eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
794 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
215 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 برگزاری هشتمین دور همه‌پرسی تشکیل کشور مستقل خالصتان در شهرهای انگلستان 🔹بول: هشتمین دور همه‌پرسی تشکیل کشور مستقل 9 ژانویه در شهرهای لیدز و لوتون برگزار شد. 🔹در گزارشی که توسط سرویس رسانه‌ای کشمیر منتشر شد، آمده است که همه‌پرسی برای ایجاد یک وطن جداگانه برای از لندن در 31 اکتبر 2021 آغاز شد و بیش از 30000 سیک در مرحله اول همه‌پرسی خالصتان در لندن شرکت کردند. بر اساس این گزارش، مجموع آرای ماخوذه در همه پرسی خالصتان تاکنون از مرز 200 هزار نفر فراتر رفته است. 🔹در این گزارش آمده است که مودی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از همه‌پرسی در بریتانیا انجام داده است و تلاش‌های هند برای جلوگیری از همه‌پرسی سیک‌ها به طرز چشمگیری شکست خورده است. 🔹در این گزارش تاکید شده است که همه‌پرسی سیک‌ها در آینده در آمریکا، کانادا، استرالیا و نیز برگزار خواهد شد. 🔹در ادامه این گزارش آمده است که همه‌پرسی خالصتان پیامی قوی به هند برای پایان دادن به تبعیض علیه سیک‌ها ارسال کرده است. ✍️ ملاحظه: جنبش خالصتان نام گروهی سیاسی و جدایی‌طلب در ایالت پنجاب هند است که قصد برپایی کشوری جداگانه و ویژه برای سیک‌ها به نام خالصتان در این ایالت را دارد. این نام به «کشور خالص و پاک» اشاره دارد. 🔸جنبش خالصتان در دهه‌های 1970 و 1980 در ایالت پنجاب هند اوج گرفت، سیک‌ها در این ایالت اکثریت جمعیت را دارند و پنجاب خاستگاه این دین است. گفته شده که سیک‌های خارج از هند با اعطای کمک مالی، جوانان را به عضویت در گروه‌های شبه‌نظامی هوادار خالصتان جذب می‌کنند. 🔸جنبش‌های آزادی‌خواه و جدایی‌طلب متعددی در هند وجود دارند که به طور کلی به اوضاع نابسامان خود معترض هستند. اما ظلم دولت و ارتش هند به مسلمانان مظلوم کشمیر و همچنین سیک‌های ایالت پنجاب بیش از دیگر ادیان قابل رویت است. 🔸جنبش آزادی‌خواه خالصتان که با نام «تحریک خالصتان» نیز شناخته می‌شود سالها است برای به دست آوردن آزادی برای سیک‌مذهب‌ها تلاش می‌کند. 🔸سران این جنبش در زمانی که «گاندی» رهبر هند در راه به دست آوردن استقلال این کشور بود با وی به توافق رسیدند که پس از استقلال هند ایالتی جداگانه به آنان تعلق گیرد که در آن آموزه‌های سیک اجرایی شوند. 🔸توافقی که پس از استقلال هند هیچ‌گاه جامه عمل به آن پوشانده نشد تا جایی که در سال 1980 میلادی و به دلیل ظلم و فشار فراوان دولت هند بر «سیک‌مذهب‌ها»، آنان دست به قیام‌هایی (در برخی موارد مسلحانه) زدند. 🔸تنها خواسته سیک‌مذهب‌ها این بود که دولت هند به آنان آزادی عقیده و اعمال عبادی دهد. 🔸این ظلم و ستم باعث شد تا مردم سیک‌مذهب در جنبش خالصتان دست به دست هم دهند تا منطقه‌ای امن و خالص (پاک) برای خود به وجود بیاورند که نام این جنبش به «تحریک خالصتان» شهرت یافت. 🔸کشتار وسیع سیک مذهبی‌ها توسط در دهه‌های 80 و 90 میلادی باعث شد تا 90% سیک‌ها به نقاط مختلف جهان مهاجرت کنند. 🔸سران تحریک خالصتان که در کشورهای مختلفی سکونت دارند، اعلام کرده‌اند که مذهب آنها پنجمین مذهب بزرگ جهان است که بیش از 28 میلیون نفر به آن اعتقاد دارند. 🔸آنها با تهیه یک نقشه که حدود کشور خالصتان در آن مشخص شده است در پی به دست آوردن آزادی خود هستند. 🔸گفتنی است در صورتی که این امر محقق شود و کشوری به نام خالصتان شکل گیرد، ظلم ارتش هند بر مسلمانان مظلوم کشمیری نیز به پایان خواهد رسید، زیرا تنها راه رسیدن به توسط دولت هند، عبور از خالصتان است. @dolatedin
🔻 جماعت «محمود افندی» ... چگونه در جامعه ترکیه گسترش یافت؟
💢 جماعت «محمود افندی» ... چگونه در جامعه ترکیه گسترش یافت؟ 📌 بخش اول 🔹الجزیرة: علیرغم شهرت در جهان عرب و اسلام به عنوان یک کشور بر اساس آنچه قانون اساسی آن تصریح می‌کند و آنچه در خیابان‌ها و رسانه‌های آن شاهد غرب‌زدگی و گرایش به رویکرد اروپایی در زندگی روزمره شهروندان شاهد هستیم، اما این کشور چهره دیگری نیز دارد که با کلیشه‌ای که در ذهن همه ما ظاهر می‌شود کاملاً متفاوت است؛ این تصویر توسط جماعت‌های که به طور گسترده در جامعه ترکیه پخش شده‌اند، نشان داده می‌شود و اکثر ما چیز زیادی در مورد آنها نمی‌دانیم. 🔹این جماعت‌های صوفی که در ترسیم نقشه سیاسی کشور تأثیر زیادی دارند، تعداد اعضای خود را میلیون‌ها نفر تخمین زده و به حزبی رای می‌دهند که رهبران این جماعت‌ها آنها را واجد شرایط رهبری کشور، مردم و قادر به حفظ هویت اسلامی و میراث اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن هویت بشمارند. 🔸 محمود افندی کیست؟ 🔹مهم‌ترین این جماعت‌ها که شایسته توجه است، جماعت شیخ است که از نظر تعداد گروه‌های صوفی ترک بیشترین تعداد و تأثیرگذارترین گروه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را دارد. این جماعت توسط شیخ محمود أسطی عثمان اوغلو، معروف به شیخ محمود افندی تأسیس شده است. 🔹تربیت مذهبی محافظه‌کارانه شیخ محمود تأثیر بسزایی در رویکرد زندگی او داشت، زیرا او در سن شش سالگی قرآن را حفظ کرد و زبان عربی و فنون آن در صرف و نحو و فصاحت و همچنین زبان فارسی را آموخت و سپس به فراگیری قرائت، علوم قرآن و حدیث پرداخت. 🔹وی در شانزده سالگی پس از تکمیل دروس علوم عقلی و علوم شرعی همچون کلام، تفسیر، فقه و اصول فقه، در سال 1954 به عنوان امام جماعت مسجد اسماعیل آقا در استانبول منصوب شد و چهل و دو سال متوالی در آنجا کار کرد تا اینکه در سال 1996 بازنشسته شد. 🔹در طی آن دوران، پیروان و شاگردان بسیاری را جذب کرد و نفوذ او به تمام استان‌های ترکیه گسترش یافت. وی سه هفته در سال را به سفر در شهرهای ترکیه برای آموزش مردم و دعوت از آنها برای بازگشت به هویت اسلامی خود، گوش دادن به مشکلات آنان و کمک به حل آنها، اختصاص داده بود. 🔹پس از آن سفرهای محلی او به سفرهای جهانی تبدیل و به بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده ، و سفر و هزاران دوستدار و طرفدار در آن کشورها به دست آورد. 🔹شیخ محمود افندی صوفی، نقشبندی و پیرو ، علم خود را از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شیوخ گرفته است. 🔹رویکرد او مبتنی بر دعوت به بازگشت به سوی خدا و دوری از همه اشکال و مظاهر بیگانگی موجود در جامعه ترکیه است. وی با استفاده از روشی نرم که برای همه اقشار جامعه اعم از سیاستمداران و مقامات کشوری قابل درک است، به دنبال آموزش تشخیص حق از باطل و عمل به دستور قرآنی «امر به معروف و نهی از منکر» است. 