدای بلند، صادر شد. در پی صدور حکم این دادگاه اعلام شد که تمامی صهیونیست‌ها اجازه انجام آشکار آیین‌های تلمودی در مسجدالاقصی را دارند. 🔹صدور این حکم با اعتراض گسترده گروه‌های فلسطینی، اردن و تشکیلات خودگردان شد. اردن اعلام کرد که حکم مذکور باطل و غیرقانونی است چرا که قانون بین‌المللی، سلطه قضایی رژیم بر اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ فلسطین از جمله قدس شرقی را به رسمیت نمی‌شناسد. 🔹از سوی دیگر ، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» هم نوشت، در پی تهدیدات «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی، در حال حاضر تماس‌هایی به ویژه میان رژیم اسرائیل، مصر و سازمان ملل برای جلوگیری از تنش در قدس در جریان است و قطر در انتقال پیام‌های تهدید از غزه به تل‌آویو مشارکت دارد. 🔹دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در سالروز بیرون راندن نظامیان صهیونیست از خاک لبنان ضمن هشدار به رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که هر گونه اقدام علیه مسجد الاقصی و قبه‌الصخره منطقه را منفجر خواهد کرد. @dolatedin