eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
794 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
215 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ علی عبدالرحمن الحذیفی: از حمله به «روافض» در حضور رفسنجانی تا دعوت به وحدت اسلامی! 🔸بخش دوم 🔹حال پس از ده سال، حذیفی با استناد به آیاتی از قرآن کریم که از اختلافات میان امت مسلمان و درافتادن در فتنه‌ها پرهیز می‌دهد، به وحدت اسلامی دعوت کرده است. او هشدار می‌دهد که گفتار و نوشتار ممکن است صفوف را از هم جدا و گروه‌ها را متفرق کند، بین چهره‌ها اختلاف افکند، از راه حق منحرف کند و اختلاف را گسترش دهد؛ زیرا پیامبر اکرم(ص) فرمودند «من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيراً أو ليصمت: هر که به خدای تعالی و به روز قیامت ایمان دارد باید به خیر و نیکی سخن گوید، یا باید که خاموش باشد». 🔹این سخنان را به سختی می‌توان سفارشی خواند؛ نه خطبه‌های نماز جمعه در عربستان از دستورالعملی هفتگی پیروی می‌کند (چنانکه مثلا در امارات خطبه‌های هر هفته به موضوعی ویژه اختصاص می‌یابد) و نه حذیفی ۷۶ ساله چندان از خود شخصیتی گوش به فرمان حاکمان نشان داده است. 🔹این نشان می‌دهد خاموشی و کم‌فروغی این روزهای گفتمان سلفیت در عربستان، تنها واکنشی به فشارهای حکومت و تشدید سیاست‌های لیبرالی در سالیان اخیر نیست. اینکه یکی از مهم‌ترین و تندترین خطیبان جمعه در عربستان چنین مفصل در ثنای وحدت مسلمانان و کنار گذاشتن اختلافات خطبه می‌خواند، باید به مثابه نشانه‌ای دیگر از «پوست انداختن در عربستان» دیده شود. 🔹سال ۲۰۱۵ بود که پیش از این دوره تازه، با انتشار کتاب «ما بعد السلفیة» گفتگوهای بسیاری بر سر افول جریان سلفی و آینده پس از سلفیت درگرفت. دو نویسنده مصری و کتاب، احمد سالم و عمرو بسیونی، در این اثر خوانشی تازه از سلفیت معاصر ارائه داده و با دست گذاشتن بر عواملی درون‌زا، آینده‌ای نزدیک را برای رسیدن به دوران پیش‌بینی کردند. 🔹از جمله این عوامل، خلأ مرجعیت فکری در سلفیت سعودی است؛ در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱، سه مرجع و ستون اصلی اندیشه سلفی، یعنی ، و از دنیا رفتند و سلفیت به یکباره به یک جنبش بی‌سر بدل شد که پس از آن دیگر نتوانست شخصیت‌های علمی برجسته‌ای در آن تراز به خود ببیند. 🔹از این گذشته، سلفیت تازگی و جذابیت نخستین خود را نیز از دست داد و از سوی دیگر خوی شدید در سلفیان، دامن خود آنها را نیز گرفته و با اندک اختلاف‌هایی، جریان سلفیت فرقه فرقه شده و انشقاق‌های گسترده‌ای را به خود دید. اختلاف‌هایی که حتی به دوستان دیروز می‌انجامید. 🔹این همه در کنار عوامل برون‌زا و درون‌زای دیگر، چنین می نماید که دوران جدیدی را برای سلفیت رقم زده است؛ دورانی که دیگر نه تنها از کلیدواژه‌های «شرک» و «کفر» و «رافضی» و... بر منبرهای شیوخ سلفی عربستان چندان خبری نیست، بلکه همان حنجره‌هایی که تا دیروز خود آتش منازعات را می‌دمیدند، امروز خیرخواه امت شده و به وحدت مسلمانان و سکوت در برابر اختلافات دعوت می‌کنند. @dolatedin
🔻 پروژه دیانت ابراهیمی بین الازهر و امارات
⭕️ پروژه دیانت ابراهیمی بین الازهر و امارات ✍️عصام تلیمه 🔸ملاحظه: دوشنبه گذشته، ۱۷ آبان، احمد الطیب نسبت به ترویج اصطلاحی موسوم به «دیانت ابراهیمی» که هدف ادغام ادیان یهودی، مسیحی و اسلام ذیل یک دین واحد و یکپارچه را دنبال می‌کند، واکنش مهمی نشان داد و این ایده را به شدت ردّ کرد. وی گفت: «هرچند ایده دیانت ابراهیمی، در ظاهر دعوت به وحدت جامعه بشری، اتحاد آن و پایان دادن به درگیری‌ها است، اما در واقع دعوت به مصادره ارزشمندترین دارایی‌های بنی بشر یعنی آزادی اعتقاد، آزادی ایمان و آزادی انتخاب است». آنچه در ادامه می‌آید یادداشتی از ، از علمای الازهر و مدیر دفتر پیشین شیخ یوسف قرضاوی، در تشریح زوایای این پروژه دینی-سیاسی است. 🔹عربی21: ایده ادغام ادیان در یک پروژه دینی واحد، یک ایده قدیمی است که در زمان محمد انور سادات، رئیس جمهور فقید ، پس از پروژه وی با مطرح شد. او از «» سخن می‌گفت و به دنبال ساختن مکانی بود که سه دین ، و را در کنار هم گرد آورد. حتی پیشنهاد می‌شد که یک کتاب دینی بیان‌کننده ادیان سه‌گانه برای تشویق و حمایت از این ایده، تألیف و به دانش‌آموزان در مدارس تدریس شود. 🔹پس از مطرح شدن این ایده، شیخ الازهر، دکتر رحمه الله، این نظر را ردّ و از همه جنبه‌های دینی و غیر دینی آن را تضعیف کرد. شیخ با تمام قدرت علمی و نمادین خود در برابر این اندیشه ایستاد تا اینکه سادات مجبور شد طرح موضوع را به زمانی دیگر موکول کند که مصر و جهان عرب آن را بپذیرد. 🔹در آن زمان، هر عاقلی احساس می‌کرد که این ایده به همان اندازه که با آوردن رژیم صهیونیستی به جمع ادیان و مؤمنان به ادیان و باز کردن باب عادی‌سازی بین مردم ارتباط دارد، ربطی به ادیان ندارد، هر چند از اسم «دین» بهره‌برداری می‌شد. ایمان یک مسلمان به همه پیامبران امری طبیعی است و در غیر این صورت عقیده او صحیح نیست، چنانکه خداوند متعال فرموده است: (لا نفرق بين أحد من رسله)، اما این مانع نمی‌شود که در مقابل پیروان هر دینی که شب و روز با اشغال و غصب به مقدسات و سرزمین ما حمله می‌کنند، بایستیم و تجاوزات و جنگ‌های آنها را به هر وسیله‌ای متوقف نکنیم. 🔹اما اکنون نه از طریق مجمع الأدیان مورد نظر سادات، بلکه از طریق آنچه که «» نامیده‌اند، پیشنهاد ایجاد مجتمعی متشکل از مسجد و کلیسا و کنیسه را ارائه کرده‌اند. امارات از طریق شیخ عبدالله با صدور فتوایی مبنی بر مصالحه با رژیم صهیونیستی و صدور حکم به برقراری رابطه با آن، در پی «عادی‌سازی فقهی» برآمد. 