🔸 دسیسه‌ها و توطئه‌های کمالیست‌ها علیه شیخ و جماعتش 🔹افزایش محبوبیت وی در میان شهروندان باعث شد که مورد آزار و تهمت‌های فراوان کمالیست‌هایی قرار گیرد که منابع کشور را به ویژه پس از کودتای 1960در دست داشتند. در پی کودتای نظامی، او به شهر اسکی در مرکز آناتولی تبعید شد، اما مفتی وقت استانبول که در کنار او ایستاده بود و از او حمایت می‌کرد تأثیر زیادی در لغو این تصمیم داشت. 🔹پس از کودتای 1980 او متهم به دست داشتن در ترور مفتی منطقه اوسکودار در سال 1982 شد، اما دادگاه پس از دو سال و نیم او را از این اتهام تبرئه کرد. 🔹مقامات کودتا از تلاش خود برای توطئه علیه شیخ که دامنه نفوذ وی در حال گسترش بود و محبوبیت وی با متهم کردن و طراحی توطئه علیه وی افزایش یافت، دست برنداشتند. در سال 1985 به اتهام زیر پا گذاشتن قانون اساسی و تهدید رویکرد در سخنرانی‌ها و درس‌های خود به دادگاه امنیت کشور معرفی شد، اما دادگاه حکم به تبرئه وی داد. 🔹دسیسه‌ها و توطئه‌ها علیه شیخ و شاگردانش ادامه یافت، به طوری که شیخ خدرعلی مراد اوغلو، شاگرد و داماد وی، در سال 1998 در داخل مسجد اسماعیل آقا ترور شد، حادثه‌ای که آثار خود را برای مدت طولانی بر شیخ گذاشت. 🔹سپس و در سال 2006 شیخ بایرام علی اوزترک، شاگرد، داماد و معاون آموزشی وی، که در مسجد اسماعیل آقا تدریس می‌کرد، ترور شد و ضربه بزرگ دیگری بر وی وارد شد. 🔹 خود محمود افندی نیز در سال 2007 با تیراندازی به خودروی وی مورد سوءقصد قرار گرفت و هنگامی که این تلاش با شکست مواجه شد، توطئه‌گران شیخ را در داخل بیمارستانی که وی در آن بستری است تعقیب کرده و مجدداً در آنجا اقدام به تیراندازی کردند، اما وی آسیبی ندید. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
💢 جماعت «محمود افندی» ... چگونه در جامعه ترکیه گسترش یافت؟ 📌 بخش دوم 🔸 محدودیت‌های سکولاریسم و تربیت نسل جدیدی از حافظان قرآن 🔹محمود افندی در طول قریب به پنجاه سال موفق به تربیت نسل جدیدی از ترک‌هایی شد که حافظ قرآن کریم بودند و علوم آن را فراگرفتند و در حال حاضر حفظ و آموزش قرآن به صدها هزار دانش‌آموز و گسترش اندیشه اسلامی در میان میلیون‌ها ترک در مناطق مختلف ترکیه را بر عهده دارند. 🔸 هویت خاص جماعت محمود افندی 🔹اعضای جماعت محمود افندی که در منطقه فاتح استانبول و در شهرهای ترابزون و قونیه مستقر هستند، با لباس‌های خاصی که نشان‌دهنده هویت آنهاست و همه از پیر و جوان، زن و مرد می‌پوشند، متمایز می‌شوند. 🔹زنان و دختران لباس مشکی می‌پوشند که از صورت فقط چشم و بینی را نشان می‌دهد که در ترکی به آن «چارشب» می‌گویند و شباهت زیادی به لباس زنان ایرانی به نام دارد. مردان لباس و شلوارهای گشاد می‌پوشند، ریش می‌گذارند و سر خود را می‌پوشانند. 🔹این جماعت در تمام مناسبات خود رویکردی آرام را دنبال می‌کند و با وجود تمام توطئه‌ها و آزارهایی که در معرض آن قرار گرفته و تلاش‌هایی که برای محدود کردن بنیانگذار و اعضای خود از دهه 1950 با آن روبرو بوده است، را مطلقاً رد می‌کند. این رویکرد تأثیر مستقیمی بر روابط دولتمردان و سیاستمداران ترکیه با بنیانگذار این گروه، محمود افندی داشت، زیرا هیچ یک از آنها برقراری ارتباط با او و ملاقات مکرر و علنی برای دریافت مشاوره از او یا حمایت او در دوره‌های انتخاباتی را شرم‌آور نمی‌دانستند. پیروان شيخ محمود افندی که میلیون‌ها نفر تخمین زده می‌شوند وجود ندارد، یک بلوک رأی بیش از 3 درصدی را شکل می‌دهند. 🔸 مذهب حنفی اساس اعتقادی جماعت محمود افندی 🔹این جماعت از مذهب حنفی با دقت تبعیت می‌کنند؛ از صید دریا به جز ماهی غذایی نمی‌خورند و همچنین مسح بر جوراب در هنگام وضو را حتی در صورت لزوم نهی می‌کنند و پوشیدن ابریشم را تا زمانی که به بدن نرسد و استفاده از ظروف طلا برای غذا را تا زمانی که آن ظروف مستقیماً با دهان تماس نداشته باشند، جایز می‌دانند. 🔹اعضای این جماعت به روان صحبت می‌کنند، زیرا از سنین جوانی شروع به آموزش آن کرده و سپس علوم آن را از نظر صرف و نحو و فصاحت می‌آموزند. 🔹این جماعت به بهره‌برداری از برای خرج کردن در مدارسی که اداره می‌کند، متکی است. در طول دوران تحصیل، رئیس جماعت وظیفه دارد تا تمام نیازهای از قبیل کتاب، پوشاک و غذا را تا زمانی که به طور کامل تحصیلات خود را به پایان برسانند، پرداخت کند و سپس در یکی از یا در یکی از طرح‌های تولیدی موقوفه جماعت منصوب شود. این مدارس بین دانش‌آموزان خود تفاوتی قائل نمی‌شوند، زیرا مدارسی هستند که دانش‌آموزان هر دو جنسیت را می‌پذیرند و به آنها دانش یکسانی می‌دهند. 🔹بر اساس این بینش، اعضای جماعت، شیخ محمود افندی را جزء ضروری جماعت می‌بینند که در کنارشان می‌ایستد، از آنان حمایت می‌کند و همه وسایل زندگی را برای آنان فراهم می‌کند. این امر به آنها قدرت و توانایی بقا در یک جامعه سکولار را می‌دهد و تاب‌آوری آنها را در برابر مشکلاتی که در معرض آن قرار می‌گیرند افزایش می‌دهد، چرا که در اعماق خود احساس می‌کنند که نوه‌های آق شمس الدین شیخ سلطان محمد، فاتح و استانبول هستند. @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️قبح شکنی جدید سعودی اینبار با نام زمستان جازان 🔺سازمان تفریح و سرگرمی سعودی فستیوالی با نام زمستان جازان 2022 را در منطقه جنوبی جازان به سبک فستیوال های ریاض و جده برپا کرده که اعتراضات بسیاری را برانگیخته است. شدت این اعتراضات به حدی بود که امیر منطقه جازان دستور تحقیق در مورد برخی برنامه‌های فستیوال ازجمله حضور کارناوالی از رقاصه‌های نیمه عریان روسی در خیابان‌های شهر را صادر کرد. 🔺برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به استفاده مکرر از نماد رنگین کمان که دارای اشاره‌های تراجنسیتی است، اعتراض داشتند. ✍️مفتی ارشد سعودی در هفته های پیش همجنس بازی را خط قرمز سعودی خوانده بود. پیش از سخنان عبدالعزیز آل الشيخ، همیلتون راننده معروف مسابقات فرمول یک با حضور در شهر جده کلاه کاسکت رنگین کمانی را به نشانه حمایت از همجنس بازان بر سر کرده بود. ✍️گمانه ها بر این بود که پس از سخنان آل الشیخ در اعتراض به حمایت از همجنسبازان دیگر شاهد ترویج آن در عربستان نباشیم. اما کاربران فضای مجازی امروز با انتشار تصاویر مختلفی نشان دادند حکومت بدون توجه به هشدارها نسبت به پیشبرد چنین پروژه هایی کاملا جدی است!
♨️الهام بخشی محدود اعتدال مذهبی سعودی وامارات در آنسوی مرزها 1️⃣قسمت اول 🔺سعودی و امارات در سال‌های اخیر به دلیل اصلاحات اجتماعی کاهش دهنده نقش دین در زندگی عمومی، مورد تحسین قرار گرفته‌اند و بسیاری کشورهای غربی از این تغییرات، به‌ویژه با توجه به سازگاری با سبک زندگی غیرمسلمانان، ابراز رضایت کرده‌اند. 🔺با این حال، تلاش‌های عربستان و امارات برای معرفی خود به عنوان پیشتازان‌ اسلام میانه‌رو برپایه یک مفهوم استبدادی، علیرغم کاهش چشمگیر بودجه بسیاری ارگان‌ها و مؤسسات سعودی خارج از کشور، و نیز ترویج مفاهیم تسامح توسط امارات، در تشویق میانه روی در خارج از این کشورها، نتایج چندانی درپی نداشته است. 🔸موانع صدور الگوی اعتدال 🔺الگوی «اعتدال» سعودی و اماراتی از مرزهای جغرافیایی دو کشور فراتر نرفت؛ چنان که در بسیاری کشورهای اروپایی و همچنین در کمپ «کاکس بازار» پناهجویان روهینگیا در بنگلادش و پاکستان مشهود است. 🔺موانع پیش روی قدرت نرم مذهبی در «مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ¬ها و ادیان ملک عبدالله بن عبدالعزیز» (که توسط عربستان سعودی تأمین مالی می‌شود) آشکارتر است. این مرکز یک دهه پس از حضور در وین مجبور به انتقال به لیسبون شد؛ و امیدوار است با این کاهش حضور، از جنجالها پیرامون پرونده ننگین حقوق بشر سعودی بکاهد. 🔺اگرچه نقش اسلام هراسی در خشونت، تعصبات ضدمهاجران و بیگانه هراسی، غیرقابل انکار است، اما عربستان سعودی و امارات نمیتوانند همزمان از مسئولیت شانه خالی کنند؛ و آنها را تبرئه کرد. 🔺تا پیش از ظهور ولیعهد محمد بن سلمان، ستیزه¬جویان تحت حمایت عربستان از احساسات حاشیه نشینی، محرومیت و فقر در پروژه های مسکن شهرهای فرانسه که عمدتاً محل سکونت مهاجران مسلمان و فرزندان فرانسوی الاصل آنها بود، سوء استفاده می کردند. ادامه دارد... 🔹مطالعات خلیج فارس @PGulfStudies
♨️الهام بخشی محدود اعتدال مذهبی سعودی وامارات در آنسوی مرزها 2️⃣قسمت دوم 🔸محیط های مساعد برای ستیزه جویی 🔺مارک وایتزمن، روزنامه‌نگار فرانسوی، که اخیراً مقاله‌ای درباره مناقشه جاری در فرانسه پیرامون خشونت و اقلیت مسلمان نوشته، می‌گوید: «حتی اگرچه این کمی بیش از حد ساده باشد، اما می‌توان استدلال کرد که افزایش خشونت در فرانسه از اواسط دهه 1990 آغاز شد؛ و در موج تروریستی 2015-2016 به اوج خود رسید، این اساساً یک پروژه سلفی بود." 🔺وایتزمن اخوان المسلمین و حامیان آن در خاورمیانه و عربستان سعودی را مقصر میداند؛ به نظر می رسد عمدا نقش سیاست های تبعیض آمیز فرانسه را نادیده گرفته است. 🔺بودجه عربستان، خشم اسلام گرایان و سیاست فرانسه، همه محیطی را ایجاد کرده که مشخصه آن، احساسات مخالف بامسلمانان،مهاجران و خارجی ها است؛ مسئله ای که به امارات اجازه داده تا سرکوب اسلام سیاسی خود را با آرمان های داخلی و ژئوپلیتیکی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه توجیه کند. 🔺در آستانه انتخابات ریاست¬جمهوری پیش رو، که قوی ترین رقیب ماکرون احتمالاً راست گرایان سرسخت خواهند بود، او اخوان المسلمین و سلفی ها را متهم کرد که با ارائه قانونی اسلامی که می تواند جایگزین قوانین فرانسه شود، به دنبال "تجزیه طلبی" و برتری" اسلامی هستند. 🔺سال گذشته، دولت فرانسه قانونی تصویب کرد؛ که به گونه ای گسترده، مسلمانان را هدف گرفته بود؛ همچنان که سرکوب سازمان های مختلف جامعه مدنی مسلمان را آغاز کرد. 🔺به همین ترتیب، ستیزه جویان "ارتش نجات روهینگیا آراکان" در کنار باندهای تبهکار در منطقه کاکس بازار بنگلادش -محل زندگی نزدیک به یک میلیون پناهنده از میانمار- از حمایت برخوردار هستند؛ هیچ راهکار عملی برای بهبود زندگی این پناهندگان، جلوگیری از گرایش آنها به افراط گرایی و متقاعدسازی آنها به اینکه میانه روی برای آنها مفید است وجود ندارد. 🔺درست است که عربستان سعودی و امارات میلیون‌ها دلار کمک بشردوستانه به روهینگیاها کرده‌اند، اما با توجه به احتمال جنگ داخلی قریب الوقوع یک سال پس از کودتای نظامی در میانمار، بعید است این کمک‌های بشردوستانه به تنهایی زخم "کاکس بازار" را تسکین دهد؛ همچنان که بر اساس گزارش منتشر شده، میانمار در اولویت کمک های بشردوستانه و توسعه عربستان قرار ندارد. 🔺مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی ملک فیصل گزارشی با عنوان "چرا جهان به مشارکت با سعودی نیاز دارد: کمک های بشردوستانه و توسعه جهانی عربستان" منتشر کرد؛ که واضح بود هدف آن، جبران آنچه "کوتاهی رسانه ها و نهادهای امداد بین المللی در برجسته سازی کمک های سعودی" است. 🔺سعودی در میان 5 کمک کننده برتر در جهان قرار دارد؛ چنان که در 46 سال گذشته 60 درصد از هزینه ها (برابر 40 میلیارد دلار) را به توسعه اختصاص داده است. برخلاف میانمار، پاکستان در میان 5 دریافت کننده اصلی کمک های بشردوستانه و توسعه سعودی قرار دارد. 🔸ستیزه جویی پاکستان 🔺ازنگاه ناظران، پاکستان (که یکی از دریافت کنندگان بزرگ کمک های مالی چنددهه گذشته سعودی به شمار می رود) همان مسیری را دنبال می کند که سعودی و امارات رها کرده اند. عمران خان، نخست وزیر پاکستان بر نقش اسلام در آموزش و زندگی عمومی تاکید دارد؛ و با آنچه که "کفرگویی" نامیده می شود مقابله می کند؛ درحالی که عربستان و امارات به دنبال محدودسازی نقش دین در هویت ملی و زندگی عمومی هستند. 