🔹سپس می‌خواستند چیزی را که ما می‌توانیم آن را «عادی‌سازی دینی» بنامیم، با بازگرداندن همه ادیان به یک پیامبر، که پیامبر خدا (ص) ابراهیم (ص) است، برقرار کنند. گویی که ادیان ابراهیمی رسالتی از جانب خدا دریافت نکرده‌اند و شرایع استوار برای آنها نازل نشده است. این چنین ما را با بازگشت به سوی ابراهیم (علیه السلام) و پیامبری که پیامبران سه دین را گرد هم می‌آورد، فریب می‌دهند؛ بیایید با بلند کردن نام او تجارت کنیم و این گذرنامه‌ای باشد برای رسیدن به ایده عادی‌سازی که تنها در خدمت صهیونیست‌ها است! 🔹وگرنه چرا اکنون چنین ایده‌ای مطرح شده است؟ آیا این کشورها واقعاً در برقراری ارتباط با ادیان، پرورش آنها، حفظ آنها و تشویق مردم به دینداری واقعی و معتدل جدی هستند؟ حقیقت این است که رابطه این کشورهایی که طرفدار این عقیده هستند با ادیان و به ویژه دین اسلام و پیروان آن، رابطه بسیار بدی است. 🔹برای متولیان این فراخوان مشکوک تعجب‌آور بود که شیخ الازهر، ، با ردّ این ایده و تبیین نادرستی این اندیشه و اهداف آن، راه عبدالحلیم محمود را دنبال کند. زیرا هیچ عالمی نیست که از خدای متعال بترسد و چنین اندیشه‌ی شیطانی‌ای‌ را توجیه کند، اندیشه‌ای که نه از دین نشأت می‌گیرد و نه از اخلاق و نه از هیچ اصل صحیح دیگری. 🔹رسانه‌های قدرت در مصر همیشه به شیخ الازهر طعنه می‌زنند که او مرد امارات است و همیشه در پروژه‌های دینی امارات اگر در رأس آن نباشد، بخشی از آن است. اما وقتی پای مسائل ثابت و استوار دینی به میان می‌آید، موضع او روشن است و شاید همین فرصتی باشد برای نشان دادن موضع شیخ الازهر نسبت به امارات و پروژه آن. @dolatedin
🔻 «مبلغان قهوه‌خانه‌ها»؛ مردان الازهر بین دود قلیان و ترانه‌های ام‌کلثوم
⭕️ «مبلغان قهوه‌خانه‌ها»؛ مردان الازهر بین دود قلیان و ترانه‌های ام کلثوم 🔸بخش اول 🔹العرب: الازهر پس از آنکه کنترل خود را بر مساجد شدیدتر کرد و توانست دیدگاه خود را در مورد روش و ابزار گفتگو با نمازگزاران تحکیم ببخشد، به دنبال فضاهای جدیدی است که بتواند نقش‌های اجتماعی و مذهبی خود را در کف جامعه تقویت کند. 🔹الازهر به فکر مسیرهای دیگری خارج از افتاد و خود را به حضور مؤثر در کانون‌های جوانان، کلوپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها سوق داد و حضور کاروان‌های تبلیغی خود را در جاهای مختلف تشدید کرد تا به نوعی وجود و حضور معنوی خود را اثبات کند. 🔹نظیر عیاد، دبیر کل (وابسته به الازهر)، از حوزه‌های تبلیغی خواست تا «ایده‌های جدیدی را برای ارتباط با مردم ابداع کنند و یک گفتمان تبلیغی روشنگرانه را ارائه دهند و مفاهیمی که به غلط فهم شده است را برای مردم روشن کنند و زمینه‌های گفت‌وگوی متقابل و مؤثر با آنها را فراهم کنند.» 🔹چنین می‌نماید که فعال شدن جنبش با واکنش به اقدامات موفق وزارت اوقاف مرتبط است، چرا که الازهر چهار سال پیش نیز بیش از 600 کاروان تبلیغی را به قهوه‌خانه‌ها و مراکز جوانان اعزام کرد که به نتیجه نرسید و طرح خود را که از مناطق دورافتاده آغاز کرد و قرار بود به قاهره برسد، کامل نکرد. 🔹فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویر واعظانی را که در قهوه‌خانه‌ها و مراکز جوانان در مناطق مختلف و با الازهر (روپوش و ) پرسه می‌زدند، پخش کردند. نظرات مربوط به این قضیه به دلیل تناقض میان ظاهر مبلغان جوان و موضوعاتی که در قهوه‌خانه‌ها مطرح می‌کنند و میان تصویر شیخ الازهر ، که به نظر می‌رسد تلاش می‌کند تا ایده‌های خود را در میان ترانه‌ها و دود قلیان به اشتراک بگذارد، طنز زیادی به همراه داشت. 🔹اقدامات الازهر با مخالفت برخی از علمای آن مواجه شده است و معتقدند که نقش اصلی الازهر این است که مرجع و نهادی مهم باشد که برنامه‌ریزی‌های مؤسسات مذهبی مرتبط با و را تنظیم می‌کند. 🔹این افراد باور دارند که قرار دادن تعدادی از شیوخ در آماج مزاحمت‌ها و انتقادها به دلیل حضور آنها در محیطی که برای انتقال دیدگاه‌های تبلیغی آنها مناسب نیست، تأثیرات منفی بر تصویر الازهر در بین شهروندان دارد و در عین حال شهروندان به گروه‌هایی سوق داده می‌شوند که ذهنیت‌هایی فراتر از نهادهای رسمی مذهبی دارند. 🔹یکی از واعظان که از تعدادی قهوه‌خانه در اسکندریه بازدید کرده و ترجیح داد نامش فاش نشود، گفت: «کاروان‌ها با مشکل بی‌تفاوتی جوانان نسبت به آنچه که برای آن آمده‌ایم مواجه هستند و ممکن است یک مسابقه فوتبال یا غوطه‌ور شدن در بازی دومینو عاملی مخرب برای جلب توجه بسیاری از جوانان باشد و به همین دلیل پاسخ آنها برای درخواست گفتگو منفی باشد.» 🔹وی افزود: «هدف ما این است که به جزئیات مشکلات زندگی شهروندان بپردازیم، توصیه‌های دینی ارائه کنیم تا برخورد با این مشکلات را تسهیل کنیم و اسلام میانه‌رو را که شامل افراط‌گرایی و خشونت نباشد، گسترش دهیم. اینها مسائلی کلی است که اکثر مردم به آن اهمیت می‌دهند، اما در عین حال با مخالفت برخی از صاحبان قهوه‌خانه‌ها مواجه هستیم که از فتوای سیگار کشیدن یا روبه‌رو شدن با مشکلات امنیتی به دلیل نقض رویه‌های بهداشتی ترس دارند.» ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ «مبلغان قهوه‌خانه‌ها»؛ مردان الازهر بین دود قلیان و ترانه‌های ام‌کلثوم 🔸بخش دوم 🔹اقدامات الازهر با اعتراض بخش‌هایی از مواجه شده است که معتقدند محل تبلیغ در داخل است و نه در میان هیاهوی خیابان‌ها و قهوه‌خانه‌ها. از نظر این افراد شیخ الازهر طعمه تکرار روش‌های تبلیغی جریانات شده است که در دهه هشتاد میلادی در پیش می‌گرفتند، در حالی که نقش الازهر باید با ماهیت او به عنوان نهادی با وزن همخوانی داشته باشد، بدون گرفتار شدن در مسائلی که نهادهای جامعه مدنی قرار است با آن برخورد کنند. 🔹عبدالغنی هندی، یکی از اعضای (وابسته به وزارت اوقاف)، گفت: «تحرکات الازهر در سطح خیابان‌ها در زمانی صورت می‌گیرد که وزارت اوقاف تصمیم گرفت که جلسات موعظه را در داخل مساجد متوقف کند، که این امر نشان‌دهنده عدم هماهنگی بین نهادهای مختلف مذهبی است». 