🔺با توجه تمرکز مسائل در پاکستان بر آموزش و هنجارهای اجتماعی، عربستان ماه می گذشته اعلام کرد مسجدی بزرگ به نام ملک سلمان در محوطه دانشگاه اسلامی اسلام آباد خواهد ساخت. اگرچه پیام ساخت این مسجد احتمالاً به طور قابل توجهی با آنچه مؤسسات تحت حمایت سعودی قبل از اصلاحات بن سلمان، تفاوت دارد، اما بعید است پاکستان متقاعد شود که مسیر کنونی خود را رها کند. عمران خان اخیرا لزوم حفاظت از جوانان در برابر تهاجم رسانه های اجتماعی به ایمان و ارزش های دینی و اخلاقی آنها را در اولویت قرار داد. 🔺به گفته زاهد حسین، نویسنده پاکستانی، سخنرانی خان با توجه به ماهیت مشکلاتی که کشورهای اکثریت مسلمان با آن مواجه هستند، سورئال به نظر می رسید. 🔸گام نخست 🔺عربستان و امارات، هیچکدام از آزادی های اساسی، از جمله آزادی بیان استقبال نمی کنند؛ بلکه برعکس، پرونده حقوق بشری آنها عمیقاً خدشه دار شده است. با این حال، تشویق پاکستان و سایر کشورهایی که توسط بودجه سعودی هدف قرار گرفته‌اند، برای انجام برخی اصلاحات (حتی اگر فقط در راستای تعریف استبدادی از اعتدال باشد) و کمک به ارائه چشم‌اندازهایی فراتر از صرف زنده ماندن به جوامع آشفته، یک گام رو به جلو است. 🔺این روند احتمالاً با رقابت سعودی و امارات برای دریافت گواهی "اعتدال" تقویت خواهد شد. 🔹مطالعات خلیج فارس @PGulfStudies
💢افزایش نفوذ احزاب مذهبی در پاکستان: پیامدهای حکومت «طالبان»؟ ✍🏼صبغة الله صابر 📌بخش اول 🔹العربی الجدید: با روی کار آمدن مجدد جنبش «» در افغانستان در تابستان پیشین و تغییرات اخیر در منطقه، نقش گروه‌های مذهبی در زندگی سیاسی در حال افزایش است و به نظر می‌رسد این مسئله به نیز منتقل شود. در این زمینه، «ائتلاف دموکراتیک اپوزیسیون» تصمیم گرفت که در ماه مارس آینده، یک راهپیمایی با هدف سرنگونی دولت «» ترتیب دهد. 🔹رهبری این ائتلاف با رهبر «جمعية علماء الإسلام» مولوی «» است و شامل حزب «الرابطة الإسلامية» تحت رهبری «» نخست‌وزیر سابق و سایر جریان‌های مذهبی کشور می‌شود. از جمله برجسته‌ترین اعتراضات علیه دولت عمران خان، افزایش فقر و کاهش ارزش پول پاکستان در برابر دلار است. 🔹ذکر این نکته لازم است که تمامی جریانات مذهبی بدون استثنا مخالف حکومت عمران خان هستند. 🔸نتایج انتخابات شهرداری در ایالت «خیبر پختونخوا» نتایج مرحله اول انتخابات شهرداری در شمال غرب ایالت «خیبر پختونخوا» که در 19 دسامبر برگزار شد، نشان داد که «جمعية علماء الإسلام» در حالی اکثریت را کسب کرده که حزب حاکم (جنبش انصاف) و بقیه احزاب سیاسی در این ایالت هم مرز با افغانستان شکست خوردند. این امر به گفته برخی نشان می‌دهد که روی کار آمدن جنبش «طالبان» در افغانستان بر روند اتفاقات پاکستان تأثیر گذاشته و ستاره احزاب مذهبی در پاکستان دوباره شروع به درخشیدن کرده است. این احزاب در انتخابات عمومی سال آینده و انتخابات شهرداری‌ها در سایر مناطق شانس بزرگی خواهند داشت. 🔹مولوی «فضل الرحمن»، رهبر مذهبی پاکستان و رهبر «رئیس اپوزیسیون اتحاد دموکراتیک»، یکشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در «پیشاور»، مرکز ایالت «خیبر پختونخوا» گفت: «حزب حاکم در مرحله اول انتخابات شهرداری ضربه سنگینی متحمل شد ... مردم پاکستان حکومت کنونی را رد کردند. در مرحله دوم انتخابات نیز نتیجه مانند مرحله اول و حتی بدتر از آن برای حزب حاکم خواهد بود». او همچنین اشاره کرد که «سقوط دولت فعلی اجتناب‌ناپذیر است، زیرا نتوانسته با پرونده‌های داخلی مقابله کند و مواجهه مناسبی با مسائل اخیر منطقه نداشته است.» بدون اینکه آن مسائل را مشخص کند. 🔸احزاب مذهبی پاکستان و نقش ارتش 🔹برخلاف ادعای مولوی «» مبنی بر اینکه مردم مخالفت خود را با حزب حاکم اعلام کرده‌اند، باور عمومی آن است که تشکیلات نظامی پشت‌صحنه سیاست‌های این کشور است و به نظر می‌رسد اکنون و در راستای سیاست‌های «» در افغانستان، خواهان تقویت نقش احزاب مذهبی در پاکستان است؛ بنابراین احزاب مذهبی در انتخابات سراسری آتی پاکستان، شانس زیادی خواهند داشت. 🔹این دقیقاً همان چیزی است که در انتخابات سال 2002، در زمان سقوط حکومت «طالبان» رخ داد؛ زیرا نهادهای نظامی و اطلاعاتی نیاز داشتند تا احساسات مردم پاکستان را آرام کنند. پس احزاب مذهبی پیشرفت قابل‌توجهی کردند و توانستند حکومت منطقه‌ای را در ایالت خیبر پختونخوا تشکیل دهند. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
💢افزایش نفوذ احزاب مذهبی در پاکستان: پیامدهای حکومت «طالبان»؟ 📌بخش دوم 🔹«کاشف خان»، روزنامه‌نگار پاکستانی در مصاحبه با «العربی الجدید» گفت: شکست حزب حاکم و موفقیت در انتخابات شهرداری در ایالت «خیبر پختونخوا» دلایل زیادی از جمله ناکامی حزب حاکم در برآوردن مطالبات مردم به‌ویژه در مواجهه با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها دارد. 🔹او معتقد است که «با توجه به وضعیت افغانستان و به قدرت رسیدن جنبش طالبان، دور از ذهن نیست که تشکیلات نظامی از احزاب مذهبی در انتخابات شهرداری‌ها و انتخابات عمومی آتی استفاده کند تا ورق را به نفع خود برگرداند. زیرا بین «طالبان» و احزاب مذهبی نقاط مشترک زیادی وجود دارد. آنها همگی پیرو اندیشه (فرقه‌ای از در شبه‌قاره هند) هستند. 🔹بیشتر رهبران طالبان از مدارس دینی پاکستان فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ بنابراین اکنون نقش این احزاب در پاکستان در راستای سیاست‌های طالبان در افغانستان بسیار مهم است و بدون شک این چیزی است که نهادهای نظامی در پاکستان متوجه آن شده‌اند. 🔹«کاشف خان» همچنین معتقد است که پیشنهادهای رهبر جمعية علماء الإسلام در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود در پیشاور حاکی از آن است که مولوی «فضل الرحمن» از برکت تشکیلات نظامی برخوردار شده و دیگر وابسته به احزاب دیگر، به‌ویژه حزب حاکم نیست. 🔹اما «جلیل خان» سخنگوی جمعية علماء الإسلام این حرف‌ها را رد کرده و در مصاحبه با «العربی الجدید» می‌گوید: هر کس ادعا کند که تشکیلات نظامی به‌طورکلی حامی احزاب مذهبی و به طور خاص حامی جمعية علماء الإسلام است، اشتباه می‌کند. ما از ابتدا تاکید کرده‌ایم که نهاد نظامی نباید در عرصه سیاسی نقش داشته باشد و باید از سیاست دور باشد و این به نفع کشور است. 🔹بنابراین هرگونه تعامل با نیروهای نظامی برای کسب کرسی در انتخابات را به‌شدت رد می‌کنیم و بلکه ملاحظاتی داریم زیرا در انتخابات سال 2018 نهاد نظامی نقش داشت و کرسی‌ها را از ما گرفت و به حزب حاکم داد. 🔹او تأکید می‌کند که دلیل اصلی گسترش نفوذ احزاب مذهبی وضعیت معیشتی است. شهروند پاکستانی از وضعیت موجود ناامید شده و می‌داند که حزب حاکم شکست خورده است. پس به جمعية علماء الإسلام که می‌تواند وضعیت موجود را بهبود بخشد و تغییر دهد، رأی داده است. با این حساب در مراحل آتی انتخابات شهرداری‌ها و همچنین در انتخابات سراسری سال آینده سهم بیشتری خواهیم داشت. 🔸تأثیر به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان 🔹«جلیل خان» در مورد تحت‌تأثیر قرارگرفتن روحیه پاکستانی‌ها از آنچه در افغانستان می‌گذرد، می‌گوید «این‌طور نیست که چون این انتخابات شهرداری است و شهروند پاکستانی درگیر مسائل داخلی خود به‌ویژه گرانی و فقر است، اصلاً از آنچه در افغانستان یا در منطقه می‌گذرد آگاه نباشد. اما در انتخابات عمومی سال آینده، این موضوع تأثیر بیشتری خواهد داشت. در آن انتخابات، شهروندان به آنچه در منطقه، به‌ویژه افغانستان می‌گذرد، نگاه می‌کنند». 🔹اما «ارشد خان» روزنامه‌نگار و نویسنده پاکستانی در مصاحبه با «العربی الجدید» معتقد است که: شهروند پاکستانی درگیر به مسائل داخلی خود است و آنچه در افغانستان می‌گذرد، تأثیر قابل‌توجهی بر صحنه سیاسی پاکستان ندارد. مردم پاکستان مسلمان هستند و جمعیت شمال غرب کشور از قبایل «» هستند و به همین دلیل احزاب مذهبی نفوذ دارند. 🔹در انتخابات 2018 احزاب مذهبی نتوانستند اکثریت را در آن مناطق به دست آورند، اما در انتخابات شهرداری‌ها اکثریت را به دست آوردند و نتایج انتخابات عمومی آینده تفاوت چندانی با آن نخواهد داشت. 🔹یکی دیگر از احزاب معروف مذهبی در پاکستان، «» به رهبری الحق است که نتوانست کرسی‌های کافی را در انتخابات شهرداری در ایالت «خیبر پختونخوا» به دست آورد، اما در ایالت‌های سند و پنجاب بسیار فعال است. 🔹همچنین جنبش لبيك يا رسول الله در پنجاب، فعال است و توانسته چندین بار تظاهرات بزرگی را علیه حزب حاکم ترتیب بدهد. 🔹در مجموع، دلایل فعالیت احزاب مذهبی در سیاست پاکستان هرچه باشد، باور غالب این است که این احزاب نفوذ زیاد و نقش مهمی در سیاست محلی دارند. البته نهاد نظامی نیز در این امر نقش دارد، زیرا هر زمان که بخواهد در پشت‌صحنه بازی می‌کند و از این احزاب در راستای سیاست‌های منطقه به‌ویژه با آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد، استفاده می‌کند. @dolatedin
🔻 چالش مساله گوشت آزمایشگاهی در میان مسلمانان و یهودیان
⭕️ چالش مساله گوشت آزمایشگاهی در میان مسلمانان و یهودیان 🔹یورو نیوز: در حالیکه تلاش برای تولید گوشت از سلول‌های بنیادین در لابراتوارها برای مقابله با افزایش جمعیت کره زمین بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد، تولیدکنندگان این دست محصولات غذایی در بازارهای مسلمان و یهودی با چالش مساله گوشت و روبه‌رو هستند. 🔹طبق دستور شریعت اسلام، گوشت برای مصرف باید محصول شرعی باشد. این قاعده، همانند بسیاری دیگر از دستورات شریعت اسلامی، هزاران سال پیشتر در ، البته با کم و کیف متفاوت وجود داشته است. 🔹به گزارش یورونیوز، همزمان با پیشرفت در فناوری استفاده از سلول‌های بنیادین، در سال‌های اخیر ساخت گوشت قرمز و سفید در لابراتوارها هم ممکن و هم تجاری شده است. 🔹براساس یک گزارش اخیراً منتشرشده در نشریه بلومبرگ، در حالیکه شرکت‌های پرشمار اسرائیلی کار بر روی این فناوری را پیشاپیش آغاز کرده‌اند، گروهی از خاخام‌های یهودی در سراسر جهان تلاش می‌کنند تا با تفسیر منابع مذهبی راهی را برای کاشر (معادل یهودی حلال) اعلام کردن پیدا کنند. این در حالی است که جوامع (راست‌آیین یهودی) عمدتاً با استفاده از چنین گوشتی مخالف هستند. 🔹استارت‌‌‌آپ ایت جاست (Eat just) در ایالات متحده موفق شده در سال ۲۰۲۰ ناگت مرغ آزمایشگاهی را به کشور مسلمان صادر کند. قرار است این روند امسال با صادرات گوشت سینه مرغ آزمایشگاهی ادامه پیدا کند. با وجود مجوز دولتی برای فروش و مصرف این محصول در سنگاپور، شورای اسلامی این کشور، متصدی رسمی صدور فتوا، می‌گوید گوشت‌ لابراتواری مساله‌ای جدید است و به نتیجه رسیدن درباره و بودنش، زمان می‌برد. 🔹شرکت ایت جاست می‌خواهد خط تولید گوشت آزمایشگاهی را در هم راه‌اندازی کند اما چنین کاری مستلزم دریافت اجازه مراجع دولتی از مقام‌های مذهبی است. 🔹در‌ ، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان ماجرا بسیار پیچیده‌تر از سنگاپور و قطر است. ، مرجع سنتی صدور فتوا در این کشور جنوب شرق آسیا ماه سپتامبر با صدور بیانیه‌ای (فتوایی) اعلام کرد سلول گوشت آزمایشگاهی از لاشه مردار به دست می‌آید که [عین نجاست] است. بنابراین چنین گوشتی نمی‌تواند حلال باشد. 🔹در ، دومین کشور پرجمعیت مسلمان یکی از علمای بزرگ اهل سنت با صدور فتوایی اعلام کرد گوشت آزمایشگاهی تنها در صورتی که از سلول حیوان شرعاً ذبح شده تولید شده باشد، حلال است. این پاسخ اما در بسیاری از موارد کارگشا نیست، چرا که تولیدکنندگان معمولاً سلول بنیادین را از حیوان زنده می‌گیرند و نه از حیوان ذبح شده. 