🔹وی شانس موفقیت الازهر در تقویت خود از طریق «مبلغان قهوه‌خانه‌ها» را کم شمرد. وی گفت: «آنچه اکنون دولت به آن نیاز دارد، راه‌اندازی پروژه‌ای است که مؤلفه‌های فکری مدرنی را برای مقابله با مشکلات اجتماعی در حال گسترش پیش رو قرار می‌دهد، مشروط بر اینکه به زبانی متفاوت از زبان الازهر در گفتگوهای خود با مردم باشد.» 🔹برخی ناظران تاکید دارند که نهادهای دولتی از الازهر خواسته‌اند تا نقش‌های اجتماعی خود را افزایش دهد تا خلأ را پر کند. اما بزرگترین نهاد دینی بدون توجه به تجدید گفتمان دینی و توسعه محتوا متناسب با تحولات جامعه، به این خواسته‌ها به صورتی رسمی پاسخ داده است. 🔹تلاش برای برقراری ارتباط با شهروندان با موانع بسیاری برخورد می‌کند که باعث می‌شود آنها به اهداف خود نرسند، اتفاقی که در تجربه قبلی الازهر و از طریق کاروان‌های حمل و نقل عمومی و ایستگاه‌های مترو رخ داد. مشکل این است که این مؤسسات روش‌های خود را برای گفتگو با مردم بر پایه مبانی یا مطالعاتی علمی استوار نمی‌کنند. 🔹احمد سالم، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه طنطا، توضیح داد که پدیده‌های فزاینده خودکشی، خشونت و فروپاشی نظام خانواده نیازمند مداخله مؤثر نهادهای مذهبی و اجتماعی است که فقدان بعد معنوی فرد مصری را جبران کند. با این حال، متولیان آن باید مشخصات خاصی داشته باشند تا نتیجه مثبتی به دور از جنبه صرفاً مذهبی به دست آورند و بتوانند گروه‌های جوان را به آنچه فرامی‌خوانند، متقاعد کنند. 🔹وی افزود که «ادامه گفتمان‌های و که نهادهای دینی به آن عادت کرده‌اند، منجر به تغییر واقعی نخواهد شد و در پیش گرفتن گفتمان‌های ، و پذیرش دیگری، برای مخاطبان قهوه‌خانه‌ها قابل قبول‌تر است. مشروط بر اینکه این امر همراه با نقش‌هایی اجتماعی برای حل مشکلات شهروندان در مناطق فقیرنشین و شناسایی درد آنها باشد، و این همان نقش‌هایی است که سازمان‌های برای جلب حمایت مردم ساده‌تر ایفا می‌کردند.» @dolatedin
♨️تعیین یعقوب هرتزوگ به عنوان خاخام یهودیان عربستان! 🔺موران تی، در توییتی مدعی شد یعقوب هرتزوگ به عنوان خاخام یهودیان عربستان منصوب شده و این انتصاب را به وی تبریک گفت! 🔺وی در این توییت تصویری از حکم انتصاب هرتزوگ را که از قدس صادر شده به نمایش گذاشت. 🔺هرتزوگ مدتی است در ریاض حضور دارد و برخی فعالیت های خود در پایتخت عربستان را به صورت ویدئویی با مخاطبین به اشتراک می گذارد. وی چندی پیش اعلام کرده بود که قرار است با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کند. 🔺سعودی پس از عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی و با وجود کنار رفتن ترامپ، پدرخوانده عادی سازی اعراب و اسرائیل در سال های اخیر، همچنان میل به عادی سازی روابط خود با اسرائیل را مخفی نکرده است. 🔺برخی تحلیلگران معتقدند در صورتی که تعیین هرتزوگ صحت داشته باشد، این اقدام منجر به افزایش تعداد یهودیان در عربستان خواهد شد و تلاشی برای تقویت عادی سازی اجتماعی روابط پیش از عادی سازی سیاسی آن خواهد بود. #عربستان 🔸مطالعات خلیج فارس @PGulfStudies
🔻 عربستان به یک روحانی شیعه لبنانی مخالف حزب الله تابعیت داد
⭕️ عربستان به یک روحانی شیعه لبنانی مخالف حزب الله تابعیت داد 🔹عکاظ: عربستان سعودی به «» روحانی شیعه لبنانی و دبیرکل شورای موسوم به «شورای اسلامی –عربی ()» در لبنان، تابعیت سعودی داد. 🔹نام الحسینی در فهرستی از کارشناسان حوزه انرژی، شخصیت‌های دینی، پزشکی و آموزشی دیده می‌شود که به تازگی از سوی پادشاه تابعیت این کشور را دریافت کرده‌اند. 🔹وی پس از دریافت عربستان گفت: «با یک دستور سخاوتمندانه، تابعیت عربستان را به ما دادند و این افتخار بزرگی است که زیباترین مفاهیم وفاداری و وابستگی را بیان می‌کند». 🔹الحسینی با تمجید از اقدامات محمد ولیعهد عربستان سعودی و چشم انداز ۲۰۳۰ وی، تاکید کرد: «اعطای تابعیت عربستان در واقع وفاداری، وابستگی و مسئولیتی است که هر انسان عربی و مسلمان به آن افتخار می‌کند و مسئولیت حفظ چنین بخشش گرانسنگی مترتب بر آن است». 🔹روزنامه عکاظ درباره وی مدعی شده است: «الحسینی به مخالفت با ، حمایت از طرح‌های اعتدالی و مقاومت با تلاش‌ها برای سیاسی کردن مذهب شیعه شناخته شده است». 🔹الحسینی خود را یک روحانی شیعه معرفی می‌کند و مدعی است که با مقابله با فرقه‌گرایی می‌پردازد. 🔹وی از مخالفان شدید است و سال ۲۰۱۱ میلادی به جرم جاسوسی برای توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شد. (ترجمه: شفقنا) ✍️ملاحظه: طبق گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن عربستان به 27 شخصیت جدید علمی، پژوهشی و پزشکی تابعیت سعودی اعطا کرده است. 🔸از میان شخصیت‌های دینی، چهار عضو شورای عالی به چشم می‌خورد که شاید شناخته‌شده‌ترین آنها در ایران، ، نویسنده و اندیشمند لبنانی و برنده در زمینه مطالعات اسلامی باشد. سه شخصیت دیگر در این میان، ، رئیس العلماء و سابق و هرزگوین، حسین داودی، رئیس المجلس الاسكندنافي للعلاقات، محمد نمر السماک، دبیرکل الجنة الإسلامية - المسيحية للحوار هستند. 🔸این فهرست همچنین شامل: عبدالله صالح عبدالله مورخ عراقی و محمد الحسینی است. @dolatedin
🔻 ترکیه تورهای زیارتی به «بیت المقدس» را از سر می‌گیرد