🔸 حکم گوشت آزمایشگاهی برای علمای شیعه 🔹اگرچه مساله استنباط حکم جدید برای علمای احتمالاً چالشی دشوار و زمان‌بر است، اما از قرار معلوم مساله در میان علمای پیشاپیش حل شده است. برای مثال آیت‌الله شیرازی در پاسخ به استفتایی در این مورد پاسخ داده است: «در صورتی که تغذیه آن گوشت [گوشت پایه تهیه سلول بنیادین] به‌وسیله مواد حلال باشد و خوردن آن ضرر قابل توجهی نداشته باشد، مانعی ندارد.» 🔹این تفاوت میان فقه شیعه و سنی البته موضوعی مسبوق به سابقه و عمدتاً بر مبنای اصول استنباط احکام اسلامی است. احتمالاً یکی از جالب‌ترین موارد از این دست، بدیهی بودن شرب بدون ، با نام فقهی نزد شیعیان و حرمت همین نوشیدنی نزد اهل تسنن به‌ویژه در کشورهای مسلمان شمال آفریقا باشد. در حالی که علمای شیعه با استناد به «عقل»، بدون الکل بودن ماءالشعیر را دلیل جواز نوشیدن آن می‌دانند، روحانیون سنی با «قیاس» و کشف تشابه میان آبجو بدون الکل با آبجو تخمیری (بی‌یر اروپایی) مصرف آن را حرام می‌دانند. @dolatedin
💢 گسترش فعالیت‌های سازمان دیانت و سیاست‌های خانواده در ترکیه تحت حاکمیت حزب عدالت و توسعه ✍🏼 نویسنده: Sevgi Adak 📌 برش‌هایی از مقاله: 🔹طی دو دهه گذشته و از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و به خصوص پس از کاهش پارامتر‌های دموکراتیک پس از اعتراضات در سال 2013 و تمرکز بیشتر قدرت در ریاست جمهوری از سال 2016، تأکید فزاینده‌ای بر پایه‌های اسلامی « جدیدِ» و درهم‌تنیدگی دین و سیاست‌های دولتی شده است. جدای از تغییرات در حوزه آموزش، که پروژه بلند پروازانه «پرورش نسل‌های متقی» در جریان است، شاخص‌ترین نشانگر این درهم تنیدگی، نفوذ سیاسی بی‌سابقه در تمام جنبه‌های اعتقادی و عبادی مسلمانان سنی است. 🔹این مقاله استدلال می‌کند که نقش اساسی سازمان دیانت در توسعه ، منحصربه‌فردترین ویژگی این سازمان در دوره حزب حاکم است و این نقش مسیر اصلی توسعه نهادی آن در ترکیه را تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر، فعالیت‌های سازمان دیانت در دوره حزب عدالت و توسعه نه تنها به دلیل گستردگی آن بی‌نظیر است، بلکه به دلیل نقش‌های جدیدی که سازمان دیانت بر عهده گرفته و پیامی که در حوزه‌های سیاست و منتشر می‌کند، از نظر کیفی با گذشته خود متفاوت است. 🔹این مقاله با تمرکز بر استفاده از خانواده‌گرایی به‌عنوان یک رژیم جنسیتی جدید در فعالیت‌ها و سیاست‌های سازمان دیانت و تشریح چگونگی افزایش نفوذ سازمان دیانت در قالب‌های نهادی و مکانیسم‌های حکومتی ایجاد شده برای این نقش جدید، به تفصیل این موضوع را توضیح می‌دهد. 👈 متن کامل این مقاله را از اینجا دنبال کنید. @dolatedin
🔻 اظهارات جنجالی کاندیدای جناح راست فرانسه علیه مهاجران مسلمان الجزایری
⭕ اظهارات جنجالی کاندیدای جناح راست فرانسه علیه مهاجران مسلمان الجزایری 🔹 تی آر تی: نامزد راست در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ، ضمن رد هرگونه احتمال عذرخواهی از در صورت پیروزی، از لغو توافقنامه تسهیل کار و اقامت مسلمان الجزایری در فرانسه خبر داد. 🔹زمور که خود یک الجزایری‌تبار است، در گفت‌وگو با انجمن مطبوعات خارجی تصریح کرد: این ضعف ما است که رهبران الجزایر را مغرور می‌کند. 🔹زمور اذعان کرد: روابط بین پاریس و مستعمره سابق آن، به ویژه در مورد مسائل مربوط به تاریخ، همیشه پیچیده و متلاطم بوده است. 🔹این کاندیدای جناح راست افراطی در ادامه سخنان خود گفت: ما 130 سال الجزایر را استعمار کردیم، اما اولین و تنها استعمارگر نبودیم، الجزایر همیشه سرزمین استعمار بوده است، از رومی‌ها و عرب‌ها گرفته تا ترک‌ها، اسپانیایی‌ها و بقیه، این کشور را استعمار کرده‌اند. 🔹اریک زمور ادعا کرد: فرانسه خدماتی نیز به الجزایر کرده است، از قبیل کشف نفت، ساخت راه‌ها و بیمارستان‌ها و همچنین خدمات بهداشتی از قبیل واکسیناسیون مردم الجزایر. 🔹با این حال او اعتراف کرد: در روند استعمار قتل‌عام و جنگ نیز صورت گرفته و من به‌هیچ‌وجه منکر آن نیستم، اما تاریخ جهان همین است. 🔹اظهارات این نامزد ریاست جمهوری فرانسه، چند ماه قبل از شصتمین سالگرد انعقاد پیمان اویان (18 مارس 1962) مطرح می‌شود که راه را برای استقلال الجزایر هموار کرد. 🔹زمور با هشدار اینکه الجزایر نباید فرانسه را به عنوان جایی برای مازاد جمعیت خود تلقی کند، تأکید کرد: مصمم است توافقنامه‌ای را که بین فرانسه و الجزایر در سال 1968 منعقد شد، لغو کند. این توافقنامه کار و اقامت مهاجران الجزایری‌ها در فرانسه را تسهیل می‌کند. 🔹این نامزد راست افراطی در پایان تأکید کرد: با پیروزی من، عذرخواهی فرانسه از الجزایر محلی از اعراب نخواهد داشت. (ایکنا) @dolatedin
⭕ فرانسه حجاب در مسابقات ورزشی را ممنوع کرد 🔹مجلس سنای رای به ممنوعیت در مسابقات ورزشی داد. 🔹سنای فرانسه با این استدلال که بی‌طرفی در زمین بازی الزامی است، به ممنوعیت استفاده از حجاب در مسابقات ورزشی رای مثبت داد. 🔹مجلس سنای فرانسه به این مسئله رای داد که پوشیدن نمادهای مذهبی آشکار برای شرکت در رویدادهای ورزشی ممنوع است و به صراحت اعلام کردند که پوشیدن حجاب در مسابقات ورزشی دیگر نباید تکرار شود. آنها مدعی شدند که حجاب می‌تواند ایمنی ورزشکاران را به خطر بیاندازد. 🔹به گزارش آسوشیتدپرس، مجلس فرانسه با ۱۶۰ رأی موافق به ١٤٣ رای مخالف، اصلاحیه‌ای را تصویب کرد که در آن «پوشیدن حجاب در مسابقات ورزشی» ممنوع است. @dolatedin
🔻 چرا در مصر از بردن جایزه ملک فیصل توسط دکتر حسن الشافعی چشم‌پوشی کردند؟!