⭕️ ترکیه تورهای زیارتی به «بیت المقدس» را از سر می‌گیرد 🔹خبرگزاری ترکیه: ، رئیس ترکیه، روز شنبه ۱۳ نوامبر از آغاز مجدد تورهای زیارتی «بیت المقدس» که پیش از این به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، خبر داد. 🔹ارباش در بیانیه‌ای اعلام کرد: تورهای زیارتی با مدیریت «سازمان دیانت» و «اداره کل خدمات و » و «اداره عمره و زیارت بیت‌المقدس» در دوره ۲۲-۲۰۲۱ از سر گرفته می‌شود. 🔹وی خاطرنشان کرد که تورها ۳ شب و ۴ روز و همراه با راهنماهای مذهبی برای آشنایی با مکان‌های بازدید خواهد بود. 🔹پیش از این ارباش دستور داده بود نام «اداره خدمات عمره» به «اداره عمره و زیارت بیت المقدس» تغییر یابد که از نگاه ناظران این اقدام معنایی نمادین به جایگاه بیت المقدس داده و بر حساسیت این موضوع تأکید داشت. 🔹تورهای زیارتی بیت المقدس از سال ۲۰۱۵ به منظور افزایش آگاهی نسبت به شهر قدس و و افزایش مشارکت در بازدید از بیت المقدس سازماندهی شده است. 🔹ریاست امور دینی برای کسانی که در سفر به شرکت خواهند کرد راهنمای ویژه ای تهیه کرده است که شامل اطلاعاتی در مورد تاریخچه و مکان‌های اصلی زیارتی مانند مسجد الاقصی و و همچنین مکان‌های بازدیدی در شهرهای الخلیل، بیت لحم و یافا است. ✍️ ملاحظه: توجه و حضور پررنگ ترکیه در ، از سال‌ها پیش مطرح بوده و نگرانی رژیم صهیونیستی، ، و حتی سعودی را به دنبال داشته است. 🔸آژانس کمک‌های خارجی ترکیه در گزارش سالانه خود در سال 2015 گزارش داد که ترکیه بیش از 500 پروژه به ارزش حدود 30 میلیون دلار در سرزمین‌های فلسطینی و 81 پروژه در قدس شرقی انجام داده است. 🔸ترس اردن ناشی از رقابت ترک‌ها با آنها بر سر سرپرستی از مسجد الاقصی و موقوفات بیت المقدس است که طبق قوانین بین‌المللی برای آنها تضمین شده است. پس از اینکه رژیم صهیونیستی قدس شرقی را از اردن در جنگ 1967 تصاحب کرد، به اداره اردن اجازه داد تا به اداره اماکن مذهبی ادامه دهد، در حالی که نیروهای اسرائیلی کنترل امنیتی را در دست داشتند. 🔸به نظر می‌رسد که تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از حمایت ترکیه از سازمان‌های اسلامی در منطقه تحت نفوذ خود (سرزمین‌های فلسطینی) هراس دارد، زیرا چنین سازمان‌هایی با که رقیب اصلی وی در غزه است، ارتباط نزدیکی دارند. 🔸در مورد عربستان سعودی نیز این کشور از نفوذ فزاینده ترکیه در شهر قدس می‌ترسد، زیرا او را رقیب رهبری خود در جهان اسلام و نقش سنتی خود به عنوان محافظ فلسطینی‌ها می‌داند. عربستان نیز سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را در حمایت از مسلمانان فلسطین در بیت‌المقدس شرقی انجام داده است. @dolatedin
🔻 مهلت ۱۰ روزه وزارت اوقاف مصر برای جمع‌آوری صندوق‌های دریافت کمک‌های مالی از مساجد
💢 مهلت ۱۰ روزه وزارت اوقاف مصر برای جمع‌آوری صندوق‌های دریافت کمک‌های مالی از مساجد 🔹عربی۲۱: وزارت اوقاف مصر 6 نوامبر به تمام مساجد این کشور ده روز مهلت داد همه صندوق‌های دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی را جمع‌آوری کنند. 🔹محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر گفت: در خصوص صندوق‌های دریافت نذورات، شاید در آینده توافقی با فرقه‌های صوفیه انجام شود یا دستورالعملی مشابه صندوق‌های کمک‌های مالی غیررسمی در مساجد، اتخاذ شود. 🔹وزیر اوقاف مصر در روزهای گذشته حکمی درباره قواعد و ضوابط فرآیند جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی در مساجد صادر کرد که به موجب آن، هیچ فردی اجازه ندارد به جمع‌آوری اموال تحت هر اسمی در مساجد اقدام کند. علاوه بر این نصب صندوق‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی نیز در مساجد ممنوع است و این حکم شامل صندوق‌های جمع‌آوری نذورات در مساجد که در قوانین مشخص شده، نمی‌شود. 🔹وزارت اوقاف شماره‌حساب‌های مشخصی را برای هر یک از مساجد معرفی کرده است که مردم تنها از طریق واریز پول به این حساب‌ها می‌توانند به مساجد کمک کنند. ✍🏼ملاحظه: 🔹این تصمیم وزارت اوقاف مصر جنجال گسترده‌ای را در این کشور به راه انداخته است. 🔹در حالی که برخی از این تصمیم به عنوان گامی مهم در مسیر مشارکت مالی مؤمنان، مبارزه با فساد و دفع شبهات مالی حمایت کردند، برخی دیگر گفتند که این تصمیم مساجد را از بسیاری از کمک‌های مالی محروم می‌کند، زیرا مصری‌ها به کمک‌های بانکی، به‌ویژه با مبالغ کم، عادت ندارند. 🔹همین مناقشات سبب شد که محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر، مهلت 10 روزه جمع‌آوری صندوق‌های کمک‌های مالی را تمدید کند. 🔹مسئولین اوقاف مصر علت اصلی جمع‌آوری این صندوق‌ها را قانونی کردن عملیات پرداخت، حاکمیت بر کلیه امور مالی و حرکت کشور به سمت دیجیتالی شدن مالی و تحول دیجیتال و مقابله با فساد و سوء استفاده بیان کرده است! 🔹این تصمیم مورد انتقاد فرقه‌های مختلف صوفی مصر قرار گرفته و دکتر عبد الهادی القصبی رئیس شورای عالی فرقه‌های صوفیه در واکنش به آن اعلام کرد که به صندوق‌های نذورات داخل مساجد ما دست نزنید. 🔹وزیر اوقاف بعد از واکنش صوفیه، به آنان این اطمینان را داده که به صندوق‌های نذر صوفیان و اهل بیت و زیارتگاه‌ها دست نخواهند زد. 🔹علاء أبو العزائم یکی از اعضای شورای عالی فرقه‌های صوفیه، در واکنش به این اقدام گفت: انتقال صندوق‌های نذورات و جلوگیری از جمع‌آوری کمک‌های آنها از مساجد و تخصیص حساب بانکی به آنها باعث صدمه به تصوف و ممانعت از هرگونه فعالیتی خواهند شد! 🔹اما ایمن ابوعمر، معاون وزیر اوقاف مصر، با تاکید بر اینکه «مساجد صوفیه این تصمیم را رد نکردند»، خاطرنشان کرد که برخی از مساجد صوفیانه بدون اختلاف و اعتراض قانون تنظیم صندوق‌های تبرعات در آن مکان‌ها را اجرا می‌کنند. 🔹وی تأکید کرد که تصمیم برداشتن صندوق‌های اعانه از مساجد موفقیت‌آمیز بوده و در زمان مناسب مطابق با استراتژی دولت برای ورود به جمهوری جدید اتخاذ شده است و مصر وارد مرحله جهانی جدیدی خواهد شد که در آن به دنبال مدیریت همه امور مالی است. 🔹فعالان شبکه‌های اجتماعی مصر بر سر تصمیم جمع‌آوری صندوق‌های کمک‌های مالی و اکتفا به حساب‌های بانکی، اختلاف نظر داشتند، تعدادی از آنها از این تصمیم حمایت کردند و معتقدند که این تصمیم باید زودتر اجرایی می‌شد و درها را به روی فسادی که همه می‌دانند می‌بست. 🔹از سوی دیگر، مخالفان این تصمیم می‌گویند که لغو وجوه اهدایی مانع از بسیاری از کارهای خیریه به ویژه در محله‌های فقیرنشین که توسط این صندوق‌ها تامین می‌شد، می‌شود و این تصمیم نه تنها مانع از فساد نمی‌شود، بلکه فرصت‌های آن را افزایش می‌دهد. @dolatedin
💢 پیامدهای فتوای جدید آیت الله سیستانی: خنثی کردن عادی‌سازی روابط با اسرائیل و اتحاد مسلمانان ✍🏼 ابنا انگلیسی: شهر مذهبی در روز دوشنبه ۸ نوامبر با فتوایی تاریخی روز خود را آغاز کرد. رسانه‌های عراقی به نقل از دفتر (آیت الله العظمی) سید علی سیستانی، روحانی ارشد شیعه عراق، گزارش دادند که آیت‌الله خرید و مصرف محصولات شرکت‌های یا شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی را شرعاً خوانده است. این فتوا در پاسخ به یک استفتا در مورد مسائل دینی داده شده است. 🔹این کمتر از یک ماه پس از که درباره روابط با رژیم اسرائیل برگزار شد و خشم گسترده‌ای را برانگیخت، صادر شد. 🔸شکست عادی‌سازی 🔹در ماه سپتامبر، اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق میزبان نشستی در مورد روابط با رژیم صهیونیستی بود. این دیدار غیردولتی بود، اما واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. در همان زمان این خبر برای جناح‌های مختلف عراقی حتی در داخل اقلیم کردستان تکان‌دهنده بود و جنجال زیادی به پا کرد تا جایی که مقامات عراقی برای دستگیری و مجازات سازمان‌دهندگان این نشست وارد عمل شدند. 🔹بسیاری از کارشناسان در آن زمان هشدار دادند که نشست موسوم به «صلح»، که با حضور چهره‌های ناشناخته برگزار شد، با هدف عادی‌سازی روابط با تل‌آویو است، علی‌رغم اینکه دستور کار آن ظاهراً صلح، گفت‌وگوی بین ادیان و مبارزه با تروریسم بود. این نشست از سوی نیروهای تحت حمایت در عراق برگزار می‌شد که با توجه به واکنش بغداد ناقص ماند. 🔸محدوده اجتماعی و سیاسی فتوا 🔹گاه و بیگاه، برخی از محافل غربگرا در عراق بحث‌هایی در مورد برقراری رابطه با تل آویو مطرح می‌کنند، هرچند که در مقابل مخالفت افکار عمومی عراق جرأت نمی‌کنند حرف خود را بزنند. در عین حال فتوای اخیر آیت الله سیستانی مبنی بر تحریم کالاهای صهیونیستی را می‌توان پاسخی به این نیات دانست. در تاریخ عراق، همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در جریان تحولات سیاسی و اجتماعی داشته است و اکنون فتوای اخیر هر گامی در جهت عادی‌سازی با تل آویو را خنثی خواهد کرد. 🔹این در حالی است که پیروان و هواداران آیت الله سیستانی نه تنها در عراق بلکه در سایر کشورهای منطقه و حتی کشورهای غربی و اروپایی نیز بسیار گسترده هستند و از این رو فتوای اخیر طیف گسترده‌ای را در بر خواهد گرفت. 🔹در واقع، این نه تنها افکار عمومی را علیه هرگونه گرم شدن روابط با تل آویو بسیج می‌کند و از اقدامات احتمالی هر دولتی در عراق، حتی طرفدار غرب، جلوگیری می‌کند، بلکه هزینه‌های عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را حتی در سایر کشورهای مسلمان در منطقه افزایش می‌دهد. 🔹این فتوا همچنین باعث اتحاد و همبستگی با فلسطینی‌ها می‌شود. مردم فلسطین که در سال‌های گذشته تنها از حمایت‌های اندک کشورهای عربی برخوردار بودند، اکنون نسبت به حمایت مسلمانان در کشورهای مختلف خوش‌بین شده‌اند. 🔹اسرائیلی‌ها به خوبی از میزان نفوذ آیت الله سیستانی و به طور کلی مرجعیت دینی در میان مردم آگاه هستند. در سال 2019، وب‌سایت خبری اسرائیلی دبکا فایل (Debkafile) موقعیت و نفوذ مرجعیت دینی را «» خواند که پروژه موسوم به اسرائیل بزرگ را تهدید می‌کند. این گزارش می‌افزاید: «تهدید واقعی از سوی ایران نیست، زیرا ایرانی‌ها ما هستند، اما خطر وحشتناک از سوی عراق و به ویژه شهر نجف و مسلمانان شیعه است». این وب سایت اعلام کرد که آیت الله سیستانی، بنیانگذار نیروهای ، نیرویی که در سال 2014 در مخالفت با گروه تروریستی به دنبال فتوای او متولد شد، مانع بزرگی در برابر منافع استراتژیک تل آویو است و از این رو نمونه واقعی فرضیه دشمن پنهان است. این فتوا قدرت او را برای بسیج 4 میلیون مبارز ضد در عرض چند روز تنها با یک "فتوای دو کلمه‌ای" برجسته کرد. 🔹دبکا فایل گزارش داد: «این فتوا حتی توسط پیروان دیگر مراجع و علما در نجف، کربلا، قم و مشهد پذیرفته و عملی شد و این اتفاق نادری است». این وب‌سایت افزود: «وی (آیت الله سیستانی) چندین مؤسسه آموزشی، مالی و خدماتی تأسیس کرده است که دامنه فعالیت‌های آن‌ها به صورت گسترده و فراتر از عراق است و حتی گاهی اوقات به دولت کمک می کند.» @dolatedin
⭕️ با هماهنگی دفتر آیت الله سیستانی، دفتر آیت الله باقر ایروانی در نجف افتتاح شد 🔹حوزه: دفتر آیت الله شیخ باقر ایروانی از اساتید برجسته حوزه علمیه نجف اشرف، به درخواست جمعی از اساتید حوزه علمیه نجف اشرف و با هماهنگی با دفتر آیت الله سیستانی در نجف افتتاح شد. 🔹ایشان بیش از ۲۰ سال است که مشغول تدریس بحث خارج فقه و اصول است و شلوغ‌ترین درس خارج حوزه نجف اشرف را بر پا می‌دارد. 🔹آیت الله ایروانی تدریس سه دوره اصول و ابواب گوناگونی از فقه از جمله اجتهاد، تقلید، طهارت، نماز، روزه، خمس، قضاء، حج و مسائل مستحدثه را به پایان رسانده و هم‌اکنون مشغول بحث کتاب تجارت است. 🔹آیات عظام خوئی، شهید سید محمد باقر صدر، سید علی سیستانی، سید محمد سعید حکیم و مرحوم پدرش آیت الله شیخ محمد تقی ایروانی از اساتید ایشان بودند. @dolatedin