💢 چرا در مصر از بردن جایزه ملک فیصل توسط دکتر حسن الشافعی چشم‌پوشی کردند؟! 📌 بخش اول 🔹الجزیرة: خبر دریافت برای «خدمت به اسلام» از سوی دکتر ، رئیس سابق قاهره و یکی از اعضای هيئة ، بدون توجه رسانه‌های مصری منتشر شد. او در رسانه‌ها مانند بازیگران یا همچون حمو بيكا، حسن شاكوش و دیگر خوانندگان جشنواره‌ها مورد توجه و تجلیل قرار نگرفت. 🔸در کمین دکتر شافعی 🔹مردم دکتر حسن الشافعی را فراموش نکرده‌اند؛ همو که با لباس مخصوص الازهر و با مجوز شیخ الازهر، در میان جمعیت میلیونی میدان التحریر، در شرکت کرد. او تنها کسی بود که سخن گفتن از جانب الازهر به او سپرده شد، و چون سمت مشاور شیخ الازهر را بر عهده داشت، پیش از رفتن به میدان و صحبت در میان جمع مردم، از منصب خود استعفا داد تا به شیخ الازهر فشاری وارد نشود. چنانکه شافعی در یکی از مصاحبه‌های خود اشاره کرده است، ، شیخ الازهر، به او توصیه کرده بود که حتما با لباس الازهر میدان تحریر برود و هر چه می‌خواهد از زبان او و به نام او بگوید. 🔹وی در زمان گفتگوهای مواد قانون اساسی در سال ۲۰۱۲، زمانی که ریاست نمایندگان الازهر در کمیته موسس تدوین قانون اساسی را برعهده داشت، موضع معروفی داشت و برخی از موادی را که بر شیخ الازهر، دکتر احمد الطیب تأثیر می‌گذاشت، رد کرد. مشاجره و بحث داغی پیش آمد که همه در حین رای دادن به آن مواد قانونی آن را به صورت زنده تماشا کردند و او تهدید کرد که انصراف می‌دهد، اما همه برای آرام کردن او و موافقت با آنچه او می خواست، تلاش کردند. 🔹مردم فراموش نکرده‌اند که شافعی در تاریخ ۹ ژولای ۲۰۱۳، در اعتراض به بیانیه ۳ ژوئیه و برکناری رئیس جمهور منتخب مصر، دکتر محمد و آغاز خونریزی ارتش در این کشور، بیانیه‌ای قاطع منتشر کرد. گویی وی انتظار حوادث و کشتارهای پیش‌رو مانند واقعه رابعه و النهضه را داشت و در بیانیه خود گفته بود که فشار بر اسلامگرایان آنها را به زیر زمین نمی‌برد. 🔹سپس فشارها بر شیخ الازهر افزایش یافت تا اطرافش را از اخوانی‌ها پاک کند، پس وی تصمیمی مبنی بر تغییر ساختار دفتر خود صادر کرد و از آنجایی که ریاست این دفتر به دکتر عباس شومان، معاون الازهر واگذار شد، الشافعی از سمت مشاور شیخ الازهر استعفا داد. 🔹این مرد از اتهامات پیوستن به المسلمین در امان نماند، اگرچه این اتفاق (پیوستن وی به اخوان) در اوایل جوانی او رخ داد و پس از آن از آنان دوری گزید. @dolatedin
💢 چرا در مصر از بردن جایزه ملک فیصل توسط دکتر حسن الشافعی چشم‌پوشی کردند؟! 📌 بخش دوم 🔸اخراج از دانشگاه 🔹پس از آنکه بسیار به او حمله و توهین شد، در سال ۲۰۱۵ او را به بهانه دو شغله بودن، از دانشگاه اخراج کردند. 🔹دانشگاه قاهره فراموش کرده که شافعی کیست؟ شخصی که همزمان در دانشکده‌های دار العلوم و اصول الدین درس خوانده است. شگفت آن است که او نمره ممتاز را در هر دو دانشکده کسب کرد و اول شد، اتفاقی که پیش و پس از آن سابقه نداشته است. وی در حالی که دارالعلوم و دانشگاه قاهره را بر الازهر ترجیح داد، اما دانشگاه به این شکل نامناسب با او برخورد کرد. 🔹این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از این متحده عربی با دادن گذرنامه دیپلماتیک، با اعطای تمام امکانات و اختیارات، با او قراردادی با حقوق بسیار بالا بسته بود تا در آنجا پروژه‌های علمی منحصربه‌فردی را پیرامون زبان عربی مدیریت کند، اما پس از مدتی عذرخواهی کرده و خدمت به کشورش را برای سفر و کار در خارج از کشور ترجیح داد. 🔹دکتر حسن الشافعی با وجود آنکه از شیوخ الازهر حقوقی نمی‌گرفت و به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کرد، اما تمام حقوق خود از دانشکده دارالعلوم دانشگاه قاهره را نیز به صندوق «زنده باد مصر» اهدا می‌کرد. 🔹اما همه این کارها برای این مرد کافی نبود و در اتفاقی عجیب و پس از پیروزی در انتخابات مجمع اللغة العربیة در سال ۲۰۲۰، و با وجود دو بار تکرار رأی‌گیری و با پیروزی شافعی در هر بار، از ریاست مجمع برکنار شد و با حکمی از سوی وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی، دکتر صلاح فضل جایگزین وی شد. 🔸بزرگداشت جهانی 🔹وی در سال ۲٠١٣ و در دوران ریاست خود بر مجمع اللغة العربية، جایزه بین‌المللی ملک فیصل برای زبان و ادبیات عربی را از ملک سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد وقت دریافت کرد. این جایزه برای قدردانی از ۸۰ سال تلاش‌های مجمع در خدمت به زبان عربی و زبان قرآن اهدا شد. 🔹دکتر حسن الشافعی در ژانویه ۲۰۲۲ نیز جایزه بین‌المللی ملک فیصل را از سوی ملک سلمان و در مقام حقیقی خود و به احترام وی و به خاطر ایفای نقش در «خدمت به اسلام» دریافت کرد. 🔹دکتر حسن الشافعی این جایزه را که بالغ بر ۷۵۰۰۰۰ ریال سعودی معادل ۲۰۰۰۰۰ دلار آمریکا ارزش دارد را به «وقف پژوهش‌ها و مطالعات اسلامی» که ۱۵ سال پیش آن را بنا نهاد، اهدا کرد. 🔹دکتر حسن الشافعی در آمریکا، فرانسه، آلمان، اندونزی، پاکستان و تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس از شهرت جهانی برخوردار است و رئیس بود. او به سه زبان خارجی انگلیسی، فرانسوی و آلمانی مسلط است و دانشمندان زبان عربی او را «بزرگترین هرم برای زبان عربی در کل جهان» می‌دانند. @dolatedin
⭕️ پاپ فرانسیس خواستار «روز دعا برای اوکراین» شد 🔹کاتولیک نیوز: فرانسیس روز یکشنبه خواستار آن شد که ۲۶ ژانویه «روز دعا برای در » باشد، زیرا تهدید حمله به این کشور اروپای شرقی افزایش یافته است. 🔹پاپ در سخنرانی هفتگی خود در میدان سن پیتر واتیکان در ۲۳ ژانویه گفت: «من با نگرانی افزایش تنش‌هایی را دنبال می‌کنم که تهدیدی برای وارد کردن ضربه جدیدی به صلح در اوکراین است و امنیت قاره را با پیامدهای گسترده‌تری زیر سؤال می‌برد.» 🔹وی تصریح کرد: «از همه افراد خیرخواه صمیمانه استدعا دارم که در درگاه خداوند متعال کنند تا هر اقدام و ابتکار سیاسی در خدمت برادری انسانی باشد و نه منافع جناحی.» 🔹شورای اسقف‌های اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای در ۲۱ ژانویه حمایت خود را از اوکراین ابراز کرده و از خواستند برای صلح دعا کنند. @dolatedin