💢 تأثیر ظهور طالبان بر پرونده تروریسم در اردن ✍️سعود الشرفات 🔸 بخش اول 🔻 ظهور طالبان 🔹خروج آمریکا از و تسلط طالبان بر این کشور در 10 اوت گذشته، زنگ خطر را برای بسیاری از کشورها به صدا درآورد. گفتگوهای گسترده‌ای بر سر احتمال سرایت ویروس طالبان به مناطقی دیگر از جمله قدرت‌های غربی و کشورهای عربی و اسلامی که از حضور گروه‌های تروریستی و افراطی رنج می‌برند، وجود دارد. از جمله این کشورها، اردن است که آشکارا نگرانی خود را از بازگشت کنترل طالبان بر افغانستان ابراز کرده است. 🔹در اولین واکنش اردن به تسلط بر افغانستان، ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن در یک کنفرانس مطبوعاتی در 17 اوت، «نگرانی اردن را از آنچه در افغانستان رخ می‌دهد» ابراز کرد و افزود: «اولویت، تضمین امنیت، ثبات و عدم هرج و مرج است» و خواستار همکاری جهانی به منظور تامین امنیت و ثبات در افغانستان، تضمین احترام به حقوق شهروندان، تخلیه تمامی اتباع خارجی و حفظ امنیت آنان شد. 🔹دلیل نگرانی ناشی از تجربه پیشین او با به اصطلاح «» است. با وجود آنکه ممکن است برای برخی به نظر برسد که هیچ ارتباطی بین آنچه در افغانستان و اردن اتفاق می‌افتد وجود ندارد، تعدادی سرنخ، شواهد و رویدادها وجود دارد که به اعتقاد نویسنده عمق این ارتباط را تایید می‌کند. در میان این سرنخ‌ها و شواهد، به عنوان مثال به موارد زیر اشاره کرده و تأکید می‌شود که شواهد محدود به اینها نیست: 🔹1- نظریه‌پرداز پدیده جهاد افغانستان و افغان‌های عرب، اردنی بود. او از طریق دفتر خدمات مجاهدین که در شهر پیشاور تأسیس کرد، توانست پدیده جهاد جهانی را پایه‌گذاری و پس از آن چارچوب کلی، رویکرد و ایدئولوژی را تعیین کند. تعداد زیادی از جوانان اردنی به دلایل مختلف و متعددی که برشمردن آنها در اینجا دشوار است، به دور عزام جمع شده بودند که مهم‌ترین آنها دلایل اقتصادی بود. به نظر می‌رسد که اکثر اردنی‌هایی که به مجاهدین پیوسته‌اند این کار را به دلیل فرصت‌طلبی اقتصادی انجام داده‌اند تا اعتقادات مذهبی. 🔹2- اکثر رهبران مشهور اردنی در جنبش‌های سلفی جهادی و گروه‌های تروریستی از «مدرسه جهاد در افغانستان» به دست عبدالله عزام یا شاگردانش در افغانستان فارغ‌التحصیل شدند. در رأس اینها (عصام طاهر محمد البرقاوی) قرار دارد که پیش از اختلاف با عزام، وارد اردوگاه «صدی» شد که توسط عبدالله عزام اداره می‌شد و در آنجا آموزش نظامی دید. 🔹همین امر در مورد شاگرد مقدسی، (احمد فاضل الخلیله) نیز صادق بود که در نبرد با شوروی در منطقه خوست شرکت کرد و سازمان او به نام «القاعده بین النهرین» اردن را در دوره بین 2017-1994 با 13 عملیات تروریستی ناموفق و موفقیت‌آمیز هدف قرار داد که سخت‌ترین آنها بمب‌گذاری در هتل عمان در سال 2005 بود. 🔹3- پیامدهای ظهور طالبان در افغانستان در سال 1994 به سرعت در عرصه اردن منعکس شد، زمانی که یک سازمان موسوم به «افغان‌های اردنی» پس از حمایت شدن از سوی هسته‌‌های القاعده دست به عملیات تروریستی زد. در همان سال عملیات «بیعة الإمام» رخ داد که مقدسی و زرقاوی به خاطر آن متهم شدند و در سال 1997 حزب «التجدید الإسلامی» و «الإصلاح و التحدي» ظاهر شد و در سال 2000 توطئه‌ای برای هدف قرار دادن برخی مکان‌ها در اردن در آستانه جشن هزاره خنثی شد و به «توطئه هزاره» معروف شد. 🔹4- عرصه افغانستان محل تلاقی مهم‌ترین شخصیت‌های تروریست و مهم‌ترین شخصیت‌های القاعده از نسل دوم و گروه‌های اردنی - به ویژه مقدسی و زرقاوی - بوده که وجه مشترک تمام عملیات‌های تروریستی در اردن از زمان ظهور طالبان بوده‌اند. ادامه دارد... @dolatedin
💢 تأثیر ظهور طالبان بر پرونده تروریسم در اردن ✍️سعود الشرفات 🔸 بخش دوم 🔻 بازتاب ظهور طالبان بر گروه‌های وفادار به القاعده و داعش 🔹در کوتاه‌مدت، ارزیابی تأثیر ظهور طالبان بر گروه‌ها و ایدئولوگ‌های وفادار به القاعده و همچنین داعش در اردن بسیار دشوار است. این به دلیل وضعیت عمومی انتظاری است که جامعه بین‌الملل در مورد طالبان دارد. 🔹به طور کلی، القاعده و شاخه‌های آن در جهان و در سوریه که از القاعده جدا شده، پیروزی طالبان در افغانستان را تبریک گفتند. در حالی که طالبان به شدت مورد حمله داعش قرار گرفته است و جز در درجه و انواع کفر فرقی بین طالبان و دشمنان آن نمی‌بیند. 🔹در اردن انتظار می‌رود که شخصیت‌های جریان سلفی - به ویژه ابومحمد مقدسی - در حالت انتظار، احتیاط و پیگیری جدی رفتار طالبان و موضع آن در قبال گروه‌های جهادی در جهان، به ویژه نسبت به جنگ در سوریه، عراق، منطقه ساحل، شمال آفریقا و دیگر حوزه‌ها در اروپا و آسیا هستند. به عنوان مثال، آیا طالبان، تروریسم و عملیات تروریستی را که این گروه‌ها هنوز انجام می‌دهند، به ویژه در آفریقا و عملیات‌های «» در اروپا را محکوم خواهند کرد؟ آیا واقعاً با آمریکا همکاری خواهند کرد؟ با جامعه بین‌المللی معامله خواهند کرد؟ به قوانین بین‌المللی و معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی، به ویژه حقوق زنان، آزادی عقیده و رسانه، دموکراسی و اقلیت‌ها پایبند خواهند بود؟ 🔹همه اینها برای سلفی‌های ، چه القاعده و چه داعش، مسائلی مهم و حساس است و انتظار می‌رود که رابطه بین طالبان و بقیه گروه‌های سلفی-جهادی که به طور مطلق دموکراسی و آزادی زنان را رد می‌کنند، نابود شده و از بین رود. از این رو، مقدسی در صفحه توئیتر خود موضعی محافظه‌کارانه گفت: «ما نگفتیم که خلافت طالبان بر اساس منهج نبوی است، اما در زمانه استضعاف، به هر شوکتی برای مسلمانان نیاز داریم.» 🔻 آیا ترس و تهدید واقعی وجود دارد یا خیر؟ 🔹عروة عجوب، محقق و تحلیلگر سیاسی سوری در حوزه گروه‌های جهادی، می‌گوید که نوستالژی گذشته‌ای خیالی و امتی منسجم، گروه‌های اسلامی را وادار می‌کند تا پیروزی جنبش طالبان افغانستان را به عنوان یک حرکت بین‌المللی تحلیل کنند! شاید چیزی که برخی از این گروه‌ها متوجه نمی‌شوند یا نادیده می‌گیرند، این است که طالبان امروز به یک پروژه سیاسی محلی تبدیل شده است، درست مانند سایر احزاب اسلامی که با (مشکلات امت) همدردی می‌کنند، اما تنها بر منافع سیاسی محلی خود به عنوان یک حزب تکیه می‌کنند. 🔹تهدیدها ممکن است کوتاه‌مدت یا فوری نباشند، اما زمانی که شرایط، زمان و مکان مناسب برای آنها فراهم شود، واقعی می‌شوند و احتمال وقوع آنها وجود دارد، زیرا خطر تروریسم در کشور (اردن) پایان نیافته است و بعید است که در آینده‌ای قابل پیش‌بینی به پایان رسد. همچنین نمی‌توان خطر سناریوی الهام‌بخش و انگیزه‌ای را که طنین به اصطلاح «پیروزی طالبان» به دنبال آورده، کنار گذاشت. @dolatedin