🔻 دانشگاهی اسلامی در آمریکای لاتین ایجاد می‌شود
⭕️ دانشگاهی اسلامی در آمریکای لاتین ایجاد می‌شود 🔹عرب نیوز: انجمن‌های اسلامی اخیرا در شهر سائوپائولو گرد هم آمدند تا توافق‌نامه‌ای را برای ایجاد «دانشگاه اسلامی آمریکای لاتین و کارائیب» امضا کنند. 🔹این موسسه آکادمیک به رهبران مسلمان آینده این امکان را می‌دهد که در منطقه خودشان تحصیل کنند، بدون اینکه نیازی به به کشورهای و سایر ملل مسلمان داشته باشند. 🔹رهبران مسلمان در آمریکای لاتین سال‌ها در مورد این ایده بحث می‌کردند. اکنون «مرکز تبلیغات اسلامی آمریکای لاتین» واقع در برزیل که با نام اختصاری پرتغالی CDIAL شناخته می‌شود و «شورای عالی ائمه و امور اسلامی در آمریکای لاتین و دریای کارائیب» بالاخره این امکان را فراهم کرده‌اند. 🔹مرکز CDIAL و شورا با دانشگاه اسلامی مینه‌سوتا قراردادی منعقد کردند که دوره‌ها و مواد آکادمیک را برای موسسه جدید فراهم کند. 🔹در ابتدا، دفاتر مرکزی این دانشگاه در سائوپائولو با کلاس‌هایی به زبان پرتغالی و در مکزیکوسیتی با کلاس‌هایی به زبان اسپانیایی برپا خواهد شد. 🔹زیاد سیفی، معاون CDIAL به عرب نیوز گفت: «ما با شهرهایی با تعداد دانشجویان بالقوه بیشتری شروع می‌کنیم. اما ایده ما این است که در کشورهای دیگر آمریکای لاتین نیز شعبه‌هایی ایجاد کنیم». 🔹او گفت که برنامه این از دروس سنتی اسلامی مانند دوره‌های ارائه شده توسط در سعودی و دانشگاه در الهام گرفته شده است. 🔹او افزود: «هدف دانشگاه فقط تربیت شیوخ آینده نیست، بلکه برای هر فردی است که می‌خواهد دانش خود را نسبت به اسلام تعمیق بخشد.» 🔹شیخ عبدالحمید متوالی مصری الاصل که رئیس و مدیر علمی دانشگاه خواهد بود، گفت که حتی دانشجویان غیرمسلمان نیز می‌توانند در کلاس‌ها ثبت نام کنند. 🔹شیخ محمد منصور که دوره‌های اسپانیایی زبان مکزیکوسیتی را هماهنگ می‌کند، گفت: «ما باید مردم را در اینجا آموزش دهیم تا بتوانند از اینجا فکر کنند. خیلی وقت‌ها مردم برای تحصیل به خاورمیانه می‌روند و وقتی برمی‌گردند می‌خواهند فرهنگ خاورمیانه را در آمریکای لاتین تحمیل کنند. این امکان پذیر نیست.» 🔹منصور گفت: «اسلام در سراسر آمریکای لاتین و کارائیب در حال رشد است، اما اگر دانش واقعی نداشته باشیم، رشد خوبی نداریم. ما به یک پایه دانشگاهی نیاز داریم، چیزی که فراتر از آموزش مساجد باشد.» 🔹زیاد سیفی گفت بین دانشجویان و تفاوتی قائل نخواهد شد و زن و مرد به طور یکسان می‌توانند ثبت نام کنند. 🔹سیفی ابراز امیدواری کرد که شعبه برزیل در آینده پذیرای دانشجویانی باشد که از سایر کشورهای پرتغالی زبان مانند آنگولا و موزامبیک می‌آیند. @dolatedin
⭕️ پاپ: والدین، فرزندان همجنسگرای خود را حمایت کنند 🔹رویترز: فرانسیس امروز چهارشنبه گفت که والدین فرزندان نباید آنها را محکوم کنند بلکه از آنها حمایت کنند. 🔹پاپ ۸۵ ساله در مورد مشکلاتی که والدین با کودکان خود دارند گفت: «این مسائل شامل والدینی است که گرایش‌های جنسی متفاوتی را در فرزندان خود می‌بینند؛ مهم است که چگونه با آن رفتار کنند، چگونه فرزندان خود را همراهی کنند و پشت یک نگرش محکوم‌کننده پنهان نشوند.» 🔹پاپ قبلا گفته بود که هم‌جنسگراها حق دارند که توسط خانواده‌هایشان به عنوان فرزند و خواهر و برادر پذیرفته شوند. وی همچنین گفته بود «در حالی که نمی‌تواند ازدواج همجنس‌گرایان را بپذیرد، اما می‌تواند از قوانین مدنی با هدف اعطای حقوق مشترک به شرکای همجنس‌گرا در زمینه‌های حقوق بازنشستگی و مراقبت‌های بهداشتی و مسائل ارثی حمایت کند.» 🔹حمایت پاپ از افراد هم‌جنسگرا درحالی است که نهاد کلیسا با پرونده‌های متعدد و گاه قدیمی آزار جنسی کودکان توسط اعضای خود دست به گریبان است که تنها در فرانسه تعداد این قربانیان به بیش از ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد. (شفقنا) @dolatedin
🔻 اولین قاضی زن دیوان عالی پاکستان سوگند یاد کرد
⭕️ اولین قاضی زن دیوان عالی پاکستان سوگند یاد کرد 🔹بی بی سی: اولین زن دیوان عالی در اسلام‌آباد، پایتخت این کشور، سوگند یاد کرد. 🔹عایشه مالک، ۵۵ ساله، اکنون به همراه ۱۶ همکار مرد دیگر در دیوان عالی این کشور، که اکثریت مردمش مسلمانند، در یک جایگاه می‌نشیند. 🔹قاضی مالک، که در کالج حقوق پاکستان و دانشگاه هاروارد تحصیل کرده، در دو دهه گذشته قاضی دادگاه عالی لاهور در شرق پاکستان بوده است. 🔹از او به عنوان کسی یاد می‌کنند که نقش مهمی در به چالش کشیدن سنت‌های حقوقی پدرسالارانه در این کشور داشته است. 🔹پارسال، او استفاده از "آزمایش باکرگی" را در معاینه قربانیان تجاوز جنسی غیرقانونی اعلام کرد. 🔹برخی وکلا و فعالان گفتند پس از چند دهه مبارزه برای به دست آوردن نمایندگی برای در دادگاه عالی پاکستان این پیروزی نادر در جامعه مردسالار این کشور است. 🔹نیت داد، فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری، به خبرگزاری فرانسه گفت: این گامی بزرگ به جلو است. این تاریخ در حال شکل‌گیری برای پاکستان است." 🔹با این حال، همه با انتصاب قاضی ملک موافق نبودند، زیرا به نظر می‌رسید که جایگاه اداری او نسبت به سایر نامزدها پایین‌تر باشد. پارسال عده‌ای به ارتقای او به قاضی دیوان عالی رای مخالف دادند. 🔹در ماه‌های مانده به رای‌گیری امسال، بسیاری از وکلا و قضات، خانم مالک را متهم می‌کردند که حق نامزدهای مرد را، که واجد شرایط بهتری برای این سمت بودند، پایمال کرده است. @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 هنرمندان جهان و تحریم جشنواره سیدنی 🔹در اعتراض به حمایت مالی ۲۰ هزار دلاری از جشنواره بین‌المللی سیدنی، هنرمندان بیش از ۳۰ برنامه این جشنواره را لغو کردند. @dolatedin