🔻 تشکیل اولین شورای شهر کاملا مسلمان در تاریخ آمریکا
💢 تشکیل اولین شورای شهر کاملا مسلمان در تاریخ آمریکا 🔹یاهو نیوز: شهر همترامک ایالت میشیگان هفته گذشته پس از انتخاب اولین شورای شهر کاملاً مسلمان ایالات متحده به رهبری یک شهردار مسلمان، تاریخ ساز شد. 🔹پس از پیروزی آدام آلبارماکی، آماندا ژاکوفسکی و خلیل رفایی در انتخابات هفته پیش شورای شهر همترامک آنها به اعضای فعلی شورا نیم چودوری، محمد حسن و محمد آلسومیری خواهند پیوست. 🔹هر شش نفر مسلمان هستند و عامر غالب ۴۲ ساله که به عنوان شهردار انتخاب شده نیز مسلمان است. پنج نفر از این اعضا مهاجر و یک نفر مسلمان با اصلیت اروپای شرقی هست. همچنین شش عضو شورا، سه عضو یمنی تبار، دو نفر بنگلادشی و یک نفر سفیدپوست می باشند. 🔹این موضوع باعث شده که شهر همترامک که پیشتر به دلیل حضور بالای مسلمانان تبدیل به اولین شهر با اکثریت مسلمانان در آمریکا شده است حالا شورای شهر کاملا مسلمان داشته باشد. با این همه اعضای شورا به رسانه‌ها گفتند که مذهب در تصمیمات آنها نقشی نخواهد داشت. 🔹درصد ساکنان مسلمان در شهر همترامک مشخص نیست، از این جهت که در سرشماری های آمریکا در مورد مذهب افراد سؤال نمی شود. اما برآوردهای مبتنی بر داده های سرشماری نشان می دهد که حدود نیمی از آنها مسلمان هستند. بر اساس اطلاعات سرشماری سال 2019، حدود 25 درصد از شهر اصالتاً عرب هستند که بیشتر آنها یمنی و همگی مسلمان هستند و 27 درصد دیگر از اجداد آسیایی هستند که بیشتر آنها بنگلادشی و ترکیبی از مسلمان، هندو، بودایی و مسیحی هستند. همچنین برخی از مسلمانان بوسنیایی و مسلمانان آفریقایی آمریکایی در همترامک زندگی می کنند. @dolatedin
🔻 نماینده مجلس مصر: لایحه جرم‌انگاری پوشیدن نقاب را ارائه می‌کنم
💢 نماینده مجلس مصر: لایحه جرم‌انگاری پوشیدن نقاب را ارائه می‌کنم 🔹راشاتودی عربی: فريدة الشوباشی روزنامه‌نگار و عضو مجلس نمایندگان ، اعلام کرد که قصد دارد پیش‌نویس قانون ممنوعیت و جرم‌انگاری پوشیدن را برای بحث در مجلس ارائه کند. 🔹فريدة الشوباشی در بیانیه‌ای اختصاصی به روزنامه الوطن با بیان اینکه نقاب نوعی استتار است، توضیح داد: «همه ما با وحشتناک‌ترین حوادثی هم‌عصر شده‌ایم که از نقاب سوء استفاده کرده‌اند. نقاب پوششی برای جنایتکاران است و هیچ کشوری در جهان اجازه چنین پوششی را نمی‌دهد، به خصوص که این وضعیت با مصر بیگانه است و نقاب ربطی به عفت ندارد.» 🔹این نماینده مجلس با بیان اینکه حجاب واجب نیست، گفت: در قرآن هیچ آیه‌ای وجود ندارد که پوشاندن مو را واجب دانسته باشد، بلکه خداوند متعال در کتاب عزیز خود می فرماید: «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ» و اشاره حق تعالی به پوشاندن سینه است نه مو! زن ابولهب نیز حجاب داشته است و مردان سعودی و سایر مناطق همجوار چیزی بر سرشان می‌گذاشتند تا آنان را از آفتاب محافظت کنند و این بدان معنا است که این حجاب را شرایط محیطشان تحمیل کرده است نه اسلام!» 🔹این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد: «حجاب در اواسط دهه هفتاد در مصر نشانه عفاف و شرافت و دیگر مظاهر معرفی‌شده توسط اسلام‌گرایان نبود، بلکه این عمل و رفتار مردم بود که حکایت از اینها داشت.» 🔹فريدة الشوباشی توضیح داد: این موضوع را با مرحوم دکتر ، شیخ در میان گذاشتم و به ایشان گفتم که حجاب در اسلام واجب نیست، بلکه بر اساس شرایط محیط و اوضاع و احوال وضع شده است و او با استناد به حدیث «إذا بلغت المرأة المحيض لا يظهر منها غير وجهها و كفيها؛ هنگامی که زن به سن حیض شدن رسید، نباید چیزی جز صورت و دو کف دستانش را آشکار نماید» پاسخ داد، پاسخ من نیز این بود که این حدیث ضعیف است، سپس او خندید و بعد از آن جوابی نداد و این تاییدی است بر صحت حرف‌های من! ✍🏼ملاحظه: 🔹مدت‌ها است که بحث ممنوعیت برقع در مصر نقل محافل سیاسی این کشور است و در دوره‌های مختلف به عناوین گوناگون مطرح شده است. چه در زمان محمد مرسی به عنوان یک حاکم اسلام‌گرا و چه پس از آن. این روزها نیز پارلمان مصر تصمیم دارد تا به لایحه‌ای در خصوص ممنوعیت استفاده از برقع در اماکن عمومی رأی مثبت دهد. 🔹در سال 2018 هدا اگامی یکی از نمایندگان مجلس مصر نیز پیشنهاد ممنوعیت پوشیدن نقاب برای زنان مصری در مکان‌های عمومی را مطرح کرده بود و علت طرح این مسئله را بروز برخی مشکلات امنیتی برای جامعه و امنیت ملی بیان کرد. 🔹همچنین در سال 2009 شیخ محمد سعید طنطاوی، رئیس دانشگاه الازهر مصر‌، با پوشیدن نقاب مخالف بود و حکم ممنوعیت نقاب را در تمام بخش‌های دانشگاه صادر کرده بود. 🔹محمد سعید طنطاوی، در آن زمان به یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه گفت که بستن نقاب، رسمی بوده که قبل از اسلام رواج داشته و ربطی به اسلام ندارد. شیخ اعظم دانشگاه الازهر به همین جهت از آن دختر دانشجو خواست تا نقاب از چهره برگیرد. 🔹خانم سواد صالح، پرفسور رشته حقوق اسلامی در دانشگاه الازهر، موافق منع نقاب در دانشگاه الازهر است و دلیل می‌آورد که: «اگر به خاطر نقاب مشکلات امنیتی و اجتماعی ایجاد شود، مقامات دانشگاه حق دارند نقاب را ممنوع کنند، زیرا بستن نقاب هیچ ربطی به قوانین اسلام ندارد». 🔹وی دلیل افزایش نقاب را شبکه‌های تلویزیونی فراوانی می‌داند که در مصر اسلام افراط‌گرا را تبلیغ می‌کنند و به دروغ بستن نقاب را نیز یکی از واجبات اسلامی می‌دانند و بر آن تاکید می‌ورزند. این شبکه‌های تلویزیونی از راه ماهواره اسلام افراطی را تبلیغ می‌کنند. بودجه‌ی بیشتر آنها را عربستان سعودی تامین کرده است. 🔹ناگفته نماند که در سال‌های گذشته فرانسه، دانمارک و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با دستاویز بروز برخی مشکلات امنیتی، تروریستی و... پوشیدن نقاب برای زنان مسلمان را در مکان‌های عمومی ممنوع اعلام و جریمه مالی برای تخطی از آن وضع کردند. @dolatedin
#دعوت_به_همکاری با نام خدا و عرض سلام اندیشکده مرصاد به منظور توسعۀ فعالیت‌های مطالعاتی و میدانی خود از عموم علاقه‌مندان دعوت به همکاری می‌نماید. حوزه‌های فعالیت اندیشکده‌ی مرصاد در میزهای منطقه‌ای: 1- عراق و شامات 2- خلیج فارس 3- ترکیه و قفقاز 4- یمن و میزهای موضوعی: 1- نهاد دین 2- نهضت‌های اسلامی 3- اقتصاد سیاسی از تمامی علاقه‌مندان به پژوهش و فعالیت بین‌المللی دعوت می‌شود جهت مصاحبه و امکان‌سنجی همکاری، درخواست همکاری خود با تکمیل فرم ثبت نام در اینجا یا ارسال رزومه به آیدی @Mers_ad در پیام‌رسان تلگرام اعلام فرمایند. شرایط عمومی: 👈تسلط به زبان عربی یا انگلیسی درحد فهم متون (ترجیحا هر دو) 👈سابقۀ تحصیلات دینی (حوزوی یا دانشگاهی یا آزاد) 👈تجربهٔ نگارش متون علمی یا ترویجی 👈برخورداری از ذهن تحلیلی و ایده‌پرداز 👈روحیه کار تشکیلاتی و سیاسی 👈هفته‌ای یک‌بار حضور در محل کار (شهر مقدس قم) 🔹اندیشکده مرصاد ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💠 نگاهی به بحران‌های جامعه شیعی ترکیه؛ رابطه شیعه ترکیه با ایران چگونه باید باشد؟! مسعود صدرمحمدی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹باید گفت تجربه تشیع ترکیه تجربه ناموفقی در انتقال معارف شیعی است. البته منظور از انتقال معارف شیعی نه به معنای تبلیغ مذهب شیعی بلکه به معنای انتقال دست‌آوردهای علمی، فرهنگی، تمدنی جریان تشیع در جهان به منزله عضوی از بدنه جهان اسلام به جامعه اسلامی ترکیه فارغ از مذهب‌گرایی است. 🔹شیعیان با بحران نیروی انسانی مواجه‌اند. من فکر می‌کنم شیعیان عدم رشد در سلسله مراتب اجتماعی و حکومتی را بیش از آنکه متوجه تنبلی خودشان یا جبرهای تاریخی کنند پای حاکمیت می‌نویسند. 🔹بالاخره منِ شیعه‌ی ترک رابطه‌ام با ایران چیست؟ اگر تیم ملی ایران با تیم ملی ترکیه مواجه شود من طرفدار کدام طرف باید باشم؟ این رابطه هم مساله‌ای هست که ما ایرانی‌ها باید به آن توجه کنیم و آن را از منظر‌های مختلف کنکاش کنیم. این موضوع را از منظرهای مختلف اقتصادی، سیاسی، معرفتی و علمی میتوانیم بررسی کنیم. خصوصا جنبه معرفتی و سیاسی مساله از اهمیت بالایی برخوردار است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba_ir
🔻 الازهر و جنجال تحریم خوک
💢 الازهر و جنجال تحریم خوک 🔹بی بی سی عربی: نزدیک به یک ماه پیش جهان شاهد یک موفقیت پزشکی و علمی بود که در رسانه‌ها خبرساز شد؛ جراحان آمریکایی موفق شدند کلیه یک اصلاح‌شده ژنتیکی را به بدن یک بیمار مرگ مغزی پیوند بزنند. 🔹به موازات این دستاورد علمی، پرسشی دینی مطرح شد که با وجود حرمت گوشت خوک در میان و چنین پیوندی چه حکمی دارد. از آن زمان تاکنون بحث و جدل در مورد جواز استفاده از این آزمایش پزشکی در صورت موفقیت کامل و گسترش کاربرد آن ادامه یافته است. 🔸احمد کریمه: حرمت پیوند اعضای خوک 🔹نظرات دینی در این باره متفاوت بود؛ نخست ، استاد فقه تطبیقی دانشگاه بود که به ممنوعیت پیوند عضو خوک به بدن انسان، حتی اگر موضوع مرگ و زندگی در میان باشد، داد. 🔹کریمه در برنامه «حیاة الیوم» در شبکه الحیاة مصر گفت: «پیوند اعضا از خوک به انسان به عنوان یک نص شرعی بوده و این امر اجتهادپذیر نیست.» 🔹کریمه در پاسخ به این سوال مجری که آیا وجوب حفظ جان آن را از حرام بودن خارج می‌کند، گفت: «فقها اتفاق نظر دارند که درمان با شیء حرام و نجس، حرام است.» 🔹وی افزود: «خوک با تمام اعضا، مایعات، اندام‌ها، چربی‌ها و غیره که از آن جداشده، است.» 🔹این دیدگاه کریمه مورد حمله کسانی قرار گرفت که او را به " فکری" متهم کردند و یک وکیل مصری با ارائه دادخواستی خواستار ممانعت از حضور کریمه در رسانه‌ها و لغو مجوز سخنرانی و فتوا برای وی شد. 🔸فتاوای مخالف نظر کریمه 🔹در همین چارچوب فقهی و شرعی، از علمای الأزهر در این باره و در برنامه «صالة التحرير» شبکه صدى البلد صحبت کرد. 🔹ترکی با بیان اینکه قرآن بر تحریم «گوشت» خوک و نه خوک به طور مطلق تاکید کرده، گفت: «گویی خدا می‌داند که انسان به این حیوان نیاز پیدا خواهد کرد» و وی در این باره به چند کاربرد پزشکی مواد و بافت‌های استخراج شده از خوک اشاره کرد. 🔹ترکی گفت: «میان اسلام و هیچ حیوانی دشمنی نیست و نجاستی که با آن به خوک انگ زده می‌شود، مجازی و معنوی است و در نص قرآن تنها به گوشت خوک اختصاص یافته است.» 🔹ترکی درباره پیوند کلیه خوک گفت: «موضوع به صورت علمی به دانشمندان، متخصصان و کمیته‌های علمی و پژوهشی ارجاع می‌شود تا فواید و مضرات این موضوع و موارد دیگر را با هم مقایسه کنند.» 🔹خالد الجندی عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية در واکنش به ممنوعیت پیوند کلیه خوک به بدن انسان توسط احمد کریمه، به وی حمله کرده و او را متحجر توصیف کرد و گفت: تعجب‌آور است که نظر کریمه با نظر الازهر که در آن درس خوانده، تناقض دارد. 🔸دیدگاه دارالافتاء مصر 🔹 پیش از این با انتشار پستی در صفحات رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی، در مورد جنجال پیرامون جواز پیوند کلیه خوک به بدن انسان اظهار نظر کرده بود و در آن نوشت: «اصل در دارو این است که باید مشروع باشد و از اعضای خوک در آن استفاده نشود، مگر اینکه جایگزینی برای آن وجود نداشته باشد و آن نیز مورد نیاز باشد. در این صورت مداوا شدن با آن اشکالی ندارد، زیرا حفظ نفس یک هدف مشروع و در دین است.» @dolatedin